Aniway op reis 2018
Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
    Inhoud blog
  • Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 – Bocholt – Bryac
  • Dag 128 - Dinsdag 18-09-2018 – S15 – Nederweert – Bocholt
  • Dag 127 - Maandag 17-09-2018 – Pas Hav Maasbracht – S15 - Nederweert
  • Dag 126 - Zondag 16-09-2018 – Asselse Plassen – PH Maasbracht
  • Dag 125 - Zaterdag 15-09-2018 – Asselse Plassen
  • Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 – Arcen – Asselse Plassen
  • Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 – YH Boxmeer - Arcen
  • Dag 122 - Woensdag 12-09-2018 – YH Nijmegen - YH Boxmeer
  • Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen
  • Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Blog als favoriet !
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
    11-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 – YH Emmerik – Nijmegen

    Goed geslapen vannacht. Deze morgen de broodjes gebakken en na het ontbijt vertrokken te 09:15 uur.  Bij het buiten varen van de haven geen probleem met de stroming gezien er geen andere boten waren. Het was onderweg weer druk.  Het drukste moment was toen we aan de “Gelderse Poort” waren daar waar de Rijn Nederland binnen komt en de splitsing is met Waal en Pannerdens kanaal.  Daar was het echt goed uitkijken want daar kwamen ze van twee kanten vooraan en het afgaand verkeer splitste zich hier ook. Er stond ook een strakke wind en na de bocht in de Waal hadden we die pal op kop tegen de stroming in en daar waren serieuze golven van de boeg- en hek- golven van de passerende schepen. 

       

    Autotransport per boot.  Lindenberghaven in Nijmegen. Langs de Waaldijk.  Konicpaarden.

    Het bleef zeer druk tot we net voor de Waalbrug in Nijmegen waren waar we de Lindenberghaven in wilden. We hadden geluk dat er net geen enkele boot passeerde. We legden aan aan de lange steiger aan de kant van de Waal.  Hier moet je een parkeerticket voor de boot nemen. (14,60€/dag) Elektriciteit en water zijn hier bij inbegrepen dus dat is schappelijk. Na het eten vertrokken we weer voor onze fietstocht.  We fietsten door paadjes door de uiterwaarden, dan weer over de dijk en door kleine dorpjes langs de Waal tot we in Griethausen op de grote weg kwamen die naar de Rijnbrug in Emmerik leidde.  Toen we aan de brug kwamen was het daar een serieuze opstopping, het was ook net spitsuur, maar daar fietsten wij gelukkig gewoon voorbij.  We hadden weer 38 km op de teller toen we aan de auto kwamen.  Terug in de haven lagen er nog twee andere jachten bij aan de steiger en de boot van de brandweer lag ook binnen.

    11-09-2018, 22:31 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    10-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 120 - Maandag 10-09-2018 - Wesel – YH Emmerik

    We waren vanmorgen pas te 09:15 uur klaar met het ontbijt en klaar om te vertrekken. Toen we de vaargeul van de haven uit gingen waren er net twee vrachtschepen gepasseerd en was er onmiddellijk geen verkeer in de buurt dus hadden we alle plaats.  We moeten vandaag 38 km tot Emmerik. Omdat we ons al een maar keer afgevraagd hadden hoeveel boten we die dag gekruist waren of die ons voorbij gegaan waren ga ik vandaag eens streepjes trekken voor elke boot.

       

    Pegel Emmerik.  De oude kerncentrale in Kalkar, nu pretpark. En druk ! Zandtransport.

    Het was met momenten heel druk, andere tijden was het kalm maar we hebben vandaag bij aankomst in Emmerik rind 12:30 uur 64 schepen tegen gekomen waaronder 3 passagiersschepen en 2 jachten.  Er zijn ook 9 schepen die ons opgelopen hebben. Het zijn en enkele duwkonvooien met 4 duwbakken. We vonden een plaatse in de YH Emmerik. Goed uitgeruste haven, voor alle boten dezelfde ligprijs (12€), elektricitiet (1€/2Kw), douches (0,5€), heel wat anders dan een paar dagen geleden.  Namiddag een fietstocht van 41 km terug naar Wesel.

    10-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (11 Stemmen)
    09-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 119 - Zondag 09-09-2018 - Ruhrorter YC Duisburg -Wesel

    We waren te 08:50 uur vertrokken na achteraan in het havendok gedraaid te hebben. Het was veel drukker voor een zondag dan we gedacht zouden hebben. Ze hadden ons gewaarschuwd dat er veel passagiersschepen zouden zijn maar wij hebben er maar 2 gezien vandaag. Het was wel een drukte van vrachtschepen. 

        

    Haven Wesel.  Staalfabriek ThyssenKrupp.  Steenkool voor de centrales. Sluis in Wesel-Dattlen-kanaal.

    We hebben ze niet geteld maar dat gaan we morgen toch eens doen. Er stond een strakke en frisse wind maar het was zonnig dus dat viel wel mee.  We arriveerden  te 12:00 uur in YH Wesel. Mooie grote goed uitgeruste haven.  Er zijn hier zomaar even 5 verschillende watersportverenigingen gevestigd. Namiddag een mooie fietstocht van 42 km terug naar Duisburg gemaakt.

    09-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 118 - Zaterdag 08-09-2018 - YH Dusseldorf – Ruhrorter YC Duisburg

    Eerst naar de bakker geweest en ondertussen eens gekeken waar ik de auto zou kunnen laten staan op een plaats waar het gratisch parkeren is.  Een plaats gevonden aan de kantoor gebouwen langs de haven waar je alleen op werkdagen tussen 08:00 en 19:00 uur een parkeerticket moet nemen.  De auto van de betaalparking gehaald (20 € betaald voor een nacht parkeren !) en op een van die gratis plaatsen gaan zetten. Er waren in het havendok al vier kleine bootjes van de vaarschool die hier ook gevestigd is op pad. De mensen van de WSP-boot Dusseldorf waren ook al aan boord. Hun kantoor ligt op de hoek naast de jachthaven.Na het ontbijt onmiddellijk vertrokken. 

        

    Zo ver zitten we. Burchruïne in Kaiserswerth. De oude veertoren en een oud dok met een oude rijnaak in Dusseldorf.

    Net toen we de hoek omdraaiden en zicht hadden op de havenmond passeerden er al twee vrachtboten.  Toen de laatste voorbij was konden wij naar buiten.  Het is hier al heel druk.  In totaal waren er acht boten in de buurt dus was het uitkijken geblazen.  Toen die allemaal weg waren werd het even kalmer maar dat duurde niet lang.  Ik heb ze niet kunnen blijven tellen maar ik schat dat we er een 25-tal hebben gekruist en er zijn er een achttal die ons voorbij gevaren zijn.  Bij momenten was het echt een kolonne die we tegen kwamen.  De meeste vrachtschepen voerden het blauwe bord aan SB zodat je SB-SB moet kruisen maar eentje zat er tussen die geen bord had en die je dan gewoon moest kruisen zodoende dat we twee maal tussen 2 mekaar kruisende boten door moesten.  Het vaarwater is hier wel breed maar toch moet je goed oppassen en je kan dan de boeg en hekgolven niet snijden waardoor je hevig gaat schommelen.  Toen we  rond 12:00 uur aan de monding van de Ruhr, het havenkanaal en de haven kwamen werd het nog effe drukker door enkele rondvaartboten die van en naar het centrum van Duisberg gingen.  Gelukkig was er geen in de buurt toen we de jachthaven in gingen, dat was dan krap geweest met de sterke stroming die daar staat.  We lagen te 12:05 uur vast.  Hier staat nog 2 meter water dus dat is voldoende voor ons.  Na het aanleggen moesten we de fietsen van de steiger een meter of acht naar boven dragen langs trappen en kleine steigertjes om onze fietstocht te beginnen.  We hebben een keer de routeplanner van Google-Maps gebruikt maar dat viel tegen.  Die stuurde ons steeds langs een grote baan met veel verkeer en door de stad.  Die van Tahuna, die ook op mijn Gsm staat, is veel beter.  Die neemt de echte fiets- en Mtb-paden en stuurt je langs verkeersarme wegen.  Na 38 km waren we weer aan de auto.

    08-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 117 - Vrijdag 07-09-2018 - YH Köln – YH Dusseldorf

    De bakker was vlak bij de haven en dus waren we rond 09:00 uur klaar om te vertrekken. Momenteel was het redelijk rustig maar dat veranderde snel. Veel vrachtboten op en af, een stuk of zes passagiersschepen, enkele van de lijnschepen en  nog een bunker en een werkboot zijn we tegen gekomen vandaag. 

       

    Ingang YH Köln.  Kade aan de promenade in Köln.   Brug Köln.  Brugpijler oude brug Remagen

    Het gaat wel goed vooruit met een meestroming van ongeveer 4 km/uur.  We waren dan ook te 13:20 uur in de jachthaven van Dusseldorf.  Het is hier wel een tegenvaller voor te liggen, zo maar effe 34 € ! We gaan het hier dan ook kort houden en maar een nacht blijven.  Ik ben tevoet naar het station gegaan (22 min), dan met de trein van van 15:58 uur de auto gaan ophalen in Koblenz (1:48 uur onderweg), effe een taxi genomen naar de parking aan de jachthaven (bus was voor mijn neus vertrokken !) en dan met de auto terug naar Dusselfdorf. 

      

    Dusseldorf in zicht.  Allemaal nieuwe gebouwen in de oude haven.

    Ik was te 20:08 uur na het zoeken van parkeerplaats terug aan de boot. Na het eten nog wat TV gekeken en toen gingen de rollen omlaag.

    07-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 116 - Donderdag 06-09-2018 - YH Mondorf – YH Köln

    Het was rustig hier en we hebben goed geslapen maar toch was ik te 05:15 al wakker. Het heeft vannacht ook wat geregend maar nu was het droog tot ik van de bakker terug kwam. Het is blijven druppelen en het was zo’n echte grijze regenlucht maar we zijn toch maar te 08:40 uur vertrokken.  Toen we de havengeul door gingen kwamen de mensen van de Politie-boot (hun steiger ligt hier in de havengeul) ook net aan het vaartuig aan om hun dienst aan te vatten.  We moesten even langzaam aan doen om de veerboot te laten vertrekken die net voor de havenmonding hun losplaats heeft. Eenmaal die vertrokken was naar de overkant konden we weg. Van het ogenblik dat je de havengeul uitkomt voel je dadelijk de 4 à 5 km stroming die je mee hebt stroomafwaarts. Onderweg was het zicht niet optimaal maar toch voldoende om veilig te varen en de schepen te zien aankomen. Het klaarde eerst wat op, toen werd het weer wat donkerder maar het bleef droog.  Toen we 23 km verder Köln naderden zagen we in de richting stroomafwaarts zeer zware regenbuien aankomen en besloten we hier te stoppen. 

       

    Voor anker midden op de stroom. Een hele file vrachtwagens bij. YH Köln.

    Een telefoontje naar de havenmeester bevestigde dat we binnen konden en dat er genoeg water stond (hier nu nog 2 m diepte).  We zochten een lege box en aan nr 42 konden we invaren.  Het liggeld is hier ook genoeg (1,8€/Lm + 5€ toeristen- en huisvuil-taks) maar douches en elektriciteit zijn inbegrepen dus dan valt het nog mee. Namiddag zijn we een stadswandeling (7 Km gedaan !) gaan doen. Door de stad naar de Alt-stadt met de Dom en enkele winkelstraten en via de Rijnpromenade terug naar de haven.  Het oude havengebied werd helemaal vernieuwd en gerestaureerd.

        

    De Dom van Keulen. Gouden schrijn. Mooie mozaikvloer. Het orgel boven tegen geplakt. De Malatovturn.

    Oude pakhuizen werden omgebouwd naar horeca en kleinhandelszaken en waar vroeger de havenkranen stonden (tussen de jachthaven nu en de Rijnkaden) staan nu drie appartementsblokken in een vorm waarin je havenkranen zou herkennen.  Ze noemen ze hier dan ook de “Kraanhuisen”. Op de punt van het haveneiland staat het Chokolademuseum en aan de overkant  de Malatovturn.  Beide gebouwen markeren de ingang van de jachthaven  die bestaat uit een +- 250 m lange drijvende steiger met aan beide zijden vingersteigers waardoor er 100 ligplaatsen zijn. Stroomafwaarts van de ingang van de jachthaven, langs de Rijnpromenade liggen een hele resem aanlegsteigers voor passagiersschepen.  Toen we hier aankwamen lagen er een stuk of zes aangemeerd.

    06-09-2018, 21:12 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 115 - Woensdag 05-09-2018 - YCMK Koblenz – YH Mondorf

    Vroeg uit de veren vandaag. Wandelingetje naar de bakker, ontbijt en vertrokken te 08:40 uur. Te 09:00 uur arriveerden we aan sluis S-Koblenz die open stond en waar een rondvaartboot en een jacht op ons lagen te wachten. Op een tiental minuten waren we buiten en moesten we nog 2 km doen tot aan de monding met de Rijn.  Hier op de “Deutsche Hecke” staat een standbeeld van Keizer Wilhelm van Pruisen.  Aan de overkant de Festung Ehrenbreitstein.

      

    Keizer Wilhelm I.       Monding van Moezel (R) in Rijn (L). Nogal wat stroming hier.

    Hier gaat ook een kabelbaan van aan het standbeeld naar de overkant van de rijn naar de vesting. De eerste kilomters op de Rijn hadden we geen scheepvaart maar toen begonnen ze te komen. Met drie tegenliggers waarvan er twee mekaar voorbij moesten en dan nog eentje die langs achter kwam was het uitkijken.  We hadden vergeten de patrijspoorten dicht te doen met het gevolg dat , toen we door de boeggolf van de boot die het snelste voer gingen we een klats water binnen kregen. Beddegoed nat natuurlijk !  Gelukkig droogde het goed. 

        

    Afbraakwerken. Oude havenkraan.      Het wordt druk.  En nog drukker.  En het stopt niet.

    We voeren langs talrijke plaatsen waarvan er meerdere een burcht in de buurt hadden. We wilden na 46 km binnen varen in de haven van Oberwinter doch daar miskeken wij ons een beetje bij zodat we vastliepen op de rand van de invaar geul.  Het duurde een half uurtje eer we met behulp van de boeggolf van een voorbijvarend schip los kwamen. Met de tweede poging, netjes midden tussen de boeien van de invaar geul lukte het ook niet.  We zijn dan maar verder gevaren en onderweg vroegen we via de radio aan een voorbij varende motorboot of zij een haven wisten waar we terecht zouden kunnen. Volgens hen konden pas aan km 660, na 73 km gevaren te hebben binnen in de haven van Mondorf.  Volgens de havenmeester is het hier nu nog 2 meter diep.

    05-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 114 - Dinsdag 04-09-2018 - Kade Alken – YCMK Koblenz

    Deze nacht vertrok het grote passagiersschip dat hier achter ons lag.  De lading passagiers van dat schip waren allemaal Engels pratende oudjes waarvan er verschillende slecht te been waren.  Er zijn er gisteren een aantal langs onze boot gewandeld in de richting van het dorp.  En waren er bij die aan elke zitbank langs de kade (en er staan er wel enkele) moesten gaan zitten om uit te rusten ! In de vroege ochtend zijn er nog een paar vrachtboten langs gekomen maar daar hadden we niet zo veel last van.  We vertrokken vandaag te 09:15 uur en waren 20 minuten later aan sluis S-Lehmen. 

        

    Burg Lehmen, Burg Kobern-Gondorf. Haven Winningen. Koblenz in zicht. Wagentje voor het druiventransport.

    Ook hier moest ook weer net een grote passagiersboot buiten en konden we daarna onmiddellijk binnen samen met een werkboot van het Wassershutsambt (WSA), de collega’s van onze Vlaamse Waterweg NV en het Franse VNF.  Na het buitenvaren passeerden we nog twee grote passagiersschepen 165 m en 135 m.  We voeren voorbij jachthaven Winningen (grote haven) en het kleine jachthaventje van Guls waar je alleen binnen kan onder de 2,8 meter hoogte dus daar konden wij niet in.  We voeren tot net voor de Kurt Schumacher-Brucke net voor Koblenz aan kilometerpaal 4 in jachthaven YCMK-Koblenz-Mettenich.  Hier vonden we een plaatse waar we goed liggen om weinig last te hebben van de golven van voorbijvarende schepen.

    Namiddag weer ons fietstochtje langs Guls, Winningen, Kobern-Gondorf, Lehmen, Kattenes en Lof waar we via de Moselbrucke Lof-Alken terug aan de auto arriveerden.

    04-09-2018, 18:34 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 113 - Maandag 03-09-2018 - YH Cochem – Kade Alken

    Deze morgen na het ontbijt eerst de auto aan het winkelcentrum aan Aldi gaan zetten en te voet terug naar de boot gegaan en daarna vertrokken. Na anderhalf uur arriveerden we aan sluis S-Muden.  Daar kwam net een passagiersboot uit en daarna konden wij binnen.  Op een tiental minuten waren we vast en beneden.  Toen we beneden waren en de deuren open gingen lag er al een vrachtschip te wachten.  Na         dien voeren we voorbij de jachthaven Laguna, de steiger van het Bootshaus (hier kunnen maar enkele kleine boten liggen die daar eentje gaan drinken) en wilden we in de jachthaven van Brodenbach gaan liggen doch daar hadden ze één passantensteigertje van 4 meter lang met ervoor en erachter nog dwarsliggende bootjes dus daar was geen plaats voor ons en dan zijn we maar verder gevaren.  In Alken (niet bij ons in Limburg maar hier langs de Moezel hebben ze ook een Alken) ligt een kade net voor het dorp.  Daar lag niemand dus hebben we hier vast gemaakt.  Toen we net vast lagen kwam er een snelle motorboot aangevaren die ook aan de steiger wou komen aanleggen denk ik maar die kon niet wachten tot ik iets achteruit gaan liggen was dus die is verder gevaren. 

        

    Onderweg mooie dorpjes. Burg Thurant in Alken. In het dorpje Alken.

    Het viel hier best mee met de golven van voorbij varende boten.  Er liggen hier ook twee steigers voor passagiersschepen  dus minderen de voorbijvarende boten hier snelheid. Na het eten zijn we vertrokken om de auto op te halen. Onderweg moesten we in Klotten het veerpontje naar de overzijde nemen gezien het fietspad verderop onderbroken was door wegenwerken en de omleiding langs die kant over de berg ging.  Na het avondeten wilden we met de auto naar het kasteel Burg Thurant rijden maar kwamen terecht boven op de berg ernaast maar dat was ook de moeite.  Er staat een 12e eeuws oude kerk op.  In 1930 was dat nog een ruine maar ze werd helemaal terug opgebouwd in de oude stijl.  Hier boven op deze berg heb je een zeer ruim panorama.  We zitten hier ook nog een eind hoger dan waar de oude burcht staat.  We kijken er boven op hier.  Ondertussen begon de avond te vallen en zijn we terug naar beneden gereden en hebben nog een wandeling door het pittoreske “weinort” gemaakt.

    03-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 112 - Zondag 02-09-2018 - YH Senheim – YH Cochem

    Gisteren avond vertrokken er hier een paar bussen die mensen van de camping ergens naartoe bracht.  Rond middenacht kwam er al een groep met auto’s met veel kabaal terug.  Een goed uur later arriveerde nog een zatte troep die het nodig vond op een boot hier vlak bij verder te drinken en luid mee te zingen met de muziek die enkele malen danig hard werd gezet.  Gelukkig heeft het niet te lang geduurd en was het niet zo warm als enkele weken geleden zodat we met de ramen dicht konden slapen en het geluid gedempt werd.  Deze morgen was op die boot natuurlijk alles zo dood als een pier en lagen die nog in hun nest te sti…. .  Wij vertrokken om 09:05 uur, een kwartier later dan de Gulliver. Na een uur arriveerden we aan S-Fankel.  Hier werd de sluis voor ons onmiddellijk klaar gemaakt en konden we dadelijk binnen.  In deze sluis staan drijvende bolders maar dat had ik te laat gezien. 

        

    Zicht op de Reichsburg, de haven, smalle straatjes en het marktplein in Cochem.

    Ze staan ook maar aan stuurboordkant in de sluis en wij zijn gewend met de bakboordzijde aan te meren.  Onderweg was het rustig, maar een vrachtschip en twee passagiersboten gekruist.  Net voor Cochem kruisten we nog twee jachten en een snelle motorboot.  Aan de linkeroever in Cochem liggen alleen de aanlegsteigers voor de passagiersboten. We hadden eerst aangelegd aan de rechteroever maar daar dansten we telkens er een boot passeerde nogal op en neer.  Nadien bleek dat iets verder een kaaimuur was waar je kon achter liggen en we hebben dat dan maar gedaan. Namiddag ben ik met de trein de auto gaan ophalen in Traben-Trarbach.  Het ritje met de trein duurde een half uur met één overstap in Bullay naar het moderne “boemeltreintje” tussen Bullay en Traben-Trabach.  De terugrit met de auto viel tegen.  De GPS stuurde mij langs alle kleine wegen en daar was het een drukte met de kampeerauto’s die hier overvloedig aanwezig zijn. Annie was ondertussen de stad ingegaan (en de weg terug gevonden ook nog, maar het is hier ook niet zo groot)

    02-09-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 111 - Zaterdag 01-09-2018 - Steiger Traben-Trabach – YH Senheim

    Hier was het ondanks dat het hier een stad is en we vlak bij het centrum liggen heel rustig.  Er zijn gisteren avond en deze morgen wel een aantal grote schepen gepasseerd maar daar hebben we toch geen last van gehad.  We zijn te 09:10 uur vertrokken naar sluis S-Enkirch.  We moesten wachten tot de sluis terug vol was en er een jachtje mee boven was. De Gulliver (D) waar we al een paar dagen bij gelegen hebben kwam ook nog aanvaren maar die is minder dan 3,3 meter breed en die kan dus door de bootsluis, die moet niet wachten op de grote sluis. Wanneer wij  een maal onder waren en uit de sluis gingen lag er al een groot passagiersschip klaar om de sluis in te varen.  De Gulliver hebben we niet meer gezien, we dachten dat die rapper onder was en dat die al weg was.  

          

    Beeld in Traben. Steiger van Traben.  Op de brug in Zell. Zicht op Zell.

    Toen we echter ter hoogte van Zell kwamen kwam die achter nog achter ons aan.  Later bleek dat zij hadden moeten wachten op een sportboot waarvan de schipper blijkbaar niet kon varen gezien hij de sluis niet binnen was kunnen varen en ze hem met twee man de sluis hadden moeten in trekken.  Alles had zo lang geduurd en daardoor had de Gulliver zo lang moeten wachten. 

    Ter hoogte van Bullay ligt er een brug over de Moezel met twee verdiepingen.  Bovenaan rijdt de trein en onderaan het wegverkeer.  Dat is wel een speciaal geval, dat zie je niet zo dikwijls. Vervolgens kwam sluis St Aldegond eraan.  Hier moesten we ook weer wachten. Onderweg waren we opgelopen door een groot tanker-koppelstel waar we niet mee door de sluis konden en misschien ook niet mee mochten. Tijdens het wachten voor de sluis hebben we nog snel een handwasje gedaan dus dat is ook weer gepasseerd. 

        

    Dubbeldekbrug over de Moezel in Bullay.     Weinhaus Mertens.   Jachthaven Senheim.

    We hadden hier net mee gedaan toen we de sluis binnen konden.  In de “haarspeldbocht”  ter hoogte van Bremm moesten we een groot passagiersschip kruisen maar dat liep vlot.  Iets voor voor de bocht van Senheim kwam er een sportboot weer met zeer hoge snelheid langs achter en die gooide net voor hij ons ging passeren het roer om zodat hij achter ons langs van stuurboord naar bakboord ging.  Hierdoor had ik niet de tijd om de boeggolf te dwarssen zodat in de kajuit alle schuiven weer open kwakten, enkele glazen die op de kast tonden stuk vielen en de soepketel die op het vuur stond net niet eraf donderde.  Ik heb via de radio de chauffeur van de “vliegende badkuip” vriendelijk bedankt om de geleverde prestatie.  Later bleek dat de schipper van de Gulliver die toen een kilometer voor ons uit voer hufter ook nog eens de waarheid verteld had, met het gevolg dat de “badkuip” ineens stil viel en normaal doorging. Er zijn van die gasten met die snelle motorboten die denken dat ze alles mogen en met niemand rekening moeten houden.  Wanner we te 15:15 uur in de haven van Senheim binnen liepen bleek de Gulliver daar ook binnen gevaren te zijn.  Het is een haven met camping en wordt uitgebaat door een Nederlands koppel.  Er is een klein winkeltje, het sanitair is top, je kan er brood bestellen en er worden bussen ingelegd naar wijnproeverijen en Cochem.

    01-09-2018, 21:28 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 110 - Vrijdag 31-08-2018 - Steiger Wintrich – Steiger Traben-Trabach

    We hebben hier goed geslapen maar ik was deze morgen toch vroeg wakker. Eerst het reisverslag nog maar eens bij gewerkt want dat was er gisteren avond niet meer van gekomen; (De wijn was te lekker en we waren ook allebei weer moe.) Nadien naar de bakker in Wintrich gereden en na het ontbijt weer om 08:55 uur los gemaakt en vertrokken. Sluis Wintrich was vlakbij en we konden net met een werkboot de sluis in. Het was weer een mooi stuk varen hier met de leuke wijndorpjes en de vele wijnaanplantingen.  Op de meest onmogelijke plaatsjes hebben ze hier wijnstokken aangeplant.  De mensen die hier het snoei- en ander werk doen moeten wel lenig zijn en mogen geen hoogtevrees hebben. Er zij zeer steile stukken bij waar aanplantingen zijn. 

           

    Zicht bij aankomst in Bernkastel. Enkele gevels onderweg.

    We wilden rond de middag aanleggen aan de “swimmstege” (vlottende steiger) van Kinheim maar dat betrouwde ik niet met de sterke zuiging die er is wanneer een groot schip aan 20 km/uur voorbij raast. Het steigertje is maar gemaakt met van die prefab-elementen die in binnenhavens nog al eens gebruikt worden en dat vind ik voor op een rivier en dan een boot van 13 ton een beetje te min. Wanneer een boot voorbij kwam kraakte en piepte het steigertje langs alle kanten.  We zijn er dan ook maar een half uurtje blijven liggen om te eten en zijn dan verder gevaren.  Het volgende steigertje in Kröv was ook zo’n model dus daar zijn we voorbij gevaren.   Dan lagen er alleen nog de steigers voor de rondvaartboten en de boten die hier watertaxi spelen tussen de wijndorpen voor de toeristen.  Die hebben een dienstregeling die elk dorp enkele malen per dan aandoet dus die steigers kunnen we ook niet gebruiken. 

           

    Een zonnewijzer in de wijngaarden. Stadspoort Traben-Trarbach. Nieuwe brug. Luilekkerbank.

    We moesten dan verder varen tot Traben-Trabach waar een stadssteiger voor twee boten kunnen liggen.  We hadden dus vandaag weer een dikke 35 km gevaren en hadden we toen we weer terug waren van de auto op te halen ook nog eens 36 km gefietst. Het zal dus weer niet heel laat worden vandaag !

    31-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 109 - Donderdag 30-08-2018 - YH Schweich – Steiger Wintrich

    Het heeft vannacht nog geregend doch deze morgen was de weg droog.  Na het ontbijt begon het weer te regenen en Manfred en Marion vroegen zich af of we toch zouden vertrekken. Maar we moeten verder dus gaan we toch vertrekken.

          

    Peilboot aan het werk. Fährtorn in Trittenheim waar vroeger een veerboot lag.  Zonnewijzer tussen de wijngaarden.

    We waren nog niet de haven uit of we moesten de motor al stil leggen gezien er iets in de inlaat van het koelwater terecht gekomen was.  Gelukkig ging het er met een keer doorblazen uit en konden we dan toch vertrekken. In de haven lag nogal wat groen in het water. We waren we te 09:00 uur en zouden normaal tot Neumagen varen maar Manfred had ons een goede tip gegeven van iets verder door te varen tot Wintrich waar net voor de sluis een steiger van een wijnhuis-restaurant ligt.  Daar mag je, als je in het restaurant gaat eten, gratis overnachten met elektriciteit.  De jachthaven van Neumagen zou ook heel duur zijn.  Omdat we vandaag toch wilden uit eten gaan en beter ons geld daaraan uitgeven zullen we dan maar tot daar varen.

          

    Grote opbrengst zo te zien.  Replica van in in gevonden beelden in en langs de Moezel.

    Rond 10:15 uur werden we enkele kilometers voor sluis Detzem opgelopen door de Eendracht (NL) die er zo vandoor ging dat we hem niet konden volgen en we te laat aan de sluis kwamen om mee naar binnen te schieten.  Gelukkig kwam er een opvaart en konden we met twee passagiersschepen mee met de volgende schutting.  Het was wel 11:05 uur eer we er door waren en verder konden. Vervolgens hebben we nog 02:40 uur door een prachtig landschap met aan weerszijde van een kronkelende Moezel afwisselend mooie dorpen gelegen in een schaakbordpatroon van wijnvelden. Er liggen veel campings  en camperplaatsen langs de Moezel.  Onderweg een vijftal vrachtschepen tegengekomen en door twee opgelopen. Tevens een sliert passagiersboten gekruist.  Het schijnt dat er een vloot passagiersschepen die normaal op de Rijn varen naar de Moezel zijn gekomen gezien ze op de Rijn bijna nergens kunnen aanleggen met de lage waterstand. De fietstocht van vandaag was 38 km langs de Moezel en door de dorpjes en de vele km2 wijngaarden. Het etentje was lekker en de Riesling van het huis eveneens.

    30-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 108 - Woensdag 29-08-2018 - YH Konz – YH Schweich

    We vertrokken vandaag na broodjes gebakken en gegeten te hebben te 09:00 uur met een stralende zon. Aan de sluis in Trier moesten we een half uur wachten.  Waarom weet ik niet maar het licht werd pas op groen gezet toen ik na een hele tijd vroeg of er iets scheelde.  Ze waren ons weer vergeten denk ik.  Hier liggen de sluizen een heel eind uit mekaar dus gaat het goed vooruit en waren we te 12:05 uur aan de jachthaven in Schweich.  Daar begon het juist te regenen toen we moesten aanleggen. 

        

    Pegel Trier. Beeld op Römerbrucke. Beeld boven op een berg. De oude havenkranen in Trier. Leuk optrekje.

    We zagen daar ook de Zulu met Manfred § Marion terug die daar hun thuishaven hebben.(Daar hebben we twee maand geleden in Saaralbe mee samen aan de kade gelegen).  Nu was de plaats naast hun net vrij en ze vroegen om naast hun te komen liggen. Wanneer wij onze ervaringen met de gesloten waterwegen mee de deelden en we zeiden dat we namiddag nog met de fiets terug naar Konz gingen rijden stelde Manfred voor om met de wagen mee te rijden gezien hij in de buurt nog ergens moest zijn.  Toen ik terug was zijn wij namiddag eerst gaan winkelen en nadien hebben we hun uitgenodigd op de koffie met gebak.  We zijn vandaag eens met de kippen op stok gegaan.  We waren allebei een beetje moe en het was geen weer om buiten te zitten gezien het met momenten fel regende. Ze moeten hierboven nu ook niet gaan overdrijven anders gaan we misschien nog eens last gaan krijgen van te veel water !.  Om 21:15 uur ging de kaars uit.

    29-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 107 - Dinsdag 28-08-2018 - Kade Wormeldange – YH Konz

    Gisteren brood besteld aan het tankstation en na het ontbijt waren we te 09:05 uur weg. Een uur later aan sluis Grevenmacher konden we dadelijk binnen gezien er een half uur voordien een vrachtschip door gekomen was.  We waren dan ook na 22 km reeds te 11:55 uur aan de jachthaven van Konz.  De havenmeester was telefonisch niet bereikbaar en we hebben ons dan binnen maar ergens in een box gelegd.  We zullen het wel horen als we hier niet mogen liggen. We zijn dan na het eten de auto gaan ophalen en op de terugweg in Konz langs een boekenwinkel gereden om te kijken of we daar een vaarboek van de Moezel en Rijn konden vinden.

       

    Rechts Wasserbillig (L) Links Oberbillig (D)   Mooie muurschilderingen. De werkboot Carl Straat aan ’t werk voor de barrage.

    Die waren niet voorradig maar die konden besteld worden en na een paar dagen zouden die er zijn. Gezien we echter willen doorvaren en ik op internet een site gevonden had waar die als E-book te verkrijgen zijn wou de verkoper die voor mij wel bestellen en doormailen.  Dat is eigenlijk gemakkelijk en nog beterkoop ook, dus ik heb beide boeken nu op mijn tablet èn op mijn gsm staan.

    28-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 106 - Maandag 27-08-2018 - Steiger Besch – Kade Wormeldange

    We hebben hier goed geslapen, geen lawaai, geen snelle motorboten meer na 21:00 uur.  Het heeft vanmorgen weer geregend en het ziet grijs.  We waren wel vroeg wakker en we zijn dan maar vroeg vertrokken ook: 08:00 uur.  Het was een klein uurtje varen naar sluis Stadtbredimus.  Toen we daar te 08:50 uur aankwamen stonden de lichten op groen maar er lag een werkponton half in de sluis en half erbuiten.  Het lag stil en we dachten dat er gewerkt ging worden aan de sluis maar toen we ze opriepen bleek dat het ponton drinkwater aan het inslaan was.  Dat heeft toch wel een kwartier geduurd dus was het 09:20 uur eer we beneden uit de sluis waren.

         

    Met de Carl Straat in de sluis.  Wat is dat voor iets ?  Overal waar een beetje plaats is staan wijnstokken.

    De schipper van het ponton, de “Carl Straat”, riep ons na de eerste bocht op met de mededeling dat wij hun langs bakboord mochten oplopen als we dat wilden. Het ponton was trager dan ons dus daar hebben we dan maar gebruik van gemaakt.  Te 10:15 uur arriveerden we aan de kade van Wormeldange waar op de lichtkrant stond dat het toegelaten was te parkeren tot 12:25 op 28-08-2018.  Er lag nog een boot maar die vertrok even nadat wij vast lagen. Na het ophalen van de auto heb ik de boot hier terug vol getankt. Het scheelt hier 40 cent/L voor de diesel ! (het is hier Luxemburg hé).  De auto hebben we ook maar vol getankt, ook 30 cent/L beterkoop.  Aan het tankstation hier aan de Moezel aan de brug in Wormeldange is het een op en afrijden van auto’s met Duitse nummerplaten. Aan de overkant van de brug is Duitsland, dus…..  Een ervan, een oude Mercedes, hing bij het verlaten van het tankstation met de trekhaak minder dan 5 cm boven de weg !  Ook de sloffen sigaretten vliegen hier de deur uit ! Later op de dag is er nog een andere boot (D) komen bij liggen.

    27-08-2018, 18:53 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 105 - Zondag 26-08-2018 - YH Haute Ham – steiger Besch

    Deze morgen was de zon weer van de partij met hier en daar een witte wolk.  Het heeft al goed gedauwd, de boot droop van de condens dus is het vannacht goed fris geweest. Na het ritje naar de bakker en het ontbijt vertrokken we weer om 09:50 uur. Na een half uurtje weer aan sluis Koenigsmacher.  Het duurde een kwartier eer de sluis open ging en dan nog eens 20 minuten om te zakken. Van hieruit was het weer anderhalf uur naar sluis Appach.  Daar kwam ook net weer een vrachtschip uit toen we daar arriveerden en dus konden we daar ook weer dadelijk in. Nu zitten we weer net op de grens van Duitsland en Luxemburg.  We varen tot het steigertje van Besch. Net na de sluis kruisten we een passagiersschip dat achter ons in Schengen terug draaide. 

          

    Vertrek uit de haven.  Alles blauw.   Steigertje Besch.  Beginnen ze al aan de grote trek ?

    Aan het steigertje lag niemand maar toen we er een uurtje lagen kwam er eentje met een snelle boot die meende dat het steigertje van hem was (hij woonde in Besch beweerde hij) en vertelde dat we maar in de jachthaven moesten gaan liggen.  Hij heeft er een half uur gelegen en is toen met een aantal personen vertrokken. Het is een gemeentesteiger en er staat helemaal niet dat je hier niet mag aanleggen als je hier niet woont dus…….. gewoon in eigen nat laten sudderen en negeren.

    26-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 104 - Zaterdag 25-08-2018 - Thionville – Haute Ham

    Vandaag weer met regen vertrokken.  Toen we wilden vertrekken ging de sluis net open om een vrachtschip uit te laten varen, dus konden we er onmiddellijk nadat die vertrokken was in.  Aan de steiger van de stad in Thionville lagen 3 boten waar onder de Sammy (GB) ook een bekende. Buiten een vissersbootje hebben we niemand gezien op het water. Later op de dag klaarde het op en rond de middag toen we in de YH Haute Ham lagen kwam de zon er  nog door, werd het zonnig maar niet zo warm.  Er stond nogal wat wind. 

        

    Remparts in Thionville.        Deze wildernis WAS de port te plaisance van Sierc-lés-bains.

    Een week geleden zaten we hier op de boot in zwemkostum, maar nu kunnen we wel een lichte trui verdragen met die wind. Hzet was wel goed weer om te fietsen.  We deden 11 km terug naar Thionville en daarna 15 van Sierck-les-Bains terug.  Het zeerste stuk reden we over het fietspad dat we nog niet gedaan hebben maar het tweede stuk hadden we reeds gefietst, dus dat kenden we van 2 maand geleden.  De jachthaven waar we nu liggen hebben we bij onze eerste passage in juli voorbij gevaren.  Die is nog maar 2 jaar oud en stond niet in onze boek. 

        

    De nieuwe jachthaven van Haute Ham. Capitainerie, shop, servicepunt.  

    Hier is wel alles aanwezig zelfs een shop voor de watersporter en een werkhuis. In de haven is ook de zeilclub gevestigd.  Er is ook iemand die hier tijdens de zomermaanden een speeltuin met springkastelen, een Bengi-stand, een boogschuttersstand en terras en barbecue uitbaat.  Hier zijn we s’avonds gaan eten. Het was er wel fris geworden ondertussen en we zijn dan maar terug naar de boot gegaan en hebben TV gekeken.


    25-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 103 - Vrijdag 24-08-2018 - Metz – Thionville

    Het regende na het ontbijt maar we willen hier toch niet blijven liggen dus vertrokken we te 08:35 uur toch maar. Het is eens wat anders dan de laatste 2 maanden dat we elke dag zonneschermen moesten hangen om uit de zon te zitten.  Vandaag startten we nog eens onder een paraplu.  Na de eerste sluis, Metz,  was het miezeren na een tijd voorbij maar het was nog heel hard bewolkt en er stond nogal wat wind.  Het is weer heel kalm vandaag.

          

    Voor sluis L’Orny-Richemont. Aan sluis Metz.  Handige fietsherstelpaal.  Thermische centrale EDF.

    We passeerden de sluizen Talange en Orne-Richemont, weer helemaal alleen, en eenmaal daar voorbij begon het op te klaren. Beide sluizen stonden voor ons open toen we er arriveerden dus moesten we niet wachten en ging het goed vooruit en lagen we te 12:45 uur vast aan de kade boven sluis Thionville. Ik denk dat het hier rustiger gaat zijn dan aan de steiger aan de stad zelf. Niemand tegen gekomen vandaag.  Na het eten vertrokken we toch maar met de fiets terug. Weer een nieuw stuk fietspad ontdekt buiten een stuk dat we een dikke maand geleden gedaan hadden.  Eerst nog een terrasje in Metz mee gepakt en dan terug vertrokken. We hadden weer 28 km toen we aan de auto kwamen.

    24-08-2018, 21:52 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 102 - Donderdag 23-08-2018 - Pont-a-Mousson - Metz

    We vertrokken te 08:40 uur. Toen we even vertrokken waren kruisten wij de Syabonga (Irl) waar we ongeveer een maand geleden samen mee aan de kade gelegen hadden in Zetting op het Canal de la Sarre.  Een dik uur later en 10 km verder stond de sluis Pargny-sur-Moselle voor ons klaar toen we er arriveerden en tien minuten later waren we onder. Er is weinig verkeer vandaag. Iets voor de volgende sluis, D’Ars, kruisten we de vrachtboot Laguz (B) met thuishaven Brugge.  Nadien ook nog een sportboot en dan kwam er nog eentje langs achter die ons net voor de brug voor de sluis voorbij moest lopen, natuurlijk langs de verkeerde kant, om dan vlak voor onze boeg te keren en dan volle bak terug te varen zodat het weer lustig op en neer ging.. 

         

    Weerspiegeling in het stille water. Effe opdrogen na het vissen.

    Door sluis D’Ars gingen we ook weer alleen door maar hier zakten we zo traag dat het 25 minuten duurde eer we buiten konden. Een stuk voor Metz kruisten we nog twee sportboten maar die gedroegen zich keurig en te 13:20 uur lagen we weer terug in Metz.  Gezien het weer zo heet was, er geen zuchtje wind stond om te verkoelen, ben ik de auto maar eens met de trein gaan ophalen.  Op 21 minuten en 5,20 € armer was i kin Pont-a-Mousson.  Op het plein voor het station stond de temperatuur op een display op 39°.  Het was drukkend heet en er had zich ondertussen een stevig onweer opgebouwd.  Enkele minuten nadat ik met de auto vertrokken was barstste het los.  Op de autoweg stonden op enkele plaatsen zo’n diepe plassen dat er stapvoets moest gereden worden.  Het is met tussenpozen blijven gieten tot ongeveer 21:00 uur. We hebben dan maar TV gekeken gezien we niet meer konden buiten zitten.

    23-08-2018, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs