Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    13-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gewoon een grote pot mayonaise

    Op ons dorpsfeest waar heel veel frieten worden verkocht gaan er zomaar 6 volle literpotten mayonaise door..verse mayonaise van Jeanine.
    Deze mayo is in onze regio beroemd en ik wilde wel eens weten wat het geheime recept is van Jeanine die ook wordt gevraagd om voor bruiloften en andere partijen dit lichtgele vette goedje te leveren.

    'O niks bijzonders hoor' lacht ze weg als ik het haar vraag. Een recept heeft ze niet, ze doet het uit de losse hand, zoals zoveel goede koks.
    Ze wil het wel even voordoen, de dag na het feest als we met alle opruimers samen eten en ze alweer een pot staat te maken. Of ik wel even thuis eieren wil gaan halen, de rest heeft ze zelf.

    Op de eerste foto zie je de ingrediënten..5 eieren, een flinke scheut fijngemalen zwarte peper (niet op de foto) zout, één tot twee eetlepels sterke mosterd naar gelang je smaak, en hetzelfde voor gewone bruine azijn 6 %. Elke andere azijn kan ook, als hij maar niet teveel smaak heeft. Verder veel zonnebloemolie 'vooral geen dure olie nemen..die heeft teveel smaak van zichzelf'' en een staafmixer.

    Eerst gaan de eieren in de beugelpot, dan twee eetlepels mosterd erbij, zout naar smaak en de zwarte peper.
    De zwarte peper geeft mooie spikkeltjes in de mayonaise..Jeanine schudde eigenlijk gewoon wat peper uit het gekochte potje..niks versgemalen, maar gewone (Franse variatie van) Silvo.
    De azijn erbij en de staafmixer in de pot..op de gewone stand beginnen met mixen, en beginnen met olie te gieten. Niks druppelsgewijs gedoe nee gewoon een straal olie.. even mixen en dan weer een flinke scheut.
    Net zolang totdat de mayonaise de goede kleur en substantie heeft gekregen.

    Dit is een niet houdbare mayonaise. Volgens Jeanine een zeker niet langer dan een week en dan moet hij wel op zijn. Het wordt gemaakt met rauwe eieren en dat wordt niet door iedereen goed verdragen. Ook moet je goed opletten waar de eieren vandaan komen, of ze wel vers zijn, enz....ik maak het zelf alleen met eitjes van mijn eigen kippen.
    Je kunt het recept trouwens evengoed in 5ven delen...

    Op de een na laatste foto`s zie je de "Reine de Mayonaise" zelf.
    De laatste foto geeft het verschil weer tussen de grote pot gemaakt met mijn eieren van onze buitenkipjes..en rechts de pot met eieren uit de handel..je ziet dat de mayonaise veel witter is gebleven; lang zo lekker niet vind Jeanine!
























    Categorie:Koken algemeen
    13-10-2013, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    07-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teunisbloemwortel eten
    De eerste keer dat ik een teunisbloem zag opengaan was in een ministadstuintje.
    Een vriendin had deze voor mij wonderbaarlijke plant in de tuin en ik weet nog dat ik op dat verjaardagsfeestje geen aandacht had voor anderen totdat alle teunisbloemen aan die plant waren opengegaan. Zoiets had ik alleen nog maar op films of op tv gezien..een bloem die voor je ogen opengaat binnen een seconde of 20!
    Van deze vriendin heb ik zaad gekregen en sindsdien heb ik geen tuin meer gehad zonder deze Oenothera biennis die ook wel leliën-van-een-nacht wordt genoemd.

    Pas veel later heb ik geleerd dat je de wortel ook kunt eten en dat de plant daarom ook wel hamwortel wordt genoemd. Ook wordt de teunisbloemolie gebruikt bij verschillende klachten.

    Op Wikipedia kun je onder andere het volgende over deze plant lezen:
    Jonge wortels kunnen als groente gegeten worden. Ze hebben een peperachtige smaak. Jonge stengels kunnen ook als salade gegeten worden. De rijpe zadenbevatten 7-10% gamma linoleenzuur een zeldzaam essentieel verzadigd vetzuur.

    In Engeland staat de plant bekend onder de mooie naam Evening Primrose en je kunt er capsules kopen waar de olie van deze zaden gecombineerd worden met de olie van de zaden van de Borage..bedoeld als een hulpmiddel om de menstruatie goed te laten verlopen.

    De Teunisbloem is een tweejarige plant. Het eerste jaar verschijnen de rozetten vanaf het voorjaar in je tuin; laat je die fraai gevormde rozetten overwinteren dan krijg je het jaar erop de bloemstengels met de bloemaren. Vroeg in de zomer gaan dan de eerste bloemen in de avond open, en vanaf dat moment bloeit de plant iedere avond tot ver in de herfst. Geniet er in de avond van, want de volgende morgen verwelken de bloemen al snel.
    De plant maakt veel zaad aan en dat is te zien het volgend voorjaar als de nieuwe rozetjes overal verschijnen.

    Bij mij staat de teunisbloem in de groentetuin..niet speciaal met een reden, alleen maar omdat ik daar eerst een bloemenstuk had en de teunisbloem daar steeds terugkomt. Dit jaar heb ik in een bed het teveel aan rozetten laten staan om dan eindelijk eens de wortel te eten..hamwortel, dat leek mij wel wat want het idee om groente te eten met de smaak van vlees sprak mij als ex vegetariër met een vleesvoorkeur wel aan.
    De wortel oogst je aan het einde van het eerste jaar, net als de wortels van de Paarse Morgenster ( ook wel haverwortel genoemd).

    Op internet heb ik een recept gezocht en ik heb er ook een gevonden op deze site. Veel recepten zijn er trouwens niet.
    Wat me opviel in de weinige documenten die spraken over teunisbloemwortel eten was dat er overal gesproken wordt over de Fransen die deze wortel als delicatesse beschouwen...maar hier in Frankrijk heb ik nog niemand ontmoet die de plant heeft gegeten, of zelfs maar wist dat hij eetbaar was. In het zuiden wordt hij vast wel gegeten, daar eten ze heel anders dan hier in de Lorraine.
    Ook las ik dat de plant een wat vreemd "mond- of keelgevoel" zou kunnen geven, afhankelijk van de persoon..ik zou zelf ervaren wat daar mee bedoeld werd.





    Goed, de wortels geoogst, gewassen en geschrapt (een vreemd gladdig glibberig huidje kwam er onder mijn mesje tevoorschijn) in rondjes gesneden, in azijnwater gelegd, na enkele minuten eruit gehaald en in water met citroensap gekookt.
    Volgens het recept in voorgaande link zou je dan nog een papsausje moeten bereiden en dat over de groente gieten..dat heb ik niet gedaan, want mijn ervaring met dat soort sausjes stamt nog uit de tijd van de bloemkool met een papje...brrr  jeugdtrauma!
    Dat terzijde gelaten dacht ik dan ook nog niet de smaak te kunnen proeven van de wortel.

    Wel de smaak dus, die viel niet tegen..beetje flauwig, licht neigend naar de haverwortel of de schorseneer. Ik zou er een volgende keer wat boter en nootmuskaat bij doen. Het peperachtige wat genoemd werd proefde ik er niet zo aan af of het moest zo zijn dat het prikkerige mondgevoel bij andere mensen een peperachtige ervaring geeft...
    Want qua substantie vond ik het maar niets..net alsof ik iets met haren in mijn mond had, korte haren misschien, maar onmiskenbaar kriebelig in de keel. Als je naar de onderstaande de foto kijkt zie je dat ook wel..een korte borstelige structuur op de oppervlakte van de schijfjes.
    Bah niks voor mij dus. Lie heeft ook geproefd, vond het wel aardig, maar niet aardig genoeg om het hele schoteltje op te eten..hij vond het trouwens ook wel gek in de mond, maar niet storend.

    Voorlopig ga ik alleen genieten van de mooie bloemen en laat ik de wortels mooi staan om deze bloemen te leveren!




    Categorie:Aparte groentes
    Tags:teunisbloem, oenothera biennis, hamwortel
    07-10-2013, 19:40 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    07-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het appeltje van assepoessie

    Assepoester was een weekje te logeren.

    De jaren dat ze bij ons woonde heeft ze deze naam verdient door iedere avond af te wassen..wij voelden ons vaak een beetje beschaamd dat we een hardwerkende studente de afwas lieten doen...

    Nu komt ze af en toe logeren, wast nog steeds veel af en helpt ook met het schilderwerk.
    Vlak voordat ze weer vertrok kreeg ze een appeltje van iemand uit het dorp. Deze was om even te proeven en vast nog niet helemaal rijp; half opgegeten werd de bellefleur achtergelaten op de tuintafel..de wespen hebben er dankbaar gebruik van gemaakt.
    In drie dagen was de vrucht helemaal opgegeten en wat restte waren de bruine kruimels die ze blijkbaar niet lusten, de schil en het klokhuis..

    De kas is trouwens erg opgeknapt..Dank Assepoes!





















    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:assepoessie, appel, wespen,kas
    07-09-2013, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    18-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brocante 15 augustus

    We konden maar liefs kiezen uit 3 brocantes in de omgeving afgelopen donderdag.
    We kozen voor degene in Juvigny-sur-Loison, een mooi dorpje vlak bij Montmedy.

    Het was een mooie dag voor een rommelmarkt, een beetje warm, maar niet té warm.
    Dat maakte de rommel er trouwens niet leuker op..behalve bij een enkele kraam vind ik dat er meer en meer echte rommel te vinden is op de brocantes hier in de omgeving..de oudste troep, stuk of soms half vergaan staat aan de weg.
    Het ergst dat ik zag was een bonbon..zo`n groene fles waar je je eau de vie of zelfgemaakte wijn in kan bewaren. Van de hals was een stuk afgebroken. Nieuwsgierig vroeg ik aan de verkoper wat hij ervoor wilde hebben..geef maar 5 euro zei hij..

    Er zijn tegenwoordig ook wel erg veel brocantes en vides greniers hier in de omgeving..op een uitzondering na zijn de leukste dingen er ondertussen wel uitgezeefd.
    Of misschien heb ik zelf al zoveel zooi dat ik het leuke er niet meer tussen zie.

    Dit keer heb ik me geamuseerd met het fotograferen van kisten..er stonden wel een paar aardige bij.
    De kist met de geschilderde violen was net gekocht door een Nederlands echtpaar uit Dun sur Meuse. Het leek trouwens wel of we in Nederland op een rommelmarkt waren, er liepen meer Hollanders dan Fransen op straat!

    De kist met de zonnebloemen erop heb ik voor de kamer van de kindjes gekocht...













    Een stoel die de tijd aangeeft..handig..



    Heeft er iemand een idee waar dat apparaat voor bedoeld is?



    Toch nog wat leuks voor de appelvrouw..helaas was deze mooie kruiwagen iets te duur.




    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:brocnte, kisten, rommal
    18-08-2013, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    12-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knoflook vlechten: een minicursus

    Ik probeerde tot nu toe de knoflook te vlechten zoals je een dames invlecht maakt, met wisselend succes. De stengels braken nog wel eens onder het vlechten, en ik kreeg de bollen niet zo mooi op de streng zoals de vlechters uit het zuiden dat kunnen...

    Deze methode bevalt me beter...simpel, en kan ook met kleine hoeveelheden.
    De strengen zitten mooi strak met de bollen knoflook aan weerszijde.
    Met een beetje moeit kan je ook nog bollen in het midden krijgen; ik heb dat niet gedaan want ik vind het wel mooi zo.
    Met de uien ga ik deze ook proberen..dat zal dan wat strakker op elkaar zitten in verband met de dunnere en zachtere -gedroogde- stengel.

    Het is heel eenvoudig, je begint met een bol en je legt de stengel naar je toe.



    De volgende bol leg je er dwars op, je slaat de stengel achter de stengel van de eerste bol door, en vouwt hem dan over zichzelf heen naar voren.





    De volgende bol doe je hetzelfde, maar dan aan de andere kant.







    Zo door totdat alle bollen op zijn...



    Als alle bollen meegevlochten zijn vlecht de de stengels samen en bind ze aan t uiteinde vast


    9 Soorten knoflook heb ik zo ingevlochten...een smaak en bewaarverslag volgt!



    En dan nu een lekkere knoflooksoep...mmm






    Categorie:Groenterecepten
    Tags:knoflook vlechten, uien vlechten
    12-08-2013, 11:34 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (3)
    03-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruiden

    Nu de kindjes vertrokken zijn heb ik weer even tijd wat foto`s te maken.

    De oogst is ondertussen natuurlijk door gegaan en ik heb onder andere kruisbessen en aalbessen geweckt.
    Natuurlijk heb ik ook jam gemaakt ( van aardbeien, kruisbessen en frambozen ) en bergen courgettes, tuinbonen en asperges ingevroren.
    Puk en Muk hebben goed meegeholpen met doppen van kapucijners en tuinbonen..proeven was wat anders.

    Aardappels moeten nog geoogst worden, en er komt nog behoorlijk wat witte kool aan..een nieuw experiment: zuurkool maken!
    Ook boontjes beginnen te bloeien, de eerste sperziebonen heb ik al op, de paarse bonen en de snijbonen zijn ook bijna zover.

    Morgen eerst maar eens kruiden plukken voor de thee, voor tinctuur en voor de keuken.
    Vorig jaar heb ik veel tijm gestekt en dat nieuwe tijmveldje groeit heel erg goed, er staat gewone tijm, twee kleuren citroentijm, bonenkruid en marjolein/majoraan.



    Deze Ananassalie schijnt met kip heel lekker te zijn..ik heb het nog nooit gemaakt maar een van de haantjes gaat een dezer dagen in de pot; ik wil het recept wel eens proberen. Ik laat nog wel horen hoe het smaakte.



    CitroenVerbena voor de thee.



    Rode zonnehoed of echinacea voor tinctuur.



    Calendula voor thee, tinctuur en zalf.



    Aloe Vera wordt door mij vers gebruikt op brandwonden bijvoorbeeld. De plant staat dit jaar buiten en maakt veel kleine stekjes aan de voet. Daar kan ik vast weer wat mensen blij mee maken.



    Werkeloos klimkasteel..van mij mogen de kindjes weer snel komen..



    De Japanse wijnbesvruchten zijn ook bijna rijp.
    Meestal eten we ze zo van de struik, ze komen bijna niet het huis in. Ik denk er wel eens over om er jam van te maken..maar de oogst is niet zo groot dat ik er een kilo van af zou halen. Bovendien lees ik in de recepten op internet hoeveelheden citroensap die mij tegenstaan..anderhalve uitgeperste citroen op 250 gram bessen. Plus nog anderhalve zure appel...er zal vast geen pectine in deze vruchten zitten.
    Ik blijf ze dus maar lekker van de struik eten..heerlijk verfrissend tijdens het tuinwerk!




    Categorie:De tuin
    Tags:kruiden
    03-08-2013, 23:21 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    26-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lie bouwt verder
    Bij ons in de straat gaat het gerucht dat ik in onze gerenoveerde broodoven als hij klaar is pizza`s ga bakken voor het hele dorp...ik moet dat met klem tegen spreken!
    Wel leuk is het aanbod van onze van origine Italiaanse dorpsgenoot die bij ons de pizza`s wil bakken en er dan voor ons ook een maakt..aangenomen!

    Hierbij de laatste foto`s.
    Lie, die het zonder hulp en aanwijzingen van de Spaanse connectie Henk S. zal moeten doen blijft aardig binnen  de lijntjes...we zijn benieuwd wat Henkie er zelf van vind...

















    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:broodoven
    26-06-2013, 22:24 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (4)
    05-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bouwen aan de broodoven
    Hier de beloofde foto`s van de herbouw van de broodoven.

    Op de eerste foto zie je mijn buurman in 1960 ongeveer..de broodoven, links achter hem, staat dan nog wel overeind, maar je ziet al een boom groeien door de schoorsteen.



    Metselaar en Lie hebben foto`s gemaakt van oude plaatjes van het gebouwtje..deze hebben ze vergroot en daarna hebben ze met de -in de ruïne- gevonden stenen geprobeerd de deur en het raam zo origineel mogelijk neer te zetten.
    Het is natuurlijk vooral aan de vakkundigheid van metselaar Cowboy Henk te wijten dat het zo mooi aan het worden is!



    De deuropening als puzzel neergelegd























    Ondertussen werd ook in andere delen van het huis hard gewerkt: de luiken en de ramen zijn geschilderd, in de badkamer is eindelijk het mozaïek gekomen waar ik maar niet aan toe kwam; Thanks Marc.. nu wordt ik iedere morgen wakken met een zonnetje rond mijn gekreukelde kop.






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:broodoven
    05-06-2013, 20:25 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (5)
    30-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lievevrouwebedstro gelei
    Van het mooie bodem bedekkertje Lievevrouwebedstro (Galium odoratum; synoniem: Asperula odorata) kun je siroop of gelei maken. Het wordt hier -vlak over de grens in België- gebruikt om Maitrank (een aperitief ) mee te maken.

    Lievevrouwebedstro is een geurig mooi plantje dat in het voorjaar al snel in de bloei komt. Het is een plant die van schaduw houdt en het doet het bij mij dan ook op meerdere plekken heel goed; onder de Boswilg en de Seqoia, waar het nu samen met de Weduwe-in-de-rouw prachtig in de bloei staat, maar ook onder de bessenstruiken groeit ze heel goed.


    Totdat ik het recept voor de gelei gelezen had gebruikte ik dit gedroogde kruid alleen als ( plusminus 2%) toevoeging in mijn dagelijkse kruidenthee.
    Maitrank heb ik natuurlijk wel eens gedronken maar dat kon me op dat moment niet zo bekoren...dat zegt niet zoveel, ik hou niet zo heel erg van alcoholische drankjes met een zoetige basis (paardenbloemenwijn uitgezonderd!)

    Hier in Frankrijk heet het plantje
    Petit Muguet, Reine de bois of Gaillet odorant. Het wordt als geneeskrachtige plant aangeschreven maar wat de kracht precies inhoudt is me nog niet duidelijk, het zou bijvoorbeeld tegen migraine werken maar je kunt er ook hoofdpijn van krijgen.
    Het is me wel duidelijk dat je het met mate moet gebruiken, zowel in de thee als de gelei.

    Verder geurt het gedroogde kruid heerlijk. De geur komt van een stof dat cumarine heet, dat is hetzelfde spul wat de geur van hooi veroorzaakt..het ontstaat pas als het plantje gedroogd wordt.
    Ik las een beschrijving van iemand die het kruid droogt en in  oude sokken stopt en deze tussen de kleren legt om deze een lekker luchtje te geven..

    Als laatste: de gelei wordt gebruikt zoals men andere gelei gebruikt, op een beschuitje of op de pannenkoek, maar wordt ook juist aanbevolen bij vers fruit..het schijnt de smaak aangenaam te versterken.

    Het recept voor de gelei heb ik van hier..er staan ook andere jam- en geleirecepten.


    Lievevrouwebedstro gelei

    Een bosje Lievevrouwebedstro van minstens 30 gram wassen, voorzichtig drogen en op een schone droge doek minstens 4 à 5 uur laten verwelken.
    1 biocitroen in dunne schijven snijden
    625 gram geleisuiker 2:1

    Wat mooie blaadjes om als deko in de potjes te doen.
    Een kan nemen met een inhoud van minimaal 2 liter en het bosje Lievevrouwebedstro erin doen, de schijven citroen erbij en nu anderhalve liter leidingwater erop gieten zodat alles onder staat. Afdekken en koel wegzetten voor minstens 12 uur.

    Afgieten door een fijne zeef in de pan, vermengen met de suiker en aan de kook brengen, gemiddeld 10 minuten koken tot de geleertest positief is.
    ( Ik heb zelf 1 minuut gekookt, volgens de aanwijzing op de verpakking van de suiker..)

    In ieder potje een mooi blaadje leggen en de gelei opgieten, sluiten, omkeren voor een paar minuten, terugkeren en af laten koelen.
    Deze gelei doe ik in kleine potjes, het is niet ieders smaak.....
    Wegzetten op een koele droge donkere plek, minstens 6 maanden houdbaar.

    Met dank aan Danuta

    Pluk een mooi bosje met bloemen die net opengaan.



    Om de geur vrij te maken laat je de takjes minstens 4 uur verwelken..opgehangen als bosje of op een dienblad.



    De gelei ziet er niet heel erg aanlokkelijk uit maar smaakt heel speciaal, kruidig en bloemig, ik vind het heerlijk!






    Categorie:Jamrecepten
    Tags:Lievevrouwebedstro, gelei
    30-05-2013, 11:45 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    26-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mezennestje
    Het mezennestje is uitgevlogen!

    Al wekenlang zagen we de jonge koolmeesouders zich uit de naad werken..de hele dag door werden vliegjes, rupsjes en ander insectengespuis naar het nest gebracht. We konden het allemaal goed bekijken omdat het nestkastje bij het balkon hangt. De vogels trokken zich weinig van ons aan als we -eindelijk!- eens een keertje buiten zaten.

    Vanmorgen vloog het nestje uit. De een na de andere kleine koolmees stortte zich met ware doodsverachting vanuit hun hoge positie de leegte in.
    Soms haalden ze de walnotenboom, soms kwamen ze niet verder dan het gras.
    Het ging niet altijd goed..Na een uurtje zagen we een valk met een kleintje in zijn poten wegvliegen, op weg naar zijn eigen kleintjes met een lekker hapje...

    Aan t eind van de middag waren alle vogeltjes op een na uitgevlogen.
    Ik stond in de tuin toen ik de moeder moeite zag doen haar laatste spruit het nestje uit te krijgen. Ze vloog met lekkers tot op het balkon, maar ging het beestje niet voeren..hij moest er maar wat voor doen. Een tijdje zat hij verontwaardigd uit het "raampje" te kwetteren en te piepen. Moedertje mees vloog heen en weer met een lekker groen wurmpje in haar bek, van boven op het kastje tot op het balkon en weer naar een tak in de tuin..ze maakte ook lokkende geluidjes die ook mij geruststellend in de oren klonken.
    Uiteindelijk liet de honger zich gelden en stortte het meesje zich zijdelings uit het kastje. Bijna tegen het raam. Hij landde gelukkig zacht in een bakje uitgebloeide blauwe druifjes..waar hij even bij moest komen. Even later zag ik hem een groot stuk tuin oversteken..ze leren verdomd snel die mezen!









    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:koolmezen, nest
    26-05-2013, 19:14 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    24-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regen ( en vorst)


    De rivier was zo buiten zijn oever van alle regen dat het weggetje vanaf ons huis helemaal onder was gelopen..
    Dit gebeurd zelden in de lente/zomer..de vissen dreven over de weg.



    Voor vannacht was er -5 voorspeld.
    De aardbeien heb ik afgedekt met vliesdoek, de aardappels met potten, de blauwe bessen met emmers. Helaas heb ik niks dat groot genoeg is voor de walnoot en de kweepeer die net in de bloei komt. Als het nog een keer gebeurd van de week dan zet ik er een kruiwagen met smeulend zaagsel onder, dat heeft vorig jaar ook geholpen.
    Het blijft nog even zo koud heb ik gehoord.
    De kas staat vol met pompoenen, pepers, paprika en komkommers die nog steeds niet naar buiten kunnen. Lekker gezellig vol, nu gaat dat nog, maar bientôt zijn de planten te groot en moeten ze echt naar buiten.
    Deze planten komen straks in mijn gekke knollenhoekje..het zijn van links naar rechts Yakon, Knolcapucien, Crosne, Oca en Taro.



    De zomer schijnt er toch echt aan te komen..ik heb gehoord dat je dat ook kunt merken omdat de regen steeds warmer wordt..
    De bomen trekken zich er trouwens niet zoveel van aan..ze zijn natuurlijk wel een week of wat verlaat. Hier de Meidoorn in de bloei..als het even droog is geurt de hele tuin ervan!




    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:regen, vorst
    24-05-2013, 15:17 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    22-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waterkefir cassis
    Wie van frisdrank houdt kan met waterkefir een leuk drankje maken.

    Ik bezit nu sinds twee maanden enkele van die vreemde hersenachtige witte korrels waarmee je een drankje kunt maken waarvan men zegt dat de Osseten in de Kakasus er 100 jaar mee worden.

    Dit wordt er op het web over de kefir beweerd:

    Kefir bevat zeer veel rechtsdraaiend melkzuur. Vooral de vitaminen B1 (Thiamine), B2, B6, B12, C, D en H (Biotine) zijn er in hoge mate aanwezig. Ook is er een wateroplosbaar polysaccharidepolymeer in teruggevonden dat nergens anders teruggevonden wordt. Deze stof kreeg de naam “Kefiran”.
    Andere voordelen van kefir zijn het hoge gehalte aan essentiële aminozuren. Een tekort aan vitamine H (Biotine) kan spierpijn, droge huid en depressie veroorzaken, vitamine B12 wordt in het lichaam afgebroken door de anticonceptiepil, antibiotica en stress.
    Kefir maakt de huid zacht en soepel. Zelfs uitwendig (aangebracht als masker) kan kefir weldadig werken voor zowel een vette als een droge huid (ik ben benieuwd hoe dat gaat dan, ik zie me niet die geplette korrels op mijn gezicht smeren..)
    Na een antibioticakuur is het goed om veel kefir te gebruiken, om zo het bacterieel evenwicht in de darmen weer te herstellen. Allemaal niet te versmaden eigenschappen voor een verfrissing.

    Lie zegt: "Ik vinutgewoonlekker"..

    Je vermengd de korrels met water, suiker en vijgen ( of rozijnen, dadels) en voor de smaak citroen erbij. Recepten genoeg op internet.
    Ik heb het een tijdje volgens het gewone recept gemaakt maar nu probeer ik de waterkefircassis uit, deze wordt erg gewaardeerd door de dorstige mannen.

    Ik neem anderhalve liter water, een kom zwarte bessen ( ik heb ze in de vriezer en ontdooi ze eerst),100 gram waterkefirkorrels, 100 gram suiker en drie dadels of vijgen.
    Een stukje biologische citroen kan er ook nog bij maar dit hoeft niet..

    Je ziet de kefir "werken" doordat er bubbels komen. Ook de groei van de korrels in de pot kan je bijna zien. De korrels vermenigvuldigen zich behoorlijk snel..genoeg om weg te geven aan buren en vrienden.

    Ik laat het een dag of twee/drie staan, zeef het geheel dan (en geef de bessen daarna aan de kippen).
    De drank zet ik nog een dagje in de koelkast.
    Je moet het in een week opdrinken, maar dat haalt het hier niet








    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:kefir, zwarte bes, cassis
    22-05-2013, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    08-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 mei boswandeling
    De bossen van ons dorp zijn voornamelijk productiebossen.

    Al vele honderden jaren worden ze op dezelfde manier onderhouden. Ieder perceel komt ongeveer 1x in de twintig à dertig jaar aan de beurt: dan gaan er enkele van de oudste eiken eruit plus veel jong spul zoals haagbeuken en lindes.
    Op de eerste foto kan je zien dat het deel links van het pad vorig jaar aan de beurt is geweest, rechts is al jaren niet meer gekapt..daar staan enorme grote honderdjarige eiken en is het bos dichtbegroeid met allerlei klein geboomte dat onder die eiken groeit..vooral veel haagbeukjes, maar ook lindebomen dus, wilde kersen, vlier enzovoort.

    Verder komt men niet in het bos, alleen om in het voorjaar lelietjes van dalen te plukken en later in het jaar morielen, cantharellen en eekhoorntjesbrood te plukken. In de winter komen de jagers.
    Echt wandelen zoals we dat in Nederland in het bos doen, dat doen de Fransen niet..je gaat niet wandelen in het bos, maar èh..oogsten.

    Er zijn dan ook niet echt goede wandelpaden, het zijn paden om met de trekker op te rijden. sommige paden groeien weer dicht, andere komen erbij in de tijd dat er op dat perceel gekapt wordt. Verder hebben wij nogal natte bossen, en kan je zonder laarzen een deel van het voorjaar echt het bos niet in. Er zijn ook mooie brede paden waarvan het gras door de reeën kort gehouden wordt daar kan je heerlijk op wandelen.
    Op stukken waar in de jaren ervoor gekapt is komen veel wilde bramen voor; deze meterslange bramenslierten groeien over de stapels achtergelaten takken. Hier en daar groeien bomen met een enorme boog weer naar de grond..de bomen waar deze ooit tegenaan leunden zijn in de jaren ervoor weggekapt.

    De kruidlaag van het bos is prachtig. Behalve de genoemde lelietjes groeien er sowieso sleutelbloemen, bosanemonen, aronskelken, kruipend zenegroen, bosaardbeitjes, een soort gipskruid en vele orchideeën. Dat alles in enorme hoeveelheden.

    Op de wandeling van gisteren kwamen we een dode ringslag tegen..het beest is zeker 60 cm geweest. De kop was al meegenomen, toen we op de terugweg langskwamen begonnen de slakken al aan het opruimwerk.
    Verder kruipend zenegroen in twee kleuren (is dat een plaatselijke afwijking vroegen wij ons af) de eerste orchidee en een prachtige distel.




















    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:bos, orchidee,zenegroen
    08-05-2013, 10:51 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    05-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dakhaas en Ko (Piet Uitjes)
    Zit je nog wel eens in je tuin? Dat vroeg Filmhuiscollega P mij laatst; hij mist mijn blogjes..
    Wel P, het antwoord is ja, sterker nog ik zit zelfs heel veel in mijn tuin..vanwege een blessure kan ik niet veel doen, en ben ik afhankelijk van hulp van Lie. Dus ik geniet nu op een andere manier van de tuin, ook heerlijk, dat relativeert weer een beetje al dat harde werken wat ik jaren in de tuin heb gedaan..en voor mijn ogen voltrekt zich het wonder van de natuur...ik zie mijn strakke moes- en siertuin veranderen in een mooi wild stukje land..daar waar ik me niet meer met de tuin bemoei nemen de wilde planten onmiddellijk weer hun natuurlijke ruimte in..Ik moet dit accepteren, óf Lie inzetten.

    Maar Lie had al andere plannen, hij kreeg zelf hulp om het dak eindelijk aan te pakken..het deel van het dak waarvan de oude en vergane pannen onder je schoenen braken als je eroverheen liep om bijvoorbeeld de schoorsteen te vegen.
    Donderdagmorgen vroeg werden pannen en verdere benodigdheden afgeleverd, en donderdagavond zijn de hulptroepen aangekomen.
    Lie had vorige week al steigers neergezet, een bak geregeld waar de oude pannen in af werden gevoerd (deze worden gebruikt om een zompig boerenpad weer wat structuur te geven) en een werkschema opgezet. In een dag de oude pannen eraf, en de volgende dag de nieuwe er weer op..

    Vrijdag werd er zwaar door gebuffeld. De pannen moesten van het achterdak naar voren worden gehaald. Via een goot en een paar handen vlogen ze de bak in. Een deel van de pannen die nog goed zijn worden hergebruikt op de broodoven die ook nog dit jaar wordt opgebouwd.
    Het weer was die dag niet erg mooi, in de middag begon het te regenen. De jongens zijn een uurtje opgehouden met werken om de ergste regen te ontwijken maar vanaf 7 uur totdat het vrijwel donker was is er nog doorgewerkt. De pannen moesten eraf, want zaterdagochtend vroeg kwam de boer met de Manitout om de pannen omhoog te tillen.

    Zaterdag begon de dag goed, en dat is zo gebleven.
    Het weer was mooi, de boer hielp mee, de pannen vlogen het dak op!
    Om een uur of 5 werd er pannenbier gedronken ( ik kwam mijn buurmeisje tegen toen ik om die tijd langs een slootjes kikkervisjes zocht: "ze zitten op het dak bier te drinken" riep ze, nogal verontwaardigd) en vond Lie het wel welletjes.

    Hij zal nog alle zijkant-pannen moeten snijden en leggen..boeiboorden maken..metselen en loodslabben rond de schoorstenen leggen maar het grootste deel is gedaan, het dak ligt er mooi bij.
    Onze Franse buren geven wel enig commentaar..het is wel mooi..zelfs veel beter..maar waarom niet over het hele dak dezelfde pannen? En is het normaal dat er een deuk in het dak zit?
    Ze vinden wel dat er flink gewerkt is; dat kunnen ze heel erg waarderen.( "met hoeveel hebben ze gewerkt? met drie, vier? zo weinig mensen en zo snel klaar? Très bien"!)
    Dakhaas en Ko kunnen trots zijn op hun werk en hulp aan Lie..wij zijn ze alle drie zeer dankbaar!!

    Een fotoverslag
































    Categorie:Appelvrouw&Lie
    05-05-2013, 23:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    18-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aprilwerk

    In maart begin ik normaal al met plukken van bloem en blad voor de kruidenthee.
    Het maarts viooltje (viola odorata) bijvoorbeeld, en het blad van de paardenbloem.

    Het maarts viooltje bloeit nu pas, het plukken ervan gaat enkele dagen door totdat ik een mooie hoeveelheid heb voor mijn bloementheetje.
    Verder verzamel ik in deze tijd bloemen van de gewone sleutelbloem (primula) die hier ruim voorkomt in de bossen, en pluk ik brandneteltoppen voor de thee en voor soep.

    Het is een beetje gek in de tuin, door de plotselinge warmte springt alles eruit en staan veel planten tegelijk in de bloei - die normaal na elkaar bloeien- zoals de cornus mas en de abrikoos.

    Er kan nu in een klap heel veel geplant en gezaaid worden in de volle grond: aardappels, uien, wortels, sjalotten, bieten, sla.
    Morgen is het bladdag, dan zal ik sla zaaien, rucola en wat kruiden zoals kervel en koriander.
    Binnen in de kas ga ik dit weekend pompoenen, courgettes en meloen zaaien; zaterdag en zondag zijn volgens de maankalender vruchtdagen..mooie tijd om deze groenten te zaaien en de tomaten en paprika`s te verspenen.
    Na het weekend worteldag...dan zijn de aardappelen aan de beurt.
    Verder staat er het schoonmaken van de kas op het lijstje: 1 x per jaar spoel ik de kas eens flink door met een grote hoeveelheid water. Zo boots ik de regen na,  ik spoel de achtergebleven zouten van de meststoffen uit de bovenste laag van de kasgrond.
    Dan kan ik de pepers en paprika`s naar de kas brengen en zo langzamerhand beginnen met het planten van deze warmte minnende vruchtgroente.

    Sleutelbloem


    Akkerviooltje


    Zo ziet over twee weken mijn boomgaard eruit




    Categorie:De tuin
    Tags:kruidenthee, update april
    18-04-2013, 23:29 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    31-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papieren potjes maker

    Een tijdje geleden kreeg ik via het moestuinforum van een jongen van 14 jaar zijn huiswerk opgestuurd..tenminste, wat er van overgebleven was, want hij vouwde plant en zaaipotjes van zijn huiswerk.

    Stevige potjes, helemaal niets mis mee. net zo goed voor je zaailing als een plastic potje..of niet?
    Misschien minder goed omdat het witte papier gebleekt zou zijn. Het spreekt voor zich dat niet bleken van papier het beste zou zijn, maar in ieder geval gebeurd dat tegenwoordig niet meer met chloor, zoals vroeger. Tegenwoordig wordt papier gebleekt met stoffen als waterstofperoxide, ozon of zuiver zuurstof...of dat  nu beter is voor je plantje?

    Wat de zwarte inkt betreft, daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik probeer ook meer te weten te komen over inkt op karton, omdat ik dat in de tuin gebruik om het  onkruid eronder te krijgen.
    Ik lees af en toe op het moestuinforum dat het helemaal niet erg is, die inkt op het karton..immers op basis van maïs of plantaardige olie.
    Maar op de site van de milieukoopwijzer lees je:
    Plantaardige inkten. Dit zijn inkten op basis van plantaardige olie. 60% van inkt bestaat uit olie, andere bestandelen zijn harsen, pigmenten, droogstoffen en andere toevoegsels. Het probleem is echter dat er over het percentage plantaardige olie dat een inkt moet bevatten voor hij "plantaardig" mag genoemd worden, geen richtlijnen zijn. De vermelding ‘gedrukt met vegetale inkt’ betekent dus niet zo heel veel. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een zogenaamde plantaardige inkt slechts voor 20% op basis van plantaardige olie is (20% van 60%).
    "Droogstoffen en andere toevoegsels" dat kan natuurlijk van alles wezen..

    Dus gebruik ik liever geen papier en karton in mijn tuin of voor mijn zaailingen dat gebleekt is of waar met inkt op is gedrukt..lastig, want veel papier is wel voor een deel bedrukt. Jammer ook, want er is veel van, en het zou een mooie manier van recycling kunnen zijn, terug de tuin in met die hout en plantevezels!

    Van vrienden kreeg ik laatst een potjesmaker. Je kunt er mooie kleine potjes me maken, de grootte is ongeveer tweederde van een toiletrolletje en het plantje dat er ingroeit kan later zo de tuin - of een grotere pot in, zonder de worteltjes te verstoren.
    Het is er gemakkelijk potjes mee maken, je knipt een strook papier van 50 x 8, rolt het om het "stampertje", vouwt de bodem naar binnen en dan draai je het geheel in het onderste deel van de potter, waardoor je een stevige bodem krijgt!

    Ik gebruik graag zakken van de groenteboer, bruin spul, nergens mee gebleekt, en met een beetje mazzel kan je om de gedrukte letters heen knippen!

    Het potje van huiswerk



    Gemakkelijk en snel: met de Paper Potter potjes maken, altijd een potje bij de hand en een mooi formaat om in te zaaien!
















    Categorie:Gereedschap
    Tags:drukinkt, papieren potjes, paper potter,huiswerk
    31-03-2013, 22:38 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    28-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pimpernel, kleine veldkers, zevenblad en kraailook.

    Het is nog behoorlijk koud buiten en ik hoef de tuin nog niet in, er groeit nog niets.

    Niets, niet helemaal waar. Het zal wel door de langere dagen komen dat sommige kruiden alweer beginnen te groeien, aan de warmte kan het niet liggen, in de nacht vriest het nog zwak tot matig, en de dagtemperatuur komt ook niet boven de 6 graden.

    Omdat we van de week hier gekomen zijn met 10 nieuwe huisgenoten die het kippenhok gaan bewonen ben ik iedere dag in de tuin om vers groen voor de dames ( en 2 heren) te scoren.
    En passant pluk ik voor eigen sla ook lekkere kruiderij.

    Je kunt er op de website van Coquinaria in een artikel dat moestuinsalade heet uitgebreid over lezen: dat men in 1669 al een recept uitgaven hoe je je salade kan verfraaien en verlekkeren door er kruiden en bloemen uit eigen tuin voor te gebruiken.

    En dus trek ik nu dagelijks de tuin in om kruidig groen te vinden voor onze -nog net te snijden veldsla- en natuurlijk voor de kippen.

    Dit is de oogst van gisteren..een bordje groene tinten.
    Bovenaan natuurlijk de brandnetel, dat ik fijn snij om door het voer van de kuikens te mengen; dan met de klok mee: Egyptische ui allium cepa var. viviparum, Kraailook Allium vineale, bloedzuring Rumex sanguineus, paardenbloem Taraxacum officinale en veldkers Cardamine hirsuta . In het midden onder kleine pimpernel Sanguisorba minor en boven heel jonge zevenblad Aegopodium podagraria

    De salade was heerlijk, met alleen een beetje meer pit dan als hij alleen maar van elzelsoren is gemaakt. De hondsdraf Glechoma hederacea die op een andere site werd aangeraden heb ik geproefd en afgewezen..heel wrang, niet mijn smaak voor in de sla. Ik las dat het vroeger in plaats van hop werd gebruikt om bier van te maken.



    Hier de kipjes.
    Het zijn er 10.
    4 van de legbatterijen geredde Leghorns, waaronder één haan,
    3 x kruising Marans/Bresse
    en 3 Orpingtons waarbij misschien ook een haantje is. Dat zijn die kleine zwartjes.

    Ik geef ze nog opfokvoer, met daardoor veel kruiden fijngesneden; het groen dat ik zo in hun tijdelijke behuizing gooi- ze moeten nog binnen blijven- eten ze niet zo.
    Kippen schijnen redelijk slim te zijn op het gebied van giftige planten maar ik neem toch geen risico en ga straks goed uitzoeken wat ik ze geef.
    Volgens mijn Velt boek Ecologisch Kippen houden zijn het in ieder geval de volgende kruiden die ze mogen hebben:
    Muur, brandnetel, duizendblad, groot kaasjeskruid, knoopkruid, herderstasje, melganzenvoet, klein hoefblad, melkdistel, paardenbloem, smeerwortel, varkensgras. wikke, zevenblad, weegbree en vogelmuur..





    Categorie:De tuin
    Tags:brandnetel, zevenblad, pimpernel, kleine veldkers, kraailook, kippen
    28-03-2013, 09:11 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    20-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Molsla en vergeet de veldkers niet.


    In het najaar heb ik de paardenbloemen die spontaan in mijn moestuin groeiden afgesneden op 3 centimeter boven de wortel en bedekt met de molshopen die ik elders uit de tuin had gehaald.
    Mijn buren vonden het zielig dat ik ook al molshopen in mijn moestuin hadden..ze wilden bijna niet geloven dat ze artificieel waren.

    Had ik vorig jaar nog de paardenbloemenwortels opgegraven en op een rijtje als een witlofwortels teruggeplaatst in de volle grond (ook een idee trouwens, ik kan er een paar bij de witlof in de kas zetten a.s. winter) dit jaar heb ik wortels ter plekke laten zitten met het idee dat, wat je niet verplant, beter aan de groei blijft.
    En dat klopt. Zie deze prachtige krop, een halve salade voor Lie en mij.

    Ik maak ze aan met een ietwat zoetige vinaigrette..olie, azijn, mosterd en honing, en bestrooi de salade met wat uitgebakken spekjes.



    De kleine veldkers kan je nu overal vinden in de tuin. De rozetjes van deze dappere vroege groeier werden in de vorige eeuw nog verzameld om als groente te eten. In een tijd van het jaar dat er weinig andere groenten waren, was dat zeer welkom.
    Het blad is rijk aan vitamine-C.
    In mijn keuken worden de blaadjes af en toe nog gebruikt in salades.
    Vooral in het voorjaar, als je uit eigen tuin wilt eten en de blaadjes bij elkaar moet sprokkelen...
    De smaak is te vergelijken met die van de verwante tuinkers, een beetje peperachtig en radijs. Gebruik er niet teveel van, tenminste als je niet van bitter houdt..(ik wel)






    Categorie:Aparte groentes
    Tags:molsla, paardenbloemensla, kleine veldkers
    20-03-2013, 16:32 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    18-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuinupdat maart

    Eindelijk weer eens een tuinupdate. De winter was lang.
    Tot gisteren heeft de tuin onder de sneeuw gelegen.
    Er was nog een flink pak sneeuw gevallen en ondanks dat het een week of twee geleden lekker zonnig was was de grond nog behoorlijk hard.

    Eergisteravond begon het met regenen, het leek wel lauw water zo snel als de sneeuw gesmolten is.
    Hier een foto van de knoflookjes in de sneeuw..net voor het weekend.



    Nu staan deze plantjes er prima bij. In het najaar heb ik hier iets van 90 tenen geplant, zie deze post.
    Deze 9 soorten heb ik geplant:
    Germidrome en roze knoflook Germidour beide van een Franse kweker en verder Purple Haze, Purple Glaze, Red Chesnok, Valverde, Vallalado, Morado en Romanian Red, de laatste 7 bij knoflook kwekerij Eemlook.

    Alle soorten zijn goed opgekomen, de roze Caillot of Germidour als beste, reeds voor de winter zijn de teentjes goed uitgegroeid, en de plant heeft de winter meer dan prima doorstaan.
    Van de andere soorten is hier en daar een teen niet opgekomen, maar in verhouding erg weinig: er zijn geloof ik 4 tenen niet opgekomen, dat betekend dat ik 86 knoflookbollen tegemoet kan zien!
    Op aanraden van de kweker van de Eemlook had ik de teentjes nog wel wat dieper gezet, en dat heeft prima geholpen, het is hier behoorlijk koud geweest tot -15 graden.

    Zo staat het veldje er nu bij



    Enkele van de 9 soorten knoflook









    We zijn zelf erg benieuwd of we straks smaakverschil zullen ontdekken, in ieder geval zal er zeker verschil zijn in de grote en kleur van de tenen.

    Verder is er nog weinig te beleven in de tuin.
    Omdat ik dit jaar niet ga frezen of spitten blijft het allemaal voorlopig rustig liggen onder blad en karton.

    Het groene dat je op deze foto ziet is de haver die ik op aanraden van de boer heb gezaaid..het gewas zou "zeker" bevriezen bij -5...



    Hier en daar is nog wat te eten te vinden..een vergeten krop roodlof loopt weer uit ( het stond wel op het zakje dat dat zou gebeuren, maar ik vertrouwde daar niet erg op en heb de wortels in de kas geplaatst om roodlof in de winter te oogsten..) volgend jaar ga ik wel meer wortels laten staan, want dit gewas kan duidelijk de kou aan.



    En nog wat veldsla, verspreid over de hele tuin staan nog wel een maaltje of 6. Ik oogst het niet helemaal, op iedere plek laat ik een rozet of 4 in de bloei komen, dit zaait zich dan vanzelf weer uit voor veldsla voor volgend jaar...
    De kleine veldkers die je hier tussen de veldsla ziet smaakt trouwens prima in een voorjaars-salade.



    Lie heeft een heel bosje omgekapt..voor de kippenren.
    Dit bosje, dat vooral functioneerde als vogelbosje en als "breker" voor de lange tuin hield ook het uitzicht op de boomgaard tegen. Het zal er weer anders uit gaan zien in de tuin.
    Als ik het toch te open vind zullen we achter het kippenhok een takkenwal gaan maken..voorlopig hebben we weer bomen en takken zat om een wal te maken.

    De caravan wordt nog verder verbouwd tot kippenhok, volgende week komen de kippen!




    Categorie:De tuin
    Tags:knoflook, kippenhok
    18-03-2013, 13:53 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    02-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knolcapucien oftewel Mashua
    De Volkstuinvakbeurs in november heeft mij twee nieuwe groentes gebracht, de oca en de knolcapucien.
    Deze laatste, ook wel añu of mashua genoemd komt net zoals de aardappel uit de Andes.
    Ik heb wel ergens gelezen ( misschien wel in het boeiende boek van Charles C. Mann genaamd 1493, dat handelt over de bijzondere uitwisseling van Flora en Fauna tussen Europa & Azië aan de ene kant en Noord en Zuid Amerika aan de andere kant) dat, als Columbus ipv aardappelen de oca en mashua had meegenomen dat die knollen ons hoofdvoedsel zouden kunnen zijn.

    Dit soort knolletjes worden tegenwoordig in de permacultuur- en het moestuinforum veelvuldig genoemd. Meerdere mensen zijn bezig met de kweek, maar recepten voor het gebruik in de keuken vind je nog niet zo.

    Het kweken schijnt niet zo moeilijk te zijn..de knollen kunnen goed tegen koude en uitdroging?
    Het blad sterft wel af bij vorst, dat dacht ik in ieder geval gelezen te hebben. Je hebt er een flinke opbrengst aan.
    Wat knollen in zaagsel of papier vorstvrij de winter door laten brengen en in het voorjaar weer planten, zo kan je ieder jaar weer je eigen knolletjes planten en eten.

    Zoals gezegd, weinig recepten. Op t koksforum kwam ik deze tekst tegen:

    De knollen van de knolcapucien worden gekookt en als groente gegeten of in soepen verwerkt. De knollen zijn vanwege de scherpe, mosterdachtige smaak voor rauwe consumptie niet geschikt. Om de smaak wat milder te maken kunnen de knollen meerdere dagen aan de zon worden blootgesteld. De bladeren worden vanwege het scherpe aroma als specerij gebruikt.

    Ook zag ik ergens een recept voor salade, waarbij de bladeren en de bloemen van de knolcapucien gebruikt werden als -eetbare- garnering,
    én vond ik nog een recept voor de rauwe knol...mashuasalade

    Zelf kan ik nog geen recept geven, ik ga ze immers pas dit voorjaar buiten zetten, ik heb nog geen idee van de smaak. Pittig en mosterdachtig heb ik gehoord, dus het is waarschijnlijk een groente voor kleine bijgerechten.

    Over de voedingswaarde heb ik weinig kunnen vinden,we schijnt het dat de knolcapucien wordt soms aangewend bij nieraandoeningen, wegens zijn diuretische werking. Dat heb ik hier gelezen.

    Nu heb ik de knollen in potten gezet, zonder ze echt water te geven, maar wel in een lichte koele kamer..pas als ze zich goed ontwikkeld heb zal ik ze buiten uitplanten..als de nachtvorsten verdwenen zijn.
    Zodra ze gaan uitlopen zal ik er nog een foto van plaatsen.






    Categorie:Aparte groentes
    Tags:knolcapucien, mashua, oca
    02-03-2013, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs