...

Brussels Parlement niet voor renovatie Stadion

Na ons bezoek afgelopen woensdag aan het Vlaams Parlement was het vrijdag de beurt aan het Brussels Parlement ons bezoek te ontvangen. Maar eerst moest ik toch aan de lijve ondervinden hoeveel respect ze tonen voor een Vlaming in Brussel. Ik was verkeerdelijk binnengestapt in het Parlement van de Franstalige Gemeenschap en toen ik daar vroeg naar het Brussels Parlement was het net of de persoon achter de balie het in Keulen hoorde donderen.

Pas toen ik vroeg le Parlement Bruxellois S.V.P kreeg ik antwoord op mijn vraag. Un peu Plus loin Monsieur le nummero soixente neuf a votre gouche. Nu moet je mij eens uitleggen waarom die bediende het Brussels Parlement niet verstaat maar Parlement Bruxellois wel? Zit daar dan zoveel verschil op in beide landstalen? Neen volgens mij getuigt dit gewoon van slechte wil. Zo zie je maar weer geen greintje respect voor ons in onze eigen hoofdstad!

Omstrreks 14.20u stond ik voor de ingang en kon ik me aanmelden aan de balie. Een vriendelijke bediende gaf me een korte rondleiding en net toen ik een mooi plaatsje ingenomen had op de perstribune begon de plenaire zitting. Met een dringende vraag gesteld door de fractieleider van N-VA Johan Van den Driessche. Die vroeg aan de heer Van Hengel of er toch geen bijkomend onderzoek zou gedaan worden naar de renovatie van het huidige Koning Boudewijnstadion nu blijkt dat er na een studie gebleken is dat dit snel en voor relatief weinig geld UEFA-conform kan gemaakt worden.
P1040432
De heer Van Hengel repliceerde dat hij geen zin had om het onderzoek dat reeds gedaan was nog eens over te doen. Ook wist hij te vertellen dat hij niet wist wie deze studie besteld had. Hij zei ook niet te kunnen onderhandelen met mensen die onbekend waren. En ten slotte wees hij erop dat het renoveren van het Koning Boudewijnstadion nooit UEFA conform zou kunnen zijn. Kortom al de argumenten van de N-VA fractieleider werden van tafel geveegd. Ik denk dat Van Hengel zichzelf al zag zitten in één van de business suits van het nieuwe stadion op parking C.
P1040434
Daarna kabbelde de vergadering rustig verder in een traag tempo geleid door een niet geïnteresseerde voorzitter Piqué. Regelmatig hield hij dan ook nog eens de handen voor de mond wat er voor zorgde dat de toehoorders er niet veel van verstonden. Er werden onder meer vragen gesteld over huisvesting van de Romazigeuners in het Maximiliaanpark, Gevolgen van het einde van het recht op inschakelvergoedingen en de opvolging van personen die geen recht meer hebben op werkloosheidsvergoedingen. Ook de stijging van de prijzen in de rusthuizen werd besproken.
P1040437
Naar het einde toe stonden er ook nog een aantal stemmingen op het programma over voorstellen van ordonnantie, voorstellen van resolutie en voorstel van bijzondere ordonnantie. Op het einde werd er nog een gemotiveerde ordonnantie voorgelegd van indieners Johan Van den driessche en Cieltje Van achter waar ondermeer in stond dat men het Koning Boudewijnstadion niet zou afbreken zolang er geen definitieve oplossing bestond voor de Memorial Van Damme. Doch deze werd vrolijk weggestemd, maar er waren ook 14 ja stemmen voor de ordonnantie.
P1040438
Wat kunnen we besluiten na een bezoek aan de plenaire vergadering van het Brussels Parlement? Dat Guy Van hengel niet geïnteresseerd is in een bijkomende studie over de renovatie van het Koning Boudewijnstadion. En dat de meerderheid van het parlement niet geInteresseerd is in een blijvende oplossing voor de Memorial Van Damme.