© Photo News

Dries Devenyns grijpt naast ritzege: “Ontgoocheling overheerst”

De 33-jarige Dries Devenyns stond dicht bij zijn eerste zege in een grote ronde in de negende etappe van de Vuelta, maar de renner van IAM Cycling moest op het eind zijn meerdere erkennen in David la Cruz. “Ik ben ontgoocheld”, was zijn eerste reactie na zijn tweede plaats.

De kansen op een ritzege in een grote ronde zijn gering en dat besefte Devenyns maar al te goed. “Dit was een grote kans”, zei hij, “we reden met een mooi groepje, een ideale situatie, mede ook omdat mijn ploegmaat Mathias Frank ook mee zat in de kopgroep. Ik viel aan, hij kon blijven zitten en het slot afwachten.”

Maar de groep keerde niet meer terug en dus werd het een strijd tussen Devenyns en De La Cruz. “We werkten goed samen, maar op het eind, zeker in de laatste kilometer was hij gewoon sterker”, moest de Oost-Vlaming erkennen. Devenyns schakelde zelfs even verkeerd in het slot en De La Cruz nam snel enkele lengtes, een kloof die de renner van IAM Cycling niet meer wist te dichten. “Ik ben meer een puncher, hij klimt gewoon sterker dan mij. Ik ga nog proberen om mee te gaan in een ontsnapping, maar nu overheerst toch vooral ontgoocheling.”

David De La Cruz: "Ongelofelijk"

“Een ritzege en de leiderstrui, ik kan het bijna niet geloven", aldus David De La Cruz. "Het is een enorme eer om die trui te dragen in de belangrijkste koers van mijn land. Het niveau ligt hier zo hoog, er wordt al dagen hard gekoerst en nu ben ik ook nog eens de leider. Hier ben ik heel trots op. Ik realiseer hier een kinderdroom. Dat hoort ook bij koers, soms is het pure ellende, nu beleef ik een wondermooie dag en ga ik hier hard van genieten.”

Al stak De la Cruz niet weg dat hij vanmorgen bij de start aan die rode trui had gedacht. “Mijn achterstand was niet zo groot: 2:46. Mits ik zou meegaan in een goede vlucht was alles mogelijk, al ging vooral de dagzege toch door mijn hoofd. Ik had wel een goede dag, maar met Devenyns, Sanchez en De Gendt zaten enkele stevige opponenten in de groep. Toen Dries in het slot in de aanval trok, heb ik niet geaarzeld. Ik was toen niet bezig met het rood, ik dacht zelfs dat we enkele seconden te kort zouden komen, dat ik de overwinning greep en het rood, was een verrassing.”

Maandag wacht nog een zware bergrit en De La Cruz telt slechts 22 seconden voorsprong in het klassement op Quintana. “Ik ben geen pure klimmer”, maar ik kan wel mijn plan trekken bergop en we zien wel hoe het uitdraait. Ik heb vandaag veel energie verbruikt, morgen wordt speciaal, maar ik ga mijn best doen om die trui te verdedigen, zodat ik hem ook nog heb op de rustdag.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wegwielrennen