© Photo News

REACTIES. Sagan: “Wielrennen is niet eerlijk”

De eindzege in de Eneco Tour ging naar Niki Terpstra, die daar uiteraard tevreden mee was. “Natuurlijk probeerden we leider Rohan Dennis en BMC in het verweer te rijden”, bekende hij achteraf. Ondertussen was wereldkampioen Peter Sagan dan weer niet te spreken over de attitude van de andere renners. “Iedereen reed om geklopt te worden, niet om te winnen”, klonk het.

lgo

Niki Terpstra: “Toen BMC het moeilijk kreeg dacht ik: Boemtsjakkaboem!”

Niki Terpstra glunderde na zijn eindzege in de Eneco Tour. Voor aanvang van de laatste etappe stond de Nederlander op 27 seconden van leider Rohan Dennis van BMC. “Natuurlijk probeerden we BMC in het verweer te rijden”, sprak de Nederlander van Etixx-Quick Step achteraf. “Maar het gebeurde misschien iets vroeger dan gepland. Toen we de tweede keer de Muur opreden, hadden ze had al moeilijk. ‘Boemtsjakkaboemtjsakkaboem’, dacht ik toen.”

Terpstra profiteerde natuurlijk ook van de val van leider Rohan Dennis, die zo de eindzege door de neus zag geboord. “Maar we waren al in de aanval toen hij viel. Vervelend voor hem, maar voor ons was het een groot voordeel. Toen ik met Boasson Hagen en Naesen naar de streep reed, wilde ik niet op twee paarden gokken. Ik nam niet te veel risico omdat ik de eindzege wilde veiligstellen. De bonificatieseconden die ik onderweg had gesprokkeld, gaven me natuurlijk te nodige speling.”

Peter Sagan: “Iedereen reed om geklopt te worden, niet om te winnen”

Wereldkampioen Peter Sagan slaagde er niet meer in om na een knap seizoen ook nog de Eneco Tour op zijn naam te schrijven. Vooral de houding van de andere renners, stoorde de Slowaak. “Het was een heel lastige race, onder meer door de weersomstandigheden. Ik probeerde nog terug te komen uit de achtergrond, maar niemand werkte mee. Ik deed mijn best maar iedereen reed hier om geklopt te worden en niet om te winnen. Dat begrijp ik niet. Wielrennen is oneerlijk”, klonk het onversneden.

Toch liet Sagan het mislopen van de eindzege niet te veel aan zijn hart komen. “Ik, verdrietig? Waarom zou ik? Ik heb alles gewonnen wat ik kon winnen, daar verandert vandaag niets aan. Ik heb veel punten voor de UCI-ranking gepakt en won meer dan al de rest hier.”

Blijft de vraag of Sagan straks ook in Qatar zijn wereldtitel zal verdedigen. “We zien nog wel, ik moet er nog over nadenken. Het was een lang seizoen en ik ben blij dat het er bijna opzit. Ik ben moe”, besloot hij.

Boasson Hagen: "Gevaar loerde om elke hoek"Voor Edvald Boasson Hagen was de ritzege zondag in de slotrit van de Eneco Tour al zijn negende zege van het seizoen. "Toch was het al even geleden dat ik nog eens kon winnen", opende Boasson Hagen. "Dat doet altijd deugd. Zeker op zo'n speciale plaats als Geraardsbergen. Het was er vandaag wel erg gevaarlijk op die natte kasseistenen. Om elke hoek loerde het gevaar en het was echt een kunst om rechtop te blijven."Tweevoudig eindwinnaar van de Eneco Tour Boasson Hagen moest dit keer tevreden zijn met 'slechts' een ritzege. "Daar was ik ook voor gekomen. Het is me uiteindelijk gelukt op de slotdag. In de laatste kilometer wou ik niet te veel energie verspelen om zo de rest te kunnen verrassen. In de laatste tweehonderd meter ging ik iedereen voorbij zoals ik had voorzien. Ik had wel al gezien dat Oliver Naesen heel sterk reed en dus hield ik hem extra in het oog. Mijn tactiek loonde."

Patrick Lefevere: "Typisch Terpstra"

"Een typische Terpstra-overwinning", oordeelde Etixx-Quick Step-manager Lefevere achteraf. "Hij kan in zo'n koers wachten tot het juiste moment zich aandient. Niki is slim en zeer ervaren." Het was echter niet allemaal hosanna voor de Belgische ploeg, die Tom Boonen na een val zag uitvallen en sprintkanon Marcel Kittel geen enkele keer om de zege zag sprinten. "Marcel faalde en met Tom is het al bij al nog goed afgelopen. Hij gaat voor het WK nog drie koersen rijden."In Qatar rekent Lefevere ook op een goede Terpstra. "Die heeft de hele Vuelta gereden in dienst van deze wedstrijd en het WK. Maar vergis je niet: dat was niet aleen meerijden, wat Niki daar deed. Hij is iemand die de ploeg naar grote hoogten kan duwen."

Aangeboden door onze partners
Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer