“Ik ga toch blijven helpen waar ik kan”

In de kerk van Sint-Pieter in Essen-Hoek werd pastoor Aloïs Willemsen in de bloemetjes gezet. Na een loopbaan van 34 jaar als missionaris in Zaïre en 18 jaar als pastoor in Essen, wordt hij op 80-jarige leeftijd op pensioen gesteld.

Margo Tilborghs

Aloïs Willemsen, pater Redemptorist in het klooster van Rouwmoer, werd tijdens de viering aangenaam verrast toen een Congolees koor hem kwam toezingen.“Dat was een heel mooi geschenk”, vond de zichtbaar ontroerde pastoor van Essen-Hoek. “Nu ik 80 ben geworden, houdt het echt op. Officieel dan toch. Alle administratie ligt in de handen van de parochiale stuurgroep. Al blijf ik wel betrokken”

Pater Willemsen verbleef 34 jaar als missionaris in Congo. “De laatste jaren waren moeilijk. Er heerste veel onrust. Ik heb twee plunderingen op onze missiepost meegemaakt. Ik was er nog als enige blanke Belg, toen men me aanraadde om toch maar te vertrekken. Zo ben ik januari 1998 terug naar België gekomen. Een maand later is ginds een zware burgeroorlog uitgebroken.”

Lees het hele artikel maandag in Gazet Van Antwerpen, editie Noord.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER