Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    20-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Floriade 2012..niet voor Franstaligen
    We zijn naar de Floriade geweest.
    We gingen met 8 Franse vrienden en we hadden twee huisjes gehuurd op een park in Belfeld dat ongeveer 15 kilometer van de Floriade ligt.
    De huisjes waren zeer goed geoutilleerd. Bijna geen klachten over de huisjes op het droompark ware het niet dat er enkele mensen in een bedstee sliepen en er 4 stapelbedden waren..gelukkig waren de banken echt goed te beslapen.
    Van de 4 dagen waren we er maar 1 op de Floriade..de andere dagen hebben we doorgebracht in Maastricht en Nijmegen.

    We zijn er dus een hele dag geweest. Van openingstijd ( 10 uur) tot het sluiten van 7 uur..en we hadden nog lang niet alles gezien.
    We hebben ons in twee groepen opgedeeld;  de andere groep had een ander deel niet gezien, maar mijn gemiste deel wel, en zo hebben we toch nog aardig kunnen uitwisselen over het geheel.

    Om het goed te bekijken zou je eigenlijk twee keer kunnen gaan, In lente en herfst en dan zie je ook de progressie van de planten en heb je rustig de tijd om van alles te genieten.
    Er zijn prachtige gebouwen, gevuld met veel informatie over bv smaak (proeven, ruiken, zien, voelen), nieuwe technologieën op het gebied van de teelt van groentes, muren vol met kruiden, een gebouw vol met alles over water, de kabelbaan natuurlijk waarmee je in een keer het park oversteekt, een oude boerderij waar je leert over de historie van de plek van de Floriade..de prachtigste bloemenrivieren, een meta-seqoia die door een dak groeit, veel kunstuitingen waaronder een echt grote boom met een lapjestrui :D.. een jungle,een wilgennest, veel orchideeën en heel erg veel paviljoens van andere landen.

    Een "Dome"met een hele slechte 360 graden film (commerciële shit, je zag eigenlijk niets anders dan een lading Nederlandse producten en vliegtuigen en vrachtwagens die ermee gevuld waren langsvliegen..verderop in het park hebben ze het wél over duurzaamheid en milieu..)

    Over de paviljoens dit: we hebben ze lang niet allemaal gezien, maar we waren er niet erg blij mee.
    In veel paviljoens probeerden men alleen maar wat spullen (sieraden, frutsels, petjes enz.)aan je te slijten..
    Pakistan voorop: verschrikkelijk..daar wordt je zowat naar binnen getrokken om wat te kopen..en alleen toeristenrommel..niets heeft er ook maar iets te maken met planten.
    Zo ook Afghanistan, Azerbeidzjan, Kenia...
    Spanje heeft een mooi informatief paviljoen.
    Duitsland heeft mooi/leuke rechte lijntjestuinen om hun paviljoen gemaakt.
    Bij België kan je een pintje vatten, dat is ook leuk.
    China is de moeite waard..erg mooie tuin met bonsai`s
    Korea was nog lang niet klaar..
    Shri Lanka wil ook verkopen, maar hebben tenminste nog enkele leuke oude ambachten live te bekijken ( nee niets op het gebied van tuinieren...)

    Het paviljoen van China..mooi gebouw met een prachtige tuin.


    Pakistan met op de voorgrond de fontein met het bordje for sale..lelijk van buiten, lastige verkopers binnen.


    Wat echt heel vervelend was: er was geen enkele informatie in het Frans te vinden..geen plattegrond, geen gids, geen folder; in de paviljoens en expo-ruimtes/films alleen maar Engels, Duits en Nederlands.
    Ook de website laat het wat betreft het Frans afweten. Ik ben eens gaan informeren op de Floriade waarom dat is.
    Voornamelijk omdat er gemiddeld maar 5% Fransen kwamen naar de vorige Floriade`s..
    Slecht nagedacht vond ik: ten eerste is deze Floriade veel dichterbij Franstalig gebied (Wallonië op 100km afstand en Noord Frankrijk op 280km).
    Omdat ook de website niet te lezen is voor de meeste Fransen (we weten toch dat ze weinig talen spreken?) komen alleen de doorzetters met een Engels of Duits sprekend familielid..(die hadden we trouwens beide bij ons) naar de Floriade..van de 8 Fransen die wij bij ons hadden spraken er 6 geen enkele taal; we hebben ons dan ook flink moeten uitsloven met vertalen.
    De twee miljoen bezoekers die men nodig heeft om quitte te draaien komen dus niet of nauwelijks uit Frankrijk..een gemiste kans.



    Het eten was ook niet om over naar huis te schrijven. Men maakt reclame met hun 5 restaurants..maar zegt er niet bij dat het niet erg lekker is. Wij aten asperges met ham en krieltjes..de krieltjes waren zuur en de asperges draderig..en dat terwijl ik opgeschept had tegen de Fransen dat wij zulke goede asperges kweken in Limburg. We betaalden 16,50 voor iets wat nu niet bepaald lekker was..p.p.
    De koffie was overigens heerlijk, en zo ook de muffins die je overal kan kopen ( 2,50, maar dan heb je een lekkere chocolade-muffin)

    Er was natuurlijk heel erg veel informatie over planten..en de nieuwste technologieën kon je in dit gebouw bekijken; basilicum groeiend op paars led-licht..kroppen sla die op water groeiden..hele muren vol met planten, door de lucht vliegende appels ( ik snapte er ook niet alles van)



    Eindelijk krijg ik gelijk!! Wie me nu nog durft te vertellen dat je met de hand afwassen meer water gebruikt?



    Het jaar van de draak..ook op de Floriade



    Wat bloemen en planten betreft was het eigenlijk te vroeg in het jaar om daar van te kunnen genieten.Daarvoor kan je beter wat later in het jaar gaan. Gelukkig was er ook een beetje (knutsel) kunst te bekijken...







    Erg gelachen hebben we toen het de boer uit ons gezelschap niet lukte om met de trekker-simulator een recht stuk te rijden.





    Onze conclusie was dat het wel de moeite waard is voor je 25 euro (ik had 2,50 korting via de NS) want je hebt een leuk dagje uit en veel te zien..maar je kunt beter wel wat later in de lente gaan. Schrik niet van het commerciële karakter van de Floriade (dat deed ik wel) je bent nu gewaarschuwd.

    De koffie en de muffins zijn heerlijk..neem verder je eigen eten mee (is toegestaan).
    Kies een zonnige dag voor lekker een dagje buiten genieten!

    De Fransen gaan trouwens wel terug met de culturele vereniging uit het dorp..met 50 man ( ik mag wel commissie vragen). Ik moest wel opdraven om voor ze te bellen en trof tot mijn vreugde een salesman die Frans sprak en het helemaal met mij eens was dat er punten waren blijven liggen op het taalgebied. Een lichtpuntje!:wink:












    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (5)

    14-06-2012
    Floriade 1992
    Hallo. ivm reunie zoek ik Hendrik Jan de tuinman

    14-06-2012, 10:12 geschreven door Jeroen Kok
    22-04-2012
    Cocommercieel
    Beste Appelvrouw,

    U dwingt respect af met uw doorzettingsvermogen als tuinliefhebster en een reis te maken met enkele dorpsgenoten om naar het kille kikkerlandje te komen om aan uw dorpsgenoten te laten zien waar de Nederlanders in het buitenland zo beroemd om zijn, namelijk de tuinbouw ! Helaas en ik zeg helaas en nogmaals zeg ik HELAAS is de Floriade niet meer de Floriade zoals het ooit was bedoeld en waar het voor was opgezet. Ook in de nieuwe tijd heeft de commercie toegeslagen op de Floriade en wat U in uw overigens prachtige omschreven verslag bevestigd. 
    Ik, die in de lage landen bekend sta als Hendrik-Jan de Tuinman en ooit heeft meegewerkt aan de Floriade in de jaren 90 in Zoetermeer en aan de diversen herfstflora's in Laren in de jaren 70 zag de verloedering al aankomen in de vorige eeuw. Ook voor deze Floriade heeft men mij gevraagd om mijn medewerking te verlenen. Toen ik eenmaal de plannen onder ogen zag heb ik resoluut NEE gezegd en Nee gezegd om mijn ozo bekende naam niet te mogen gebruiken voor deze Floriade. Omdat ik zag dat ook deze Floriade niet zou brengen waar wij als Nederlanders zo bekend om staan.
    En wat betreft het ontbreken van de Franse taal was van te voren bewust opgezet, want de organisatie heeft liever niet dat de (lastige) Franse boeren naar de Floriade komen. Sterker nog, men ziet liever ook niet de eigen Nederlandse boeren komen.
    Het enige wat men tot doel heeft is commercie !! Mijn tuinbouwvrienden gaan dit jaar uit solarititeit naar mij toe, dus niet naar de Floriade. Ook mijn oude tuinbouwschool en vakschool hovenier heeft deze keer niet eens mogen deelnemen.

    Maar beste Appelvrouw, toch verdient u een grote pluim van Hendrik-Jan, omdat u het wel heeft aangedurfd om uw Franse dorpsgenoten mee te nemen. Navraag vandaag leerde mij dat er sinds uw bezoek, men in spoedvergadering bijeen is gekomen om uw aangehaalde tekortkoming over de Franse taal te bespreken. Het gerucht gaat nu dat men het Hondshuis heeft betrokken met het voltallige bestuur en pas naar buiten komt als men eruit is gekomen en men besloten heeft wat er aan te gaan doen. Een ander gerucht is dat men ook de verlosser heeft geconsulteerd over deze problematiek, maar dat JC het heeft geweigerd vanwege zijn (te) drukke werkzaamheden bij een Amsterdamse voetbalclub.

    Enfin, ik ga maar weer even wat verder harken in de tuin met de nieuwe hark die ik van mijn kleinzoon heb gekregen.

    Met vriendelijke tuingroet,
    Hendrik-Jan

     



    22-04-2012, 00:44 geschreven door Hendrik-Jan de Tuinman
    21-04-2012
    geen appelsap
    Dorothé, ja graag dat recept..het is nog niet zo ver..maar de tijd vliegt!
    En zo ook die appels notermans..ik begreep er niets van en kon er geen sap van maken...


    21-04-2012, 19:03 geschreven door appelvrouw
    zonder titel
    hoi appelvrouw, dank voor je uitvoerig verslag, want wij zitten de komende maanden enkele keren in Limbië, dus wie weet kunnen wij jouw ervaringen gebruiken, als appelvrouw verwacht ik van jou wel verstand van vliegende appels, toch?

    21-04-2012, 15:42 geschreven door notermans
    20-04-2012
    toerist in eigen land
    Wat leuk dat je toerist in eigen land was, dat is mij helaas nog nooit gelukt. Ik ben blij met je verslag. Nu heb ik (misschien geheel ten onrechte) het gevoel dat ik niet zo heel veel mis. Ik zal zeer binnenkort het recept opzoeken van de vlierbloesemdrank.

    20-04-2012, 20:15 geschreven door Dorothé
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs