Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    06-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kraanvogels en erwtjes
    De Kraanvogels denken nu echt aan vertrekken..de laatste dagen vliegen er grote groepen boven het dorp, en ze gaan allemaal richting het noorden. Boven mijn tuin draaien ze regelmatig en ererondje en moet ik me steeds maar inhouden om niet uitzinnig naar ze te gaan zwaaien..
    Het weer is best zacht op een enkele uitzondering na..gisteren en vannacht was het fris, vanmiddag is het weer lekker achter..8 à 9 graden en een beetje zon.
    In de tuin kan ik me niet meer inhouden..ook al loop ik flink risico op het bevriezen van de verschillende groentes toch heb ik al de eerste plantuitjes buiten gezet (onder vliesdoek, dat wel), de eerste rijen worteltjes gezaaid (onder het tunneltje) en de tuinbonen en de doperwtjes die ik had voor geweekt in nat zand staan nu ook al met de eerste groene puntjes boven de grond.
    In de kas staan bietjes, broccoli Nine Star, platte peterselie en groene snijbiet...allemaal miniplantjes.
    In de tuin zelf zie je wel kleine tekenen van de lente, maar het is nog steeds minder lente dan in november.
    Wel bloeit de Cornus Mas net, en komt het longkruid naar boven..o en niet te vergeten de Helleborus Niger bloeit gelukkig, een gelukkie nadat de andere Helleborissen zo zijn bevroren.
    Vandaag ga ik de tomatenzaden uitzoeken, en de eerste tomaatjes zaaien (vruchtdag). De paprika`s die ik in januari heb gezaaid hebben nu twee echte blaadjes..ze groeien maar langzaam vind ik..ze zien er wel mooi uit, de hoop is dat ik dit jaar wat vroeger paprika`s kan oogsten, vorig jaar was het begin augustus..dan is het paprika seizoen wel erg kort.
    Nu nog graag een beetje geluk vannacht..het zou een graadje kunnen vriezen.







    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:kraanvogels, vruchtdag, doperwten
    06-03-2012, 23:33 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    27-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knoflook en Rabarber
    Vandaag is de lente hier begonnen. Het was heerlijk zacht, het zonnetje scheen, er waren honderden kraanvogels die nog niet precies
    wisten waar ze heen wilden gaan, ze bleven maar cirkelen boven het dorp.
    Eindelijk zijn we van die vorst af!

    Ergens in het najaar heb ik een bol knoflook uit de bio-winkel in een pot met aarde gezet. ik had er iets over gelezen..dat je zo vroege
    knoflook kon kweken, en omdat de bol toch begon uit te lopen heb ik hem in een ruime pot gezet met wat -door mijzelf bemeste- tuinaarde.
    De pot met bol heb ik in de kas gezet, en daar is de knoflook ook onder de "dekentjes"gegaan bij de strenge vorst.
    Tot mijn verbazing heeft de bol het beter gedaan dan de knoflook die ik in de volle grond had..ik had eigenlijk wel gedacht dat deze bol in
    pot flink vorstschade op zou lopen.
    Niets is minder waar, de teentjes groeien uit tot mooie rechte plantjes, terwijl de buitenknof er maar slapjes bijstaat.

    Ik heb dus de stoute schoenen aangetrokken en deze bol voorzichtig ontleed tot een berg uitgelopen teentjes. De laatste heb ik naast hun
    slappe broertjes gezet als positief voorbeeld en ik hoop in ieder geval van een van de rijtjes knoflook te oogsten.
    Dat zal de enige knoflook zijn van het jaar..mijn dure aankoop zaai-teentjes is immers door schoonzoon in de vriezer bewaard..voor een
    Duitser is ijskast nu eenmaal vriezer...mijn schuld.

    Vandaag heb ik deze rabarberknol -zie foto- in stukken gehakt, 4 maar liefst, en dan heb ik nog de oude binnenkant weggegooid, dat is
    het deel van een rabarberknol dat steeds minder goed gaat werken. Wil  je de rabarber dus vernieuwen dan haal je de knol eruit,
    hakt er met een schep aan de buitenkant stukken af met minstens drie "ogen".
    Het bijzondere van deze knol is dat hij de hele vorstperiode buiten heeft gelegen..- 17 was geen uitzondering, maar de knol gaf geen krimp,
    en nu beginnen de knoppen te zwellen. Tijd dus voor vermeerdering!
    Een stuk ga ik terugzetten, er blijven er nog drie over, dus wie belangstelling heeft komt er maar een halen.







    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:rabarber, knoflook
    27-02-2012, 19:24 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    23-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaden kopen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik nam altijd zaden mee vanuit Nederland omdat deze goedkoop zijn en van goede kwaliteit..en je krijgt tenminste een behoorlijke hoeveelheid in je zakje! Maar nu heb ik toch een bergje zaad gekocht bij een grote Duitse supermarktketen (begint met een L) voor 29, 69 of 1,69 cent..de laatste premiumzaad op lint bijvoorbeeld. Bij de doperwtjes stond dat het voldoende was voor 70 planten..er zaten 150 zaadjes in...het zou kunnen zijn dat de helft niet opkomt? Ik laat het weten..
    Sla uw slag!


    Categorie:De tuin
    Tags:zaden kopen
    23-02-2012, 23:29 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    17-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wonderpan
    Wij verwarmen ons vakantiehuis met hout. Dat wil zeggen dat we een grote houtkachel in de woonkamer hebben, daar verwarmen we
    ook de keuken, slaapkamer een badkamer mee. Als het echt heel erg koud wordt dan doen we de vloerverwarming erbij aan.
    De ketel van de vloerverwarming brand op huisbrandolie..dat is nogal prijzig, dus we proberen zoveel mogelijk op hout te stoken.
    Deze winter hebbben we 2 x een week de vloerverwarming aangehad.

    Omdat hout stoken niet het milieu vriendelijkst stoken is probeer ik de schade zoveel mogelijk te beperken. Zo staat het afwas boilertje
    de hele winter uit..het water komt van de kachel. Ook voor de thee, soep en aardappels komt het water uit de grote ketel.
    Regelmatig kook ik iets op de kachel.
    Last but not least gaat er altijd eerst een ketel kokend water in de wasmachine voordat ik deze aanzet.Dat helpt allemaal lekker om
    de elektriciteitskosten naar beneden te brengen, en mijn schuldgevoel over het hout stoken te sussen...

    Nu heb ik iets nieuws ontdekt..de wonderpan. Deze kan je op je kachel zetten als een soort oventje, waar je cake, poffert, kruidkoek
    en zelfs brood ik kan bakken. De wonderpan stamt nog uit de tijd dat niet iedereen een oven in huis had, onze moeders maakten er op
    een gaspit cake in.

    Die wil ik wel!
    Op Marktplaats heb ik de laatste tijd regelmatig een bod gedaan op deze 4-delige pan/oven, maar iedere keer werd ik overboden.
    En dat terwijl -zei ik tegen Lie- er waarschijnlijk tientallen op zolders liggen te verstoffen.
    Vandaar mijn stukje over de wonderpan en een oproep aan jullie:
    Wie vind mij een wonderpan? De goede vinder mag in ieder geval een cake uit de wonderpan verwachten..

    Je hebt ze van verschillende merken, van Artola en Forno bijvoorbeeld.






    Categorie:Koken algemeen
    Tags:wonderpan, hout stoken
    17-02-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    14-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spinazie
    Buiten sneeuwt het nog vanmorgen..maar vanmiddag wordt zon verwacht.
    Mijn handen kriebelen..ik moet erop gaan zitten want vandaag kan ik nog niet zaaien. Het is vandaag bloemdag..en ik moet wachten voor de tuinbonen en de aubergines op een vruchtdag. Ik heb besloten om dit jaar zoveel mogelijk te zaaien via de kosmoskalender..wil je daar wat meer over lezen dan kan je dat het beste hier doen op de site van Diana`s mooie moestuin..zij kan je daar beter en meer over vertellen!

    De eerste spinazie komt mooi op in de kas.






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    14-02-2012, 11:18 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    08-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Salade uit de kas
    Zo diep in de winter is er niet veel meer te eten uit de kas en tuin, zeker niet nu de veldsla al twee weken verdwenen is onder een dikke sneeuwlaag.
    Toch helpt het om je kas goed in te pakken, in mijn koude kas kan ik van onder het extra fleecedoek nog rucola, kervel en spinazieblaadjes plukken, en ingekuild had ik radicchio, paardenbloemensla (molsla) en nog wat groenlofwortels..die geven allen hun verse blaadjes af, kan ik toch nog een lekker slaatje eten...








    Categorie:De tuin
    Tags:winter, vorst, molsla
    08-02-2012, 18:21 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    01-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Varkentje
    Ons varkentje is weer geslacht..

    Hij heeft hopelijk veel plezier gehad in zijn korte leventje, ik dacht het wel, ik heb hem zien rennen met zijn broertjes en zusjes dat zag er energiek en vrolijk uit. De laatste maanden vind ik het eigenlijk niet meer zo leuk voor het beestje, dan moet hij naar binnen, en mijn varkentje zat zelfs alleen in een hok dat vond ik nog het zieligst.Voor het varken ben ik afhankelijk van de buurman, en als die vind dat de beestjes naar binnen moeten heb ik me daar bij neer te leggen.
    Volgend jaar gaat hij het wel anders doen zegt hij, dan komen de varkens al vroeg in t jaar, en worden ze geslacht als de koeien naar binnen gaan, dan hoeven de varkens niet meer op hok en kunnen ze na de zomermaanden de hele tijd in de postal blijven waar ze flink de ruimte hebben.

    Ik hoop zelf ooit een (twee) varken(s) voor de slacht te kunnen gaan houden, en denk dan aan een ander soort varken, bijvoorbeeld een Mangalitsa of Gascogne varken.

    Hier een kleine foto-impressie van het maken van de verschillende vleeswaren:

    Voor de Boudin Noir ( het recept heb ik al eens gegeven op 24 01 2010) moeten veel uien gesneden worden. Mijn buren draaien de uien door de machine maar ik ben voor het ouderwetse snijwerk..met de hulp van Lie.



    Na drie uur koken is het ui-prei-selderijblad en quatre epices mengel zacht genoeg. Je moet het heel zachtjes koken, het mag absoluut niet bruin worden. Op het laatst alsmaar roeren.



    Als het bloed erbij wordt gegoten kijk ik altijd de andere kant op..ik kan veel hebben, maar stromend bloed daar gaan mijn knieën van knikken.



    De man met wie ik mijn varken deel doet de Boudin niet in darmen als worstjes..dat heeft geen nut zegt hij, ik snij de worstjes toch open om de Boudin uitgebreid te kunnen bakken zodat het overal krokant wordt. Hij vriest het in in aluminium-bakjes.
    Misschien doe ik dat volgend jaar ook wel..lekker gemakkelijk.



    Behalve het gewone recept van de paté heb ik ook enkele potten gemaakt met wat extra`s: twee met Trompettes de mort ( Hoorn des overvloeds,een paddenstoel), twee met tijm en bonenkruid en twee met geplette jeneverbes..én scheutje cognac erbij..



    Voor een hygiënisch verloop van het maken van de paté is het van belang dat je de potjes van de paté goed uitwast en de ringen 5 minuten kookt.
    Daarna gaat de paté 3 uur lang op 100 graden in de weck-ketel. Afkoelen en op vacuüm testen.



    Rookworst! Nog nooit gemaakt..nu komt de erwtensoep bijna helemaal "uit eigen tuin"..



    Zo gingen de worstjes gisteravond de rookkast in..de eerste liggen nu te wellen in mijn pan met erwtensoep.



    Categorie:Koken algemeen
    Tags:varken, slacht
    01-02-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    29-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dood
    Weg lentekriebels!
    Was ik een paar dagen geleden nog aan t genieten van de voorjaarsgroei en -geluiden in de tuin, nu ben ik weer helemaal terug in de winter!
    Er wordt matige tot strenge vorst aangekondigd. Dat is leuk voor de schaatsers, ik gun het ze.

    In mijn kas kan de strenge vorst een probleem worden, dus heb ik gisteren alles extra afgedekt en kasjes in de kas gemaakt -plastic bogen met daaroverheen gaatjes plastic zoals je in het voorjaar wel ziet in de tuinen- heb ik over de sla en de jonge spinazie gezet. Daar nog vliesdoek overheen. potten die los in de kas staan heb ik zoveel mogelijk ingegraven in de aarde, en ook afgedekt met vlies.

    Buiten heb ik potten opgeruimd: Diegene die normaal op muurtjes staan heb ik bij elkaar op de grond gezet uit de zon en wat water gegeven, potten kunnen namelijk erg uitdrogen bij vorst. Je kunt er ook nog voor zorgen dat ze niet in de zon staan, planten kunnen door de zon vocht verliezen en als de kluiten bevroren zijn kunnen ze dan geen vocht meer opnemen dat kan behoorlijk schadelijk zijn voor de planten.

    Hier en daar heb ik bladeren en stro op jonge of vorstgevoelige planten gelegd. Niet op de krokusjes en de net boven de grond piepende tulpen, die zouden er tegen moeten kunnen.
    Knoflook die al flink gegroeid is zal misschien geel worden, maar dat komt in de lente weer goed.

    De vogels waren vandaag ( nu is het 1 graad, vannacht -4) al erg actief in de tuin, je ziet onmiddellijk verschil in hun gedrag bij vorst..dan komen ze meteen tevoorschijn.
    Vanmorgen zat er een hele club goudvinken op de het walletje achter mijn moestuin.
    Daar was ik wel blij mee, want deze prachtig gekleurde vogels zie ik bijna nooit in de tuin..vorige week voor het eerst deze winter op een wel heel vervelende manier..het mannetje goudvink had zich dood-gevlogen tegen ons raam.
    Tot nu toe heb ik dat een enkele keer met een koolmees of merel gehad..maar een goudvink die zich al moeilijk laat zien in de tuin..dat was wel een schok.
    Ik heb zwarte plakvogels tegen het "invliegen" op het raam, er moeten denk ik ook witte bij...






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:vorst, afdekken, goudvink
    29-01-2012, 17:41 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    26-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tekenen van de lente
    Nog niet heel erg duidelijk, maar de eerste tekenen van de lente zijn er.

    De Krokusjes -Crocus graveolens- zijn natuurlijk wel erg duidelijk, en ze bloeiden op op 10 januari..dit is een ruim maand eerder dan vorig jaar.
    Ook de sneeuwklokjes - Galanthus nivalis- steken overal hun groenwitte kopjes boven het verdorde blad uit.
    Dan de Hazelaar - Corylus Avellana- bloeit op meerdere plekken in de tuin. Grappig is dat de 6 struiken die ik heb niet allemaal tegelijk bloeien en de volgorde van in de bloei raken is ieder jaar hetzelfde..toch zijn het dezelfde hazelaars.
    De knoppen van de zwarte bes -Ribes nigrum- zijn al aan t schuiven, en omdat het volgende week gaat vriezen is het slim om de mulch/bedekking op de grond rond de voet van de struik weg te schuiven. Zonder de bedekking bevriezen de knoppen minder snel..
    Als laatste de struikkamperfoelie -Lonicera fragantissima-. Deze kan vanaf december bloeien, maar komt bij mij meestal zo om deze tijd van het jaar in de bloei. Niet te vroeg dus en erg genieten  van deze mooie tere bloempjes, ik neem regelmatig een takje mee naar binnen voor een kortdurende carrière op de eettafel.












    Categorie:Appelvrouw&Lie
    26-01-2012, 14:01 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    23-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Computermuis
    Mijn internet doet het weer.

    Afgelopen vrijdag kwam eindelijk de kabel binnen, twee weken nadat deze was aangevraagd. Het lijkt wel of we in de binnenlanden van Brazilië zitten...misschien is de post daar nog wel sneller!
    Maar genoeg geklaagd, want het wereld wijde web is weer bereikbaar, en trouwens: je zou kunnen zeggen dat het onze eigen schuld was..in ieder geval niet van de provider ( niks zeggen, want ik heb de kabel gratis van hen).
    Daar waar de kabel door het dak en de tussenliggende isolatie ging was de kabel flink aangevreten. Volgens Lie door niets groters dan een muis, want het gat van het dak naar beneden was niet erg groot, niet groot genoeg voor een b.v. een steenmarter!
    Vanwege de enorme regenbuien van het weekend moesten we nog wat geduld oefenen, per slot van rekening moest Lie over een glad en mossig dak naar de nok waar de antenne is bevestigd.

    Het was dan nog een hele klus voor hem; ondanks het droge aangename weer vandaag was het dak nog nat en glad, ik riep nog: doe maar morgen of overmorgen, liever een man dan internet...
    Nu heb ik beiden, het leven is goed
    De nieuwe kabel zit nu door een hard pijpje, het moet wel een soort jaws-muis zijn wil hij dat doorkrijgen!

    Met de enorme berg binnenrollende post waren er ook twee -bijna telepathiesche- mails van vrienden met tips tegen steenmarters (afvangen met een kooi en lokken met rauwe eieren) en mollen ( in ammonia gedrenkte lappen in de gangen stoppen).
    Jullie weten het hè, Appelvrouwtje heeft last van beestjes.
    Met het uitproberen van die tips ga ik nog even wachten (eerst drie dagen internetten..van mij mag het gaan regenen) die tip van die kooi ga ik misschien wel ga uitproberen...maar dan?
    Iemand belangstelling voor een stelletje steenmarters?








    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:muis knaagt draad
    23-01-2012, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    19-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karper
    Buurman heeft zijn meertje uitgegraven. Het watertje zat vol met flinke vissen, die hebben ze er eerst uitgevangen, en hij was zo lief mij te bedenken met een flinke karper..iets van 7 kilo woog de vis!
    Hij had onmiddellijk aan mij gedacht toen hij de vis uit het water haalde..dat voornamelijk omdat volgens zijn zeggen Duitsers met Kerst karper eten, (mijn schoonzoon is Duits) en dat die daarvoor zelfs naar de Lorraine komen om deze karpers te zoeken.
    Schoonzoon zelf was nogal in verwarring van dit verhaal..huh, karper? Gans toch?
    Mij maakt het niet uit..toen ik in november weer hier terugkwam lag er een flinke vis in mijn vriezer. Super!

    Uiteindelijk blijken het Tsjechen te zijn die karper eten. Tegen de feestdagen schijnen in veel huishoudens de karper in het bad te liggen, en moet de familie noodgedwongen een paar dagen met een washandje aan de slag als ze schoon willen worden.
    Dit omdat een karper in modderige meertjes leeft; de vis smaakt nogal naar modder, behalve als je hem als voornoemd behandeld en hem minstens drie dagen in een schoon waterbad laat zwemmen.

    Eigenlijk was ik wel een beetje wantrouwig naar mijn buurman toe, hij houdt nogal van een geintje, en op de een of andere manier lijk ik altijd verwikkeld te zijn in een wraak en re-wraak sfeertje met hem. Zo weet hij nog steeds niet (hoop ik) dat ik het was die laatst op het dorpsfeest zijn zakken van zijn (omkleed) kleding had leeggehaald en die helemaal volgepropt met pasgemaaid gras..dat weer omdat hij mij een stuk oneetbaar (buikvlies) varken had laten klaarmaken...etc etc, maar door hier en daar wat rond te vragen leek het er toch wel op dat karper uit je eigen meertje zeker eetbaar kan zijn..als hij maar "ontmoddert" is.
    En omdat ik eten weggooien geen optie vind besloot ik de vis met oud en nieuw klaar te maken; ik had dan ook ex-Lie en vriendin te gast die wel van een visje houden, en ik dacht deze eens lekker te verrassen met iets wat je nooit eet. Zij hadden echter een vakantie in Tsjechië doorgebracht waar ze niets anders als karper kregen...ze hadden daar op dat moment blijkbaar niets anders te eten. Om met mijn vis op te vallen restte mij dan nog een goede Frans/culinaire manier om het beest klaar te maken.


    Nu koop ik regelmatig zalm, zeewolf of rode poonfilet maar een hele vis klaarmaken? Ik had de vis dus bevroren gekregen en wist eigenlijk niet of hij schoongemaakt was, dat was hij gelukkig wel..de ingewanden waren eruit, er zaten geen gekke dingen in en de vis had drie dagen in een grote bak met water gezwommen- zo hoorde ik van buurvrouw die mijn wantrouwen wel doorzag..:D
    Het ontdooien van een vis van 7 kg is ook geen makkie maar uiteindelijk is de vis ontdooit en in drie stukken gesneden. Twee heb ik weer verpakt en in de koeling gelegd en een mooi middenstuk heb ik klaargemaakt.

    Ik ben begonnen met de vis te wassen en goed na te drogen, daarna heb ik hem ingewreven met peper en zout. Met zout moet je met zoetwatervis niet zo zuinig zijn als met zeevis..ik heb wel zeezout gebruikt.
    Een flinke bos peterselie heb ik uit de tuin gehaald en fijngehakt met 5 teentjes knoflook.
    Een kwart van deze kruidenmix heb ik op de bodem van de ovenschaal gelegd, en ook een kwart van 150 gram boter aan blokjes.
    Daar dan de vis op, de helft van de persillade in de vis, en de helft van de boter in blokjes, en de rest van de kruiden en boter boven op de vis.
    Ruim een uur op 230 graden gebakken, het eerste half uur onder een los aluminiumblaadje..

    Echt heel erg lekker vonden we het, we hebben er met zijn vieren ruim van gesmuld, en in de rest van de week hebben Lie en ik de rest op dezelfde manier klaargemaakt ook opgesmikkeld. Nu ligt er in de vriezer nog een snoek die ik pas kreeg van een vriend met ook zo`n meertje..goede ideeën voor het klaarmaken van deze zwemmer graag opsturen!

    PS voor geïnteresseerden: Nog geen internet!





    Categorie:Koken algemeen
    Tags:karper, peterselie
    19-01-2012, 17:29 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    06-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Storm
    Ik geniet er enorm van om midden in de natuur te wonen...zolang ik maar internet, elektriciteit en telefoon heb.

    Al een week zit ik zonder internet. Het dorp heeft ooit besloten geen gebruik te maken van de dure glasfiberkabel die hier op 7 km voorbij kwam, en moet het nu doen met lastig internet  via satelliet en antennes die voor de helft van het dorp niet zichtbaar zijn..en dus ook niet werken.
    Mijn internet doet het niet omdat een -blijkbaar zeer gevoelige stekker- plotseling stuk is.
    Een nieuwe stekker wordt opgestuurd, maar omdat anderen geen problemen hebben wacht het bedrijf er nog even mee (..)
    Ik durf niet ver van het huis te gaan om de bezorger van het pakje niet te missen, en heb een stapel briefjes in voorraad voor op de deur ( bel doet het misschien niet..ik zit bij de buren aan de overkant..bij geen gehoor ga vooral gewoon naar binnen en roep ons..ik ben in de tuin, kom vooral verder...levert u het pakje af bij welke buurman dan ook...)
    Hoezo verslaafd aan internet...
    Bij de buren waar ik nu even mag internetten valt het internet om de tien minuten uit, waarschijnlijk waait er steeds een boom voor het uitzicht van antenne naar antenne...

    Sinds gisteren heeft de natuur hier de overhand..tijdens de storm vielen bomen om, het laagland rond de rivier is zwaar overstroomd, de elektriciteit valt om de 10 minuten uit, en maakt het internetten, telefoneren en het bakken van de paté in de oven enorm lastig.

    Normaal zit ik niet nagelbijtend achter het raam in januari; ik maak het tuinplan, zoek het zaad uit, kijk veel op internet (daar zoek ik leuke variëteiten bij de door mij gewenste groentes) lees veel tuinboeken en tijdschriften en ga iedere dag een uur de tuin in om wat te snoeien en rond te kijken, ideeën op doen...

    Nu zak ik weg in de doorweekte mollengangen, internet heb ik niet..lezen blijft over, gelukkig heb ik nog twee oude jaargangen van "Onze eigen Tuin"
    Prachtig blad..een enorme aanrader voor de tuinliefhebber, ik heb ze bijna uit, en hoop dat die man met het pakket nu echt snel komt.

    Wow! Terwijl ik de laatste zin schreef wordt er op de deur gebonsd ( het briefje was: ik zit aan de overkant..klop daar vooral hard op de deur..ik ben er zeker!!) Daar is de man met het pakje..hoera.
    Dan wens ik maar meteen mooi weer voor de rest van de maand..;0)






    Categorie:De tuin
    Tags:storm, onze eigen tuin
    06-01-2012, 11:47 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    28-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het lengen der dagen
    Bij meteoservices.be kun je voor iedere dag de weersvoorspelling bekijken. Je kunt er ook het lengen der dagen volgen.
    Zo heb ik nooit geweten dat na de kortste dag de zon best nog wel eens later op kan komen, hij gaat dan wel later onder.
    Vanaf nu iedere dag wel een minuut later!

    Wat mij betreft is het bijna lente, het moestuinseizoen is in ieder geval weer begonnen met het maken van het tuinplan,
    het uitzoeken van de zaden, lekker veel zaadcatalogi lezen en het eerste voorzaaien ( paprika`s en pepers).

    Ik wens jullie allen een mega seizoen voor 2012..met lente in de lente, zomer in de zomer enz...





    Categorie:De tuin
    Tags:lengen der dagen
    28-12-2011, 12:37 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    23-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een beetje gek,
    om over komkommertijd te spreken op een blog over de moestuin. De EHEC-komkommertijd hebben we al gehad in het voorjaar.
    Nu, in december, valt er echt niets te zeggen over de komkommers, of het zou moeten zijn dat mijn zelfgemaakte komkommerrelish zeer goed gelukt is.
    Maar dat is geen nieuws volgens mijn vrienden... ..dank dank.

    Hier volgt een foto van de loopeenden van mijn buurman. Hij beweert de eieren geverfd te hebben met Pasen. Toen de eieren toch uitgebroed werden hadden sommige van deze Indische loopeenden wel een hele aparte kleur.
    Volgens mij is het net zo`n verhaal als met die komkommers..er klopt niets van!






    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:komkommer, Indische loopeend
    23-12-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    18-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaden van de lady Godiva
    Het is nu tijd de zaden van de Lady Godiva te oogsten.
    Snij de pompoenen open, haal de zaden eruit, was ze en droog ze een weekje op een dienblad. Het vruchtvlees kan voor de soep, maar is niet erg smakelijk..ik breng het naar de varkens.
    Als de pompoenen koud hebben gestaan en nog groen zijn haal ze dan eerst een tijdje naar de warme kamer totdat ze helemaal geel zijn.

    Op deze foto zie je links de zaden van een niet goed uitgerijpte naaktzadige, rechts van een vrucht die enkele weken in een lekker warme kamer heeft gestaan.
    Het verschil in uiterlijk, gewicht en smaak is beduidend.





    Categorie:Pompoenen
    Tags:Lady Godiva, zaden oogsten
    18-12-2011, 23:07 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    15-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlierbessen
    Ik ben misselijk en aan de buikloop..het heerst hoor ik op alle fora`s en van de buren. Vandaag geen lekker receptje dus, maar een foto van de bloei van een struik waar ik ook misselijk van wordt, tenminste van de bessen van deze struik, de vlierbes.
    In de jaren dat ik weet dat ik er allergisch voor ben heb ik maar een iemand meegemaakt die dat ook heeft. Op tuin en jamfora`s wordt je doodgegooid met recepten van vlierbessensap gelei en jam, siropen chutney jenever en fruitleer. Ook met de bloesem kan je veel doen, daar kun je ook siroop van maken, maar je kunt de schermen ook frituren omhuld met een deegpapje..daarna bestrooid met poedersuiker. Dat laatste heb ik wel gegeten zonder er ziek van te worden, dus de stof waar ik op reageer zit in de bessen.

    Ik ging op zoek op internet en vond dit:
    Vlier (Sambucus nigra) bevat namelijk sambunigrin, een stofje dat gesplitst kan worden in blauwzuur (waterstof cyanide) en een onschadelijke suikergroep. Blauwzuur is erg giftig maar ook vluchtig, na verhitten van vlierbessen is er geen risico meer.

    Aha.

    Misschien heb ik alleen ongekookte vliersap gehad vroeger? Het is zo lang geleden dat ik vlierbessensap heb gedronken, ik weet niet meer of het rauw was. Wel weet ik dat als ik iets tot me nam met vlier erin ik onmiddellijk misselijk werd. Dit dan altijd achteraf, na het lezen van de ingrediënten, dat wel.
    Toch misschien het psychische effect?
    Volgens mij ben ik daar ook allergisch voor!

    In de vlierbladeren schijnt die stof ook te zitten, volgend jaar nog maar eens vliergier maken, nu dan voor de woelmuizen.

    Gier met vlier:
    Neem van de volgende planten een handvol blad: 

    zwarte bessen
    vlierboom
    dragon
    afrikaan ( mag ook bloem en wortel zijn.)
    Knip een handvol spar of dennentakjes.


    die dit samen met 100 gram suiker in een emmer met 5 liter water.
    iedere dag roeren
    Na twee weken gebruiken. De suiker is om alcohol te laten ontstaan, daar houden de beestjes niet van, en de dennennaalden vanwege de olie die ze bevatten, die zullen het hopelijk goed aan het blad laten plakken.

    Het is in ieder geval de meest stinkende gier die ik ooit gemaakt heb en daar wil ik nu helemaal niet aan denken...








    Categorie:De tuin
    Tags:vlier, gier
    15-12-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    12-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wilde kardinaalsmuts
    De wilde kardinaalsmuts is een van mijn lievelingsstruikjes. Vooral in het najaar, als de kleine mutsjes mooi  roze hangen te wezen.
    Het is een struik met een onopvallend bloemetje en zolang er geen mutsjes aanzitten valt de hele struik niet op!
    Maar dan, als de vruchtjes verschijnen trekt je oog er vanzelf naar toe.
    Tot ver in de winter kunnen de roze-oranje vruchten blijven hangen..met mooie plaatjes als het heeft gevroren.
    Het hout is erg hard, men schijnt er breinaalden van te maken.






    Categorie:De tuin
    Tags:kardinaalsmuts
    12-12-2011, 23:10 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    07-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soupe à Mâche
    Er valt niet veel meer te oogsten uit de tuin..uit de vriezer en voorraadkast des te meer.
    Nu proeven we hoe al die inmaakjes van de zomer smaken, niet alles is een 10, maar het meeste smaakt erg lekker..de toppers zijn nog altijd de jammetjes en de zoetzure inmaken zoals komkommer-relish (echt heerlijk) en groente zoet-zuur. Ook alle likeuren en wijnen zijn goedgekeurd, de paardenbloemenwijn moet nog gebotteld worden.
    Uit de vriezer vind ik vooral de peulvruchten zeer goed, zo ook de prei & de bloemkool.
    De frambozen, aalbessen en aardbeien smaken in sausjes en ijs alsof ze zo uit de tuin komen.

    Ondanks alle heerlijkheden uit voorraad en vrieskast ben ik blij dat ik af en toe de tuin nog in kan voor een vers groen blaadje..

    Veldslasoep

    Verwijder de lelijke blaadjes van 250 gram veldsla, snij de worteltjes met een miniem stukje van de rozet af zodat de blaadjes los in de kom met water vallen waar je de veldsla in wast..dit om het laatste zand dat daar vaak in het rozet wil achterblijven te verwijderen.
    Hou eventueel een paar mooie rozetjes apart om de soep me te versieren.
    Snipper een ui, maak en teentje knoflook schoon.
    Fruit het uitje zachtjes in wat olijfolie, voeg na enkele minuten de uitgeperste knoflook toe en 1 flinke aardappel in kleine blokjes, nog een minuutje later de uitgelekte veldslablaadjes.
    Laat dit enkele minuten stoven, voeg dan 800 ml heet water en twee kruidenbouillon tabletten toe en breng aan de kook.
    Laat op laag vuur koken totdat de blokjes aardappel gaar zijn, pureer de soep dan met een staafmixer. Proef op zout en peper.

    Snij ondertussen twee bruine boterhammen in blokjes en bak deze in wat olijfolie totdat ze knapperig zijn.

    Serveer de soep met deze croutons en rasp er grof wat Parmezaanse kaas over.

    In plaats van croutons en kaas kan je de soep ook serveren met room.







    Categorie:Groenterecepten
    Tags:tuin december, veldsla
    07-12-2011, 21:32 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    03-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Franse tante post.
    Er wordt een hoop geklaagd over de post op dit moment, ik hoor en maak het  mee in Nederland en zo ook in Frankrijk.

    In Nederland was laatst een test van Radar, dat aantoonde dat maar 80% van de brieven de volgende dag werd bezorgd. Er zijn ook veel mensen die pakketjes nooit hebben gekregen, lees het maar eens op de website van Radar en dan vooral de reacties op het artikel.

    Ook de Franse post kan niet meer met een stalen gezicht beweren dat de brieven de volgende dag worden bezorgd, maar die hebben er iets op gevonden: de internetbrief. Dat werkt zo: als je voor 7 uur in de avond een brief per internet laat bezorgen dan is hij de volgende dag op zijn bestemming..als echte brief, afgedrukt en in een envelop. Dat kost je bijna een euro (99 c.)  in tegenstelling tot een gewone brief die 57 cent kost. Lekker gemakkelijk voor de luien en koudehaters onder ons...je typt je brief aangenaam warm gezeten achter je computertje, en tante post gaat voor jou de deur uit. Het lijkt me niet zo geschikte manier van versturen voor liefdes en dreigbrieven, er is vast een nieuwsgierige postbeambte die die brieven print..en leest.

    Hier op het platteland is de service van de Franse post best wel goed..als je pakje hier aankomt op het distributiekantoor zal het zeker zo snel mogelijk bij ons aankomen. Verder is onze factrice altijd bereid voor ons postzegels mee te nemen, of ongefrankeerde brieven met los geld erbij aan te pakken om te versturen. Voor onze oude buurman nam ze vroeger zo nodig medicijnen mee!
    De brievenbussen hier -diegene die aan een bepaalde norm voldoen- kunnen door de postbode geopend worden met een speciaal sleuteltje om pakketten in achter te laten..pakje erin, kastje weer op slot, lekker handig.

    Voor al deze service is het ook de bedoeling dat je aan t eind van het jaar de postbeambte een fooi geeft in de vorm van de aankoop van de jaarlijkse kalender..een kalender aan twee kanten bedrukt met foto`s in de keuze, poezen, honden, parkieten of wouddieren, met als binnenwerk enkele bladzijden gevuld met de kaarten van Europa, Franrijk, je departement en enkele stadskaarten, in mijn geval Nancy en Pont a Mousson. Een handig werkje dus, die ik zelf erg leuk vind omdat bij de dagen de heiligen erbij staan...raad eens wie er jarig is op de naamdag van de heilige Olijfje? En de heilige Arnaud?










    Categorie:Dorpsleven
    Tags:Franse post
    03-12-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    28-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Promenade dans nos vergers,
    ook wel Trou de Lorraine genoemd is het een tussengerecht dat in restaurants of bij grote maaltijden wordt geserveerd.
    Het bestaat uit een bolletje ijs (dat kan mirabellen sorbetijs zijn, maar ook wel eens een iets meer waterige soort ijs, met een simpele vanillesmaak) overgoten met een aardig scheutje eau de vie, het liefs gestookt van mirabellen.
    De bedoeling is dat dit kleine gerechtje dat vaak voor het hoofdgerecht komt je trek weer een beetje opwekt; meestal heb je hier dan al enkele stevige voorgerechten gehad..

    Je begint met een eetlepel eau de vie in een mooi klein sorbetglas
    Dan het bolletje roomijs
    En dan weer een eetlepel eau de vie.
    Eventueel met mirabellen garneren.

    Zo kregen we dit heerlijke tussengerechtje ook gisteren geserveerd, op het traditionele Repas des Anciens of Ainés.
    Over deze maaltijd heb ik vorig jaar al geschreven, lees het hier
    Op deze dag stond de Trou de lorraine beschreven als "promenade dans nos vergers", een mooi voorbeeld van het poëtische taalgebruik van onze franse buren..zo stond de muziek en het dansen dat voor, tussen en na de maaltijd was gepland op het menu aangegeven als "Le réveil des endormis"..
    Hier ook een enkele foto van het "feest" van gisteren..zo wat kunnen die Fransen genieten van eten en drinken!









    Categorie:Koken algemeen
    Tags:Trou Lorraine
    28-11-2011, 13:11 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs