Aniway op reis 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    07-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 - Zaterdag 07-07-2018 - YH Centrum Metz

Na het ontbijt vertrokken voor een stadswandeling.  Het is een mooie stad met veel groen, mooie bloemen en op veel wegen fietspaden.  Er zijn 4 stadswandelingen die aangegeven worden met driehoekige plaatjes op het voetpad en een marking met een gele, groene, rode of paarse lijn.  Het brengt je langs een heel pak oude mooi gerestaureerde gebouwen, kerken, stadswallen , het Centre Pompidou, het grote stationsgebouw, enkele winkelcentra en in de oude stad langs de vele restaurantjes en terasjes  Hier moet je niet zoeken naar een terras, meer naar een plaats erop die nog niet bezet zijn.

Nog steeds in Metz.                                                        Kajakcircuit op de Moezel.

Rond de middag lekkere pizza gaan eten en daarna terug de wandeling voortgezet.  We wandelden ook langs het canoparkoers waar dit weekend een wedstrijd in de 2e Nationale wordt gepeddeld.  Onder de bomen was het hier lekker maar toen je daar onderuit kwam  bakte de zon er weer op los.  Terug op de boot wat spelletjes gespeeld met Lenn & Nout en naar de speeltuin geweest. Gezien we morgen gaan verder varen moesten Lenn & Nout op tijd de kooi in.

07-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois

06-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 - Vrijdag 06-07-2018 - YH Schuman Metz – YH Centrum Metz

Het is hier een rustige verenigingshaven met 130 plaatsen aan vlottende steigers en enkele plaatsen voor  passanten, allen voorzien van water en elektriciteit.  Er is ook een kantine met een overdekt terras en de dranken zijn zeker democratisch. Op enkele honderden meters van het einde van de haven (vanaf de achterste poort) ben je aan een Carrefour met een tankstation. Te 10:00 uur, na het afleveren van de sleutel van de toegangspoort zijn we vertrokken voor een korte trip van 5 km naar de jachthaven in de stad. Eerst een beetje maneuvreren gezien we net om de hoek in de haven lagen en we in de smalle toegangsgeul haaks om moesten draaien.

Beelden uit Metz.

Onderweg passeerden we 2 jachten die daar vertrokken waren en een bateau-école.  Toen we te 10:50 uur aan de haven arriveerden zagen we dat het mooie plaatsje aan steiger 5 leeg was, dus dat kwam ons goed uit gezien wij moeilijk langs achter van de boot kunnen en de vingersteigertjes aan de andere pontons maar smal en maar een meter of 6 lang zijn.  De steiger waar wij nu aan liggen is dik 2 meter breed, ook gemakkelijk om de fietsen af te zetten.  Gezien deze avond onze Koen, Lenn en Nout komen is dat ook veiliger voor hen om aan boord te komen.

Nog steeds Metz.                                 De dansende fonteinen in het park.

Te 20:30 uur arriveerden Koen, Lenn & Nout.  Ze hadden 4 uur gereden.  We zijn te 22:15 uur nog naar de “Dansende fonteinen” in het park vlakbij gaan kijken.  Is wel eens leuk om te zien een licht en klankspel geprojecteerd met en op de fonteinen.  Daarna was het slaaptijd.

06-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois

05-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 - Donderdag 05-07-2018 - YH Schuman Metz

Voormiddag een fietstocht van 30 km gemaakt.  Via het fietspad langs de Moezel van Scy Chazelles naar Moulin-lès-Metz naar Jussy. Bergop naar Vaux voor het Château de Vaux te bezien maar dat bleek maar een schijn van een kasteel.  Eigenlijk een vierkant gebouw waar nu een wijnhuis in gevestigd is (vandaar de naam Château blijkbaar.)  Terug naar beneden naar de Moezel en zo verder naar Ars-sur-Moselle.  Hier de Moezel terug over en via een mooi fietspad langs het Canal de Jouy naar Montigny-Lès-Metz en via het Ile Saint-Symphorien naar Longeville-Lès-Metz en terug naar Moulin-Lès-Metz.  De bomen langs het Canal de Jouy dragen allemaal een ronde metalen plaatje met hun nummer.  Het kanaal wordt niet meer gebruikt.

Sluis D’Ars.       Canal de Jouy, fietspad, Remparts Metz, Kunst op het kanaal.

Volgens de vaarboek kan je het nog wel bevaren en moet je dat van te voren aanvragen, maar aan de twee sluizen net voor Metz ligt een drijvende afsluiting zodat ik vermoed dat, indien ze nog bediend worden dat maar zeer uitzonderlijk zal zijn.  Namiddag is het beginnen regenen tot s’avonds zodat we op de boot gebleven zijn en water bijgevuld hebben, een dutje gedaan hebben (Annie) en een fietsband gerepareerd hebben.  S’avonds wat TV gekeken.

05-07-2018, 21:13 Geschreven door Alois

04-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 - Woensdag 04-07-2018 - YH Schuman Metz

Voormiddag gaan winkelen en een wasje gedaan. Toen we net wilden eten zagen we aan de ingang iemand staan die ons bekend voorkwam.  Het bleken David en Suzy van de Raven te zijn die hier kwamen kijken of ze een ligplaats om de boot te laten overwinteren konden krijgen.  Zij waren verrrast ons hier weer te zien.  Ik heb hen wat geholpen met vertalen gezien zij bijna geen woord Frans praten en de havenmeester maar heel weinig Engels kan.  Uiteindelijk kregen ze het zover geregeld dat ze hier een jaarplaats hebben (een jaarplaats is namelijk voordeliger dan 8 maanden per maand betalen).

In de catacomben langs het water en een fontein op het plein voor het Theater.

Na de administratie hebben we nog een uurtje gegevens over ligplaatsjes die we gehad en of gezien hebben uitgewisseld en dan hebben we nog maar eens afscheid genomen (ik denk dat dat nu de 4e keer is). Zij reden  nu  naar Luxemburg waar Suzy een vlucht naar huis neemt, enkele dagen bij haar vader en dochter op bezoek gaat en nadien met haar dochter met de auto terug komt die dan enkele weken mee gaat varen.Voor de rest hebben we vandaag niet veel meer gedaan dan wat gegeten en véél gedronken.  S’Avonds hebben we nog een ritje (13 km) met de fiets gedaan naar Metz en terug.

04-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois

03-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 – Dinsdag 03-07-2018 - Pagny-sur-Moselle – YH Schuman Metz

Toen we bijna klaar waren om te vertrekken kwam er net een grote vrachtboot uit de sluis dus konden wij dadelijk naar binnen.  Bij het buiten varen van de sluis kwam die boot echter vast tegen de sluiswand te zitten op een plaats waar momenteel aan de sluisdeur gewerkt wordt.  Hij moest een stukje terug achteruit en met zijn boegschroef vol bijgezet geraakte hij er vanaf en kon hij buiten.  We hebben in de sluis vlug nog onze bidons voor de zonneboiler gevuld en toen werden we alleen versast.  Het ging hier weer 8,60 meter naar beneden.  In deze sluizen zijn geen drijvende bolders maar er staan voldoende verhaalpotten in de muur, en die staan maar 1,5 meter boven mekaar zodat het makkelijk is om de tros te verhangen naar de volgende. Van hieruit ging het verder richting Metz.  Uit het haventje van Corny-sur-Moselle kwam net toen wij ter hoogte van de uitvaar geul waren een Nederlandse sloep uitgevaren die  de voorrangsregels (plaat komende uit een neven-vaarwater) aan zijn spreekwoordelijke laars lapte en net voor ons de Moezel opdraaide zodat wij moesten uitwijken

Enkele torens in Metz.             De fontein en een beeld in het park.

Hij bleef dan aanvankelijk naast ons varen maar gaf dan toch gas en tenslotte verdween uit ons zicht.  Toen we later aan sluis  D’Ars kwamen lag hij te wachten voor de sluis.  Hier kwam een vrachtschip en een jacht naar buiten waar we een tiental minuten moesten voor wachten.  Toen wij versast waren lag er nog een vrachtboot te wachten.  Vervolgens zijn we dan verder gevaren tot de YH Robert Schuman.  We willen hier ook eens kijken hoe het hier is en varen later misschien naar de Yh Metz in het centrum.

03-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois

02-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Maandag 02-07-2018 - Pont à Mousson – Pagny-sur-Moselle

Tijdens het ontbijt vertrokken er enkele boten uit de jachthaven.  Wij vertrokken ongeveer een half uur later stipt te 09:00 uur.  We gaan vandaag maar een klein stukje varen namelijk tot net voor de sluis van Pagny-sur-Moselle waar een kleine aanlegkade zou zijn.  Net voor we een paar km verder door de porte de garde moesten werden we ingelopen door een snelle motorboot (+- 45 km/uur schat ik) die weer een serieuse hekgolf achterliet en die natuurlijk weer net tussen ons en de brugpijler aan de verkeerde kant voorbij ging waardoor het weer schommelen was. Al zijn snelheid ten spijt lag hij 6 km verder aan de volgende sluis, net voor wij aan de sluis naar links het oude zijkanaal invoeren, nog voor de deur van de sluis te wachten.  Hij zal er ongeveer een half uur hebben moeten liggen denk ik.  Te 10:15 uur lagen wij vast op ons plaatse voor vandaag.

Romeins aquaduct.  Sluis op oud Canal lateral à la Mosellel  Monument en ligplaatsje Pagny-sur-Moselle.

Ik ben voor de middag de auto gaan ophalen in Pont à Mousson en na de middag gaan we die verder zetten in Metz, zo kunnen we dan nog eens langs gaan bij de D&A die daar tot morgen blijven liggen.  Wij kwamen net aan hun boot aan toen zij met de fiets van de stad kwamen.  We hebben nogmaals onze ervaringen en gegevens over het leuke steigertje in Millery uitgewisseld en het laatste nieuws bij gepraat. Rond 15:15 uur zijn we dan met de fiets terug naar Pagny gereden.  We reden over de Véloroute Charles le Téméraire. Het is een gemengd fietspad, voor een groot deel mooie asfalt, maar voor een deels een echt karrespoor !  Het ligt wel grotendeels tussen de vele waterplassen en onder de bomen dus dat viel nog mee. We waren rond 18:00 uur terug aan de boot en hadden 26 km gefietst.  Na het avondeten ben ik nog een klein toertje door Pagny gemaakt. Het is een leuk plaatsje met vier bakkers (!) in één straat.  De kerk staat in de restauratiesteigers, er is een carrefour en er waren vroeger minstens drie hotels.  In 1897 vestigde zich hier een gloeilampenfabriek die nadien uitgebreid werd en waar toen volgens een infobord ongeveer 1000 mensen werkten.  Nu is er op dat terrein een chemisch fabriek (Mersen) gevestigd dat ondermeer gassen voor frigo’s enz produceert.

02-07-2018, 00:00 Geschreven door Alois

01-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Zondag 01-07-2018 - Millery – Pont à Mousson

Het is hier een rustig plaatsje om te liggen.  Er komt wel een klein beetje verkeer voorbij maar ik ben er vannacht zeker niet van wakker geworden.  Dit steigertje ligt ook in een aan één zijde afgesloten deel van de Moezel.  Het doorgaand verkeer moet hier door een stuk kanaal tot aan Deze morgen voor het eerst een baguette gehaald uit de automaat die hier vlak bij de steiger staat.  We hebben er onderweg al enkele zien staan maar nog nooit een uitgehaald.   Wel een goed oplossing voor die plaatsjes waar de bakker er de brui aan gegeven heeft.  De versgebakken baguette was lekker en het is zeker voor herhaling vatbaar.  Na het ontbijt weer klaar gemaakt om te vertrekken.

Martplaats Pont à Mousson met de winkeltjes onder de arcades en mooie aanplantingen

Toen we pas los waren zagen we dat de Mercurius ook ging vertrekken.  We gingen dan samen richting Metz. Onderweg kwamen we de Belgische vrachtboot Grace de Dieu met als thuishaven Schoten tegen.  Vervolgens ging het richting sluis Blénot. De Mercurius die ons voorbij gegaan was  lag al in de sluis te wachten.  We hadden, toen we merkten dat hij iets vlugger aan de sluis zou zijn, de sluis opgeroepen om te melden dat wij ongeveer 1 km achter dat jacht zaten en de sluis ging op ons wachten. Verder ging het naar Pont à Mousson.  Vanaf de sluis kwamen we verschillende roeiers tegen. Later bleek hier een grote roeiclub te zijn.  Wij zijn de jachthaven voorbij gevaren om te kijken hoe de toestand is aan de kade in de stad.  Er lag geen enkele boot, er liggen hier aanmeerringen in plaats van bolders maar ze staan ver uit mekaar.  Met ringen kan je wel veilig een boot vastleggen aan een ring als je ook een middenbolder gebruikt.  Er staat hier ook weinig stroming dus dat valt wel mee.  Te 11:50 uur lagen we vast.

De prommenade naar de oude sluis.  Overdekte markt.  Kade Pont à Mousson.

We zijn dan de stad ingetrokken om daar een keer de boel te bekijken.  Het is weer een mooi oude stad. Een marktplaats omgeven door winkeltjes en cafés met terrasjes onder zogenaamde Arcades waar het heerlijk fris onder is. Er zijn hier in één straat al vier bakkers (!) met een uitstalraam dat je doen watertanden. Ook weer heel veel mooie bloemen en aanplantingen.  Verder een prommenade onder de lindenbomen in de richting van het oude kanaal waarvan nog een sluis bediend wordt ten behoeve van de service van het VNF die daar een werkplaats hebben.  Namiddag is er aan de ring voor ons nog een huurboot komen liggen, en de Mercurius die de jachthaven was ingevaren is namiddag ook verder gevaren.  Er wordt hier wat watersport beoefend en gespelevaard met scooters en kleine bootjes en het Belgische vrachtschip Colibrie (110 x 11,5 m) met thuishaven Antwerpen passeerde hier. Deze boot die al geballast was had niet veel speling onder de boog van de brug hier.