Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    30-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 110 - Woensdag 30-08-2017 – Varangèville – Champigneulles

    Heel slecht geslapen hier. Aan de overkant van het kanaal ligt de spoorweg Paris-Strassbourg en dat is hier een drukte zeg. Zeker alle 10 minuten een personentrein, kleine, lange, de TGV, van alles komt hier langs.  En dan zijn er nog die goederentreinen ! Een paar per uur, minstens 50 wagons lang.  Die maken nog het meeste lawaai. Ik denk dat hier alle goederenvervoer tussen de Franse havens en deze kant van het land, Duitsland, Zwitserland en de rest van Europa hier langs komt. We hebben vannacht de ramen moeten dicht doen en dan lagen we nog een hele tijd wakker. Voor de rest was het hier rustig ! We hebben ook wel geluk vandaag dat het hier marktdag is.


               

    La Meurthe.                                Oud en nieuw langs het kanaal.  Poort op het plein Stanislas.


    De bakker heeft hier ook definitief de stekker van de oven uitgetrokken en zijn muts aan de haak gehangen maar op de markt stond een bakker dus hebben we weer een verse baguette. Na het ontbijt, de start van de vaardag.  Vandaag  willen we naar de kade van Les Cadieres, iets voorbij Nancy.  We moeten daarvoor door drie sluizen: S24-24b-La Madeleine, S25-25b-Laneuveville en S26-26b-Jarville.  Die liggen telkens enkele kilometers uit elkaar.  We moeten ook door twee draaibruggen (volgens onze boek) maar een is een hypermoderne hefbrug geworden en de andere is een ophaalbrug.  Verder is het nog een enkele kilometers naar de kade waar we naar toe wilden.  Toen we daar arriveerden bleek die kade helemaal overwoekerd te zijn door onkruid en struiken dus daar vingen we bot.  Dan maar verder gevaren tot in Champigneulles enkele kilometer verder. 


          

    Het plein Stanislas.


    Daar staat een kade met vingersteigers in de boek vermeld.  Dat blijkt te kloppen.  Vroeger was er ook elektriciteit maar dat is voltooid verleden tijd. De kasten staan er nog wel maar de aansluiting ervan blijkt afgesloten te zijn. Ooit moet het hier een nette kade geweest zijn maar nu is het wat onderkomen maar we moeten niet zagen, we kunnen aanleggen en de fietsten van boord halen. (Ze moeten hier ook niets komen ontvangen vandaag !).


    Namiddag met de fiets terug naar Nancy waar we zowat kriskras doorheen zijn gereden en de mooiste plaatsjes wel hebben gezien. Een heel mooi plein (place Stanislas), verkeersvrij, vol terrasjes, veel volk op de been. Midden op het plein het standbeeld van die kerel.  Op de vier hoeken van het plein, telkens tussen de hoeken van de gebouwen die het plen volledig omsluiten prachtige smeedwerken poorten.  Aan een zijde van het plein bevindt zich een straat waar een soort Arc de Triomphe op staat.  Verder in de stad mooie brede winkelstraten, een grote overdekte markt, nog enkele kerken en de kathedraal. Zoals al die kathedralen hier enorm groot en hoog met een zeer mooi interieur. Boven het altaar, in de koepel bevindt zich een de volledige koepel bedekkende plafondschildering (staat op de unesco wereld erfgoedlijst naar het schijnt.) Het gebouw is zo groot dat ik het met mijn fototoestel niet volledig op de foto krijg.  De toegangsdeur (zeg maar gerust toegangspoort) is enorm hoog.  Volgens mijn schatting 10 meter hoog.  Verder zijn er nog verschillende kleine mooie pleintjes en een groot park. Tijdens de terugrit (later met de auto) reden we van Varangèville via Arc-sur-Meurte, Tomblaine, Fabourg St Pierre, Nancy Centre en Maxéville terug naar Champigneulles. In Arc-sur-Meurthe kwamen we voorbij het Ancien Chartreuse de Bosserville maar daar zagen we maar in de verte iets van.  Het is nu een privé lyceum, je mag het terrein niet op en er staat een drie meter hoge muur rond het terrein.  In het voorbij rijden zagen we wel dat het een mooi gebouw is maar we konden er geen foto van maken.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                456            19           1385      3:25       290:25      22                  1659         2621,4



    30-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 109 - Dinsdag 29-08-2017 – Einville au Jard – Dombasle-sur-Meurthe  

    Te 09:30 uur vertrokken naar Varangéville.  We moesten daarvoor door de 6 sluizen S18-Einville, S19-Maixe, S20-Crévic, S21-Sommerviller, S22-Dombasle en S23-23b-Varangéville.  We waren vandaag helemaal alleen in de sluizen en hebben alleen één tegenligger gehad die net  de laatste sluis in ging toen wij er aan kwamen.


              

    Saline Einville au Jard.     Het vroegere schachttorentje. Dombasle in zicht.  Fabriek Solvay.


    Het is dus goed vooruit gegaan vandaag en te 12:30 uur lagen we aan de kade van Varangéville net na die sluis. Vanaf hier zijn er een aantal sluizen dubbel uitgevoerd.  Er liggen er twee naast mekaar, allebei even groot en van deze van Varangéville wordt er maar een gebruikt.  Ik vermoed dat die sluizen in de “gouden scheepvaart” tijd toen er hier nog veel vrachtschepen voeren gemaakt zijn om alles vlotter te laten verlopen en de schippers niet te lang te laten wachten.  Als hier zo veel schepen waren als in het kanaal Champagne-Bourgogne dan moeten er hier ook een 5 à 6000 per jaar gepasseerd zijn, dus dan hadden die dubbele sluizen wel zin.  Nu ligt er eentje zo te zien al vele jaren stil. Na de boterham weer ons fietstochtje, ditmaal 14 km van Varangéville langs het kanaal langs het fabriek van Solvay naar Dombasle-sur-Meurthe, langs Le Petie Saline, Crévic en Maixe naar Einville-au-Jard. Het laatste stuk weer over het mooie fietspad op het jaagpad, de rest via de gewone weg.  Aan sluis S22-Dombasle stond het licht op groen voor opvaart maar er was geen opvaart te zien.  Boven de sluis lag een huurboot met twee jonge Duitse koppels die niet wisten wat doen en die er zo te horen al effe lagen te wachten.  We hebben ze aangeraden de interfoon te gebruiken maar die werkte blijkbaar niet.  Ik heb ze dan een trucje geleerd dat wij ook al eens een paar keer toegepast hebben.  Beneden aan de sluis de sensor afdekken zodat het systeem denkt dat er een boot in de sluis vaart en dan de blauwe stang opheffen om de sluis in werking te stellen om daarna zelf binnen te kunnen varen. Zo, dat weten die nu ook weer al en er is niemand van het VNF moeten langskomen.


            

    De kathedraal van St Nicolas de Port. Muurschildering. Het machtige orgel.


    Toen we van de fietstocht terug kwamen zijn we een km verder door gereden toe St Nicolas-de-Port aan de overkant van het kanaal en de rivier de Meurthe.  We hadden de mooie kathedraal van St Nicolas al opgemerkt en die wilden we wat geen bekijken.  Het is ook weer een imposant gebouw, heel hoog, groot en voorzien van twee mooie torens. Binnenin een zeer licht interieur, mooie glasramen, aan beide zijden kapellen ter verering van meerdere heiligen, ook eentje van Jeanne d’Arc.  Wat mij opviel was de plaatsing van het grote orgel aan de zijkant van het altaar in plaats van achterin boven het inkomportaal.  Het is een van de grootste orgels die ik ooit gezien heb. De dikste orgelpijpen hebben volgens mij een  diameter van 20 cm ! Achterin, onder de beide torens en daar in het midden nog een rond gat waardoor klokken naar boven gehesen werden.  Het stadje zelf heeft heel veel smalle straatjes en steegjes.  Het is alleen spijtig dat je bijna geen foto kan maken van de kerk omdat de huizen quasi tegen de gevel staan.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    6                453            14           1366      3:00       287:00      14                  1637           2618,0

    29-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 108 - Maandag 28-08-2017 – Lagarde – Einville au Jard  

    We hebben vandaag maar niet gewacht op de bakker.  Normaal zou hij tussen 08:00 uur en 09:30 uur langs komen rijden maar terwijl ik stond te wachten vernam ik dat die bakker deze week verlof had en niet zou komen.  Voor niets gewacht ! Met het “goede” nieuws naar de boot waar Annie zat te wachten.  We hebben onze voorraad toast dan maar aangesproken en zijn na het ontbijt dadelijk vertrokken.  We gingen door de sluizen S12-Lagarde, S13-Lagarde, S14-Xures, S15-Mouacourt, S16-Hénaménil, S17-Hénaménil en S17-Bauzemont en toen arriveerden we aan de YH Einville au Jard. Hier lagen vier boten waarvan een grote maar er was nog plaats genoeg.  Hier is water en elektriciteit (met munten), er zijn toiletten en douches (met munten) maar dat hadden we  pas laat in de avond gezien toen we al op de boot een douche genomen hadden.


             

    Capitainerie.                   Kolenwagentje.              Oud station Einville.      Kerk Einville.                  La Sânon.


    Na het aanleggen en het eten weer voor onze dagelijkse fietstocht  vertrokken.  Langs een groot stuk van het kanaal ligt hier een mooi fietspad, tussen drie sluizen moet je echter over de gewone weg die bijna parallel loopt met het kanaal. Het was vandaag weer heet dus we hadden geluk dat we onder de bomen konden fietsen.  Terug aan de auto wilden we op het terras van het restaurant PK 209 aan de jachthaven iets gaan drinken maar dat was tot 19:00 uur gesloten !  We moesten ook nog de auto tanken en dat werd stilaan een probleem.  We stonden al op reserve en we vonder in geen enkel dorp een tankstation behalve eentje aan een oud staalverwerkend bedrijfje in Parroy maar die hadden alleen diesel en rode diesel, geen benzine (laat ik nou juist een auto met benzinemotor gekocht hebben zeker !)  Het dichtste tankstation zou in Lunéville (hier 20 km vandaan) zijn. De weg er naartoe leidde over een hoge heuvel met geen enkel bouwsel in de buurt.  Als je hier stil valt ben je de pineut.  We zijn er uiteindelijk toch geraakt. Hier is een E.Leclerck met tankstation (waar het aanschuiven was). Later op de avond hebben we nog een wandeling door het dorp gemaakt.  Het heeft ook al een oude geschiedenis die terug gaat tot de jaren 1000.  Hier is ooit redelijk wat industrie geweest waaronder een zoutmijn en een gasfabriek om verlichtingstoestellen te laten werken. 


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    6                447            19           1352      04:05     284:00      24                  1623          2615,0


    28-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 107 - Zondag 27-08-2017 – Gondrexange – Lagarde 

    Voor de verandering waren wij eens de eerste boot die vertrok.  De vijf huurboten die gisteren avond nog bij ons komen liggen waren zaten allemaal nog aan het ontbijt toen we vertrokken.  Als er geen bakker in de buurt is dan kan je er ook niet naartoe gaan dus waren we vroeg klaar met het ontbijt.  Na 20 minuten kwamen we aan de aftakking van het Canal de Houillière (ook wel Canal de la Sarre genoemd).  Normaal hadden we hier rechtsaf  dat kanaal gevolgd tot aan de Sarre, dan de Moezel stroomopwaarts gevolgd tot Nancy maar ons Annie begint zo een beetje heimwee te krijgen dus zullen we maar iets inkorten en deze route voor een van de volgende keren houden.  We gingen hier dus rechtdoor richting Nancy.


             

    Voor sluis Réchicourt 2. Diep hé.           Wij zijn beneden.      Ligplaats Lagarde.   Uitlaat van een meer.


    We arriveerden als eerste aan sluis Réchicourt 2.  Deze sluis vervangt een sluizentrap van 7 oude sluizen die buiten gebruik gesteld zijn.  Het gevolg is dat het verval van deze sluis 15 a 16 meter is.  Voor een sluis met Frécinet-afmetingen is dit de hoogste sluis in Frankrijk en zij werd in 1964 gebouwd.  Achter ons arriveerde een huurboot met twee jonge koppels die voor het eerst een boot huurden en er vandaag mee vertrokken.  Toen die aan de sluis kwamen kijken, we moesten wachten tot er drie naar boven gekomen waren, en naar beneden keken kregen er een paar kriebels. Toen het onze beurt was moesten ze er mee in dus hebben wij ze maar een beetje geholpen met raad.  Het zijn hier twee drijvende bolders dus dat kan geen probleem zijn.  Het viel hun ook heel goed mee, we zakten langzaam maar gestaag tot het niveau beneden.  Eenmaal beneden heb ik hun voorbij laten gaan gezien ik vermoedde dat ze sneller wilden varen.  We kamen aan de volgende sluizen toch telkens weer samen gezien zij steeds enkele minuten moesten wachten tot ze naar binnen konden.  We hebben dus altijd met twee geschut.  We gingen nog door de sluizen S7-Réchicourt, S8-Réchicourt, S9,Moussey, S10-Mazières lès Vic, S11-Mazières les Vic en legden te 14:00 uur aan voor sluis S12-Lagarde.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    6                441            19           1333      04:45     279:55      21                  1599           2610,9


    27-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 106 - Zaterdag 26-08-2017 – Hesse – Gondrexange

    We zijn deze morgen de auto gaan verder zetten naar Gondrexange.  Het was veel beter dan eerst naar ginder te varen en in de namiddag te gaan fietsen nu het weer zo heet wordt.  Het weerbericht gaf gisterenavond voor vandaag weer 29 °C dus dat gaat wat worden.  Het is de hele week weer heet geweest, soms met wat wind dat voor afkoeling zorgde maar het was pas goed toen we de ventilator aanzetten toen de zon een half uurtje onder was dat het binnen begon af te koelen.  We zetten de ventilator dan zo op een tafeltje onder het dakraam van de slaapkamer dat hij frisse lucht naar binnen blaast.  Als die dan een uurtje gedraaid heeft valt het best mee.


             

    Pont de canal.                  Soms wordt het smal.      Ligplaats Xouaxange.     Fabriek te Héming.         Naar waar loopt die ?


    We waren met de fiets terug aan boord 10:30 uur en even later vertrokken we.  We moeten vandaag geen enkele sluis doen.  We zitten hier op een stuk waar het kanaal na het plan incliné van Arzviller over een afstand van 30 km over dezelfde hoogtelijn blijft lopen.  Het volgt hierbij de glooiingen van de heuvels en af en toe wordt een dalletje overbrugt met een verhoogde dijk waarop het kanaal loopt.  In Hesse bevindt zich een pont canal waarbij het kanaal tegelijkertijd over een riviertje, een Eurovélo-fietspad en de D42 loopt, je rijd daar dus onder het kanaal door.  In Héming staat nog een groot fabriek (ik weet niet wat ze daar produceren) en daar ligt nog een lange kade.  Vroeger werden hier de grondstoffen met de boot aangebracht en nu loopt er een lange overdekte transportband naar de andere kant van het kanaal, vermoedelijk naar de spoorweg.  Vervolgens arriveerden we na 10 km te 12:35 uur in Gondrexange.  Gezien het zaterdag is wilden we vandaag nog inkopen te doen maar dat viel hier niet mee.  Gelukkig hadden we de auto hier. De GPS vertelde ons dat de dichtstbijzijnde supermarkt in Lorquin was, dus wij daar naartoe maar….  In de buurt ligt de N4 en die moesten we kruisen en dat was een probleem.  De weg die de GPS-madam ons voorschotelde liep steeds dood op die N4 die momenteel uitgebreid wordt van 2 naar 4 rijstroken daardoor werden alle kruispunten afgesloten.  Dan maar een andere supermarkt op de GPS gezocht en, inderdaad, terug aan die N4 uitgekomen.  Ten lange laatste werden we door iemand doorverwezen naar Sarrebourg waar we alle soorten winkel zouden vinden. Uiteindelijk zijn we over die berucht N4 naar Sarrebourg gereden om te winkelen en vonden we wat we nodig hadden.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                435            10           1314      01:35     275:10      14                  1578         2606,2


    26-08-2017, 18:08 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 105 - Vrijdag 25-08-2017 – Lutzelbourg - Hesse

    We vertrokken na het ontbijt in de richting van het Plan Incliné de Arzviller. Eerst aan het sluishuisje van sluis 22 gaan melden dat we wilden vertrekken zodat de sluis klaar gemaakt kon worden.  We moeten eerst door de sluizen S22, S21, S19, S18 eer se aan de lift van Arzviller komen.  Na de tweede sluis moesten we telkens even wachten om een schip dat iets voor ons voer de sluis uit te laten en enkele huurboten als tegenligger laten passeren.  We arriveerden te 10:30 uur aan de lift en daar lag die boot die voor ons was ook te wachten.


           

    Plan incliné Arzviller, bak komt naar onder, is onder, wij gaan erin en hier gaan we naar boven.


    De bak van de lift stond bovenaan en er kwam juist een rondvaarboot ingevaren om te dalen.  Eenmaal die beneden was konden wij in de bak met ons twee. Toen de deur dicht werd gedaan waren we in nog geen kwartier 44,55 meter hoger en konden we er uit varen.  Van hieruit kwamen we aan de tunnel van Arzviller (2306 m lang) en daaropvolgend de tunnel van Niderviller (475 m lang)  aan beide tunnels moesten we even wachten op groen licht gezien er nog een boot in de tunnel was en ons tegemoet kwam.  Eenmaal dat die er uit was konden wij verder.


          

    Boven aan het plan incliné.  Daar gaan we de tunnel van Arzviller in en die van Niderviller in.


    Te 12:35 uur arriveerden we aan de kade voorbij Hesse en konden we aanleggen.  We hadden eerst geprobeerd tegenover de kade van Le Boat in het bassin aan te leggen maar daar konden we niet tegen de kant wegens te ondiep.

    Namiddag de fietstocht over de Eurovélo 5 terug naar Arzviller, de auto opgehaald en terug naar de boot.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    6                435            20           1304      03:35     273:35      14                  1578          2604,6


    25-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 104 - Donderdag 24-08-2017 – Saverne - Lutzelbourg

    Hier een rustige nacht gehad.  Geen geblaf van de honden van de kennel gehoord.  Deze nacht is het hard beginnen waaien en we dachten dat er een onweer zat aan te komen maar er is niets geweest en deze morgen was het terug rustig.  We vertrokken deze morgen hier als tweede boot richting Lutzelbourg maar toen we aan sluis S30-31-Saverne arriveerden lag er al een huurboot voor de sluis te wachten.  We lieten die alleen de sluis in gaan maar toen zij de sluis wilden in werking stellen en het licht op rood sprong, zette iemand van het VNF het licht terug op groen en moesten we met die andere boot mee. Met twee zal het wel gaan hier.  Het is een hoge sluis met een verval van 5.4 meter.  De sluis werkt met een “voorraadkamer” voor het sluiswater zodat  niet steeds al het water  weg loopt maar steeds de halve hoeveelheid opgeslagen wordt  voor de volgende schutting. Van hier begint weer een sluizentrap met de sluizen S29, S28, S27, S26, S25, S24 en S23 tot aan Lutzelbourg. Alle sluizen werkten vlot en ieder op toer bedienden wij de sluis.  De huurboot had wel telkens problemen voor of in de sluis. Eenmaal kwam hij dwars klem te zitten tussen de sta voor de sluis en moest een van de bemanningsleden op het staketsel kruipen om de boot los te duwen !. Te 11:15 uur waren we al in Lutzelbourg aan de kade waar al een viertal boten lagen en er net eentje vertrok zodat we ook plaats hadden. Na het eten hebben we weer een fietstochtje gemaakt van 24 km.  We reden over het jaagpad terug naar Saverne, lekker bergaf.


            

    In sluis 30 Saverne.       Huur- en hotelboot.         Lutzenbourg.     Sluishuisje in Vallée des Eclusiers. Fietsen door een sluis.


    Nadien de auto in Arzvillers (Place Saint Michel) gezet in met de fiets door Le Vallée des Eclusiers terug naat Lutzenbourg gefietst.  Het is de vallei waar de oude sluizentrap met 17 sluizen in het Canal du Marne au Rhin lag.  Deze sluizentrap is na de bouw van het Plane incliné van Arzvillers buiten gebruik gesteld en is nu naast die scheepslift een toeristische trekpleister.  Je kan langs de 17 oude sluizen naar benden wandelen en langs het nieuw stuk kanaal met de lift terug naar Arzvillers gaan.  De meeste van de sluiswachtershuisjes zijn aan de buitenkant gerestaureerd en enkele dienen als restaurant en de rest als vleermuizen tehuis. In enkele panden staat nog een halve meter water en groeien waterplanten, anderen staan volledig droog.  Bijna aan de onderste sluis is een wandel- en fietspad door een sluis en de twee aangrenzende panden gemaakt. Toen de lift er nog niet was deden de schepen er 6 tot 8 uur over om de 17 sluizen te passeren.  Nu met de lift gaat het in 20 minuten 44.55 meter omhoog.  Het is zo’n hellend vlak zoals dat van Ronquières maar de bak gaat niet vooruit omhoog maar opzij omhoog. Het is hier een drukte van jewelste met de huurboten.  De voorbije dagen (Vanaf Straatsburg) kruisten wij (of zij ons) elke dag toch een 15- tal huurboten.  Hier tussen Saverne en de scheepslift zijn het er zeker 25 geweest.  Toen we s’ avonds in Lutzenbourg terug aankwamen laten


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    8                429            11           1295      02:45     270:00      0                  1564            2601,2


    24-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 103 - Woensdag 23-08-2017 – Dettwiller – Saverne

    We hebben hier goed geslapen. We varen vandaag tot Saverne en passeren daarvoor de sluizen S36-Gerieth, S35-Gerieth, S34-Steinbourg, S33-Monswiller en S32-Zornhoff.  Het is maar acht kilometer, het moet niet alle dagen even ver zijn.  We kwamen vandaag weer een tiental huurboten en enkele gewone jachten tegen die in Saverne vertrokken waren. Het kwam wel goed uit met de sluizen zodat die telkens onder stonden wanneer wij er arriveerden en wij nergens moesten wachten.  Net voor de laatste sluis kwamen we ook de hotelboot Panache tegen.  Die zijn we de voorbije jaren ook al een paar keer tegen gekomen of gepasseerd wanneer die ergens aangemeerd lag.  Na de laatste sluis legden we aan voor de basis waar al die huurboten komen liggen.  Wanneer wij daar gisteren met de fiets aankwamen was het daar een drukte en daar heb je veel lawaai van het verkeer dat langs die we passeert.  Hier lijkt het ons veel rustiger te gaan zijn al liggen we wel kort bij een hondenkennel.  Toen we een vijftal minuten vast lagen kwam er iemand van de capitainerie zeggen dat we hier wel mochten liggen maar dat de voorzieningen voor water en elektriciteit nog niet aangesloten lagen.  We hebben  nog niet echt water en elektriciteit nodig zolang als het goed weer is en we alle dagen enkele uren varen dus voor ons is dat geen probleem.  Om te overnachten hier moesten we wel 5 € betalen.

    Na het aanleggen hebben we een koffietje gedronken en zijn dan de stad gaan verkennen en onder de middag iets gaan eten.  Daarna een fietstochtje door de stad gemaakt (soms meer te voet dan rijdend gezien de hellingen in de stad)


         

    Saverne: De haven en enkele mooie gebouwen.


    Het is weer een mooi stadje met het imposante Château Rohan, de robuuste kerk met de vierkante geblokte toren, binnen mooi maar donker.  Weer de typische vakwerkhuizen in alle kleuren met hier en daar eentje waarvan het houtwerk met houtsnijwerk versierd is. Enkele mooie parkjes, veel bloemen en planten, enkel fonteintjes en midden in de stad de grote bassis waarin de jachthaven gevestigd is.  Het is vroeger een belangrijke stad geweest, gelegen aan de voet van de Vogezen, vestigingsplaats van de Bisschoppen van Strassbourg. Er staat ook een imposant postgebouw met toren tegenover Le Gare de Saverne.  Het riviertje de Zorn loopt beneden door de stad richting Straatsburg.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                421            8             1284      01:50     267:15      7                  1564           2598,5


    23-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    22-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 102 - Dinsdag 22-08-2017 – Walthenheim-sur-Zorn – Dettwiller

    Ik was al vroeg wakker deze morgen maar dat heeft niet veel uitgehaald.  We konden pas te 09:00 uur door de eerste sluis.  We gingen vandaag door de sluizen S44-Wathenheim, S43-Wathenheim, S42-Swindratsheim, S41-Ingenheim, S40-Paupelmeuhl, S39-Lupstein, S38-Lupstein en S37-Dettwiller en toen legden we aan aan de lege industriekade in Dettwiller waar al drie pleziervaartuigen lagen.  Onderweg zagen we veel ooievaars in de grasvelden staan.  Toen we voor sluis S40 lagen te wachten cirkelden er een veertiental boven ons.  Het zijn mooie grote statige vogels die sierlijke cirkels rond mekaar vliegen.


            

    Indianen op pad ?            Mooie sierlijke vogels.                                        TGV viaduct over de Zornvallei.  Kade Dettwiller.


    We hebben de voorbije dagen wel wat ooievaars gezien maar zoveel samen nog niet. Langs het parcours dat we vandaag aflegden staan veel appelbomen waarvan hier en daar takken zijn afgescheurd omdat er zoveel appels ophangen.  Onder de bomen ligt een tapijt van afgevallen appels, ik denk dat ze er hier niets mee doen.  Na het aanleggen zijn we terug naar Walthenheim-sur-Zorn gereden om de auto op te halen.  Onderweg hebben we wat appels geoogst om morgen vroeg in de pan te bakken, en hebben zo’n veertigtal ooievaars zien zitten in de grasvelden. We zijn dan de auto in Saverne gaan zetten, plaats waar we morgen naartoe gaan, en terug naar Dettwiller gereden.  Onderweg nog een paar mooie aanlegplaatsjes gezien.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    8                416            14           1276      03:45     265:25      24                  1557          2596,6


    22-08-2017, 20:50 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 101 - Maandag 21-08-2017 – Straatsburg – Walthenheim-sur-Zorn   

    Na het vertrek passeerden we langs de  oude haven waar nu recreatiemogelijkheden zijn en waar nu winkels zijn in de nieuwe gebouwen.  Vervolgens kwamen we aan de plaats waar nu een jachthaven ligt ter hoogte van de Port Nord aan het Bassin René Graff.  Vervolgens door het Bassis des Remparts waar nu de aanlegplaatsen zijn voor de grote river cruise schepen.  Er liggen er momenteel drie aangemeerd. Aan een even stonden drie VIP-tourbussen die de klanten aan een van de boten hadden afgezet.  Van aan deze kades kunnen zij via de sluis Straatsburg Sud dadelijk de Rein op.  Wij gingen verder naar de hoek waar het Canal de la Marne au Rhin aan de sluis Straatsburg Nord in de haven van Straatsburg uitkomt.  In plaats van door deze sluis de Rijn op te varen gingen wij links af het kanaal op.  Twee kilometer verder kwamen we dan (deze keer over het water) aan de gebouwen van het Europese Parlement. Van op het water is het nog indrukwekkender dan aan de hoofdingang.


       

    Gebouw van de Europese Raad.                 Het gebouw van het Europees Parlement.


    Het gebouw staat op de plaats waar de rivier de Ill die door Straatsburg loopt, het Canal de la Marne au Rhin kruist en aan de overkant via een barrage verder stroomt.  De hoek ten noordoosten van de kruising is over een afstand van enkele honderden meters langs de Ill en het kanaal één gebouw van glas en staal.  Wij voeren verder het kanaal op en via de sluizen S51-Robertsau, S50-Souffelweyersheim, S49-Reichstett, S48-Vendelsheim, S47-Heide, S46-Aulach en S45 kwamen we tenslotte aan de kade voor sluis S44-Waltenheim waar we achter een boot waar je logies kunt nemen aanlegden.  Deze morgen was het maar frisje en bewolkt maar in de loop van de voormiddag brak de zon door en werd het lekker weer.  Na het middageten deden we ons dagelijks ritje en reden we van Waltenheim-sur-Zorn naar Wingerheim, Donnenheim, Bilwisheim richting Brumath waar we eenmaal in het Fôret de Brumath terug via het jaagpad richting  Hoenheim reden om de auto op te halen.  Het zijn hier allemaal leuke mooie fleurige dorpjes met die typische pastelkleurige huisjes en enkele boerderijen.  In het terug rijden naar de boot nog effe gepasseerd in de Cora in Mundolsheim om iets te eten op te halen.

    Onderweg passeerden we aan de plaats waar op 14 nov 2015 een TGV ontspoorde tijdens een testrit tussen Parijs en Straatsburg. Hij ontspoorde in een bocht net ter hoogte van de brug over het Canal de la Marne au Rhin in Eckwertsheim.  Hier werd een monument opgericht ter nagedachtenis van de 11 doden die bij het ongeval te betreuren waren.  Volgens het onderzoek (gelezen op Wikipedia) was het ongeval te wijten aan de veel te hoge snelheid waarmee de trein de bocht in ging waardoor het zwaartepunt verplaatst werd naar de buitenkant van de bocht en de trein ontspoorde.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    7                408            29           1262      04:45     261:40      22                  1533          2592,9


    21-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 100 - Zondag 20-08-2017 – Plobsheim - Straatsburg   

    We vertrokken na het ontbijt richting Straatsburg.  We gingen vandaag door de sluizen S82-Eschau, S83-Eschau, S84-Ostwalf, S85-Elsau en S86-Straatsburg.  Tussen de laatste twee moesten we nog door de hefbrug  Austerlitz.  We vonden geen draai- of trekstang en wisten niet hoe we die moesten bedienen.  Na wat zoeken zagen we een drukknop op de laatste paal voor de brug, je moet wel net voor de brug gaan liggen voor je dat ziet !  Na het drukken wordt de brug blijkbaar bediend vanaf sluis 86 (hadden we later pas door).  Vroeger lag een jachthaven in de kom tegenover het ziekenhuis maar die is weg en nu is er in de plaats een eco-park aangelegd.  Hier konden we dus niet aanleggen.  Dan maar door sluis 86 en daarna ligt een Halte Fluvial.


           

    Net voor Straatsburg.     De vroeger jachthaven. Chapelle des Mariniers.  La Fête d’Eau in Eschau.


    Voor een stad als Straatsburg een miserabele steiger bestaande uit van de blauwe 200 liter vaten als drijvers en een metalen geraamte met roosters met enkele kettingen aan de kade vastgemaakt.  Als je op de steiger gaat staan kantelt heel het gevaarte naar de kant waar je gaat staan.  Met de fietsten af te nemen donderden we bijna in de soep !.  De steiger ligt wel vlak tegen het stadscentrum aan een parkje naast het Administratief Centrum van de stad.  Na het aanleggen hebben was het tijd om te eten.  Na het eten hebben we de auto opgehaald.  We reden hierbij een stuk langs het kanaal tot ter hoogte van Eschau.  Daar waren de Fêtes d’Eau aan de gang, waterspelen ( oa een steekspel waarbij twee ploegen met bootjes met daarop een platform met speren mekaar probeerden af te stoten, en een kermis, en daarom moesten we iets om rijden.  Vervolgens staken we hier het kanaal over naar niereau en dan via het dorp Plobsheim naar de parking van de Notre Dame du Chêne waar we de auto hadden achter gelaten.  Vervolgens zijn we de auto in Hoensheim in de buurt van het kanaal gaan zetten en met de fiets door Straatsburg stad terug gereden.


           

    De rivier de Ill.              Mooie  kerk.                  De vroegere haven.        Muurschildering               Petit France


    Na terugkomst zijn we iets gaan eten en hebben we nog enkele km door het mooie oude stadsgedeelte gereden.  We zagen een indrukwekkende kathedraal, mooie kerken, mooie kleine smalle straatjes met van die gekleurde vakwerkhuizen, gevelschilderingen, gezellige winkel en wandelstraatje, mooie pleintjes met gezellige horecazaken, veel kunstwerken, kortom te veel om op te noemen.  In deze stad kan je makkelijk enkele dagen ronddolen eer je alles gezien hebt.  Verder kwamen we ook aan het gebouw van het Europees Parlement en de Europese Raad en veel nieuwe kantoor- en woonblokken.  ( Nu weten wij waar het geld dat we aan Europa moeten betalen naar toe gaat !)  De oude havengebouwen zijn allemaal verdwenen.  In de plaats moderne nieuwe gebouwen met horeca en handelszaken met daar boven op appartementen.  Iemand die hier tien jaar geleden geweest is en nu terug komt gaat hier verlopen lopen.  Na nog een terrasje was het weer tijd om terug naar de boot te gaan en bijna tijd om onder de dekens te kruipen.  Ik ben eerst nog een bakker gaan zoeken.  We hadden tijdens onze rondrit maar twee bakkers gezien in de stad.  Nu na nog een 5 km rond te hebben gereden heb ik er één gevonden op 2 km afstand !  Ik weet niet waar al die mensen die hier zeker moeten weten hun dagelijks brood halen. Het zal dus morgen vroeg gewoon brood worden ipv baguettes.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                401            18           1233      03:05     256:55      21                  1511           2588,2


    20-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 99 - Zaterdag 19-08-2017 – Boofsheim  - Plobsheim 

    Deze morgen de auto in het dorp vaan zetten en naar de bakker geweest.  Na het ontbijt te 09:00 uur vertrokken.   We passeerden vandaag de sluizen S77-Obenheim, S78-Gerstheim, S79-Erstein, S80-Erstein en S81-Plobsheim. Na de eerste sluis kregen we het gezelschap van de boot met de vier jongedames die gisteren avond aan Le Boat vertrokken waren. Net toen we hen voorbij gingen waar ze aangemeerd lagen gooiden zij los en kwamen mee naar de volgende sluis.  Het was een hele belevenis eer de boot in de sluis en vast lag.  Twee van de jongedames sprongen telkens van de boot op de wal, soms zelfs wanneer de boot nog meer dan een halve meter van de kant was !  Als die dat zo blijven doen gaat er wel eens iemand in de sluis terecht komen. Ik hen wat raad  gegeven over de manier waarop wij aanmeren maar goede raad is duur en luisteren deden ze ook al niet. Dat ze dan in het vervolg hun plan trekken.  Aan sluis Plobsheim waren ze echter een halve kilometer achter gebleven en dan zijn we maar alleen gaan schutten.  Hier in de sluis dreef weer veel groen en bladeren rond en we hadden weer prijs met de wierfilter die propvol zat.  Aan de Chapelle des Mariniers in Plobsheim lagen 5 boten aan de kant aangemeerd en daar zijn we maar gaan bij liggen.  Na het eten een fietstocht gemaakt om de auto op te halen.  Via Erstein, Gerstheim, Obenheim naar Boofsheim hadden we 27 km.  Later op de avond heb ik alleen nog een tochtje kriskras door Plobsheim en omgeving gemaakt en naar het grote meer in de buurt gereden.  Toen had ik nog eens 16 km gedaan.

    Nog steeds geen foto's !

     

    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                396            17           1215      02:50     253:50      43                  1490          2585,1


    19-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 98 - Vrijdag 18-08-2017 – Breisach - Boofsheim  

    We hebben moeten wachten tot 09:15 uur om te vertrekken gezien de capitainerie was niet op tijd open en we moesten de sleutel nog terug geven (en de waarborg terug ontvangen natuurlijk) We konden dus pas weg tegen 09:30 uur !  Op de Rijn ging het goed vooruit, wat stroming mee en het kwam aan de sluizen telkens goed uit dat we nog net met een vrachtschip mee konden.  Na 20 km arriveerden we al om 10:45 uur aan sluis Marckholsheim. Daar konden we nog net met de tanker Chemgas 22 (NL) en twee Duitse sportboten mee. Vervolgens na 22 km aan sluis Rhinau lag de tanker aan de kant te wachten gezien er een ander vrachtschip, de Cyrano (NL) eerst moest geschut worden.  Hier konden we dan naast gaan liggen en er kwamen nog twee andere Duitse sportboten bij in.  Na deze sluis stoven drie van de vier Duitsers met brullende motoren volgas de Rijn af richting Straatsburg.  Wij gingen hier langs de Ecluse de raccordement het verbindingskanaal naar het nog bevaarbare stuk van het Canal Rhone – Rhin (branche Nord) op.  Twee sluizen verder legden we aan de kade voorbij verhuurfirma Le Boat aan.

    Gezien we al gegeten hadden hebben we de fietsen afgezet en zijn we rond 15:30 uur vertrokken om de auto te gaan ophalen.  We volgden de Eurovelo 15 die hier langs het kanaal tot in Biesheim loopt.  Het is wel 44 km rechtdoor.  Onderweg begon het hard te waaien en boven de bergen van de Vogezen zagen we onweerswolken naderen.  We zijn droog gebleven tot de laatste 10 km toen we aan het Canal de Colmar kwamen.  Toen kregen we een hoosbui over ons heen (gelukkig hadden we onze poncho’s mee)  Na een vijftal minuten begon het gewoon te regenen. Onderweg lagen veel takken op de weg en op een plaats was een boom boven afgescheurd en op het fietspad en in het kanaal terecht gekomen, gelukkig konden we er net voorbij met onze fietsen. We arriveerden tegen 19:00 uur aan de auto.  Nadien hoorden we op de radio dat op veel plaatsen in de buurt en wat verderop overal veel schade aangericht werd.

    Geen foto's vandaag ! Fototoestel kapot !

     

    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                391            49           1198      05:30     251:00      44                  1447          2582,3

    18-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 97 - Donderdag 17-08-2017 – Breisach

    In Breisach gebleven. Voormiddag Neuf-Brisag. Eerst gaan wassen en winkelen.  In de loop van de avond, na het eten hebben we nog de rode stadwandeling van Breisach gedaan. Het is een traject van ongeveer 5 km door de oude stad die langs alle belangrijke gebouwen die een rol speelden in de rijke geschiedenis van de stad.


           

    De kerk op de heuvel.     Smalle straatjes.           Het gemeentehuis.        Zeus dochter Europa.      Rathbrunnentoren.


    Het is weer te veel om op te noemen maar je moet maar eens naar hier komen.  Het is echt de moeite waard.  Na de wandeling werd het weeral bijna donker en zijn we na nog een terrasje terug naar de boot gereden en niet lang daarna gaan slapen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                386            0             1149      00:00     245:30      0                  1403             2576,8


    17-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 96 - Woensdag 16-08-2017 – Niffer - Breisach 

    Onze eerste sluis vandaag was de laatste op het Canal Rhin-Rhone zijnde Niffer. Na deze sluis kwamen we op het Grand Canal d’Alsace dat zowat gelijk loopt met de Rijn.  Eenmaal hierop ging het vooruit.  Het is een zeer breed kanaal en er zit goed wat stroming op wat nog een meevaller is.  We kwamen al dadelijk een riviercruiseschip tegen ddat richting Bazel voer.  We moeten vandaag 36 km varen voor we een jachthaven tegen komen.  Het is ook niet mogelijk zomaar ergens aan de kant te gaan liggen gezien het hier schuine betonoevers zijn.  Onderweg kwamen we een zestal grote vrachtschepen tegen waarvan vier Belgen !  Het viel goed mee met de sluizen, we arriveerden altijd net toen er een vrachtschip moest geschut worden dus moesten we nergens lang wachten.  De sluizen zijn hier wel diep. De eerste sluis – Ottmarsheim heeft geen drijvende bolders en daar moesten we 8 keer de touwen verleggen eer we onder waren !  Achteraan heb ik twee touwen aan mekaar gemaakt en kwam ik nog niet toe om onder te raken.


        

    River cruises.                 Best hoge sluis hé.         Waarvoor zou dit dienen ? Wie weet het.


    De muurpotten staan ongeveer  3 meter onder mekaar en 8 keer 3 meter maakt 24 meter verval ! De volgende sluizen – Fessenheim en Vogelgrun hebben wel drijvende bolders dus dat ging weer veel makkelijker.  Het is een hele hoogte als je onder in de sluis ligt en naar boven kijkt.  Na sluis Vogelgrun gingen we over bakboord enkele honderden meters stroomopwaarts de Rijn op en gingen dan de jachthaven Breisach binnen.  We vonden een goed plaatsje vooraan aan een kopsteiger zodat we de fietsten makkelijk af konden zetten.  Na de havenformaliteiten gingen we de fiets op om de auto op te halen in Ottmarsheim waar we die zondag hadden gaan zetten.  We fietsten over de Eurovelo 15 langs de dorpjes met allemaal pastelkleurige huizen. Die fietspad loopt voor een groot deel over een oude tram of spoorbedding.  Het is een mooie streek met mooie zichten op de bergen van de Vogezen en aan de andere kant die van het Zwarte Woud.  Na 2,5 uur en 36 km arriveerden we aan de auto.  Eerst een terrasje ( die zij er hier terug te vinden) en dan nog snel iets gehaald in de Spar voor we terug naar Breisach reden.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                386            36           1149      06:00     245:30      35                  1403          2576,8


    16-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 95 - Dinsdag 15-08-2017 – Mulhouse - Niffer 

    Wij hebben de bediening voor sluis S41-Mulhouse (sluis 40 bestaat niet meer sedert de verbreding van het kanaal van Mulhouse tot Niffer) besteld tegen 10:00 uur.  Tot waar we juist gaan varen weten we nog niet, we zullen wel zien waar we ergens kunnen aanleggen.  We moeten nu, nu Wietse opgehaald is, niet meer ergens op een bepaalde tijd zijn.  We kwamen te 09:55 uur aan sluis S41 die al voor ons open stond en het licht al op groen stond.  We werden opgewacht door twee sluismannen, eentje om de administratie te doen en de andere op de knopjes te bedienen. Op een van de vragen die gesteld werden: “Van waar komen jullie ?”,  was het antwoord “Van Mulhouse” niet genoeg.  Ze moesten weten van waar veel verder wij kwamen. Wanneer ik antwoordde dat wij van de Sâone kwamen was dat wel goed. Alsof je van ergens anders kunt komen wanneer je van uit de richting Mulhouse aan sluis 41 arriveert ! Het kanaal begint in St Symphorien aan de Sâone en eindigt in Niffer aan de Rijn ! Er zijn geen zijkanalen of rivieren die bevaarbaar zijn onderweg. Na deze sluis is het ongeveer 17 km tot aan de sluis Niffer.  De eerste  kilometer is nog een smal kanaal maar na de spoorbrug kom je in de haven van Mulhouse.  Hier wordt het kanaal meer dan 200 meter breed met eerst een grote zwaaikom.  Hier liggen al dadelijk een aantal grote vrachtschepen, een Nederlander, een Zwitser, een Duitser en zelfs twee Belgen, eentje met thuishaven Antwerpen en eentje van Gent.  De haven is zo’n 2 km lang en dan volgt een bocht, daar waar vroeger het Canal du Rhin au Rhone (Branche Nord) afboog naar Mulhouse.  Met het graven van het Grand Canal d’Alsace en de verbinding ervan met Mulhouse via Niffer is dat vroegere kanaal buiten dienst gezet. 


           

    Hefdeur sluis 41.           Begin van de haven.      Watertoren fabriek.          Kanaalwater !            De steen der waanzin ? 16 km van in totaal een dikke 220 km van het kanaal dat ze toen wilden graven is ooit afgemaakt, verder dan Mulhouse zijn ze nooit geraakt.  Geld op ? Of te hoog gegrepen in die tijd ?


    Nu bevind er zich een droogdok van een scheepswerf in de oude aansluiting ervan.  Vervolgens komt er een stuk van 13 km in twee lange rechte stukken met ongeveer halfweg een grote bocht.  Rechts van het kanaal (gezien in onze vaarrichting) bevind zich het Forêt de la Hardt Sud, een uitgestrekt woud.  Onderweg liggen op het 13 km lange traject twee pontons voor de pleziervaart maar aan beide pontons lagen natuurlijk weer boten van 25 a 30 meter lang en dan weet je het wel.  We moesten dan maar door tot Niffer waar we aan de steigers wilden gaan liggen maar alle vrije boxen waren met een kabel afgesloten en niemand van die mensen op die boten maakte aanstalten om ergens plaats los te maken.  Door varen in het kleine oude Canal de Hunninge zagen we  niet echt zitten.  Het water stroomde er zoals in een rivier  en we weten niet of we daar ergens kunnen draaien.  We besloten dan maar aan de VNF van de sluis te vragen of we niet mochten aanleggen aan de dienststeiger ter hoogte van het sluisgebouw.  Gezien ze voor ons geen plaats maakten aan de steigers mochten we er één nacht blijven liggen.


    In de late namiddag zijn we een fietstocht gaan maken naar Kembs om naar het haventje daar te gaan kijken.  Eigenlijk zouden we daar toch kunnen geraken en we zouden kunnen draaien.    In Kembs zijn we dan maar niet verder gereden aan Basel (toch nog 14 km enkel) en zijn we door het dorp terug naar Niffer, en dan naar Petit-Landau en terug naar de sluis gereden.  We zullen hier ooit toch nog wel eens komen en dan gaan we wel eens tot in Bazel. (“Als we dan nog zo ver kunnen fietsten” (een uitspraak van Annie)).  Er zijn door de grote sluis hier vlak naast ons toch drie grote vrachtschepen richting Mulhouse gevaren.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    1                382            18           1113      02:45     239:30      11                  1368          2569,8


    15-08-2017, 19:53 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 94 - Maandag 14-08-2017 – Mulhouse 

    Bezoek Kris, Danny en Rho.

    Na hun vertrek vanmiddag hebben we nog een rondje Mulhouse van een drietal uur kriskras door en rond Mulhouse per fiets gedaan. Het is hier aangenaam fietsen, er lopen veel los liggende fietspaden door de stad. Er is veel groen.  Er loopt ook een stuk oud kanaal door de stad, en de beide oevers zijn omgevormd in mooie stukken park met veel kunstwerken aan beide zijden van het kanaal.  Daar waar het kanaal stopt werd een fontein in het midden van het oude kanaal geplaatst. Langs beide oeverparken zijn mooie appartementen gebouwd. 


           

    Beelden uit de stad, kunstwerken in het park en op rotondes.


    Voor de rest zijn de meeste gebouwen gerenoveerd.  Van veel voormalige fabrieksgebouwen zijn hier appartementen gemaakt en de gevels mooi opgepoetst. We reden ook een stuk langs de riviertjes de Doller en de Ill, en door alle randgemeenten van Mulhouse.  Bij momenten hadden we heel mooi uitzicht op de Vogezen die zich ten noordwesten van de stad bevinden en aan de zuidzuidoost kant de uitlopers van de Alpen als we in de richting van Basel keken. Ik denk dat we in totaal zo’n 25 km gefietst hebben.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                381            0             1095      00:00     236:45      25                  1357           2568,1


    14-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 93 - Zondag 13-08-2017 – Mulhouse 

    Bezoek Kris, Danny en Rho.

    Terwijl zij in de loop van de namiddag naar Bazel reden zijn wij de auto in Heidwiller gaan ophalen en hebben hem verder gezet in Ottmarsheim, zo’n kleine 10 km voorbij Mulhouse in de richting van Straatsburg.  Zo moeten we als we een van de volgende dadgen verder varen tot in Niffer en later tot in Breisag hem dan geen 45 km ver gaan halen.  Op de terugweg fietsten we door het Forêt de la Hardt, een groot woud ten noordoosten en ten oosten van Mulhouse.


        

    Herdenkingsplaat .                                    Het nieuwe kanaal.         Mulhouse gezien van op de Tour d’Europe.                  


    Langs de weg door het woud passeerden we een graf van een jonge Franse soldaat die tijdens WOII omkwam terwijl hij een groep mensen van een dorpje dat in door de Duitsers bezet gebied lag, probeerde over de frontlinie die toen in het woud lag te brengen.  Hij, twee van zijn collega’s en twee burgermeisjes kwamen om toen zij op een Duitse patrouille stootten.  De anderen konden nog ontkomen.  Tot op de dag van vandaag wordt het graf van die jongen onderhouden door iemand van de familie van de mensen die veilig konden ontkomen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                381            0             1095      00:00     236:45      29                  1332           2568,1


    13-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 92 - Zaterdag 12-08-2017 – Heidwiller - Mulhouse 

    Het is hier een goed plaatsje om de nacht door te brengen, weinig verkeer, geen picknickbanken in de buurt zodat er geen hangjongeren kunnen komen zitten en de trein ver genoeg af om er geen lawaaihinder van te hebben.  We varen vandaag tot Mulhouse en moeten nog 11 sluizen en twee draai- of ophaalbruggen passeren.  We waren klaar om te vertrekken toen iemand van het VNF per brommer kwam zeggen dat de sluis voor ons klaar stond, dat is dus goed op tijd. We waren nog maar door de sluizen S29-Heidwiller, S30-Heidwiller, S31-Obergruen, S32-Illfurth en S33-Muehlenmatten  toen Wietse een sms-je kreeg dat Kris, Danny en Rho nog 70 km van Mulhouse waren.  Ze waren enkele uren vroeger vertrokken dan eerst.  We hebben dan afgesproken dat ze ons onderweg aan een sluis zouden opwachten en dat Rho dan mee zou kunnen varen


         

    Gevelbeschilderingen.     Nog eens de tempel.       Het stadhuis.  


    We  gingen nog door S34-Niedere Matten en toen we aan de ophaalbrug van Zillisheim  arriveerden stonden ze ons daar op te wachten. Aan sluis S35 is Rho dan mee gevaren. Dan moesten we nog door de sluizen S36-Didenheim, S37-Didenheim, S38-Brunstatt en S39-Mulhouse en toen arriveerden we in de YH Mulhouse waar de havenkapitein ons stond op te wachten aan een steiger die hij voor ons op vraag van de de laatste sluismeester van gisterenavond voor ons gereserveerd had.  We hadden een plaatse aan een kopsteiger in plaats van een van de vingersteigertjes zodat we goed vast konden maken en de fietsten nog gemakkelijk konden afzetten.  Je ligt aan de rand van de oude stad pal tegenover het station en het busstation waar de langeafstandsbussen hun station hebben.  We blijven hier drie nachten liggen en maandag nemen Kris en Danny Wietse mee terug naar huis en varen wij verder.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    11              381            11           1095      02:50     236:45      0                  1303            2568,1


    12-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 91 - Vrijdag 11-08-2017 – Dannemarie - Heidwiller

    Het heeft deze nacht weer geregend en nu regent het nog steeds. Het wordt weer een prettige vaardag. Toen we te 09:00 uur stipt vertrokken stond sluis S17-Wolfersdorf reeds open.  We besloten om vandaag maar tot Illfurth te varen in plaats van recht tot in Mulhouse.  We hebben morgen voormiddag dan toch nog de tijd om verder te varen gezien Kris, Danny en Rho maar rond de middag daar gaan zijn, en dan moeten we vandaag ook niet zo lang varen en zoveel sluizen doen.  Deze sluizen worden allemaal bediend door iemand die mee rijdt.  We doen dus vandaag nog de sluizen S18-Wolfersdorf, S19-Le Moulin Martin, S20-Kreuslestraeng, S21-Waessermatten, S22-Waessermatten, S23-Aumatten, S24-Hohe Matten, S25-Eglingen, S26-Obere Wannen, S27-Almend en S28-Heidwiller en leggen dan aan te Heidwiller waar een lange kade zou zijn. 


           

    Mulhouse in zicht.           Tempel Saint Etienne.     Kunst in de straten van Mulhouse.


    Volgens de mensen van het VNF zou de aanlegplaats Illfurth te ondiep zijn voor onze boot.  We hadden met de sluizen geluk, ze stonden allemaal klaar voor ons als we er aan kwamen en we waren dan ook al te 11:45 uur op onze bestemming.  De kade is er lang genoeg maar er staan maar twee bolders, en je kan er geen piketten slaan.  Gelukkig stond er nog een metalen beugel waar we aan vast konden maken.  Na het middageten gaan we te voet naar Eglingen om de auto op te halen. Later op de dag nog een klein ritje met de fiets in de buurt gemaakt langs de dorpjes Heidwiller, Saint Bernard en Spechbacher-le-Bas.   Veel is er niet te zien, in geen enkele van de dorpjes een bakker, geen winkel (uitgezonderd een garage) enkel een kerk en een aantal huizen. S’avonds is het terug beginnen regenen en we zullen dan maar wat tv gaan kijken.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    12              370            10           1084      02:45     233:55      0                  1303            2565,3


    11-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 90 - Donderdag 10-08-2017 – Montreux-Château – Dannemarie 

    Opgestaan met regen en het heeft een groot deel van de nacht geregend. We moesten iets na 09:00 uur vertrekken aangezien we om 10:00 uur de sluis S2, begin van een sluizentrap, gereserveerd hadden.  Ik ben dan ook maar eens met de auto tot in het dorp gereden om naar de bakker te gaan ook al was maar anderhalve km.  We hebben voor het eerst in lange tijd binnen het ontbijt genuttigd gezien buiten alles nat was.  De Duitse zeilboot die gisteren de hele dag met ons mee gevaren was ging iets later vertrekken en zou ons wel inhalen tegen dat we aan de sluis waren. 


           

    Bouwjaar van een van de sluizen.               Ooievaars op pad.          Bergje af varen.             Wolfersdorf.


    En inderdaad, wij arriveerden stipt te 10:00 uur aan de sluis, moesten een vijftal minuten wachten, en toen arriveerden zij ondertussen ook.  We gaan vandaag 15 sluizen doen waarvan er een groot aantal een sluizentrap vormen en die voor het grote deel maar enkele honderden meters achter mekaar liggen.  Het ging allemaal vlot, we moesten maar twee keer even wachten eer de sluis vol gelopen was en te 12:30 uur gingen we door de laatste sluis S16-Dannemarie en kwamen we in de jachthaven. Onderweg hebben we weer verschillende  groepjes ooievaars zien zitten op velden en weiden. Die zitten er hier blijkbaar wel veel. Na het aanleggen, de registratie voor de haven en het eten heb ik de auto weer opgehaald, verder gezet in Eglingen aan de kerk, en met de fiets terug naar Dannemarie gereden.  Ondertussen waren Annie en Wietse gaan winkelen.


       

    De bergjes in de Alsace.                            De bergen in Zwitserland.                     Ooievaars in Wolfersdorf.     .


    S’ Avonds nog een ritje door Wolfersdorf gemaakt. Het is een klein dorpje, eigenlijk een lange straat met enkele korte zijstraatjes met weer veel van die vakwerkhuizen in alle kleuren.  Net voorbij het dorp achter een boerderij staat er een ooievaarsnest boven op een hoge boom.  Er zitten nu twee ooievaars op, misschien twee die vandaar ergens onderweg aan het fourageren waren.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    12              343            19           1055      05:10     225:30      18                  1303           2562,6


    10-08-2017, 21:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 89 - Woensdag 09-08-2017 – Montbéliard – Montreux-Château

    Vandaag gaan we richting Montreux-Château. We moeten daarom door 12 sluizen waarvan de laatste 6 met begeleiding.  Aan sluis S14-Montbéliard moesten we wachten voor een tegenligger.  De Duitse zeilboot die ook onze richting zou uitgaan, zou een kwartier later vertrekken maar om reden dat we die tegenligger hadden heeft hij iets moeten wachten.  We gingen nog door de suizen S13-(een sluis die weer open staat), S12-Exincourt, S11-Etupes, S10-Marivées en S9-Allenjoie en kwamen toen aan de wachtplaats waar we de middagpauze zullen blijven liggen.


         

    Op de Allan, sluis en pont de canal over de Allan, wordt hier de Bourbeuse.  Toch nog industrie hier.


    Een half uur later arriveerde de Duitse Zeilboot en we spraken af van straks samen door te varen. We moesten tegen 13:30 aan sluis 8-Fontenelles zijn waar we onze afstandsbediening moesten afgeven en van waaraf er terug begeleiding is.  De volgende sluizen zijn wel gemechaniseerd maar niet geautomatiseerd zodat er iemand de bediening in gang moet zetten.  Wij waren op tijd, zij  (het VNF) natuurlijk niet en we konden pas 20 minuten later de sluis in.  Ze hadden natuurlijk weer geen goede afspraken genoteerd zodat de ploegindeling in het honderd gelopen was. (Nog maar eens !, afspraken nakomen is hun hobby blijkbaar niet)  Vervolgens gingen we nog door de sluizen S7-Petite Bois, S6-Les Foinez, een pont tournant (draaibrug), S5-Brebotte, S4-Autrage en S3-Montreux en te 16:10 uur arriveerden we aan kade Montreux-Chateau.  We hadden beiden nog plaats net voorbij de sluis.  Een half uur na het aanleggen begon het te gieten en het bleef de hele avond regenen. Ik ben toch nog de auto gaan ophalen, anders wordt het morgen te ver.  Met een poncho de fiets op en toch maar vertrokken.  Onderweg, bijna in Montbéliard klaarde het op en de laatste km kon ik zowaar terug in mijn hemd rijden.  Onderweg, terug naar Montreux nog door enkele mooie dorpjes gereden.  Er staan hier veel huizen in houtvakwerk met pleister tussen en veel ervan zijn in pastelkleuren geschilderd.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    12              343            19           1055      05:10     225:30      22                  1285          2558,9


    09-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 88 - Dinsdag 08-08-2017 – Dampierre-sur-le-Doubs – Montbéliard   

    Er is hier geen bakker meer maar er staat een baguettes-automaat op het pleintje waar vroeger de bakker was  Er gaan 40 baguettes verdeeld over twee soorten in de automaat en op het schermpje kan je zien hoeveel er nog in zitten.  Na het ontbijt vertrokken we stipt te 09:00 uur.

    Sluis S18-Dampierre konden we van op de ligplaats bedienen en gezien die leeg onder stond konden we dadelijk naar binnen.  De volgende S18B is weer een hoogwatersluis die open stond. Daarna kruisten we de rivier de Doubs waarna het kanaal verder gelijk liep met de rivier de L’Allan, wiens vallei het kanaal nu volgt tot Montbéliard.  Hier liggen de sluizen S17-Voujeaucourt, S16-Courcelles en sluis S15-Cöteau-Jouvent nog op voor we in de YH van Montbéliard arriveerden.  Te 10:55 uur lagen we op onze plaats.

    Het heeft heel de tijd geregend en na het eten ben ik maar alleen de auto gaan halen anders waren we allemaal nat.  Terwijl ik de auto ging halen is Annie met Wietse naar de overkant van het kanaal gaan winkelen.  Toen ik aan de auto aankwam stopte het met regenen.


             

    Duiventoren ?                 Fontein in de Allan.          Het kasteel.                   De tuin boven op de binnenkoer.


    Namiddag een stadswandeling gemaakt. Mooie propere gezellige stad. Mooie pleintjes met overal bloembakken en hangkorven met mooie bloemen en planten. In de stad een mooi kasteel boven op een 25 meter hoge heuvel van waarop je een mooi uitzicht hebt over de vallei van de Allan.  Langs die rivier een mooi park met van alle wetenschappelijke en natuurkundige opstellingen en veel oude bomen en bloemen. De bruggen over de rivier en over de waterpartijen zijn allemaal voorzien van mooie bloembakken.  Tussen de twee bruggen over de Allan bevindt zich een mooie fontein.


              

    Gezellige straatjes en pleinen.                                 De jachthaven.         Grote insecten in het park.


    Na het avondeten nog een wandeling gemaakt door de beide delen van het park.  Toen het duister werd en we terug aan de boot arriveerden  zagen we in het westen een wolkenpartij die zo uitgestrekt, massief en scherp afgebakend was dat het leek of er zich daar een grote bergrug bevond. Terug op de boot gekomen het reisverslag nog bijgewerkt en verstuurd.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                331            8             1036      01:55     222:20      8                  126               2553,8


    08-08-2017, 22:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 87 - Maandag 07-08-2017 – L’sle-sur-Doubs – Dampierre-sur-le-Doubs  

    Na het ontbijt te 09:10 uur vertrokken richting Montbéliard.  We moesten hiervoor door de sluizen S26-L’Isle-sur-le-Doubs, S25-Coteau-Lumans, S24-Blussans, S23-Colombier-Châtelot, S22-Maurice, S21-Colombier-Fontaine, S20-Raydans en S19-Plain de Dampierre voor we in Dampierre aan de kade gingen liggen. Vandaag was het helemaal een stuk kanaal die zowat gelijk loopt met de rivier.  De rivier is hier heel ondiep, je ziet bijna overal de keien op de bodem liggen.  Een stuk van het kanaal is over een afstand van ongeveer 500 meter helemaal uit de rotswand van de oever gehakt en is daar dan ook maar smal.  Aan de overkant van de rivier (rechteroever) ligt tussen La Prétrière en Les Arbues de “Usine Electrique de la Prétière”.  Die gebruikt de waterkracht van de Doubs door voor een grote bocht in de rivier, met verschillende stroomversnellingen, het water af te tappen en voorbij de centrale terug in de rivier te laten stromen. Het afgetapte water stroomt door een tunnel van +- 500 meter onder de heuvel door naar een stuk voedingskanaal naar de centrale.


              

    Het paarse huis.              Wilde bloem.                 Dagelijks zwempartijtje.                            Ligplaats Dampierre/Doubs.


    Na sluis S23-Colombier-Châtelot ligt een lange aanlegsteiger maar daar hadden we nog maar 7 km gevaren dus die zijn we maar voorbij gevaren.  Dampierre-sur-le-Doubs is maar een klein dorpje en veel is er niet te zien maar we blijven hier vannacht liggen anders zijn we te vroeg in Mulhouse waar ze Wietse komen ophalen.

    Na aankomst en het eten zijn Wietse en ik terug gefietst om de auto op te halen, daar nog iets te winkelen en een visverlof te gaan halen. Normaal kan dat in een winkel met visbenodigdheden maar die is hier niet en op het bureau de tourisme wisten ze niet waar ik dat kon vinden (?), daar stuurden ze ons naar de Mairie maar die was gesloten en in een Bar-Tabac wist de uitbaatster ook niet waar we dat konden vinden.

    Na terugkomst aan de boot een badje gepakt tussen een paar duizend visjes en daarna een douche met ons “zonnewater”.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    8                326            16           1028      03:35     220:25      18                  1255           2552,0


    07-08-2017, 21:33 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    06-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 86 - Zondag 06-08-2017 – L’sle-sur-Doubs 

    Na het ontbijt zijn Wietse en ik vertrokken naar Baume-les-Dames om de auto terug te gaan halen.  Het is een ritje van 35 km voor een groot gedeelte langs het water.  In Clerval moesten we wel door het dorp bergop richting Chaux-lès-Clerval, verder naar Roche-lès-Clerval en zo terug naar de oever.  Van daaruit is het terug langs het water.  We waren vertrokken te 09:30 uur en we waren te 11:15 uur aan de auto. Van daaruit reden we met de auto via Grange-Ravey, La-Maison-Rouge, Hyèvre-Paroisse, Branne, Clerval, Santoche, Pompierren-sur-Doubs, Mancenans, Appenans en Les Champs-Montants terug naar L’Isle-sur-le-Doubs.  Dat was ook een mooi ritje enkele malen over berg en dal, door bossen en weidelandschappen.  Motorrijders zullen aan deze route veel plezier beleven.


                

    Sluis-koeien.                  Onderweg.                 Enkele waterbekkens – fonteintjes.       Een arm van de Doubs door L’Isle/Doubs.


    Na terugkomst aan de boot zijn we in de cafetaria van de Intermarché die vlak bij de kade ligt en op zondag van 1200-1400 en van 18:30-20:30 uur open is, gaan eten. Nadien wat spelletjes gespeeld, wat gelezen, nog een klein toertje met de fiets door het stadje gereden om wat foto’s te maken, wat gaan zwemmen en wat geluierd en toen was het weeral avond.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                318            0             1012      0:0          216:50      35                  1237          2548,5


    06-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 85 - Zaterdag 05-08-2017 – Baume-les-Dames – L’Isle-sur-Doubs 

    Terwijl Annie naar de bakker was de boot verlegd zodat we het water kunnen bijvullen. Na het ontbijt was dat klaar dus konden we vertrekken   We wilden vandaag tot Clerval varen en moesten daarvoor 18 km varen en de sluizen S40B-Baume (staat open), S39-Lonot, S38-La Raie aux Chèvres, S37-Grand-Crucifix, S36-Heyvre-Magny, S35-L’Ermite, S34-Branne, S33-Chaux-les-Clerval en S33B-Clerval (Staat open) doen.  Aan sluis S35 hadden we dubbel rood, er werd aan de sluis gewerkt.  Hierdoor moesten we een kwartier wachten en toen de sluis open gezet werd werd ons verteld dat we moesten wachten op nog een boot.  Het bleek de Louis Pasteur (F) te zijn die we deze morgen vroeg in Baume vertrokken was en onderweg aan een ponton aan een sluis lag.  De volgende sluis moest ook nog met twee en dat viel niet zo best mee.  De bedieningsstand lag twee meter achter ons en het had wat tijd nodig eer die andere de sluis in gang kon zetten.


          

    Nog eens tegenliggers.  Kade L’Isle/Doubs.          Lagere school.                  Nog een buurman.


    Toen we in Clerval aankwamen stond er een bord bij de steiger dat er niet aangemeerd mocht worden. We hebben het geprobeerd maar dat kwam niet goed.  De steiger ligt in heel ondiep water en we konden tot op een meter of vijf er vandaan geraken maar daar liepen we met de boeg vast in de kiezel. Wanneer we terug achteruit gingen vlogen de kiezelsteentje rond de schroef.  Nu weten we waarom hier niemand ligt.  We moesten dan ook verder en gingen nog door de sluizen S32-Clerval, S31-Pompierre, S30-Plaine-de-Pompierre, S29-La-Goulisse, S28-Appenans en S27-Papeterie om uiteindelijk voor sluis S26-L’Isle-sur-Doubs een lange aanlegsteiger recht tegenover de Intermarché te vinden.  Hier is geen elektriciteit en water maar de eerste plaats (de wachtsteigertjes aan de sluizen niet mee geteld) die we vandaag tegengekomen zijn waar je kan aanleggen !  Het is hier heel mooi varen maar heel weinig aanlegmogelijkheden.  We hebben hier dan ook maar rap aangelegd en niet het risico genomen van nog veel verder te moeten varen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    16              318            32           1012      06:30     216:50      0                  1183            2548,5


    05-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 84 - Vrijdag 04-08-2017 – Deluz – Baume-les-Dames  

    Rond 08:00 uur waren er al twee boten vertrokken  en even later startte die voor ons lag, duidelijk een Daf. Die hebben een karakteristiek geluid (met bijbehorende blauwe rookwolk als ze koud zijn) dat je zo uit een reeds motorgeluiden kan halen. Na een half uurtje vertrok die boot dan eindelijk en toen wij klaar waren met het ontbijt en het nazicht van de motorolie, de keerkoppeling en het koelwatersysteem zijn wij ook vertrokken. We doen vandaag de sluizen S46B (ecluse de garde, staat nu open), S45-Aigremont, S44-Lassay, S43-Douvot, S42-Ougney, S41-Fourbanne en S40-Baumerousse voor we zullen arriveren in de YH Baume-les-Dames.  Alle sluizen gingen vlot maar soms moet je wel lang wachten eer de afstandsbediening contact maakt met het bedieningssysteem aan de sluis.  Er zit hier ook een groot verschil in schuthoogte, er was een sluis met een verval van 0,7 m, enkele van 1,2 tot 2,3 m en dan eentje van 4,2 m.


            

    Onderweg, hoge rotsen. Ligplaats Baume.  Mooi uitzicht  thv Fourbanne. 


    Het is hier mooi varen met aan beide kanten bergen met veel steile rotswanden.  JHier moet je goed op de borden letten die de ligging van de vaargeul vanaf de oever aangeven. Die ligt meestal tussen de 10 a 20 meter van de oever, soms aan bakboord, soms aan stuurboordkant.  Toebn we in Baume-les-Dames arriveerden vonden we een plaatsje iets voor het restaurant voor sluis S40Bis (weer een sluis die normaal open staat en alleen bij overstromingsgevaar gesloten en bediend wordt.) Hier is water en elektriciteit.  We lagen vast te 12:35 uur.

    Rond 14:30 uur ben ik met Wietse per fiets terug naar Deluz gereden om de auto op te halen.  Op de terugweg namen we natuurlijk een andere weg als waar we met de fiets gereden waren en passeerden zo langs de N83 waar we een mooi uitzichtpunt op het dorp Fourbanne zagen.  Toen we terug aan de jachthaven kwamen was Annie net terug van haar wandeling naar een SuperU hier vlakbij.  Voormiddag was het lekker weer, zonnig maar nog niet te warm met een lekker windje maar nu is het ondertussen weer heet geworden.


    S/D           Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    7                302            17           997         03:35     210:20      18                  1201          2542,0


    04-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 83 - Donderdag 03-08-2017 – Besançon - Deluz  

    Vertrokken te 09:45 naar sluis S50B-St Paul en hierbij zijn we rond de oude stad gevaren.  Toen we aan de sluis arriveerden waren de deuren dicht.  Er staan daar geen seinlichten en de sluis reageerde niet op het gebruik van de afstandsbediening.  Toen we voor de sluis vastgemaakt hadden kwam een personeelslid van de rondvaartboten zeggen dat de sluis handbediening was en hij zou wel effe helpen.  Oeps, daar hadden we niet van gehoord en in de kaartenboek staat het niet vermeld. We, ik en Wietse, hebben dan mee de deuren en kleppen gaan bedienen zodat we toch nog door de sluis konden, de rondvaartboot lag al te wachten. Eenmaal buiten terug vastgemaakt en die man van de rondvaartboten maar gaan helpen zodat die niet te lang moest wachten, dat was het miste wat ik kon doen.  We voeren verder naar sluis S49-La Malate, later S48-Chalèze, S48B (stond open). In Novillars was de steiger bezet dus moesten we verder naar Deluz. 


            

    Rond Besancon varen.                        Alle hens aan dek aan de handbediening sluis.   Ligplaats aan papeterie Deluz.


    We moesten daarvoor nog door de dubbelsluis S47-46-  Deluz.  Iets voor die sluis begon de motor heet te lopen en moesten we hem stil leggen. Het bleek dat er te weinig koelwater was.  De motor stil gelegd en langzaamaan het koelwater bijgevuld. Er kwam al stoom uit zo heet stond hij.  Na het bijvullen daalde de thermometer langzaam en toen hij onder de 80 was de motor terug gestart. Blijkbaar is er toch geen lek in het koelwatersysteem gezien het peil toen we in Deluz arriveerden nog even hoog stond als toen ik het heb bijgevuld.  We zullen dat de eerstvolgende dagen goed in de gaten moeten houden.

    In Deluz vonden we geen box waar we bij in konden dus moesten we verder tot na de brug waar een lage kade is.  Blijkbaar hoort die niet meer bij de jachthaven maar er is dan ook geen water en elektriciteit meer.  Er staat wel een kraantje en het parkje langs het fietspad dus dat hebben we effe gebruikt om enkele flessen te vullen.

    Na 17:00 uur ben ik alleen terug gereden naar Besancon om de auto op te halen.   In het terugkomen maar gestopt bij een grote winkel gezien er hier in Deluz zelfs geen bakker meer is.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                295            18           980         05:15     206:45      22                  1183         2539,7


    03-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 82 - Woensdag 02-08-2017 – Besançon

    Vandaag gaan we de citadel bezichtigen.  Het is een hele klim naar boven.  Boven hadden we een fantastisch uitzicht over de vallei van de Doubs en de stad Besançon.  Het is een zeer uitgebreide site met in de gebouwen  enkele musea en buiten op het terrein binnen de hoge muren een dierentuin.  Er is onder andere de site Vauban (de ontwerper van de citadel in de huidige vorm) waar een overzicht wordt gegeven van zijn leven en de werken die hij uitvoerde, het museum Comtois (Etnografisch museum van de streek met melkmuseum en gieterijmuseum) , het museum van het verzet in WOII en de deportaties.


               

    De Doubs gezien van boven op de citadel.   De waterput met het ophaalrad.  De Cathedral de St Jean.


    De gebouwen zijn voor een groot gedeelte mooi gerestaureerd.  Buiten vindt je ook nog de waterput (132 m diep !) met een ophaalmekanisme dat aangedreven werd door een grote verticaal tredmolen.  Ons bezoek duurde ongeveer 4 uur maar je kan hier wel enkele dagen rondlopen als je alles wat getoond wordt wil lezen en goed bekijken.  In de folder melden ze dat je er makkelijk een driedaags bezoek van kunt maken.  Na ons bezoek aan de citadel moesten we eerst nog naar de winkel om iets te eten te halen voor vanavond. En dan was het ondertussen tijd om iets te eten.  In het restaurant in de citadel was het een aanschuiven tot en met en daar wilden we niet zo lang wachten.  Terug aan de boot hebben we dan eerst gegeten en zijn dan naar de steiger aan sluis 50-Tarragnoz, net voor de tunnel gevaren.  Morgen gaan we dan rond Besançon varen en dan varen we verder.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                289            0             962         00:00     197:10      0                  1161            2529,8

    02-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-08-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 81 - Dinsdag 01-08-2017 – Thuis - Besançon

    Vandaag terug naar Besançon gereden.  We vertrokken te 09:30 uur en waren na een grote en een paar kleine tussenstops te 16:45 uur aan de boot. Nergens enige noemenswaardige opstopping gehad.  Alleen het weer viel niet zo best mee.

    Het was niet warm maar dat hoeft ook niet bij zo’n lange rit maar vanaf de Luxemburgse grens tot voorbij Nancy heeft het met momenten hard geregend.  Toen minderde het en vanaf Vesoul is het zo goed als droog gebleven en soms kwam de zon er nog door. Bij onze laatste stop was het daar al zwoel weer.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                289            0             962         00:00     197:10      0                  1161             2529,8


    01-08-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs