Isaac Kimeli: ‘Ga voor podiumplaats op EK beloften’

© BELGA

Isaac Kimeli werkte zondag mee aan een verrassing door in de openingsmanche van de Crosscup in Gent het RFC Luik van Abdelhadi El Hachimi te verslaan. Voor Kimeli was het de eerste wedstrijd bij de senioren. De 20-jarige Belg van Keniase origine mikt dit seizoen op een podiumplaats op het EK voor beloften, dat op 4 december in het Bulgaarse Samokov plaatsvindt.

‘Ik ben heel tevreden met mijn prestatie hier’, reageerde Kimeli. ‘Alles ging goed. Na een versnelling op de zandstrook had ik snel in de mot dat El Hachimi niet meer zou terugkeren.’

‘Ik ga nu op stage in Kenia en kan daardoor niet aan de Crosscup in Mol (9 november) deelnemen. Op 30 november ben ik in Roeselare wel van de partij. Die manche geldt immers als kwalificatie voor het EK en daar wil ik op het podium staan.’ In december van vorig jaar veroverde Kimeli in Belgrado zilver op het EK voor junioren.

Bij de vrouwen won Roeselare met de onverwoestbare Veerle Dejaeghere, 41 jaar, in de rangen. ‘Ik ben hier heel blij mee’, verklaarde de dertienvoudige eindwinnares van de Crosscup. ‘Ik had een zwaar wegseizoen. Eerder deze maand werd ik nog vijfde in de halve marathon van Breda. Ik ben nog niet versleten, maar de absolute snelheid is toch wel wat weg.’ Nu Almensch Belete het veldloopseizoen aan zich voorbij laat gaan, lijkt een veertiende CrossCup-titel voor het grijpen te liggen. ‘Maar ik weet nog niet of ik het volledige winterseizoen ga lopen. Alleszins ga ik door tot Roeselare en daarna zien we wel.’

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen