Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    06-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afganistan in de moestuin en witte vlieg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het leven van een bio-moestuiniertster gaat dus niet over rozen en wel over oorlog.
    Hoe natuurlijk je ook probeert bezig te zijn, het is anti-natuur wat je doet.
    Giftige brouwsels maken van andere planten tegen insecten en schimmels, vallen & booby-traps leggen voor slakken en andere lastige vraatbeestjes , afschrikwekkende middelen ophangen tegen vogels, die je op een ander moment weer probeert te lokken om de rupsen op te eten.
    Dan hebben we het nog niet over het uittrekken van planten die ook graag in jouw moestuin groeien.
    Mijn koolplanten zien er op dit moment uit alsof ze meedoen aan een NAVO-operatie in Afganistan, bespoten met kotsgeur om de witte vlieg weg te houden, omringd met slaplanten om de koolvlieg te vermijden, en dan nog in verdere camouflage met takjes korianderplant en tomatendieven boven op de planten om dezelfde koolvlieg te misleiden met hun sterke geur.
    De kotsgeur heeft wel wat witte vlieg verdreven, maar in verhouding tot het werk wat ik er voor moest verzetten minimaal ( zie de berichten witte vlieg 1 t/m 7) en zelf heb ik een nacht gekokhalsd in bed omdat de geur ook na fiks boenen met groene zeep onder de douche niet te harden was....



    Categorie:De tuin
    06-08-2009, 12:45 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    05-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trompe de Albenga uit de oven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste pompoensoorten kunnen alweer gegeten worden! De trompe de albenga, je kunt hem ook eten als hij ouder is, en geel kleurt. maar jong het lekkerst, zoals zoveel in het leven en een prachtige plant in de moestuin.

    Snij de trompe de albenga in schijven van ongeveer een halve centimeter en bak deze aan twee kanten zachtjes in de koekenpan in wat olijfolie tot de pompoen zacht is.Bestrooi met zout en peper. Leg de pompoen in een platte en wijde ovenschaal.
    Snij een tomaat of drie in plakken en leg deze op de pompoen. bestrooi met wat  peper.
    Rasp twee ons belegen Goudse kaas en bestrooi de tomaat ermee. Zet 20 tot 30 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden, of tot de kaas lekker gesmolten is en lichtbruin kleurt.
    Ook megalekker met blauwe kaas!


    Categorie:Pompoenen
    05-08-2009, 22:51 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    26-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.witte vlieg 7
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Trouwe lezers vragen zich af wat er met het kruidenextract is gebeurd wat ik klaar had staan om de witte vlieg op de kolen mee te bestrijden. Wel het antwoord is: Niets!
    Tot nu toe heb ik me wel een keer of 6 voorgenomen het mengsel in de avond te over de kolen te sprayen, maar het regent bijna iedere dag, en dan heeft het volgens mij geen nut. Nu is het een paar dagen droog vanaf morgenavond, dus morgen of dinsdag moet het lukken. het mengsel ruikt verschrikkelijk vies ( niet naar mest zoals brandnetel of heermoesgier, maar naar kots) en als ik een witte vlieg was, en dit over me heen gespoten kreeg zou nik als de donder maken dat ik wegkwam, dat  geeft enige hoop.

    Tot nu toe heb ik veel geoogst van de planten die eerder waren aangetast, de bloemkolen en de spitskolen zijn ingevroren.De bloemkolen hebben eigenlijk maar weinig last gehad van de vliegjes, de oogst was mooi, maar waarschijnlijk komt dat omdat je niet het blad oogst( wat aangetast is) maar de bloem?
    De boerenkooltjes die ik bespoten heb met vlier en koriandergier hebben nog steeds witte vlieg, maar zien er wel groter en gezonder uit dan de planten die ik vorig jaar had ( wel dezelfde soort boerenkool, hetzelfde zaad), misschien werkt de gier ook als bladbemesting?
    De onderste bladeren zijn wel degelijk vet aangetast door de witte vlieg en zeker verloren voor consumptie.
    De spruiten en romanescu-bloemkool zien er niet erg mooi uit, vooral voor de bloemkool heb ik weinig hoop op een mooie plant.
    Verder heb ik nog wel wat witte vlieg op de early purple sprouting broccoli, en heb ik net koolrabi geplant waar ik de vlieg ook wel op verwacht.
    Morgen hopenlijk spuiten dus!



    Categorie:De tuin
    Tags:witte vlieg, wiite vlieg op kool, witte vlieg in kas, brandnetelgier, kruidengier
    26-07-2009, 22:16 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    17-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bietjes uit de oven
    Terug uit Nederland, een heerlijke tijd gehad, met bezoekjes, honkbal en baden in zee.
    Bij aankomst in NOF was ik wel geschrokken zoals alles in een weekje gegroeid was, plotseling had ik 8! bloemkolen groot en rijp, om van de spitskolen, frambozen, bessen en peultjes maar niet te spreken...
    over de bietjes doe ik dat nu even wel:
    Bietjes uit de oven:
    Neem een biet per persoon, en spreid per biet een dubbelgevouwen stuk alu-folie uit. Schil de bietjes, en snijd ze in ongeveer 6 stukken, is de biet erg groot dan in 8 of meer stukken. Leg ieder bietje op het folie, knijp er wat knoflook overheen, en bestrooi met zout en peper.

     Maak er kommetjes van zodat er geen vloeistof uit kan lopen,(zie foto hieronder) en bedruip ieder bietje met een eetlepel balsamico-azijn en een eetlepel olijfolie.
    Je kunt ook alle ingrediënten in een kom doen, goed mengen en er dan pakketjes van maken, dan weet je zeker dat alle stukjes biet bedekt zijn met olie etc.

    Maak de pakketjes goed dicht, en bak een klein halfuurtje op 225 graden. Kijk na 20 minuten of de bieten al zacht zijn, dit kan nogal verschillen per biet en bietsoort ( bv: zomerbiet is veel sneller klaar als winterbiet).Serveer iedereen een bord met een pakketje erop.

    Zelf zaai ik bietjes di chioggia, zie foto`s, zaad gekocht bij zaadhandel Wout Spaan in Kortenhoef, zaadmerk: Franchi.
    Echt een heerlijke biet, groeit erg groot in de zomer, maar blijft heel zacht en zoet, en ziet er nog heel mooi uit als je er plakken van snijd.



    Categorie:Groenterecepten
    17-07-2009, 22:22 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    02-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Appelvrouw op vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen de appelvrouw is even op vakantie, tot volgende week!


    Categorie:Appelvrouw&Lie
    02-07-2009, 13:47 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.St. Jans kruid olie
    Benodigdheden:
    1 klein weckflesje van 50 ml met wijde hals
    Verse bloemen van St. Janskruid
    1 flesje koudgeperste zonnebloem of olijfolie
    1 fijnmazige zeef
    1 goed afsluitbaar flesje van 30 ml.

    Vul de weckfles halfvol met bloemen en druk de bloemen lichtjes aan.
    Giet daarna de weckfles tot de rand toe vol met olie, er mag geen bloem boven de olie uitkomen.
    Zet de pot nu twee tot 6 weken in de zon, waarvan de eerste 3 tot 5 dagen alleen maar afgesloten met een doekje. De bloemen gaan nu gisten in de olie, roer zonodig als de bloemen boven komen drijven. Sluit daarna de pot goed af en laat de olie bv op de vensterbak trekken in de zon.
    Het zonlicht zal de olie na een paar weken rood kleuren. Daarna de olie zeven enb in een donker flesje gieten. Koel en donker bewaard is deze olie een jaar houdbaar.

    Deze St.Janskruidolie is wondhelend en pijnstillen. Hij werkt met name goed tegen zenuwpijnen, littekenpijn en spier -en gewrichtspijn. Verder bij winterhanden en -voeten, kloofjes en dergelijke.

    met dank aan Renée Koenders, docent Fytotherapie aan de Academie voor Natuurgeneeskunde Hilversum (ANH)





    Categorie:Kruidenrecepten
    30-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    29-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witte vlieg 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eergisteren op de kleine koolplantjes de het korianderextract, gemengd met twee eetlepels groene zeep op de kleine plantjes gespoten, dwz, op de achterkant van de bladeren.
    De planten die ik rabarberblad en korianderblad onder de plant had gegeven hebben misschien iets minder last, maar de meeste planten waren echt bestoven aan de onderkant van de motjes met larf-ei...alleen het spuiten helpt al iets, een deel van de motjes bleef leveloos op de grond achter, de rest vloog in wolken om me heen. De eitje werden eraf gespoten.
    Er rest me nu nog het algemeen kruidenmengsel om te proberen van de week.
    Het is nu volgens het recept bijna klaar, en ziet en ruikt anders dan de extracten en gieren die ik tot nu toe gemaakt heb, die zijn vaak donker en ruiken naar mest, dit extract heet een lichte kleur, en een zware kotsgeur.
    Als de motten en andere plaagdieren het ook zo vies vinden ben ik spekkoper.
    rest me nog te vermelden dat witte vlieg vaak voorkomt in de kas. het is gek, daar heb ik er geheel geen last van. Wel heb ik veel afrikaantjes geplant in de kas, basilicum, en er staat wat munt in potten. Dat alles op aanraden van Biologisch tuinieren onder glas van de familie Abraham.
    Een oud maar zeer praktisch boekje.
    Foto: in de tuin, de nieuwe rambler-roos Bobby James



    Categorie:Appelvrouw&Lie
    29-06-2009, 16:17 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    28-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zelf goudsbloem tinctuur maken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Benodigdheden:
    20 gram verse of gedroogde goudsbloemen, geplukt met droog en zonnig weer.
    1 klein weckflesje van 50 ml met wijde hals
    1 flesje alcohol voor uitwendig gebruik ( spiritus ketonatus) uit drogist/apotheek
    1 goed afsluitbaar flesje van 30 ml.

    Vul het weckflesje zo vol mogelijk met de oranje blaadjes van de goudsbloemen en druk de bloemen lichtjes aan.
    Vul daarna tot de rand bij met de alcohol en sluit het flesje goed af.
    Zet het flesje op een donkere koele plaats en schud het iedere dag even om.
    Na minimaal een week trekken heb je een lichte goudsbloem tinctuur. Om het sterker te maken pers je de alcohol goed uit de bloemen, bv door een zeef, vul je het flesje opnieuw met goudsbloemblaadjes, giet de tinctuur erbij, en vul eventueel nog verder bij met nieuwe alcohol.
    Dit meerdere keren herhalen tot het lekker sterk is. Doe het dan in het kleine flesje.
    Zelf gebruik ik het in een pipetflesje, gemakkelijk en het helpt goed tegen jeuk van aoûtats-beten! Ik behandel de beet meteen met deze tinctuur eigenlijk meteen nadat ik de beet ontdekt heb; smeer er dan 3 x per dag wat goudsbloemalcohol op en de beet geneest 3 x zo snel als normaal.
    Dit geld ook voor muggenbulten.

    Deze tinctuur is ontsmettend, maar zorgt er ook voor dat de huidcellen sneller regenereren, zodat allerlei wonden sneller genezen ( zorg er wel voor dat al het vuil uit de wond is.)
    Verder bij lichte brandwonden en zonnebrand.
    Als je tinctuur voor inwendig gebruik wilt maken, bv bij aften, moet je speciale inwendig gebruik alcohol nemen, bv wodka of eau de vie.
    Met dank aan Renée Koenders, docent fytotherapie aan de academie voor Natuurgeneeskunde Hilversum



    Categorie:Kruidenrecepten
    Tags:calendula tinctuur, goudsbloem tinctuur, aouta, calendula officinalis
    28-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    26-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.witte vlieg 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog eenmaal dan, Die verd...witte vlieg, onschuldig beestje, dat niet eens een vlieg is maar een motje.
    De grote koolplanten lijken er niet zoveel last van te hebben, maar vooral de kleine plantjes in mijn achterste stuk moestuin, de boerenkool en de romanescubloemkool zitten werkelijk onder.
    Als je op de foto klinkt om hem te vergroten kan je goed zien hoe het motje als een kloek tussen haar eitjes zit..
    Wat kan ik nog doen?
    Van het hele lijstje heb ik nog niet het algemene kruidenextract gebruikt, dat is bijna klaar, begint al goed te stinken.
    Ook het zelfbedachte korianderprutje, ja, dat ga ik doen, ik doe er nog een of twee eetlepes groene zeep bij, en ga dat een op de kleine plantjes doen!
    korianderprutje:
    Neem twee handen vol korianderblad uit eigen tuin, doe in een half volle emmer water. laat twee dagen staan en kook even op.
    Als het afgekoeld is zeven,  mengen met twee eetlepels groene zeep, en met de handspuit op de achterkant van de bladeren spuiten.
    Kruidenhekserij van de eerste orde!





    Categorie:De tuin
    26-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    25-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.witte vlieg 4
    Grote teleurstelling vanmorgen, nog steeds witte vlieg op de bloemkoolplanten, sterker nog, het lijken er meer dan gisteren. De schrik slaat me om het hart bij de gedachte dat het mijn eigen schuld is...misschien heeft het ijswater van gisteren de lekkere  (vieze) beschermlaag van ten 1e spruzit, en ten 2e vlierbladextract weggespoten, en ligt de koolblad weer open en bloot te roepen naar de beestjes "eet mij, drink mij..."
    Ik laat het maar even zo denk ik, en wacht tot het algemene kruidenextract klaar is.
    Vandaag is het grote maaidag, en verder weer frambozen plukken, jam maken en misschien wel ijs.


    Categorie:De tuin
    Tags:witte vlieg, kool, kas, gier
    25-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    24-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.witte vlieg 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanmiddag was ik het helemaal zat. Overal kleine witte motjes, in ieder geval onder elke koolplant, maar bv ook op de papavers.
    Mijn algemeen kruidenextract is nog niet klaar.Ik moet nog minimaal een week roeren. En het stinkt!!
    Nu maar hopen dat die kleine witte fladderaars dat ook vinden. Vanmiddag dus heb ik de tuinslang met daaraan de handspuit genomen, en geprobeerd ze van de koolbladeren af te spuiten...Een modderbende werd het, en ik drijfnat, maar de motjes zaten er even later net zo hard.

    Ik probeer het nu met een hand korianderblad onder de plant, wie weet vinden ze dat erg stinken,( ik wel) in ieder geval helpt een gekneusd rabarberblad niet erg...koriander heb ik in de tuin, omdat ik het bij wortels zaai tegen de wortelvlieg. Dat werkt wel.

    Gelukkig zijn er ook planten zonder zorgen, zat zelfs, bijgevoegd een foto van de framboos, net begonnen met vrucht te dragen, en al twee kilo geoogst.En geen witte vliegmotjes.


    Categorie:De tuin
    Tags:witte vlieg, witte vlieg op kool, witte vlieg in kas, kruidenextract, ijswater, brandnetelgier
    24-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    23-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moerasparelmoervlinder op Piramideorchidee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij ons in de "achtertuin"


    Categorie:Dorpsleven
    23-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    22-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witte vlieg 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tsja ( zie vorig bericht)

    Het lijkt niet veel te helpen.De planten hebben lelijke bruingroene vlekjes van dit sapje gekregen...maar dat is misschien snel weg met een regenbuitje.Ondertussen ben ik bezig met een algemeen kruidenextract te maken dat ik ergens op internet vond, en dat ik ook maak omdat ik alle ingredienten in tuin en huis heb, en je maar nooit weet welke van deze bladeren zouden kunnen helpen.
    het zou ook kunnen helpen bij luis.


    Neem van de volgende planten een handvol blad: 

    zwarte bessen
    vlierboom
    dragon
    afrikaan ( mag ook bloem en wortel zijn.)
    Knip een handvol spar of dennentakjes.


    die dit samen met 100 gram suiker in een emmer met 5 liter water.
    iedere dag roeren
    Na twee weken gebruiken. De suiker is om alcohol te laten ontstaan, daar houden de beestjes niet van, en de dennennaalden vanwege de olie die ze bevatten, die zullen het hopelijk goed aan het blad laten plakken




    Categorie:De tuin
    Tags:witte vlieg, wiite vlieg op kool, witte vlieg in kas, brandnetelgier, kruidengier
    22-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    21-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witte vlieg
    Het leven van een tuinierster gaat niet over rozen...
    Genieten, natuurlijk doe je dat de hele tijd dat je in de tuin bent, maar er zijn toch enige plaagbeestjes die je het moeilijk maken, vooral als je biologisch wilt tuinieren. Zo vind er op dit moment in mijn tuin een invasie plaats van kleine witte motjes, witte vlieg genaamd (...)
    Deze nestelen zich op de achterkant van het blad van koolplanten, leggen daar eitjes, en de larven die daaruit komen drinken zich heerlijk vol met koolsap. Ze groeien letterlijk als kool, hebben dan sex met hun broertjes en zusjes, en dan begint het weer van voor af aan.
    Gelukkig ( dacht ik) heb ik nog een middel staan dat je in de biologische teelt kan gebruiken, Spruzit. Dit aangemaakt, 1 ml op een liter water en een klein weekje geleden op de koolplanten gespoten, dat wil zeggen, voornamelijk aan de achterkant van de bladeren.
    Het heeft werkelijk niets geholpen, en vandaag dus het internet afgezocht op huis tuin en keukenmiddelen voor de bio-vrouw.
    Maar liefst 74 duizend hits voor "witte vlieg" en 19,5 duizend voor "witte vlieg bestrijden". ik ben niet de enige met een witte vloed..

    Een klein lijstje van tips:
    Gele kleverige platen ophangen
    gekneusde rabarberbladeren onder de planten
    planten regelmatig schudden ( heb ik gedaan, dan komt er een wolk vliegjes los, die even later weer lekker gaan zitten)
    overbemesting vermijden ( is het nu een beetje laat voor...)
    afrikaantjes onder de planten zetten
    ijswater over de planten sproeien
    verdunde wei over de planten sproeien
    brandnetelgier over de planten sproeien
    tabaksplanten bij de kool zetten
    vlierbladerenextract over de planten sproeien.
    Omdat het laatste in een dag te maken en te gebruiken was en ik een grote vlier in de tuin heb ben ik daar mee begonnen.
    500 gram vlierbladeren in 5 liter water 30 minuten koken, af laten koelen en in de avond( dan blijft het wat langer "nat") op de planten sproeien.
    Gedaan; morgen hoor je het resultaat.











    Categorie:De tuin
    Tags:witte vlieg, vlierextract,witte vlieg op kool, wiite vlieg in kas
    21-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    20-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloemen van de dag

    Paarse morgenster, ook bekend als haverwortel. Ouderwetse groente, moderne bloem.

    Uitgebloeide morgenster

    Calendula officinalis, voor tinctuur tegen insectebeten.

    Witte klaproos

    Witte cosmea



    Categorie:De tuin
    20-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    16-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.aarbei sla veel asperges en ui
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Ik moet mezelf nu dwingen iets binnen te doen ( bv op dit blog schrijven)...Juni is zo`n geweldige maand voor de moestuinier!
    De hele dag ben ik in de tuin te vinden, aardbeien oogsten, tuinbonen en frambozen ( bijnabijna rijp...)opbinden, slakken knippen ( sorry Marian Thieme), paden wieden, de tomaten in de kas tikken, tomaten binnen en buiten dieven, potjes zetten bij de uitlopers van de aardbei, flageolets zaaien, kolen nakijken op slak en witte vlieg en luis, kevertjes van de asperge afvangen, iedere dag sla oogsten, én rucola, én aardbeien, én kruiden, én de eerste aardappels, jonge sjalot en ui en natuurlijk alles bekijken, en even later weer bekijken of het al gegroeid is!!


    Categorie:Oogst
    16-06-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    03-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zandbakboot
    Lie heeft voor de drie kleine mannetjes een nieuw speeltje in de tuin gemaakt, een zandbakboot.
    Het idee kwam uit een boek, "een tuin voor de hele familie", en de boot is geweldig gelukt! Kijk de foto`s maar eens..., of kom zelf eens spelen!










    Categorie:Appelvrouw&Lie
    03-06-2009, 21:31 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    18-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Asperges met garnalen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Heb je ook enkele planten asperges in de tuin? Wat een pret als er weer een asperge de kop op steekt, ik kijk ze bijna de grond uit.
    De planten heb ik 4 jaar geleden van de boer voor mijn verjaardag gekregen, daarbij werd mij op het hart gedrukt er de eerste jaren niet van te  eten, de planten moeten eerst enkele jaren groeien.
    Het tweede jaar leek het wel alsof ik slakken kweekte, aan iedere tak hing wel een slak!! Het duurde tot in de zomer voor de planten hiervan herstelt waren.
    Omdat ik vorig jaar in het groeiseizoen van deze lekkernij in Zweden was, oogst ik dit jaar voor het eerst. Nu is het niet zo dat ik om de paar dagen een bos in mijn handen heb, het gaat nog traag, misschien vanwege de kou.
    Maar gisteren had ik een aardig bosje, en heb ik het volgende recept gemaakt:

    Neem zeg 400 gram asperges, zorgvuldig schillen en het onderste eindje eraf halen.
    Snij de asperges in rondjes van een ruime halve centimeter. Wok ze in  een scheutje olijfolie tot je ze zelf lekker zacht vind, ik hou wel van knapperige groentes en bak niet meer dan 5 minuut.
    Haal de groente uit de pan en wok, eventueel met een extra scheutje olie,  250 gram kleine garnalen enkele minuten met 1 à 2 tenen geperste knoflook.
    Beetje zout toevoegen en de asperges nog even meewarmen.
    Een mega combinatie!


    Categorie:Groenterecepten
    18-05-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    11-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knotwilgen uit Bussum
    10 Jaar geleden, toen we nog niet zo lang ons landje hier in Kleindorp NOF hadden, leek het me geweldig om knotwilgen te planten langs onze kleine beek. Alhoewel we het wel zo noemen mag het eigenlijk de naam beek niet hebben. Alleen in de winter stroomt het flink, zomers kan je met veel moeite er een kwart gieter uit vullen.
    10 Jaar terug dus, ik zat in de trein van Amsterdam naar Hilversum en zag dat er in Bussum langs het spoor wilgen geknot werden. Nog dezelfde avond zijn we met vriend Otje naar Bussum gereden en hebben illegaal een bos staken ingeladen.
    Ieder jaar komt Otje trouw helpen met het knotten en de wilgjes worden ondertussen erg mooi!
    Dit jaar waren we een beetje laat, en zijn de wilgen pas een 4 week geleden geknot, de bladeren waren al aardig aan t uitlopen.
    Dat we toch zijn gaan knotten heeft vooral te maken met de grote van de staken als we ze twee jaar laten groeien, de staken zijn dan meer dan 4 meter lang en polsdik...ze zijn dan bijna niet meer te verwerken in de tuin. Eenjarige staken binden we tot bosjes waarvan een deel op de takkenwal gaat en een ander deel een vers dak voor de egelberg wordt.
    In een van de wilgen vonde we een prachtig merelnest van vorig jaar, een kunstwerkje.
    Ondanks het late knottijdstip lopen de wilgen al weer mooi uit!






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    11-05-2009, 14:37 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    04-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koude bietensoep.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een verrukkelijke koude soep, vegetarisch, goed voor te bereiden voor een koud buffet, en ook voor grote hoeveelheden.
    Voor 4 personen.
    Snij 2 gekookte rode bieten in blokjes, en doe deze samen met 4 kleine volle yoghurtjes, 20 cl room, 1 soeplepel balsamico azijn en 1 soeplepel honing in een kom en maak het fijn met de staafmixer.
    Maak op smaak met zout en peper, garneer met een takje kervel en bestrooi met gehakte pistachenootjes, je hebt hier ongeveer 50 gram van nodig.

    Tot half uur voor het serveren in koelkast laten.In mooie kleine glaasjes opdienen.

    Omdat ik niet in Frankrijk ben op dit moment kan ik niet zien hoeveel ml een zo`n yoghurtje is, ik denk niet meer dan 100 ml. Nou, ik heb me vergist, ben ondertussen in Fr..het is 150 ml per yoghurtje zeg maar een ruime halve liter yoghurt.


    Categorie:Soeprecepten
    04-05-2009, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs