Aniway op reis 2019
Inhoud blog
  • Dag 17 – Donderdag 23-05-2019 – Dörsten - Flaesheim
  • Dag 16 – Woensdag 22-05-2019 – Hünxe - Dörsten
  • Dag 15 – Dinsdag 21-05-2019 – Hunxe
  • Dag 14 – Maandag 20-05-2019 – WSV Wesel - Hunxe
  • Dag 13 – Zondag 19-05-2019 – WSV Xanten – WSV Wesel
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    23-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 – Donderdag 23-05-2019 – Dörsten - Flaesheim

    Goede plaats om te overnachten, geen lawaai gehad vannacht. Gratis ligplaats met elektriciteit maar het water werkt niet meer. Deze morgen zijn er al een zestal beroepsschepen gepasseerd maar die mogen hier ook maar 6 km/Hr varen dus daar heb je geen last van.  Wij vertrokken na het ontbijt te 09:10 uur en waren te 09:25 uur aan sluis Dorsten.  ER kwamen niet twee boten uit de sluis en er lagen er nog 2 van 85 meter te wachten.  De kleine sluis is tot eind dit jaar buiten gebruik en wij mochten niet met de twee bij in de sluis en moesten wachten.  We konden pas te 11:00 in de sluis en waren een kwartier later terug buiten.  De boot die mee versast werd ging aan BB aanmeren en zou daar blijven liggen tot maandag hoorden we op de radio.  Wij gingen verder richting Dattlen. Er zijn op dit stuk enkele beroepshavens waarvan die van Marl een grote chemiehaven is.  Hier liggen zowat alle boten (de tankers toch) die ons de laatste dagen gepasseerd zijn. 

        

    Merkwaardige schachttoren. Kerkje Flaesheim. Brandweeruitkijktoren. Mooie vakwerkhuizen.

    Verderop werd het weer groen. Ter hoogte van Hamm-Bossendorf is een aanlegplaats voor een viertal boten.  Wij wilden voor de sluis Flaesheim aan de 72Hr-steiger voor sportboten gaan liggen maar toen we daar aan kwamen was die daar blijkbaar niet meer.  Dan maar door de sluis en na de sluis vonden we dan wel die steiger. (Verkeerd genoteerd in de boek blijkbaar)  Aan deze steiger lag een bootje dat vaarlessen gaf. Dat zou hier telkens aan de steiger aankomen en vertrekken tot 16:30 uur.  Daarom legden wij onze boot met achterste 4 meter aan de steiger en vooraan aan een verlichtingspaal tot hij zou vertrekken.   Later hebben we de boot achteruit gelegd zodat hij reglementair vastgemaakt kon worden.

    Na het eten ’s avonds zijn we nog een rondritje gaan maken (17 km) . We reden via de Flaesheimer Strasse naar het dorp, rond de Romaanse kerk, Verder over de oude Flaesheimer Strasse naar Hamm-Bossendorf. Hier naar li nks het woud in via de Herzogsweg steeds verder en hoger het woud in. Helemaal boven op de Rennberg (139 m nogal een berg hé) staat de Fuerwherbrandtorn (35 m hoog) van waarop je een 360° panorama over de streek hebt.

           

    In het woud vonden we weer een ambachtelijke houtskoolstokerij.  De hoop is nog warm !

    De laatste 6 meter van de toren is niet toegankelijk voor het publiek.  Op de toren staan rondom antennes voor Gsm en voor nog het een en het ander.  Van hieruit ging het gestaag omlaag, veel leuker dan de andere zijde.  Op de terugweg naar beneden in richting van het dorp Flaesheim passeerden we weer een plaats waar het oude houtskoolmakersambacht uitgeoefend wordt. In het dorp is er een Pizzazaak, een café, een bank, een Indisch restaurant en een bakker. 

    23-05-2019, 21:27 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16 – Woensdag 22-05-2019 – Hünxe - Dörsten

    We hadden geluk vandaag.  Net toen we wilden vertrekken kwam er een vrachtschip aangevaren en wij mochten mee door de grote sluis. We lagen er net te 09:00 uur in en waren een kwartier later boven en buiten. Dit is een zeer rustige sluis waar je bijna stil ligt tijdens het versassen. Voor de sluis lag al een vrachtschip te wachten en er kwam nog een jacht bij gevaren.  Eenmaal buiten gingen we tegen 9 km/uur (Hier moet je minimum 5 Km/Hr en mag je maar maximum 12 Km/Hr) achter het vrachtschip aan.  Het is zinloos van die mannen voorbij te willen varen gezien je aan de sluizen toch moet wachten.  We werden nog eenmaal door een leeg vrachtschip opgelopen terwijl er een tegenligger aan kwam varen en dat was dan nog juist aan een brug waar de doorvaartbreedte door werken gehalveerd was.  We hebben dan maar wat gas bij gegeven zodat wij uit die twee hun buurt bleven en ze de vaart er niet moesten uit halen.  We passeerden in Dörsten de jachthaven en aan de voetgangersbrug, in het centrum gingen we aan de kade die voorbehouden is voor sportboten liggen.

         

    Yh Dörsten en de kade waaraan wij liggen iets verderop.  Hier heeft er eentje zijn best gedaan.

    Hier is ook een elektriciteitsaansluiting (gratis nog wel!) dus dat viel dan nog mee ook.  Na het middageten reden we van Dörsten door de Klösterstrasse ende Gahlenerstrasse tot Östrich. Dan via de Königsberger Allee naar Gahlen, door het dorp via de Hünxer Strasse tot aan de brug over het kanaal.  Hier reden we links het bos in en over enkele boswegen richting Hünxe.  In het dorp nog een kleine rondrit en dan naar de auto. We plaatsten de auto aan de oude schachtbok van de Fürst Leopold-mijn in Dörsten-Hervest en reden dan met de fiets terug naar de boot. We hebben lang moeten zoeken naar een parkeerplaats waar we de auto iets langer konden laten staan. Op de parkeerplaatsen aan de grote winkels mag je maximum 2 uur blijven staan en je moet de parkeerschijf leggen ! Dus kan je hier niet lang blijven staan. Eenmaal terug aan de boot hadden we weer 24 km gedaan. Ik ben na het eten nog even een ronde door het stadje gaan maken om de bezienswaardigheden te ontdekken.  Dörsten was vroeger voorzien met een ringgracht en een muur.  Een stuk van de vroegere gracht is ingericht als halvemaan vormige waterpartij met koi’s en een aantal fonteinen Aan de andere kant van het stadje iz je nog een stuk van de lage ommuring binnen de voormalige gracht.

          

    Eén van de fonteinen in het stadje. Gedenkteken 14-18.  De vroegere omwallingsgracht en kerk.

    Er staat ook nog een lage ronde toren met kantelen waar nu een monument voor de gesneuvelden van 14-18 is ingericht.  Twee kerken, heel heel blokvormige stoere in het centrum en net buiten de watergracht een slanke met een hoge spits. Aan de centrumkerk is een redelijk groot plein voorzien van de zeer noodzakelijke terrasjes.  Een winkelstraat en een winkelcentrum Mercaden aan de oever van het kanaal maken het oude centrum compleet.

    22-05-2019, 21:05 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 – Dinsdag 21-05-2019 – Hunxe

    Het is een rustig plaatsje om te overnachten hier. Er komen wel een aantal schepen voorbij maar de meeste zijn aan het uitbollen voor de sluis of maken nog vaart om van de sluis weg te varen. Het heeft vannacht blijkbaar wat geregend en deze morgen is maar grijs.  Na het ontbijt zijn we toch vertrokken met de fiets terug naar Wesel. 

         

    Het dorpje Krudenberg met de fontein.                     De Berliner Poort in Wesel.

    We reden van hier naar de andere zijde van het kanaal en nog over de Lippe die zowat gelijk met het kanaal loopt tot in Krudenberg.  Vanaf hier volgden we de nummers 68-24-25-26-28-29-30 van het knooppuntennetwerk door de bossen en velden en langs de Stemenberge en langs een oude spoorlijn tot in het centrum van Wesel.  Hier gingen we van de Berliner Porte door de winkelstraat naar de andere zijde van de stad.  De hele winkelstraat staat vol kleurrijke ezels. De kunststof banken zijn allemaal in de vorm waarin je een wezel kunt herkennen.  Toen we terug aan de jachthaven van Wesel kwamen hadden we 16 km op de teller en had het ondertussen nog wat geregend. De Raven van David en Suzie waren reeds vertrokken. We waren nadien te 13:00 uur terug aan de boot.

       

    Bronzen plattegrond van de stad.   Een van de vele kleurige ezels.  Het stadhuis.  De kerk.

    Namiddag heb ik nog een rondje van 12 Km in de buurt gemaakt die mij door de groene bosrijke omgeving voerde met een passage aan Schloss Gartrop met zijn twee oude watermolens  en een rondje door het gezellige dorp Hünxe.  Hier vindt je een Aldi, Netto, enkele pizzeria’s, enkele bakkers, een overdekt zwembad, een paar garages en tankstellen en het Heimattmuseum.

         

    Schloss Gartrop met de twee molens in de buurt.

    21-05-2019, 17:48 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14 – Maandag 20-05-2019 – WSV Wesel - Hunxe

    Deze morgen na het ontbijt de vuilbak gaan ledigen en was ik iets dat we gisteren van de Lidl mee gebracht hadden uit de auto gaan halen om aan boord te zetten.  Toen ik over de gangway terug naar de steiger ging passeerde ik een koppel waarvan ik dacht: Hé die heb ik nog ooit ergens gezien.  Toen ik bijna aan de boot kwam schoot het mij te binnen.  Die mensen leken op David en Suzy van de boot Raven waarmee we vorig jaar hadden kennis gemaakt. Toen ik dat tegen Annie vertelde zei ze dat ze gisteren in het restaurant ook al gedacht had dat ze die mensen die daar zaten kende maar ze had er toen ook niets van tegen mij gezegd.  Als ze dat effectief waren moest hun boot aan de volgende vingersteiger voor de passanten liggen dus ben ik daar gaan kijken en het bleek inderdaad de Raven te zijn die daar aangemeerd lag. Aangezien ik vermoedde dat zij te voet naar de stad waren getrokken zijn we ze met de auto achterna gereden en we hadden ze niet voor ze de stad in gingen te pakken. We zijn dan maar niet onmiddellijk vertrokken en zullen na de middag maar verder gaan.  Zij zijn in april terug naar hun boot gegaan die ze vorig jaar in Metz hadden laten liggen en vertrokken toen over de Moezel en Rijn terug naar Nederland. Ze waren gisteren middag aangekomen net voor wij aankwamen en ze hadden ons wel zien aankomen maar konden door de route die ik volgde naar de steiger de naam van de boot niet lezen en hadden ook niet verwacht dat wij hier zouden zijn. Wij wisten wel van vorig jaar in Metz dat zij dit jaar via de Rijn naar Nederland zouden varen maar wisten natuurlijk niet dat zij vandaag in Wesel zouden zijn. We zijn na het gezellig weerzien bij de thee (het moet niet altijd koffie zijn hé) rond 12:15 uur vertrokken. Het was op de Rijn vandaag stikkedruk en zeer woelig om te varen. Er is terug sterkere stroming tegen dan gisteren.  Het is ook niet zo zonnig en warm maar het is goed te doen.

         

    Dit rest van de oude brug.   Beneden sluis Friedrichsfeld aan wachtponton.  Net boven uit de sluis.

    Na ongeveer een uur kwamen we aan de invaart van de industriehaven Emmelsum – Rhein-Lippe Hafen en de vaarroute naar de sluis Friedrichsfeld. Net op dat moment kwamen er enkele grote vrachtboten in afvaart en bergvaart doorgevaren waarvoor we naar de uiterste bakboordzijde moesten.  Het was alsof we op de zee met 10 beaufort waren !  Dan kwam er nog een tanker achter ons aan die ook naar het Wesel-Dattlenkanaal moest dus daar moesten we even voor opzij.  Na het aanroepen van sluis Friedrichshafen kregen we te horen dat we iets moesten wachten en aan de wachtsteiger moesten aanmeren. Na een half uur was het onze beurt en konden we ongeveer 8 meter omhoog tot op het kanaal Wesel-Dattlen. Na een tiental minuten waren we boven en verd het terug zeer rustig varen op een kanaal met zeer zuiver water.  Volgens de boek Vom Rhein zur Nord- und Ostsee van Manfred Fenzl die we enkele weken geleden hadden aangeschaft gaan we nu door de wat in Duitsland de “langste badkuip van het rijk” wordt genoemd.

    Na 12 km lagen we te 15:30 uur vast aan de 72 Hr-steiger voor de sluis van Hunxe.

    20-05-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13 – Zondag 19-05-2019 – WSV Xanten – WSV Wesel

    Er hing deze morgen vroeg nevel over de Reeser Schanz en de zon probeerde er door te pieken. Rond 08:30 uur lukte dat en het werd dadelijk aangenaam warm. We vertrokken te 09:25 uur.  Bij het uitvaren van de waterplas was er al dadelijk verkeer.  Onderweg was het druk, je zou niet zeggen dat het zondag is. Ik denk dat de vrachtschepen die op de Rijn varen continu dag en nacht doorvaren gezien wij nergens plaatsen zien waar schepen stil liggen.  In elk geval was het weer goed uitkijken. 

         

    Wsv Xanten op de Reeser Schanz.  Veerpontje Xanten.    Autotransport over het water.

    Vandaag kwamen we ook een zestal jachten en of sportboten tegen. Vandaag hebben we een tijdje “kribbetje” gevaren. Tussen de golfbrekers die aangebracht zijn om de oevers te beschermen, telkens ongeveer 500 meter uit elkaar, staat er bijna geen stroming en als je daar dan tussen vaart heb je enkele honderden meters je normale snelheid tot je voorbij de kop van de breker moet en dan valt de snelheid weer veel terug. Gemiddeld gezien haal je toch een kilometer of drie meer snelheid als je zo vaart.  Het is alleen goed uitkijken dat je op tijd uitwijkt voor de golfbreker.  Als je “het water leest” voor de boot weet je net wanneer het de moment is om uit te wijken. 

        

    Kunstwerk waar vroeger de brug van de spoorweg Boxtel-Wesel was. Zo zou het vroeger geweest zijn.

    Vooral als je in de buitenbocht moet varen waar de stroming het sterkst is haal je hier profijt uit.  We waren te 13:20 uur in de jachthaven van WSV Wesel en konden op net dezelfde plaats aan de passantensteiger aanleggen als vorig jaar. Het is zondag vandaag dus is er wel wat volk en de haven. Namiddag een kleine wandeling gemaakt in de omgeving (Auensee, vliegveld, Rheinboulevard). ’s Avonds gaan eten bij Antonella am Yachthafen (Lekkerrrrrr) en daarna ‘s avonds nog wat TV gekeken.

    19-05-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12 – Zaterdag 18-05-2019 – Emmerik - WSV Xanten

    Om 09:15 uur waren we klaar om te vertrekken. Na via de radio gemeld te hebben dat we de haven gingen uitvaren en na even gewacht te hebben om een opvarend en een afvarend vrachtschip te hebben laten passeren konden we de vaargeul van de haven uit om stroomopwaarts de Rijn op te vertrekken.  Ter hoogte van de kerk van Emmerich draaide nog net een groot passagiersschip op de stroom om met de kop tegen de stroming in aan te leggen aan de steiger voor passagiersschepen.  Het was ondanks dat het zaterdag heel druk.  Ze kwamen weer van alle kanten, de opvaart maar ietsjes sneller dan ons maar de afvaart met een serieuze snelheid.  De stroming valt vandaag veel beter mee dan gisteren. Volgens de havenmeester was “het water aan het vallen” wat betekent dat er minder water stroomafwaarts komt.  De aanduiding van de pegel Emmerich stond vandaag ook op 2,25 en eergisteren op 2,70 dus een halve meter minder water.  We merkten het heel goed aan onze snelheid. Na 16 km en 02:50 uur varen lagen we vast bij WSV Xanten in de Reeser Schanz. Het is een verenigingshaven met een afgesloten lange vingersteiger en een ponton met een mooie kantine met terras en goede accommodatie. Bij onze aankomst werden net de voorbereidingen gedaan voor een clubfeestje met barbeque. (Liggeld 1€/Lm – Electr: 2 – Douches 0,5€)

        

    De containerhaven Emmerich.  Pretpark Kalkar (oude niet afgewerkte kerncentrale) met een zwiermolen in de koeltoren.

    Het is ondertussen zeer zonnig en “een jas warmer” dan gisteren geworden en na ons middageten zijn we weer gaan fietsen. Van aan de haven ging het helemaal rond de plas naar Niedermormter, Honnepel, Grieth richting brug in Emmerich.  In Emmerich was het tijd voor een terrasje voor we naar de haven reden om de auto op te halen. We hadden wij aankomst 26 Km gefietst.  Van hieruit reden we met de auto naar Wesel waar we die aan de volgende haven parkeerden en met de fiets terug naar WSV Xanten reden. We reden terug over een mooie fietsroute die ons langs vele oude zandgroeven (Dit zijn nu bijna allemaal plassen waar je alle soorten watersport kunt beoefenen) en doos bosjes en over dijken voerde. 

        

    Ingang van het pretpark.  Koolraap in bloei.  Kerkje van Lutttingen.

    We passeerden Fluren en gingen in Bislich met het fietsveer naar de overkant naar Xanten.  Van hieruit naar Luttingen, Wardt, Vynen en Obermormter terug naar Niedermormter naar de haven.  Nu hadden we 24 km dus hebben we er vandaag 50 km opzitten. Het laatste uur zagen we achter ons een dreigend onweer afkomen en hoorden we het ook donderen maar wij zijn droog gebleven tot aan de boot.  We waren nog geen 10 minuten terug en toen begon het licht te regenen.

    18-05-2019, 22:07 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11 – Vrijdag 17-05-2019 – Emmerik

    We blijven vandaag hier liggen. Het is hier een goede aanlegplaats. Goede accommodatie en een vriendelijke havenmeester.  Wij zijn vandaag de auto gaan ophalen in Gennep en hebben hiervoor een mooie fietstocht van 36 km gemaakt.  Het was alleen spijtig dat het weer winderig en kouder was dan gisteren maar we zijn droog gebleven al hadden we vanmorgen niet gedacht dat dat het geval zou zijn.

            

    Waterpartij en enkele beelden in Kleve. Standbeeld van Kurfurst Friedrich Wilhelm. Houtskool maken.

    We reden van Emmerich over de Rijn via Warbeyen en Griethausen naar Kleve. In deze stad staan vele beelden en fonteinen en een imposant Schloss Schwanenburg waarin nu het gerechtshof gevestigd is en voor de dames is er een lange gezellige winkelstraat waar ze lekkere taart met lekkere koffie serveren. We fietsten door de Grosse Strasse, de Haghse Strasse en de Materborner Allee en de Grunewaldstrasse in de richting van het Reichswald. Am Forsthaus draaiden we naar Auf dem Kampf of even van de grote weg richting Nederland af te zijn. Op het einde van deze straat draaiden we terug naar de Grunewaldstrasse en kwamen we aan plaats waar enkele tenten en bierwagens opgesteld waren op een weide.  Naast deze weide dachten we een veldoven van een pottenbakker in werking te zien staan.  We zijn daar eens gaan kijken en dat bleek een houtskoolbranderij te zijn waar dit weekend een opendeurweekend was en waar vandaag de minister van cultuur met zijn gevolg zou langs komen omdat dit een van de laatste plaatsen zou zijn waar een van de laatste familiale bedrijfjes voor de productie van houtskool op ambachtelijke wijze actief was.  Vroeger zouden er hier in de buurt van het Reichswald veel van de stokerijen geweest zijn. 

           

    Begraafplaats Reichswald.  Wild detectorpaaltjes. Standbeeld aan de Niers. Marktplein in Ottersum.

    We fietsten verder en kwamen verderop in het midden van het woud aan zeer grote begraafplaats van de geallieerden.  Het is een zeer mooi kerkhof waar 7495 soldaten begraven liggen. Er ligt één Belgisch militair begraven. Het grootste deel van de graven zijn van militairen van Groot Brittannië en Canada.

    Verderop in het woud komen we aan de plaats die ingericht is om wild veilig te laten oversteken. Over een afstand van ongeveer een km is links en rechts draad gespannen zodat het wild dat wil migreren naar de oversteekplaats geleid wordt. Links en rechts staan daar op regelmatige afstand paaltjes met sensoren die de verkeersborden met een waarschuwing en een snelheidsbeperking doen oplichten als een dier door een van de stralen loopt.

    Vervolgens passeren we de D/NL grens en fietsen we langs Ven-Zelderheide en Ottersum tot aan de Albert Heijn winkel waar we enkele dagen geleden de auto hadden geparkeerd.

    17-05-2019, 23:49 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10 – Donderdag 1§-05-2019 – Nijmegen - Emmerik

    Vandaag op tijd opgestaan gezien we 31 km moeten varen tot Emmerich en we denken (gezien de felle stroming) een snelheid over de grond van ongeveer 5,5 km gemiddeld te halen en we de dus een uur of zes over gaan doen. Dat is het nadeel van langs hier naar Berlijn te gaan maar anders moeten we een hele omweg door het Noorden van Nederland  maken.   We waren op 08:50 uur klaar om te vertrekken en na het oproepen van de verkeerspost Nijmegen kregen we groen licht, er was noch opvaart noch afvaart waar we bij het uitvaren van de haven last van zouden hebben.

          

    La plage des vaches.                 Tolkamer.                                  Emmerich is in zicht.

    Het was zoals ik al vermoedde, we gingen tegen 5 a 6 km/uur en plaatselijk tegen 4 km/uur (op smalle stukken en op de plaatsen waar we door de buitenbocht moesten) richting Emmerich.  Het waren niet alleen wij die veel trager gingen dan normaal maar ook het motoren van de geladen vrachtschepen moesten zwoegen en gingen niet veel harder dan ons.  Het was onderweg wel druk met op momenten dubbel oplopen van boten terwijl er dubbel gekruist moest worden.  Het was dus goed uitkijken en zoveel mogelijk net buiten de boeien varen (Daar is het voor ons nog diep genoeg, tussen de 4,5 en 3,5 meter).

    Het was niet zo zonnig als gisteren maar het viel mee.

    Zoals goed geschat arriveerden we  te 14:45 uur (5:55 uur gevaren) in Emmerich waar we een plaatje kregen toegewezen.  De administratie van de haven gebeurt via een parkeerautomaat waar je een ticket moet nemen (12€ liggeld, Electr 1€/2Kw, 0,5€/douche)

            

    Pegel Emmerich. Enkel beelden en fonteinen in Emmerich.

    16-05-2019, 21:59 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9 – Woensdag 15-05-2019 – Boxmeer - Nijmegen

    We vertrokken na het ontbijt te 09:45 uur. Net toen we de haven uit voeren waren er al twee vrachtschepen waarvan we voor de eerste even moesten wachten en voor de tweede uit de haven konden verlaten.  Vandaag is het druk geweest. In de passantenhaven van Mook waren er nog altijd werken aan de gang dus daar konden we niet aanleggen.  We zijn dan doorgevaren tot in Nijmegen.  Net voor we het Maas-Waalkanaal in gingen werden we weer door een vrachtschip opgelopen.  Sluis Heumen stond zoals gewoonlijk open  dus konden wij door de opstaande stuw terwijl de tegenliggers door de openstaande sluis moeten. Op dit kanaal kan je nergens aanleggen dus maar verder naar sluis Weurt.  Onderweg nog een paar keer opgelopen geworden door vrachtschepen en zowaar een jacht.  Aan sluis Weurt mochten we samen met een vrachtschip en het jacht de Belhamel door de stuurboordsluis. Eenmaal beneden ging het richting Waal. Op de hoek van Maas-Waalkanaal en Waal staat het gebouw van de verkeersgeleidingspost Nijmegen waar je je moet melden VHF 4.  We hadden geluk dat het op het ogenblik dat we de Waal stroomopwaarts moesten niet druk was.  Er staat hier wel een sterke stroming. Te zien aan de terugloop van onze snelheid op de GPS die over de grond van 10 naar 5 terug liep stroomt het hier 5 km/uur ! Dat gaat de volgende twee dagen wat geven. Te 13:15 uur voeren we de Lindenberghaven in Nijmegen binnen en een tiental minuten later lagen we vast en kon de motor af. Hier moet je een parkeerticket aan de parkeerautomaat voor de haven nemen. (15€/dag - Electro en water inbegrepen - Er zijn hier wel geen douches en toiletten) Na het eten een wandeling door de stad gemaakt en ondertussen er voor gezorgd dat we iets voor het avondeten konden maken. Tijdens de wandeling werden we aan het stadhuis uitgenodigd voor een rondleiding in de kelders van het stadhuis dat een zeer rijke verleden heeft.

        

    Kerk van Cuyck.    Sluis en waterkering van Heumen.   De Waag in Nijmegen.

    15-05-2019, 21:52 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    14-05-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8 – Dinsdag 14-05-2019 – Leukermeer - Boxmeer

    Vandaag gaat het naar WSV Boxmeer ongeveer 18 km verder. Daar hebben we vorig jaar op onze terugweg ook gelegen en daar was het goed.  We vertrokken te 10:10 uur. Onderweg kruisten we twee vrachtschepen en werden we er door weer twee opgelopen, eentje net voor een veerboot moest oversteken dus zijn wij met hem mee geglipt.  Net voor de sluis van Sambeek werden we nog door een andere vrachtboot opgelopen en die ging met de vorige in de stuurboordsluis en wij mochten alleen in de middensluis naar onder.  Sluis Sambeek heeft drie sluizen waarvan de stuurboodsluis de grootste is. Voorbij die sluis moesten wij enkele km verder naar de oude Maasarm waar WSV Boxmeer gelegen is.

    Na het middageten onze fietstocht door Nationaal park Maasduinen van 35 km via nrs 15-01-17-04-38-34-86-14-15-27-90-82-79-29-30-67 tot aan het Leukermeer en van Gennep waar we de auto achter lieten via 71-07-15 terug naar WSV Boxmeer. We waren te 18:15 uur terug.

    (WSV Boxmeer: 1,15 €/Lm (incl douches) – Electr 1€)

      

    Ruine van een kasteel op de grens  van NL met D, vernield tijdens WO II.

    14-05-2019, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!