Direct naar artikelinhoud

Passagier moest 11 uur op ondergeplaste stoel zitten op vlucht van British Airways

Passagier moest 11 uur op ondergeplaste stoel zitten op vlucht van British Airways
Beeld getty

De zakenman Andrew Wilkinson (39) betaalde meer dan 1.300 euro voor een vlucht in Economy met British Airways. Hij kreeg voor dat geld een stoel toegewezen waarop een passagier had geürineerd en werd verwacht het zelf met doekjes op te kuisen.

Eind juli vloog de IT consultant vanuit London Heathrow naar Kaapstad in Zuid-Afrika om zijn ouders te bezoeken. Bij het boarden kwam hij tot de onaangename vaststelling dat zijn stoel vochtig was.

"Ik riep de stewardess die mijn vermoeden bevestigde dat de vochtigheid urine was. Ze ging naar de wc en kwam terug met een paar doekjes en verwachtte dat ik het zelf zou opkuisen", aldus Wilkinson. 

"Ik zei tegen haar: 'ik kan hier niet zitten', maar ze lachte gewoon. Haar reactie was: 'Jij hebt duidelijk zin om met me mee te werken op deze vlucht, is het niet?'"

Uiteindelijk legde hij een plastic zak over de stoel en daarover nog eens een deken.

Twitter bericht wordt geladen...

Eenmaal aan de grond ventileerde Wilkinson zijn woede op Twitter. British Airways merkte dat op en bood hem 5.000 van hun Avios-beloningspunten ter compensatie aan. Daarna veranderde de maatschappij het aanbod naar een tegoedbon ter waarde van 435 pond, of een gratis upgrade op zijn volgende vlucht naar Kaapstad.

Wilkinson zei dat het hem helemaal niet om de compensatie gaat. "Ik wil gewoon een deftige verontschuldiging. Wat ze me stuurden, was duidelijk een gestandardiseerd, algemeen antwoord."

Gisteravond zei een lid van de vakbond van het cabinepersoneel dat wat Wilkinson had meegemaakt een bewijs was van hoe zeer de kostenbesparingen bij BA de kwaliteit heeft aangetast.

Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij heeft gezegd dat ze in contact staan met Wilkinson zodat ze zich kunnen verontschuldigingen en een vergoeding kunnen voorzien.