Tanguy F. legt uit waarom hij commissaris neersloeg

“Ik heb me laten meeslepen en had te veel alcohol op. Ik heb veel spijt.” Tanguy F. (43, foto) heeft tekst en uitleg gegeven over waarom hij op de ­nationale betoging een hoofdcommissaris neersloeg. Na zijn ­verhoor werd hij vrijgelaten, tot grote woede van de politie.

cds

Tanguy F. zal voor de rest van zijn dagen ­bekend blijven als de ­gewelddadige vakbondsman die dinsdag hoofdcommissaris Pierre Vandersmissen knock-out sloeg. De beelden haalden zelfs de internationale pers. Dat besef drong gisteren langzaam door, in zijn boerderijtje in Ecaussinnes, niet ver van Charleroi.

De ‘lieve papa’ van drie die zelf werkt met gehandicapte kinderen en zich volgens kennissen nog nooit agressief gedroeg, mocht eigenlijk niks zeggen van zijn advocaat. “Maar u mag gerust weten dat ik veel spijt heb. Ik heb me laten meeslepen en was onder invloed van alcohol.”

Toch legt hij een deel van de schuld bij de agenten. “Ze gingen er nogal zwaar in. Ik zag twee collega’s die traangas vol in het gezicht kregen.”

Het parket ­beweert dat hij een wapen droeg, wellicht een steen. Dat ontkent F. Het ABVV zette de man inmiddels buiten. Het parket was milder. Na zijn verhoor werd F. niet aangehouden. “Een barslecht signaal”, vindt ­Mario Thys van politievakbond NSPV.

Op 17 juni moet hij voor de rechtbank komen. Hij riskeert tot vijf jaar cel. Hoofdcommissaris Vandersmissen stelt zich burgerlijke partij.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen