Zeven jaar geleden zwaar verbrand, nu wereldtop

© lds

Diederick Schelfhout (29) uit Erembodegem, die zeven jaar geleden zwaar verbrand raakte bij een motorongeval, is verkozen tot winnaar van de Oost-Vlaamse SportRingen voor G-Sporters 2014. ‘Aan de dokter die zei dat ik nooit nog zou fietsen: het tegendeel is bewezen’, reageert Schelfhout trots.

LEEN DE SMEDT

In een paar jaar tijd groeide Diederick Schelfhout uit tot een rolmodel voor sporters met een handicap. Hij bezorgde ons land vorig jaar de bronzen medaille op het wereldkampioenschap Baanwielrennen voor andersvaliden in Mexico en werd vierde in de achtervolging. De vak- en persjury voor de Oost-Vlaamse SportRingen, de trofeeën voor sportbeoefening, verkozen hem daarom tot laureaat bij de G-Sporters. De paralympische atleet uit groot Aalst liet snowboarder Dennis Colle en handbiker Jonas Van de Steene achter zich.

Heel vanzelfsprekend was dit allemaal niet. Als 22-jarige renner stond Schelfhout op het punt een profcontract te tekenen toen hij in een motorongeval voor tachtig procent verbrand raakte. Een auto die van de snelweg kwam, reed hem zonder remmen aan, waarna de motor ontplofte. Meer dan zestig operaties en huidtransplantaties later, behoort Schelfhout tot de top van het para-cycling. ‘Nadat ik uit mijn coma ontwaakte, vertelde een dokter dat ik nooit meer zou kunnen fietsen. Zo'n uitspraak werkt bij mij als een rode lap op een stier’, zegt Schelfhout.

Klik hier en lees meer in Het Nieuwsblad editie Dender van woensdag 04 maart.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen