Darcis: “Blij dat ik Djokovic opnieuw heb kunnen irriteren”

© BELGA

Steve Darcis (ATP 161) heeft donderdag met opgeheven hoofd Roland Garros verlaten. Darcis verloor zijn eerste ronde tegen Novak Djokovic (ATP 1) in drie sets (7-5, 6-3 en 6-4), maar toonde meermaals dat hij niet (veel) moest onderdoen voor de Serviër. “Zoals bij elke nederlaag ben ik een beetje teleurgesteld, maar ik ben trots op mijn prestatie”, verklaarde hij na afloop.

David heeft Goliath niet kunnen verslaan, maar Steve Darcis moet zich helemaal niet schamen voor zijn prestatie tegen nummer één van de wereld, Novak Djokovic. Darcis kwam zelfs dicht bij setwinst in set één met een breakpunt op 5-5. Nadien gaf de precisie van Djokovic de doorslag.

“Ik wist dat ik goed genoeg was om hem aan het wankelen te brengen”, opende de 32-jarige Darcis na afloop van de partij. “Vorig jaar in Miami serveerde ik zelfs voor setwinst, maar ook toen liep het mis. Ik ben blij dat ik hem opnieuw heb kunnen irriteren. Er valt veel positiefs te onthouden uit deze wedstrijd. De volgende weken wil ik veel spelen, want enkel zo kan ik nog beter worden. Mijn opslag bijvoorbeeld vond ik niet eens zo goed vandaag.”

© AFP

Darcis prijkt momenteel pas op de 161e plaats op de wereldranglijst, maar met wat hij toonde in Parijs, hoort hij veel hoger te staan. “Mijn parcours hier in Parijs geeft mij moed voor de rest van het seizoen. Ik wil verder gaan op de ingeslagen weg en dan hoop ik dat de resultaten volgen. Mijn volgende toernooien zijn de Challengertoernooien van Lyon en Blois, ook op gravel. Ik heb geen zin om snel te beginnen aan het grasseizoen. Mijn pols zou dan immers opnieuw kunnen opspelen. Dat zullen we pas zien op de kwalificaties van Wimbledon.”

Djokovic: "Alle lof voor Darcis""Ik ben blij dat ik het in drie sets heb kunnen afmaken", zei de nummer een van de wereld na de partij. Met gevarieerd tennis en enkele sterke slagen maakte Darcis het Djokovic behoorlijk moeilijk. Alleszins moeilijker dan de Serviër had verwacht. "Ik ben over verschillende facetten van mijn spel niet tevreden", opende Djokovic na afloop. "Ik heb te veel directe fouten gemaakt en te makkelijk mijn service verloren. Alle lof voor Darcis, die met zijn gevarieerde slagen en speldoorzicht het mij voortdurend moeilijk maakte. Het is misschien normaal om nog een beetje te zoeken naar mijn beste spel in de eerste ronden, maar ik ben perfectionistisch. Ik hoop dus dat het de volgende partij beter gaat."

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen