Direct naar artikelinhoud

VS eisen van alle landen strengere veiligheidsmaatregelen op luchthavens

Luchtvaartmaatschappijen die op de VS vliegen, kunnen een verbod op laptops en andere elektronische apparatuur in de handbagage afwenden als zij hun veiligheidsmaatregelen flink verscherpen. Dit hebben de VS bekendgemaakt. Maatschappijen moeten onder meer de achtergrond van passagiers strenger controleren en betere apparatuur inzetten om explosieven op te sporen. Ook moeten ze maatregelen nemen om gevaren van binnenuit op te sporen.

Een passagier haalt zijn laptop uit zijn tas op het vliegveld van Istanboel.Beeld epa

De strengere Amerikaanse veiligheidsregels zullen gaan gelden voor 180 buitenlandse en Amerikaanse maatschappijen die vanuit 280 steden in 105 landen vluchten uitvoeren naar de VS. Zo'n tweeduizend internationale vluchten landen dagelijks in de VS.

De nieuwe verplichte veiligheidsregels van minister John Kelly van Binnenlandse Veiligheid zullen de komende maanden geleidelijk worden ingevoerd. Als buitenlandse maatschappijen hieraan voldoen, kan dat volgens Kelly leiden tot opheffing van het beperkte elektronicaverbod dat eerder dit jaar werd ingevoerd. Dit verbod geldt voor buitenlandse maatschappijen die vanuit tien vliegvelden in het Midden-Oosten en Afrika naar Amerikaanse steden vliegen. 

Aanleiding waren berichten over mogelijke plannen van Al Qaida en IS om bommen te verstoppen in batterijen van laptops. De VS overwogen lange tijd het verbod ook in te voeren op vluchten vanuit Europa. Maar Kelly liet de laatste tijd doorschemeren dat de VS uitkijken naar alternatieven. 'Veiligheid is mijn belangrijkste zorg', aldus de minister. 'Onze vijanden passen zich aan en dat moeten wij ook doen.'

Twitter bericht wordt geladen...

Landingsrechten

Hij zei dat maatschappijen die niet voldoen aan de nieuwe veiligheidseisen of er veel te langzaam aan voldoen, niet alleen gestraft kunnen worden met een elektronicaverbod in de handbagage.

Ook kan zo'n verbod gaan gelden voor de ruimbagage. Kelly zei dat zelfs de mogelijkheid bestaat dat de Amerikaanse landingsrechten van deze maatschappijen worden ingetrokken. De minister zei ervan uit te gaan dat de vliegmaatschappijen zullen meewerken.

Volgens topman Michael W. McCormick van de Global Business Travel Association, de belangenorganisatie van zakenreizigers, moeten maatschappijen binnen 21 dagen geavanceerde apparatuur opstellen om explosieven op te sporen. Binnen zes maanden moeten ze voldoen aan de andere veiligheidseisen, zoals het inzetten van opsporingshonden. 'Het is de beste optie die er nu is', zei hij over de nieuwe Amerikaanse veiligheidsmaatregelen.

Ambtenaren belast met veiligheid op vliegvelden uit de VS en Europa overlegden onlangs in Brussel over het dreigende laptopverbod op Europese vluchten naar de VS. Het plan van de  Amerikanen werd vooraf flink bekritiseerd, mede vanwege de hoge kosten en oplopende wachttijden bij de security.

Volgens topman Alexandre de Juniac van de internationale branchevereniging IATA zou het nieuwe verbod luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers meer dan een miljard dollar gaan kosten. Hij zei er niet van overtuigd te zijn dat de dreiging zo ernstig is dat het een dergelijke ingrijpende maatregel rechtvaardigt. 


Toestellen op Schiphol.Beeld ANP

Twitter bericht wordt geladen...

Lees meer over laptopverbod

Het voorstel voor een laptopverbod op vluchten tussen Europa en de VS leek een tijdje van de baan, maar werd een paar weken later toch weer overwogen door de VS.

Arabische luchtvaartmaatschappijen reageren creatief
op het laptopverbod. Emirates beet het spits af met een reclamefilm: 'Who needs tablets and laptops anyway?'

De maatregel van president Trump om laptops te verbieden aan boord van vluchten van en naar de VS ligt in mei 2017 onder vuur. Vijf vragen over het vermeende laptopverbod.