Direct naar artikelinhoud
CETA

Magnette: "Het moet mogelijk zijn om nog een akkoord te vinden"

Waals minister-president Paul Magnette.

Waals minister-president Paul Magnette (PS) betreurt "de onderbreking" van de onderhandelingen over het handelsverdrag met Canada. Maar volgens Magnette is er geen sprake van een mislukking, zoals de Canadese minister van Handel Chrystia Freeland had gezegd bij het verlaten van de gesprekken. "Een akkoord moet nog mogelijk zijn."

Freeland was in Namen om een oplossing te vinden voor het Waalse verzet tegen het Europees-Canadese vrijhandelsakkoord CETA. De ondertekening is voorzien op 27 oktober, maar het Waalse Gewest weigert de federale regering de bevoegdheid te geven om namens België het licht op groen te zetten. Daardoor dreigt de hele ondertekening in het water te vallen.

Freeland wees erop dat ze de voorbije weken hard gewerkt heeft met de Europese Commissie en lidstaten als Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Bulgarije en Roemenië. "Canada heeft echt hard gewerkt, maar het lijkt duidelijk voor mij en voor Canada dat de Europese Unie momenteel niet in staat is om een internationaal akkoord te sluiten, zelfs niet met een land als Canada, dat dezelfde waarden heeft. Zelfs niet met een land dat zo vriendelijk en geduldig is als Canada."

'Dit is heel emotioneel voor mij. Het enige positieve is dat ik morgenochtend bij mijn drie kinderen ben'
Chrystia Freeland, Canadees minister van Handel

Freeman wees erop dat Canada heel veel geduld aan de dag heeft gelegd. "Canada is ontgoocheld en ik ben ook persoonlijk ontgoocheld", zei een duidelijk aangeslagen minister, die amper haar tranen kon bedwingen. "Ik heb heel hard gewerkt, maar ik denk dat het onmogelijk is." De minister gaf aan dat ze terugkeert naar Canada "en heel erg triest" is. "Dit is heel emotioneel voor mij. Het enige positieve is dat ik morgenochtend bij mijn drie kinderen ben."

"Constructief gewerkt"

Minister-president Paul Magnette verklaarde na het afspringen van de gesprekken dat "er goed gewerkt is, in een constructieve sfeer". "Over de grond van de zaak hebben we zeker vorderingen gemaakt. Onze meningen liggen niet zo ver uit elkaar", vertelde hij voor de camera's van de VRT. Het grootste struikelblok is de timing, aldus Magnette. "We hebben nog wat tijd nodig. Ik snap dat de Canadezen al zeven jaar bezig zijn, maar wij zijn nog maar vijf dagen met het dossier bezig." 

Paul Magnette.

Magnette meent dat er geen sprake van een einde van de onderhandelingen en dat een akkoord nog mogelijk is. Volgens Magnette is het nu aan de Europese Commissie om een nieuw initiatief te nemen.

'Misschien kunnen we op een dag deze discussie verderzetten'
Paul Magnette

Ondertekening

De Europese Commissie zegt intussen aan het Duitse agentschap dpa dat het afspringen van de gesprekken in Namen niet betekent dat de finale onderhandelingen, die moeten leiden tot de ondertekening van het verdrag, mislukt zijn.