Dag 110 - Woensdag 30-08-2017 â Varangèville â Champigneulles
Heel slecht geslapen hier. Aan de
overkant van het kanaal ligt de spoorweg Paris-Strassbourg en dat is hier een
drukte zeg. Zeker alle 10 minuten een personentrein, kleine, lange, de TGV, van
alles komt hier langs.En dan zijn er
nog die goederentreinen ! Een paar per uur, minstens 50 wagons lang.Die maken nog het meeste lawaai. Ik denk dat
hier alle goederenvervoer tussen de Franse havens en deze kant van het land,
Duitsland, Zwitserland en de rest van Europa hier langs komt. We hebben
vannacht de ramen moeten dicht doen en dan lagen we nog een hele tijd wakker.
Voor de rest was het hier rustig ! We hebben ook wel geluk vandaag dat
het hier marktdag is.
La Meurthe.Oud en nieuw langs
het kanaal.Poort op het plein
Stanislas.
De bakker heeft hier ook definitief
de stekker van de oven uitgetrokken en zijn muts aan de haak gehangen maar op
de markt stond een bakker dus hebben we weer een verse baguette. Na het
ontbijt, de start van de vaardag.Vandaagwillen we naar de kade
van Les Cadieres, iets voorbij Nancy.We
moeten daarvoor door drie sluizen: S24-24b-La Madeleine, S25-25b-Laneuveville
en S26-26b-Jarville.Die liggen telkens
enkele kilometers uit elkaar.We moeten
ook door twee draaibruggen (volgens onze boek) maar een is een hypermoderne
hefbrug geworden en de andere is een ophaalbrug.Verder is het nog een enkele kilometers naar
de kade waar we naar toe wilden.Toen we
daar arriveerden bleek die kade helemaal overwoekerd te zijn door onkruid en
struiken dus daar vingen we bot.Dan
maar verder gevaren tot in Champigneulles enkele kilometer verder.
Het plein Stanislas.
Daar staat een kade met
vingersteigers in de boek vermeld.Dat
blijkt te kloppen.Vroeger was er ook
elektriciteit maar dat is voltooid verleden tijd. De kasten staan er nog wel
maar de aansluiting ervan blijkt afgesloten te zijn. Ooit moet het hier een
nette kade geweest zijn maar nu is het wat onderkomen maar we moeten niet
zagen, we kunnen aanleggen en de fietsten van boord halen. (Ze moeten hier ook
niets komen ontvangen vandaag !).
Namiddag met de fiets terug naar
Nancy waar we zowat kriskras doorheen zijn gereden en de mooiste plaatsjes wel
hebben gezien. Een heel mooi plein (place Stanislas), verkeersvrij, vol
terrasjes, veel volk op de been. Midden op het plein het standbeeld van die
kerel.Op de vier hoeken van het plein,
telkens tussen de hoeken van de gebouwen die het plen volledig omsluiten
prachtige smeedwerken poorten.Aan een
zijde van het plein bevindt zich een straat waar een soort Arc de Triomphe op
staat.Verder in de stad mooie brede
winkelstraten, een grote overdekte markt, nog enkele kerken en de kathedraal.
Zoals al die kathedralen hier enorm groot en hoog met een zeer mooi interieur.
Boven het altaar, in de koepel bevindt zich een de volledige koepel bedekkende
plafondschildering (staat op de unesco wereld erfgoedlijst naar het schijnt.)
Het gebouw is zo groot dat ik het met mijn fototoestel niet volledig op de foto
krijg.De toegangsdeur (zeg maar gerust
toegangspoort) is enorm hoog.Volgens
mijn schatting 10 meter hoog.Verder
zijn er nog verschillende kleine mooie pleintjes en een groot park. Tijdens de
terugrit (later met de auto) reden we van Varangèville via Arc-sur-Meurte,
Tomblaine, Fabourg St Pierre, Nancy Centre en Maxéville terug naar
Champigneulles. In Arc-sur-Meurthe kwamen we voorbij het Ancien Chartreuse de
Bosserville maar daar zagen we maar in de verte iets van.Het is nu een privé lyceum, je mag het
terrein niet op en er staat een drie meter hoge muur rond het terrein.In het voorbij rijden zagen we wel dat het
een mooi gebouw is maar we konden er geen foto van maken.
Dag 109 - Dinsdag 29-08-2017 â Einville au Jard â Dombasle-sur-Meurthe Â
Te 09:30 uur vertrokken naar
Varangéville.We moesten daarvoor door
de 6 sluizen S18-Einville, S19-Maixe, S20-Crévic, S21-Sommerviller,
S22-Dombasle en S23-23b-Varangéville.We
waren vandaag helemaal alleen in de sluizen en hebben alleen één tegenligger
gehad die netde laatste sluis in ging
toen wij er aan kwamen.
Saline Einville au Jard.Het vroegere schachttorentje. Dombasle in
zicht.Fabriek Solvay.
Het is dus goed vooruit gegaan
vandaag en te 12:30 uur lagen we aan de kade van Varangéville net na die sluis.
Vanaf hier zijn er een aantal sluizen dubbel uitgevoerd.Er liggen er twee naast mekaar, allebei even
groot en van deze van Varangéville wordt er maar een gebruikt.Ik vermoed dat die sluizen in de gouden
scheepvaart tijd toen er hier nog veel vrachtschepen voeren gemaakt zijn om
alles vlotter te laten verlopen en de schippers niet te lang te laten wachten.Als hier zo veel schepen waren als in het
kanaal Champagne-Bourgogne dan moeten er hier ook een 5 à 6000 per jaar
gepasseerd zijn, dus dan hadden die dubbele sluizen wel zin.Nu ligt er eentje zo te zien al vele jaren
stil. Na de boterham weer ons fietstochtje, ditmaal 14 km van Varangéville
langs het kanaal langs het fabriek van Solvay naar Dombasle-sur-Meurthe, langs
Le Petie Saline, Crévic en Maixe naar Einville-au-Jard. Het laatste stuk weer
over het mooie fietspad op het jaagpad, de rest via de gewone weg.Aan sluis S22-Dombasle stond het licht op
groen voor opvaart maar er was geen opvaart te zien.Boven de sluis lag een huurboot met twee
jonge Duitse koppels die niet wisten wat doen en die er zo te horen al effe
lagen te wachten.We hebben ze
aangeraden de interfoon te gebruiken maar die werkte blijkbaar niet.Ik heb ze dan een trucje geleerd dat wij ook
al eens een paar keer toegepast hebben.Beneden aan de sluis de sensor afdekken zodat het systeem denkt dat er
een boot in de sluis vaart en dan de blauwe stang opheffen om de sluis in
werking te stellen om daarna zelf binnen te kunnen varen. Zo, dat weten die nu
ook weer al en er is niemand van het VNF moeten langskomen.
De kathedraal van St Nicolas de Port.
Muurschildering. Het machtige orgel.
Toen we van de fietstocht terug
kwamen zijn we een km verder door gereden toe St Nicolas-de-Port aan de
overkant van het kanaal en de rivier de Meurthe.We hadden de mooie kathedraal van St Nicolas al
opgemerkt en die wilden we wat geen bekijken.Het is ook weer een imposant gebouw, heel hoog, groot en voorzien van
twee mooie torens. Binnenin een zeer licht interieur, mooie glasramen, aan
beide zijden kapellen ter verering van meerdere heiligen, ook eentje van Jeanne
dArc.Wat mij opviel was de plaatsing van
het grote orgel aan de zijkant van het altaar in plaats van achterin boven het
inkomportaal.Het is een van de grootste
orgels die ik ooit gezien heb. De dikste orgelpijpen hebben volgens mij eendiameter van 20 cm ! Achterin, onder de beide
torens en daar in het midden nog een rond gat waardoor klokken naar boven
gehesen werden.Het stadje zelf heeft
heel veel smalle straatjes en steegjes.Het is alleen spijtig dat je bijna geen foto kan maken van de kerk omdat
de huizen quasi tegen de gevel staan.
Dag 108 - Maandag 28-08-2017 â Lagarde â Einville au Jard Â
We hebben vandaag maar niet gewacht
op de bakker.Normaal zou hij tussen
08:00 uur en 09:30 uur langs komen rijden maar terwijl ik stond te wachten
vernam ik dat die bakker deze week verlof had en niet zou komen.Voor niets gewacht ! Met het goede nieuws
naar de boot waar Annie zat te wachten.We hebben onze voorraad toast dan maar aangesproken en zijn na het
ontbijt dadelijk vertrokken.We gingen
door de sluizen S12-Lagarde, S13-Lagarde, S14-Xures, S15-Mouacourt,
S16-Hénaménil, S17-Hénaménil en S17-Bauzemont en toen arriveerden we aan de YH
Einville au Jard. Hier lagen vier boten waarvan een grote maar er was nog
plaats genoeg.Hier is water en
elektriciteit (met munten), er zijn toiletten en douches (met munten) maar dat
hadden wepas laat in de avond gezien
toen we al op de boot een douche genomen hadden.
Capitainerie.Kolenwagentje. Oud station Einville.Kerk Einville.La Sânon.
Na het aanleggen en het eten weer
voor onze dagelijkse fietstochtvertrokken.Langs een groot stuk
van het kanaal ligt hier een mooi fietspad, tussen drie sluizen moet je echter
over de gewone weg die bijna parallel loopt met het kanaal. Het was vandaag
weer heet dus we hadden geluk dat we onder de bomen konden fietsen.Terug aan de auto wilden we op het terras van
het restaurant PK 209 aan de jachthaven iets gaan drinken maar dat was tot
19:00 uur gesloten !We moesten ook nog
de auto tanken en dat werd stilaan een probleem.We stonden al op reserve en we vonder in geen
enkel dorp een tankstation behalve eentje aan een oud staalverwerkend bedrijfje
in Parroy maar die hadden alleen diesel en rode diesel, geen benzine (laat ik
nou juist een auto met benzinemotor gekocht hebben zeker !)Het dichtste tankstation zou in Lunéville
(hier 20 km vandaan) zijn. De weg er naartoe leidde over een hoge heuvel met
geen enkel bouwsel in de buurt.Als je
hier stil valt ben je de pineut.We zijn
er uiteindelijk toch geraakt. Hier is een E.Leclerck met tankstation (waar het
aanschuiven was). Later op de avond hebben we nog een wandeling door het dorp
gemaakt.Het heeft ook al een oude
geschiedenis die terug gaat tot de jaren 1000.Hier is ooit redelijk wat industrie geweest waaronder een zoutmijn en
een gasfabriek om verlichtingstoestellen te laten werken.
Dag 107 - Zondag 27-08-2017 â Gondrexange â LagardeÂ
Voor de verandering waren wij eens de
eerste boot die vertrok.De vijf
huurboten die gisteren avond nog bij ons komen liggen waren zaten allemaal nog
aan het ontbijt toen we vertrokken.Als
er geen bakker in de buurt is dan kan je er ook niet naartoe gaan dus waren we
vroeg klaar met het ontbijt.Na 20
minuten kwamen we aan de aftakking van het Canal de Houillière (ook wel Canal
de la Sarre genoemd).Normaal hadden we
hier rechtsafdat kanaal gevolgd tot aan
de Sarre, dan de Moezel stroomopwaarts gevolgd tot Nancy maar ons Annie begint
zo een beetje heimwee te krijgen dus zullen we maar iets inkorten en deze route
voor een van de volgende keren houden.We gingen hier dus rechtdoor richting Nancy.
Voor sluis Réchicourt 2. Diep
hé.Wij zijn beneden.Ligplaats Lagarde.Uitlaat van een meer.
We arriveerden als eerste aan sluis
Réchicourt 2. Deze sluis vervangt een
sluizentrap van 7 oude sluizen die buiten gebruik gesteld zijn.Het gevolg is dat het verval van deze sluis
15 a 16 meter is.Voor een sluis met
Frécinet-afmetingen is dit de hoogste sluis in Frankrijk en zij werd in 1964
gebouwd.Achter ons arriveerde een
huurboot met twee jonge koppels die voor het eerst een boot huurden en er
vandaag mee vertrokken.Toen die aan de
sluis kwamen kijken, we moesten wachten tot er drie naar boven gekomen waren,
en naar beneden keken kregen er een paar kriebels. Toen het onze beurt was
moesten ze er mee in dus hebben wij ze maar een beetje geholpen met raad.Het zijn hier twee drijvende bolders dus dat
kan geen probleem zijn.Het viel hun ook
heel goed mee, we zakten langzaam maar gestaag tot het niveau beneden.Eenmaal beneden heb ik hun voorbij laten gaan
gezien ik vermoedde dat ze sneller wilden varen.We kamen aan de volgende sluizen toch telkens
weer samen gezien zij steeds enkele minuten moesten wachten tot ze naar binnen
konden.We hebben dus altijd met twee
geschut.We gingen nog door de sluizen
S7-Réchicourt, S8-Réchicourt, S9,Moussey, S10-Mazières lès Vic, S11-Mazières
les Vic en legden te 14:00 uur aan voor sluis S12-Lagarde.
Dag 106 - Zaterdag 26-08-2017 ââ¬â Hesse ââ¬â Gondrexange
We zijn deze morgen de auto gaan
verder zetten naar Gondrexange.Het was
veel beter dan eerst naar ginder te varen en in de namiddag te gaan fietsen nu
het weer zo heet wordt.Het weerbericht
gaf gisterenavond voor vandaag weer 29 °C dus dat gaat wat worden.Het is de hele week weer heet geweest, soms
met wat wind dat voor afkoeling zorgde maar het was pas goed toen we de
ventilator aanzetten toen de zon een half uurtje onder was dat het binnen begon
af te koelen.We zetten de ventilator
dan zo op een tafeltje onder het dakraam van de slaapkamer dat hij frisse lucht
naar binnen blaast.Als die dan een
uurtje gedraaid heeft valt het best mee.
De bak van de lift stond bovenaan en
er kwam juist een rondvaarboot ingevaren om te dalen.Eenmaal die beneden was konden wij in de bak
met ons twee. Toen de deur dicht werd gedaan waren we in nog geen kwartier
44,55 meter hoger en konden we er uit varen.Van hieruit kwamen we aan de tunnel van Arzviller (2306 m lang) en
daaropvolgend de tunnel van Niderviller (475 m lang)aan beide tunnels moesten we even wachten op
groen licht gezien er nog een boot in de tunnel was en ons tegemoet kwam.Eenmaal dat die er uit was konden wij verder.
Te 12:35 uur arriveerden we aan de
kade voorbij Hesse en konden we aanleggen.We hadden eerst geprobeerd tegenover de kade van Le Boat in het bassin
aan te leggen maar daar konden we niet tegen de kant wegens te ondiep.
Dag 104 - Donderdag 24-08-2017 ââ¬â Saverne - Lutzelbourg
Hier een rustige nacht gehad.Geen geblaf van de honden van de kennel
gehoord.Deze nacht is het hard beginnen
waaien en we dachten dat er een onweer zat aan te komen maar er is niets
geweest en deze morgen was het terug rustig.We vertrokken deze morgen hier als tweede boot richting Lutzelbourg maar
toen we aan sluis S30-31-Saverne arriveerden lag er al een huurboot voor de
sluis te wachten.We lieten die alleen
de sluis in gaan maar toen zij de sluis wilden in werking stellen en het licht
op rood sprong, zette iemand van het VNF het licht terug op groen en moesten we
met die andere boot mee. Met twee zal het wel gaan hier.Het is een hoge sluis met een verval van 5.4
meter.De sluis werkt met een
âvoorraadkamerâ voor het sluiswater zodatniet steeds al het waterweg loopt
maar steeds de halve hoeveelheid opgeslagen wordtvoor de volgende schutting. Van hier begint
weer een sluizentrap met de sluizen S29, S28, S27, S26, S25, S24 en S23 tot aan
Lutzelbourg. Alle sluizen werkten vlot en ieder op toer bedienden wij de
sluis.De huurboot had wel telkens
problemen voor of in de sluis. Eenmaal kwam hij dwars klem te zitten tussen de sta
voor de sluis en moest een van de bemanningsleden op het staketsel kruipen om
de boot los te duwen !. Te 11:15 uur waren we al in Lutzelbourg aan de kade
waar al een viertal boten lagen en er net eentje vertrok zodat we ook plaats
hadden. Na het eten hebben we weer een fietstochtje gemaakt van 24 km.We reden over het jaagpad terug naar Saverne,
lekker bergaf.
Dag 103 - Woensdag 23-08-2017 ââ¬â Dettwiller ââ¬â Saverne
We hebben hier goed geslapen. We
varen vandaag tot Saverne en passeren daarvoor de sluizen S36-Gerieth,
S35-Gerieth, S34-Steinbourg, S33-Monswiller en S32-Zornhoff.Het is maar acht kilometer, het moet niet
alle dagen even ver zijn.We kwamen
vandaag weer een tiental huurboten en enkele gewone jachten tegen die in
Saverne vertrokken waren. Het kwam wel goed uit met de sluizen zodat die
telkens onder stonden wanneer wij er arriveerden en wij nergens moesten
wachten.Net voor de laatste sluis
kwamen we ook de hotelboot Panache tegen.Die zijn we de voorbije jaren ook al een paar keer tegen gekomen of
gepasseerd wanneer die ergens aangemeerd lag.Na de laatste sluis legden we aan voor de basis waar al die huurboten
komen liggen.Wanneer wij daar gisteren
met de fiets aankwamen was het daar een drukte en daar heb je veel lawaai van
het verkeer dat langs die we passeert.Hier lijkt het ons veel rustiger te gaan zijn al liggen we wel kort bij
een hondenkennel.Toen we een vijftal
minuten vast lagen kwam er iemand van de capitainerie zeggen dat we hier wel
mochten liggen maar dat de voorzieningen voor water en elektriciteit nog niet
aangesloten lagen.We hebbennog niet echt water en elektriciteit nodig
zolang als het goed weer is en we alle dagen enkele uren varen dus voor ons is
dat geen probleem.Om te overnachten
hier moesten we wel 5 ⬠betalen.
Na het aanleggen hebben we een
koffietje gedronken en zijn dan de stad gaan verkennen en onder de middag iets
gaan eten.Daarna een fietstochtje door
de stad gemaakt (soms meer te voet dan rijdend gezien de hellingen in de stad)
Saverne: De haven en enkele mooie
gebouwen.
Het is weer een mooi stadje met het
imposante Château Rohan, de robuuste kerk met de vierkante geblokte toren,
binnen mooi maar donker.Weer de
typische vakwerkhuizen in alle kleuren met hier en daar eentje waarvan het
houtwerk met houtsnijwerk versierd is. Enkele mooie parkjes, veel bloemen en
planten, enkel fonteintjes en midden in de stad de grote bassis waarin de
jachthaven gevestigd is.Het is vroeger
een belangrijke stad geweest, gelegen aan de voet van de Vogezen,
vestigingsplaats van de Bisschoppen van Strassbourg. Er staat ook een imposant
postgebouw met toren tegenover Le Gare de Saverne.Het riviertje de Zorn loopt beneden door de
stad richting Straatsburg.
Dag 102 - Dinsdag 22-08-2017 â Walthenheim-sur-Zorn â Dettwiller
Ik was al vroeg wakker deze morgen
maar dat heeft niet veel uitgehaald.We
konden pas te 09:00 uur door de eerste sluis.We gingen vandaag door de sluizen S44-Wathenheim, S43-Wathenheim,
S42-Swindratsheim, S41-Ingenheim, S40-Paupelmeuhl, S39-Lupstein, S38-Lupstein
en S37-Dettwiller en toen legden we aan aan de lege industriekade in Dettwiller
waar al drie pleziervaartuigen lagen.Onderweg zagen we veel ooievaars in de grasvelden staan.Toen we voor sluis S40 lagen te wachten
cirkelden er een veertiental boven ons.Het zijn mooie grote statige vogels die sierlijke cirkels rond mekaar
vliegen.
Indianen op pad ?Mooie sierlijke vogels.TGV viaduct over de Zornvallei.Kade Dettwiller.
We hebben de voorbije dagen wel wat
ooievaars gezien maar zoveel samen nog niet. Langs het parcours dat we vandaag
aflegden staan veel appelbomen waarvan hier en daar takken zijn afgescheurd
omdat er zoveel appels ophangen.Onder
de bomen ligt een tapijt van afgevallen appels, ik denk dat ze er hier niets
mee doen.Na het aanleggen zijn we terug
naar Walthenheim-sur-Zorn gereden om de auto op te halen.Onderweg hebben we wat appels geoogst om
morgen vroeg in de pan te bakken, en hebben zon veertigtal ooievaars zien
zitten in de grasvelden. We zijn dan de auto in Saverne gaan zetten, plaats
waar we morgen naartoe gaan, en terug naar Dettwiller gereden.Onderweg nog een paar mooie aanlegplaatsjes
gezien.
Dag 101 - Maandag 21-08-2017 â Straatsburg â Walthenheim-sur-Zorn  Â
Na het vertrek passeerden we langs
deoude haven waar nu
recreatiemogelijkheden zijn en waar nu winkels zijn in de nieuwe gebouwen.Vervolgens kwamen we aan de plaats waar nu een
jachthaven ligt ter hoogte van de Port Nord aan het Bassin René Graff.Vervolgens door het Bassis des Remparts waar
nu de aanlegplaatsen zijn voor de grote river cruise schepen.Er liggen er momenteel drie aangemeerd. Aan
een even stonden drie VIP-tourbussen die de klanten aan een van de boten hadden
afgezet.Van aan deze kades kunnen zij
via de sluis Straatsburg Sud dadelijk de Rein op.Wij gingen verder naar de hoek waar het Canal
de la Marne au Rhin aan de sluis Straatsburg Nord in de haven van Straatsburg
uitkomt.In plaats van door deze sluis
de Rijn op te varen gingen wij links af het kanaal op.Twee kilometer verder kwamen we dan (deze
keer over het water) aan de gebouwen van het Europese Parlement. Van op het
water is het nog indrukwekkender dan aan de hoofdingang.
Gebouw van de Europese Raad.Het gebouw van het Europees Parlement.
Het gebouw staat op de plaats waar de
rivier de Ill die door Straatsburg loopt, het Canal de la Marne au Rhin kruist
en aan de overkant via een barrage verder stroomt.De hoek ten noordoosten van de kruising is
over een afstand van enkele honderden meters langs de Ill en het kanaal één
gebouw van glas en staal.Wij voeren verder
het kanaal op en via de sluizen S51-Robertsau, S50-Souffelweyersheim, S49-Reichstett,
S48-Vendelsheim, S47-Heide, S46-Aulach en S45 kwamen we tenslotte aan de kade
voor sluis S44-Waltenheim waar we achter een boot waar je logies kunt nemen
aanlegden.Deze morgen was het maar
frisje en bewolkt maar in de loop van de voormiddag brak de zon door en werd
het lekker weer.Na het middageten deden
we ons dagelijks ritje en reden we van Waltenheim-sur-Zorn naar Wingerheim,
Donnenheim, Bilwisheim richting Brumath waar we eenmaal in het Fôret de Brumath
terug via het jaagpad richtingHoenheim
reden om de auto op te halen.Het zijn
hier allemaal leuke mooie fleurige dorpjes met die typische pastelkleurige
huisjes en enkele boerderijen.In het
terug rijden naar de boot nog effe gepasseerd in de Cora in Mundolsheim om iets
te eten op te halen.
Onderweg passeerden we aan de plaats
waar op 14 nov 2015 een TGV ontspoorde tijdens een testrit tussen Parijs en
Straatsburg. Hij ontspoorde in een bocht net ter hoogte van de brug over het
Canal de la Marne au Rhin in Eckwertsheim.Hier werd een monument opgericht ter nagedachtenis van de 11 doden die
bij het ongeval te betreuren waren.Volgens het onderzoek (gelezen op Wikipedia) was het ongeval te wijten
aan de veel te hoge snelheid waarmee de trein de bocht in ging waardoor het
zwaartepunt verplaatst werd naar de buitenkant van de bocht en de trein
ontspoorde.
Dag 100 - Zondag 20-08-2017 â Plobsheim - Straatsburg  Â
We vertrokken na het ontbijt richting
Straatsburg.We gingen vandaag door de
sluizen S82-Eschau, S83-Eschau, S84-Ostwalf, S85-Elsau en S86-Straatsburg.Tussen de laatste twee moesten we nog door de
hefbrugAusterlitz.We vonden geen draai- of trekstang en wisten
niet hoe we die moesten bedienen.Na wat
zoeken zagen we een drukknop op de laatste paal voor de brug, je moet wel net
voor de brug gaan liggen voor je dat ziet !Na het drukken wordt de brug blijkbaar bediend vanaf sluis 86 (hadden we
later pas door).Vroeger lag een
jachthaven in de kom tegenover het ziekenhuis maar die is weg en nu is er in de
plaats een eco-park aangelegd.Hier
konden we dus niet aanleggen.Dan maar
door sluis 86 en daarna ligt een Halte Fluvial.
Net voor Straatsburg. De vroeger
jachthaven. Chapelle des Mariniers.La
Fête dEau in Eschau.
Voor een stad als Straatsburg een
miserabele steiger bestaande uit van de blauwe 200 liter vaten als drijvers en
een metalen geraamte met roosters met enkele kettingen aan de kade
vastgemaakt.Als je op de steiger gaat
staan kantelt heel het gevaarte naar de kant waar je gaat staan.Met de fietsten af te nemen donderden we
bijna in de soep !.De steiger ligt wel
vlak tegen het stadscentrum aan een parkje naast het Administratief Centrum van
de stad.Na het aanleggen hebben was het
tijd om te eten.Na het eten hebben we
de auto opgehaald.We reden hierbij een
stuk langs het kanaal tot ter hoogte van Eschau.Daar waren de Fêtes dEau aan de gang,
waterspelen ( oa een steekspel waarbij twee ploegen met bootjes met daarop een
platform met speren mekaar probeerden af te stoten, en een kermis, en daarom
moesten we iets om rijden.Vervolgens
staken we hier het kanaal over naar niereau en dan via het dorp Plobsheim naar
de parking van de Notre Dame du Chêne waar we de auto hadden achter
gelaten.Vervolgens zijn we de auto in
Hoensheim in de buurt van het kanaal gaan zetten en met de fiets door
Straatsburg stad terug gereden.
De rivier de Ill.Mooie kerk.De vroegere haven.MuurschilderingPetit
France
Na terugkomst zijn we iets gaan eten
en hebben we nog enkele km door het mooie oude stadsgedeelte gereden.We zagen een indrukwekkende kathedraal, mooie
kerken, mooie kleine smalle straatjes met van die gekleurde vakwerkhuizen,
gevelschilderingen, gezellige winkel en wandelstraatje, mooie pleintjes met
gezellige horecazaken, veel kunstwerken, kortom te veel om op te noemen.In deze stad kan je makkelijk enkele dagen
ronddolen eer je alles gezien hebt.Verder kwamen we ook aan het gebouw van het Europees Parlement en de
Europese Raad en veel nieuwe kantoor- en woonblokken.( Nu weten wij waar het geld dat we aan
Europa moeten betalen naar toe gaat !)De oude havengebouwen zijn allemaal verdwenen.In de plaats moderne nieuwe gebouwen met
horeca en handelszaken met daar boven op appartementen.Iemand die hier tien jaar geleden geweest is
en nu terug komt gaat hier verlopen lopen.Na nog een terrasje was het weer tijd om terug naar de boot te gaan en
bijna tijd om onder de dekens te kruipen.Ik ben eerst nog een bakker gaan zoeken.We hadden tijdens onze rondrit maar twee bakkers gezien in de stad.Nu na nog een 5 km rond te hebben gereden heb
ik er één gevonden op 2 km afstand !Ik
weet niet waar al die mensen die hier zeker moeten weten hun dagelijks brood
halen. Het zal dus morgen vroeg gewoon brood worden ipv baguettes.
Dag 99 - Zaterdag 19-08-2017 â Boofsheim - PlobsheimÂ
Deze morgen de auto in het dorp vaan
zetten en naar de bakker geweest.Na het
ontbijt te 09:00 uur vertrokken.We
passeerden vandaag de sluizen S77-Obenheim, S78-Gerstheim, S79-Erstein,
S80-Erstein en S81-Plobsheim. Na de eerste sluis kregen we het gezelschap van
de boot met de vier jongedames die gisteren avond aan Le Boat vertrokken waren.
Net toen we hen voorbij gingen waar ze aangemeerd lagen gooiden zij los en
kwamen mee naar de volgende sluis.Het
was een hele belevenis eer de boot in de sluis en vast lag.Twee van de jongedames sprongen telkens van
de boot op de wal, soms zelfs wanneer de boot nog meer dan een halve meter van
de kant was !Als die dat zo blijven
doen gaat er wel eens iemand in de sluis terecht komen. Ik hen wat raadgegeven over de manier waarop wij aanmeren
maar goede raad is duur en luisteren deden ze ook al niet. Dat ze dan in het
vervolg hun plan trekken.Aan sluis
Plobsheim waren ze echter een halve kilometer achter gebleven en dan zijn we
maar alleen gaan schutten.Hier in de
sluis dreef weer veel groen en bladeren rond en we hadden weer prijs met de
wierfilter die propvol zat.Aan de
Chapelle des Mariniers in Plobsheim lagen 5 boten aan de kant aangemeerd en
daar zijn we maar gaan bij liggen.Na
het eten een fietstocht gemaakt om de auto op te halen.Via Erstein, Gerstheim, Obenheim naar
Boofsheim hadden we 27 km.Later op de
avond heb ik alleen nog een tochtje kriskras door Plobsheim en omgeving gemaakt
en naar het grote meer in de buurt gereden.Toen had ik nog eens 16 km gedaan.
Dag 98 - Vrijdag 18-08-2017 â Breisach - Boofsheim Â
We hebben moeten wachten tot 09:15
uur om te vertrekken gezien de capitainerie was niet op tijd open en we moesten
de sleutel nog terug geven (en de waarborg terug ontvangen natuurlijk) We
konden dus pas weg tegen 09:30 uur !Op
de Rijn ging het goed vooruit, wat stroming mee en het kwam aan de sluizen
telkens goed uit dat we nog net met een vrachtschip mee konden.Na 20 km arriveerden we al om 10:45 uur aan
sluis Marckholsheim. Daar konden we nog net met de tanker Chemgas 22 (NL) en
twee Duitse sportboten mee. Vervolgens na 22 km aan sluis Rhinau lag de tanker
aan de kant te wachten gezien er een ander vrachtschip, de Cyrano (NL) eerst
moest geschut worden.Hier konden we dan
naast gaan liggen en er kwamen nog twee andere Duitse sportboten bij in.Na deze sluis stoven drie van de vier
Duitsers met brullende motoren volgas de Rijn af richting Straatsburg.Wij gingen hier langs de Ecluse de
raccordement het verbindingskanaal naar het nog bevaarbare stuk van het Canal
Rhone Rhin (branche Nord) op.Twee
sluizen verder legden we aan de kade voorbij verhuurfirma Le Boat aan.
Gezien we al gegeten hadden hebben we
de fietsen afgezet en zijn we rond 15:30 uur vertrokken om de auto te gaan
ophalen.We volgden de Eurovelo 15 die
hier langs het kanaal tot in Biesheim loopt.Het is wel 44 km rechtdoor.Onderweg begon het hard te waaien en boven de bergen van de Vogezen
zagen we onweerswolken naderen.We zijn
droog gebleven tot de laatste 10 km toen we aan het Canal de Colmar
kwamen.Toen kregen we een hoosbui over
ons heen (gelukkig hadden we onze ponchos mee)Na een vijftal minuten begon het gewoon te regenen. Onderweg lagen veel
takken op de weg en op een plaats was een boom boven afgescheurd en op het
fietspad en in het kanaal terecht gekomen, gelukkig konden we er net voorbij
met onze fietsen. We arriveerden tegen 19:00 uur aan de auto.Nadien hoorden we op de radio dat op veel
plaatsen in de buurt en wat verderop overal veel schade aangericht werd.
In Breisach gebleven. Voormiddag
Neuf-Brisag. Eerst gaan wassen en winkelen.In de loop van de avond, na het eten hebben we nog de rode stadwandeling
van Breisach gedaan. Het is een traject van ongeveer 5 km door de oude stad die
langs alle belangrijke gebouwen die een rol speelden in de rijke geschiedenis
van de stad.
De kerk op de heuvel. Smalle
straatjes.Het gemeentehuis.Zeus dochter Europa. Rathbrunnentoren.
Het is weer te veel om op te noemen
maar je moet maar eens naar hier komen.Het is echt de moeite waard.Na
de wandeling werd het weeral bijna donker en zijn we na nog een terrasje terug
naar de boot gereden en niet lang daarna gaan slapen.
Dag 96 - Woensdag 16-08-2017 â Niffer - BreisachÂ
Onze eerste sluis vandaag was de
laatste op het Canal Rhin-Rhone zijnde Niffer. Na deze sluis kwamen we op het
Grand Canal dAlsace dat zowat gelijk loopt met de Rijn.Eenmaal hierop ging het vooruit.Het is een zeer breed kanaal en er zit goed
wat stroming op wat nog een meevaller is.We kwamen al dadelijk een riviercruiseschip tegen ddat richting Bazel
voer.We moeten vandaag 36 km varen voor
we een jachthaven tegen komen.Het is
ook niet mogelijk zomaar ergens aan de kant te gaan liggen gezien het hier
schuine betonoevers zijn.Onderweg
kwamen we een zestal grote vrachtschepen tegen waarvan vier Belgen !Het viel goed mee met de sluizen, we
arriveerden altijd net toen er een vrachtschip moest geschut worden dus moesten
we nergens lang wachten.De sluizen zijn
hier wel diep. De eerste sluis Ottmarsheim heeft geen drijvende bolders en daar
moesten we 8 keer de touwen verleggen eer we onder waren !Achteraan heb ik twee touwen aan mekaar
gemaakt en kwam ik nog niet toe om onder te raken.
River cruises.Best hoge sluis hé.Waarvoor zou dit dienen ? Wie weet het.
De muurpotten staan ongeveer3 meter onder mekaar en 8 keer 3 meter maakt
24 meter verval ! De volgende sluizen Fessenheim en Vogelgrun hebben wel
drijvende bolders dus dat ging weer veel makkelijker.Het is een hele hoogte als je onder in de
sluis ligt en naar boven kijkt.Na sluis
Vogelgrun gingen we over bakboord enkele honderden meters stroomopwaarts de
Rijn op en gingen dan de jachthaven Breisach binnen.We vonden een goed plaatsje vooraan aan een
kopsteiger zodat we de fietsten makkelijk af konden zetten.Na de havenformaliteiten gingen we de fiets op
om de auto op te halen in Ottmarsheim waar we die zondag hadden gaan zetten.We fietsten over de Eurovelo 15 langs de
dorpjes met allemaal pastelkleurige huizen. Die fietspad loopt voor een groot
deel over een oude tram of spoorbedding.Het is een mooie streek met mooie zichten op de bergen van de Vogezen en
aan de andere kant die van het Zwarte Woud.Na 2,5 uur en 36 km arriveerden we aan de auto.Eerst een terrasje ( die zij er hier terug te
vinden) en dan nog snel iets gehaald in de Spar voor we terug naar Breisach
reden.
Dag 95 - Dinsdag 15-08-2017 â Mulhouse - NifferÂ
Wij hebben de bediening voor sluis
S41-Mulhouse (sluis 40 bestaat niet meer sedert de verbreding van het kanaal
van Mulhouse tot Niffer) besteld tegen 10:00 uur.Tot waar we juist gaan varen weten we nog
niet, we zullen wel zien waar we ergens kunnen aanleggen.We moeten nu, nu Wietse opgehaald is, niet
meer ergens op een bepaalde tijd zijn.We kwamen te 09:55 uur aan sluis S41 die al voor ons open stond en het
licht al op groen stond.We werden
opgewacht door twee sluismannen, eentje om de administratie te doen en de
andere op de knopjes te bedienen. Op een van de vragen die gesteld werden: Van
waar komen jullie ?,was het antwoord Van
Mulhouse niet genoeg.Ze moesten weten
van waar veel verder wij kwamen. Wanneer ik antwoordde dat wij van de Sâone
kwamen was dat wel goed. Alsof je van ergens anders kunt komen wanneer je van
uit de richting Mulhouse aan sluis 41 arriveert ! Het kanaal begint in St
Symphorien aan de Sâone en eindigt in Niffer aan de Rijn ! Er zijn geen
zijkanalen of rivieren die bevaarbaar zijn onderweg. Na deze sluis is het
ongeveer 17 km tot aan de sluis Niffer.De eerstekilometer is nog een
smal kanaal maar na de spoorbrug kom je in de haven van Mulhouse.Hier wordt het kanaal meer dan 200 meter
breed met eerst een grote zwaaikom.Hier
liggen al dadelijk een aantal grote vrachtschepen, een Nederlander, een
Zwitser, een Duitser en zelfs twee Belgen, eentje met thuishaven Antwerpen en
eentje van Gent.De haven is zon 2 km
lang en dan volgt een bocht, daar waar vroeger het Canal du Rhin au Rhone
(Branche Nord) afboog naar Mulhouse.Met
het graven van het Grand Canal dAlsace en de verbinding ervan met Mulhouse via
Niffer is dat vroegere kanaal buiten dienst gezet.
Hefdeur sluis 41.Begin van de haven. Watertoren
fabriek.Kanaalwater !De steen der waanzin ? 16 km van in totaal een dikke 220 km
van het kanaal dat ze toen wilden graven is ooit afgemaakt, verder dan Mulhouse
zijn ze nooit geraakt.Geld op ? Of te
hoog gegrepen in die tijd ?
Nu bevind er zich een droogdok van
een scheepswerf in de oude aansluiting ervan.Vervolgens komt er een stuk van 13 km in twee lange rechte stukken met
ongeveer halfweg een grote bocht.Rechts
van het kanaal (gezien in onze vaarrichting) bevind zich het Forêt de la Hardt
Sud, een uitgestrekt woud.Onderweg
liggen op het 13 km lange traject twee pontons voor de pleziervaart maar aan
beide pontons lagen natuurlijk weer boten van 25 a 30 meter lang en dan weet je
het wel.We moesten dan maar door tot
Niffer waar we aan de steigers wilden gaan liggen maar alle vrije boxen waren
met een kabel afgesloten en niemand van die mensen op die boten maakte aanstalten
om ergens plaats los te maken.Door
varen in het kleine oude Canal de Hunninge zagen weniet echt zitten.Het water stroomde er zoals in een
rivieren we weten niet of we daar
ergens kunnen draaien.We besloten dan
maar aan de VNF van de sluis te vragen of we niet mochten aanleggen aan de
dienststeiger ter hoogte van het sluisgebouw.Gezien ze voor ons geen plaats maakten aan de steigers mochten we er één
nacht blijven liggen.
In de late namiddag zijn we een
fietstocht gaan maken naar Kembs om naar het haventje daar te gaan kijken.Eigenlijk zouden we daar toch kunnen geraken
en we zouden kunnen draaien.In Kembs
zijn we dan maar niet verder gereden aan Basel (toch nog 14 km enkel) en zijn
we door het dorp terug naar Niffer, en dan naar Petit-Landau en terug naar de
sluis gereden.We zullen hier ooit toch
nog wel eens komen en dan gaan we wel eens tot in Bazel. (Als we dan nog zo
ver kunnen fietsten (een uitspraak van Annie)).Er zijn door de grote sluis hier vlak naast
ons toch drie grote vrachtschepen richting Mulhouse gevaren.
Na hun vertrek vanmiddag hebben we
nog een rondje Mulhouse van een drietal uur kriskras door en rond Mulhouse per
fiets gedaan. Het is hier aangenaam fietsen, er lopen veel los liggende
fietspaden door de stad. Er is veel groen.Er loopt ook een stuk oud kanaal door de stad, en de beide oevers zijn
omgevormd in mooie stukken park met veel kunstwerken aan beide zijden van het
kanaal.Daar waar het kanaal stopt werd
een fontein in het midden van het oude kanaal geplaatst. Langs beide
oeverparken zijn mooie appartementen gebouwd.
Beelden uit de stad, kunstwerken in
het park en op rotondes.
Voor de rest zijn de meeste gebouwen
gerenoveerd.Van veel voormalige fabrieksgebouwen
zijn hier appartementen gemaakt en de gevels mooi opgepoetst. We reden ook een
stuk langs de riviertjes de Doller en de Ill, en door alle randgemeenten van
Mulhouse.Bij momenten hadden we heel
mooi uitzicht op de Vogezen die zich ten noordwesten van de stad bevinden en
aan de zuidzuidoost kant de uitlopers van de Alpen als we in de richting van
Basel keken. Ik denk dat we in totaal zon 25 km gefietst hebben.
Terwijl zij in de loop van de
namiddag naar Bazel reden zijn wij de auto in Heidwiller gaan ophalen en hebben
hem verder gezet in Ottmarsheim, zon kleine 10 km voorbij Mulhouse in de
richting van Straatsburg.Zo moeten we
als we een van de volgende dadgen verder varen tot in Niffer en later tot in
Breisag hem dan geen 45 km ver gaan halen.Op de terugweg fietsten we door het Forêt de la Hardt, een groot woud
ten noordoosten en ten oosten van Mulhouse.
Herdenkingsplaat .Het nieuwe kanaal. Mulhouse gezien van op de Tour dEurope.
Langs de weg door het woud passeerden
we een graf van een jonge Franse soldaat die tijdens WOII omkwam terwijl hij
een groep mensen van een dorpje dat in door de Duitsers bezet gebied lag,
probeerde over de frontlinie die toen in het woud lag te brengen.Hij, twee van zijn collegas en twee
burgermeisjes kwamen om toen zij op een Duitse patrouille stootten.De anderen konden nog ontkomen.Tot op de dag van vandaag wordt het graf van
die jongen onderhouden door iemand van de familie van de mensen die veilig
konden ontkomen.
Dag 92 - Zaterdag 12-08-2017 â Heidwiller - MulhouseÂ
Het is hier een goed plaatsje om de nacht door te
brengen, weinig verkeer, geen picknickbanken in de buurt zodat er geen
hangjongeren kunnen komen zitten en de trein ver genoeg af om er geen
lawaaihinder van te hebben.We varen
vandaag tot Mulhouse en moeten nog 11 sluizen en twee draai- of ophaalbruggen
passeren.We waren klaar om te
vertrekken toen iemand van het VNF per brommer kwam zeggen dat de sluis voor
ons klaar stond, dat is dus goed op tijd. We waren nog maar door de sluizen
S29-Heidwiller, S30-Heidwiller, S31-Obergruen, S32-Illfurth en S33-Muehlenmatten
toen Wietse een sms-je kreeg dat Kris,
Danny en Rho nog 70 km van Mulhouse waren.Ze waren enkele uren vroeger vertrokken dan eerst.We hebben dan afgesproken dat ze ons onderweg
aan een sluis zouden opwachten en dat Rho dan mee zou kunnen varen
Gevelbeschilderingen.Nog eens de tempel.Het stadhuis.
Wegingen nog door S34-Niedere Matten en toen we aan de ophaalbrug van
Zillisheimarriveerden stonden ze ons
daar op te wachten. Aan sluis S35 is Rho dan mee gevaren. Dan moesten we nog
door de sluizen S36-Didenheim, S37-Didenheim, S38-Brunstatt en S39-Mulhouse en
toen arriveerden we in de YH Mulhouse waar de havenkapitein ons stond op te
wachten aan een steiger die hij voor ons op vraag van de de laatste
sluismeester van gisterenavond voor ons gereserveerd had.We hadden een plaatse aan een kopsteiger in
plaats van een van de vingersteigertjes zodat we goed vast konden maken en de
fietsten nog gemakkelijk konden afzetten.Je ligt aan de rand van de oude stad pal tegenover het station en het
busstation waar de langeafstandsbussen hun station hebben.We blijven hier drie nachten liggen en
maandag nemen Kris en Danny Wietse mee terug naar huis en varen wij verder.
Dag 91 - Vrijdag 11-08-2017 â Dannemarie - Heidwiller
Het heeft deze nacht weer geregend en
nu regent het nog steeds. Het wordt weer een prettige vaardag. Toen we te 09:00
uur stipt vertrokken stond sluis S17-Wolfersdorf reeds open.We besloten om vandaag maar tot Illfurth te
varen in plaats van recht tot in Mulhouse.We hebben morgen voormiddag dan toch nog de tijd om verder te varen
gezien Kris, Danny en Rho maar rond de middag daar gaan zijn, en dan moeten we
vandaag ook niet zo lang varen en zoveel sluizen doen.Deze sluizen worden allemaal bediend door
iemand die mee rijdt.We doen dus
vandaag nog de sluizen S18-Wolfersdorf, S19-Le Moulin Martin,
S20-Kreuslestraeng, S21-Waessermatten, S22-Waessermatten, S23-Aumatten,
S24-Hohe Matten, S25-Eglingen, S26-Obere Wannen, S27-Almend en S28-Heidwiller
en leggen dan aan te Heidwiller waar een lange kade zou zijn.
Mulhouse in zicht.Tempel Saint Etienne.Kunst in de straten van Mulhouse.
Volgens de mensen van het VNF zou de
aanlegplaats Illfurth te ondiep zijn voor onze boot.We hadden met de sluizen geluk, ze stonden
allemaal klaar voor ons als we er aan kwamen en we waren dan ook al te 11:45
uur op onze bestemming.De kade is er
lang genoeg maar er staan maar twee bolders, en je kan er geen piketten
slaan.Gelukkig stond er nog een metalen
beugel waar we aan vast konden maken.Na
het middageten gaan we te voet naar Eglingen om de auto op te halen. Later op
de dag nog een klein ritje met de fiets in de buurt gemaakt langs de dorpjes
Heidwiller, Saint Bernard en Spechbacher-le-Bas.Veel is er niet te zien, in geen enkele van
de dorpjes een bakker, geen winkel (uitgezonderd een garage) enkel een kerk en
een aantal huizen. Savonds is het terug beginnen regenen en we zullen dan maar
wat tv gaan kijken.
Dag 90 - Donderdag 10-08-2017 â Montreux-Château â DannemarieÂ
Opgestaan met regen en het heeft een
groot deel van de nacht geregend. We moesten iets na 09:00 uur vertrekken
aangezien we om 10:00 uur de sluis S2, begin van een sluizentrap, gereserveerd
hadden.Ik ben dan ook maar eens met de
auto tot in het dorp gereden om naar de bakker te gaan ook al was maar
anderhalve km.We hebben voor het eerst
in lange tijd binnen het ontbijt genuttigd gezien buiten alles nat was.De Duitse zeilboot die gisteren de hele dag
met ons mee gevaren was ging iets later vertrekken en zou ons wel inhalen tegen
dat we aan de sluis waren.
Bouwjaar van een van de sluizen.Ooievaars op pad.Bergje af varen.Wolfersdorf.
En inderdaad, wij arriveerden stipt
te 10:00 uur aan de sluis, moesten een vijftal minuten wachten, en toen
arriveerden zij ondertussen ook.We gaan
vandaag 15 sluizen doen waarvan er een groot aantal een sluizentrap vormen en
die voor het grote deel maar enkele honderden meters achter mekaar liggen.Het ging allemaal vlot, we moesten maar twee
keer even wachten eer de sluis vol gelopen was en te 12:30 uur gingen we door
de laatste sluis S16-Dannemarie en kwamen we in de jachthaven. Onderweg hebben
we weer verschillendegroepjes ooievaars
zien zitten op velden en weiden. Die zitten er hier blijkbaar wel veel. Na het
aanleggen, de registratie voor de haven en het eten heb ik de auto weer opgehaald,
verder gezet in Eglingen aan de kerk, en met de fiets terug naar Dannemarie
gereden.Ondertussen waren Annie en
Wietse gaan winkelen.
De bergjes in de Alsace. De bergen in Zwitserland. Ooievaars in Wolfersdorf..
S Avonds nog een ritje door Wolfersdorf
gemaakt. Het is een klein dorpje, eigenlijk een lange straat met enkele korte
zijstraatjes met weer veel van die vakwerkhuizen in alle kleuren.Net voorbij het dorp achter een boerderij
staat er een ooievaarsnest boven op een hoge boom.Er zitten nu twee ooievaars op, misschien
twee die vandaar ergens onderweg aan het fourageren waren.
Vandaag gaan we richting
Montreux-Château. We moeten daarom door 12 sluizen waarvan de laatste 6 met
begeleiding.Aan sluis S14-Montbéliard
moesten we wachten voor een tegenligger.De Duitse zeilboot die ook onze richting zou uitgaan, zou een kwartier
later vertrekken maar om reden dat we die tegenligger hadden heeft hij iets
moeten wachten.We gingen nog door de
suizen S13-(een sluis die weer open staat), S12-Exincourt, S11-Etupes,
S10-Marivées en S9-Allenjoie en kwamen toen aan de wachtplaats waar we de
middagpauze zullen blijven liggen.
Op de Allan, sluis en pont de canal
over de Allan, wordt hier de Bourbeuse.Toch nog industrie hier.
Een half uur later arriveerde de
Duitse Zeilboot en we spraken af van straks samen door te varen. We moesten
tegen 13:30 aan sluis 8-Fontenelles zijn waar we onze afstandsbediening moesten
afgeven en van waaraf er terug begeleiding is.De volgende sluizen zijn wel gemechaniseerd maar niet geautomatiseerd
zodat er iemand de bediening in gang moet zetten.Wij waren op tijd, zij(het VNF) natuurlijk niet en we konden pas 20
minuten later de sluis in.Ze hadden
natuurlijk weer geen goede afspraken genoteerd zodat de ploegindeling in het
honderd gelopen was. (Nog maar eens !, afspraken nakomen is hun hobby blijkbaar
niet)Vervolgens gingen we nog door de
sluizen S7-Petite Bois, S6-Les Foinez, een pont tournant (draaibrug),
S5-Brebotte, S4-Autrage en S3-Montreux en te 16:10 uur arriveerden we aan kade
Montreux-Chateau.We hadden beiden nog
plaats net voorbij de sluis.Een half
uur na het aanleggen begon het te gieten en het bleef de hele avond regenen. Ik
ben toch nog de auto gaan ophalen, anders wordt het morgen te ver.Met een poncho de fiets op en toch maar
vertrokken.Onderweg, bijna in
Montbéliard klaarde het op en de laatste km kon ik zowaar terug in mijn hemd
rijden.Onderweg, terug naar Montreux
nog door enkele mooie dorpjes gereden.Er staan hier veel huizen in houtvakwerk met pleister tussen en veel
ervan zijn in pastelkleuren geschilderd.
Er is hier geen bakker meer maar er
staat een baguettes-automaat op het pleintje waar vroeger de bakker wasEr gaan 40 baguettes verdeeld over twee
soorten in de automaat en op het schermpje kan je zien hoeveel er nog in
zitten.Na het ontbijt vertrokken we
stipt te 09:00 uur.
Sluis S18-Dampierre konden we van op
de ligplaats bedienen en gezien die leeg onder stond konden we dadelijk naar
binnen.De volgende S18B is weer een
hoogwatersluis die open stond. Daarna kruisten we de rivier de Doubs waarna het
kanaal verder gelijk liep met de rivier de LAllan, wiens vallei het kanaal nu
volgt tot Montbéliard.Hier liggen de
sluizen S17-Voujeaucourt, S16-Courcelles en sluis S15-Cöteau-Jouvent nog op
voor we in de YH van Montbéliard arriveerden.Te 10:55 uur lagen we op onze plaats.
Het heeft heel de tijd geregend en na
het eten ben ik maar alleen de auto gaan halen anders waren we allemaal
nat.Terwijl ik de auto ging halen is
Annie met Wietse naar de overkant van het kanaal gaan winkelen.Toen ik aan de auto aankwam stopte het met
regenen.
Duiventoren ?Fontein in de Allan.Het kasteel.De tuin boven op de binnenkoer.
Namiddag een stadswandeling gemaakt.
Mooie propere gezellige stad. Mooie pleintjes met overal bloembakken en
hangkorven met mooie bloemen en planten. In de stad een mooi kasteel boven op
een 25 meter hoge heuvel van waarop je een mooi uitzicht hebt over de vallei
van de Allan.Langs die rivier een mooi
park met van alle wetenschappelijke en natuurkundige opstellingen en veel oude
bomen en bloemen. De bruggen over de rivier en over de waterpartijen zijn
allemaal voorzien van mooie bloembakken.Tussen de twee bruggen over de Allan bevindt zich een mooie fontein.
Gezellige straatjes en pleinen.De jachthaven.Grote insecten in het park.
Na het avondeten nog een wandeling
gemaakt door de beide delen van het park.Toen het duister werd en we terug aan de boot arriveerdenzagen we in het westen een wolkenpartij die
zo uitgestrekt, massief en scherp afgebakend was dat het leek of er zich daar
een grote bergrug bevond. Terug op de boot gekomen het
reisverslag nog bijgewerkt en verstuurd.
Dag 87 - Maandag 07-08-2017 â Lâsle-sur-Doubs â Dampierre-sur-le-Doubs Â
Na het ontbijt te 09:10 uur
vertrokken richting Montbéliard.We
moesten hiervoor door de sluizen S26-LIsle-sur-le-Doubs, S25-Coteau-Lumans,
S24-Blussans, S23-Colombier-Châtelot, S22-Maurice, S21-Colombier-Fontaine,
S20-Raydans en S19-Plain de Dampierre voor we in Dampierre aan de kade gingen
liggen. Vandaag was het helemaal een stuk kanaal die zowat gelijk loopt met de
rivier.De rivier is hier heel ondiep,
je ziet bijna overal de keien op de bodem liggen.Een stuk van het kanaal is over een afstand
van ongeveer 500 meter helemaal uit de rotswand van de oever gehakt en is daar
dan ook maar smal.Aan de overkant van
de rivier (rechteroever) ligt tussen La Prétrière en Les Arbues de Usine
Electrique de la Prétière.Die gebruikt
de waterkracht van de Doubs door voor een grote bocht in de rivier, met
verschillende stroomversnellingen, het water af te tappen en voorbij de
centrale terug in de rivier te laten stromen. Het afgetapte water stroomt door
een tunnel van +- 500 meter onder de heuvel door naar een stuk voedingskanaal
naar de centrale.
Het paarse huis.Wilde bloem.Dagelijks zwempartijtje.Ligplaats Dampierre/Doubs.
Na sluis S23-Colombier-Châtelot ligt
een lange aanlegsteiger maar daar hadden we nog maar 7 km gevaren dus die zijn
we maar voorbij gevaren.Dampierre-sur-le-Doubs is maar een klein dorpje en veel is er niet te
zien maar we blijven hier vannacht liggen anders zijn we te vroeg in Mulhouse
waar ze Wietse komen ophalen.
Na aankomst en het eten zijn Wietse
en ik terug gefietst om de auto op te halen, daar nog iets te winkelen en een
visverlof te gaan halen. Normaal kan dat in een winkel met visbenodigdheden maar
die is hier niet en op het bureau de tourisme wisten ze niet waar ik dat kon
vinden (?), daar stuurden ze ons naar de Mairie maar die was gesloten en in een
Bar-Tabac wist de uitbaatster ook niet waar we dat konden vinden.
Na terugkomst aan de boot een badje
gepakt tussen een paar duizend visjes en daarna een douche met ons
zonnewater.
Na het ontbijt zijn Wietse en ik vertrokken naar
Baume-les-Dames om de auto terug te gaan halen.Het is een ritje van 35 km voor een groot gedeelte langs het water.In Clerval moesten we wel door het dorp
bergop richting Chaux-lès-Clerval, verder naar Roche-lès-Clerval en zo terug
naar de oever.Van daaruit is het terug langs
het water.We waren vertrokken te 09:30
uur en we waren te 11:15 uur aan de auto. Van daaruit reden we met de auto via
Grange-Ravey, La-Maison-Rouge, Hyèvre-Paroisse, Branne, Clerval, Santoche,
Pompierren-sur-Doubs, Mancenans, Appenans en Les Champs-Montants terug naar
LIsle-sur-le-Doubs.Dat was ook een
mooi ritje enkele malen over berg en dal, door bossen en
weidelandschappen.Motorrijders zullen
aan deze route veel plezier beleven.
Sluis-koeien.Onderweg.Enkele waterbekkens
fonteintjes.Een arm van de Doubs door
LIsle/Doubs.
Na terugkomst aan de boot zijn we in de cafetaria van de
Intermarché die vlak bij de kade ligt en op zondag van 1200-1400 en van
18:30-20:30 uur open is, gaan eten. Nadien wat spelletjes gespeeld, wat gelezen, nog een klein
toertje met de fiets door het stadje gereden om wat fotos te maken, wat gaan
zwemmen en wat geluierd en toen was het weeral avond.
Dag 85 - Zaterdag 05-08-2017 â Baume-les-Dames â LâIsle-sur-DoubsÂ
Terwijl Annie naar de bakker was de
boot verlegd zodat we het water kunnen bijvullen. Na het ontbijt was dat klaar
dus konden we vertrekkenWe wilden
vandaag tot Clerval varen en moesten daarvoor 18 km varen en de sluizen
S40B-Baume (staat open), S39-Lonot, S38-La Raie aux Chèvres,
S37-Grand-Crucifix, S36-Heyvre-Magny, S35-LErmite, S34-Branne,
S33-Chaux-les-Clerval en S33B-Clerval (Staat open) doen.Aan sluis S35 hadden we dubbel rood, er werd
aan de sluis gewerkt.Hierdoor moesten
we een kwartier wachten en toen de sluis open gezet werd werd ons verteld dat
we moesten wachten op nog een boot.Het
bleek de Louis Pasteur (F) te zijn die we deze morgen vroeg in Baume vertrokken
was en onderweg aan een ponton aan een sluis lag.De volgende sluis moest ook nog met twee en
dat viel niet zo best mee.De bedieningsstand
lag twee meter achter ons en het had wat tijd nodig eer die andere de sluis in
gang kon zetten.
Nog eens tegenliggers.Kade LIsle/Doubs. Lagere school.Nog een buurman.
Toen we in Clerval aankwamen stond er
een bord bij de steiger dat er niet aangemeerd mocht worden. We hebben het
geprobeerd maar dat kwam niet goed.De
steiger ligt in heel ondiep water en we konden tot op een meter of vijf er
vandaan geraken maar daar liepen we met de boeg vast in de kiezel. Wanneer we
terug achteruit gingen vlogen de kiezelsteentje rond de schroef.Nu weten we waarom hier niemand ligt.We moesten dan ook verder en gingen nog door
de sluizen S32-Clerval, S31-Pompierre, S30-Plaine-de-Pompierre,
S29-La-Goulisse, S28-Appenans en S27-Papeterie om uiteindelijk voor sluis
S26-LIsle-sur-Doubs een lange aanlegsteiger recht tegenover de Intermarché te
vinden.Hier is geen elektriciteit en
water maar de eerste plaats (de wachtsteigertjes aan de sluizen niet mee
geteld) die we vandaag tegengekomen zijn waar je kan aanleggen !Het is hier heel mooi varen maar heel weinig
aanlegmogelijkheden.We hebben hier dan
ook maar rap aangelegd en niet het risico genomen van nog veel verder te moeten
varen.
Dag 84 - Vrijdag 04-08-2017 â Deluz â Baume-les-Dames Â
Rond 08:00 uur waren er al twee boten
vertrokkenen even later startte die
voor ons lag, duidelijk een Daf. Die hebben een karakteristiek geluid (met
bijbehorende blauwe rookwolk als ze koud zijn) dat je zo uit een reeds
motorgeluiden kan halen. Na een half uurtje vertrok die boot dan eindelijk en
toen wij klaar waren met het ontbijt en het nazicht van de motorolie, de
keerkoppeling en het koelwatersysteem zijn wij ook vertrokken. We doen vandaag
de sluizen S46B (ecluse de garde, staat nu open), S45-Aigremont, S44-Lassay,
S43-Douvot, S42-Ougney, S41-Fourbanne en S40-Baumerousse voor we zullen
arriveren in de YH Baume-les-Dames.Alle
sluizen gingen vlot maar soms moet je wel lang wachten eer de afstandsbediening
contact maakt met het bedieningssysteem aan de sluis.Er zit hier ook een groot verschil in
schuthoogte, er was een sluis met een verval van 0,7 m, enkele van 1,2 tot 2,3
m en dan eentje van 4,2 m.
Het is hier mooi varen met aan beide
kanten bergen met veel steile rotswanden.JHier moet je goed op de borden letten die de ligging van de vaargeul
vanaf de oever aangeven. Die ligt meestal tussen de 10 a 20 meter van de oever,
soms aan bakboord, soms aan stuurboordkant.Toebn we in Baume-les-Dames arriveerden vonden we een plaatsje iets voor
het restaurant voor sluis S40Bis (weer een sluis die normaal open staat en
alleen bij overstromingsgevaar gesloten en bediend wordt.) Hier is water en elektriciteit.We lagen vast te 12:35 uur.
Rond 14:30 uur ben ik met Wietse per
fiets terug naar Deluz gereden om de auto op te halen.Op de terugweg namen we natuurlijk een andere
weg als waar we met de fiets gereden waren en passeerden zo langs de N83 waar
we een mooi uitzichtpunt op het dorp Fourbanne zagen.Toen we terug aan de jachthaven kwamen was
Annie net terug van haar wandeling naar een SuperU hier vlakbij.Voormiddag was het lekker weer, zonnig maar
nog niet te warm met een lekker windje maar nu is het ondertussen weer heet
geworden.
Dag 83 - Donderdag 03-08-2017 â Besançon - Deluz Â
Vertrokken te 09:45 naar sluis
S50B-St Paul en hierbij zijn we rond de oude stad gevaren.Toen we aan de sluis arriveerden waren de
deuren dicht.Er staan daar geen
seinlichten en de sluis reageerde niet op het gebruik van de
afstandsbediening.Toen we voor de sluis
vastgemaakt hadden kwam een personeelslid van de rondvaartboten zeggen dat de
sluis handbediening was en hij zou wel effe helpen.Oeps, daar hadden we niet van gehoord en in
de kaartenboek staat het niet vermeld. We, ik en Wietse, hebben dan mee de
deuren en kleppen gaan bedienen zodat we toch nog door de sluis konden, de
rondvaartboot lag al te wachten. Eenmaal buiten terug vastgemaakt en die man
van de rondvaartboten maar gaan helpen zodat die niet te lang moest wachten,
dat was het miste wat ik kon doen.We
voeren verder naar sluis S49-La Malate, later S48-Chalèze, S48B (stond open).
In Novillars was de steiger bezet dus moesten we verder naar Deluz.
Rond Besancon varen. Alle hens aan dek aan de handbediening
sluis.Ligplaats aan papeterie Deluz.
We moesten daarvoor nog door de
dubbelsluis S47-46-Deluz.Iets voor die sluis begon de motor heet te
lopen en moesten we hem stil leggen. Het bleek dat er te weinig koelwater was.De motor stil gelegd en langzaamaan het
koelwater bijgevuld. Er kwam al stoom uit zo heet stond hij.Na het bijvullen daalde de thermometer
langzaam en toen hij onder de 80 was de motor terug gestart. Blijkbaar is er
toch geen lek in het koelwatersysteem gezien het peil toen we in Deluz
arriveerden nog even hoog stond als toen ik het heb bijgevuld.We zullen dat de eerstvolgende dagen goed in
de gaten moeten houden.
In Deluz vonden we geen box waar we
bij in konden dus moesten we verder tot na de brug waar een lage kade is.Blijkbaar hoort die niet meer bij de
jachthaven maar er is dan ook geen water en elektriciteit meer.Er staat wel een kraantje en het parkje langs
het fietspad dus dat hebben we effe gebruikt om enkele flessen te vullen.
Na 17:00 uur ben ik alleen terug
gereden naar Besancon om de auto op te halen.In het terugkomen maar gestopt bij een grote winkel gezien er hier in
Deluz zelfs geen bakker meer is.
Vandaag gaan we de citadel
bezichtigen.Het is een hele klim naar
boven.Boven hadden we een fantastisch
uitzicht over de vallei van de Doubs en de stad Besançon.Het is een zeer uitgebreide site met in de
gebouwenenkele musea en buiten op het terrein
binnen de hoge muren een dierentuin.Er
is onder andere de site Vauban (de ontwerper van de citadel in de huidige vorm)
waar een overzicht wordt gegeven van zijn leven en de werken die hij uitvoerde,
het museum Comtois (Etnografisch museum van de streek met melkmuseum en
gieterijmuseum) , het museum van het verzet in WOII en de deportaties.
De Doubs gezien van boven op de
citadel.De waterput met het
ophaalrad.De Cathedral de St Jean.
De gebouwen zijn voor een groot
gedeelte mooi gerestaureerd.Buiten
vindt je ook nog de waterput (132 m diep !) met een ophaalmekanisme dat
aangedreven werd door een grote verticaal tredmolen.Ons bezoek duurde ongeveer 4 uur maar je kan
hier wel enkele dagen rondlopen als je alles wat getoond wordt wil lezen en
goed bekijken.In de folder melden ze
dat je er makkelijk een driedaags bezoek van kunt maken.Na ons bezoek aan de citadel moesten we eerst
nog naar de winkel om iets te eten te halen voor vanavond. En dan was het
ondertussen tijd om iets te eten.In het
restaurant in de citadel was het een aanschuiven tot en met en daar wilden we
niet zo lang wachten.Terug aan de boot
hebben we dan eerst gegeten en zijn dan naar de steiger aan sluis 50-Tarragnoz,
net voor de tunnel gevaren.Morgen gaan
we dan rond Besançon varen en dan varen we verder.
Vandaag terug naar Besançon gereden.We vertrokken te 09:30 uur en waren na een
grote en een paar kleine tussenstops te 16:45 uur aan de boot. Nergens enige
noemenswaardige opstopping gehad.Alleen
het weer viel niet zo best mee.
Het was niet warm maar dat hoeft ook
niet bij zon lange rit maar vanaf de Luxemburgse grens tot voorbij Nancy heeft
het met momenten hard geregend.Toen
minderde het en vanaf Vesoul is het zo goed als droog gebleven en soms kwam de
zon er nog door. Bij onze laatste stop was het daar al zwoel weer.