Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    09-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recycling

    Een van de mooie dingen van permacultuur is dat het je wijst op het hergebruik van allerlei materialen.

    Nu is mijn Lie op dat gebied een permaculturist "avant la lettre"..sinds hij in de bouw werkt heeft hij de waarde ingezien van weggegooid materiaal, en dat zoveel mogelijk verzameld.
    Zo hebben wij een was- en voorraadhok, keuken en badkamer betegeld met door tegelbedrijven weggegooide overgebleven tegels en plavuizen, is mijn insectenhotel voor een deel afkomstig van een oude klerenkast, en krijgt mijn inmaakkeuken nu twee prachtige granieten aanrechtbladen.
    Deze bladen, afkomstig uit een villa in Blaricum, krijgen hier een tweede leven; ik ben er heel kontent mee!

    Ze waren natuurlijk niet te tillen, en Lie, die erom bekend staat dat hij met een koelkast op zijn pink de trap op kan rennen, had hier dan ook hulp bij nodig.
    Gelukkig wonen hier veel jonge boerenzonen die hun hand daar niet voor omdraaien, en zo ben ik de a.s. gelukkige bezitster van een inmaakkeuken met mega-aanrechtbladen..daar kan je nog eens een varkentje op slachten!

    Wat het insectenhotel betreft: heb je er een staan dan is nu het moment om hem eens aan te vullen, leeg-gewaaide vakken vol te stoppen met nieuwe stokken van o.a. zonnebloem, bamboe, zonnekroon en ander hol plantaardig materiaal.
    Ik heb er ook een lege fles van de Beerenburg tussen gestopt..dennenappels, een kistje gevuld met hooi, dakpannen, grote droge stukken elfenbank, stenen met gaten en dakpannen.






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:recycling, insectenhotel
    09-01-2013, 16:36 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    26-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerst
    Kerstmis 2012




    Categorie:In Nederland
    Tags:kerstmis
    26-12-2012, 00:15 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    16-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recycling
    Ons dorp heeft ieder jaar een groot feest, dit wordt georganiseerd door de plaatselijke culturele vereniging.

    Deze vereniging zet zich ook in voor andere zaken zoals het jaarlijkse avondmaal (zeg maar nachtmaal) op Saint-Sylvestre; ouderjaarsavond dus. Er wordt dan gegeten van 8 uur `s-avonds tot 6 uur `s-morgens.
    Lie en ik gaan er eigenlijk nooit ( meer) heen. Dat lange zitten en eten..die walsmuziek..het is leuk voor een uurtje of twee, maar daarna ben ik het wel zat. Vroeger gingen we wel eens om 3 uur `s-nachts om iedereen gelukkig nieuwjaar te wensen, maar daar kwamen klachten over..wij Hollanders hadden immers niets betaald!

    Ook organiseren ze ieder jaar lire-en-fête: een voorleesfeest met een thema, waarbij iedereen die wil een stuk mag voorlezen.

    Het jaarlijkse feest heeft de moestuin als basis, en ieder jaar een favoriete groente en een sociaal thema.
    Voor het aankomende jaar zal dit de prei zijn plus de bij en de kleur (?).

    Nu ben ik pas gevraagd om in het dagelijkse bestuur zitting te nemen om eens wat nieuwe ideeën in te brengen. Ik heb wel ja gezegd, maar twijfel voortdurend, ook al omdat mijn belangstelling voor tuinieren een heel andere kant opgaat tegenwoordig..ik raak steeds meer geïnteresseerd in de permacultuur, en ik denk dat mijn manier en ideeën van tuinieren moeilijkheden zal opleveren in dit toch wel traditionele dorp.
    Maar wie niet waagt enz; en wie weet zijn ze hier ook wel klaar voor verandering; ik had aan mijn kruiden en plantenkraampje trouwens wel enkele jonge Fransen die belangstelling hadden voor mijn perma-praatjes..en het zijn vooral de jongeren die ze willen gaan aantrekken.
    Via het moestuinforum heb ik al veel ideeën aangereikt gekregen  (mijn vraag: wat zouden jullie graag aantreffen op een dag/beurs/braderie die als thema de volkstuin heeft mag zeker ook door jullie beantwoord worden) en in januari ga ik er echt aan de slag met mijn eerste vergadering...ik ben -bij voorbaat- vooral benieuwd of ik alles kan volgen, de mensen hier praten niet langzamer als de rest van de Fransen.

    Voor mezelf heb ik voor die dag een recycling project bedacht. Een hoekje waar ik een kamertje of tuintje ga inrichten..het staat me nog niet helemaal duidelijk voor ogen.
    Ik wil in ieder geval een gordijn maken van netjes van uien/sinaasappelen/mandarijnen etc., die heb ik van de zomer als podium-achtergrond-aankleding op een leuk klein festivalletje gezien, zie foto.
    Ook wil ik een vloerkleed naaien van oude dassen.

    Aan jullie dus nog een vraag: Wie wil die netjes voor me bewaren, en wie heeft (na de winter is vroeg genoeg) nog oude dassen?
    Ook ideeën zijn meer dan welkom.

    Verzendkosten worden vergoed.





    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:recycling, netjesgordijn
    16-12-2012, 15:40 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    08-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weg met de Cookies

    !




    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:delete cookies
    08-12-2012, 16:29 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    03-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alerlivste Sinterklaas


    ALERLIVST
    ESINTERK
    LAAS
    EN SW
    ARTEP
    IET
    HEP IK LIV
    GEDAAN
    JAA
    HE
    KRJG
    IKDA
    NOO
    KEE
    N
    KA
    DOO
    TJ
    E
    ?







    Categorie:In Nederland
    Tags:sinterklaas
    03-12-2012, 10:45 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    01-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soep van Aardpeer met Pastinaak en Shi take

    Soep van Aardpeer met Pastinaak en Shi take


    4 shi-take paddestoelen
    2 blokjes bospaddenstoelenbouillon
    2 sjalotjes
    pond topi nambour
    1liter water
    1 grote of twee kleine pastinaken
    sap van een halve citroen
    beetje olijfolie, klont boter
    halve theelepel tijm, halve theelepel oregano, kwart theelepel bonenkruid, 1 blaadje salie, twee takjes peterselie

    (De kruiden heb ik ook gekozen om hun eigenschap windvorming tegen te gaan..de aardpeer staat immers ook bekend als fartichoke...ze smaakten in ieder geval ook heel erg goed bij deze soep.)

    Schil de aardpeer of topi nambour en snij deze in stukken, leg onmiddellijk in water met citroensap om verkleuren te voorkomen.
    Hak de sjalotjes fijn en bak deze eventjes aan in de olie.Voeg de uitgelekte stukken topi nambour toe, bak nog een minuut of twee door.
    Voeg de bouillonblokjes met het water en de kruiden toe aan de soep en ook de 4 hele shi takes.
    Breng aan de kook en laat 15 minuten -of totdat de aardpeer gaar is- op laag vuur zachtjes borrelen.

    Schil ondertussen de pastinaak, snij deze in korte reepjes en blancheer deze een minuut in kokend water.
    Laat ze uitlekken.
    Haal de 4 shi takes uit de soep en pureer de soep.

    Smelt de boter in de koekenpan en bak op laag vuur de reepjes pastinaak goudbruin. Voeg de laatste minuten de in stukken gesneden shi takes toe.Maak af met zout en vers gemalen peper.

    Schep de soep in borden en garneer met het pastinaak paddenstoelenmengsel.

    Het recept dat ik gekregen heb bevatte ook 2 dl witte wijn en 1 dl room. Omdat ik nog iets van de smaak van de aardpeer wilde proeven heb ik de wijn weggelaten. De room had ik niet in huis, maar eerlijk gezegd heb ik het niet gemist..waarschijnlijk ook niet omdat ik de pastinaak in een lekkere klont roomboter heb gebakken..









    Categorie:Groenterecepten
    Tags:aardpeer, pastinaak, topinambour,shi take
    01-12-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    17-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tuinupdate november & de groene passie

    Brrr het is goed koud de laatste dagen! Gelukkig is november al ruim halverwege, het is de enige maand waar ik niet zo van houd...zo somber grijs en bruin...

    Gisteren viel het allemaal wel mee, we kregen een lekker zonnetje in de middag, en ik heb de asperges opgeruimd; dat wil zeggen de bovengrondse delen.
    Deze uitgegroeide asperges worden zo diep mogelijk afgesneden. Ik had een flinke kruiwagen vol verdorde aspergetakken die meteen in de fik gingen op het kampvuur.
    Je zult denken dat ik deze takken ook zou kunnen gebruiken op de compost, tja tot nu toe durf ik dat nog niet..ik heb geleerd dat de aspergekevers ook hun eitjes leggen op/in de takken en dat deze afgevoerd moeten worden. Ik vond het achteraf ook wel zonde van zo`n berg vercomposteerbaar materiaal en zal eens rond gaan vragen wat anderen doen.
    In ieder geval gaven de takken lekkere warmte en met een lekker glaasje liqueur d`estragon erbij een heerlijk momentje.

    Verder ben ik bezig veel blad te harken en dat gaat allemaal in een grote korf van kippengaas..ik haal uit het bos een emmer grond erbij dat vol zit met bladetende beestjes en volgend jaar heb ik weer een mooie voorraad potgrond..dit jaar heb ik er maar liefst 5 zakken uit geschept! Op de laatste foto hier beneden kun je zien wat een prachtige aarde je krijgt van alleen blad!

    Een deel van het blad gaat op de moestuin, om de aarde af te dekken zodat deze niet blootgesteld is aan de weersomstandigheden in de winter die mijn kleigrond keihard kunnen maken..vooral de vele regen maakt de grond hier ondoordringbaar.
    Omdat ik ook een tuin wil hebben waar ik niet in hoef te spitten denk ik steeds meer na over permacultuur..ik weet daar nog te weinig vanaf om er hier iets over te schrijven..volgende week hoop ik er wat meer erover te hebben geleerd.

    Dan is namelijk in Apeldoorn de eerste Volkstuinvakbeurs genaamd de Groene Passie.( 22 tot en met 25 november)

    Hier een klein stukje van hun home page:

    Groene Passie biedt de bezoeker een breed assortiment zaden en plantgoed, innovatieve tuingereedschappen en producten om de oogst te verwerken. Op de eerste etage van de Americahal is de bezoeker welkom voor een uitgebreid programma met lezingen over interessante thema’s op het gebied van natuurlijk tuinieren, zoals gezonde gronden, dieren en insecten als medewerker, permacultuur, biologisch eten in huis kweken, tuinieren op een balkon of in kleine buitenruimte, bewaren van oogst, het nut van bijen in de tuin, aanleggen van een moestuin en kennis over het kweken van eigen fruit.
    en:
    Minstens zo belangrijk is het dat de focus van Groene Passie ligt op natuurlijk tuinieren. Al sinds jaar en dag maken wij ons sterk voor duurzaamheid in de volkstuin, of het nou een sier- of moestuin is, en een ecologische impuls van de hobby.

    Zelf ga ik in ieder geval een lezing volgen van Fransje de Waard en hoop ik wat boeken en leesmateriaal te verzamelen..het meeste verheug ik me toch om te praten met andere geïnteresseerden in de permacultuur. Dus daarover later meer!











    Categorie:De tuin
    Tags:november, permacultuur
    17-11-2012, 14:21 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    06-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastinaakwijn
    De woelmuizen hebben ons dit jaar behoorlijk met rust gelaten en ik heb dan ook een mooie pastinaak oogst.
    Ik heb besloten om van een deel van de wortels wijn van te maken.

    Recept 1:Uit de tuin in de fles van Susy Atkins

    2,25 kilo pastinaak, 4,5 liter water, 1,3 kg suiker, gezeefd sap van 1 sinaasappel, en van 1 citroen, gist en voedingszout.
    De pastinaak hoeft niet geschild te worden. Dompel hem even onder in water, snij het kontje en topje eraf. Hak hem vervolgens in middelgrote stukjes/schijfjes. Doe de stukjes in een grote pan en doe het water erbij. Breng aan de kook en laat zacht koken ongeveer 30 minuten. Giet het vocht door een neteldoek in een andere grote pan. Voeg de suiker aan de warme vloeistof toe en daarna het sap van de sinaasappel en citroen. Weer aan de kook brengen en zachtjes 20 minuten laten koken. Af laten koelen tot 30 graden en het gist en voedingszout toevoegen (zie gebruiksaanwijzing op het pakje). Giet in een gesteriliseerd gistingsvat, vul af met koud water en sluit af met een stop en een waterstop. Na een aantal weken gisten is het tijd om de vloeistof over te hevelen en te bottelen.


    recept 2:
    1 gallon water. 3 lbbs pastinaak, 2 citroen en een sinaasappel alles fijngesneden..koken totdat de pastinaken zachte zijn, zeef dit geheel en voeg 3 lbbs suiker toe..roeren totdat de suiker is opgelost en doe in flessen als het nog warm is.
    Stop in iedere fles een stukje gist zo groot als een marble (knikker). Hou de flessen vol zolang de vloeistof fermenteert..als het gistingsproces is afgelopen gaat de dop erop.

    Ik heb 10 liter water opgezet met 5 kilo pastinaken..ik heb er twee bio-limes bijgedaan, en (na het koken) nog het sap van twee sinaasappelen (niet bio) toegevoegd.
    Verder heb ik verse bakkersgist..-42 gram- gebruikt.
    Gistvoedingszout heb ik niet gebruikt.

    In het begin ging de vloeistof nogal bruisen..nu na een paar weken is het uitgewerkt en heb ik -na een tip van een amateur wijn maker- de
    fles verder afgevuld met witte wijn, in dit geval met Riesling.






    Categorie:Met Alcohol
    Tags:pastinaakwijn
    06-11-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    04-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luiertaart
    Nu de groei in de tuin er op zijn zachtst gezegd uit is heb ik zowaar eens tijd voor kreatieve akties ( sorry, ik weet dat het nu twee x met een c geschreven moet worden, maar ik fleur gewoon op van onze seventies schrijfwijze..).
    Ik ben bezig met een lief truitje voor het laatstgeboren kleinkind, en voor hetzelfde kleinkind heb ik een luiertaart gemaakt.

    Gisteren was hier in Kleindorp een plantenruilbeurs. Die is 2 x per jaar, in het voorjaar vooral met groentes en in het najaar met vaste planten.
    Het weer was verschrikkelijk, regen en wind en als ik een gewone tweedehuis-bewoner was geweest zou ik vast niet zijn gegaan maar tegenwoordig "behoor" ik tot dezelfde club en wilde ik in ieder geval mijn gezicht laten zien. Dat deed ik dan ook met plezier, en ik had zelfs enkele aparte groentes bij me zoals Eeuwig Moes en Yakon
    Er waren weinig andere mensen dan de clubleden, en het gebeuren ontaarde al snel in eten en drinken...soms denk ik wel eens dat al die aktiviteiten van mijn dorpsgenoten een dekmantel zijn voor innemen..Zelfs in onze bibliotheek -waar regelmatig kleine vergaderingen zijn- staat in de ordner-kast een fles eau de vie.

    Ik had mijn fototoestel meegenomen, en liet wat foto`s van de zelfgemaakte luiertaart zien..trots als ik was op mijn kreatieve produkt.
    Dat heb ik geweten. Kennelijk kent men hier dit fenomeen niet, er werd zeer aan getwijfeld waar het nu voor was..óf het wel schone luiers waren? Je kunt het toch niet eten? Serveren jullie dit aan de kraamvisite? Wat doe je er dan mee? Ze hadden in ieder geval de grootste lol.

    Enfin, ik ben benieuwd: hier wordt binnenkort ook een babytje geboren waarvoor ik al luiertaartspullen in huis heb..( de andere helft van het pak) ik ben er nu niet helemaal meer zeker van of het wel het ideale kadootje is om mee te nemen...









    Categorie:Dorpsleven
    Tags:luiertaart
    04-11-2012, 09:08 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    21-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Physalis en update oktober
    Het weer is zo geweldig mooi dat ik de neiging heb om de tuin zaaiklaar te maken en aan de slag te gaan.
    Ik vraag me wel een af hoe dat is als je het jaar rond goed tuinweer hebt..zoals op La Gomera bijvoorbeeld.
    Wij Nederlanders zouden daar een heel andere manier van tuinieren kunnen ontdekken..kalmpjes aan over het hele jaar van alles een beetje zaaien..geen grote opeenhopingen van zaaien, wieden, oogsten en inmaken. Hoe lekker rustig tuinieren lijkt me dat.
    Al dat inmaken kan je overboord gooien, want je hebt altijd wel enkele tomaten in je tuin voor de saus, verse kruiden groeien het hele jaar door, komkommers zijn wintervast.

    Heerlijke dromen!
    Ik zou de winter niet missen, wel de rust van het lekker bij de kachel kruipen met een stapel boeken van bijvoorbeeld Jo Nesbo.

    Maar goed hier komt een kleine update van mijn tuin half oktober.
    Ten eerste de Physalis.
    Deze heb ik vorig najaar opgegraven en in een pot in de koude kamer gezet. In eerste instantie leek de plant zich wel goed te voelen, er kwamen zelfs enige verse scheuten, uiteindelijk ging de plant dood.
    De scheuten had ik voor de helft in een glas water gezet, en deze hebben zich goed geworteld. Dit alles in de warme kamer. In het voorjaar opgepot en na ijsheiligen buiten gezet. Ik had er ook een plant naast staan die ik gezaaid heb van hetzelfde zaaizakje als het jaar ervoor..Physalis "Tirol".
    De planten werden even groot, maar de vruchten van de gewortelde stek, die toch wel wat voorsprong had op zijn gezaaide broertje zijn megagroot geworden...én lekker!
    Dit jaar gaat er dus weer een plant uit de tuin in de pot.



    Het werk van deze week was witlofwortels oogsten.
    Ik heb ze uit de tuin gehaald, de aarde eraf geklopt, en ze (afgedekt met hun eigen blad -dat nog aan de wortel vast zit-) in kisten gelegd waar ze ongeveer twee weken in blijven. Op deze manier kunnen de wortels de voeding die in het blad zit weer terug in zich opnemen...
    Hier zitten de wortels nog in de grond.



    Ook de korianderzaadjes zijn geoogst:



    We hebben volop andijvie dat nu niet meer doorschiet. Als het echt koud wordt gaat er een vliesdoek overheen



    De rode zuring die ik op de Moestuindag heb gehad groeit prachtig..smaakt ook lekker, ik doe een blaadje gesnipperd in de sla. Daarnaast staat de Spaanse zuring, daarvan heb ik vooral in het voorjaar blad van in de sla gemengd. Beide planten groeien zelf lekker door, ik hoef er weinig voor te doen..de Spaanse moet ik wel in toom houden.



    De siertabak Only the Lonely staat op verschillende plekken in tuin en kas only mooi te wezen..




    Categorie:De tuin
    Tags:physalis tirol, tuin oktober
    21-10-2012, 21:52 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    03-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knoflook planten
    Mijn knoflook zitten in de grond.
    Ik heb dit jaar geluk gehad met het aankopen van de knoflook voor in de grond. Was het vorig jaar nog allemaal mis gegaan omdat eerst mijn knoflook thuis in de vriezer in plaats van in de koelkast terecht was gekomen, ging het de tweede keer mis door de verschrikkelijk strenge vorst die we hadden..dat had zelfs de redelijk winterharde knoflook niet overleefd.

    Nu weer een nieuw jaar :D
    Op de Groeneveld feesten in Baarn had ik al leuk knoflook kunnen kopen van de mooie kleine knoflookkwekerij Eemlook. Heel erg leuke en gedreven knoflookkwekers die daar met een kraampje stonden waar ze wel 15 soorten knoflook verkochten. En ze kweken er nog veel meer; tientallen volgens hun website...On-Nederlands!
    Op mijn vraag of ik hun knoflook ook kon planten kreeg ik een volmondig ja te horen..ze planten ook altijd hun eigen knoflook uit!
    Het is erg leuk om op hun site te kijken..dit is hun adres: http://www.knoflooksite.nl/nederlands/knoflook.htm

    Aan deze kraam heb ik 7 soorten knoflook aangeschaft: Purple Haze, Purple Glaze, Red Chesnok, Valverde, Vallalado, Morado en Romanian Red.

    Afgelopen zondag was ik in Fresnois, een leuk plaatsje aan de Frans/Belgische grens.
    Daar was het fêtes de la pommes een beetje schraal omdat er dit jaar -ook al vanwege die lastige vorst- vrijwel geen appels zijn. Gelukkig waren er enkele telers van wat verder weg, en heb ik zelf ook een paar appels aangeschaft ( o.a. Belle van Boskoop en Reine de Renettes).

    Tot mijn vreugde stond ook hier een kraampje van een knoflookverkoper, dit keer een teler uit de Champagnestreek -80 km van Reims- die op de zogenaamde witte aarde daar knoflook kweekt. Deze sympathieke knoflookliefhebber heeft  van de beroemde Guide des Gourmands voor hun knoflook een Coq d`Or gekregen..dit in de vorm van een vermelding en een medaille.

    Bij Caillot heb ik knoflook om te eten aangeschaft. 20 prachtig grote witte bollen aan zo`n vlecht.  Ook zijn knoflook is te herplanten omdat hij geen conserveringsmiddelen gebruikt, en dus zijn er ook van zijn knoflooksoorten een rijtje in de grond gegaan:
    witte knoflook Germidrome die uitstekend te bewaren is ( tot een jaar!) en roze knoflook Germidour..
    "die koop je voor de smaak" legde Jean-Sébastien Caillot uit..Dat wij Hollanders niet zo heel erg goed het verschil tussen de ene en de andere knoflook proeven is volgens hem te wijten aan gebrek aan training.."jullie hebben per slot van rekening dezelfde smaakpapillen als wij".
    Oefenen dus met die verschillende knoflooktenen, ik heb het al geprobeerd door aan de verschillende teensoortjes te ruiken...ze roken allen erg lekker maar met mijn ogen dicht kon ik er geen verschil aan ruiken.

    Verder had deze kweker nog een tip voor het planten van de knoflook: je plant alleen de buitenste tenen..zelfs als de binnenste tenen groot zijn. "On dit que les gousses du tour sont pour le jardinier, tandis que celles du centre sont pour la cuisinière" ( Er wordt gezegd dat de buitenste tenen voor de tuinman zijn, terwijl de binnenste voor de kokkin zijn).

    Knoflook die je voor de winter plant kan je vanaf begin oktober tot half november in de grond zetten. De grond moet goed ontwatert zijn, en het liefst een lichte grond. In het Veltboek Ecologisch tuinieren lees ik net dat je hem voor de winter 9 centimeter diep moet zetten... waarschijnlijk staan mijn knofloken dus niet diep genoeg in de aarde, ik denk dat ik er nog een paar scheppen grond bovenop zal moeten doen.






    Categorie:De tuin
    Tags:lnoflook planten
    03-10-2012, 23:09 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    26-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sambal BadJet
    Een sambal recept uit Frankrijk?

    Ik ga hier geen Indische achtergrond pretenderen.. en op de vele Indische sites staan superveel lekkere sambalrecepten, bijvoorbeeld op deze site of hier bij Indonesische gerechten met meer dan 1000 gerechten van alle eilanden!

    Ik heb nu eenmaal heel veel pepertjes in mijn kas, uien in mijn tuin en vind het ook erg leuk (en lekker) om sambal te maken; het is ook nog eens veel goedkoper en dus kijk ik ook op een van deze sites en pas dan mijn recept een beetje aan wat ik in mijn keukenkastjes vind.
    Ondertussen heb ik dan ook veel kruiden en specerijen in mijn keukenkastje..mijn Engelse buurman die veel Indiaas kookt stond versteld.."er is iemand die meer kruiden heeft dan ik.."

    Voor dit recept heb ik 20 Spaanse pepers gebruikt en maar van 2 pepers heb ik de zaadjes laten zitten...ik vond dat meer dan genoeg, en de smaak achteraf is prima pittig voor mij en Lie.

    Ingrediënten
    750 gram ui, geschild en zo fijn mogelijk gesnipperd
    20 pepers, schoongemaakt, van 2 (of meer) pepers de zaadjes mee
    2 schijven goeloe djawa ( palmsuiker) of twee volle eetlepels basterdsuiker
    15 kemirienoten
    2 à 3 eetlepels kokosolie
    2 centimeter geraspte gember of anderhalve eetlepel geraspte gember uit een potje
    2 kleine theelepels trassi
    2 kleine theelepels gemalen laos
    1 eetlepel assam/tamarinde
    1 eetlepel gedroogd citroengras
    3 eetlepels ketjap
    3teen knoflook
    zout

    Rooster de kemirienoten zachtjes in wat olie en stamp deze fijn in een vijzel, samen met de knoflook,( je kunt de knoflook ook mee malen met de pepers) het citroengras en de suiker.
    Bak de uien zachtjes in de kokosolie..hou het vuur laag, het is niet de bedoeling de uien bruin te laten worden...bak zeker 5 minuten, roer vaak.
    Maal de pepers fijn in het bakje van de staafmixer. Voeg dit aan de uien toe..bak en roer 5 minuten.
    Voeg de kruidenmix, de laos en de trassi toe...bak en roer minstens 5 minuten. Voeg eventueel af en toe een scheutje water bij zodat het niet te hard bakt..de uien en de pepers moeten gaar worden.
    Voeg de gember toe, en de ketjap.
    Bak totdat je het zelf zacht genoeg vind...nog minstens 5 minuten. Vaak roeren!
    Voeg steeds een beetje zout toe, en proef totdat je het lekker vind. Bouillon (poeder) kan ook.

    De potjes heb je ondertussen met heet water gewassen en de deksels uitgekookt.
    Als je de sambal zacht genoeg vind doe je deze in de potjes..maak de randen schoon en draai de deksels er op. Zet eventueel nog 20 minuten in de oven op 130 graden.

















    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:sambal badjak
    26-09-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    24-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vive la France
    Afgelopen zaterdag werd ons nieuwe gemeentehuis officieel geopend. Het hele dorp was uitgenodigd om te komen, en te blijven voor een apéritif dinatoire dat zoveel wil zeggen als een glaasje met behoorlijk wat hapjes erbij...je hoeft daarna niet meer te eten.

    Het gemeentehuis mochten we eerst bezichtigen...dat wil zeggen het hele clubje hoogwaardigheidsbekleders die aanwezig waren mochten eerst naar binnen..daar waren raadsleden bij van de gemeente, het departement en de provincie, en dan nog enkele voorzitters en presidenten van bijvoorbeeld de club van burgemeesters, van het arrondissement, van de provincie Meurthe et Moselle enzovoorts, te veel om op te noemen.

    Onze burgervader stond al trots met zijn sjerp om voor het nieuwe raadhuis te wachten..tja, het raadhuis, Lie en ik konden er eigenlijk niet over uit dat de buitenkant zo lelijk gemaakt was met die roze of gele stuc die zo in de mode is...jammer, daar hadden ze wel iets meer mee kunnen doen.



    Van binnen was het pand niet veel mooier, maar wel keurig ingericht, met een echte wachtkamer ( "waar is dat allemaal nu voor nodig" bromde mijn buurman "en dat voor die twee middagen dat ze open zijn en er gewerkt wordt) en maar liefs twee laptops op het bureau van de burgemeester waar een heerlijke luie stoel achter stond ( burgenvader van zo`n klein dorp als Kleindorp betekend een baantje voor een gepensioneerde; je kunt er net niet bij werken, en je verdient er ook net te weinig mee om je gezin er mee te onderhouden) we hebben hem even getest: lekker zitcomfort!

    Daarna gingen we en masse twee deuren verder naar de -ook al nieuwe- feestzaal alwaar het koude buffet al klaar stond. Dat was nog even doorzetten: een lesje in officieel Frans. Eerst werden alle notabelen welkom geheten, bij naam genoemd, dan iedereen bedankt die mee had gewerkt aan de totstandkoming van het nieuwe gebouw er werden  bloemstukken uitgedeeld aan secretaresses, er werd een medaille uitgereikt en voor we het wisten stonden er twee keer zoveel mensen op het podium en waren we ruim een uur verder.
    Al die tijd hadden we uitzicht op de prachtige gedekte tafels die vol stonden met heerlijke vleeswaren; die stonden lekker op te warmen met die paar honderd man in de zaal..





    De avond eindigde natuurlijk zoals altijd als er iets te vieren is in ons dorp, of het nu de mooie feestzaal, het hoognodige speeltuintje of het lelijke gemeentehuis is..met drank en hapjes! Het maakt niet uit waar je zit,het van buiten mooi is of niet.. het is gewoon gezellig, het eten is lekker en de drank vloeit rijkelijk...nieuwe mensen ontmoeten en met oude vrienden toosten


    Categorie:Dorpsleven
    Tags:nieuwe gemeentehuis
    24-09-2012, 18:40 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    16-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fruitleer
    Als je een dikke overgebleven pulp hebt, van bv het maken van sap voor gelei of siroop dan kan je met deze pulp nog mooi fruitleer maken.

    In dit geval heb ik de pulp die overbleef van de vorige jam, de appeldruivenjam nogmaals door de passe vite gehaald zodat de pitjes eruit zijn..(je kunt ook best fruitleer met pitjes maken, bv van aardbeien , bramen of frambozen).
    Daarna heb ik geproefd en besloten er een flinke eetlepel honing aan toe te voegen.



    Dan uitsmeren op een met bakpapier belegde platte schaal of bord. De dikte kan variëren, maar hou ongeveer een dikte aan waarbij je het papier net niet ziet door de pulp heen.



    Bedekken met anti- vliegengaas en in de zon zetten, of -zonder gaas- in de oven op hooguit 40 graden.
    In de zon duurt een dag of twee, in de oven minstens enkele uren, afhankelijk van de dikte van het leer.



    Als je het leer van het papier af kan trekken is het goed. Eventueel bestrooien met poedersuiker tegen het pikken...







    Je kunt er rolletjes van snijden, of repen als het wat harder is. In bakpapier bewaren.




    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:fruitleer,
    16-09-2012, 11:05 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    02-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Appel Druivenjam...met rosé
    De druiven die in mijn kas groeiden waren al een weekje flink rijp..het is dan ook geen soort voor de kas maar een echt buitenras, waarschijnlijk Glorie van Boskoop. Ik had een witte druif gekocht..maar niet gekregen.
    Dat merk je op zijn vroegst een jaar later...
    En als zo`n plant eenmaal groeit in je kas trek je hem er niet zomaar uit. Ondertussen heb ik een mooie witte druif gestekt en beraden wij ons nog op te nemen stappen...
    De blauwe druif groeit namelijk in een bak naast de kas en gaat door een pijpje de kas binnen alwaar hij zijn blaadjes en trossen in de warmte kan ontvouwen. Onder/naast die enorme aangebouwde plantenbak is ook nog plaats voor een druif. Daar zou ik de die witte kunnen zetten..die we dan naar dat pijpje leiden, waar we dan eerst de blauwe door naar buiten hebben getrokken, die we dan weer boven de stronk van de witte druif laten groeien en deze witte groeit dan lekker binnen in de warmte...volgt u het nog?

    Een lekkere hoeveelheid Appel-druivenjam..dit is voor 12 potten.

    Breng een takje rozemarijn,  2 takjes tijm, 10 geplette jeneverbessen, 20 peperkorrels en een snufje zout in een glas rosé aan de kook brengen en laat 5 minuten trekken op een zacht vuur. Doe het vuur uit en de deksel op de pan
    Neem ongeveer 2,8 kilo schoongemaakte -dat wil zeggen gewassen en van de takjes afgehaald- druiven en ongeveer 1250 gram gewassen, ontpitte en in stukjes gesneden appels en doe deze met een flink glas rosé en het sap van 1 citroen in een grote pan.



    Breng dit aan de kook en laat zachtjes laten koken tot de vruchten zacht zijn.
    Draai in gedeelten deze vruchten door
    de passe vit..



    Vruchtenpulp afmeten en mengen met de geleisuiker. Ik gebruik geleisuiker speciaal . Je gebruikt dan 500 gram geleisuiker op 1,1 liter sap. Het gezeefde kruidenmengsel en een eetlepel sherry of balsamicoazijn toevoegen.




    Breng alles in de pan aan de kook en 1 minuut laten doorkoken.
    Vul de schone en hete potten met de gelei/jam, veeg de randjes af met een schoon keukenpapiertje en draai de deksels erop. Keer de potten voor 5 minuten om.

    Het originele recept is met prosecco, dat had ik niet in huis.
    Bekijk dit recept eens op de mooie site van l`heure bleue..

    Op de tweede foto kun je zien dat ik de onderste laag prut steeds uit de passe vit heb geschept..zodra ik de druivenpitjes constant hoorde kraken heb ik deze prut eruit geschept.
    Na het maken van de jam heb ik hiermee fruitleer gemaakt; dat is nog aan t drogen in de oven dus ik kan nog geen duidelijke richtlijnen verstrekken.
    Het recept volgt dus een dezer dagen


    Categorie:Jamrecepten
    02-09-2012, 21:45 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    22-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dilleboontjes
    2 kilo sperziebonen geel of groen of een mix, gewassen en in stukjes van ongeveer 2 cm gesneden.
    750 ml witte azijn
    250 ml water
    2 à 3 rode paprika`s zaad en zaadlijsten eruit gehaald en in fijne repen gesneden
    18 peperkorrels
    6 kleine dilleschermpjes die al zaad vormen ( of gedroogd dillezaad)
    6 tenen knoflook, geschild
    45 ml zout

    Deze hoeveelheid is voor 6 potten van 500 ml. Zorg dat de potten schoon zijn ( bewaar ze tot het vullen in heet water) en de deksels en/of de rubber ringen uitgekookt.

    In een grote stalen pan doe je de azijn, het water en het zout. Breng zachtjes aan de kook, af en toe roeren totdat het zout is opgelost. Voeg de bonen en paprika`s toe en breng opnieuw aan de kook. Zet dan het vuur uit.

    Haal de potten uit het hete water en stop in iedere pot een dillescherm, een teen knoflook en 3 peperkorrels. Vul af en met boontjes/paprikamix en zorg dat er vloeistof tot een centimeter onder de rand zit. Maak de rand schoon, en schroef/doe de pot dicht.
    Stop de potten in de weckketel en zorg dat ze volledig met water bedekt zijn. Breng aan de kook en kook voor 10 minuten.
    Haal de potten 5 minuten nadat het vuur uit is gezet uit het water.

    Dit recept komt uit Ball`s Complete book of Home Preserving.

    Zelf heb ik ( door al die verhalen over bedorven weck) de boontjes nog 5 minuten door laten koken in de azijnmix..en heb ik de potten -met de bonen erin- gesteriliseerd voor 15 minuten op 130 graden in de oven..











    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:sperzieboon, dille
    22-08-2012, 14:52 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    16-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paardenbloemenwortel en andere thee
    De hele zomer ben ik al bezig met het oogsten van kruiden voor de thee.
    Ik heb een mooie Larousse Geneeskrachtige Planten Encyclopedie waar ook duidelijk instaat wanneer je bloem, blad, stengel of wortels oogst van een bepaalde plant..zo hebben madeliefjes bijvoorbeeld meer werkzame stoffen later in het voorjaar.

    In augustus kun je onder andere oogsten:
    Bloemen van borage, kaasjeskruid, guldenroede, heemst,kamille, klaproos, koningskaars
    Zaden van gerst, haver, peterselie, tarwe, weegbree
    Blad van: citroenmelisse, duizendblad, echte tijm, bonenkruid, hyssop, linde, marjolein, oregano, pepermunt...

    De wortel van de paardenbloem wordt het beste geoogst in oktober. Omdat ik nu bij het wieden af en toe hele mooie wortels eruit trek komen deze toch in mijn voorraad; ik was ze en snij de miniworteltjes eraf, dan rijg ik ze aan een draadje en hang ze op zolder.




    De wortels hangen wel een maand op de goed geventileerde zolder ( dat wil bij mij zeggen dat de raampjes de hele tijd openstaan ) voordat ze droog zijn.


    Ik heb al een aardig voorraadje kruiden om straks mee te gaan mixen..ik gebruik voor gewone dagelijkse thee de ingrediëntenlijst van de ochtendthee van de Nederlandse grootgrutter; daar staat keurig in percentages op welke kruiden en hoeveel procent van ieder kruid; gemakkelijk en superlekker!


    Duizendblad bloeit nu volop


    Net een klein geel Pinootje in de koningskaarsbloem



    Categorie:Kruidenrecepten
    Tags:kruidenthee, paardenbloemenwortel
    16-08-2012, 19:54 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    13-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tomaten uit eigen tuin...
    De allerbeste pastasaus komt van tomaten uit eigen tuin...






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    13-08-2012, 21:11 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    10-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieten wecken.
    Deze zomer voor het eerst serieus bieten aan `t wekken..voorlopig alleen bieten zoetzuur van de site van Diana en geweckte bieten van de site van de Gulle Aarde. Natuurlijk met gebruikmaking van "eigen" azijn en kruidemix.

    Verder heb ik 26 potjes komkommer en courgette zoetzuur gemaakt..laat de winter maar komen. Een deel van die recepten kan  je hier op dit blog vinden als je komkommer in het zoekvenstertje links intypt..vooral de Amerikaanse komkommer relish is erg aan te raden.

    De tuin staat er prima bij. Ik heb nog wat pogingen gedaan om te zaaien (bieten en boontjes) maar door alle regen is de grond erg hard geworden en er komt bijna niets op..wat nog opkwam verdroogt waar je bij staat en nu laat ik het maar zo..er staat toch nog groente in voor een weeshuis.
    Binnenkort krijg ik van de boer haver en wikkezaad om als groenbemester in te zaaien in de vrijgekomen percelen; de bedoeling is dat dat bevriest en dan een mooi laagje planten legt over de kale grond..zo komt de tuin de winter wel door.

    Nu heb ik dus meer tijd en kan ik eens gaan beginnen aan `t breiwerk wat ik al een tijdje in gedachte heb..een lief truitje voor het a.s. kleinkind, en een paar stoere mutsen voor de kabouters ( die trouwens meer ridders aan `t worden zijn..deze kabouters groeien!)






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:bieten wecken
    10-08-2012, 14:47 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    03-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inmaak kruiden

    Ik blijf bezig met inmaken.

    De laatste weken heb ik verschillende keren de komkommer relish gemaakt ( het recept staat hier op de site) en ook enkele keren courgettes op zoetzuur.
    Vandaag heb ik verschillende bieten zoetzuur geweckt..4 potten van een liter, allen met ui, en verder een met gember, een met mierikswortel en twee met inmaakkruiden.
    Van deze laatste geef ik vandaag het recept.

    1 in de vijzel grof gehakte stok kaneel ( 10 cm)
    5 laurierbladeren..in stukjes gebroken
    6 theelepels mosterdzaad
    3 theelepels pimentkorrels
    3 theelepels korianderzaadjes
    3 theelepels zwarte peperkorrels
    3 theelepels gemalen gember
    3 theelepels  dillezaadjes
    2 theelepels cardamomzaadjes
    1 tot 2 theelepels pepper flakes
    1 theelepel kruidnagels

    Goed roeren en in een goed afsluitbaar potje stoppen. Dit blijft 1 jaar vers.

    (recept uit Ball: Complete book of Home Preserving)










    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:inmaak kruiden
    03-08-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs