De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) had de kwestie voorgelegd aan de tuchtrechter, omdat het volgens de organisatie niet duidelijk is of de betrokken notarissen zich wel houden aan de notariële wet- en regelgeving. Vooral de zorgplicht baart de KNB zorgen.
Hema maakte in oktober vorig jaar bekend een notarisservice voor consumenten te introduceren. Klanten stellen online een standaard samenlevingscontract of een testament op.
Dit wordt vervolgens ondertekend door een notaris die mensen zelf kunnen uitkiezen. Na ondertekening is de akte rechtsgeldig.
Geheimhouding
Uit de uitspraak blijkt dat de klachten ongegrond worden verklaard, met uitzondering van een klacht over geheimhouding.
De maatregelen die worden genomen om de gegevens van de cliënt geheim te houden zijn volgens de tuchtrechter niet afdoende, omdat ze worden bewaard op servers van de Hema. Het bedrijf kan dit verhelpen door die gegevens op een aparte server te bewaren, die beheerd wordt door deelnemende notarissen.
Binnen drie maanden moet het bedrijf zorgen dat de vertrouwelijkheid van cliëntgegevens gewaarborgd is. Daarnaast moet de Hema duidelijk op de website zetten dat klanten die met de keuze voor de Hema-notarisservice een verkeerde keuze hebben gemaakt, hun geld terugkrijgen.
Een woordvoerster van de Hema stelt "heel blij" te zijn met de uitspraak. "Het is goed dat duidelijker is geworden dat er ruimte is voor innovatieve diensten."
De kwestie rond de cliëntgegevens zal binnen drie maanden voor elkaar komen, aldus de Hema.
Hoger beroep
De KNB laat in een reactie tegenover NU.nl weten in hoger beroep te gaan. "We zijn blij met de korte termijn waarop zekerheid is gegeven, maar we willen ook kijken of de hoogste rechter hetzelfde zegt", verklaart een woordvoerster.
Dit hoger beroep moet binnen zes weken aangetekend worden. "We willen ultieme helderheid voor de hele beroepsgroep over de grenzen van de digitalisering", aldus de KNB.
De uitspraak is ook goed nieuws voor de site Doehetzelfnotaris.nl, die sinds 2009 bestaat. "Dankzij initiatieven als Doehetzelfnotaris en de Hema-notaris wordt het recht weer toegankelijk voor meer mensen", stelt de onderneming.
"De KNB voert een achterhoedegevecht tegen de opkomst van internet als extra instrument bij een moderne dienstverlening."