Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    15-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlierbessen
    Ik ben misselijk en aan de buikloop..het heerst hoor ik op alle fora`s en van de buren. Vandaag geen lekker receptje dus, maar een foto van de bloei van een struik waar ik ook misselijk van wordt, tenminste van de bessen van deze struik, de vlierbes.
    In de jaren dat ik weet dat ik er allergisch voor ben heb ik maar een iemand meegemaakt die dat ook heeft. Op tuin en jamfora`s wordt je doodgegooid met recepten van vlierbessensap gelei en jam, siropen chutney jenever en fruitleer. Ook met de bloesem kan je veel doen, daar kun je ook siroop van maken, maar je kunt de schermen ook frituren omhuld met een deegpapje..daarna bestrooid met poedersuiker. Dat laatste heb ik wel gegeten zonder er ziek van te worden, dus de stof waar ik op reageer zit in de bessen.

    Ik ging op zoek op internet en vond dit:
    Vlier (Sambucus nigra) bevat namelijk sambunigrin, een stofje dat gesplitst kan worden in blauwzuur (waterstof cyanide) en een onschadelijke suikergroep. Blauwzuur is erg giftig maar ook vluchtig, na verhitten van vlierbessen is er geen risico meer.

    Aha.

    Misschien heb ik alleen ongekookte vliersap gehad vroeger? Het is zo lang geleden dat ik vlierbessensap heb gedronken, ik weet niet meer of het rauw was. Wel weet ik dat als ik iets tot me nam met vlier erin ik onmiddellijk misselijk werd. Dit dan altijd achteraf, na het lezen van de ingrediënten, dat wel.
    Toch misschien het psychische effect?
    Volgens mij ben ik daar ook allergisch voor!

    In de vlierbladeren schijnt die stof ook te zitten, volgend jaar nog maar eens vliergier maken, nu dan voor de woelmuizen.

    Gier met vlier:
    Neem van de volgende planten een handvol blad: 

    zwarte bessen
    vlierboom
    dragon
    afrikaan ( mag ook bloem en wortel zijn.)
    Knip een handvol spar of dennentakjes.


    die dit samen met 100 gram suiker in een emmer met 5 liter water.
    iedere dag roeren
    Na twee weken gebruiken. De suiker is om alcohol te laten ontstaan, daar houden de beestjes niet van, en de dennennaalden vanwege de olie die ze bevatten, die zullen het hopelijk goed aan het blad laten plakken.

    Het is in ieder geval de meest stinkende gier die ik ooit gemaakt heb en daar wil ik nu helemaal niet aan denken...








    Categorie:De tuin
    Tags:vlier, gier
    15-12-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    12-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wilde kardinaalsmuts
    De wilde kardinaalsmuts is een van mijn lievelingsstruikjes. Vooral in het najaar, als de kleine mutsjes mooi  roze hangen te wezen.
    Het is een struik met een onopvallend bloemetje en zolang er geen mutsjes aanzitten valt de hele struik niet op!
    Maar dan, als de vruchtjes verschijnen trekt je oog er vanzelf naar toe.
    Tot ver in de winter kunnen de roze-oranje vruchten blijven hangen..met mooie plaatjes als het heeft gevroren.
    Het hout is erg hard, men schijnt er breinaalden van te maken.






    Categorie:De tuin
    Tags:kardinaalsmuts
    12-12-2011, 23:10 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    07-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soupe à Mâche
    Er valt niet veel meer te oogsten uit de tuin..uit de vriezer en voorraadkast des te meer.
    Nu proeven we hoe al die inmaakjes van de zomer smaken, niet alles is een 10, maar het meeste smaakt erg lekker..de toppers zijn nog altijd de jammetjes en de zoetzure inmaken zoals komkommer-relish (echt heerlijk) en groente zoet-zuur. Ook alle likeuren en wijnen zijn goedgekeurd, de paardenbloemenwijn moet nog gebotteld worden.
    Uit de vriezer vind ik vooral de peulvruchten zeer goed, zo ook de prei & de bloemkool.
    De frambozen, aalbessen en aardbeien smaken in sausjes en ijs alsof ze zo uit de tuin komen.

    Ondanks alle heerlijkheden uit voorraad en vrieskast ben ik blij dat ik af en toe de tuin nog in kan voor een vers groen blaadje..

    Veldslasoep

    Verwijder de lelijke blaadjes van 250 gram veldsla, snij de worteltjes met een miniem stukje van de rozet af zodat de blaadjes los in de kom met water vallen waar je de veldsla in wast..dit om het laatste zand dat daar vaak in het rozet wil achterblijven te verwijderen.
    Hou eventueel een paar mooie rozetjes apart om de soep me te versieren.
    Snipper een ui, maak en teentje knoflook schoon.
    Fruit het uitje zachtjes in wat olijfolie, voeg na enkele minuten de uitgeperste knoflook toe en 1 flinke aardappel in kleine blokjes, nog een minuutje later de uitgelekte veldslablaadjes.
    Laat dit enkele minuten stoven, voeg dan 800 ml heet water en twee kruidenbouillon tabletten toe en breng aan de kook.
    Laat op laag vuur koken totdat de blokjes aardappel gaar zijn, pureer de soep dan met een staafmixer. Proef op zout en peper.

    Snij ondertussen twee bruine boterhammen in blokjes en bak deze in wat olijfolie totdat ze knapperig zijn.

    Serveer de soep met deze croutons en rasp er grof wat Parmezaanse kaas over.

    In plaats van croutons en kaas kan je de soep ook serveren met room.







    Categorie:Groenterecepten
    Tags:tuin december, veldsla
    07-12-2011, 21:32 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    03-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Franse tante post.
    Er wordt een hoop geklaagd over de post op dit moment, ik hoor en maak het  mee in Nederland en zo ook in Frankrijk.

    In Nederland was laatst een test van Radar, dat aantoonde dat maar 80% van de brieven de volgende dag werd bezorgd. Er zijn ook veel mensen die pakketjes nooit hebben gekregen, lees het maar eens op de website van Radar en dan vooral de reacties op het artikel.

    Ook de Franse post kan niet meer met een stalen gezicht beweren dat de brieven de volgende dag worden bezorgd, maar die hebben er iets op gevonden: de internetbrief. Dat werkt zo: als je voor 7 uur in de avond een brief per internet laat bezorgen dan is hij de volgende dag op zijn bestemming..als echte brief, afgedrukt en in een envelop. Dat kost je bijna een euro (99 c.)  in tegenstelling tot een gewone brief die 57 cent kost. Lekker gemakkelijk voor de luien en koudehaters onder ons...je typt je brief aangenaam warm gezeten achter je computertje, en tante post gaat voor jou de deur uit. Het lijkt me niet zo geschikte manier van versturen voor liefdes en dreigbrieven, er is vast een nieuwsgierige postbeambte die die brieven print..en leest.

    Hier op het platteland is de service van de Franse post best wel goed..als je pakje hier aankomt op het distributiekantoor zal het zeker zo snel mogelijk bij ons aankomen. Verder is onze factrice altijd bereid voor ons postzegels mee te nemen, of ongefrankeerde brieven met los geld erbij aan te pakken om te versturen. Voor onze oude buurman nam ze vroeger zo nodig medicijnen mee!
    De brievenbussen hier -diegene die aan een bepaalde norm voldoen- kunnen door de postbode geopend worden met een speciaal sleuteltje om pakketten in achter te laten..pakje erin, kastje weer op slot, lekker handig.

    Voor al deze service is het ook de bedoeling dat je aan t eind van het jaar de postbeambte een fooi geeft in de vorm van de aankoop van de jaarlijkse kalender..een kalender aan twee kanten bedrukt met foto`s in de keuze, poezen, honden, parkieten of wouddieren, met als binnenwerk enkele bladzijden gevuld met de kaarten van Europa, Franrijk, je departement en enkele stadskaarten, in mijn geval Nancy en Pont a Mousson. Een handig werkje dus, die ik zelf erg leuk vind omdat bij de dagen de heiligen erbij staan...raad eens wie er jarig is op de naamdag van de heilige Olijfje? En de heilige Arnaud?










    Categorie:Dorpsleven
    Tags:Franse post
    03-12-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    28-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Promenade dans nos vergers,
    ook wel Trou de Lorraine genoemd is het een tussengerecht dat in restaurants of bij grote maaltijden wordt geserveerd.
    Het bestaat uit een bolletje ijs (dat kan mirabellen sorbetijs zijn, maar ook wel eens een iets meer waterige soort ijs, met een simpele vanillesmaak) overgoten met een aardig scheutje eau de vie, het liefs gestookt van mirabellen.
    De bedoeling is dat dit kleine gerechtje dat vaak voor het hoofdgerecht komt je trek weer een beetje opwekt; meestal heb je hier dan al enkele stevige voorgerechten gehad..

    Je begint met een eetlepel eau de vie in een mooi klein sorbetglas
    Dan het bolletje roomijs
    En dan weer een eetlepel eau de vie.
    Eventueel met mirabellen garneren.

    Zo kregen we dit heerlijke tussengerechtje ook gisteren geserveerd, op het traditionele Repas des Anciens of Ainés.
    Over deze maaltijd heb ik vorig jaar al geschreven, lees het hier
    Op deze dag stond de Trou de lorraine beschreven als "promenade dans nos vergers", een mooi voorbeeld van het poëtische taalgebruik van onze franse buren..zo stond de muziek en het dansen dat voor, tussen en na de maaltijd was gepland op het menu aangegeven als "Le réveil des endormis"..
    Hier ook een enkele foto van het "feest" van gisteren..zo wat kunnen die Fransen genieten van eten en drinken!









    Categorie:Koken algemeen
    Tags:Trou Lorraine
    28-11-2011, 13:11 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    24-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Molssla planten


    De afgelopen dagen was het weer superlekker, zonnetje overdag, bijna vorst in de nacht.
    Na een week van mist was dat heerlijk.
    Vandaag helaas weer mist....dan wordt het NO Franse land in november echt wel nattig, koud, triest, kaal en vooral modderig..brrr gelukkig ben ik geen mens voor depressies, anders zou ik er nog zo een oplopen.

    Maar wij blijden van hart en geest zitten niet bij de pakken (modder) neer in november, nee we denken aan maart.
    En dan wel aan de molsla in maart!
    Het seizoen van die heerlijke gebleekte paardenbloemblaadjes overgoten met een goede vinaigrette van olijfolie, mosterd, honing en azijn, en gegarneerd met uitgebakken spekjes of -als je hebt nog beter!- cretons ( uitgebakken gemalen buikspek, heet over de sla gegoten..mmm) ik heb er nu al zin in.

    Dus toen Lie aankondigde dat hij de tuin ging frezen ben ik snel de paardenbloemen die zich door de hele moestuin hadden verspreid uit wezen steken. Ik weet niet of het gaat lukken, ik heb dit nog nooit gedaan, maar dacht: wat een mol kan, kan ik ook! (..)
    Molssla kan je ook zaaien, dan heb je een ietwat verbeterde versie van de paardenbloem, met breder blad, en minder snel in het zaad dan de wilde paardenbloem.
    Hier in Frankrijk steekt de boer regelmatig in het voorjaar een maaltje "pissenlit" uit, en soms krijg ik er ook wat van..zo lekker, minder bitter zou ik het niet willen. Als het zo op deze manier goed werkt is het wel een aanrader, ieder jaar zaait zich nogal wat paardenbloem uit in mijn tuintje, en bij een positieve ervaring kan de oude naam Boerenverdriet dus omgezet worden in Appelvrouw`s vreugde!


    Zie het foto verslag:

    Mooie grote paardenbloemen met wortel en al uitgestoken. Dat is alstig want ze hebben een diepe penwortel.



    De bladeren zijn op ongeveer 3 centimeter van de wortel afgesneden, verrotte bladaanzetjes heb ik eraf gehaald



    Een mooi bosje wortels klaar om te planten. Het werd een beetje kleien vanwege de vette natte net geploegde aarde



    De wortels heb ik zo recht mogelijk in de grond geplant een beetje aangeaard maar ik dacht de bladeren boven de grond te laten en af te dekken met potten en een lange bak (dat heb ik afgekeken van Mergenmetz) en niet zoals de mol te bedekken met aarde.



    Het rijtje afgedekt. De gaten onderin de potten heb ik bovenop afgedekt met karton..steentje erop..klaar, het wachten is op maart..




    Categorie:Groenterecepten
    Tags:molssla
    24-11-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    22-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuin in november
    Een stem sprak tot aarde, hemel en zee
    En de boer heeft haar gehoord:
    "Ter wille van de boer die ploegt
    Besta de wereld voort!"

    (uit: ballade van de boer -W.Werumeus Buning 1891-1958)






    Categorie:De tuin
    Tags:tuin november
    22-11-2011, 23:39 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    19-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Mijn" fazant..
    Onze tuin is in gebruik genomen door een fazant. Dit beestje, uitgezet door de jagers ( wat in Nederland niet (meer) mag) mag hopen dat hij zich kan blijven verstoppen tot aan het einde van de jachttijd..volgens mij eind februari.
    Het is een prachtig beest, heel tam, ik kan hem -of hij mij- tot op twee meter naderen; hij loopt dan tevreden knorrend rond en eet rupsen en slakken! Af en toe loopt er ook een vrouwtje met hem mee, die zien we veel minder, maar misschien omdat ze minder opvalt..ze is ook schuwer.
    Het is niet alleen mijn tuin waar hij komt, mijn buren vertelden dat ook zij een bak met voer voor hem hebben staan.
    Doodeng vind ik dat, want zij wonen aan t eind van het dorp, naast hun huis/boerderij zijn de velden, en daar lopen de jagers...
    Dat is niet mijn enige bezwaar; ook zij vinden het natuurlijk leuk zo`n fazant rond het huis..en als het lukt jagen ze hem zo hun volière in..waar ander gevogelte rondloopt: kalkoenen, loopeenden, ganzen en kippen...voor de slacht!
    Van de regen in de drup ben ik bang.

    Vandaag ga ik maar wat van dat voer bij hen ophalen en zet bij mij ook een grote bak neer..dan zet ik ook mijn geheime "lok"-wapen in: anijs..daar schijnen fazanten een moord voor te doen...






    Categorie:Dorpsleven
    Tags:fazant, jacht
    19-11-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    15-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland-Duitsland...Schweinebraten!
    Als er voetballen is dan maak ik meestal voor het avondeten een gerecht dat komt uit het land van de tegenstander..met het idee we vreten ze op!

    Vanwege de wedstrijd tegen Duitsland ben ik gaan zoeken in mijn -veel te grote- vriezer en vond een varkenspoot een gros arriëre dat volgens mij net zoveel betekend als grote achterpoot van het varken. Het zijn de stukken die bij mij meestal het langst blijven liggen omdat ik niet zo van groot vlees ben..( en heel lang vegetariër, maar dat soort idealen zijn hier allang door het boerenleven volledig "vermorzeld" ).
    Op smulweb vond ik een recept van Schweinebraten van iemand zijn neef uit München. Hij had het over slow cooking en via dat woord Googelen kwam ik bij tagine en römertopf...
    Nu kan mijn römertopf niet in mijn oven, want ooit heb ik zo`n stomme aankoop gedaan met de oven, ik heb zo`n draaiding met magno en grill, maar langwerpige grote schalen kunnen hier niet in.
    Ik kook ook graag op de houtkachel, en dus heb ik geprobeerd ( met angst in het hart, want er komen eters ) of dat kan..eerst de hele morgen de schaal in het water ( lang niet meer gebruikt vanwege die oven )..toen de topf ingevet en nog een uurtje heet laten worden op de kachel. Nu zit het vlees, de bouillon en de groentes erin, en staat het op het warmhoudplaatje op de houtkachel..ik ben als de dood dat ie knapt dus ik durf dat plaatje er niet onderuit te halen, en ik zal ook niet lekker in de tuin gaan werken

    Het recept is wel erg lekker, je moet een stuk varkensvlees, schouder of braadstuk met zout en peper inwrijven en er een theelepel karwijzaad over strooien. Snij enkele teentjes knoflook in vieren en stop die in gaatjes die je met een scherp mes maakt in het vlees. Dan het vlees in die topf stoppen, of in een braadslee voor in de oven, en het vlees omringen met stukken knolselderij, wortel,  prei, wortelpeterselie of peterselie, een ui in vieren ( ongeschild) en overgiet het geheel met een kwart liter bouillon die je van een heel blokje runderbouillon hebt gemaakt.
    Giet er als laatste nog wat olie overheen..slow cooking 5-6 uur, in de oven 1 à 1,5.

    De topf staat nu een uurtje bij mij op de kachel, en ik heb net mijn oor er even bijgehouden..het pruttelt dus het zal wel goed komen..
    ik heb alleen geen idee hoelang ik het moet laten staan, is dit nu langzaam of snel koken?
    Als het niet lekker of niet gaar is kunnen we altijd nog ( zullen we zeker! ) de neef uit München de schuld geven..

    Naschrift: Nou voor het voetballen heeft het niet veel geholpen..wat een sof. Maar! Het schweinengebraat was erg lekker! Uiteindelijk was het na 1 x omdraaien in die pot en 4 uur op de kachel echt goed gaar. Van de week gaat de erwtensoep ook maar op de kachel...







    Categorie:Koken algemeen
    Tags:Grote achterpoot, römertopf
    15-11-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    12-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blad harken
    Teruggekomen op ons landje valt meteen de enorme berg bladeren onder de walnoot op. Deze boom laat bij de eerste vorst al zijn blad in een klap vallen..een watje is het. Hier zijn de bomen sowieso kaler dan in Nederland, het zal een stuk kouder geweest zijn. Kaler zeg ik? De bladeren zijn er eigenlijk allemaal al af, alleen de kweepeer ( Cydonia Oblonga) staat er prachtig bij in zijn kleed van geel-oranje blaadjes.

    Als eerste vandaag enkele emmers aarde van de molshopen gehaald, en deze gemengd met een evengrote hoeveelheid van het bladcompost van vorig jaar.De bladcompost is prachtig rul geworden, waarschijnlijk omdat ik deze tip hebt opgevolgd: meng een emmer aarde uit het bos met je blad, dat zit vol beestjes die het blad weten te verteren.
    Door dit mengsel van aarde en blad heb ik nog wat wit zand gemengd; deze aardemix gebruik ik o.a. om potjes voor het stekken te vullen. Vandaag heb ik er er aardbei-uitlopers ingeplant die ik net opgestuurd heb gekregen..abrikoos aardbei (Fragaria Mount Omei) en framboos aardbei ( Frau Mieze Schindler).

    Dan harken...het goede gereedschap voor het bladharken moet misschien nog uitgevonden worden...ik vind het tenminste irritant dat de tanden van de bladhark steeds volloopt met bladeren..ik wil gewoon doorharken en niet steeds stoppen om die "bladplak" te verwijderen. Maar het is nog altijd beter dan zo`n Gooische bladblazer...wat een terreur is dat, ik werd van de week zowat van mijn fiets gebladblazerd door een nerd in geruite trui die het blad over het fietspad blies. ( het was trouwens erg turbulent fietsen in Nederland, ik werd ook nog eens bijna van mijn sokken gereden door een -veel te snelle- auto, en kreeg de middelvinger...)
    Het kippengaashok voor het blad zit al helemaal vol, ik zal Lie lief aankijken voor een tweede bladbak.

    In de kas komt de sla die ik 3 weken geleden heb gezaaid al ruim op, ik heb spijt dat ik niet meer heb gezaaid, maar ga dat morgen goed maken, met de hoop dat dat dan ook nog goed groeit.
    De kas hebben we vandaag wijd open gezet..14 graden buiten. Morgen zal ik de planken van de kas nog een eens sopje geven, ik zag dat er allerlei vliegjes inzaten..met van die vage groene vleugeltjes...ik bedenk me nu dat het misschien wel hele goede vliegjes zijn..dat ga ik nog even opzoeken.







    Categorie:De tuin
    Tags:bladhark,aardbei, fietsen
    12-11-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    09-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Appeltjesmoes
    Ondanks het feit dat ik al weer wekenlang thuis op het honk in Nederland ben kan ik nog steeds genieten van de heerlijkheden van mijn eigen tuintje. Wortels, bietjes, pompoenen, witte raapjes, radicchio, knolselderij, tomaten, alles is in bergen meegekomen, en we eten er ruim van.
    Ook het kleine kaboutermeisje geniet mee van de lekkernijen, in Kleindorp heb ik een flinke lading appelmoes geweckt.
    Dat heb ik op twee manieren gedaan, 1 x op de ouderwetse methode van ongezoete en gekookte appelmoes in weckpotten van 500 ml, en dan verhit tot 90 graden voor 20 minuten, afkoelen in het water.

    Op het moestuinforum heb ik geleerd dat je ook een kleine hoeveelheid potten in de oven kan steriliseren.
    Deze wederom ongezoete appelmoes heb ik heet in zorgvuldig schoongemaakte mayonaise en pastasauspotten gedaan; en 30 minuten verhit op 80 graden.
    Wat het kaboutervrouwtje betreft: voor haar had al dat gesteriliseer niet gehoeven..in hoog tempo eet ze de potten appelmoes leeg en ik vraag me af of ik -economisch gezien- niet beter de appels had mee kunnen nemen. De jonge moeder vindt het wel praktisch en heeft al om een nieuwe lading gevraagd. In principe kunnen we hier nog mee doorgaan totdat de appels te zacht zijn geworden..






    Categorie:Inmaakrecepten
    Tags:appelmoes
    09-11-2011, 19:10 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    04-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boerenkool met blauwe kaas
    De laatste jaren staat de boerenkool die we ieder jaar zelf zaaien (Westlandse Winter) bij onze buurman op het land. Dat stuk land dat op een wat hoger deel van het dal ligt wordt gebruikt door de dorpsvereniging om er de jaarlijkse pompoenen voor de verkoop op te kweken, wij mogen er een stukje van gebruiken voor kool, aardappels en prei.

    Kool doet het niet zo goed in onze moestuin dat is vooral te wijten aan de witte vlieg die zich steeds meer vermenigvuldigd bij ons, het is een lastig beestje maar ik vind het nog niet zo erg dat ik er tegen ga spuiten met commerciële middelen. Deze vliegjes (die eigenlijk motjes zijn) zijn voornamelijk te vinden op kool, radijs en sommige (on)kruid planten zoals kruisbladwolfsmelk en melde.
    De tuin is nogal besloten en daarom gaat de kool het land op waar er altijd een briesje is dat een deel van de kleine witte motjes wegblaast. Verder groeit de kool op dat stuk grond -dat volgens mijn buurman al meer dan 100 jaar flink bemest wordt met stalmest- (want het ligt redelijk dicht bij de stal, dan hoefde men vroeger niet zover te kruien) geweldig goed, en trekken de planten zich niet erg veel aan van een paar honderd witte vliegjes...

    De vliegjes vriezen trouwens dood bij de eerste flinke vorst en zo hebben wij ieder jaar geweldig mooie koolplanten met dank aan de buren.
    Helaas moest de kool dit jaar al eerder van het land af, de boer had bedacht dat het wel leuk was als de koeien daar op dat stuk grond nog wat gingen grazen..er was nogal al wat onkruid achtergebleven na de pompoenoogst.
    Zodoende hadden wij plotsklaps twee kruiwagens vol boerenkoolplanten te verwerken. Voordeel: wij hadden nog plek in de vriezer, nadeel:de witte vliegjes leefden nog allemaal. We moesten voor de deur een boerenkoolwasstraat aanleggen want de planten mochten onder geen beding van mij mee de achtertuin in.

    Niet getreurd: Lie trok een regenpak aan en na de planten eerst een tijdje in een grote zinken teil met water te hebben laten drijven werd de rest van de vliegjes eraf gespoten. Dan de nerf eraf, blad in de slacentrifuge gedroogd, en in zakken ingevroren. Eenmaal bevroren konden we de boerenkoolbladeren zo fijnknijpen met het handje..gemak dient hier de mens!

    Boerenkool met blauwe kaas:

    Maak een gewone stamppot met boerenkool (kook de boerenkool totdat hij geslonken is en giet het af, snij aardappels in stukken, leg de uitgelekte boerenkool erop en kook tot de aardappels gaar zijn, giet af en stamp fijn met boter en hete melk of bouillon. Proef op zout en peper.)
    Vet een brede-lage ovenschaal in met wat olijfolie, doe de stamppot erin en strijk glad met een vork, verkruimel er flink wat roquefort of een andere wat "droge" blauwe kaas over, laat deze even smelten in een oven op 200 graden.









    Categorie:Groenterecepten
    Tags:boerenkool, witte vlieg
    04-11-2011, 23:49 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    26-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dat ene prachtige campinkje
    Midden in de Alpes de Haut Provence ligt op een berg op bijna 1000 meter, camping les Ferrays.
    De campingbazin van 87 jaar zorgt zelf voor de camping en de kleine epicerie, samen met haar man.
    Iedere boom op de camping is anders, de plekken zijn afgezoomd met vlinderstruiken en irissen, overal staan stenen tafels met stenen krukken eromheen..het is er schoon, stil, fris en heerlijk. Een klein paradijs!
    Hier kan je nog de kunst van het hurk-toiletteren uitoefenen!










    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:vakantie camping Blieux
    26-10-2011, 10:21 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    14-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zon, zee, zaligheid.
    Vakantie!!!








    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:Zon, zee, zaligheid
    14-10-2011, 11:03 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    13-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lady Godiva
    Lady Godiva is een speciale dame onder de pompoenen. In Oostenrijk wordt deze pompoen volop gekweekt voornamelijk voor de zaden waar men dan weer olie uit perst. Deze olie is bijna zwart en er worden veel goede eigenschappen aan toegewezen.
    De pompoen is een zogenaamd naaktzadige..de zaden hoeven niet te worden gepeld omdat ze niet het harde omhulsel hebben dat andere pompoen- en courgettezaden wel hebben.
    De pompoen dankt ook haar naam aan de naaktzadigheid, en dat vanwege de legende van Lady Godiva..

    Volgens het verhaal was Godiva de mooie echtgenote van Leofric, graaf van Mercia en heer van Coventry (968 - 1057).
    De bevolking had hevig te lijden onder de belastingdruk en Godiva verzocht haar man keer op keer de belastingen te verlagen, maar deze weigerde steeds.
    Op den duur werd hij haar smeekbedes beu en zei hij voor de grap dat hij haar verzoek zou inwilligen als zij te paard naakt door de stad zou rijden. Lady Godiva ging daarop in. Leofric hield zich aan zijn woord en maakte een eind aan de hoge belastingen.
    Hoog Middeleeuws feminisme!!

    In Steiermarken in Oostenrijk worden deze pompoenen gekweekt en de pompoenpitolie gefabriceerd. De pompoenvelden liggen daar in een schone en natuurlijke omgeving. Als pompoenliefhebber is het een kick om ertussen te wandelen. Die kleuren geel en groen later in de zomer! De pitten worden geoogst, gewassen en geroosterd en daarna wordt er olie uit geperst. Voor 1 liter olie is er ongeveer 2 à 3 kilo zaden nodig..mijn pompoen van 4,5 kilo gaf 120 gram zaden, dus je begrijpt dat er veel pompoenen nodig zijn.
    De plant groeit wel erg goed, ik had maar liefst 12 vruchten aan mijn plant, variërend van 2,5 tot 5 kilo zwaar.
    Zelf pers ik er geen olie uit, ik oogst de zaden, droog ze en eet ze zo uit de hand, doe ze in de muesli of gebruik ze bij het broodbakken.

    Wil je wat meer weten over de -aan de pompoenpit toegeschreven- geneeskrachtige werking kan je op deze website leuk terecht..







    Categorie:Aparte groentes
    Tags:lady godiva
    13-10-2011, 10:20 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    10-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roze kool
    Neen dit is geen doorgeschoten rode kool, maar een heuse roze spitskool. Het zaad heb ik de afgelopen jaar in Zweden gekocht en helaas heb ik het zakje weggegooid. Helaas, want de kool is werkelijk heerlijk, zachter dan rode kool. Hij groeide ook goed. Op het plaatje van het zaadzakje stond een soort rood/roze spitskool afgebeeld met groen/roze bladeren. Verder stond de beschrijving erop in 3 -voor mij onbegrijpelijke- talen ( Zweeds, Laps, Fins?) en heet de kool iets van kaltspelt, speltskal of iets dergelijks. Wil een van mijn Zweedse lezers dat voor mij uitzoeken? Dank.







    Categorie:Aparte groentes
    Tags:Roze kool, Zweedse kool
    10-10-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    05-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paarse morgenster
    De paarse morgenster is ooit als sierplant in mijn tuin gekomen.
    Gezien en gekocht bij de prachtige sier/groentetuin van het biologische bedrijf Land en Boschzigt werd ik meteen verliefd op deze prachtig paarse, in de ochtend bloeiende bloem, niet wetend dat je hem ook kan eten..de wortel dan.
    Paarse morgenster (Tragopon porrifolius) wordt ook wel armeluisasperge of boksbaard genoemd. De naam als groente is haverwortel.

    Tekst van Wikipedia:

    De paarse morgenster wordt hoofdzakelijk als wortelgroente gebruikt onder de naam haverwortel. De bladeren kunnen in salades worden verwerkt of op dezelfde manier als spinazie worden bereid. De zoet smakende, melksap bevattende wortel waarvan de smaak aan oesters doet denken, is zeer voedzaam. De wortels moeten onder water worden geschild, vanwege het kleverige melksap. De plant kan worden gezaaid in maart tot mei, waarna er in oktober tot februari van geoogst kan  worden. De tot 30 cm lange, harige penwortel kan alleen in het eerste jaar geoogst worden, omdat hij in het tweede jaar te houtig wordt als ook de bloeiwijze zich ontwikkelen.

    Foto uit eigen tuin:







    Categorie:Aparte groentes
    Tags:paarse morgenster, haverwortel
    05-10-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    30-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chinese 5 color
    Het zaad van de Chinese 5 color peper heb ik van Diana, zie Diana`s Mooie Moestuin.
    Het was een feest deze peper te telen, alleen al om de prachtige kleuren die de pepers krijgen in de loop van het seizoen.
    Beginnend bij paars rijpen de pepers langzaam via beige, okergeel en oranje af naar vuurrood..de kleur geeft al aan hoe heet de peper is (dat wil zeggen, ík vind hem heet) en ik eet de peper dan ook niet met de zaden.
    De plant is wat boomvormig, een mooi gezonde plant met een flinke opbrengst.
    Het was wat lastig een foto te maken van de nog flink groeiende plant in de kas, op foto 2 zie je alleen de paarse pepers bovenaan, de verkleuring begint natuurlijk "van onderen".
    Zoals van de vorige post ( Paarse Morgenster) heb ik enkele zaden te verdelen, ben je geïnteresseerd dan stuur je maar een mailtje








    Categorie:Aparte groentes
    Tags:Chinese 5 color, peper
    30-09-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (3)
    25-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mexicaanse Komkommer en kappertjes van O.I.Kers
    Op8 juli heb ik hier een fotootje van de Mexicaanse komkommer gezet en daarbij de klacht dat het plantje niet echt groeide..zo was het ook de eerste maanden. Het zaad van de Mexicaanse komkommer heb ik gekocht bij Diana van Diana`s mooie moestuin (zie rechtsboven bij de links). Zij heeft me in juli een bericht gestuurd dat het wel goed zou komen met dit komkommertje, geduld!

    Het kwam goed. Meer dan goed. De plant ging steeds beter en harder groeien, en in de loop van augustus kwamen er echt heel veel komkommertjes aan. De plant is heel licht en ziet er teer uit, maar is dat helemaal niet: terwijl de andere komkommers in de kas al gesneuveld waren door de meeldauw groeide deze kleine rakker stoer door en slingerde zich meters ver door de kas, zelfs door de tomaten en de druif. Nu heb ik een enorme berg komkommertjes geoogst; kleine zuur/knapperige snack-grootte vruchtjes met een wat harde schil.

    Die gaan Lie en ik niet allemaal rauw opeten! we hebben ze al gestoofd gegeten in een curry en als je er niet teveel van in doet (en ze in tweeën snijdt) is dat ook lekker.

    Omdat ik bezig was met kappertjes te maken van de zaden van de Oost Indische kers heb ik besloten hetzelfde recept met de komkommertjes te maken. Het recept van de kappertjes heb ik van Foodtube, het staat  hier, je vind het vast niet erg het zelf even te bekijken op video...
    De zaden van de O.I. kers kan je nu gemakkelijk oogsten: til de plant op, de zaden zitten voor een groot deel aan de onderkant..daarna kan je de plant weer terugvlijen en lief toespreken en ze groeit weer lekker door..tot de eerste echte kou.

    Nu een maandje wachten dan kan ik beide proeven!








    Categorie:Aparte groentes
    25-09-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    20-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Courgette Long Green Trailing

    Nog een bijzondere groente, dit keer een speciale courgette. Met courgettes kan je heerlijk koken, ik ben er gek op en pluk bijna dagelijks van mijn 4 courgette planten. De mogelijkheden in de keuken zijn legio, bakken in koekenpan of in de oven, met knoflook of tomaten, in quiche of soep, gevuld met gehakt, tonijn of tofu, in een courgette-tortilla, gemarineerd in de sla...

    Inmaken als komkommers of in de atjar en de rest gaat de vriezer in voor kerriecourgettesoep in de winter...Supergroente.

    Als plant is hij ook geweldig, groeit goed en geeft onophoudelijk vruchten; de hele zomer door en nog steeds. Wil je eens een andere courgette dan de gewone groene dan kan je eens een gele of ronde courgette proberen, of maar meteen de Long Green Trailing, een klimmende pompoen die flink over je pergola of schutting kan groeien. Daar zullen de buren van opkijken!!

    Deze courgette kunt je als een van de weinige soorten laten kruipen of laten klimmen. Dit historische ras rankt bijna niet en geeft donkergroene vruchten met lichtgroene strepen.

    Een courgetteplant geeft veel vruchten maar de productie neemt wel af tegen het einde van het seizoen. Als je eind juni een tweede keer zaait heeft u ook aan het einde van het seizoen een productieve plant zodat je nog langer van uw eigen geteelde courgettes kunt genieten.Dat heb ik ook gedaan dit jaar, maar mijn courgettes groeien en geven nog steeds allemaal dit jaar, de vroeg en de laat gezaaide!!

    Wil je zaden van de Long Green Trailing of andere groentes kopen, maar heb je geen zin om een heel zakje met zaden te kopen, kijk dan eens op http://www.hobbyzaden.nl/.

    Het is een nieuwe zadenshop waar je vanaf 0,20 eurocent zaden kan kopen, in kleine hoeveelheden.Je kunt daar zelf bepalen hoeveel zaden je koopt van een soort groente. Ze hebben een assortiment aan met gangbare soorten, maar ook bijzondere soorten die niet of nauwelijks in bijvoorbeeld een tuincentrum te verkrijgen zijn.

    Foto Long Green Trailing





    Categorie:Aparte groentes
    Tags:Long Green Trailing
    20-09-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs