Werknemers van ‘foute kant van de Schelde’ niet meer welkom in Antwerpse bedrijven

© BFM

De druk vanuit de bedrijfswereld om iets te doen aan het verkeersinfarct rond Antwerpen wordt steeds groter. Verscheidene bedrijven zeggen dat ze niet meer rekruteren aan de andere kant van de stroom.

DH

Net gisteren liep het verkeer op de Antwerpse Ring weer uren vast na een ongeval met negen voertuigen. In de ochtend had baron Rudi Thomaes van de BAM in het Vlaams Parlement nog aangekaart dat de Schelde steeds meer een “barrière” wordt voor de arbeidsmarkt en bedrijven in hun personeelsbeleid steeds meer last hebben van de eeuwige files, in het bijzonder van de flessenhals die de Kennedytunnel vormt. “Het is zeker voor een kleinere onderneming een strop als goede mensen al snel weer vertrekken omdat ze het aanschuiven beu zijn en werk vonden in de eigen regio.”

BASF

Verscheidene kleinere bedrijven zeggen dat ze preventief alleen nog rekruteren aan hun kant van de Schelde, precies om een dergelijk verloop te voorkomen. Een gigant als BASF zet elke dag tientallen bussen in om personeel af te halen. “Dat is veiliger én vaak ook sneller, omdat de bussen via de Liefkenshoektunnel rijden of vanuit de Kempen over de speciale busstroken.”

De Voka - Kamers van Koophandel klagen de files aan en vragen een snelle realisatie van Oosterweel via de website Oosterweel.nu. Sinds begin oktober hebben meer dan 5800 pendelaars en bedrijfsleiders op de site hun steun betuigd, soms met bittere getuigenissen over hun fileleed. Eind januari wordt het hele pakket overhandigd aan de Vlaamse regering.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen