Deze morgen te 07:40 uur vertrokken en dadelijk de
Zennegatsluis in. Het ophaalbrugje voor de fietsers dat net voor de sluis ligt
werkt tergend langzaam. Wij lagen al in
de sluis, waren al gezakt en toen was het brugje nog niet helemaal terug dicht
voor de wachtende fietsers. Ik kan me
indenken dat er bij zijn die zich eraan ergeren dat het brugje rond dat uur
voor één jachtje open gaat maar daar kunnen wij ook niets aan doen hé. We hadden
na de sluis op de Dijle nog opkomend tij met een stroming van ongeveer 3
km/uur. Je kan dit perfect meten met de GPS als je weet hoe snel je boot gaat
bij een bepaald toerental. Toen we 10 minuten later over stuurboord de Nete
opgingen waar we het tij dus mee hadden gingen we ineens 6 km/uur sneller met
nog steeds hetzelfde toerental.
Fabriek Duffel. Oude steenbakkerij
Anderstad. Villa langs de Nete.
Onder de brug van de E19 was het weer rumoerig met
stroming die van tussen de palen komt en meot je constant bijsturen. Eenmaal
voorbij die brug wordt het weer rustiger.
Er dreef veel riet en stukken hout rond dat mee komt met het tij. In de bochten gaat dit steeds naar de
buitenkant van de bocht zodat het tussen twee tegengestelde bochten steeds naar
de overkant gaat en je er doorheen moet varen.
Er lagen ook enkele serieuze houten balken tussen, die wil je niet in de
schroef krijgen. Aan sluis Duffel
moesten we een tiental minuten wachten omdat het water buiten hoger stond dan
in de sluis en dan wordt er niet versast gezien er anders vuil water in het
Netekanaal komt en er hier drinkwater wordt gewonnen. Te 10:00 uur lagen we vast in de
passantenhaven Lier. Hier hebben we de
watervoorraad nog eens aangevuld en is er elektriciteit (1/2,5 Kwh) met een
muntautomaat. Na het middageten gaan fietsen (25 km) op het
fietsknooppuntennetwerk (05.31.27.60.21.51.50) tot aan de auto en met de auto
terug naar Lier.
Sl/D Sl/T VKm/D VKm/T VU/D VU/T
F-Km/D F-Km/T U-teller
2 649 16 2163 2:20 423:15 25 2346 2747,0
|