aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    04-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac

    We hebben weer goed geslapen hier ondanks het gure weer met veel wind.  Het heeft vannacht ook weer geregend.  We blijven hier liggen tot als onze vrienden Guy en Irene van de Adagio met thuishaven Emblem hier arriveren. Ze lagen vannacht in Bocholt en namen contact met ons op en we spraken af dat wij zouden wachten als zij tot hier komen om mekaar nog eens te zien. Rond 08:50 uur kregen we een berichtje dat ze net vertrokken waren dus die gaan zo omstreeks 11:30 uur waarschijnlijk hier arriveren.

    Om 11:25 uur zagen we ze onder de brug van Russendorp door komen en zij hebben in het begin van het kanaal van Beverlo aangelegd.  Wij zijn dan eveneens daar naartoe gevaren, we moeten toch het kanaal op richting Kerkhoven. Het weerzien werd “gevierd” met een lekker stuk taart en koffie en we hebben onze wederzijdse ervaringen van de voorbije reis uitgewisseld. Rond 14:00 uur hebben we dan afscheid genomen en zijn na een boterham te hebben gegeten vertrokken.

      

    De Adagio van Guy en Irene. Op weg naar onze thuishaven. Alles staat hier nog opmerkelijk groen in verhouding met vorig jaar.

    Een half uur na ons vertrek arriveerden we aan brug Umicore die ik ruim op tijd heb gebeld om te vragen de brug te openen zodat we met die strakke zijwind die er vandaag is niet voor de brug moeten liggen dobberen.  De brug werd netjes geopend en we hebben zelfs geen gas terug moeten nemen. Vervolgens ging het verder naar onze thuishaven.  Het valt ons op dat de bladeren van de bomen in tegenstelling met vorig jaar nog heel groen zijn en er zijn er nog maar heel weinig afgevallen.  Dat was vorig jaar wel heel anders, toen hadden we een bonte kleurenpracht op het jaagpad en in het kanaal. Te 15:25 uur arriveerden we aan “onze” brug en vijf minuten lagen we vast op onze vertrouwde plaats. Er is weinig volk aan de haven en er staat maar een auto op de parking. Waar zit toch iedereen?

    Het zit er weer op voor deze reis.  We hebben net geen 150 uren over 932 km gevaren, we zijn 105 sluizen gepasseerd en hebben 2107 km gefietst.  Nu kunnen we weer beginnen plannen maken voor volgend jaar, hopelijk terug richting Berlijn en dan kunnen we de oude planning van dit jaar terug overnemen.

    04-10-2020, 20:14 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei

    We hebben hier heel goed geslapen.  Het is hier donker en stil, er is wel niet veel te zien maar rust heeft zo zijn prijs. Het heeft tot 15:30 uur geregend, het is triestig zo als je niet buiten kunt.  Toen het opklaarde zijn we een wandeling van 6 km gaan maken.  We vertrokken aan deze kant van het kanaal en volgden een pad door het natuurgebied “De Diel” dat een stuk van de dijk er evenwijdig met liep richting sluis 3.  Onderweg zagen we zeer veel paddenstoelen die hier langs het donkere paadje goed gedijen.

      

    Het is de tijd van de paddestoelen.

    Aan de brug van “De Maat” staken we over naar de andere kant en wandelden zo terug naar de Blauwe Kei.  Hier en daar zat er nog een visser maar fietsers en wandelaars zijn we op enkele na niet tegen gekomen, iedereen zit binnen denk ik.  Het is dan vervolgens de hele avond droog gebleven en ’s avonds hebben we maar TV gekeken.

     

    Gedenkteken aan een neergeschoten bommenwerper aan het eind van WO II die van een bombardement in Dusseldorf terug kwam en die hier in de buurt van de Baileybrug over het kanaal aan de kant van De Diel in de velden is neergestort. Leuk bootje. Het moet altijd niet groot zijn om je hobby uit te oefenen!

    03-10-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D

    Na het ontbijt eerst weer langs de bakker en toen we te 10:00 uur wilden vertrekken zagen we achter ons een vrachtschip arriveren. Gezien we toch klaar waren zijn we zodra deze voorbij was maar vertrokken in de hoop dat we vlak achter dat schip kunnen schutten.  Toen we in het zicht van S5 Mol kwamen was dat schip, de Gamma, ineens verdwenen.  Het bleek dat die rechtsaf naar Sibelco afgedraaid was. Dus kwamen wij alleen aan sluis S5 Mol aan. Blijkbaar waren nog maar eens de telefoonnummers voor de sluisbediening veranderd gezien ik telkens ofwel geen gehoor ofwel een bandje met de mededeling dat dat nummer niet meer toegekend was te horen kreeg.  Gelukkig was er onderhoudspersoneel aan het werken aan de sluis die dan de bediening opgebeld hebben en we toch niet zo lang hebben moeten wachten. Na S5 volgde dan S4 die door dezelfde persoon bediend wordt. Eenmaal hier voorbij, richting Lommel, volgden dan nog de sluizen S3, S2 en S1 Lommel.  Aan sluis S2 wordt momenteel gewerkt, de grote sluis is afgesloten en we moeten door de tweetrapssluis.  Hier hadden we weer geluk en konden we dadelijk naar binnen en naar boven. Boven lag het vrachtschip de Marie te wachten om afgeschut te worden.  Na S1 Lommel hebben we aangelegd aan de kade tussen de brug over het kanaal Bocholt-Herentals en de aansluiting met het Kanaal van Beverlo.

    03-10-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk

    Na het ontbijt zijn we eerst nog naar de nabij gelegen Aldi geweest en dan vertrokken we te 10:35 uur richting S9 Geel. Ondertussen is het beginnen regenen en zoals het eruit ziet gaat dat niet zo vlug stoppen. Na S 8 Geel, S7 Dessel en S6 Dessel arriveerden we te 13:50 uur aan de kade in Mol Donk.  Het heeft het hele traject geregend, soms pijpenstelen en anders een druilerige en miezerige regen. Gezien het ook steeds regende toen we de sluizen passeerden waren we goed nat.  We hadden onderweg de verwarming aangezet en het was lekker warm toen we stopten.  En het is alsof er de duivel mee gemoeid is maar het stopte na een tijdje zowaar met regenen en de zon kwam er door zij het met momenten tussen de donkere wolken door.

      

    YH Herentals. Loskade fabriek Umicore in Olen. Leuk optrekje in Geel Larum.

    Gezien het opklaarde ben ik dan maar vertrokken om de auto op te halen. Alleen want Annie zag het niet zitten. Het werden 24 km waarvan de eerste 10 met droog weer maar toen kwam er een bui opzetten en diende ik met de poncho te rijden. Toen ik ter hoogte van Olen St Jozef kwam klaarde het terug op en kon de regenkledij opgeborgen worden en even later arriveerde ik terug aan S10 Herentals waar de auto stond. Toen ik aan de boot arriveerde was Annie net klaar met het eten en kon ik mijn voeten onder tafel steken.  Later op de avond hebben we nog wat TV gekeken en enkele spelletjes gespeeld.

    01-10-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals

    Tegen de morgen aan heeft het nog geregend maar toen wij opstonden was het droog en klaarde het wat op.  Het vrachtschip dat gisteren avond hier voor ons had aangelegd was deze morgen te 08:00 uur vertrokken ongeveer een half uur nadat er een ander vrachtschip eveneens in de richting Lier voorbij gevaren was. Wij vertrokken te 09:20 uur en een dik half uur later arriveerden we aan sluis Viersel die open stond voor ons. De vriendelijke sassenier gaf ons een touwtje met haak om de lijnen naar boven te halen en om de bolders te leggen.  Hier gaan we 5,7 m omhoog en het versassen duurt een kwartier. Eenmaal boven gingen we rechtsaf het Albertkanaal op waar zo te zien (geen golven) al een tijdje geen boot meer gepasseerd was.  Uit de richting Hasselt kwam wel juist een vrachtschip gevaren dat richting Antwerpen ging.  Verderop kruisten we nog drie vrachtschepen voor we aan sluis Herentals arriveerden en net toen we de vaargeul naar die sluis ingingen kwam nog eentje achter door uit de richting Antwerpen.

       

    Langs het Albertkanaal.  Werken aan de nieuwe brug over Albertkanaal in Herentals. Zelfs containervervoer over het kanaal Bocholt-Herentals naar de fabriek van Umicore in Olen.

    We dienden een vijftal minuten te wachten voor opening van de sluis. In deze sluis zijn verhaalpotten in de muur en aan één kant in een nis een stalen kabel van onder tot boven waar je een haak of een tros omheen kunt leggen die dan mee naar boven schuift. Toen we boven (7,5 m hoger dan niveau Albertkanaal) kwamen zagen we dat de oude metalen steiger die boven de sluis lag verdwenen en dat je nu aan de oever kan aanliggen , op twee stukken boven de sluis.  Tevens is er in het midden tussen de twee stukken waar je mag liggen een kade waar een watertappunt is en waar je voor de duur van het tanken kan aanleggen. We hebben ons op het laatste stuk het verst van de sluis aangelegd.

    Na het middageten zijn we de auto gaan ophalen in Lier en reden van Herentals naar Herenthout, via de bossen van De Merode, Gestel, Berlaar, langs de Nete tot aan het Netekanaal en zo naar het centrum via de nrs  12.60.43.44.45.50.33.34.41.32.16.28.54 en 30.  Op veel van deze stukken van het fietsknooppuntennetwerk waren we nog nooit geweest dus dat was een meevaller.

    30-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 111 – Dinsdag 29-09-2020 – PH Lier – Kade Emblem

    Deze morgen stond de zon in een blauwe hemel met hier en daar een witte wolk. Het was wel nog fris toen we te 08:30 uur opstonden en er stond een beetje wind. We waren klaar om te vertrekken te 10:15 uur en staken van wal. Eerst moesten we nog een kajakker laten passeren en dan konden we weg. Gezien het vandaag misschien nog een mooie dag wordt gaan we zien hoe ver we gaan varen.  Eerst hadden we gedacht tot Herentals te varen maar toen we ter hoogte van Emblem arriveerden besloten we hier aan de hoge kade aan te meren en hier nog een dag te blijven liggen.  We zijn vandaag niet gaan fietsen maar hebben een wandeling door en rond Emblem gemaakt. Hier vonden we een bakker, twee broodautomaten, een groentewinkel, een slager, een kleine voedingswinkel en dat alles binnen loopafstand van de ligplaats.  Verderop is nog een tankstation maar dat hebben we niet nodig. Het gemeentehuis is een mooi gebouw met een mooi torentje en staat op de hoek van de Dorpsstraat en de weg naar Kessel. Verderop vonden we de mooie St Gummaruskapel die gebouw werd op de plaats van een bron. Langs de Oostmallebaan keerden we terug naar het centrum om er iets te gaan drinken maar het dorpscafé was jammer genoeg natuurlijk op dinsdag gesloten.  Er is hier ook een tennisclub gevestigd en hier vooraan aan de kade is ook de Open Antwerpse Roeiclub gevestigd met een clubhuis hier langs het jaagpad.

               

    Het gemeentehuis. De St Gummaruskapel (1696) met het altaar (1767) in gemarmerd hout en achteraan de in 1740 aangebouwde sacristie met onderin de bron genaamd “Het Fonteintje”. Oude kilometerpaal 4 met oude spelling van Emblehem op de baan van Lier naar Hoogstraeten.

    In de dorpskerk is een Duitse firma uit Paderborn met een hoogtewerker in de kerk bezig met de restauratie van de glasramen. Van hieruit gingen we terug naar het jaagpad en terug naar de boot. Het werd nog een mooie namiddag en er waren nogal wat fietsers op pad. Deze avond is er nog het vrachtschip Steendam (B) gearriveerd dat zich vooraan aan de kade heeft vastgelegd. Maar goed dat wij ons bij aankomst helemaal achteraan gelegd hebben zodat die nog voldoende plaats heeft anders hadden we ons nog moeten verleggen.

    29-09-2020, 19:35 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 110 – Maandag 28-09-2020 – PH Lier

    Deze morgen is het weer beginnen regenen daarom hebben we de luierik nog eens uitgehangen en tot 09:30 uur blijven liggen. Het ziet er voor vandaag maar triestig uit buiten, helemaal grijs met regen of motregen. Als het zo blijft komt er van fietsen niets in huis. Na de middag besloten we maar eens door Lier te gaan wandelen. Het werd een wandeling uit een van de Libelle boekjes.  Het bracht ons langs mooie plekjes in de stad die van belang geweest zijn in het ontstaan en de geschiedenis van Lier.

       

    Pallieter en zijn Marieke van de roman van Felix Timmermans. Wardje van Lier. De Lierse Schapekoppen.

       

    Begijntje Juffrouw Symforosa. Oorlogsmonument Begijnhofstraat. Straat in het begijnhof. Gevangenenpoort.

    28-09-2020, 20:11 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 109 – Zondag 27-09-2020 – Klein Willebroek – PH Lier

    Deze morgen na het ontbijt contact opgenomen met sluis Klein Willeboek om te informeren wanneer we zouden kunnen vertrekken.  Volgens de planning zou er pas vanaf 11:00 uur kunnen versast worden maar wegens het door storm Odette opgestuwde water stond het peil hoger dan volgens de vooruitzichten gepland en konden we al te 09:20 uur de sluis in en versast worden wat ons goed uitkwam.  We hebben dan alles klaar gemaakt en vertrokken. In de sluis gingen we ongeveer 2 meter omlaag. Toen de beneden deur van de sluis open ging lag er een heel eiland groenafval in de vaargeul rondjes te draaien. Om er doorheen te gaan zonder dat er van alles rond de schroef zou draaien hebben we een kleine aanloop genomen in de sluis, de schroef vrij gezet en er doorheen gevaren. Toen ik de schroef terug in zijn werk zette voelde ik dat er toch nog vanalles aan hing rond te draaien. De schroef trilde en veel vaart konden we niet maken.  Dan maar weer enkele malen kort achteruit en terug vooruit geschakeld en er kwam een tros groen achter de boot bovendrijven, hield het trillen op en kregen we wat vaart.  Er dreef heel veel groen (kantenmaaisel en snoeitakken) rond op de Rupel dus we moesten constant zigzaggen om de plakken te vermijden. Eenmaal voorbij de monding van de Dijle  dreef er bijna niets meer rond dus ik vermoed dat alles van de Dijle of de Zenne af kwam.  Op de Beneden Nete dreef bijna niets. Omstreeks 11:30 uur arriveerden we aan sluis Duffel die reeds open stond toen we ze in zich kregen en konden we netjes binnen varen. 

      

    Pijpestelenregen.  Ingang fort van Koningshooikt. Groenten- en Fruitloodsen in St Katelijne Waver.

    We hebben vandaag op het hele traject geen verkeer gehad.  Het is ook het laatste weekend van het vaarseizoen waarbij enkele sluizen op zondag open (of langer open) zijn voor de pleziervaart. 

    Toen we in Lier aankwamen lag er buiten de boot van de havenmeester maar één boot, een Engelse woonboot, aan de steiger.  Gezien we hier weer water willen indoen hebben we ons in de buurt van het watertappunt gelegd zo wat ongeveer in het midden van de ongeveer 300 meter lange aanlegsteiger.

    Aangezien het volgens het weerbericht namiddag zo goed als droog zou blijven besloten we na het middageten onmiddellijk te vertrekken voor onze fietstocht om de auto op te halen in Heffen.  Het werd een rit van 25 km van de ligplaats naar Koningshooikt, St Katelijne Waver, Elzenstraat, Kauwendaal, Katanga, Galgenberg, Battel, Leest en zo naar Heffen langs de nrs 40.48.42.91.43.24.65.98.96.97.95.90.79.

    Een tijdje nadat we terug aan de boot waren arriveerde de havenmeester.  Zij woont niet meer op haar boot die hier nog wel ligt maar een straat verderop maar komt enkele malen per dag langs omdat ze toch met haar nieuwe jonge hond moet gaan wandelen. De boot werd wegens een toekomstige familie uitbreiding te klein en ze hadden besloten “aan de wal” te gaan wonen en de boot te verkopen. De andere boot was iets nadat wij met de fiets vertrokken waren afgevaren en nu liggen we hier vannacht helemaal alleen.

    27-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 108 – Zaterdag 26-09-2020 – Klein Willebroek

    Vannacht heeft het weer hard gewaaid en geregend.  Deze morgen regende het nog en pas namiddag klaarde het op. We zijn dan vandaag maar niet gaan fietsen en zijn namiddag dan maar te voet naar Boom gegaan om te winkelen. Daarvoor staken we de Rupel over met het veerbootje. Het was volgens de veervrouw deze zomer, met uitzondering van augustus, zeer kalm geweest. 

      

    Brugje aan sluis Klein Willebroek. Zicht van op de brug naar Zeekanaal en sluis. De boottrekker.

    In Boom zelf was het ook heel kalm, weinig volk op de straat.

    Eenmaal we in de late namiddag terug aan de boot waren hebben we wat Rubbicub gespeeld en nadien TV gekeken aangezien het terug begon te regenen.  We hadden blijkbaar juist de droge periode van de dag uitgekozen om te gaan wandelen.

    26-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 107 – Vrijdag 25-09-2020 – Branst – Klein Willebroek

    We hebben vannacht slecht geslapen. Er was weer heel veel wind met golven die bij afgaand tij tegen de boot braken. Met opgaand tij was er geen probleem maar we lagen met de boeg in de richting Gent en de wind kwam van die kant en met afgaand tij klotsten de golven weer telkens tussen boeg en ponton en af en toe kwam er een stuk hout mee met een luide bonk tot gevolg waardoor we telkens wakker werden.   Pas toen het tij tegen de morgen terug keerde werd het weer rustig.  We moeten er de volgende maal als we hier nog eens aanleggen aan denken vooraan aan de steiger te gaan liggen met de boeg net voorbij het ponton dan kunnen de golven er langs.

    Gelukkig moesten we vandaag niet vroeg vertrekken gezien het vandaag pas afgaand tij is vanaf ongeveer 11:00 uur en we maar tot sluis Wintam gaan varen en dan het Zeekanaal opgaan tot Klein Willebroek.

    Terwijl Annie na het ontbijt naar de bakker ging heb ik de boot een beetje op orde gebracht en klaar gemaakt om straks te vertrekken.  Tijdens het wachten passeerden drie vrachtschepen en drie kleine jachten richting Gent. Toen Annie rond 10:35 uur terug kwam zijn we vertrokken.  Eerst was nog een beetje tij tegen maar na een half uurtje kwam de kentering en toen ging het weer vlot vooruit.  We kruisten vandaag een zestal vrachtschepen en werden éénmaal door een vrachtschip opgelopen.

      

    Veerboot Driegoten-Bornem. Het “nieuwe” Temse. Steiger Rupelmonde met oud lichtschip Westhinder.

    Toen we omstreeks 12:30 uur aan Rupelmonde passeerden hoorden we een schip sluis Wintam oproepen en die kreeg het antwoord dat de sluis naar onder kwam met vrachtschepen en dat het dan hun toer was.  Hiervan hebben we geprofiteerd en dadelijk sluis Wintam opgeroepen met de vraag of we mee omhoog konden.  We mochten na een tiental minuten toen de vrachtschepen uit de sluis waren als eerste binnen (normaal moet de pleziervaart wachten tot na de beroepsvaart maar het sluispersoneel beslist daar zelf over)  Eenmaal uit de sluis hebben we ons een beetje aan de kant gehouden en het vrachtschip voorbij gelaten omdat we het dan iets rustiger hadden en niet steeds achterop moesten kijken.  Te 13:10 uur arriveerden we aan de Dumontbrug die toegang geeft tot het stukje kanaal naar sluis Klein Willebroek en daar moesten we een tiental minuten wachten op bediening. Met die strakke wind die telkens van richting veranderde was het moeilijk voor de brug stil te liggen. Eenmaal door de brug legden we ons rechts bij RYAC aan de bezoekerssteiger waar we nog net plaats genoeg hadden.

    25-09-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs