Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    17-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloemen van het veld
    Nu de groentes nog niet echt oogstklaar zijn -behalve de sla en een laatste asperge- en de tuin te nat is om het nodige wiedwerk te doen heb ik wat tijd om te fietsen. Mijn nieuwe elektriese fiets met trapondersteuning doet het geweldig, en eindelijk na alle vakantiejaren wandelen of in de auto stappen kan ik me ook hier bezig houden met een van mijn favoriete bezigheden: een stukje fietsen.

    Een doel moet er wel zijn, en zo krijgen veel van mijn kennissen deze dagen een bezoekje van mij. Boodschappen op de fiets zoals ik dat in Nederland doe.. daar ben ik nog niet aan toe; ik moet dan een stukje de "grote" weg op. Alleen de bakker in een naburig dorp heb ik bezocht, en verder ben ik vooral de nabije klimmetjes en afdalingen ( èèèèng..keihard naar beneden..45 km per uur, gelukkig heb ik goede remmen) aan t verkennen.

    Gisteren fietste ik enkele km`s en onderweg heb ik dit bosje bloemen geplukt, een doorsnee van wat hier bloeit in de berm: klaproos, blauwe korenbloem, kleine ratelaar, wilde weit, weegbree, vogelwikke, blaassilene.

    Ook in mijn tuin staan mooie bloemen te bloeien, oa juffertje in het groen (nigella) en boerenpioen.



    Categorie:Dorpsleven
    Tags:wilde bloemen, pioenroos
    17-06-2010, 23:10 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    14-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tofu stroganov met zelfgekweekte shii takes

    Er groeit van alles in mijn tuin om te eten, de slakken zijn er weer blij mee. Behalve sla en asperges komt er nog niet veel uit de tuin op mijn bordje..het voorjaar was koud, normaal zou ik al doperwtjes of de 1e worteltjes kunnen eten, zo niet dit voorjaar.

    Toch een goed bericht, mijn shii takes kwekerijtje gaat eindelijk goed geven!


    Toch al 3 jaar geleden kochten mijn vriendin en ik 100 drevels met daarin de schimmel van de shii take champignon..(shii take betekent boom paddestoel). Deze drevels moesten we in eerst geboorde gaten in een beuken of eikenstam steken van een bepaalde dikte en lengte...dan een jaartje wachten op warm weer, de boomstam dompelen in een bak water en hup, de shii take springt uit de boom.

    Simpel gezegd, nooit gekomen die paddestoel. Het heeft niet veel gescheeld of de stammen hadden al op het vuur gelegen. Vorig jaar kreeg ik er plotseling enkele op het geïnsemineerde hout dat lekker vochtig in de bosjes lag; Dat wil zeggen, de slakken kregen er enkele, en ik had het nakijken naar enige afgevreten hoedjes op een stengeltje.

    In februari kreeg ik tot mijn verrassing één stammetje vol met paddestoeltjes, en dat terwijl ze volgens het boekje alleen met hoge temperaturen groeien. Geïnspireerd heb ik vorige week toch maar weer eens een stam twee dagen in de beek laten weken en tot mijn blijde verrassing heb ik nu een stammetje vol knoppen en al enkele rijpe zwammen.

    Tijd voor deze heerlijke tofu stroganov met champignons of shii takes:

    Dep 250 gram tofu (naturel of gerookt) droog en snij deze in blokjes van 1 x 1 cm. Maak een marinade van 4 el tamari (japanse sojasaus), 1 el olijfolie, 1 tl sambal,1 tl groentebouillon en een versgeperste teen knoflook, en laat de blokjes tofu hier een half uur in marineren.

    Bak 1 ui en 250 gr champignons samen in wat olie, haal ze uit de pan, en bak dan in dezelfde pan de tofublokjes met wat extra olie, ongeveer een minuut of 5 (steeds draaien of roeren).Voeg het paddenstoelenmengsel, de marinade, 4 l tomaatpuree en een tl basilicum, of enkele blaadjes verse basilicum toe.

    Zet het vuur zachter en voeg 2 dl room of soja-room toe.Laat 5 minuten heel zachtjes pruttelen, zet het vuur uit en voeg nog een klein scheutje rode wijn toe. Laat het geheel nog even intrekken zonder te koken en proef op zout of peper. Eet met rijst of pasta.

    Dit recept komt van  http://lekkerplantaardig.net





    Categorie:Groenterecepten
    14-06-2010, 21:22 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    10-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Butoir
    Verontruste vrienden mailen mij: Appelvrouw, we horen niets meer van je!

    Het is waar, de dagen vliegen, en zijn zo vol, sinds mijn vorige blogpost hebben we in Frankrijk heel hard gewerkt aan het balkon met de onbetaalbare hulp van onze Spaanse vrienden, heb ik maar liefst 5 dames op bezoek gehad die mij hielpen met het wieden van de overwoekerde moestuin, hebben we een voorstelling van Visavis gezien ( Silo 8, een aanrader!) waren we op vakantie in Limburg, en bijna iedere dag denk ik: Morgen...dan schrijf ik op het blog.
    Nu heb ik even een momentje gevonden, met drie slapende mannen in huis (de kaboutertweeling en Lie) die bij moeten slapen...

    Eigenlijk moet ik nu aardappels aanaarden; in het voorjaar met het poten van de aardappels heb ik al foto`s gemaakt van een werktuig dat mijn buurvrouw heeft, een butoir. Bij ons zal het wel aanaarder oid heten.


    Zo`n butoir werkt geweldig, niet alleen om je aardappels aan te aarden, maar ook om ze te poten. Je trekt hem door de iets vochtige grond, en maakt mooie lange en rechte sleuven. Je kunt het ook voor het zaaien van andere groenten gebruiken.

    Waarom het poten heet bij aardappels vroeg ik me af, de dikke van Dale zegt dit erover:
    po·ten pootte, h gepoot één voor één in de grond zetten, m.n. van jonge planten
    Een onbevredigend antwoord, je hoort immers nooit over het poten van planten,uien ed?



    Categorie:Gereedschap
    10-06-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (3)
    23-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug in de tuin.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ondertussen vliegen de dagen voorbij...het is al twee weken geleden dat Lie en ik terugvlogen vanuit Zweden, waar nog amper een blaadje aan de bomen zat. Wat stonden we te kijken toen we met de trein vanuit Schiphol uit de tunnel kwamen...groen,groen en nog meer groen...heerlijk!

    Na genoten te hebben van Kleintje en de kleine kabouters,(en we lekker verwend werden door onze onovertroffen schoonzoon met heerlijk eten) een bruiloft, een fietstocht,de aankoop van twee fietsen en een begrafenis zijn we ondertussen aangekomen in Kleindorp om ons te settelen voor de zomervakantie.
    Ja die is wel begonnen hier, 28 graden in de tuin en 40 in de kas. alles wat ik 5 weken geleden had gezaaid was liefdevol verzorgd door mijn buurvrouw, en het meeste was opgekomen. Pompoenen hebben het niet zo goed gedaan, maar zoals mijn buurvrouw zei: waarschijnlijk teveel water gegeven, ze kent dat cocopeat ook niet zo: het ziet er van boven droog uit, terwijl het nog veel vocht bevat.
    Andere groenten staan te pronken: tomaten, paprika, venkel en komkommer.
    In de tuin hebben de doperwten het moeilijk gehad door een eksteraanval, maar er is genoeg voor ons over, en ook de uien en sjalotten zijn aan de groei!
    Asperges hebben we al gegeten, en we kunnen het hele dorp voorzien van dille en koriander wat zich nogal heeft uitgezaaid.

    De afgelopen dagen had ik bezoek van mijn goede vriendinnen: ze hebben me geholpen een beetje orde te scheppen in de moestuin, vooral gewied hebben we..verder hebben we heerlijk gewandeld; de eerste orchidee, het Soldaatje staat hier op de heuvel prachtig te bloeien.

    Met zijn drieën gaan we in NL wel eens met de kijker eropuit om een vogeltje "te spotten", we werden de afgelopen dagen verwend, het koolmees nestje is uitgekomen. We hebben de vogeltjes mooi kunnen bekijken, zoals ze zich eerst verkrampt aan het gaatje in de kast vasthouden...naar voren...naar achteren..naar voren..en dan plots toch uitvliegen, snel naar de eerste de beste tak.
    De laatste twee koolmeesjes van het nest hebben het niet gered, ze kwamen nog wel uit het nest, maar niet van de grond af. We hebben ze nog geprobeerd te redden door ze voorzichtig op het tasje van mijn fototoestel te laten klimmen en ze in de boom te zetten..waar ze wel bleven zitten en gevoerd werden, maar de volgende morgen vonden we er een onder de boom..zonder kopje.

    Verder hebben we ook een nestkastje met roodborstjes heel mooi kunnen bekijken, deze zijn ondertussen ook uitgevlogen.
    mijn vriendinnen zijn ook net weg, het nest is leeg....



    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:koolmees,roodborst,soldaatje
    23-05-2010, 16:05 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    07-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zweedse lente
    De afgelopen dagen hebben we heerlijk weer gehad in Zweden...lekker zonnetje en buiten lunchen.
    Vanuit Nederland kregen we berichten dat het weer koud en naar was..nooit gedacht, maar Zweden was de warmste plek van West-Europa....

    Vanmorgen naar een natuurreservaat geweest: Hjälstavik.
    Gezien Visarend, Bruine Kiekendief en de eerste Zwaluwen.
    Ook in Zweden groeperen de vogelaars zich op mooie uitkijkposten en werd er druk gediscussieerd over de namen van de vogeltjes.
    Gelukkig voor mij spreken veel Zweden Engels.

    Gisteren op de markt van Stockholm drie kilo asperges gekocht om de Zweedse familie te verrassen met asperges en verse mayonaise...dit alles in het kader van mijn verjaardag vandaag.
    De man op de markt had nog nooit zoveel asperges in een keer vekocht en gaf van schrik gratis aardbeien en 60% korting...toch nog wel 10 euro per kilo maar daar kwamen ze wel voor uit Duitsland, hier worden geen asperges gekweekt.
    Zondag terugvliegen en woensdag weer naar mijn eigen landje (en asperges) dat mis ik ondertussen..zucht..vliegen...brrrr

    Categorie:Appelvrouw&Lie
    07-05-2010, 16:53 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    03-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog steeds Zweden
    We hebben drie dagen goed weer gehad, in ieder geval droog en ongeveer 13 graden. Het moment om een fiets te huren voor enkele dagen een fiets te huren voor enkele dagen.
    Bij Lie,s zus om de hoek is een kleine verhuur; ze verhuren ook motorbootjes en kajaks en verder ook mountainbikes, die zijn 2x zo duur, 20 euro per dag. Dan maar een gewone fiets met drie versnellingen-die wat krakerig zijn- maar wel met een lekker zacht zadel.
    Aangezien er de 1e dagen niemand mee wilde fietsen ben ik er alleen op uitgetrokken wat wel voordelen heeft: als ik wil sta ik stil en bekijk huis of vogel.

    Dit deel van Zweden (Roslagen) is eigenlijk 1 groot bos vol met vakantiehuisjes, allemaal van hout.
    De meesten zijn van het bekende Zweedse rood: Faluröd heet de kleur van de verf, een Zweedse uitvinding ergens uit het noorden, verf die na 10 jaar er nog goed opzit en ook niet verkleurd...en dat in dit ruwe klimaat, een duurzaam product dus.
    Soms zijn de huizen felgeel of hardblauw maar dit komt weinig voor.
    In het bos zijn ze allemaal rood, en ze staan op de mooiste plekjes; vaak aan een baai met een eigen steiger. Vrijwel iedereen heeft een veranda rond het huis, veel berken en een boot in de tuin of al in het water.

    De lente is hier net een week of zo aan de gang, op veel plekken liggen nog bergen sneeuw..in de tuinen zie ik mensen bezig blad te ruimen dat de hele winter onder de sneeuw heeft gelegen.
    Al fietsend werd ik regelmatig gepasseerd door een Volvo die altijd minstens twee meter afstand van mij hield, zelfs al moest de auto daarvoor in de tegenoverliggende berm duiken..prettig fietsen dus op de smalle wegen!

    Wat vogels betreft werd ik verwend, wel allemaal watervogels waar ik weinig vanaf weet...Visdief of Stern, en is dat nu een Douglas Stern of een Noordse? Hoor ik nu kii-irr of toch krie-iik (Zie zakgids vogels van Peter Hayman)?
    Het vermelden waard: Zeearend, Zwarte Specht en wilde Zwaan.
    100 km fietsplezier in drie dagen plus bruine kop.

    Met Lie ook alles goed, hij fietst een dagje mee en leert verder heel veel over Zweedse bouwstijlen. Hij zend jullie allen de groeten.


    Categorie:Appelvrouw&Lie
    03-05-2010, 10:31 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    29-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondertussen in Zweden...vervolg
    Een half uur gelden hier begonnen te typen, in de bibliotheek van Öregrund (zoek maar op met google earth), ondertussen is mijn hele tekst verdwenen en moet ik opnieuw beginnen...ik heb nog 6 minuten...

    Hier is het buiten nog winter, de velden liggen nog braak met grijze klei, net een zeebodem die omhoog gekomen is...
    In de tuinen een enkele narcis in knop, en scilla,s geel en blauw..in de bossen paars leverkruid in de bloei.
    Nog geen koeien in de wei, geen schapen, een enkel paard alleen, bedekt met een roze (..) deken.

    Toch is het niet koud, 10 tot 15 graden, twee weken geleden lag hier nog 50 cm sneeuw, de winter is lang geweest en zit nog in de grond.
    De Zweden zelf hebben er niet zo,n last van; zodra het boven de 15 graden is gaan ze half naakt rondlopen of in hun voortuin zitten en is het zomer...echte vikings.

    Ik doe mijn jas aan en mijn sjaal om, hoop volgende week nog een keer te mogen typen hier in de bieb, en wens jullie allen fijne lentedagen.
    Hej då!

    Categorie:Appelvrouw&Lie
    29-04-2010, 16:41 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    25-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondertussen in Zweden....2
    Donderdag aangekomen in Zweden met de eerste vlucht van de SAS op Stockholm sinds de aswolk het luchtruim plat had gelegd..
    Een beetje aangeslagen was ik wel van het vliegen, en eigenlijk ook van de pillen...en dit keer wist ik heel goed dat ik bang was, doodeng dat scheuren in zo'n langwerpig koekblik hoog in de lucht. En dan tegelijkertijd erg duf zijn...griezelig. De mp3 speler op zijn hardst bij het opstijgen (Good day sunshine) en het dalen (Here comes the sun)... Ik dacht ook wel dat ik de aswolk heb gezien, boven de wolken was een geelbruine nevel, volgens mij is het daar normaal helder met straalblauwe lucht. Lie durfde me daar geen gelijk in te geven.Maar niet te lang getreurd, ik ben nu hier, en denk nog maar niet te veel aan de terugreis.

    Drie dagen zijn we hier nu, en drie dagen zijn we naar Stockholm geweest, twee dagen op bezoek bij de beide neven van Lie die beiden in een ander deel van Stockholm wonen, en een dag wandelend door de zonnige en lenteachtige stad. ( Bij aankomst in Zweden sneeuwde het trouwens..het was me beloofd, maar het is plezierig te ervaren dat het weer hier zo drastisch kan omslaan, onder 0 dag 1, 15 graden dag 2)
    Opvallend hoe snel de zweden naar buiten komen, 13 graden tussen de middag, en overal zaten mensen buiten te eten en op terrasjes; heerlijk weer zei iedereen!

    Vanmorgen nam Lie's oudste neef ons mee op een wandeling door een park vlak bij zijn huis. Het is ook het park waar de kroonprinses Victoria met haar a.s. Daniel gaat wonen. Daniel is van heel gewone afkomst, zijn ouders waren amper middenklassers...een Zweeds sprookje dus. Het landhuis wordt op dit moment verbouwd en een deel van het park zal afgesloten worden.
    Dat deel wordt dan de tuin van de jonggehuwden.
    De mooie smeedijzeren hekken zijn al geplaatst, maar de hekken en paden zijn nog open, en iedereen jogt en wandelt dus eigenlijk in de a.s. koninklijke tuin, best grappig.

    Gisteren waren we in het centrum bij het koninklijk paleis- ik weet het, het klinkt of we alleen aan royalty watching hebben gedaan..is toeval- waar de wisseling van de wacht was. Piepjonge militairtjes met geweer met bajonet op heuphoogte gericht..ik vond het niet fijn, maar volgens Zweedse zwager waren ze niet geladen. Deze soldaat stond vol op mij gericht zonder maar te kijken...



    Ook waren we in het Biologiska musee, een soort Panorama van Mesdag met opgezette dieren erin, alle in Zweden voorkomende landdieren en vogels...wel oud en stoffig, sommige dieren hadden hun kleur een beetje verloren. Het gebouw alleen is al prachtig om te bekijken, eind 19e eeuw, van bewerkt hout, in Vikingstyle.
    In het gebouw ook een opgezetten knijnhoen, zie foto.
    Meer nieuws over dit aparte en unieke beest zal volgen.



    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:haashoen stockholm
    25-04-2010, 21:56 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (3)
    20-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Intussen onderweg naar Zweden....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er is weinig gebeurd op het blog (of is het nu dé blog) de laatste paar weken.
    Dat wil niet zeggen dat er in de moestuin niets gebeurd is, integendeel!

    Voordat we weer naar Nederland vertrokken hebben we nog hard gewerkt in de moestuin: er zijn bieten ( lange rode bieten, cylindra genaamd) gezaaid, en pastinaak, wortels, dille, anijs..en in de bloementuin coreopsis-meisjesogen-, juffertje in het groen-nigella-, oranje goudsbloen en zeepkruid.
    In de kas is in kistjes van alles gezaaid, komkommers, paprika, tomaten en venkel, ook pompoenen in verschillende soorten.
    Verder heeft Lie me geholpen met de aardappels: 150 stuks hebben we gepoot: Samba, Rosabella, Pompadour, Amandine en Corne de Gatte.
    De laatste wordt gezien als de crème onder de aardappels, koken, en dan bakken in een beetje boter met tijm..mmm

    Nu zijn we in verontruste afwachting: a.s. donderdag is het de bedoeling dat we naar Zweden/Stockholm vliegen. Dezelfde vlucht gaat morgenvroeg niet door..zucht
    De moestuin hebben we achter gelaten onder de goede hoede van onze buren, we hopen van de zomer van al dit heerlijks te genieten.



    Categorie:De tuin
    Tags:aardappels corne de gatte
    20-04-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    28-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geel geler geelst
    De wilgen zijn geknot, en het werk in de tuin mag wel weer even stil liggen.
    Dat komt mooi uit want we gaan lekker naar Nederland..spelen met de kleintjes, en Paasvakantie in Zeeland.
    Geel is de paaskleur, mijn tuintje is er klaar voor!


    dotnarcis

    dotter met het eerste rupsje en kevertjes

    wilde primulaatjes

    cornus mas

    speenkruid


    Categorie:De tuin
    Tags:voorjaarsbloemen, narcis, primula, dotter
    28-03-2010, 22:10 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    27-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor Vlotje: Wilgen knotten 27 maart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lieve Vlotje, ondanks dat je niet mee was hadden we erge regen vandaag. Maar Lie en Ot waren van staal!!
    Als stoere Hollandse mannen hebben ze in de regen de wilgen geknot zonder te mopperen.
    En toen werd het droog!
    We zijn erg content met deze dag, dank voor het uitlenen van je man!



    Categorie:De tuin
    Tags:wilgen knotten
    27-03-2010, 19:02 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    24-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Streptokokken
    De vinger blijkt last te hebben van een streptokok...
    Dat hadden we nooit geweten als ik er ook niet ergens anders in het lijf er een had, door middel van een eerder gedane test gespot door de specialist in Nederland.
    Na een telefoontje van deze specialist met een briefje in de hand naar de huisarts hier; antibioticum halen.

    Het blijft lollig dat deze dokter als ringtone in de praktijk het muziekje van de Adamsfamilie  heeft en het maakt je ook wel vrolijk en ergens verwacht je dat als de deur opengaat dat er dan Lurch staat ipv de dokter of (erger) Fester, en dat je spinnenkopjes krijgt als remedie.

    De dokter had het snel gezien. De vinger: ziet er niet goed uit, en is ook streptokok.
    Dus: niet één maar twéé soorten antibiotica + zalfje met sterke ingrediënten voor de vinger. En maar weer hopen.....

    Meer mooi onkruid in de tuin, per dag zijn er nieuwe bloemen open:


    Longkruid

    Maarts viooltje



    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:streptokok, antibioticum
    24-03-2010, 22:26 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    23-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doperwten zaaien
    Alweer een mega-lentedag. 17 graden.
    De vinger nog steeds goed ingepakt maar in onze warme tuin kon de jas en het vest uit.
    De dag begonnen met het zaaien van doperwtjes.
    Uit mijn grote tuinboek geleerd dat kreukelzadige doperwten zoeter zijn dan gladde zaden., en ik heb deze doppers gevonden, kreukelzadige lage doperwten, Kelmerveil

    Eerst heb ik de zaaigeulen gemaakt zodat de grond daar een beetje kon opwarmen..niet dieper dan een cm of 3/4

    Daarna ongeveer iedere 2 centimeter een erwtje leggen..

    Meerdere rijen naast elkaar, 40 centimeter tussen de rijen. Ik gebruik een plank om niet in de vers gegrenileerde aarde weg te zakken.
    Beetje water eroverheen, dichtschuiven met de hand of de hak en nu maar afwachten.


    De tuinbonen die ik in het zand heb laten voorweken zijn ook gezaaid, ze waren goed opgezwollen en vertoonden al de puntjes van de uitlopers.
    Ook de capucijners, in mijn geval de rozijnerwt, gezaaid.
    Deze had ik voorgezaaid in van die plastic trays waar tuincentra hun kleine plantjes inkrijgen. Dat was niet erg slim, voordat de capucijners boven de grond kwam was de wortel al enkele centimeters onder de potjes uitgegroeid.
    Gelukkig net op tijd om de plantjes nog zonder wortenbreuk uit deze minibakjes te krijgen.
    volgend jaar deze grauwe erwt ook maar in scherp zand..

    Ook de kas nog schoongemaakt...morgen maar eens beginnen met voorzaaien van de zomergroenten!



    Categorie:De tuin
    Tags:doperwten, tuinbonen, capucijners
    23-03-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    21-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abrikoos ea fruit
    Vandaag de in oktober bestelde bomen geplant.
    Vanwege de vorst waren de bomen erg laat aangekomen, daar ben ik niet zo blij mee, de bomen missen de noodzakelijke winter waarin ze al haarwortels kunnen maken om zodoende in het tweede drogere deel van de lente al genoeg vocht op te kunnen zuigen.
    Nu zullen we veel water moeten geven zowel in de lente als in de komende zomer, ook al omdat er een boom bij was die én met te weinig wortel was uitgeschept, én al te groot is om te verplanten, volgens mijn buurman is de boom al 10 jaar. het is een zoete kers, variant Anglais; hier zeker niet zo gewild om zijn naam..maar een (bijna) gegeven paard mag je niet in de bek kijken.

    Om de bomen te beschermen tegen de woelmuis die hier in Frankrijk mulot heet heeft Lie een kom van fijn gaas in het plantgat gemaakt, zodat deze hongerige knagers geen kans hebben bij de wortels van de boompjes te komen.

    Verder heeft het lekker geregend vannacht, heerlijk voor al het zaai en plantwerk dat ik eerder deze week heb gedaan.

    Nog meer mooi "onkruid" komt er in de bloei: de paarse dovenetel

    Geen onkruid, wel vroeg én mooi, de kleine maagdenpalm




    Categorie:De tuin
    Tags:fruitbomen planten, paarse dovenetel, woelmuis
    21-03-2010, 17:44 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    19-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doperwten
    Geweldige dag vandaag!
    17 graden, geen wind, geen wolken.
    Mooie dag om te zaaien en te planten:
    5 rijen gele (stutgarter) en rode plantuitjes.
    2 rijen sjalot.
    Rijtje radijsjes
    Zomerwortelen (amsterdamse bak) gemengd met koriander daartussen.
    sla: St. Antoine salade die goed tegen de kou kan en Russische gevlekte ( zelfde verhaal)
    Het ui en wortelbed bestrooid met houtas als bemesting.

    Ik heb nog een zakje doperwten over die mij te hoog opgroeien, je moet ze tegen gaas laten groeien.
    Gaas van 1.40 m. dat kost hier een vermogen volgens Lie.
    Verkeerde aankoop dus maar jammer om weg te gooien.
    Dus heb ik vandaag dwergerwtjes gekocht en deze rijserwten in de aanbieding voor de prijs van een paar postzegels..
    Grijp je kans, en in juli heerlijke zoete doppers op je bordje!







    Categorie:De tuin
    Tags:doperten, zaaien, plantuien
    19-03-2010, 23:47 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    18-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Grenilette
    De Grenilette, wat een geweldig instrument..maakt ons vrouwen tijdelijk onafhankelijk van de sterke man met zijn spitvermogen!
    Lie heeft zijn benen even aan mij geleend voor de foto`s, maar het is een werkje dat ik heel goed kan doen, het is niet zwaar, integendeel en je grond wordt er los van, maar ligt niet helemaal overhoop zoals met een tuinfrees. Eventueel onkruid kan je makkelijk meeverwijderen.
    Deze tuinfrees heb ik gekocht bij Wout Spaan in Kortenhoef.

    Je zet de spitvork verticaal op de aarde, ongeveer 5 centimeter van de vorige "schep"


    Met je voet druk je de Grenilette in de grond, als de grond erg hard is kan je er met twee voeten opstaan..


    Zijn de tanden van de Grenilette helemaal in de grond, dan kantel je de handgreep naar je toe, en trek je de grond lichtjes omhoog.


    Het onkruid is nu makkelijk te pakken omdat de wortels van onderen al los zijn gemaakt. Eventueel kan je de Grenilette nog voor en achterwaarts bewegen voor een nog lossere aarde..



    Categorie:Gereedschap
    Tags:grenilette, spitten, tuinfrees. spitvork
    18-03-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    17-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuin 1, een gedicht van Rutger kopland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tuin I

    Ik zit voor het raam en zie
    hoe de tuin niet is veranderd
    voor haar ben ik niet weggeweest

    de tuin kijkt mij recht in mijn gezicht
    het is vreemd te bedenken dat zij mij
    niet kent, zich mij niet herinnert

    na al die tijd dat ik hier niet was
    ik de tuin was vergeten, zij voor mij
    niet bestond, is zij nog helemaal als toen

    hoezeer ik ook van haar houd, voor mij
    is zij niet gebleven, niet omdat ze op mij
    wachtte is zij er, zij is er zoals ook ik er is



    Categorie:Appelvrouw&Lie
    17-03-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    16-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grenilette uit het vet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vinger en mens goed ingepakt, want het windje is nog guur, maar ik was buiten vandaag! Heerlijk zonnetje erbij en de 1e vlinder kwam langsdwarrelen ( citroenvlinder).
    Ook hoorde ik voor het eerst de groenling weer, en andere tuinvogeltjes maakten extra mooie en luide liedjes. De vogels hebben er duidelijk ook zin in.
    Eerst heb ik rozijnerwt (capucijners) voorgezaaid, heerlijk werkje in de kas waar het al 20 graden is.
    Met de Grenilette maakte ik de grond van de voorste moestuin los, een langdurig maar aangenaam werkje. De grond is niet meer nat en plakt ook niet, dit waarschijnlijk omdat het zo hard gevroren heeft, de structuur is mooi korrelig. Dit jaar eens niet een karrevracht koeienmest over de tuin, maar culterra korrels en compost.
    Wat de Grenilette betreft; morgen zal ik een foto van dit werktuig maken, het is niet zo`n bekend tuinhulpmiddel, maar erg handig voor hen die niet de hele tuin om willen laten woelen door een grondfrees.
    Eigenlijk is het een soort van veredelde spitvork maar toch net even anders en ook wel heel erg handig voor mensen met rugklachten.


    Categorie:De tuin
    16-03-2010, 21:04 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    14-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentebloemen
    Op http://meerbeer.blogspot.com ben ik geïnspireerd geraakt om eens de aanstormende lente in mijn tuin te fotograferen. Dorothé heeft dat met een mooie collage laten zien, kijk eens op haar blog (snelkoppeling rechts, Bienvenue chez Dorothé)! Omdat ik nog steeds worstel met een pijnlijk onstoken vinger + flinke lenteverkoudheid blijf ik verder nog even binnen, en bekijk de tuin vanachter het raam. Dat leverde de afgelopen dagen wel mooie plaatjes op van een vrijwel witte buizerd die hier steeds kwam fourageren. Hopenlijk pakt hij een molletje!
    De voorjaars-groei in mijn tuin viel nog wel tegen in vergelijk met het vorige jaar om  deze tijd, toch waren de eerste tekenen van de lente daar, en niet alleen door de kraanvogels. Bekijk de volgende foto`s maar eens.

    Natuurlijk de 1e bloem, zo stoer, het sneeuwklokje

    Bijna bloeiende Cornus Mas, in huis hebben al enkele takken gebloeid

    verwilderde primulaatjes, vorig  jaar uit de tuin van de (vertrokken) buren gegraven


    Botanische krokus, al weer op zijn retour

    De knoppen van de Gele Dotter

    In het najaar geplante knoflookjes

    Het gewone Wilgenkatje

    Het groepje lijsters dat twee dagen in mijn tuin heeft uitgerust en gegeten hebben heel wat slakken stukgeslagen op het muurtje bij de beek.
    Vanwege hun mooie uiterlijk en hulp had ik graag gezien dat ze gebleven waren...helaas, nu is er alleen de buizerd, die jaagt alle andere vogeltjes weg.


    Categorie:De tuin
    Tags:sneeuwklokjes, cornus mas
    14-03-2010, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelfde vinger andere hand
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Lie en ik hebben iets met onze linkerwijsvingers dat is duidelijk.
    Terwijl zijn vinger nog steeds niet beter is -hij gaat binnenkort naar de handenkliniek in Loosdrecht- ben ik blijkbaar onbewust jaloers geweest op al die aandacht en heb een soortgelijk letsel opgelopen.
    Gelukkig niet zo erg als zijn peesschedeprobleem, misschien ook omdat ik bij de eerste tekens van ontsteking aan deze linkerwijsvinger de vinger achtereenvolgens in de Noni, in heet water met zout, in biotex en in de Eau de Vie heb gehangen...
    Toch vond ik het de 3e dag noodzakelijk een dokter te bezoeken, en ben ik in het Tergooiziekenhuis geweest alwaar men mijn nagel heeft open gezaagd.
    Niet dat dat hielp, toen de nagel eenmaal doorgezaagd was zei de arts verwonderd en teleurgesteld dat er geen pus uitkwam..dat ik het 3 x per dag moest spoelen en het later in de week moest laten nakijken.
    Dat zal morgen zijn.Mijn vriendin heeft me aangeraden het in de soda of biotex te weken en dat doe ik braaf drie x per dag
    Ondertussen zit ik met een vinger met een flinke snee en daarnaast een kloppende bult, en voel ik me behoorlijk onthand..het is per slot van rekening voorjaar voor de moestuinier, en de tuinboonzaden liggen al te weken in wit zand.
    Vanachter het raam bekijk ik 4 lijsters die mijn tuin afstruinen naar slakken..ik wil ook..
    Het MOET snel over zijn!!



    Categorie:In Nederland
    10-03-2010, 16:52 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs