Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
11-09-2018
Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 â YH Emmerik â Nijmegen
Goed geslapen vannacht. Deze
morgen de broodjes gebakken en na het ontbijt vertrokken te 09:15 uur.Bij het buiten varen van de haven geen
probleem met de stroming gezien er geen andere boten waren. Het was onderweg
weer druk.Het drukste moment was toen
we aan de Gelderse Poort waren daar waar de Rijn Nederland binnen komt en de
splitsing is met Waal en Pannerdens kanaal.Daar was het echt goed uitkijken want daar kwamen ze van twee kanten
vooraan en het afgaand verkeer splitste zich hier ook. Er stond ook een strakke
wind en na de bocht in de Waal hadden we die pal op kop tegen de stroming in en
daar waren serieuze golven van de boeg- en hek- golven van de passerende
schepen.
Autotransport per boot.Lindenberghaven in Nijmegen. Langs de
Waaldijk.Konicpaarden.
Het bleef zeer druk tot we net
voor de Waalbrug in Nijmegen waren waar we de Lindenberghaven in wilden. We
hadden geluk dat er net geen enkele boot passeerde. We legden aan aan de lange
steiger aan de kant van de Waal.Hier
moet je een parkeerticket voor de boot nemen. (14,60/dag) Elektriciteit en
water zijn hier bij inbegrepen dus dat is schappelijk. Na het eten vertrokken
we weer voor onze fietstocht.We fietsten
door paadjes door de uiterwaarden, dan weer over de dijk en door kleine dorpjes
langs de Waal tot we in Griethausen op de grote weg kwamen die naar de Rijnbrug
in Emmerik leidde.Toen we aan de brug
kwamen was het daar een serieuze opstopping, het was ook net spitsuur, maar
daar fietsten wij gelukkig gewoon voorbij.We hadden weer 38 km op de teller toen we aan de auto kwamen.Terug in de haven lagen er nog twee andere
jachten bij aan de steiger en de boot van de brandweer lag ook binnen.
We waren vanmorgen pas te
09:15 uur klaar met het ontbijt en klaar om te vertrekken. Toen we de vaargeul
van de haven uit gingen waren er net twee vrachtschepen gepasseerd en was er
onmiddellijk geen verkeer in de buurt dus hadden we alle plaats.We moeten vandaag 38 km tot Emmerik. Omdat we
ons al een maar keer afgevraagd hadden hoeveel boten we die dag gekruist waren
of die ons voorbij gegaan waren ga ik vandaag eens streepjes trekken voor elke
boot.
Pegel Emmerik. De oude kerncentrale in Kalkar, nu pretpark.
En druk ! Zandtransport.
Het was met momenten heel
druk, andere tijden was het kalm maar we hebben vandaag bij aankomst in Emmerik
rind 12:30 uur 64 schepen tegen gekomen waaronder 3 passagiersschepen en 2
jachten.Er zijn ook 9 schepen die ons
opgelopen hebben. Het zijn en enkele duwkonvooien met 4 duwbakken. We vonden
een plaatse in de YH Emmerik. Goed uitgeruste haven, voor alle boten dezelfde
ligprijs (12€), elektricitiet (1€/2Kw), douches (0,5€), heel wat anders dan een
paar dagen geleden.Namiddag een
fietstocht van 41 km terug naar Wesel.
Dag 119 - Zondag 09-09-2018 - Ruhrorter YC Duisburg -Wesel
We waren te 08:50 uur
vertrokken na achteraan in het havendok gedraaid te hebben. Het was veel
drukker voor een zondag dan we gedacht zouden hebben. Ze hadden ons
gewaarschuwd dat er veel passagiersschepen zouden zijn maar wij hebben er maar
2 gezien vandaag. Het was wel een drukte van vrachtschepen.
Haven Wesel.Staalfabriek ThyssenKrupp.Steenkool voor de centrales. Sluis in
Wesel-Dattlen-kanaal.
We hebben ze niet geteld maar
dat gaan we morgen toch eens doen. Er stond een strakke en frisse wind maar het
was zonnig dus dat viel wel mee.We
arriveerdente 12:00 uur in YH Wesel.
Mooie grote goed uitgeruste haven.Er
zijn hier zomaar even 5 verschillende watersportverenigingen gevestigd.
Namiddag een mooie fietstocht van 42 km terug naar Duisburg gemaakt.
Eerst naar de bakker geweest
en ondertussen eens gekeken waar ik de auto zou kunnen laten staan op een
plaats waar het gratisch parkeren is.Een plaats gevonden aan de kantoor gebouwen langs de haven waar je
alleen op werkdagen tussen 08:00 en 19:00 uur een parkeerticket moet nemen.De auto van de betaalparking gehaald (20
betaald voor een nacht parkeren !) en op een van die gratis plaatsen gaan
zetten. Er waren in het havendok al vier kleine bootjes van de vaarschool die
hier ook gevestigd is op pad. De mensen van de WSP-boot Dusseldorf waren ook al
aan boord. Hun kantoor ligt op de hoek naast de jachthaven.Na het ontbijt onmiddellijk
vertrokken.
Zo ver zitten we. Burchruïne in
Kaiserswerth. De oude veertoren en een oud dok met een oude rijnaak in Dusseldorf.
Net toen we de hoek omdraaiden
en zicht hadden op de havenmond passeerden er al twee vrachtboten.Toen de laatste voorbij was konden wij naar
buiten.Het is hier al heel druk.In totaal waren er acht boten in de buurt dus
was het uitkijken geblazen.Toen die
allemaal weg waren werd het even kalmer maar dat duurde niet lang.Ik heb ze niet kunnen blijven tellen maar ik
schat dat we er een 25-tal hebben gekruist en er zijn er een achttal die ons
voorbij gevaren zijn.Bij momenten was
het echt een kolonne die we tegen kwamen.De meeste vrachtschepen voerden het blauwe bord aan SB zodat je SB-SB
moet kruisen maar eentje zat er tussen die geen bord had en die je dan gewoon
moest kruisen zodoende dat we twee maal tussen 2 mekaar kruisende boten door
moesten.Het vaarwater is hier wel breed
maar toch moet je goed oppassen en je kan dan de boeg en hekgolven niet snijden
waardoor je hevig gaat schommelen.Toen
werond 12:00 uur aan de monding van de
Ruhr, het havenkanaal en de haven kwamen werd het nog effe drukker door enkele
rondvaartboten die van en naar het centrum van Duisberg gingen.Gelukkig was er geen in de buurt toen we de
jachthaven in gingen, dat was dan krap geweest met de sterke stroming die daar
staat.We lagen te 12:05 uur vast.Hier staat nog 2 meter water dus dat is
voldoende voor ons.Na het aanleggen
moesten we de fietsen van de steiger een meter of acht naar boven dragen langs
trappen en kleine steigertjes om onze fietstocht te beginnen.We hebben een keer de routeplanner van
Google-Maps gebruikt maar dat viel tegen.Die stuurde ons steeds langs een grote baan met veel verkeer en door de
stad.Die van Tahuna, die ook op mijn
Gsm staat, is veel beter.Die neemt de
echte fiets- en Mtb-paden en stuurt je langs verkeersarme wegen.Na 38 km waren we weer aan de auto.
De bakker was vlak bij de
haven en dus waren we rond 09:00 uur klaar om te vertrekken. Momenteel was het
redelijk rustig maar dat veranderde snel. Veel vrachtboten op en af, een stuk
of zes passagiersschepen, enkele van de lijnschepen ennog een bunker en een werkboot zijn we tegen
gekomen vandaag.
Ingang YH Köln.Kade aan de promenade in Köln.Brug Köln.Brugpijler oude brug Remagen
Het gaat wel goed vooruit met
een meestroming van ongeveer 4 km/uur.We waren dan ook te 13:20 uur in de jachthaven van Dusseldorf.Het is hier wel een tegenvaller voor te
liggen, zo maar effe 34 ! We gaan het hier dan ook kort houden en maar een
nacht blijven.Ik ben tevoet naar het
station gegaan (22 min), dan met de trein van van 15:58 uur de auto gaan
ophalen in Koblenz (1:48 uur onderweg), effe een taxi genomen naar de parking
aan de jachthaven (bus was voor mijn neus vertrokken !) en dan met de auto
terug naar Dusselfdorf.
Dusseldorf in zicht.Allemaal nieuwe gebouwen in de oude haven.
Ik was te 20:08 uur na het
zoeken van parkeerplaats terug aan de boot. Na het eten nog wat TV gekeken en
toen gingen de rollen omlaag.
Het was rustig hier en we hebben goed geslapen maar toch
was ik te 05:15 al wakker. Het heeft vannacht ook wat geregend maar nu was het
droog tot ik van de bakker terug kwam. Het is blijven druppelen en het was zon
echte grijze regenlucht maar we zijn toch maar te 08:40 uur vertrokken. Toen we de havengeul door gingen kwamen de
mensen van de Politie-boot (hun steiger ligt hier in de havengeul) ook net aan
het vaartuig aan om hun dienst aan te vatten.
We moesten even langzaam aan doen om de veerboot te laten vertrekken die
net voor de havenmonding hun losplaats heeft. Eenmaal die vertrokken was naar
de overkant konden we weg. Van het ogenblik dat je de havengeul uitkomt voel je
dadelijk de 4 à 5 km stroming die je mee hebt stroomafwaarts. Onderweg was het zicht
niet optimaal maar toch voldoende om veilig te varen en de schepen te zien
aankomen. Het klaarde eerst wat op, toen werd het weer wat donkerder maar het
bleef droog. Toen we 23 km verder Köln
naderden zagen we in de richting stroomafwaarts zeer zware regenbuien aankomen
en besloten we hier te stoppen.
Voor anker midden op de stroom. Een hele file vrachtwagens
bij. YH Köln.
Een telefoontje naar de havenmeester bevestigde dat we
binnen konden en dat er genoeg water stond (hier nu nog 2 m diepte). We zochten een lege box en aan nr 42 konden
we invaren. Het liggeld is hier ook
genoeg (1,8/Lm + 5 toeristen- en huisvuil-taks) maar douches en elektriciteit
zijn inbegrepen dus dan valt het nog mee. Namiddag zijn we een stadswandeling
(7 Km gedaan !) gaan doen. Door de stad naar de Alt-stadt met de Dom en enkele
winkelstraten en via de Rijnpromenade terug naar de haven. Het oude havengebied werd helemaal vernieuwd
en gerestaureerd.
De Dom van Keulen. Gouden schrijn. Mooie mozaikvloer. Het
orgel boven tegen geplakt. De Malatovturn.
Oude pakhuizen werden omgebouwd naar horeca en
kleinhandelszaken en waar vroeger de havenkranen stonden (tussen de jachthaven
nu en de Rijnkaden) staan nu drie appartementsblokken in een vorm waarin je
havenkranen zou herkennen. Ze noemen ze
hier dan ook de Kraanhuisen. Op de punt van het haveneiland staat het
Chokolademuseum en aan de overkant de
Malatovturn. Beide gebouwen markeren de
ingang van de jachthaven die bestaat uit
een +- 250 m lange drijvende steiger met aan beide zijden vingersteigers
waardoor er 100 ligplaatsen zijn. Stroomafwaarts van de ingang van de
jachthaven, langs de Rijnpromenade liggen een hele resem aanlegsteigers voor passagiersschepen. Toen we hier aankwamen lagen er een stuk of
zes aangemeerd.
Vroeg uit de veren vandaag. Wandelingetje naar de bakker,
ontbijt en vertrokken te 08:40 uur. Te 09:00 uur arriveerden we aan sluis
S-Koblenz die open stond en waar een rondvaartboot en een jacht op ons lagen te
wachten. Op een tiental minuten waren we buiten en moesten we nog 2 km doen tot
aan de monding met de Rijn. Hier op de
Deutsche Hecke staat een standbeeld van Keizer Wilhelm van Pruisen. Aan de overkant de Festung Ehrenbreitstein.
Keizer Wilhelm I.Monding van Moezel (R) in Rijn (L). Nogal
wat stroming hier.
Hier gaat ook een kabelbaan van aan het standbeeld naar de
overkant van de rijn naar de vesting. De eerste kilomters op de Rijn hadden we
geen scheepvaart maar toen begonnen ze te komen. Met drie tegenliggers waarvan
er twee mekaar voorbij moesten en dan nog eentje die langs achter kwam was het
uitkijken.We hadden vergeten de
patrijspoorten dicht te doen met het gevolg dat , toen we door de boeggolf van
de boot die het snelste voer gingen we een klats water binnen kregen. Beddegoed
nat natuurlijk !Gelukkig droogde het
goed.
Afbraakwerken. Oude havenkraan. Het wordt druk.En nog drukker.En het stopt niet.
We voeren langs talrijke plaatsen waarvan er meerdere een
burcht in de buurt hadden. We wilden na 46 km binnen varen in de haven van
Oberwinter doch daar miskeken wij ons een beetje bij zodat we vastliepen op de
rand van de invaar geul. Het duurde een
half uurtje eer we met behulp van de boeggolf van een voorbijvarend schip los
kwamen. Met de tweede poging, netjes midden tussen de boeien van de invaar geul
lukte het ook niet. We zijn dan maar
verder gevaren en onderweg vroegen we via de radio aan een voorbij varende
motorboot of zij een haven wisten waar we terecht zouden kunnen. Volgens hen
konden pas aan km 660, na 73 km gevaren te hebben binnen in de haven van
Mondorf. Volgens de havenmeester is het
hier nu nog 2 meter diep.
Deze nacht vertrok het grote passagiersschip dat hier
achter ons lag. De lading passagiers van
dat schip waren allemaal Engels pratende oudjes waarvan er verschillende slecht
te been waren. Er zijn er gisteren een
aantal langs onze boot gewandeld in de richting van het dorp. En waren er bij die aan elke zitbank langs de
kade (en er staan er wel enkele) moesten gaan zitten om uit te rusten ! In de
vroege ochtend zijn er nog een paar vrachtboten langs gekomen maar daar hadden
we niet zo veel last van. We vertrokken
vandaag te 09:15 uur en waren 20 minuten later aan sluis S-Lehmen.
Burg Lehmen, Burg Kobern-Gondorf. Haven Winningen. Koblenz in zicht. Wagentje voor
het druiventransport.
Ook hier moest ook weer net een grote passagiersboot
buiten en konden we daarna onmiddellijk binnen samen met een werkboot van het
Wassershutsambt (WSA), de collegas van onze Vlaamse Waterweg NV en het Franse
VNF.Na het buitenvaren passeerden we
nog twee grote passagiersschepen 165 m en 135 m.We voeren voorbij jachthaven Winningen (grote
haven) en het kleine jachthaventje van Guls waar je alleen binnen kan onder de
2,8 meter hoogte dus daar konden wij niet in.We voeren tot net voor de Kurt Schumacher-Brucke net voor Koblenz aan
kilometerpaal 4 in jachthaven YCMK-Koblenz-Mettenich.Hier vonden we een plaatse waar we goed
liggen om weinig last te hebben van de golven van voorbijvarende schepen.
Namiddag weer ons fietstochtje langs Guls, Winningen,
Kobern-Gondorf, Lehmen, Kattenes en Lof waar we via de Moselbrucke Lof-Alken
terug aan de auto arriveerden.
Deze morgen na het ontbijt eerst de auto aan het
winkelcentrum aan Aldi gaan zetten en te voet terug naar de boot gegaan en
daarna vertrokken. Na anderhalf uur arriveerden we aan sluis S-Muden. Daar kwam net een passagiersboot uit en
daarna konden wij binnen. Op een tiental
minuten waren we vast en beneden. Toen
we beneden waren en de deuren open gingen lag er al een vrachtschip te wachten. Na dien
voeren we voorbij de jachthaven Laguna, de steiger van het Bootshaus (hier
kunnen maar enkele kleine boten liggen die daar eentje gaan drinken) en wilden
we in de jachthaven van Brodenbach gaan liggen doch daar hadden ze één
passantensteigertje van 4 meter lang met ervoor en erachter nog dwarsliggende
bootjes dus daar was geen plaats voor ons en dan zijn we maar verder
gevaren. In Alken (niet bij ons in
Limburg maar hier langs de Moezel hebben ze ook een Alken) ligt een kade net
voor het dorp. Daar lag niemand dus
hebben we hier vast gemaakt. Toen we net
vast lagen kwam er een snelle motorboot aangevaren die ook aan de steiger wou
komen aanleggen denk ik maar die kon niet wachten tot ik iets achteruit gaan
liggen was dus die is verder gevaren.
Onderweg mooie dorpjes. Burg Thurant in Alken. In het
dorpje Alken.
Het viel
hier best mee met de golven van voorbij varende boten. Er liggen hier ook twee steigers voor
passagiersschepen dus minderen de
voorbijvarende boten hier snelheid. Na het eten zijn we vertrokken om de auto
op te halen. Onderweg moesten we in Klotten het veerpontje naar de overzijde
nemen gezien het fietspad verderop onderbroken was door wegenwerken en de
omleiding langs die kant over de berg ging.
Na het avondeten wilden we met de auto naar het kasteel Burg Thurant
rijden maar kwamen terecht boven op de berg ernaast maar dat was ook de moeite. Er staat een 12e eeuws oude kerk
op. In 1930 was dat nog een ruine maar
ze werd helemaal terug opgebouwd in de oude stijl. Hier boven op deze berg heb je een zeer ruim
panorama. We zitten hier ook nog een
eind hoger dan waar de oude burcht staat.
We kijken er boven op hier.
Ondertussen begon de avond te vallen en zijn we terug naar beneden
gereden en hebben nog een wandeling door het pittoreske weinort gemaakt.
Gisteren avond vertrokken er hier een paar bussen die
mensen van de camping ergens naartoe bracht.
Rond middenacht kwam er al een groep met autos met veel kabaal
terug. Een goed uur later arriveerde nog
een zatte troep die het nodig vond op een boot hier vlak bij verder te drinken
en luid mee te zingen met de muziek die enkele malen danig hard werd
gezet. Gelukkig heeft het niet te lang
geduurd en was het niet zo warm als enkele weken geleden zodat we met de ramen
dicht konden slapen en het geluid gedempt werd.
Deze morgen was op die boot natuurlijk alles zo dood als een pier en
lagen die nog in hun nest te sti . . Wij
vertrokken om 09:05 uur, een kwartier later dan de Gulliver. Na een uur
arriveerden we aan S-Fankel. Hier werd
de sluis voor ons onmiddellijk klaar gemaakt en konden we dadelijk binnen. In deze sluis staan drijvende bolders maar
dat had ik te laat gezien.
Zicht op de Reichsburg, de haven, smalle straatjes en het
marktplein in Cochem.
Ze staan
ook maar aan stuurboordkant in de sluis en wij zijn gewend met de bakboordzijde
aan te meren. Onderweg was het rustig,
maar een vrachtschip en twee passagiersboten gekruist. Net voor Cochem kruisten we nog twee jachten
en een snelle motorboot. Aan de
linkeroever in Cochem liggen alleen de aanlegsteigers voor de passagiersboten.
We hadden eerst aangelegd aan de rechteroever maar daar dansten we telkens er
een boot passeerde nogal op en neer.
Nadien bleek dat iets verder een kaaimuur was waar je kon achter liggen
en we hebben dat dan maar gedaan. Namiddag ben ik met de trein de auto gaan
ophalen in Traben-Trarbach. Het ritje
met de trein duurde een half uur met één overstap in Bullay naar het moderne
boemeltreintje tussen Bullay en Traben-Trabach. De terugrit met de auto viel tegen. De GPS stuurde mij langs alle kleine wegen en
daar was het een drukte met de kampeerautos die hier overvloedig aanwezig
zijn. Annie was ondertussen de stad ingegaan (en de weg terug gevonden ook nog,
maar het is hier ook niet zo groot)
Hier was het ondanks dat het hier een stad is en we vlak
bij het centrum liggen heel rustig. Er
zijn gisteren avond en deze morgen wel een aantal grote schepen gepasseerd maar
daar hebben we toch geen last van gehad.
We zijn te 09:10 uur vertrokken naar sluis S-Enkirch. We moesten wachten tot de sluis terug vol was
en er een jachtje mee boven was. De Gulliver (D) waar we al een paar dagen bij
gelegen hebben kwam ook nog aanvaren maar die is minder dan 3,3 meter breed en
die kan dus door de bootsluis, die moet niet wachten op de grote sluis. Wanneer
wij een maal onder waren en uit de sluis
gingen lag er al een groot passagiersschip klaar om de sluis in te varen. De Gulliver hebben we niet meer gezien, we
dachten dat die rapper onder was en dat die al weg was.
Beeld in Traben. Steiger van Traben. Op de brug in Zell. Zicht op Zell.
Toen we echter ter hoogte van Zell kwamen kwam die achter
nog achter ons aan. Later bleek dat zij
hadden moeten wachten op een sportboot waarvan de schipper blijkbaar niet kon
varen gezien hij de sluis niet binnen was kunnen varen en ze hem met twee man
de sluis hadden moeten in trekken. Alles
had zo lang geduurd en daardoor had de Gulliver zo lang moeten wachten.
Ter hoogte van Bullay ligt er een brug over de Moezel met
twee verdiepingen. Bovenaan rijdt de
trein en onderaan het wegverkeer. Dat is
wel een speciaal geval, dat zie je niet zo dikwijls. Vervolgens kwam sluis St
Aldegond eraan. Hier moesten we ook weer
wachten. Onderweg waren we opgelopen door een groot tanker-koppelstel waar we
niet mee door de sluis konden en misschien ook niet mee mochten. Tijdens het
wachten voor de sluis hebben we nog snel een handwasje gedaan dus dat is ook
weer gepasseerd.
Dubbeldekbrug over de Moezel in Bullay. Weinhaus Mertens. Jachthaven Senheim.
We hadden
hier net mee gedaan toen we de sluis binnen konden. In de haarspeldbocht ter hoogte van Bremm moesten we een groot
passagiersschip kruisen maar dat liep vlot.
Iets voor voor de bocht van Senheim kwam er een sportboot weer met zeer
hoge snelheid langs achter en die gooide net voor hij ons ging passeren het
roer om zodat hij achter ons langs van stuurboord naar bakboord ging. Hierdoor had ik niet de tijd om de boeggolf
te dwarssen zodat in de kajuit alle schuiven weer open kwakten, enkele glazen
die op de kast tonden stuk vielen en de soepketel die op het vuur stond net
niet eraf donderde. Ik heb via de radio
de chauffeur van de vliegende badkuip vriendelijk bedankt om de geleverde
prestatie. Later bleek dat de schipper
van de Gulliver die toen een kilometer voor ons uit voer hufter ook nog eens de
waarheid verteld had, met het gevolg dat de badkuip ineens stil viel en
normaal doorging. Er zijn van die gasten met die snelle motorboten die denken
dat ze alles mogen en met niemand rekening moeten houden. Wanner we te 15:15 uur in de haven van
Senheim binnen liepen bleek de Gulliver daar ook binnen gevaren te zijn. Het is een haven met camping en wordt uitgebaat
door een Nederlands koppel. Er is een
klein winkeltje, het sanitair is top, je kan er brood bestellen en er worden bussen
ingelegd naar wijnproeverijen en Cochem.
We hebben hier goed geslapen maar ik was deze morgen toch
vroeg wakker. Eerst het reisverslag nog maar eens bij gewerkt want dat was er
gisteren avond niet meer van gekomen; (De wijn was te lekker en we waren ook
allebei weer moe.) Nadien naar de bakker in Wintrich gereden en na het ontbijt
weer om 08:55 uur los gemaakt en vertrokken. Sluis Wintrich was vlakbij en we
konden net met een werkboot de sluis in. Het was weer een mooi stuk varen hier
met de leuke wijndorpjes en de vele wijnaanplantingen. Op de meest onmogelijke plaatsjes hebben ze
hier wijnstokken aangeplant. De mensen
die hier het snoei- en ander werk doen moeten wel lenig zijn en mogen geen
hoogtevrees hebben. Er zij zeer steile stukken bij waar aanplantingen
zijn.
Zicht bij aankomst in Bernkastel. Enkele gevels onderweg.
We wilden rond de middag aanleggen aan de swimmstege
(vlottende steiger) van Kinheim maar dat betrouwde ik niet met de sterke
zuiging die er is wanneer een groot schip aan 20 km/uur voorbij raast. Het
steigertje is maar gemaakt met van die prefab-elementen die in binnenhavens nog
al eens gebruikt worden en dat vind ik voor op een rivier en dan een boot van
13 ton een beetje te min. Wanneer een boot voorbij kwam kraakte en piepte het
steigertje langs alle kanten.We zijn er
dan ook maar een half uurtje blijven liggen om te eten en zijn dan verder
gevaren.Het volgende steigertje in Kröv
was ook zon model dus daar zijn we voorbij gevaren.Dan lagen er alleen nog de steigers voor de
rondvaartboten en de boten die hier watertaxi spelen tussen de wijndorpen voor
de toeristen.Die hebben een
dienstregeling die elk dorp enkele malen per dan aandoet dus die steigers
kunnen we ook niet gebruiken.
Een zonnewijzer in de wijngaarden. Stadspoort Traben-Trarbach.
Nieuwe brug. Luilekkerbank.
We moesten dan verder varen tot Traben-Trabach waar een
stadssteiger voor twee boten kunnen liggen.
We hadden dus vandaag weer een dikke 35 km gevaren en hadden we toen we
weer terug waren van de auto op te halen ook nog eens 36 km gefietst. Het zal
dus weer niet heel laat worden vandaag !
Het heeft vannacht nog geregend doch deze morgen was de
weg droog. Na het ontbijt begon het weer
te regenen en Manfred en Marion vroegen zich af of we toch zouden vertrekken.
Maar we moeten verder dus gaan we toch vertrekken.
Peilboot aan het werk. Fährtorn in Trittenheim waar vroeger een veerboot
lag. Zonnewijzer tussen de wijngaarden.
We waren nog niet de haven uit of we moesten de motor al
stil leggen gezien er iets in de inlaat van het koelwater terecht gekomen
was. Gelukkig ging het er met een keer
doorblazen uit en konden we dan toch vertrekken. In de haven lag nogal wat
groen in het water. We waren we te 09:00 uur en zouden normaal tot Neumagen
varen maar Manfred had ons een goede tip gegeven van iets verder door te varen
tot Wintrich waar net voor de sluis een steiger van een wijnhuis-restaurant
ligt. Daar mag je, als je in het
restaurant gaat eten, gratis overnachten met elektriciteit. De jachthaven van Neumagen zou ook heel duur
zijn. Omdat we vandaag toch wilden uit
eten gaan en beter ons geld daaraan uitgeven zullen we dan maar tot daar varen.
Grote opbrengst zo te zien. Replica van in in gevonden beelden in en
langs de Moezel.
Rond 10:15 uur werden we enkele kilometers voor
sluis Detzem opgelopen door de Eendracht (NL) die er zo vandoor ging dat we hem
niet konden volgen en we te laat aan de sluis kwamen om mee naar binnen te
schieten. Gelukkig kwam er een opvaart
en konden we met twee passagiersschepen mee met de volgende schutting. Het was wel 11:05 uur eer we er door waren en
verder konden. Vervolgens hebben we nog 02:40 uur door een prachtig landschap
met aan weerszijde van een kronkelende Moezel afwisselend mooie dorpen gelegen
in een schaakbordpatroon van wijnvelden. Er liggen veel campings en camperplaatsen langs de Moezel. Onderweg een vijftal vrachtschepen
tegengekomen en door twee opgelopen. Tevens een sliert passagiersboten
gekruist. Het schijnt dat er een vloot
passagiersschepen die normaal op de Rijn varen naar de Moezel zijn gekomen
gezien ze op de Rijn bijna nergens kunnen aanleggen met de lage waterstand. De
fietstocht van vandaag was 38 km langs de Moezel en door de dorpjes en de vele
km2 wijngaarden. Het etentje was lekker en de Riesling van het huis eveneens.
We vertrokken vandaag na broodjes gebakken en gegeten te
hebben te 09:00 uur met een stralende zon. Aan de sluis in Trier moesten we een
half uur wachten. Waarom weet ik niet
maar het licht werd pas op groen gezet toen ik na een hele tijd vroeg of er
iets scheelde. Ze waren ons weer
vergeten denk ik. Hier liggen de sluizen
een heel eind uit mekaar dus gaat het goed vooruit en waren we te 12:05 uur aan
de jachthaven in Schweich. Daar begon
het juist te regenen toen we moesten aanleggen.
Pegel Trier. Beeld op Römerbrucke. Beeld boven op een berg. De
oude havenkranen in Trier. Leuk optrekje.
We zagen daar ook de Zulu met Manfred § Marion
terug die daar hun thuishaven hebben.(Daar hebben we twee maand geleden in
Saaralbe mee samen aan de kade gelegen).
Nu was de plaats naast hun net vrij en ze vroegen om naast hun te komen
liggen. Wanneer wij onze ervaringen met de gesloten waterwegen mee de deelden en
we zeiden dat we namiddag nog met de fiets terug naar Konz gingen rijden stelde
Manfred voor om met de wagen mee te rijden gezien hij in de buurt nog ergens
moest zijn. Toen ik terug was zijn wij namiddag eerst
gaan winkelen en nadien hebben we hun uitgenodigd op de koffie met gebak. We zijn vandaag eens met de kippen op
stok gegaan. We waren allebei een beetje
moe en het was geen weer om buiten te zitten gezien het met momenten fel
regende. Ze moeten hierboven nu ook niet gaan overdrijven anders gaan we misschien nog eens last gaan krijgen van te veel water !. Om 21:15 uur ging de kaars uit.
Gisteren brood besteld aan het
tankstation en na het ontbijt waren we te 09:05 uur weg. Een uur later aan
sluis Grevenmacher konden we dadelijk binnen gezien er een half uur voordien
een vrachtschip door gekomen was. We waren
dan ook na 22 km reeds te 11:55 uur aan de jachthaven van Konz. De havenmeester was telefonisch niet
bereikbaar en we hebben ons dan binnen maar ergens in een box gelegd. We zullen het wel horen als we hier niet
mogen liggen. We zijn dan na het eten de auto gaan ophalen en op de terugweg in
Konz langs een boekenwinkel gereden om te kijken of we daar een vaarboek van de
Moezel en Rijn konden vinden.
Rechts Wasserbillig (L) Links Oberbillig (D) Mooie muurschilderingen. De werkboot Carl Straat aan t
werk voor de barrage.
Die waren niet voorradig maar die konden besteld
worden en na een paar dagen zouden die er zijn. Gezien we echter willen
doorvaren en ik op internet een site gevonden had waar die als E-book te
verkrijgen zijn wou de verkoper die voor mij wel bestellen en doormailen. Dat is eigenlijk gemakkelijk en nog beterkoop
ook, dus ik heb beide boeken nu op mijn tablet èn op mijn gsm staan.
We hebben hier goed geslapen, geen lawaai, geen snelle
motorboten meer na 21:00 uur. Het heeft vanmorgen
weer geregend en het ziet grijs. We
waren wel vroeg wakker en we zijn dan maar vroeg vertrokken ook: 08:00
uur. Het was een klein uurtje varen naar
sluis Stadtbredimus. Toen we daar te
08:50 uur aankwamen stonden de lichten op groen maar er lag een werkponton half
in de sluis en half erbuiten. Het lag
stil en we dachten dat er gewerkt ging worden aan de sluis maar toen we ze
opriepen bleek dat het ponton drinkwater aan het inslaan was. Dat heeft toch wel een kwartier geduurd dus
was het 09:20 uur eer we beneden uit de sluis waren.
Met de Carl Straat in de sluis. Wat is dat voor iets ? Overal waar een beetje plaats is staan
wijnstokken.
De
schipper van het ponton, de Carl Straat, riep ons na de eerste bocht op met
de mededeling dat wij hun langs bakboord mochten oplopen als we dat wilden. Het
ponton was trager dan ons dus daar hebben we dan maar gebruik van gemaakt. Te 10:15 uur arriveerden we aan de kade van
Wormeldange waar op de lichtkrant stond dat het toegelaten was te parkeren tot
12:25 op 28-08-2018. Er lag nog een boot
maar die vertrok even nadat wij vast lagen. Na het ophalen van de auto heb ik
de boot hier terug vol getankt. Het scheelt hier 40 cent/L voor de diesel ! (het
is hier Luxemburg hé). De auto hebben we
ook maar vol getankt, ook 30 cent/L beterkoop.
Aan het tankstation hier aan de Moezel aan de brug in Wormeldange is
het een op en afrijden van autos met Duitse nummerplaten. Aan de overkant van
de brug is Duitsland, dus .. Een ervan,
een oude Mercedes, hing bij het verlaten van het tankstation met de trekhaak
minder dan 5 cm boven de weg ! Ook de sloffen
sigaretten vliegen hier de deur uit ! Later op de dag is er nog een andere boot
(D) komen bij liggen.
Dag 105 - Zondag 26-08-2018 - YH Haute Ham â steiger Besch
Deze morgen was de zon weer van de partij met hier en daar
een witte wolk. Het heeft al goed
gedauwd, de boot droop van de condens dus is het vannacht goed fris geweest. Na
het ritje naar de bakker en het ontbijt vertrokken we weer om 09:50 uur. Na een
half uurtje weer aan sluis Koenigsmacher.
Het duurde een kwartier eer de sluis open ging en dan nog eens 20
minuten om te zakken. Van hieruit was het weer anderhalf uur naar sluis
Appach. Daar kwam ook net weer een
vrachtschip uit toen we daar arriveerden en dus konden we daar ook weer
dadelijk in. Nu zitten we weer net op de grens van Duitsland en Luxemburg. We varen tot het steigertje van Besch. Net na
de sluis kruisten we een passagiersschip dat achter ons in Schengen terug
draaide.
Vertrek uit de haven.
Alles blauw. Steigertje
Besch. Beginnen ze al aan de grote trek ?
Aan het
steigertje lag niemand maar toen we er een uurtje lagen kwam er eentje met een
snelle boot die meende dat het steigertje van hem was (hij woonde in Besch
beweerde hij) en vertelde dat we maar in de jachthaven moesten gaan
liggen. Hij heeft er een half uur
gelegen en is toen met een aantal personen vertrokken. Het is een gemeentesteiger
en er staat helemaal niet dat je hier niet mag aanleggen als je hier niet woont
dus .. gewoon in eigen nat laten sudderen en negeren.
Dag 104 - Zaterdag 25-08-2018 - Thionville â Haute Ham
Vandaag weer met regen vertrokken. Toen we wilden vertrekken ging de sluis net
open om een vrachtschip uit te laten varen, dus konden we er onmiddellijk nadat
die vertrokken was in. Aan de steiger
van de stad in Thionville lagen 3 boten waar onder de Sammy (GB) ook een
bekende. Buiten een vissersbootje hebben we niemand gezien op het water. Later
op de dag klaarde het op en rond de middag toen we in de YH Haute Ham lagen
kwam de zon er nog door, werd het zonnig
maar niet zo warm. Er stond nogal wat
wind.
Remparts in Thionville. Deze wildernis WAS de port te plaisance
van Sierc-lés-bains.
Een week geleden zaten we hier op de boot in zwemkostum,
maar nu kunnen we wel een lichte trui verdragen met die wind. Hzet was wel goed
weer om te fietsen. We deden 11 km terug
naar Thionville en daarna 15 van Sierck-les-Bains terug. Het zeerste stuk reden we over het fietspad
dat we nog niet gedaan hebben maar het tweede stuk hadden we reeds gefietst,
dus dat kenden we van 2 maand geleden.
De jachthaven waar we nu liggen hebben we bij onze eerste passage in
juli voorbij gevaren. Die is nog maar 2
jaar oud en stond niet in onze boek.
De nieuwe jachthaven van Haute Ham. Capitainerie, shop,
servicepunt.
Hier is
wel alles aanwezig zelfs een shop voor de watersporter en een werkhuis. In de
haven is ook de zeilclub gevestigd. Er
is ook iemand die hier tijdens de zomermaanden een speeltuin met
springkastelen, een Bengi-stand, een boogschuttersstand en terras en barbecue
uitbaat. Hier zijn we savonds gaan
eten. Het was er wel fris geworden ondertussen en we zijn dan maar terug naar
de boot gegaan en hebben TV gekeken.
Dag 103 - Vrijdag 24-08-2018 - Metz â Thionville
Het regende na het ontbijt maar we willen hier toch niet
blijven liggen dus vertrokken we te 08:35 uur toch maar. Het is eens wat anders
dan de laatste 2 maanden dat we elke dag zonneschermen moesten hangen om uit de
zon te zitten. Vandaag startten we nog
eens onder een paraplu. Na de eerste
sluis, Metz, was het miezeren na een
tijd voorbij maar het was nog heel hard bewolkt en er stond nogal wat wind. Het is weer heel kalm vandaag.
Voor sluis LOrny-Richemont. Aan sluis Metz. Handige fietsherstelpaal. Thermische centrale EDF.
We
passeerden de sluizen Talange en Orne-Richemont, weer helemaal alleen, en
eenmaal daar voorbij begon het op te klaren. Beide sluizen stonden voor ons
open toen we er arriveerden dus moesten we niet wachten en ging het goed
vooruit en lagen we te 12:45 uur vast aan de kade boven sluis Thionville. Ik
denk dat het hier rustiger gaat zijn dan aan de steiger aan de stad zelf. Niemand
tegen gekomen vandaag. Na het eten
vertrokken we toch maar met de fiets terug. Weer een nieuw stuk fietspad
ontdekt buiten een stuk dat we een dikke maand geleden gedaan hadden. Eerst nog een terrasje in Metz mee gepakt en
dan terug vertrokken. We hadden weer 28 km toen we aan de auto kwamen.
Dag 102 - Donderdag 23-08-2018 - Pont-a-Mousson - Metz
We vertrokken te 08:40 uur. Toen we even vertrokken waren
kruisten wij de Syabonga (Irl) waar we ongeveer een maand geleden samen mee aan
de kade gelegen hadden in Zetting op het Canal de la Sarre. Een dik uur later en 10 km verder stond de sluis
Pargny-sur-Moselle voor ons klaar toen we er arriveerden en tien minuten later
waren we onder. Er is weinig verkeer vandaag. Iets voor de volgende sluis, D’Ars,
kruisten we de vrachtboot Laguz (B) met thuishaven Brugge. Nadien ook nog een sportboot en dan kwam er
nog eentje langs achter die ons net voor de brug voor de sluis voorbij moest
lopen, natuurlijk langs de verkeerde kant, om dan vlak voor onze boeg te keren
en dan volle bak terug te varen zodat het weer lustig op en neer ging..
Weerspiegeling in het stille water. Effe opdrogen na het
vissen.
Door
sluis D’Ars gingen we ook weer alleen door maar hier zakten we zo traag dat het
25 minuten duurde eer we buiten konden. Een stuk voor Metz kruisten we nog twee
sportboten maar die gedroegen zich keurig en te 13:20 uur lagen we weer terug
in Metz. Gezien het weer zo heet was, er
geen zuchtje wind stond om te verkoelen, ben ik de auto maar eens met de trein
gaan ophalen. Op 21 minuten en 5,20 € armer
was i kin Pont-a-Mousson. Op het plein
voor het station stond de temperatuur op een display op 39°. Het was drukkend heet en er had zich
ondertussen een stevig onweer opgebouwd.
Enkele minuten nadat ik met de auto vertrokken was barstste het los. Op de autoweg stonden op enkele plaatsen zo’n
diepe plassen dat er stapvoets moest gereden worden. Het is met tussenpozen blijven gieten tot
ongeveer 21:00 uur. We hebben dan maar TV gekeken gezien we niet meer konden
buiten zitten.