Aniway op reis 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    23-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 – Zaterdag 23-06-2018 - Toul

Voormiddag gaan winkelen. S’middags was er ter gelegenheid van de verjaardag van Arnold een “zoet” uurtje op de D&A met Arnold & Diana en David & Suzy. Na de middag een wandeling door de stad gemaakt. S’avonds de verjaardag van Arnold gevierd in “La table à Victor”, een uitstekend restaurant met lekkere gerechten en een uitstekende crew.

Mooie bloemen en planten overal.  Het hotel de Ville en de kathedraal van Toul.

23-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois

22-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 – Vrijdag 22-06-2018 - Toul

Voormiddag zijn we samen met Arnold, Diana en Suzy met de auto naar de Intermarche geweest om de flessenwater voorraad aan te vullen.  We hebben hen mee gevraagd gezien wij dit toch van plan waren en zij anders alles met de fiets moesten halen. Terug aan de haven een plaatsje gevonden op de parking in plaats van langs de weg. Namiddag aijn Annie & Suzy naar de stad geweest terwijl ik een tochtje in de omgeving heb gemaakt.

Stadspoort en Remparts in Toul, Kazematten die nu gebruikt worden als garages.

In Toul heeeft het Canal de la Marne au Rhin (Branche Quest) een verbinding met de Moezel. In Frouard gaat het kanaal (Branche Est) terug van de Moezel af richting Rijn – Straatsburg.  De stad Toul is een oude stad met rondom omwallingen en versterkingen van het type Vauban die nog voor een groot gedeelte intact zijn.  Dat soort stadsversterkingen vindt je in bijna alle oude steden in Frankrijk.

Yachthaven van Toul.                   De Kathedraal.                   Links de Moezel en rechts de molens.

De straten en pleinen zijn mooi opgefleurd met bloemen en planten.

22-06-2018, 21:54 Geschreven door Alois

21-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 – Donderdag 21-06-2018 - Pargny-sur-Meuse - Toul

Voor wij te 09:15 uur vertrokken was de Nederlandse vloot die vooraan lag al vertrokken.  Neem daar de D&A en de boot die gisterenavond nog vertrokken was bij  en dan weet je dat het vandaag druk zal worden.  We doen het dus rustig aan.  We arriveerden te 09:45 uur aan de tunnel van Foug waar het licht op groen stond dus we konden er dadelijk door.  Dit is een korte tunnel die goed verlicht is.  Na die tunnel kwamen we aan sluis S14-Foug.  Deze is bemand en hier moet je de telecommand afgeven.  Wij gingen alleen door deze sluis met een verval van 6 meter.  Hierna volgt een sluizentrap van 11 sluizen die geautomatiseerd is.  Als je uit de eerste uit vaart wordt het mekanisme voor het schutten van de tweede in gang gezet.  We hadden geluk dat we geen tegenliggers hadden zodoende dat we de hele trap net groen en een open sluisdeur hadden toen we aan de volgende arriveerden.  We gingen te 13:00 uur in de laatste en 20 minuten lagen we vast in de bijna volle haven van Toul.

Tunnel van Foug.    Gezellige drukte op het Fête de la Musique.  Commercy, Palais Stanislas. Maas.

Na de middag ben ik de stad in gefietst op zoek naar een boek over het varen over de Moezel.  Ik vond het in een heel klein boekenwinkeltje.  Nadien naar het station gefietst om de dienstregeling van de treinen tussen Toul en Commercy en daar vernam ik dat er morgen een treinstaking zou zijn.  Daarom ben ik net na het avondeten met de trein van 18:58 uur nog de auto gaan halen.  Op 13 minuten was ik in Commercy, 32 km verder.  Op sommige stukken reed de trein 150 km/uur. Iets voor 20:00 uur was ik terug op de boot.  Toen ik met de auto terug reed had je boven op enkele heuvel een mooi uitzicht.  Als je hier rond kijkt zie je in alle richtingen kalkgroeven, hele heuvels zijn afgegraven.  Hier is blijkbaar ooit veel cement gemaakt.

21-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois

20-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 – Woensdag 20-06-2018 - Commercy- Pargny-sur-Meuse

Toen wij te 09:00 uur vertrokken waren er weer een aantal boten vertrokken. Na 3 km net voor sluis S5-Euville kruisten wij de Ambiorix, een 25m-boot, en toen we de laatste bocht voor de sluis uit kwamen zagen we nog net de laatste boten uit de sluis varen.  Later aan de sluizen S4-Sorcy en S3-Sorcy waren die net boven in de sluis toen wij eraan kwamen. Vanaf sluis S2-Sorcy kregen we het gezelschap van de D&A waar we ook de volgende sluis S1-Troussey mee door gingen.

Zicht op Neuville.                            De Ambiorix.           De laatste fabriek en laatste sluis op het Canal de la Meuse.

Tussen e twee laatste sluizen was er maar een zeer smalle vaargeul door de begroeiing waardoor ik vuil in de filter kreeg en moest spoelen.  Ondertussen was de D&A tot aan de volgende sluis gevaren om deze te bedienen en daar konden we dus dadelijk in. Te 12:55 uur arriveerden we in Pargny-sur-Meuse.  We hadden geluk gezien er een tiental minuten na onze aankomst twee boten uit de richting van Toul kwamen zodat als die eerst waren geweest alles vol had gelegen. Er is nu nog één plaats voor een 10-meter boot.

20-06-2018, 16:13 Geschreven door Alois

19-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 – Dinsdag 19-06-2018 - St Mihiel - Commercy

Wij vertrokken te 09:00 uur nadat er al vier vertrokken waren waar onder de D&A die eerst weg was.  Toen wij aan de eerste sluis kwamen, S10-St Mihiel, lagen de nrs 3 en 4 nog voor de sluis.  Daarom waren wij pas op 10:05 uur boven.  Als we buiten varen zullen we het maar kalm aan doen anders moeten we toch steeds wachten.  Toen we een klein uur later aan sluis S9-Koeur le Petit kwamen zagen we de voorgaande schutting net buiten varen dus dat kwam goed uit.  Aan de volgende S8-Ham-sur-Meuse waren zij al uit het zicht.  Zo gingen we steeds alleen verder door de sluizen S7-Vadonville en S6-Commercy.  Langs het kanaal in Vadonville ligt een zeer groot rangeerstation.  Op dit stuk tot Commercy ligt ook een nieuw fietspad sedert dit jaar.

Camouflage tunnelingang. Pakjes van 250 kg maken. Oude karzerne op de berg in St Mihiel.

De kwamen aan in Commercy te 13:35 uur.  De steiger en de rechte kade lagen helemaal vol.  We hebben eerst nog geprobeerd aan de schuine kade aan te meren maar Arnold zei ons dat we maar op hun plaats en zij tegen ons aan moesten komen liggen.  Toen we een half uurtje vast lagen is de eerste boot aan de steiger nog vertrokken en later die voor ons lag zodat de D&A nog tegen de steiger kon.  Namiddag ben ik alleen de auto gaan ophalen.  Ik vertrok over het nieuwe fietspad dat tot Lerouville-sur-Meuse het kanaal volgde.  Nadien volgde ik de Maasroute richting Noord via Pont-sur-Meuse, Mecrin en dan richting Brasseitte en Ailly-sur-Meuse.  Van daaraf werd het steil bergop richting St Mihiel.  De weg liep over de hoogste top en daar was niets schaduw.  Er was nog een afslag naar de “Tranchée des Soifs” maar die heb ik links (eigenlijk rechts) laten liggen.  Ik had geen zin meer om dat te gaan bekijken.  Het laatste stuk ging stijl bergaf tot in St Mihiel, dus dat was een meevaller.  Aan de steiger gekomen bleek deze weer knotsvol te liggen.

19-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois

18-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 – Maandag 18-06-2018 - Lacroix-sur-Meuse – St Mihiel

Vandaag samen met de D&A vertrokken en stipt 09:00 uur de sluis S12-Lacroix ingevaren.  De Compaen die gisteren ook nog aangekomen is gaat de volgende sluis nemen en zij willen tot Commercy gaan varen. Na 3 km kwamen we aan sluis S11-Rouvrois. Deze werd ook onmiddellijk bediend dus het gaat vandaag vooruit.  Geen tegenliggers gehad en te 10:45 uur lagen we al vast in St Mihiel. Na de middag zijn we weer per fiets terug naar Lacroix gereden via Chauvoncourt, les Paroches, Maizey, Dompcevrin en Bannoncourt. Namiddag zijn er nog drie  boten aangekomen.

Oud stationnetje.       Gevel met toren.     Overdekte markt,                         standbeeld            en fontein in St Mihiel.

De eerste had zich vooraan aan de steiger gelegd.  De tweede was daar tegenaan gaan liggen en nr 3 was tijdens onze afwezigheid zonder vragen tegen ons aan komen langs liggen.  Ze waren nog net alles goed aan het vastmaken toen wij terug aan de boot arriveerden.  Aangezien je niet ongevraagd tegen iemand gaat aanliggen behalve in noodgevallen heb ik hen verzocht terug los te maken en een andere oplossing te zoeken. Ze zijn dan tegen nr 2 gaan aanliggen terwijl ze makkelijk nog door de sluis hadden gekund waarboven nog een aanlegplaats is voor een boot.  Hier liggen natuurlijk ook weer twee boten die hier lange tijd liggen en die dus plaatsen voor passanten bezetten zodat er te weinig plaats blijft.

18-06-2018, 00:00 Geschreven door Alois

17-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 – Zondag 17-06-2018 - Lacroix-sur-Meuse

Na het ontbijt vertrokken voor onze fietstocht.  We staken het kanaal over naar Bannoncourt.  Net voor Bannoncourt reden we onder het viaduct van de TGV door en staken de Maas over waarna we in het dorp zelf kwamen.  Aan de andere kant kwamen we dan weer op de Maasroute terecht. Deze volgden we weer noordwaarts richting Woimbey.  Net voor dit dorp stond een wegwijzer naar le Chateau de Tillombois maar zoals gewoonlijk staat daar niet op hoever dat nog is.  We zijn toch maar de heuvel een stuk opgereden en daar kwamen we een lekkere kersenboom tegen waar we graag voor gestopt zijn.  We hebben niet alles geplukt zodat er voor anderen ook nog iets over bleef.  Gezien volgens e kaart Tillombois zes km van onze route af ligt hebben we er maar voor gepast. Van Woimbey gingen we naar Bouquemont, Tilly-sur-Meuse, Villers-sur-Meuse naar Les Monthairons.

Stokrozen  en Mairie in Woimbey.             Hotel in het Château Les Monhairons.     Dorpszicht in Sommedieu.

Dit is geen dorp maar een buurtschap Waar een mooi kasteel staat waar een Hotel-Restaurant in gevestigd is.  Er ligt in een mooi ommuurd park.  De prijslijst voor verblijf en restaurant hangt tegen de muren van de poort.  De prijzen varieren van 110 € voor een mansarde-kamertje tot 645 € voor een duplexappartement.  De restaurantprijzen zijn eraan aangepast. Van hieruit ging het verder naar Ancemont waar we de Maas terug overstaken naar Dieu-sur-Meuse waar we de auto hadden laten staan.  Op de terugweg naar Lacroix reden we eerst naar Sommedieu.  Dis is een dorpje waar de Dieu doorheen stroomt en waar vroeger meerdere fabriekjes lagen.  Het is nu een van die pittoreske dorpjes met mooie dorpsgezichten.  Er is één hotel, één bakker en één cafe naast de vroegere lavoir dat nu gebruikt wordt als verbruikszaal.  Toen we later terug aan de boot kwamen bleek er een boot te zijn aangekomen die ook weer terug vertrokken was.  Later kwam de Compaen (NL) er liggen.