Direct naar artikelinhoud
Verenigde Staten

Sinds verkiezing Trump schermen steeds meer Amerikanen hun internetgebruik af

Amerikaans president Donald Trump.

Sinds Donald Trump de Amerikaanse presidentsverkiezingen won, schermen steeds meer Amerikaanse burgers hun internetgebruik af alsof ze in een dictatuur leven. Privacy-apps nemen een ongeziene vlucht omhoog, meldt Business Insider.

De Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden gaven internetproviders dinsdag groen licht om klantengegevens, zonder toestemming, te verkopen aan bedrijven. President Trump heeft al aangegeven dat hij de wet zal ondertekenen.

Voor vele Amerikanen komt het besluit echter niet als een verrassing. Het wantrouwen in hun nieuwe president blijkt zo groot, dat velen zich sinds zijn verkiezing in november al gerept hebben om zichzelf en hun gegevens af te schermen voor online bedrijven en de overheid.

Dat blijkt onder andere uit de top-100 van meest gedownloade apps in Apples App Store. De app Hotspot Shield, die alle online activiteiten van de gebruiker versleutelt, staat sinds november onafgebroken in die top-100. Ongezien voor een privacy-app.

Hotspot Shield.

Enquête

De vrees voor bemoeienissen gaat ver, schrijft Business Insider. Zo is er een ziekenhuis in Silicon Valley dat zijn patiënten waarschuwt thuis niets op te zoeken over hun diagnose alvorens een privacy-app te downloaden. Internetproviders zouden hun gegevens immers kunnen verkopen aan verzekeringsmaatschappijen, die op hun beurt de verzekeringstarieven zouden kunnen wijzigen.

Het lijkt geen twijfel te lijden dat die vrees gevoed wordt door Donald Trump, gezien apps als Hotspot Shield en Signal, een communicatietool die werkt met versleutelde berichten, een duidelijke boom kennen sinds november.

64 procent van de gebruikers gaf aan zich zorgen te maken om de online privacy omwille van de regering-Trump

CEO David Gorodyansky van AnchorFree, het bedrijf achter Hotspot Shield, nam de proef op de som en voerde een enquête uit bij zijn gebruikers in de VS. Bijna twee op de drie (64 procent) van de gebruikers gaven aan zich zorgen te maken om hun online privacy omwille van de regering-Trump. 36 procent was bezorgd door de vermoedens van Russische hackings. 

Onderdrukkingsregimes

Het leidde in het geval van Hotspot Shield zelfs tot een verdubbeling van de cijfers sinds Trumps verkiezing. "Voordien waren we heel groot in onderdrukkingsregimes, landen als Egypte of Turkije", zegt Gorodansky aan Business Insider. "Bij elke daad van censuur en elke schending van de privacy zagen we een piek. Nu zien we hetzelfde in de VS."

'Bij elke daad van censuur en elke schending van de privacy zagen we een piek. Nu zien we hetzelfde in de VS'
David Gorodansky, AnchorFree

Vóór Trumps verkiezing werd Hotspot Shield geïnstalleerd op gemiddeld 200.000 nieuwe iPhones per maand. Sinds november zijn dat er, enkel in de VS, meer dan 700.000. Een toename met meer dan 240 procent.

In totaal wordt de app in de VS elke maand meer dan 1,5 miljoen keer geïnstalleerd, wereldwijd 6 miljoen keer. De Amerikaanse markt maakt dus 40 procent uit van het totaal, waar dat vóór november 2016 maar 20 procent was.