Aniway op reis 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    11-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 90 - Zaterdag 11-08-2018 - Sluis 1 – S2-Rechicourt

Na het ochtendritje naar de bakker (een garage aan een woning welke ingericht is als klein winkeltje dat s’morgens enkele uren open is en waar je brood en een klein assortiment voedingsmidellen kan kopen) en het ontbijt vertrokken we te 09:05 uur.  Een klein uurtje later arriveerden we op het Canal de la Marne au Rhin dat we richting Nancy vaan volgen.  Weer een klein uurtje later arriveerden we aan sluis S2-Réchicourt. De sluis dateert van 1964 en werd gebouwd ter vervanging van de 7 sluizen in de sluizentrap die toen aan vervanging toe waren.  Vroeger, toen er hier nog veel vrachtschepen voeren, duurde het minimum 5 uur om die sluizen te passeren.  Na ingebruikname van de nieuwe sluis (verval 15,75 meter, de hoogste sluis in Frankrijk voor schepen van het type Frécinet) ben je op 30 minuten beneden op het niveau van sluis S7-Réchicourt.

YH Houillon.      Voetgangersbrug Junction.            Druk aan sluis Réchicourt. Ligplaats aan sluis. Kerkje Diane-Capelle.

We willen hier vannacht blijven liggen gezien ons dat een rustig plaatsje lijkt en wanneer we hiervoor de toelating vroegen aan het personeel van het VNF bleek dat helemaal geen probleem te zijn. Namiddag weer een fietstochtje van 16 km terug naar Diane Capelle en nadien met de auto naar Saarbourg gereden om te winkelen.  Hier blijkt in een grote omtrek geen supermarkt te zijn. De Carrefour die vorig jaar nog in het winkelcentrum Les Terasses de la Sarre was, is verdwenen.  Alleen de winkelkarretjes stonden nog met een ketting vastgemaakt in de overdekte parkings.  Vlak bij dan nog een Lidl gevonden anders hadden we nog naar het centrum naar de E. Leclerck moeten rijden. Na sluitingstijd van de sluis werd het daar heel rustig. Onderaan de sluis arriveerden nog twee huurboten maar daar hadden wij geen lawaai van.

11-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois

10-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 89 - Vrijdag 10-08-2018 - YH Mitttersheim – Sluis 1

Deze morgen vertrokken er 4 boten in de richting die wij uit willen gaan dus moesten wij ons niet haasten daar we dan toch ergens zouden moeten wachten voor een sluis.  Na het ontbijt en het water bijvullen vertrokken we te 09:20 uur.  Het is vandaag 15 km varen met 13 sluizen tot we aan de kade boven sluis 1 ter hoogte van Diane-Capelle zullen zijn. We arriveerden daar te 13:40 uur en hadden nergens geen panne (hier is de mecaniek veel beter onderhouden dan aan de sluizen op de Maas, alles loopt hier letterlijk en figuurlijk gesmeerd, er staan geen struiken of bomen voor de deuren of voor de detectors aan de deuren en aan de ontvangers van de afstandsbediening).

Kerkje van Rhodes. Interieur. TV toren voor de regio. Het dorre landschap hier, aan de horizon de Vosgezen.

We hadden ook telkens geluk aan een aantal sluizen dat er net een tegenligger uit gekomen was zodat de sluis leeg onder stond.  We kwamen vandaag 7 tegenliggers tegen waarvan 6 huurboten.  Het is vrijdag, dan zijn er veel die terug binnen moeten denk ik.

We liggen hier  tegen het Etang du Stock, een meer op de grootste lengte een 7 km met verschillende vertakkingen van enkele km lang.  Waar we nu liggen is het hoogste nieveau van het Canal de Houillière (ook wel het Saarkanaal genoemd) en van het Canal de la Marne au Rhin (Ouest).  Van hieruit gaan we dus richting Nancy terug naar de Moezel zakken.  Als we morgen aan het punt komen beide kanalen bij mekaar komen zitten we ook op het verste punt van onze reis en beginnen we aan de terugweg.

Namiddag hebben we een fietstocht gemaakt (32 km) van sluis 1 terug langs het kanaal tot het Bassin d’Albeschaux, via de Dç( door het Bois d’Adelhouse naar Rhodes aan de andere kant van het Etang du Stock.  Hier zijn verschillende campings waarvan er eentje de kerk bijna omringt en een kanoclub en zeilclub.  Het is vrijdag namiddag en de campings stromen vol.  Het gaat hier in het wekend goed vol zitten denk ik.  Van Rhodes reden we naar Fribourg. Onderweg reden we over een heuvelrug en zagen toen aan de horizon de bergen van de Vogezen. Van daaruit reden we terug over een heuvelrug verder naar Languimberg en zo verder naar het Etang de Gondrexange.  Er loopt een lage dijk dwars door het meer waarover de weg naar Réchicourt-le-Château loopt die wij volgden tot aan het Canal de la Marne au Rhin. Van daaruit ging het over het fietspad langs dit kanaal tot aan het begin van het Canal de Houillière waar we via de voetgangersbrug overstaken en dan terug naar sluis 1 reden.  Het was een mooi ritje over “berg en dal”, langs de Etangs en door grote loofbossen.

10-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois

09-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 88 - Donderdag 09-08-2018 - YH Mitttersheim

Voormiddag zijn we de auto in Diane-Capelle gaan zetten. Dit is bijna aan het begin van het kanaal en de plaats waar we morgen naar toe varen. Met de fiets was het 18 km terug langs het kanaal. Hier zitten nog 14 sluizen die we dan morgen moeten doen waarvan er enkele in een sluizentrap zitten.

Yh Mittersheim.  Laadpaal voor elektrische auto’s én boten.  Picknickplaats van de haven.

Onderweg kwamen we de boten tegen die vanmorgen vroeg uit de haven vertrokken. Wanneer we rond 12:00 uur terug aan de haven arriveerden was het tijd om te eten.  Toen we een half uurtje terug waren begon het het te regenen en daarbij was een fikse bui waardoor de temperatuur nu weer lekker is.  Na het eten wachtte er een karweitje aan de afvoer van de gootsteen die volledig strop zat en als gevolg daarvan was het daarna weer tijd om binnen een keer te poetsen.  Tijdens het poetsen arriveerden twee boten, de Palma (B) uit Antwerpen en een Nederlands bootje die we enkele sluizen terug in de sluis hadden zien liggen en waarmee we een praatje gemaakt hadden.  Die twee legden hier aan om te eten en zouden dan verder varen maar ze vroegen of we meer informatie hadden over de Saar, Moezel en Rijn en over mogelijke aanlegplaatsen.  Namiddag werd het weer zonniger maar met flink wat wind en of en toe een dicht trekkende hemel.

09-08-2018, 17:37 Geschreven door Alois

08-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 87- Woensdag 08-08-2018 - Kade S16 – YH Mitttersheim

Gisteren avond kwam er een onweer opzetten maar dat geraakte niet tot bij ons en hadden we serieus last van muggen. Het was de eerste keer dat ze last gehad hebben van muggen, mogelijks omdat we gisteren in een bos lagen.  Vandaag moeten we maar 7 km varen met 3 sluizen, dus daar gaan we vermoedelijk vlug door zijn. We vertrokken te 08:50 uur en waren al te 10:30 aan de jachthaven van Mittersheim.

De kleine kade beneden sluis 16.  Het Grand Etang de Mittersheim.

Daar vonden we een plaatsje aan de eerste vingersteiger dus liggen we alleszins aan een kant vrij. Na het aanleggen zijn we onmiddellijk met de fiets vertrokken gezien het nu nog te doen was van temperatuur. Na het ophalen van de auto nog gaan winkelen en dan terug Mittersheim.  Rond 17:20 uur nog vertrokken voor een fietstochtje rond het Grand Etang de Mittersheim hier in de buurt.

08-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois

07-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 86 - Dinsdag 07-08-2018 - Sarralbe – Kade S16

De Duitse boot achter ons vertrok vandaag als eerst.  Wij te 08:50 uur om na 4 sluizen en 14 km te arriveren aan een kleine kade voor sluis 16.  Hier vertrok de Duitse boot net en er lag nog een huurboot aangemeerd.  Dit lijkt ons een leuk plaatse voor de nacht.  We legden aan de achterkant aan waar we net de schaduw hadden van een Scharlakeneik over her grasveldje naast de boot.  Dat was ook weer de enige plek waar het te doen was om te zitten.  De wind stond net goed zodat die onder de boom kon gezien aan de andere kant een dichte haag stond. We hebben er de hele namiddag onder gezeten, we moesten af en toe gewoon mee draaien met de schaduw.  De huurboot vertrok rond een uur of 18:00 en toen lagen we er alleen.  Als hier vanavond niet te veel jeugd opdaagt zou het wel eens rustig kunnen zijn. Een half uur later kwam er echter een auto aangereden maar dat waren maar een paar vissers en die zijn ook niet al te lang gebleven gezien de vis blijkbaar geen goesting had om aan de haak te gaan hangen.  Tegen een uur of 10 kwam er in de verte een zwaar onweer opzetten. Het bliksemde volle bak maar we hoorden geen donder, dus het onweer zal ver weg geweest zijn.

Yh Sarralbe.  Onderweg aan een manege. Weer veel ooievaars. Rustig plaatsje onder de Scharlakeneik.

Toen we wilden gaan slapen merkten we dat de boot vol muggen zat en hebben we een muggengevecht van enkele uren gehouden.  Het was voor de rest hier wel rustig, geen lawaai van de jeugd maar nu van de muggen. Rond 04:00 uur begon het te waaien, het leek wel een orkaan zu schudde de boot heen en weer aan de meertouwen. Een uur later was het voorbij zonder één druppel regen.

07-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois

06-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 85 - Maandag 06-08-2018 - Sarralbe

We blijven vandaag hier liggen. Met die hitte kunnen we eigenlijk geen beter plaatsje hebben met een gratis waterkraantje.  We zijn namiddag nog wel gaan fietsen maar het viel tegen omdat het weer zo heet was.  We waren dan ook al rond 16:00 uur terug en hebben maar 23 km gedaan.  Langs het kanaal tot Bissert, dan naar Harskirchen en via Sarre-Union, Schopperten, Keskastel en zo terug naar Sarralbe.

Net toen we aan de boot terug kwamen kwam er nog eentje aangevaren die hier achter ons ging liggen.  Hij had bij het aanleggen problemen gezien zijn boegschroef niet meer werkte. Zijn motor hoorde hij op hoog toerental draaien maar het had aan zijn schroef geen effect dus zal de breekpen tussen motor en haakse overbrenging of de breekpen tussen de as en de schroef gebroken zijn vermoed ik.

06-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois

05-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 84 - Zondag 05-08-2018 - Zetting - Sarralbe

Deze morgen vertrok de Ierse boot als eerste richting Sarreguemines net voor wij te 08:25 uur wilden vertrekken richting Sarralbe.  Wij gaan vandaag vermoedelijk tot Sarralbe of we moesten nog een mooi plaatsje onderweg zien.  We kwamen onderweg één jacht tegen en verder was het heel kalm.  Misschien vindt iedereen het te warm om te varen.  We passeerden de sluizen S22 en S21 en kwamen 17 km verder aan de kade van Sarralbe aan.  Hier lagen twee boten en gezien de kade ongeveer 100 meter lang is hadden we alle plaats.  Hier is liggen, elektriciteit en water gratis dus het verwondert ons dat hier niet meer boten liggen. Na het aanleggen onmiddellijk de waterslang aangesloten en nog eens een lekker ijskoude douche genomen.

Kanaal naast rivier. Kerk Sarralbe, watermolen met de barrage erbij.  Ooievaarsnest op het station.

Het water in de watertanks is niet echt verfrissend meer en met dat van de zonnetank op het dak kan je de afwas doen !  Gezien het geen weer is om iets buiten te doen dan maar een wasje gedaan en die was op een tijd van niets droog.  Deze avond hebben we na het eten een verkennigstochtje door het dorp gemaakt.  Hier mondt de Albe in de Saar uit, vandaar de naam Sarralbe. Op het stationsgebouw en op het gemeentehuis staan twee ooievaarsnesten.  Die van het station was “bewoond” en in de weiden langs de Saar zagen we er nog twee rondstappen.  Het is hier een waterrijk gebied met nogal wat weides met beken en verschillende stuwmeertjes vandaar dat die “kleppers” hier genoeg eten hebben. Er staat hier ook een oude watermolen (eerste molen dd 14e eeuw) en de kerk heeft hier twee slanke torens.  De brug over de Saar is sedert 11-06-2018 afgebroken en het zal een jaar gaan duren eer er een nieuwe ligt.  Het dorp is mooi aangelegd met zoals gewoonlijk in deze streek veel aanplantingen en fonteinen en waterpartijen. Enkele bakkers, terrasjes, een zwembad (maar wegens renovatiewerken nu gesloten, verdomme !) en twee supermarkten een Netto en een SuperU.  Dit lijkt mij weer een gezellig plaatsje.