Deze reclame voor surfmode doet stof opwaaien, zie jij waarom?

De Amerikaanse Karen Knowlton heeft een artikel geschreven voor Women 2.0, een site opgericht voor dames die in de technologiesector werken. Daarin haalt ze uit naar het Australische sportmerk Billabong omdat het mannen op een heel andere manier in beeld brengt dan vrouwen.

vwh

Karen valt over de beelden op de site van het merk. Mannen prijzen badmode van het label aan terwijl ze actief zijn in het water, zo maakt een model spectaculaire sprongen op een surfboard. Maar de vrouwen in bikini of badpak worden volgens de schrijfster ongelijk geportretteerd omdat ze simpelweg aan het strand liggen. Niet casual, maar in sensuele poses, als een lustobject.

“Dit lijkt zelfs niet op een foto van een vrouw die plezier heeft op het strand en geniet van haar mooie lichaam in bikini. Dit is pure objectivering”, staat er. “Jullie kennen als atletisch kledingbedrijf vast veel surfsters die je zou kunnen fotograferen in het water. Of toch op zijn minst vrouwen die plezier maken op het strand. Jullie zouden zelfs actiefoto’s sexy kunnen maken. Je weet wel: dames met nat haar die hun lippen een beetje tuiten maar alsnog gefocust zijn. Of wat dacht je van een foto van hun afgetrainde bilpartijen terwijl ze wachten op de perfecte golf? Maak gewoon dat deze vrouwen een surfboard vasthebben, of vergt dat te veel moeite?”

De schrijfster zegt dat het merk niet het enige is dat op vlak van reclame de mist ingaat en deelt een persoonlijke ervaring. “Toen ik naar een uitverkoop van Rip Curl ging, zag ik foto’s van surfende mannen aan de muren. Er hingen ook posters van dames op, maar daar was geen board op te bespeuren. Eén vrouw ritste haar wetsuit open en toonde een beetje decolleté”, staat er te lezen.

“Ik snap dat seks verkoopt, maar wees beter dan de massa. Dit is zo achterhaald en deze beelden hebben een impact op hoe vrouwen en meisjes zichzelf bekijken. Laat me liever zien wat mogelijk is voor mij als vrouw. Dat ik meer kan dan er louter goed uitzien in bikini. Verkoop me die droom. Ik maak deel uit van jullie doelgroep, maar nu zijn jullie me aan het verliezen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer