Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Frankrijk - Maas - Moezel - Saar
19-09-2018
Dag 129 - Woensdag 19-09-2018 â Bocholt â Bryac
Blijkbaar is de staking gisteren al afgebroken gezien er
nog laat enkele vrachtboten door de sluis gegaan zijn en er nog enkele uit de
richting van Maastricht naar Herentals zijn gevaren. In elk geval, wij moeten geen sluizen meer
doen we kunnen vertrekken wanneer we willen. Na het ontbijt is Annie met de
auto naar huis vertrokken en ben ik met de boot weg gegaan. Onderweg twee vrachtschepen en twee jachten,
waaronder de Quidam, tegen gekomen tot aan de Blauwe Kei. Op het kanaal
Bocholt-Herentals zijn oeverwerken aan de gang.
Er worden platen geheid en de oude betonnen oeverwand wordt
afgebroken. Tegen de metalen
damwandplanken worden hardhouten balken geplaatst. Aan de Blauwe Kei een half
uurtje vast gemaakt om iets te eten en dan verder getrokken. Op het stuk tot aan Umicore nog één jacht
gepasseerd. De brug Umicore werd onmiddellijk bediend en te 13:35 uur lag ik
vast op ons vertrouwde plaatsje in Kerkhoven.
Het zit er dus weer op voor deze reis.
We hebben een serieuze omweg moeten maken via Moezel, Rijn en Maas in
Nederland maar het was weer leuk. We hebben
weer 1737 km gevaren waarbij we 199 sluizen passeerden (die op de Moezel tussen
Pompey en Trier twee maal) en deden hierover 282 uren. De motor heeft nu 3057,1
uur gedraaid en heeft zich heel goed gehouden. Een maal een klein mankement,
namelijk een losgekomen waterslang waardoor er water onderin kwam staan maar
dat was vlug verholpen met een nieuwe slangklem. Nu kunnen we weer onderhoud doen en beginnen
plannen voor volgend jaar.
Gisteren
avond is er nog een vrachtschip uit de sluis gekomen en heeft zich aan de
overkant gelegd. Deze morgen vertrok die net toen wij gingen ontbijten. Wanneer wij na het ontbijt te 08:30 uur de
sluis opriepen werd die onmiddellijk voor ons klaar gezet en een kwartier later
waren we boven en buiten. Het is weer
lekker weer, nogal wat wind maar goed te doen.
Stadsbrug
Weert. Laatste NL Sluis 16-Weert. Zandzuiger op zandput.Ligplaats boven sluis S18-Bocholt.
We
moestendoor twee ophaalbruggen in Weert
en aan de eerste kruisten we een ander jacht waar we zeven moesten op wachten.
Dan volgde sluis S16-Weert.Toen we aan
de voorlaatste sluis die we dit jaar moeten passeren kwamen, S17-Lozen, kwam
daar juist van boven af een jacht ingevaren.Wanneer deze buiten was konden wij binnen. De sassenier vroeg ons waar we
naar toe wilden en zei dat er vanaf 14:00 uur gestaakt ging worden naar
aanleiding van een dispuut over de hun statuten met minister Homans.We konden nog wel door deze sluis en sluis
S18-Bocholt maar door de sluizen van Lommel zouden we niet meer geraken.Aan de sassenier van sluis S18-Bocholt
vroegen we of we boven de sluis mochten aanleggen tot morgen vroeg.Dat was geen bezwaar als we maar goed
aanschoven aan het binnenschip dat er al lag want hij verwachtte nog enkele
schepen die voor de sluis zouden blijven liggen. We hebben dan na sluis Bocholt
de boot aan de kant gelegd en zijn dan de auto gaan ophalen.We fietsten via het fietsknooppunten netwerk
Noord- en Midden-Limburg (NL) terug naar Nederweert en gingen nadien winkelen
om morgen iets in huis te hebben.Annie
gaat morgen vroeg met de auto alvast naar huis om s middags op te passen bij
Lenn en Nout en dan kan ze ondertussen aan de was beginnen terwijl ik met de
boot achterna kom.We hebben vandaag 26
km gefietst. Hier liggen rond Weert ook veel zandputten.Het lijkt hier wel een gatenkaas en onderweg
zagen we verschillende percelen die klaargemaakt werden om uit te breiden.De bovenlaag aarde werd namelijk al verwijderd
tot op de witte laag zand.Op een put
langs het domein De Ijzeren Man werd een strand aangelegd.
Dag 127 - Maandag 17-09-2018 â Pas Hav Maasbracht â S15 - Nederweert
Deze morgen na het ontbijt de boot een box binnen gevaren
om de water voorraad bij te vullen. Op
de plaats waar wij lagen stond geen tappunt kort genoeg bij. Daarna te 09:55
uur vertrokken en een kwartier later lagen we voor sluis Panheel. Hier lag een jacht in en een vrachtschip lag
te wachten. Toen wij de sluis opriepen
kregen we te horen dat we voor het vrachtschip binnen moesten en dat we zo ver
mogelijk tegen het andere jacht moesten aanschuiven. Later bleek dat er twee vrachtschepen achter
ons naar binnen gekomen waren. Het
voorste jacht lag aan de tweede glij-buis plaats van door te schuiven naar de
eerste en er meer plaats zou zijn.
Hier liep het bijna mis ! De watermolen van Graethem. Met
een oudje door het dorp.
Het sluispersoneel riep het jacht meerdere malen op om
door te schuiven maar die schipper negeerde dat gewoon en bleef liggen waar hij
lag.Hierdoor moesten wij om vast te
kunnen maken met de boeg naast de achterzijde van het jacht doorschuiven tot op
een halve meter en dwars in de sluis gaan liggen om achteraan aan de andere
zijde vast te kunnen maken.Het
vrachtschip lag op één meter achter ons. Het was een krappe bedoening met dank
aan de schipper van het eerste jacht !. Toen we boven en buiten waren maakte
het eerste (diep geladen) vrachtschip, de Zuidenwind, zulke vaart dat toen hij ons
voorbij ging, een zo grote zuiging veroorzaakte dat onze boot naar zijn
achtersteven getrokken werd en ik alle moeite had om daar vandaan te
geraken.Nadien voer het tweede, lege
vrachtschip, ons zonder probleem voorbij maar kon hij vervolgens de Zuidenwind
nauwelijks voorbij.Er volgde een
scheldpartij over de radio waarbij de schipper van het tweede vrachtschip die
van de Zuidenwind erop wees dat een schipper die opgelopen wordt de andere
plaats moet geven en even vaart moet inhouden om het maneuver veilig en snel te
kunnen uitvoeren. Op het laatst van het maneuver kwam de Zuidenwind door zijn
eigen fout dwars in het kanaal gestopt te liggen.Toen wij rond 12:50 uur aan sluis 15
Nederweert arriveerden hoorden wij dat er een panne was en dat de deuren niet
meer open of dicht gingen.Hebben dan
maar onder de sluis vastgemaakt en zijn met de fiets de auto gaan halen.Toen we later rond 17:00 uur terug aan de
sluis kwamen waren ze aan het proefdraaien maar het werkte nog niet zoals het
moest. We zullen hier vannacht maar blijven liggen dan.
Vertrokken te 10:00 uur. De
andere boot die hier gisteren avond komen liggen is vertrok ook maar dan in de
andere richting. Enkele km verder kwamen
we aan de splitsing waar je moet beslissen of je rechtdoor naar sluis Heel via
het lateraal kanaal gaat of je via sluis Roermond de Maas blijft volgen. Wij kozen de laatste en gingen door de
openstaande sluis Roermond. Enkele
minuten nadien ging de deur dicht of even later weer open te gaan om een
zandschip erbij te laten. Daardoor was
het 11:00 uur eer de sluis dicht ging en we begonnen te stijgen. Toen we boven
waren lagen er al 5 jachten te wachten op de sluis.
Roermond. De ene jachthaven
naast de andere. Er het is zondag, iedereen op het water.
Op het stuk tussen de deze
sluis en sluis Linne was het heel druk met jachten. Hier liggen dan ook een
groot aantal watersport verenigingen en het is zondagmiddag.Aan het voetveer tussen de Zuidplas en de
Oolderplas kwam het bijna tot een aanvaring tussen het veerbootje en een Duitse
snelle motorboot die daar nog snel voorlangs wilde. Aan de sluis van Linne
moesten we met een tiental jachten en motorbootjes naar omhoog en moesten we op
een lading afdalers wachten.Eenmaal
boven en buiten stoven de jachten langs beide kanten voorbij, wat hebben die
toch allemaal een haast zeg ! Wij gingen verder tot de passantenhaven van
Maasbracht.Toen we net vast lagen belde
Danny of ze langs konden komen. Namiddag bezoek gehad van Kris Danny, Wietse en
Rho.
Het is hier een rustig
plaatsje. Vandaag gaan we hier nog een nacht blijven liggen. Na het ontbijt
zijn we te 09:30 uur vertrokken voor onze dagelijkse fietstocht. We reden via
mooie landelijke wegjes langs de Maas en de Swalm langs de gehuchten Einde,
Wieler en Rijkel richting Beesel. Dan langs de Maas naar Reuver en verder naar
Belfeld. Hier stonden overal seingevers op de kruispunten en aan een ervan
vroegen we of er hier misschien een troep fietsers van een fietsdriedaagse
langs ging komen maar het bleek een andere toer te zijn.
Hier hebben ze iets met draken
en met kunst. En ze hebben hier een lokale wielerheld a la Merckx.
Toen we in Belfeld van de dijk
aan de sluis naar de provinciale weg reden hoorden we op de grote weg een
geluidswagen die de koers aankondigde en even later zagen we de motards van de
politie aankomen. Het bleek geen koers te zijn maar een rondrit van wat wij bij
ons kennen als de Motorrun of Truckrun met mindervaliden.Het waren een paar honderd motards (allemaal
met nummer) en 214 motoren met zijspan. Het duurde een tiental minuten voor ze
allemaal gepasseerd waren. Er waren er wel een paar bij niet niet goed opgelet
hadden want net achter ons hoorden we twee keer het gieren van de banden toen
er enkele een noodstop dienden te maken om niet op mekaar te rijden.Van hieruit ging het verder via Steyl en
Tegelen naar Venlo en dan van Genooi, Het Vorst, Velden, Voort en Lomm naar
Arcen.Hier zijn we in de 25 jaar geleden
gerestaureerde nog werkende watermolen iets gaan drinken.Hier is een jenever en likeurstokerij in
gevestigd.
Kunstig miniatuurstadje met
kastelen.De Mallemaandagvierder
Waterrad watermolen Arcen.
De molen is in de winter
gesloten gezien bijna elke winter de Maas hoger komt te staan dan het gebouw
waardoor er telkens 0,5 tot 1,5 m water komt in te staan.Met kerstmis 1993 en later nog een ergens in
1995 was hetnog erger.De eerste keer stond er 4 meter water in het
gebouw waardoor de stookinstallatie ernstig beschadigd werd.We hadden 41 km gefietst.S Namiddags hebben we nog een kleine ronde (7
km) door Swalmen en de onmiddellijke buurt gemaakt.
Dag 124 - Vrijdag 14-09-2018 â Arcen â Asselse Plassen
Het viel hier nog goed mee met
het schommelen deze nacht, ik ben in elk geval niet wakker geworden en deze
morgen toen ik wakker was, zijn er enkele boten gepasseerd zonder dat we uit
bed vielen. Deze morgen na het ontbijt eerst inkopen gedaan.
Het is een gezellig dorp met
veel souvenirwinkeltjes, er is een warme bakker, enkele cafés met mooie
terassen en een Spar-supermarkt.Het was
vroeger een versterkt dorp met een schanstoren waarvan nu nog de ruïne te zien
is aan het haventje. We vertrokken dan te 10:15 uur net na een passage van een
vrachtschip in de afvaart.
Passantenhaven Arcen.
Autentiek kanon aan de schans.Gezellig
marktpleintje van Arcen.
De passantenhaven in Venlo was
maar 17 km verder en toen we daar arriveerden bleek het geen vrije ligplaats te
zijn maar beheerd te worden door een yachtclub iets verderop en na 14:00 uur
moest je hier ook liggeld betalen.We
zijn dan verder gevaren tot de Asseltse Plassen. We kwamen daar aan te 15,15
uur aan.We vonden een vrij steigertje
waar maar een bootje lag.Hier gaan we
aanleggen en dan we morgen de auto maar halen. We zijn vandaag wel enkele
jachten tegen gekomen en met de beroepsvaart viel het heel hard mee.
Kessel.Molen de Grauwe Beer.Badje nemen of grote dorst ? Steigertje in
Asseltse Plassen.
Dag 123 - Donderdag 13-09-2018 â YH Boxmeer - Arcen
We vertrokken in Boxmeer met
nogal wat wind en frisse themperatuur. Er was niet zo veel verkeer vandaag. Een
half uurtje na het vertrek passeerden we sluis Sambeek.Het complex telt drie sluizen naast mekaar,
dus hier moet je niet wachten en we mochten alleen door de sluis. We passeerden
nadien enkele veerponten want bruggen over de Maas zijn er hier namelijk niet
zo veel. We wilden aan het Leukermeer aan een van de ligplaatsjes die op de
kaart staan gaan liggen maar dat blijken geen pontons te zijn en er staat niets
om de boot aan vast te leggen.We zijn
dan maar door gevaren tot aan het passantenhaventje van Arcen.Hier lagen al twee boten en we hebben ons aan
de dwarskade gelegd. De schipper van een van de boten vertelde dat die anderen
hier hadden aangelegd om te gaan winkelen en dat die nadien zouden door varen.
YH Boxmeer.
Brouwerij Hertog Jan in Arcen. De
heide staat bijna in bloei. Het
Leukermeer.
Gezien we de auto wilden gaan halen hebben we daar
niet op gewacht.We reden door de
heuvelrug (een paar meter hoog maar hoor) Het Nationaal park de Maasduinen een
langgerekt natuurgebied met bos en heide waar geiten en schapen lopen.We zijn iets te vroeg, de heide staat nog
niet goed in bloei maar je ziet toch al kleur.We reden via het fietsknooppunten netwerk door dorpjes als Wellerlooi,
Knikkerdorp, Het Leuken , Bergen, Heukelom, Genning en Afferden waar we de
veerpont naar Boxmeer namen. We hadden wij aankomst aan de auto 36 km bij op de
teller.Toen we terug aan de boot kwamen
kwam er net een groot vrachtschip aan grote snelheid voorbij gevaren. De boot
rolde erg heen en weer omdat we de golven langs de zijkant kregen dat we ze op
de plaats gelegd hebben waar die andere vertrokken was. Hier komen de golven de
haven binnen op een manier dat we ze op kop hebben en de boot veel rustiger
ligt. Nadien hebben we geen extreme schommelingen meer gehad. Vandaag de
fietskettingen nog eens gesmeerd gezien die de laatste dagen nogal kraakten van
de droogte.
Deze morgen eerst een nieuw
parkeerticket in de auto gestopt en dan met de fiets een gratisparkeerplaats gaan zoeken. Wanneer ik iemand
aansprak zei die dat in de hele stad geen enkele parkeerplaats voorhanden zijn
waar je gratis kan parkeren.Dan na het
ontbijt de auto maar 10 km verder in Malden aan de sportvelden gaan
zetten.We zullen wel zien wanneer we
hem ophalen.Gezien ons parkeerticket (je
moet hier voor de boot inderdaad een parkeerticket nemen aan een speciale
parkeerautomaat) verliep te 12:32 uurzijn we dan na het middageten vertrokken.
Verkeerspost Nijmegen. Sluis
Heumen. Een pleintje in Nijmegen.Fontein met mosaïek Gennep.
Voor het buitenvaren van de
Lindenberghaven de verkeerspost Nijmegen opgeroepen om deze op de hoogte te
brengen. We kregen hierbij de informatie dat er op dat ogenblik geen op- of
afvarend verkeer in de onmiddellijke buurt was, enkel enkele schepen op meer
dan een kilometer afstand. We moesten echter in de haven nog keren en toen we
aan het eind van de havengeul kwamen waren die boten toch al vlakbij.We konden er nog wel tussen maar het was wel
zeer woelig met boeg- en hekgolven van meer dan 1 meter !.Gelukkig waren er geen boten toen we aan de
ingang van het Maas-Waal-kanaal kwamen en was het daar kalmer.Er kwamen wel net twee jachten uit sluis
Weurt maar daar hebben we geen last van. Sluis Weurt stond open en we mochten
dadelijk binnen.Na het sluiten van de
deur duurde het nog wel een kwartier eer het water begon te stijgen maar toen
het begon ging het ook snel en woelig.Eenmaal boven lagen er drie vrachtschepen te wachten doch die moesten
door de andere sluis. De drempel van de oude sluis lag met de huidige lage
stand van het water op de Rijn maar 1,34 cm diep zodat de vrachtschepen hier
niet in mochten. Het is op dit kanaal heel wat rustiger dan op de Rijn en
Waal.Tot aan de aansluiting met de
Maas, net voorbij sluis Heumen (die open staat nu) hadden we geen enkele boot
meer gezien.Op de Maas was het dan weer
terug iets drukker. Rond 16:15 uur arriveerden we ter hoogte van YH Boxmeer en
hielden we het voor vandaag voor bekeken en gingen daar binnen. Onze fietstocht
terug (21 km) ging langs paadjes door de uiterwaarden van de Maas, over de
dijken en door de dorpjes die hier liggen.
Dag 121 - Dinsdag 11-09-2018 â YH Emmerik â Nijmegen
Goed geslapen vannacht. Deze
morgen de broodjes gebakken en na het ontbijt vertrokken te 09:15 uur.Bij het buiten varen van de haven geen
probleem met de stroming gezien er geen andere boten waren. Het was onderweg
weer druk.Het drukste moment was toen
we aan de Gelderse Poort waren daar waar de Rijn Nederland binnen komt en de
splitsing is met Waal en Pannerdens kanaal.Daar was het echt goed uitkijken want daar kwamen ze van twee kanten
vooraan en het afgaand verkeer splitste zich hier ook. Er stond ook een strakke
wind en na de bocht in de Waal hadden we die pal op kop tegen de stroming in en
daar waren serieuze golven van de boeg- en hek- golven van de passerende
schepen.
Autotransport per boot.Lindenberghaven in Nijmegen. Langs de
Waaldijk.Konicpaarden.
Het bleef zeer druk tot we net
voor de Waalbrug in Nijmegen waren waar we de Lindenberghaven in wilden. We
hadden geluk dat er net geen enkele boot passeerde. We legden aan aan de lange
steiger aan de kant van de Waal.Hier
moet je een parkeerticket voor de boot nemen. (14,60/dag) Elektriciteit en
water zijn hier bij inbegrepen dus dat is schappelijk. Na het eten vertrokken
we weer voor onze fietstocht.We fietsten
door paadjes door de uiterwaarden, dan weer over de dijk en door kleine dorpjes
langs de Waal tot we in Griethausen op de grote weg kwamen die naar de Rijnbrug
in Emmerik leidde.Toen we aan de brug
kwamen was het daar een serieuze opstopping, het was ook net spitsuur, maar
daar fietsten wij gelukkig gewoon voorbij.We hadden weer 38 km op de teller toen we aan de auto kwamen.Terug in de haven lagen er nog twee andere
jachten bij aan de steiger en de boot van de brandweer lag ook binnen.
We waren vanmorgen pas te
09:15 uur klaar met het ontbijt en klaar om te vertrekken. Toen we de vaargeul
van de haven uit gingen waren er net twee vrachtschepen gepasseerd en was er
onmiddellijk geen verkeer in de buurt dus hadden we alle plaats.We moeten vandaag 38 km tot Emmerik. Omdat we
ons al een maar keer afgevraagd hadden hoeveel boten we die dag gekruist waren
of die ons voorbij gegaan waren ga ik vandaag eens streepjes trekken voor elke
boot.
Pegel Emmerik. De oude kerncentrale in Kalkar, nu pretpark.
En druk ! Zandtransport.
Het was met momenten heel
druk, andere tijden was het kalm maar we hebben vandaag bij aankomst in Emmerik
rind 12:30 uur 64 schepen tegen gekomen waaronder 3 passagiersschepen en 2
jachten.Er zijn ook 9 schepen die ons
opgelopen hebben. Het zijn en enkele duwkonvooien met 4 duwbakken. We vonden
een plaatse in de YH Emmerik. Goed uitgeruste haven, voor alle boten dezelfde
ligprijs (12€), elektricitiet (1€/2Kw), douches (0,5€), heel wat anders dan een
paar dagen geleden.Namiddag een
fietstocht van 41 km terug naar Wesel.