Direct naar artikelinhoud

Parkeren wordt in Nederland steeds duurder - in Amsterdam betaalt u 5 euro per uur

De prijs van parkeren in de grote stad is in de afgelopen jaren flink gestegen. Het  kost nu 13 procent meer dan vijf jaar geleden. Het gemiddelde prijsniveau in Nederland steeg in die periode met 6 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland naar parkeren op straat in 36 Nederlandse steden. De gemiddelde parkeerprijs in die steden steeg in vijf jaar van 2,31 euro naar 2,61 euro.

Een parkeergarage in Rotterdam.Beeld ANP

De brancheorganisatie van winkeliers roept gemeenten op hun prijzen te verlagen of alternatieven als blauwe zones in te voeren, waar automobilisten korte tijd gratis mogen parkeren. Zo moet de een trip naar het winkelcentrum voor het winkelende publiek aantrekkelijker worden. Detailhandel Nederland prijst bijvoorbeeld de gemeente Zoetermeer. In die stad is parkeren de eerste uren gratis.

De duurste stad in Nederland om de auto achter te laten is Amsterdam, met gemiddeld 5 euro per uur. Ook de gemeenten Utrecht (4,63 euro), Haarlem (4,20 euro) en Rotterdam (4 euro) ontvangen een relatief hoog bedrag per bezette parkeerplaats.

Assen

Toch is parkeren voor gemeenten geen melkkoe, blijkt uit onderzoek van de het kennisplatform voor verkeer en vervoer Crow-KpVV. Het platform berekende in 2014 dat gemeenten gemiddeld een tarief van 3 euro per uur zouden moeten vragen om uit de kosten te komen. Ze zijn geld kwijt aan onderhoud en investeringen in parkeervoorzieningen. Die gemiddelde prijs halen de gemeenten ook drie jaar na die vaststelling nog niet.

De stad waar parkeren in de afgelopen jaren het meest steeg is Assen. Parkeren op straat kost daar nu 60 procent meer dan vijf jaar geleden. Opvallend, want Assen kent een hoog percentage leegstaande winkels. 'Schandalig dat juist deze gemeente besloot de parkeertarieven ongenadig te verhogen', zegt Dolf Kloosterziel van Detailhandel Nederland. Er is wel een verklaring voor de hogere parkeertarieven: de Drentse gemeente wil boven- en ondergronds parkeren promoten, en heeft de toegangsprijzen tot parkeergarages verlaagd.

Schandalig dat juist deze gemeente besloot de parkeertarieven ongenadig te verhogen
Dolf Kloosterziel, Detailhandel Nederland

Liever dichtbij dan gratis parkeren

Over het effect van goedkopere parkeerplaatsen voor de omzet van winkeliers verschillen onderzoekers van mening. Het Crow-KpVV vindt dat gratis of goedkoop parkeren niet of nauwelijks tot meer bezoek of omzet leidt. 'Zo is onlangs het gratis parkeren in Ede op woensdagmiddag afgeschaft, omdat het de gemeente wel veel geld kostte, maar er geen enkele wijziging in bezoekersaantal viel te noteren', schrijven de onderzoekers in het onderzoek uit 2014.

Winkelend publiek heeft namelijk geen boodschap aan de hoogte van parkeertarieven, volgens het kennisplatform. Als consumenten moeten kiezen tussen een winkelcentrum dichterbij of een winkelcentrum met gratis parkeren, kiezen ze voor dichtbij.

Detailhandel Nederland haalt een onderzoek aan met andere uitkomsten, uitgevoerd door Strabo. De marktonderzoeker kwam tot de conclusie dat de bestedingen in vijf winkelcentra met 20 tot 30 procent afnamen na invoering van betaald parkeren. Crow-KpVV countert die bewering weer met de constatering dat niet de parkeerplaatsen, maar webwinkels verantwoordelijk zijn voor het omzetverlies van winkeliers.

De marktonderzoeker kwam tot de conclusie dat de bestedingen in vijf winkelcentra met 20 tot 30 procent afnamen na invoering van betaald parkeren
Detailhandel Nederland