Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    01-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rabarberjam
    Gisteren was het een goede oogst en inmaakdag. Er kwam een flinke berg doperwten van de struiken; Lie heeft een hele tenniswedstrijd lang voor de t.v. zitten doppen en ze liggen al koud in de vriezer: vitamientjes voor een winters dagje.
    Verder veel bessen verwerkt tot siroop: zwarte, witte en rode bessen samen gekookt in de sappan en met 750 gram suiker per liter sap siroop meegemaakt.
    Het recept dat ik kreeg bevatte 1500 gram suiker per liter sap, voor de houdbaarheid maar het gaat toch in een zomer op, en zo proef je meer fruit.
    Ik denk dat je voor de houdbaarheid trouwens bij ander fruit dan bessen wat citroenzuur toe kan voegen, zo`n 25 tot 40 gram en dat 1500 gram suiker wel erg veel is, een kilo suiker lijkt mij genoeg, zoveel voeg je ook toe voor gelei.
    Je kunt ook het sap van 1 citroen nemen ipv het citroenzuur.
    Ook met kersen, aardbeien en frambozen of wat voor een fruit je maar op dit moment hebt kun je dit maken.. een aanrader om te doen, zeker als je een sappan hebt een fluitje van een cent.

    Rabarberjam:
    Ongeveer 1200 gram rabarber wassen en in stukjes snijden.
    Zet het met een glas (200ml) appelsap en 100 gram suiker een nachtje weg.
    Voeg de volgende dag 500 gram speciaalsuiker (2:1) toe en breng aan de kook.
    Kook 3 à 4 minuten, vul de schone en hete potten tot de rand.
    Keer de potten 5 minuten om en draai ze dan weer terug.
    Superlekker in de yoghurt!





    Categorie:Jamrecepten
    Tags:rabarberjam, vruchtensiroop
    01-07-2011, 22:52 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    28-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kersenjam met Morellen/Krieken
    Neem op een pak 2:1 geleisuiker ( in mijn geval geleisuiker speciaal van van Gilze 500 gram) 12 à 1300 gram morellen. Dit wordt ongeveer 4,5 pot jam.
    Ontpit de vruchten ( bewaar 15 pitten) en zet ze met de geleisuiker een nachtje weg. Kraak de volgende ochtend de 15 pitten, doe die in een goed dichtgeknoopt gaasje of in een thee-ei en kook ze samen met de kersen. Als de jam kookt ongeveer 4 minuten laten koken. Pitten verwijderen.
    Je kunt de kersen onder het koken eventueel nog een beetje kneuzen.
    Potten afvullen, omdraaien,en na 5 minuten weer terugdraaien. Koel en donker bewaren.





    Categorie:Jamrecepten
    Tags:Jam, Morellen, Krieken
    28-06-2011, 16:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    24-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clafoutis met morellen/krieken
    Klop 4 eieren schuimig en voeg er 125 gram bloem,125 gram suiker en een halve theelepel zout bij. Klop tot het beslag helemaal glad is. Voeg dan 200 ml melk toe. Klop nog even door tot het beslag glad is.
    Was 400 tot 500 gram morellen, haal de steeltjes eraf maar laat de pitten zitten, dat geeft de lekkere amandelachtige smaak aan de kersen.

    Verwarm de oven voor op 180 graden.
    Giet ongeveer een derde van het beslag in een dichte vorm en zet dat 5 minuten in de warme oven.
    Haal de vorm uit de oven (heet!) en verdeel de kersen erover, giet de rest van het beslag over de kersen.
    De clafoutis is klaar als een mes in de taart gestoken er droog uit komt, dat duurt 30 à 40 minuten.
    Bestrooi de taart met poedersuiker en eet hem zo mogelijk niet helemaal koud.

    Je kunt ook de pitten eruit halen, maar dan is de smaak van de morellen minder uitgesproken. Je kunt de clafoutis ook met (grote) aalbessen of allerlei ander fruit zoals verse perziken, zoete kersen, appels enzovoorts maken.






    Categorie:Koken algemeen
    Tags:clafoutis, morellen, krieken
    24-06-2011, 23:12 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    20-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agnes Kruidentuin
    Even een uitstapje naar Nederland op het blog en in real live.
    We waren naar huis; we hebben de kleine mannetjes weer naar hun smachtende ouders gebracht en meteen een uitstapje gemaakt: Lie naar de kroeg en ik met twee vriendinnen naar de open dag van Agnes`kruidentuin. Haar website staat hier rechtsboven in het rijtje "kijk ook eens op deze blogs".
    In haar tuin staat een prachtige -ooit door Sietse Leeflang van de Kleine Aarde ontworpen- droogkast op zonnewarmte

    De tuin ligt op een geweldige plek in Maartensdijk.  Er is een biologische groentetuin en daarachter de tuin van Agnes.
    Je kunt er groente, kruiden en  kopen en in de tuinen wandelen, dat alles op woensdagmiddag en zaterdag.
    Agnes is een zeer gedreven vrouw, met natuurlijk veel kennis over kruiden, en ook nog superaardig!
    Je kunt er ook verschillende workshops volgen. Heengaan dus! En kijk op haar website!

    De foto`s zijn van Bart die gezellig met de drie dames mee was.












    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:Agnes kruidentuin
    20-06-2011, 21:33 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    14-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wespennest
    Deze mooie wespjes hadden zich een fijne woning bedacht ongeveer op een looppad richting de tweede moestuin en de roos van mijn moeder, daar waar ik vaak loop dus. Met pijn in het hart besloten de beestjes om zeep te helpen, onze ervaring is dat je dat met wespen rigoureus moet doen.
    Ik heb wel eens met mijn hoofd boven zo`n wespennest gezeten, geloof me dat is niet leuk.

    Gisteravond dus, Lie gewapend met een jerrycan diesel en een zak hooi, en ik met de aansteker een een paar oude lappen in het schemerdonker op weg naar het nest. Het gaf wel een soort "Western" gevoel, in ieder geval liep ik Rawhide te zingen. Heldin.
    Eerst wat hooi erop zodat de opgeschrikte wespen niet een twee drie omhoog konden vliegen, dan meteen de diesel eroverheen en nog meer droog hooi. Aansteker erbij.

    Vanmorgen even gekeken, maar er is niets meer te zien, en gelukkig ook geen achtergebleven wespen die hun broertjes kwamen wreken ( dat hebben we een keer of twee gehad). We kunnen weer veilig naar de roos.





    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:wespennest verwijderen
    14-06-2011, 22:07 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    11-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Framboos


    Zo groeit een framboos




    Categorie:De tuin
    Tags:framboos
    11-06-2011, 17:58 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    08-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allemaal beestjes (in de tuin..)
    Op de composthoop, of eigenlijk erin leeft een familie hazelwormen. Orvettes in het Frans. Hoewel hij op een slang lijkt, en ook zijn tongetje zo mooi kan laten flitsen, is de hazelworm in feite een hagedis zonder pootjes.



    Een hommel en een groene kever doen zich samen tegoed aan de nectar van deze klaproos



    Dit padje zat in de avond onder een dakpan waar ik onder keek of er geen slak zat..hij was me voor.



    Mijn lievelingsklaproos met een heel klein torretje.



    Deze rups viel van de dakgoot op een stoel op het balkon. Ik ben er nog niet achter welke vlinder hij gaat worden




    Categorie:De tuin
    Tags:pad, tor,hazelworm,rups
    08-06-2011, 21:52 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    06-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regen vroegen wij om..geen stortvloed
    Prachtige dagen hadden we van het weekend. Zaterdag was het behoorlijk heet, 33 graden, een mooie dag om het vrouwentennis op Roland Garros te kijken, en aan het eind van de dag lekker een tijdje de tuin in. Zondagmiddag viel er een lekker buitje, zodat we ook naar de mannenfinale konden kijken. Helaas won Lie`s favoriet  Federer niet. halverwege de finale had ik het wel gezien en wilde ik zelf wel even sporten. De buienradar aangezet, ja met een beetje mazzel kon ik wel anderhalf uur fietsen voordat er weer een nieuwe bui zou komen.
    Op de fiets geklommen, onderweg nog een foto gemaakt van het graan wat al de rijpe kleur heeft, maar waarvan de korrels leeg zijn, het is erg voor de boer..te weinig regen:


    Daarna lekker doorgefietst totdat ik langs vrienden kwam een dorpje verder...die zaten buiten en lokten mij van de fiets af: glaasje martini my dear? En nog een..en toen de fikse stortbui  afwachten die ik al op de buienradar had gezien..11 liter viel er (de regen hè, niet de martini)
    Toen het wat lichter werd heb ik me los kunnen maken van de gezelligheid, en de terugweg aanvaard. Dat werd nog hard doorfietsen, toen ik nog ver boven het dorp fietste begon het al te druppen en te rommelen. Niks leuk, ik  werd er zenuwachtig van en ben in recordtempo thuisgekomen.
    Net op tijd thuis en buiten barstte het los:



    En dat ging maar door, zeker een uur.
    Uit het raam kijkend zag ik mijn moestuin voorbij drijven..nee dat is lekker overdreven, maar ik zag het water door de moestuin stromen, en ook in huis liep het water van de achterdeur direkt naar de voordeur toe.
    67 liter water was er in een keer gevallen en onze tuinen waren er niet niet klaar voor, zo`n grote hoeveelheid water in een keer.
    Toen ik na de bui buiten ging kijken zag ik de radijs zaailingetjes 15 meter verderop drijven.
    De lucht was wel prachtig rood:



    Vandaag is de dag weer mooi begonnen en kon Lie verder met het kasteel voor onze 4 kleinzonen, een speelkasteel met drie verdiepingen.
    Het dak gaat er hopelijk morgen op:



    De laatste foto is voor mijn zussen en mijn broer. Kan ik meteen zien/horen of ze wel mijn blog lezen..
    Ziehier jongens, de prachtige Naheglutt van Moe, die zich ondanks de startproblemen goed handhaaft in de boom van Pa!
    De jeneverBes zit vol met Besjes!!




    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:regen
    06-06-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (3)
    03-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat eten wij?
    Door de droogte is de groentetuin maar langzaam gestart, ondanks de regen van dinsdag kan je merken aan de groentes dat het enige centimeters onder de planten nog droog is, de grond is ook snel weer keihard aan `t worden. Bijvoorbeeld bij de courgettes, die ik normaal al uitgebreid zou eten..nog geen courgette kunnen oogsten; de bladeren blijven ook klein, ondanks veelvuldig gieten met in de zon opgewarmd water...
    Ook de tuinbonen groeien niet erg.
    De eerste peultjes gaan komen gelukkig.

    De grote lichtpuntjes zijn sla, en de kruiden uit de kas. iedere dag  eten Lie en ik wel enige kleine kropjes sla, en ook vaak (gekochte) tomaten, samen met basilicum uit de kas in een salade. Een uitje heb ik wel.
    Ook de rucola begint langzaam groter te worden. Er zijn enkele radijsjes.
    En dan het fruit.
    De aardbeien zijn al bijna geplukt, daar hebben we ons buikje rond aan gegeten. Ik zag vandaag dat de eerste framboosjes rood worden, en ook zijn er rode besjes, maar alleen ingedroogde  ;0). Die worden trouwens iedere ochtend bezocht door een hele familie zwartkop, die zijn er ook dol op!




    Categorie:De tuin
    Tags:droogte, groenten groeien niet
    03-06-2011, 18:10 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    31-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk regen.
    Vannacht is het eindelijk gekomen...de regen! Om 4 uur begon het met zacht geklop op het bovenraam van de badkamer, het regende door tot 9 uur vanmorgen. De tuin staat er meteen geweldig bij, je ziet aan de planten dat ze opfleuren van een flinke bui. 15 Liter per vierkante meter is er gevallen, en aan `t eind van de dag komt er nog wat. Ik hoop dat het op tijd is voor mijn rode hazelaar, want die is, zoals mijn moeder zou zeggen, op sterven na dood...
    Overal in de tuin staan klaprozen te bloeien,die hadden absoluut geen probleem met de droogte.
    Hier enkele foto`s








    Categorie:De tuin
    Tags:regen, klaproos
    31-05-2011, 12:23 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    29-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blauwe hemel..
    Blauw op aarde..


    Nigella Damacena  ( Juffertje-in-het-groen)
    &
    Centaurea Montana (Bergkorenbloem)



    Categorie:De tuin
    Tags:Nigella, Centaura
    29-05-2011, 20:01 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    24-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omelet met tuinboontoppen.
    Ik gooi niet graag iets weg.
    Als ik sla was dan giet ik het was water bij een zieltogende roos, de dieven van de tomaten leg ik op de koolplantjes om de koolvlieg te misleiden, petflessen krijgen een tweede leven als "rammelaar" tegen de woelmuis enzovoort.
    Bij een vriendin las ik het recept van omelet met tuinboontoppen. Daar werd ik echt blij van!
    Nu is het de tijd om de tuinbonen te toppen, dat doe je op het moment dat de eerste boon is aangezet.

    Als ik het goed onthouden hebt dan stoof je eerst een hand gewassen toppen in wat boter, en na enkele minuten voeg je de -met zout en peper geklopte- eieren toe. Op laag vuur gaar laten worden en eventueel wat bonenkruid toevoegen.

    Zo meteen ga ik mijn bonen toppen, maar toen ik gisteravond ben wezen kijken zag ik veel luis op de bonen. Ik had wel wat alerter kunnen zijn; het is bekend dat als het een warm voorjaar is er meer luizen zijn. Een topje met luis in de omelet lijkt me niks.
    Wat bestrijding betreft: je kunt op allerlei manieren de luizen te lijf gaan: met rabarber of heermoesthee, met Spruzit van Ecover, dille meezaaien.. ik las het verhaal van een dame die ze er zachtjes met de hoge drukspuit afspoot... het toppen is natuurlijk het eerste wat je doet, dat is meer voorkomen dan genezen.
    In de appelboom die het dichtst bij de tuinbonen staat zag ik opvallend veel lieveheersbeestjes, hard aan het werk om de luizen te lijf te gaan (het zijn de larven van het lieveheersbeestje die véél luizen eten). Het is leuk om de kevertjes te begluren als ze de liefde bedrijven: het mannetje (als het tenminste het mannetje is die bovenop zit) wiebelt gezellig heen en weer met zijn hele lijf.







    Categorie:De tuin
    Tags:tuinboon, tuinboon toppen, luizen
    24-05-2011, 09:48 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    19-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sjoelen
    Een keer per jaar organiseren wij de Wereldkampioenschappen Sjoelbak in Kleindorp NO Frankrijk.
    Onze Franse buren zijn behoorlijk fanatiek, en de laatste jaren winnen Lie en ik dan ook niet meer, we worden in eigen huis met eigen spel verslagen.
    Het enige wat ik terug kon doen was medailles uitreiken met daarop de tekst Premier Prix Male en Female ( 1e prijs mannetje en 1e prijs vrouwtje), wat natuurlijk Premier Prix Hommes/Dames had moeten wezen.
    Dit leverde een hoop hilariteit op waarbij ik alleen maar schaapachtig kon lachen; gelukkig dachten de Fransen dat ik het expres had gedaan...




    Categorie:Dorpsleven
    Tags:sjoelbak
    19-05-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    17-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vorst&vraag
    2 Foto`s vandaag.
    De eerste is van een acer "crimson queen" in de tuin van een van onze buren:  bevroren.
    Dat de Japanse esdoorns vorstgevoelig zijn (dat wil zeggen vorstgevoelig als de struik al uitgelopen is) had ik wel eens gehoord, maar nog nooit had ik de resultaten van late vorst gezien. Het hele struikje oogt miserabel.
    Onze walnoot ziet er ook ongeveer zo uit, alleen zijn de bevroren blaadjes onmiddellijk zwart geworden; na de wind van gisteren ligt het gras vol met zwarte verfrommelde blaadjes.
    De tweede foto is van een plantje bij mij uit de tuin, een lage plant, niet meer dan 30 cm hoog, formaat "rotstuinplant" bloemen zo groot als een flinke stuiter, dit plantje heb ik gekregen op de plantenruilbeurs, wie kan mij aan de naam helpen?




    Categorie:De tuin
    Tags:japanse esdoorn, late vorst.
    17-05-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    15-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bosasperges
    De bossen in de Lorraine staan er nu vol mee: de bosasperge die officieel bosvogelmelk heten ( Ornithogalum pyrenaicum).
    Het plantje is natuurlijk geen echte asperge maar een vogelmelk. Op Wikipedia kan je er o.a. dit over lezen:
    De bollen van de plant zijn eetbaar, vergelijkbaar met schorseneer. De stengel met bloemknop van de bosvogelmelk wordt op dezelfde manier als asperges gegeten (in Parijs zeer gewild) en heet daar "asperges de bois", niet te verwarren met de echte bosasperge (Asparagus acutifolius).
    Krap twee minuutjes in kokend water met wat zout en eten met zelfgemaakte mayonaise..ook in Kleindorp zeer gewild!
    (Soms zijn mensen allergies voor vogelmelkachtigen..ze krijgen dan een rode jeukende uitslag..)






    Categorie:Aparte groentes
    Tags:bosasperge, bosvogelmelk
    15-05-2011, 00:00 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    13-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paardenbloemenwijn (2)
    De paardenbloemenwijn is gemaakt. Het recept heb ik twee jaar geleden gegeven op 18 april 2009.
    Ik wil nog even iets zeggen over de groene kroonblaadjes: er gaat een hardnekkig gerucht dat die verwijderd moeten worden, echter mijn ervaring is dat de wijn absoluut niet bitter wordt als je deze blaadjes laat zitten. Geen vermoeiende plukacties dus waarbij je alleen de gele blaadjes plukt maar gewoon de bloem van de steel aftrekken, en een eventueel stukje steel wat aan de bloem blijft zitten eraf knijpen.
    Volg je dit recept dan krijg je een half zoete aperitiefwijn van ongeveer 16%, super om in de zomer gekoeld te drinken!

    De eerste dag: het citrusfruit fijnsnijden en vermengen met de suiker

    De volgende dag de bloemen plukken, in de middag als de bloempjes goed open zijn

    Niet deze

    maar deze

    kook de paardenbloemen, het ruikt als spinazie maar het gaat heel lekker worden

    De volgende dag zeven, met de gist en het fruitmengsel vermengen in een grote emmer

    iedere dag roeren tot het gisten minder wordt

    Laten staan tot het bijna uitgegist is, dan goed zeven door een doek en in een ruime "bonbon" gieten.

    rustig december afwachten. Dan is de vloeistof helder en kan je de wijn in flessen overhevelen.
    À la vôtre!!



    Categorie:Met Alcohol
    Tags:paardenbloemenwijn,kroonblad.
    13-05-2011, 22:19 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    11-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regen!!
    Gisteravond is er eindelijk regen gevallen.
    Mijn buurman de boer heeft champagne opengetrokken om het te vieren, eindelijk kan het gras gaan groeien. Er is nog niet gehooid, ondanks de warmte, en dat voornamelijke door de droogte: het gras groeit al weken nauwelijks.
    Vanmorgen vroeg de tuin in voor mooie plaatjes en een heerlijke geur!






    Nog geen enkele witte vlieg onder de koolblaadjes, te vroeg of te warm? Ik ben er blij mee...


    Categorie:De tuin
    Tags:regen, hooien,wiite vlieg
    11-05-2011, 14:32 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (1)
    04-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vorst, aardappelen en oorkruipers

    3 foto` s:
    Vannacht heeft het hier weer aardig gevroren en onze walnoot heeft voor de tweede keer zwart blad.Dat komt niet meer goed met de walnoten.
    Ook de piepers zijn niet ontkomen aan de vorst, de schade bleef beperkt door zwart blad aan de bovenste blaadjes.
    Het hele bed heb ik vanavond aangeaard, en over iedere aardappelplant een bloempot. Laat de vorst nu maar komen vannacht, of eigenlijk liever niet, want de kweepeer staat nog in bloei.
    Andere potjes hebben een plaats in de fruitbomen gekregen, volgestopt met stro om oorkruipers te lokken, die dan weer de luizen op gaan eten.
    Op de achtergrond van de foto een vriend die zo vriendelijk is een dam te bouwen in onze beek, dat zal het gieten vergemakkelijken (het vullen van de gieters in ieder geval...) het is gortdroog in de tuin!








    Categorie:De tuin
    04-05-2011, 22:28 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    11-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rabarbercompôte
    Ieder voorjaar zet ik een ton zonder bodem (met deksel) over een van mijn rabarberplanten. Deze plant loopt dan vroeger uit dan de andere twee, en de rabarber is mooi lichtrose van kleur, en heel zacht: drie minuten koken.

    Neem 500 gram rarber en snij deze in stukjes van ongeveer 2 cm. Kook de rabarber samen met een glas appelsap en een stukje kaneel totdat de stukjes zacht zijn, dit kan heel snel gaan, maar ook 10 minuten duren. Giet de rabarberstukjes voorzichtig in een zeef en vang het vocht op in een steelpannetje. Gooi de kaneel weg.
    Voeg 50 gram suiker bij het sap en kook dit tot de helft in. Als je kervel  in de tuin hebt kan je een à twee takjes fijngeknipt bijvoegen, dat maakt de rabarber minder zuur. Laat het sap afkoelen en voeg de stukjes rabarber er bij. Zet de compôte een tijdje in de koelkast.

    Roer 6 eetlepels crème fraîche los met suiker naar smaak, verdeel de rabarber over 4 bakjes en lepel er wat crème fraîche op.








    Categorie:Groenterecepten
    Tags:rabarber voortrekken, rabarbercompôte
    11-04-2011, 10:02 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (0)
    03-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reizen door België
    Ik ben gek op reizen met de trein, en moet daar af en toe vreselijk voor boeten. Zoals enkele jaren geleden toen ik op een hete zaterdag in een Belgische treinstaking terecht kwam. Op die dag werden wij als treinpassagiers in de trein achtergelaten op het station van Namen, conducteur en machinist waren met het noorderlicht vertrokken, niet zoveel later bleek het hele station verlaten te zijn en voelde ik me in een Johan Daisne-de trein der traagheid-achtige nachtmerrie terecht gekomen. Uiteindelijk kwam het goed, laat op de avond zonder enig commentaar vertrokken we weer.

    Het op zaterdag door België met de trein reizen heeft dus niet mijn voorkeur, gisteren heb ik toch maar het risico genomen…met een hoofd vol snot, een vette hoest en een beetje verhoging…een late verkoudheid die mij niet kon weerhouden te vertrekken, mijn wens bij Lie te zijn was te groot.
    Natuurlijk was ik al veel te warm aangekleed met het idee dat het maar één dag warm zou zijn en ik erg verkouden; ik dacht beter het zekere voor het onzekere te nemen,( en wie zegt me dat het aan t eind van de middag op al die perrons niet ijzig koud is..zoals normaal) verder wilde ik alleen met mijn laptop-rugzakje reizen, daar kunnen eigenlijk geen kleren bij, wel zo praktisch dan om ze allemaal aan te trekken.
    Gearriveerd op Schiphol vergat ik al bijna uit te stappen, groggy van de warmte, veel paracetamol met coffeïne en Xylometazoline.
    Na het vertrek van Schiphol kondigde de conducteur aan dat de trein niet verder zou gaan dan Roosendaal, alwaar voor ons een internationale trein zou klaarstaan om mee verder België in te reizen. Een internationale trein, dat schept verwachtingen.
    In Roosendaal aangekomen moesten we wel even wachten maar dit werd beloond met de aankomst van een betrekkelijk oud boemeltje; een donkerrood afgeplat treinstelletje dat onze internationale trein moest voorstellen. Een lachsalvo rolde over het perron bij het zien van zoveel prachtige antieke treinweelde en goedgemutst stapten we in de trein.
    In de trein verging ons het lachen al snel. Op keiharde bankjes a la de katholieke kerk moesten we met meer reizigers dan zitplaatsen verder reizen. De enkele minuscule raampjes werden voor niets opengezet; de trein had zeker een groot deel van de dag afgesloten in de volle zon gestaan.
    Ingeklemd tussen een jong gezin met een hoestend kleintje en een rechtstreeks uit een Asterixstrip weggelopen Belg mét befaamde buik heb ik vergeefs gewacht op de Belgische conducteur die mij misschien kon vertellen of ik in Brussel Noord zou kunnen overstappen. Dan toch maar doorgereisd naar Brussel Centraal.

    Op dit station heb ik 40 minuten gewacht op mijn volgende trein die maar 26 minuten overtijd was. Deze stopte inderdaad niet in Brussel Nord; een op zichzelf staand mazzeltje..want verder zit deze trein vol met schreeuwende pubers, waarvan een vlak achter mij steeds braak en boergeluiden wedstrijdjes lijkt te houden met zijn vrienden. Dit houden ze de helft van de reis tussen BC en Arlon vol, ergens anders gaan zitten is door de volle trein geen optie.
    Hier komt een einde aan deze klaagrede, want in Arlon, waar we trouwens perfect op tijd aankwamen ( hoe doen ze dat toch die Belgen?) stond Lie trouw op mij te wachten, hoera! nog een stukkie rijden, even de grens over, het is waar, het gras is hier echt groener ( nu eigenlijk vooral de bomen, een behoorlijk verschil van minstens een week).Thuis!!





    Categorie:Appelvrouw&Lie
    Tags:reizen met de trein
    03-04-2011, 19:48 geschreven door Appelvrouw  
    Reacties (2)
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs