Nieuwe spoortunnel in Brussel eind 2015 vormt belangrijke stap in uitbouw GEN

De NMBS gaat vanaf eind dit jaar in Brussel de nieuwe spoortunnel Schuman-Josaphat in gebruik nemen. Volgens de spoorwegmaatschappij gaat het om een belangrijke "mijlpaal" binnen de voorziene uitbreiding van het voorstedelijk treinaanbod in en rond de hoofdstad. De plannen werden voorgesteld in aanwezigheid van onder andere spoorbaas Jo Cornu en minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR).

Het voorgestelde voorstedelijke spooraanbod maakt deel uit van het Gewestelijk Expresnet (GEN), een samenwerkingsverband tussen de openbaarvervoermaatschappijen NMBS, MIVB, TEC en De Lijn in een straal van 30 kilometer rond Brussel. De bedoeling is om het openbaar vervoer in de regio uit te breiden en beter op elkaar af te stemmen.

Een belangrijk deel van dat plan is de opening van de spoortunnel Schuman-Josaphat tegen eind 2015. Die tunnel biedt een belangrijke link tussen de spoorlijn Namen-Brussel en het oostelijk ringspoor (tussen Halle en Vilvoorde). Bovendien maakt de tunnel het mogelijk dat bepaalde treinverbindingen niet langer door de verzadigde Noord-Zuidverbinding moeten, wat meteen ook meer mogelijkheden biedt voor nieuwe en snellere verbindingen naar bijvoorbeeld Brussels Airport.

Andere nieuwigheden

Andere nieuwigheden die nog eind dit jaar voorzien worden, zijn de opening van een vernieuwd multimodaal station Schuman, aan de Europese wijk en de opening van het station Mouterij, tussen Etterbeek en Brussel-Luxemburg. De NMBS wil tegen dan ook een treinstation in gebruik nemen aan de site Tour & Taxis.

Op de voorstelling werd verder nog gesproken over de opening van het station Arcaden eind 2016. Tegen eind 2017 is een verdere uitbreiding van de piekperiode en het aanbod voorzien. De bedoeling is dat tegen dan 90 procent van het beoogde GEN-aanbod bereikt is.

Meest gelezen