Direct naar artikelinhoud
Digital storytelling

Deze Gentse studierichting maakt van u een ster op sociale media

Wereldvermaarde influencers Casey Neistat, LufyMakes YouUp en PewDiePie

Steeds meer jongeren willen in de voetsporen treden van Casey Neistat, LufyMakes YouUp en PewDiePie, 'influencers' die bakken geld scheppen met Instagram, YouTube of Snapchat. En dus kan je vanaf dit najaar op hogeschoolniveau voor professioneel YouTuber of Instagram-fotograaf studeren. Al is niet iedereen enthousiast.

en

De nieuwe helden van het internet spreken tot de verbeelding. Achter hun computer werken ze zich op tot wereldwijde sterren met miljoenen volgers voor wie adverteerders grof geld overhebben. Wie ook zo'n influencer wil worden, kan zich vanaf nu inschrijven voor een hogeschoolopleiding.

Vanaf dit najaar organiseert medialab REC in samenwerking met de Gentse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) het Engelstalige postgraduaat 'digital storytelling'. Een select kransje studenten krijgt les van buitenlandse docenten van YouTube, Al Jazeera en Facebook, aangevuld met de beste Belgische experts. De ambitie is alvast niet min. "We willen de beste influencers van de Benelux kweken en lanceren."

Een waardevol initiatief, vindt Raf Weverbergh, partner bij communicatiebureau FINN en gespecialiseerd in het werken met influencers. "Als jonge mediamaker word je in Vlaanderen te vaak aan je lot overgelaten. Er is bitter weinig kennisoverdracht tussen ervaren rotten en jong geweld. Ik kan enkel toejuichen dat REC daar verandering in wil brengen."

Maar kun je wel leren hoe je zo'n digital influencer wordt? "Talent heb je of heb je niet", geeft Weverbergh toe. "Maar je kunt wel patronen oppikken. Martin Luther King had uiteraard ook de gave van het woord, maar heeft ook les in het preken gekregen. Talent is één ding, ondersteuning een ander."

'Je kunt die 2.500 euro beter gebruiken om een spectaculaire reis te maken'
Pieter Baert, digitale innovator bij VRT

Eén foto, duizenden euro's

Wie influencers zegt, denkt aan de controversiële Koppen-reportage over Vlaamse influencers eerder dit jaar. Céline Schraepen en Talisa Loup van de blog TotallyTwo sloegen toen de Vlaamse kijker met verstomming toen ze onthulden dat ze met één Instagram-foto duizenden euro's binnenrijfden.

Maar wie hoopt om na zijn postgraduaat digital storytelling de kost te verdienen met zijn of haar internetactiviteiten dreigt van een koude kermis thuis te komen. "De Vlaamse markt is veel te klein om via Instagram, YouTube of Snapchat aan een volwaardig inkomen te raken", vertelt Pieter Baert, die zich momenteel bij de VRT met digitale innovatie bezighoudt.

"Deals met bepaalde merken kunnen je wel eens een snoepreisje of een paar leuke extraatjes opleveren, maar meer is het meestal niet."

Het grote probleem volgens Baert is dat er geen overkoepelend aanspreekpunt is voor adverteerders. "In de VS heb je reclamebureaus die een hele reeks van die influencers in hun portefeuille zitten hebben. Adverteerders die hun merk op YouTube of Instagram willen pushen kunnen bij hen terecht om de juiste personen voor hun kar te spannen. Hier moet je met elk van die gasten apart een contract afsluiten. Veel adverteerders vinden dat te veel rompslomp."

Eén foto, duizenden euro's

Inschrijven voor een opleiding tot digital influencer kost 2.500 euro. Dat doet vragen rijzen over de motieven van de inrichters. Is zo'n hippe opleiding niet vooral een manier om geld binnen te rijven? De Coninck is categoriek: "Wij zijn een vzw en zijn niet op zoek naar het grote geld. En trouwens, als je de prijs van onze richting met een gemiddeld postgraduaat in Europa vergelijkt, dan is die schappelijk."

Communicatie-expert Weverbergh wil geen uitspraken doen over de drijfveren van de organisatoren, maar benadrukt dat de richting een verrijking is voor het onderwijslandschap: "In de bedrijfswereld wordt storytelling essentieel. We leven in tijden van een overvloed aan feiten en cijfers, maar er is schaarste aan goede verhalen. We hebben nood aan mensen die ze op een aantrekkelijke manier kunnen vertellen."

Baert heeft meer bedenkingen. "Je kunt die 2.500 euro beter gebruiken om een spectaculaire reis te maken. De foto's die je daar maakt geven je veel meer kans een influencer op Instagram te worden dan gelijk welke opleiding."