Britse scholier wijst NASA op fout in hun data
De 17-jarige scholier uit Sheffield neemt met zijn klas deel aan een project van het Institute for Research in School, dat wetenschappelijk onderzoek op middelbare scholen probeert te stimuleren. De scholieren kregen daarvoor hopen spreadsheets vol data van het Internationaal Ruimtestation ISS ter beschikking. De bedoeling is dat de scholieren patronen kunnen ontdekken die voor nieuwe bevindingen kunnen zorgen.
Miles ontdekte dat de data die de NASA ter beschikking had gegeven niet volledig klopten. De data van de sensoren die de straling op het ruimtestation meten, worden blijkbaar niet goed geregistreerd. Als er geen straling wordt gemeten, geven de data "-1" aan. "Maar energie kan niet negatief gaan", laat de jongeman aan de BBC optekenen. Miles heeft daarom samen met zijn fysicaleerkracht James O'Neill de NASA gecontacteerd. "Het is wel cool dat ik aan mijn vrienden kan zeggen dat de NASA bezig is met de data die ik hen gemaild heb", zegt Miles.
Blijkbaar was de NASA al langer op de hoogte van de afwijking in hun data, maar hadden ze de frequentie verkeerd ingeschat. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie dacht dat de fout slechts een keer per jaar voorkwam. Uit de data die Miles heeft geanalyseerd, blijkt de fout meermaals per dag te worden geregistreerd. De Amerikanen hebben de jongeman intussen uitvoerig bedankt.