‘Rol in lenteklassiekers’

© johnny de saedeleer

De naar Geraardsbergen uitgeweken Mellenaar Laurens De Vreese stapt al na één seizoen bij Wanty-Groupe Gobert op en rijdt volgend seizoen voor het Astana Cycling Team van manager Alexandr Vinokurov.

FREDDY DE GEEST

Laurens De Vreese greep de Eneco Tour aan om het laatste beetje twijfel bij de sportieve leiding van Astana te verbannen.

‘Vorig seizoen lukte het net niet, maar nu had mijn manager Billy Reynders gewettigde hoop dat het wel zou lukken. Astana wil me volgend jaar in de klassiekers uitspelen. Men rekent erop dat ik met Lars Boom en Borut Bozic een rol van betekenis speel in de voorjaarsklassiekers. Voor mij is dit een uitgelezen kans’, klinkt er enige fierheid in de stem van Laurens.

In Plouay kreeg Laurens al even de kans om met toekomstige ploegmakker Boom te praten.

‘Ik kwam er niet op voorspraak van Lars, maar het is wel de bedoeling dat we goed met elkaar opschieten en samenwerken. Als Vlaming aarden in deze ploeg, wordt wellicht de grootste uitdaging. Het boezemt me geen schrik in. Dit is de stap in mijn ontwikkeling als wielrenner waar ik al lang van droom. Kiezen voor Astana is kiezen voor concurrentie. Of er een grote ronde zal inzitten, is zeer de vraag. Ik denk dat ik me best fixeer op datgene waarin ik goed ben: het voorjaar.’

‘Ik had ook bij de ploeg van Hilaire Van Der Schueren kunnen blijven, maar ik vond dat ze iets te lang talmden. Contractbesprekingen werden telkens op de lange baan geschoven. In schoonheid bij deze ploeg eindigen, is mijn streven. Zaterdag krijg ik er al de kans toe in de Brussels Cycling Classic. De Smeysberg wordt er de scherprechter. Daarna is er nog de GP Wallonie en Leuven.’

Sinds De Vreese in 2009 in Zottegem de Omloop Het Nieuwsblad won, zette hij gestaag stappen. Een jaar later toonde winst van de Ardense Triptiek, de Topcompetitie en de Belgische beloftentitel zijn profwaardigheid aan. De zevende stek op het WK accentueerde dat. Bij Walter Planckaert (Topsport Vlaanderen-Baloise) leerde Laurens de stiel.

In 2012 spurtte Laurens naar de tweede stek in Parijs-Tours. Dit jaar won hij de kermiskoers in Wanzele. Kleppers als Kenny Dehaes en Iljo Keisse flankeerden hem op het podium. Regelmaat blijft de troef van de immer sympathieke zoon van Ronny en Marleen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus