© JG

Veertien uur vast op luchthaven: 6 euro compensatie

Reizen moet en zal ontspannend zijn. Een file of vertraging op weg naar het strand? Die nemen we er fluitend bij. Behalve op de terugweg: dan willen we meteen thuis zijn. Christiane Boutefeu was dus om te koken toen ze, na een vakantie in Senegal, kwam vast te zitten tijdens een tussenstop in Portugal. “We hadden maar een uurtje om over te stappen in Lissabon”, zegt Christiane. “Dat was dus sowieso al rennen. Maar onze vlucht in Dakar vertrok met bijna een uur vertraging. We kwamen hopeloos te laat aan in Lissabo en misten onze vlucht naar Brussel.”

GW

“We hebben veertien uur gewacht op de volgende vlucht. In plaats van die ochtend, zijn we pas rond middernacht in Brussel aangekomen. Men heeft ons er wel twee vouchers gegeven, met een waarde van zes euro, zodat we iets konden drinken.”

“Toch vind ik dat onvoldoende. Wij hebben een hele dag verloren. Hebben wij geen recht op een betere compensatie?”

(Nog) Niet opgelost

De rechten van vliegtuigpassagiers zijn geregeld in een Europese verordening. Bij langere vertragingen is een vliegtuigmaatschappij verplicht om de passagiers eten en drinken aan te bieden en de mogelijkheid te bieden om een communicatie te doen, zoals een gratis telefoontje.

Als de vlucht naar de volgende dag wordt verplaatst moet de maatschappij ook voor een overnachting zorgen en voor het transport tussen de verblijfplaats en de luchthaven. Als de luchtvaartmaatschappij deze bijstand niet aanbiedt, dan kan men de bonnen van de uitgaven bijhouden om later een terugbetaling te vragen.

Passagiers kunnen ook een financiële compensatie vragen. Het bedrag hangt af van de afstand van de vlucht en de totale vertraging bij aankomst. Binnen de Europese Unie bedraagt de compensatie :

- minder dan 1500 km : 250 €

(125 € bij vertraging korter dan 2 uur).

- meer dan 1500 km: 400 €

(200 € bij vertraging korter dan 3 uur).

Het recht op compensatie valt evenwel weg als de vliegtuigmaatschappij kan aantonen dat de annulering of de grote vertraging het gevolg was van buitengewone omstandigheden.

Christiane boekte de reis bij Joker. De vluchten werden verzorgd door de Portugese maatschappij TAP.

Wij contacteerden Joker en TAP. Joker wijst naar TAP. TAP raadt Christiane Boutefeu aan om klacht in te dienen. Dat doet Christiane. Als Christiane van TAP een antwoord krijgt, dan brengen wij u op de hoogte.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer