Aniway op reis 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    21-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 74 - Zaterdag 21-07-2018 - Kade Hamm – Kade Keuchingen

We vertrokken te 10:00 uur net nadat de passagiersboot SaarGold uit de sluis gekomen was en ons passeerde.  Net na onze ligplaats van vannacht maakt de Saar een bocht van  180 °  rond het dorpje Hamm. In de buitenbocht zagen we op de top van de berg een startplaats voor deltavliegers.  Na 3 km passeerden we een zeer grote steengroeve.  Een heel stuk van de berg die hier bestaat op helrood gesteente is hier weg gegraven.  De steengroeve ligt ook aan een ongeveer 180°-bocht. Na 13 km arriveerden we in Keuchingen waar we helemaal vooraan aan de kaai waar je max 7 dagen mag liggen (althans volgens de gegevens in onze boek)  Er staan helemaal geen borden die het aanleggen toelaten noch verbieden, dus als er iets niet verboden is dan is het toegelaten zou ik denken.

Grote steengroeve met aanvoer door de berg heen. Kapel van de heilige Lutwinus.

We lagen op het ronde gedeelte van de kaaimuur, dus daar kan ook nooit een vrachtschip aanmeren. Later, na onze fietstocht, toen we terug aan de boot kwamen en toen we net gegeten hadden werden we via de intercom opgeroepen ons te melden.  Wanneer ik dat deed vertelde men dat het hier voor sportboten verboden was om aan te meren. Er staat hier achter geen enkel bord of mededeling die dat verbied. Hoe kunnen wij dat dan weten ?  In elk geval om 19:30 uur hebben we nog moeten verkassen naar een ponton boven de sluis (dat niet in mijn boek vermeld staat) en waar ook helemaal niet bij staat dat dat hier een vrije aanmeerplaats is.  We zullen weer een pietje precies getroffen hebben zeker (en eigenlijk kan dat niet want hij heeft wegens het ontbreken van borden geen poot om op te staan !) Als die jongen maar gelukkig is en vannacht goed kan slapen ! Misschien is hij een beetje jaloers omdat hij misschien zelf geen boot heeft ?

Kantoorgebouw Villeroy-Boch.  In het park bij het kantoorgebouw. Plet- en zeefwals voor de klei.

Tijdens onze fietstocht passeerden we weer het startplatform voor deltavliegers en toen hingen er daar een vijftal in de lucht.  Later in Mettlach, wat gekend is voor zijn porselein van Villeroy-Boch, passeerden we een straat waar veel winkels waren die dat porselein verkochten.  Er zijn een paar terrasjes en restaurants en twee supermarkten, een Aldi en een Wasgau .  Voor de rest veel gebouwen van het fabriek van Villeroy-Boch waarvan een aantal afgebroken worden of deels afgebroken zijn.  Het hoofdgebouw met de kantoren en het omliggend park is wel mooi gerestaureerd. Toen we het park verlieten kwam er juist een sliert old-timer sportwagens van een Belgische club het terrein opgereden.

21-07-2018, 22:00 Geschreven door Alois

20-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 73 - Vrijdag 20-07-2018 - Kade (7d) Saarburg – Kade Hamm

Gisteren avond laat arriveerde de vrachtboot Amaranthus (NL) en moest het Duitse jacht met thuishaven Pont-à-Mousson dat in de namiddag gearriveerd was en in het midden van de lange kade was gaan liggen gaan opschuiven gezien het vrachtschip noch ervoor, noch erachter kon liggen. Wij lagen helemaal aan het eind en een ander jacht helemaal vooraan. Het was een beetje tegen zijn zin maar met onze hulp en de hulp van de schipper van het andere hebben we hem naar achter getrokken zodat het vrachtschip hier de nacht kon aanleggen.

Mooi landschap hier.    Sluis Serrig.     Lange kade voor ons helemaal alleen.  Met de fiets onderweg.

Toen ik deze morgen van de bakker terug kwam was het jacht reeds vertrokken en rond 09:00 uur vertrok de vrachtboot. Een klein uur later vertrokken wij op ons gemak. Na ongeveer een half uur werden wij opgelopen door een Duits jacht.  Later aan sluis Serrig lag dit jacht weer te wachten voor de sluis die met een sportboot naar onder ging komen.  Er kwam nog een andere sportboot achter ons en met z’n drieën gingen we de 14,5 meter omhoog.  Na het buitenvaren van de sluis hebben we aan de lage kade in Hamm aangelegd.  We liggen hier helemaal vooraan en weer alleen.  Het is vandaag weer broeierig heet met weer een dagje van 30 °C.  Het is al geleden van voor dat we in Verdun op de Maas waren dat het nog geregend heeft. Alles is hier kurkdroog en er hangen al veel dorre bladeren aan de bomen.

20-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois

19-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 72 - Donderdag 19-07-2018 - Kade (7d) Saarburg

Na het ontbijt een tochtje door de oude stad gemaakt, deels met de fiets en de rest te voet. Zeer toeristische oude stadsdeel.  Veel hotels, restaurants, winkeltjes en op de pleintjes overal terrasjes.  Het riviertje Leukbach mondt in Saarburg uit in de Moezel en loopt dwars door het stadje.

In de oude stad, smalle straatjes, verkeersvrij, mooie bloemen.

Midden in de stad staat een watermolen die vier raderen heeft die achter mekaar staan en die gevoed worden vanaf een watervalletje van enkele meters hoog.  Alles staat hier ook vol met kleurige bloembakken en bloempotten. Het kerkje staat enkele tientallen meters hoog tegen de linkeroever en van op het marktpleintje vertrekt het wandelpad naar de burcht die boven alles in de omtrek uittorent.

Met het watervalletje en de watermolens op het riviertje de Leukbach.

De ronde toren die na een vernieling van de burcht in vervlogen tijden gebouwd werd, werd in de oude vierkante toren van de burcht gebouwd.  Een wenteltrapje leidt je tot helemaal bovenaan waar je een grandioos uitzicht hebt over de Moezel en de stadsdelen die op beide oevers gebouwd zijn en die met een brug met mekaar verbonden zijn.

De toren van de burcht met het uitzicht van boven. De kabelbaan naar vakantiepark Landal Warsberg.

Na het stadsbezoek zijn we met het kabelspoor helemaal de heuvel op gegaan.  Hier ligt boven op de berg het vakantiepark van Landal Warsberg.  Boven aan de kabelbaan bevindt zich de Sömmerrödelbahn waar je eerst met een kabel nog verder naar boven getrokken wordt en dan vertrekt voor een leuke afdaling.

19-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois

18-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 71 - Woensdag 18-07-2018 - YH Trier Monaise – Kade (7d) Saarburg

Vertrokken te 10:05 uur.  Eerst drie km terug naar de monding van de Saar.  Vanaf de monding van de Saar moesten we eerst onder drie bruggen onderdoor.  Vanaf hier is het weer prachtig varen over de licht kronkelande rivier met beboste bergen op de oevers.

Sluis Kanzem,  het aanlopen van Saarburg.  Iets vergeten ?  Hier is zeker Obelix langs geweest.

Na 5 km kwamen we aan de sluizen van Kanzem.  Er lag een bootje te wachten tegen de wachtkade en toen ik de sluis opriep kregen we te horen dat er eentje in de sluis in afvaart lag en dat, zodra dat buiten kwam, wij gingen opgeschut worden.  Het is weer een van die hoge sluizen met een verval van 11,75 meter. Er zijn twee sluizen: de grote  190 m x 12 m en de kleine 40 m x 6,75 m. Vanaf deze sluis gingen we verder richting Saarburg.  Ter hoogte Schoden ligt de barrage op de Vieille Sarre en iets verder een ontschepingsponton van Ockfenerbach voor passagiersboten.

De oude Saar in Kanzem.                 Waterpartij op de marktplaats in Konz.

Eenmaal die bocht voorbij wordt de Saar weer breed en net voor Saarburg vonden we de lange kade waar je maximum 7 dagen mag blijven liggen.  Ik denk dat we hier 2 dagen blijven liggen.  Namiddag  gaan we weer een fietstochtje  terug naar Monaise maken.  We reden langs de Saar tot aan sluis Kanzem waar we overstaken naar de andere oever en het dorpje Kanzem bezochten.  Dit dorpje ligt aan de oude Saar, hier is dat een snelstromend riviertje met enkele stroomversnellingen ter hoogte van het dorp.  Van op het niveau waar wij aan de kade liggen tot hier is er een hoogteverschil van ongeveer 11 meter, dus dat verklaart de stroming hier.  Via de andere oever reden we dan naar Konz waar we ook weer een ritje door de stad maakten waarna we via het fietspad over de spoorbrug de Moezel overstaken en zo richting Monaise reden.  Aan de jachthaven zijn we nog iets gaan drinken voor we da auto namen en terug reden.

18-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois

17-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 70 - Dinsdag 17-07-2018 - Kade Grevenmacher – YH Trier Monaise

We verlieten de kade  Grevenmacher te 08:45 uur en willen tot erens tegen Trier varen.  Enkele km verder  passeerden we de aanlegkade tegenover Temmels.  Hier lag een duwstel-tanker dat net gelost was en waarvan ze de koppeling los maakten om het gevaarte te kunnen draaien.  Het samenstel is zo lang dat het hier nergens kan draaien in zijn geheel.  Iets verderop is de Port Commercial de Mertert met vlak daarbij een wachtkade.  Enkele km verder kwamen we voorbij Wasserbillig (L) en aan de overzijde Oberbillig (D). Twee mooie dorpjes die net aan de grens tussen beide landen liggen.

Oberbillig (D) en op de andere oever Wasserbillig (L)

Vanaf hier vormt de rivier de Rauer de grens tussen beide landen en vanaf hier varen we dus Duitsland binnen.  Op de oevers liggen nog de dorpjes Wasserleisch, Renig en Igel.  Hier net stroomafwaarts ligt de monding van de Saar op de Moezel.

Enkele markante gebouwen.

Wij voeren  nog 3 km verder tot de jachthaven Trier-Monaise die kort bij het mooie Schloss Monaise (nu een taverne-restaurant) ligt.  We kregen van de havenmeester een plaatsje op de kop van een van de streigers toegewezen.  Hier liggen voornamelijk zeilboten en sportboten.

Namiddag zijn we terug gaan fietsten naar Grevenbach en op de terugweg langs een winkel gereden.

Rond 16:30 uur zijn we dan met de fiets naar Trier gereden.

De kathedraal, de Porta Nigra, de helikopterlandingsplaats op het ziekenhuis, Tolkraan

We zijn er kriskras de Altstad door gereden langs alle bezienswaardigheden waarvan er verschillende zijn uit de Romeinse tijd.  We zagen de opgegraven Romeinse Baden, de Porta Nigra, de keizerlijke Thermen, de kathedraal en nog een aantal kerken, de Hauptmarkt, de Römer Brucke, de Pont Kaiser Wilhelm, veel groen en paar groene boulevards met een fiets en wandelpad erin.  Een gezellige stad met vééél terasjes en winkelstraatjes.  Voor we terug reden naar de boot hebben we op het terras van La Baronese heel lekker gegeten.  Daarna reden we via het mooie fietspad langs de Moezel terug naar de haven.

17-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois

16-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 69 - Maandag 16-07-2018 - Kade Grevenmacher

Voormiddag was het weer tijd om de drinkwatervoorraad aan te vullen.  Met de fiets een zigzagtochtje door het stadje en dan naar de Delhaise.   Het is hier niet zo groot maar heel netjes. Voor de rest hebben we niet veel meer gedaan gezien het zo heet was.

Hier heb ik altijd van gedroomd zè.

16-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois

15-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 - Zondag 15-07-2018 - YH Schwebsange – Kade Grevenmacher

Deze morgen kregen we telefoon van Kim en Dirk dat zij langs wilden komen op de terugweg van hun reis naar Italie.  Ze waren vannacht in Mulhouse blijven slapen en zouden langs hier dan terug naar huis rijden.  We spraken af dat wij zouden laten weten waar we gingen aanleggen gezien we hier niet kunnen blijven liggen.  Wij vertrokken te 09:20 uur en stevenden naar de sluis Grevenmacher. Onderweg, een stuk voor die sluis, kruisten we nog een vrachtschip en een dinghy van de Police die volgas voorbij die grote boot ging.   Wanneer we later aan de sluis kwamen gingen we daar alleen doorheen. Enkele kilometers verder legden we aan aan de kade van Grevenmacher.  Hier lagen twee jachten waarvan er eentje net toen we vast lagen vertrok.  Hier is ook gratisch elektriciteit en water.  We lagen net vast toen Kim meldde dat ze eraan kwamen en een half uur later waren ze aan boord. Ze hadden een leuke reis gehad en de babbel van Hendrik stond geen minuut stil.

Na de picknick aan boord wou Kara nog een spelletje met oma spelen terwijl Hendrik telken op en af de stuurstoel wou en zeerover speelde.  Een uurtje later zijn ze dan verder gereden. Gezien ze toch nog een tweetal uurtjes moeten rijden.

Er kwamen onweerswolken opzetten maar we zijn toch nog met de fiets vertrokken.  Via de overzijde ging het naar Wellen en via Nittel en Rehlingen naar Wincheringen waar de we Moezel terug overstaken naar Wormeldange.