Dag 53 - Donderdag 29-06-2017 â Orconte â Saint-Dizier
Vanmorgen iets voor 09:00 uur vertrokken na de drie andere
boten die hier lagen omdat er een vrachtschip onze richting uitkwam die we voor
wilden blijven.Het vas vandaag een
etappe met hindernissen.We hebben 8
sluizen gedaan, S65-Bruyere, S64-Sapsignicourt, S63-Perthes, S62-La Garenne,
S61-Hallignicourt, S60-Hoericourt, S59-La Noue en S58-St Dizier.
St Dizier in zicht.Kade St Dizier.Enkele oude
huisjes.Het kleine parkje. Gedenkbeeld.
Met uitzondering van de laatste sluis hebben we overal een
panne gehad ! Aan de voorlaatste sluis duurde het zelfs 40 minuten eer er iemand
kwam depanneren.De sluizen zijn hier
geautomatiseerd maar zo te zien mankeert het nog het een en het ander aan de
mekaniek of de elektriciteit. Ze komen ook nooit iets repareren.Als je belt komen ze (soms al niet te snel),
ze zetten het systeem af en terug op en als het werkt is het ok. De oorzaak van
de panne wordt volgens mij nooit opgespoord. (Of mogen ze er niets aan doen om
de werkgelegenheid te houden ?) Zo moeten er niet te veel dagen komen. Gelukkig
zijn wij met vakantie en hebben we alle tijd (haha, maar op de duur raakt je
geduld toch op)Na 18 km varen met 8
sluizen op 06:30 uur kwamen we aan de kade in Saint Dizier.Hier lag het bootje, de DD99 (NL) waar we
vorig jaar in St Mihiel op de Maas hadden bij gelegen.Voor de rest was de kade leeg.
Het theater.
Overdekte markt Les Petit Halles
Na het aanleggen is Annie de stad ingetrokken en ben ik de
administratie beginnen bijwerken.
Na het avondeten hebben we nog een wandeling in de stad
gemaakt. Mooie stadskern, veel groen, mooie oude gebouwen, park (maar momenteel
gesloten wegens opbouw site van het muzikaal zomerfeest in het weekend.)
Dag 52 - Woensdag 28-06-2017 â Virty-le-Francois - Orconte
Wij vertrokken vandaag als eerste boor, klokslag 09:00 uur
waren we weg.We zitten nu op het Canal
de la Marne à la Sâone, vroeger genoemd het Canal entre Champagne et Bourgogne.De eerste sluis kwam al vlug in zicht, eerst
nog onder een batterij oude spoorbruggen die allemaal naast mekaar liggen
onderdoor en dan naar de sluis S71-Desert.Toen we in die sluis lagen zagen we al vlug dat de reputatie van dit
kanaal niet verbeterd is sedert een paar jaar geleden.De sluis vol drijvend groen !.In deze sluis krijgen we weer een
afstandsbediening.Het water in deze
sluis staat tot boven toe, de fenders moeten volledig plat op het water !.Na deze sluis ging het naar S70-Frignicourt.Duwen op het knopje, deurtje open, wij naar
binnen. Net boven stopte het straaltje van het controle-buisje van de
koeling.Dat begint hier al goed.Boven gekomen de boot goed vast gelegd, de
filter open, buis doorblazen en dan verder.Dat belooft voor de volgende sluizen.Tijdens het varen is het groen geen probleem, het drijft daar boven en
wordt door de boeg opzij geduwd en er komt bijna geen groen in de filter.In de sluis echter wordt bij het water
inlaten de inhoud van de sluis duchtig gemend waardoor de planten in de
aanzuigbuis kunnen.
De schippersbeurs in Vitry.Gedenksteen.Kade Orconte.Portaal kerkje Orconte.
We besloten dan maar telkens we in de sluis kwamen de
motor stil te leggen tot we buiten gingen varen.Vervolgens ging het nog door de sluizen
S69-Luxemont, S68-Ecriennes, S67Matignicourt en S66-Orconte zonder problemen. Iets
na de middag legden we boven deze sluis aan.We hebben dan gegeten en zijn mt de fiets terug naar Vitry gereden langs
het kanaal.Hier ligt een heel goede
fietspad, zo mochten ze er overal eentje maken !In Vitry nog langs enkele winkels gegaan
(breigaren voor Annie en een kaartenboek voor mij niet beschikbaar
natuurlijk), dan de fietsen op de auto en richting Saint-Dizier gereden.Net voor we daar aankwamen zagen we een
plensbui aankomen die niet boven de stad zou hangen als we er zouden
arriveren.We besloten dan maar de auto
aan de sluis van Hallignicourt te plaatsen en van hieruit terug te rijden.Wij hebben dan geen regen gehad.Onderweg een monument gevonden ter ere van de
piloot en de navigator van een Mirage 4 van de basis van Saint Dizier die hier
neergestort is in 1971. Verschillende panden zijn volledig vrij van planten,
anderen zijn bijna volledig dicht gegroeid.Blijkbaar hebben ze enkele panden gebaggerd maar zijn ze nog niet
helemaal klaar.
Dag 51 - Dinsdag 27-06-2017 â Soulange â Virty-le-Francois
Deze morgen vergeefs gewacht op de bakker die tussen 08:00
en 08:30 uur zou langs komen op de Place de Mairie.We hebben dan maar gegeten wat er nog
was.Toen we om 09:30 uur wilden
vertrekken kwam de bakker alsnog aan de ligplaats.De Elise was enkele minuten voordien
vertrokken.
We moeten vandaag door de sluizen S3-Couvrot, S2-Lermitte
en S1-Vitry.We kwamen onderweg net aan
elke sluis aan op het ogenblik dat er eentje uit kwam, éénmaal een spits, twee
maal een jacht en toen we uitS1-Vitry
kwamen lag er nog een spits te wachten.Voorbij deze sluis moeten we een ommetje maken tot op het Canal de la
Marne au Rhin en dan rechtsaf terug naar Vitry naar het begin van het Canal de
la Marne a la Sâone.
Oude kalksteengroeve.Oude laadkaai.Aankomst in
Vitry.Vitry, kanaal en kathedraal.
In de jachthaven van Vitry hadden we hetzelfde plaatsje
als vorig jaar, helemaal aan het begin van de kade. Namiddag is Annie alleen
een wandelingetje gaan maken.
Net voor we aan het avondeten wilden beginnen kwam de
havenmeesteres iedereen in de haven uitnodigen voor een champagnedegustatie in
het havenkantoortje.We proefden er
enkele van champagnehuis Fréderik Bourcler uit Couvrot waaronder de Cuvée
Tradition, de Grande Blanc de Blanc, de Cuvée Leon Millesine, de Cuvée Rosé
Brut, en Ratafia de Champagne. Na van alle soorten geproefde te hebben vond
Annie de Grande Blanc de Blanc en ik de Cuvée Rosé Brut de beste.Na het avondeten hebben we nog een wandeling
gemaakt door Vitry. En we waren te 21:30 uur terug aan de boot voor een
koffietje als afsluiter.Het is vandaag
bewolkt en het is nu om 21:45 uur al aardig duister aan het worden.
Dag 50 - Maandag 26-06-2017 â Chalons-en-Champagne â Soulange
Toen ik terug kwam van de bakker waar vandaag heel wat minder volk stond aan te schuiven dan gisteren, vertrok de Elise al richting Vitry-le-Francois.Even later vertrok de boot achter ons naar de sluis maar die had hij niet opgeroepen dus lag hij voor de sluis te dobberen.Ik ben dan maar rap eens op de sluis binnen gesprongen om te vragen de sluis klaar te zetten voor hem, anders konden wij ook niet weg gezien hij in onze weg lag.Toen hij vertrokken was zijn wij in tegengestelde richting vertrokken, de Elise achterna.Dit stuk van het kanaal is ook wat eentonig gezien hier aan twee kanten hoge bomen en dichte struiken staan zodat je niet over de dijken kan kijken.We passeerden sluis S8-Sarry, S7-St Germain en S6-La Chaussée. Ter hoogte van Omey staat een groot fabriek waar kalksteenproducten zoals bordkrijt gemaakt wordt. Verder enkele grote silos.Aanvankelijk wilden we in La Chaussée-sur-Marne gaan liggen maar gezien het nog vroeg was en hier helemaal niets te zien is besloten we verder te varen naar Solange. Op het pand tussen sluis S6-La Chaussée en sluis S5-Ablancourt wordt er momenteel gebaggerd.Toen we aan de baggerplaats arriveerden verplaatste een spits zich juist van de kant naar het baggerponton zodat we even moesten wachten.Na enkele minuten was er plaats om te passeren en de schipper wenkte ons dat we door mochten.
Vergane glorie. Baggerwerken, moeilijke doorgang. Eerste sluis Canal lateral à la Marne. Zonsondergang Soulange.
Veel plaats hadden we niet over maar we raakten er zonder problemen voorbij.Enkele honderden meters verder zagen we een geladen spits, bleek later een spits met baggerspecie die net vertrokken was, voor ons uit varen. De boot lag duidelijk scheef en was zwaar beladen en geraakte bijna niet vooruit.Hier en daar ging hij met zijn buik over de bodem denk ik.Aan de volgende sluis gekomen had hij veel moeite om binnen te geraken en na een vijftal minuten kwam hij terug achteruit gevaren.Het bleek dat hij door het scheef hangen van de boot te breed geworden was en de sluis niet in kon.Hij zei ons dan maar voor te gaan.Later zagen we hem helemaal terug achteruit varen onder de brug door.Nu konden wij de sluis in en verder naar sluis S4-Solange waar net daarboven het ligplaatse is.Wij arriveerden hier 13:30 uur.Hier lag alleen de Elise waar we net voor konden liggen.Zij hadden ook moeten wachten aan de baggerwerken en waren ook nog niet lang hier.Hier staan zes bolders maar ervoor en erachter is nog plaats als je piketten slaat.
Dag 49 - Zondag 25-06-2017 â Chalons-en-Champagne
Vanmorgen vertrok de hotelboot die voor ons lag reeds om
08:30 uur en kam er weer 40 meter kade vrij.De Elise heeft zich dan ook onmiddellijk verlegd.In een gesprek met de schipper van die
hotelboot vernam ik dat die vandaag tot Soulanges ging varen, daar een
passagierswissel ging doorvoeren en dan zou keren en terug tot hier zou
varen.De verdere reis zou richting
Bourgogne gaan via Marne, Seine, Yonne en in Migennes het Canal de Bourgogne
op.
Châlons-en-Champagne : Kade ,Beeld aan kathedraal,Lyceum
Voormiddag zijn wij gaan winkelen en na het middageten
zijn we gaan fietsen.Met de auto naar
La Chaussée-sur-Marne, die daar geparkeerd en met de fiets terug. Van La
Chaussée ging het via Omey, Pogny, Vésigneul-sur-Marne, St Germain-la-Ville,
Chepy, Montetz-Longevas en Sarry tot Chalons-en-Champagne.Het zijn hier allemaal alle fleurige dorpjes met
mooie huizen en tuinen en natuurlijk de mooie kerken en gemeentehuizen.Overal waren feestjes aan de gang.Gezien het gisteren de dag van St Jan de
Doper was denk ik dat die hier ook ergens de patroonheilige van is en er daarom
overal feestjes waren.Gisteren avond
hoorden we ook veel vuurwerk in de buurt.
Gisteren zijn we bij het verlaten van sluis S24-Condé van
op het Canal de lAise à la Marne op het Canal lateral à la Marne gekomen en we
gaan we dit stroomopwaarts volgen tot Vitry-le-Francois.Deze morgen om 08:00 uur wou er een boot
vertrekken en in de sluis van Condé varen maar die kwam van een kale reis
thuis, die sluizen beginnen pas op 09:00 uur te werken op zaterdag dus die moet
een uur wachten. Klokslag 09:00 uur gingen de lichten van de sluis aan en kon
de schutting beginnen. Wij vertrokken na het ontbijt richting
Chalons-en-Champagne en moeten daarvoor door de sluizen S11-Vraux, S10-Juvign
en S9-Chalons.Dat is 16 km varen dus ik
bij benadering kunnen we zeggen dat we daat om 12:00 gaan zijn. (Als alles
normaal is natuurlijk) Aan sluis S10 hadden we geluk dat we iets voor een
vrachtschip aan de andere kant aan de draaistang waren. Nu konden wij eerst
naar binnen. Het water in de sluizen komt hier heel hoog, het blijft maar 15 cm
van de boordsteen af dus moeten we de fenders plat op het water leggen anders
wringen ze zich er tussen uit.We kwamen
nog een jacht tegen onderweg en voor de rest de hele vaarweg voor ons
alleen.Aan sluis S9 Chalons draaiden we
aan de stang maar er veranderde aan de sluisniets. Het oranje licht begon wel even te knipperen zodat we wisten dat
het draaien effect had gehad maar het licht bleef op rood staan zonder dat het
groene licht erbij ging branden wat normaal gaat branden.
Interieur van het kerkje van Juvigny.
Na enkele minuten de sluis opgeroepen en er moest drie
maal de zaak gereset worden eer de sluis normaal ging werken.(Je merkt dat aan
het abnormaal aan en uit gaan van de rode lichten)Uiteindelijk waren we boven en stelden we
vast dat aan de kade waar normaal jachten kunnen liggen natuurlijk weer een
Engelse hotelboot lag.Voor deze boot
lag ook alles vol.We zijn dan maar in
het hoekje net boven de sluis gaan liggen.De Elise kwam een schutting later ook aan en die moesten aan de overkant
gaan liggen.Na het aanleggen eerst
gegeten dan wat kuiswerk en administratie gedaan terwijl Annie even het stad in
ging. Bij het ophalen van de auto reden
we van Chalons via het jaagpad tot Recy waar we een mooie tuin vonden die de
historie van het dorpje uitbeeldde.In
de bloemperkjes van het park zijn overal fotos verwerkt van hoe het vroeger
was.Verder reden we langs Juvigny.Hier is een vakantiepark aan één van de oude
zand/grindgroeven in de buurt.
Propeller. Cockpit van een jaguar.Mensen van bij ons, hier gesneuveld. Een tractor Fordson.
Verder hebben ze hier een kasteel en een mooie oude kerk.
Meestal zijn de kerken hier niet open maar deze is open tijdens de dag. We zijn
hier dan ook nog eens gaan neuzen. Mooie glas in lood ramen, een mooi en voor
zo een kerkje een groot orgel en een knappe preekstoel.Dan reden we verder naar Vraux waar we toch
nog het museum van het oorlogsvliegveld van Vraux vonden.
De voorbije jaren dat we hier waren was het nooit open
wanneer we hier waren maar nu zaterdag en zondag wel.Het is een klein maar heel goed uitgerust
museum waar toen wij er arriveerden juist een geleid bezoek bezig was.We hebben het even gevolgd maar ons Frans is
niet zo geweldig.Ik kon nog volgen maar
voor Annie was het niet zo interessant.We hebben het museum dan maar zelf doorgelopen.
We vonden er nog documenten van twee mannen uit Gellik
(tegen Zutendaal en Lanaken).Er staan
enkel stukken van vliegtuigen en onderdelen die terug gevonden werden na de
oorlog, enkele wrakstukken, veel documenten, kaarten, oude legerradios
enz.Na het museumbezoek fietsten we
verder naar Condé-sur-Marne waar de de auto hadden staan.
Vanavond gaan we uit eten.We belandden in restaurant Les Sermants. De naam van het restaurant zou afgeleid zijn
van de naam van de inwoners van het dorp Sermange. (waar die stad juist lag ben
ik via Route 66 te weten gekomen ligt boven Dôle.) We namen het menu van de
dag: voorgerecht - Salade avec terrine de lapin, hoofdgerecht Pavé de
Charolais grille avec sauce Poivre verte, dessert - Crumble avec Rubarbre et
fraises.Het was in elk geval lekker.
We vertrokken na het ontbijt als derde boot richting Condé.
Gezien ik verwachtte dat de spits die gisterenavond nog net op tijd door sluis
Sillery kwam als eerste door de sluizen en de tunnel zou gaan en de twee andere
boten al een tijdje door waren moesten wij ons niet haasten. We gingen eerst
door de sluizen S14-LEsperance, S15-Beaumont en S16-Wez voor we aan het
Souterain van Mont-de-Billy kwamen.Net
na die laatste sluis kruisten we de Kendal (B) uit Zutendaal.In een praatje over de vhf-radio vernam ik
dat zij ongeveer 40 minuten doen door de tunnel.De schipper deelde ook mee dat wij ons zeker
niet moesten haasten gezien er nog één jacht voor de tunnel lag te wachten en
dat er eerst nog een geladen spits door de tunnel kwam.
Zicht op champagnedorp Vezeray. Hier groeit de champagne.
Aan de tunnel aangekomen bleek het een Nederlandse boot te
zijn.Later vernam ik van de schipper dat
het een 111 jaar oude Duits havensleepbootje is. Gezien wij moesten wachten op
groen licht hebben wij dan maar een boterham gegeten.De schipper van deze boot zei me dat wij maar
eerst moesten varen gezien zijn motor (Daf 656) nogal wat rookte en dat wij
daar achter hem last van gingen hebben.Even later kwam de schipperse dan zeggen dat zij vorig jaar met twee
achter mekaar de tunnel in gevaren waren en toen dubbel rood kregen.Ik heb haar dan gezegd dat zij maar eerst
moesten varen en dat wij onze beurt wel zouden afwachten.Toen de spits Feeling (F) de tunnel uit was
kregen we groen en buren vertrokken.Ik
had verwacht dat het licht no op rood zou springen maar het bleef groen en toen
de andere boot enkele honderden meters in de tunnel was en het nog steeds groen
licht was hebben wij onze stoute schoenen aangetrokken en zijn er achterna
gegaan.Toen wij bijna met de hele
scheepslengte in de tunnel waren sprong het licht op rood.
Elke dag vlinders !Tunnel Mont
de Billy.111 jaar oud !Zonder woorden. Station Sillery.
Aan het einde van de tunnel (lengte 2302 meter), na 20
minuten varen, waren we er door en lag er een afgemeerd jacht te wachten. Het
licht stond voor hem nog steeds op rood en toen wij tien meter uit de tunnel
waren zag ik het licht voor hem op groen springen.We hebben dus niets verkeerd gedaan en mag je
wel degelijk met meerdere schepen achter mekaar door de tunnel varen.Na de tunnel volgden nog de sluizen
S17-Vaudemagne, S18-Champ Bon Garçon, S19-Longues Raies, S20-St Martin,
S21-Fosse Rodé, S22-Isse, S23-Coupé en S24-Condé.Aan de laatste drie sluizen hadden we de pech
dat we achter een geladen spits, die van gisteren avond, kwamen te varen.Hij had heel wat tijd nodig om in en uit elke
sluis te geraken. Aan de derde laatste sluis besloten we dan maar een kwartier
in de sluis te blijven liggen om hem wat vooruit te laten lopen zodat we niet
steeds voor de volgende sluis moesten blijven dobberen.Aan de laatste sluis zagen we hem net buiten
varen toen wij arriveerden.Uiteindelijk
meerden we in Condé aan.
Deze avond ben ik alleen de auto in Vaudemagne gaan
ophalen.Op mijn rit vond ik een
wegwijzer van de Route St Jaques de Compostella daar waar die het Canal e
lAisne à la Marne kruist.Tevens vond
ik het voedingskanaaltje voor het bovenste pand (met de tunnel) van het kanaal
dat vertrekt in Condé.Het is een
overwelfd kanaaltje, zeg maar een soort rioolbuis van 2 meter diameter maar dan
in baksteen gemetseld, waar water door loopt dat uit de Marne in Condé wordt
opgepompt en via natuurlijk verval naar het bovenpand stroomt. Het waren
indertijd (1866) toch geen dommeriken hoor.
We zijn deze morgen na het ontbijt de auto gaan verder
zetten naar Vaudemagne.Op de terugweg
moesten we een stuk over de D944 en dat was niet echt een pretje.Het is een heel drukke baan, veel
vrachtwagens, geen fietspad, alleen een smal strookje naast de witte
stippelijn. Je moest er naast mekaar gaan rijden om het verkeer te dwingen af
te remmen anders raazden ze op een halve meter aan minstens 90 km/uur
voorbij.De eerstvolgende plaats waar we
konden, ter hoogte van Les Petites Loges, verlieten we deze weg en reden
richting Sept Saulx.Naast deze weg ligt
weer een groot Frans militair kerkhof. Van hieruit volgden we de vallei van de
Vesle langs Val-de-Vesle, Wez naar Prunay en zo naar Sillery.Onderweg zagen we in bijna elk dorp een
Champagnehuis.
Kerkhof Sept Saulx.Val de Vesle.Champagnehuis te Wez.Station Sillery.
De dorpjes zijn hier ook veel mooier, meer groen en
parkjes met bankjes.In de buurt van de
dorpen liggen ook grote ommuurde landgoederen of herenboerderijen.Net voor we in Sillery aan het stationnetje
arriveerden steeg op het nabij gelegen klein vliegveldje een sportvliegtuig
op.
Namiddag is hier niet veel meer gebeurd dan de inwendige
en de uitwendige mens nat houden.Broeierig heet.Iedereen is onder
de bomen gevlucht, daar is het nog draaglijk.Later op de avond begon het te waaien en ik denk dat er onweer op komst
is.
Gezien er hier geen bakker open is moeten we niet naar de
bakker vandaag.Na het ontbijt
vertrokken naar Sillery.Eerst een
viertal kilometer tot Reims, vervolgens de sluizen S10-Flechembault, S11-Château
deau, S12-Huon en S13-Sillery door voor we in de jachthaven van Sillery
arriveerden.Onderweg passeerden we het
industrieterrein van Reims.Hier werden
nog enkele schepen gelost dewelke rollen staalplaat vervoerden.
Rollen lossen.De oude magazijnen.Een duiventoren.De restaurantboot.
Verderop lagen nog enkele schepen te wachten om geladen en
of gelost te worden.Vroeger, toen nog
veel meer per schip vervoerd werd moet het hier een drukke bedoening geweest
zijn.Langs het kanaal loopt nu een mooi
geasfalteerd fietspad en overal zijn nieuwe informatieborden, nieuwe wegwijzers
en nieuw straatmeubilair geplaatst.Deze
avond zullen we zeker langs het fietspad terug rijden naar Courcy, het gaat dan
bijna helemaal in de schaduw liggen, geen luxe in deze hitte.In de jachthaven van Sillery is er
elektriciteit en water en een heel goede en gratis internetvebinding. Kunnen
we eindelijk de blog eens bijwerken want dat ging de voorbije dagen niet zo
goed. Deze namiddag hebben we nog eens de lichte was gedaan en Annie is met de
witte was naar de Intermarché hier vlak bij gegaan, daar staat namelijk een
wascontainer.
Deze avond zijn we met de fiets over het nieuwe fietspad
dat de verbinding van de Aisne met de Marne zou moeten zijn.Van in Reims tot in Sillery zagen we tijdens
het varen dat er een nieuw pad gelegd was op het jaagpad daar waar wij enkele
jaren geleden nog over een karspoor hadden gereden.Wein
de avond vertrokken klokslag 19:00 uur toen het een beetje draaglijker van
temperatuur geworden was, ttz het was maar 30° meer !Het fietspad ligt voor een groot gedeelte
onder bomen. Onderweg zijn we natuurlijk meerdere malen moeten stoppen om onze
droge keel te smeren. Voorbij Reims, na het industrieterrein aan de noordzijde
stopte het geasfalteerde fietspad en ging over in een pad met
dolomietbedekking. Nog wat verder werd het een heel mal pad (+- 30 cm breed)
zodat we achter mekaar moesten.Het pad
werd achter met plaatse nog smaller, we konden nog net rijden. De laatste 5 km
langs het kanaal moesten we zo afleggen tot we aan de brug van Courcy
kwamen.Daar ligt terug een asfaltpad
van 3 meter breed tot aan het einde van dit kanaal aan de Aisne.Ik denk dat het stuk tussen Reims en Courcy
voor een van de volgende jaren gaat zijn, vermoedelijk moeten ze de dijken van
het kanaal hier eerst nog bijwerken.De
dijken zijn hier namelijk met plaatsen tot 2 meter uitgespoeld.We waren net te 21:00 uur terug aan de
auto.Na 22 km en deze temperaturen is
dat een goede tijd.Met de auto reden we
terug via Reims en namen ons avondeten onderweg op.We hebben dat op de Franse manier genuttigd,
in Aissy in een mooi parkje met picknicktafels.Na terugkomst op de boot was het daar nog heet binnen, maar met de grote
ventilator die we in de venster zetten zodat hij de frisse avondlucht kan binnen
blazen gaat die wel snel zakken.
Dag 44 - Dinsdag 20-06-2017 â Variscourt - Courcy
Deze morgen met de auto vijf kilometer verder naar de
bakker.Alle bakkers zijn hier ofwel op
maandag ofwel op woensdag dicht.Ge kunt
het al raden zeker, deze hier is voor de verandering eens op dinsdag dicht.Gelukkig is hier een Carrefourtje maar dat is
pas op 08:45 uur open dus wordt het hier een dik half uur wachten.Ondertussen hier eens rond gewandeld en
enkele fotos genomen.
Toen de Carrefour open was raprap naar binnen en naar
buiten en terugnaar de boot.Daar waren er al enkelen ongerust dat ik zo
lang weg bleef.Tijdens ontbijt vertrok
de Adventure.Die gaan enkele kilometers
verderop in Berry au Bac rechtdoor richting Aisne en Oise en zo naar de Seine
en naar Parijs.
Aisne in Guignycourt. Sluis Fontaines.Papaverbollen ?In Courcy
Na het ontbijt de auto aan de kerk in Variscourt gaan
plaatsen dan komen we die vanavond ophalen. We vertrokken dus met de boot en
moeten eerst nog sluis S2 Condé doen en enkele Kilometers verder links het
Canal de lAisne à la Marne opdraaien.
Op dat
kanaal hebben we de sluizen S1-Berry, S2-Moulin de Sapigneul, S3-Sapigneul,
S4-Alger en S5-Gaudart.Dan komen we in
Loivre waar we weten dat er een kade is maar toen we daar kwamen lagen er twee
oude verbouwde vrachtschepen.De ene
herkenden we van een vorige reis maar de tweede was een nieuwe.Die heeft dus dat plaatsje hier ook weeral
ingenomen, er blijven er hier blijkbaar ook niet veel meer over voor passanten.
Courcy.De oude Verrerie.
Dan gingen we maar verder door de sluizen S6-Loivre,
S7-Fontaines, S8-Noue-Gouzaine (de sluis waar we vorige reis een rondje
draaiden door de sterke zijinstroom van water voor we met een tweede poging
binnen konden) en S9-Courcy.Boven deze
sluis staat ook een kade aangegeven.Net
voor we aan die sluis kwamen zagen we er nog een vrachtschip uitvaren eer het
onze beurt was.Te 13:55 uur lagen we
vast net boven de sluis samen met een vrachtschip en een aan de paraplutjes op
het dek te zien een soort hotelboot.Na
het aanleggen nog een fris badje genomen en dan effe niksen.
Dag 43 - Maandag 19-06-2017 â Asfeld â Variscourt
Na het ontbijt hebben we eerst weer de auto gaan verder
zetten tot in Variscourt.Daar lagen de
Zeester (NL) en de Adventure(NL) nog.De
Zeester ging net los maken en verder varen. Die gaan we dit jaar normaal niet
meer terug zien gezien zij de Aisne verder af gingen en langs Parijs zouden
terug keren.Wij varen morgen het Canal
Aisne Marne op richting Reims.De
terugrit per fiets bracht ons van Variscourt langs de suikerfabriek naar
Guignycourt.Hier reden we naar het oude
spoorlijntje waar nu een mooi pad over loopt langs Menneville tot in
Neuchatel-sur-Aisne.Hier staken we de
Aisne en het Canal latéral à lAisne terug over naar Brienne-sur-Aisne.
Bij de ligplaats Variscourt.Gemeentehuis en kerk Guignicourt.
Van hieruit moesten we natuurlijk over een lange steile
helling richting Vieux-les-Aqsfeld en van daaruit naar Asfeld.Het was een rit van 18 km.Spijtig hadden we het fototoestel niet bij, althans
dat dacht Annie, maar later bleek het toch onderin de handtas te zitten. We
wilden bij aankomst aan de boot onmiddellijk vertrekken gezien we boten
verwachtten die van Rethel kwamen, het was zo wat het uur dat die hier gingen
arriveren als ze om 09:00 uur de eerste sluis hadden genomen.En inderdaad, we waren nog niet helemaal
klaar of daar was de eerste al en die ging door.Een komt nooit alleen dus we maakten wat we
er achteraan gingen.We kwamen samen
door de twee sluizen van vandaag namelijk S14-Vieux-les-Asfeld en later
S1-Pignycourt.( De nummering begint hier terug van af sluis 1 gezien we nu op
het Canal latéral à lAisne zitten en stroomafwaarts varen.Toen we in Variscourt arriveerden lag daar
alleen nog de Adventure.De ander boot
voor ons ging hier achter liggen en wij ervoor.Het is hier een mooie ligplaats waar en vijftal boten kunnen liggen, er
staan enkele picknickbanken en tafels en er is een waterkraantje maar daar komt
geen water meer uit.
Na het ontbijt zijn we stipt te 09:00 uur vertrokken.Een Nederlands jacht was tien minuten eerder
vertrokken.Aan sluis S10-Acy-Romance
was dit jacht net aan het zakken toen wij er arriveerden.
Het was druk vandaag.Ligplaats
Asfeld.Mooie kerk Asfeld.
Achter ons zouden de twee Duitse jachten vertrekken maar
die waren nog niet in zicht dus konden wij weer lekker alleen in de sluis.Enkele kilometers verder, aan sluis
S11-Nanteuil, hetzelfde scenario. Een uur later enacht kilometer verder arriveerden we aan
sluis S12-Pargny.
Hier kwam het vrachtschip Aquarius (F) net naar boven toen
wij aan de draaistang draaiden. Ben ik vergeten te zeggen: bij het verlaten van
de sluizentrap in Semuy moet je de afstandsbediening die je in Givet krijgt
inleveren.Verderop werken alle sluizen
door middel van een schakelaar die aan een draad hangt die over het kanaal
gespannen is, en die schakelaar is voorzien van een stang waar je moet aan
draaien om de sluis in werking te zetten.Dus in deze sluis kwam het net goed uit dat we mekaar hier kruisten.Toen wij beneden de sluis kwamen kwam er nog
net een jacht aan de sluis aan, dus die treft het ook.Dan verder naar sluis S13-Asfeld.Hier lag ook weer een jacht in die bijna
boven was en toen wij later beneden waren lagen er nog twee jachten te
wachten.Gisteren lag het in Asfeld vol
toen wij de auto naar hier brachten.Hopelijk zijn de drie die wij nu tegen kwamen diegene de daar vertrokken
zijn.Toen we aan de kade in Asfeld aan
kwamen lag daar nog een jacht, dus konden we weer een plaatsje kiezen.Na het aanmeren hebben we gegeten en dan
siesta gehouden.Het is weer bakken
vandaag !
Tijdens de siesta arriveerden de twee Duitse jachten, een
ervan meerde hier aan en de andere trok verder.Gisteren lag hier ook een tot woning verbouwd vrachtschip met de boeg
richting Rethel, maar waar die gebleven is weet ik niet.Wij zijn hem niet tegen gekomen dus moet hij
terug gedraaid zijn.
We gaan hier vandaar blijven liggen en de auto al verder
zetten naar Asfeld.Deze voormiddag zijn
er drie boten vertrokken en zijn er al twee gearriveerd.De Nederlandse boot die gisteren achter ons
was is vanmorgen terug gedraaid.Ik
hoorde van de buurman voor ons dat die mensen onderweg een panne hadden gehad
en dachten dat ze een lek hadden.Elke
morgen had er water in de boot gestaan.Uiteindelijk bleek dat er een lek was aan de drinkwaterpomp.Blijkbaar hadden ze de pomp niet horen
aanslaan of hadden ze daar geen gedacht op gehad.Zij wilden normaal naar de Moezel gaan maar
waren wegens de stremming hogerop op de Maas naar het Canal des Ardennes gekomen.
Namiddag de fietsrit van Asfeld via Aire,
Blanzy-la-Salonnaise, La Villette, Taizy, Nanteuil-sur-Aisne, Acy-Romance terug
naar Rethel van 23 km.Na het avondeten
nog een wandeling gemaakt naar de Belvedère, het hoogste punt in Rethel.
Welke plant ?Nesten van oeverzwaluwen ?Nanteuil. Mooie
kalveren.
Daar bovenop staat nog een kleine stalen uitkijktoren van
waaruit je een mooi 360° panorama zou hebben over de stad en de wijde
omgeving.Alleen jammer dat er niet
gesnoeid wordt, de bomen en struiken komen op verschillende plaatsen boven de
uitkijktoren uit waardoor het zichtop
enkele stukken belemmerd wordt.De
aanwezigheid van enkele blokken met, vermoedelijk, sociale appartementen in de onmiddellijke omgeving
doet niet veel goeds aan de omgeving en het bergje waarop de uitkijktoren
staat.Langs de trappen stonden om de
tien meter rustbankjes ( de rustbankjes zijn verdwenen maar de poten staan er
nog!) maar je kan er niet meer op gaan zitten.De uitkijktoren zelf heeft dringend een onderhoudsbeurt nodig en boven
zijn de infomatietafels die op de vier zijden hebben gestaan verdwenen. Het
verval gaat in. Van hieruit gingen we richting station waar we in Hotel
Restaurant - Brasserie Ayala, genoemd naar het champagnehuis Château Ayala iet
zijn gaan drinken. De verbruikszaal, het restaurantgedeelte, de gangen en de
toiletten zijn behangen met papier met afdrukken van oude aandelen en
obligaties van het champagnehuis. Als dat allemaal echte documenten waren geweest
hangt hier voor enkele tientallen miljoenen oude Frtanse Franken tegen de
muur.Na het drankje zijn we dan via de
Aisne-oever terug naar de kade gegaan.Onderweg op de rotonde aan de brug over de Aisne was een controle van de
Gendarmerie aan de gang. Er was voor het ogenblik weinig verkeer en ik wou
efkes met de mannen gaan babbelen maar Annie had dat niet zo graag en we zijn
dan maar door gegaan.
Dag 40 - Vrijdag 16-06-2017 â Attigny â Rethel
Er staan vandaag 4 sluizen over een afstand van 18 km op
het programma. Tijdens het ontbijt vertrokken al drie boten. Na het ontbijt is
Annie nog naar de bakker geweest terwijl ik alles klaar maakte om te vertrekken
en de watertank nog bijgevuld heb.De
buurman vroeg om onze slang te mogen gebruiken dan moest hij de zijne niet
uithalen.Achteraf gezien geen goed idee
gezien we een kwartier hebben moeten wachten eer hij klaar was en wij dan al
door de eerste sluis zouden zijn.We
hebben dan de sluizen S6-Givry, S7-Seuil, S8-Thugny en S9-Biermes dan maar
samen gedaan.
Sluishuisje Biermes. Wrakje.Papierfabriek.Bibliotheek Rethel.Brug in het park.
Na de eerste sluis zagen we dat er nog een boot achterop
kwam die ons steeds inhaalde net voor we aan de volgende sluis waren.Met drie schutten was niet iets te veel en
daarom moest hij toch telkens even wachten.Iets na de middag arriveerden we in Rehtel waar al acht boten lagen. We
moesten één piket slaan gezien de bolders te ver uit mekaar stonden en de
kabels waren net lang genoeg om aan de stekker van de elektriciteit te kunnen. Na
de boterham nog wat was gedraaid terwijl ik het reisverslag bijwerkte enAnnie de afwas deed en nadien de stad in
ging.
Na het avondeten nog een klein fietstochtje gemaakt door
de stad en het park.Het fietstochtje is
weer wat groter uitgevallen dan gepland.Ik had ergens een bord zien staan met een plan van de in 1991
uitgewerkte Sentier nature die langs het kanaal zou passeren en zo in een
grote bocht langs de rivier de Aisne terug naar Rethel zou lopen.
Kunst in het park.Langs het paadje.Kade
Rethel.
We besloten dit pad te volgen.Aanvankelijk was het een mooi asfaltpad maar
plots stopte dat aan een poort aan een woning en langs de muur en de poort liep
een smal pad verder.We volgden dat en
de begroeiing langs het pad werd steeds dichter tot het pad helemaal door de
begroeiing omvat werd.Het pad liep over
de steile oever van de rivier en uiteindelijk kwamen we aan de sluis van
Biermes uit.Hier stond een wegwijzer
met de tekst Sentier nature die ons nog verder stuurde.Na ongeveer twee kilometer besloten we dan
toch maar terug te keren tot de sluis van Biermes en langs het kanaal terug te
rijden?.Uiteindelijk denk ik dat we
vanavond nog een tiental kilometer gefietst hebben.We hebben er toch een dik anderhalf uur over
gedaan en we kwamen te 21:50 uur kwamen we terug aan de boot.
Dag 39 - Donderdag 15-06-2017 â Neuville-Day - Attigny
Weer stralend weer vanmorgen.Goed geslapen maar toch op 07:30 uur wakker
geworden. Vandaag varen we tot Attigny dat is op het canal des Ardennes, naast
de rivier de Aisne.We moeten daarvoor
nog door 9 sluizen, S20-Neuville-Day, S21-Neuville-Day, S22-Neuville-Day,
S23-Neuville-Day, S24-Semuy, S25-Semuy, S26-Semuy, S27-Rilly-sur-Aisne en
S5-Attigny.Wij vertrokken als eerste
samen met de Adventure(NL) stipt om 09:00 uur toen de sluizen in gang gezet
werden.De Duitse platbodem die hier ook
lag kan er niet meer bij, de schipper wachtte ook liever dat hij alleen kon
schutten.Alle sluizen gingen zonder
mankeren dus ging het goed vooruit en een uur later hadden we er 6 gedaan, een
goed gemiddelde per uur lijkt mij. Net voor sluis S26 kreeg ik problemen met
het koelwater.Ze hebben hier gisteren
de graskanten gemaaid en het kanaal drijft vol gras.Zolang we varen geen probleem, dan krijgt het
gras de kans niet om aangezogen te worden maar in de sluizen draait de motor
terwijl er geen stroming is en dan gaat het gras de inlaat in.
Semuy aan de Aisne. Stationnetje Rilly/Aisne. Langs de
spoorlijn. Panorama Vonckq. Attigny.
In sluis S26 de Adventure laten voorgaan zodat hij voor
ons de sluis uit kan en niet moet wachten terwijl ik in de sluis de reparatie
doe.Het gras zat weer potvast in de
aanvoerpijp en ging alleen los door de pompaansluitingen de wisselen en de
motor het werk te laten doen.Meestal is
het klaar door met ne straffe adem de buis door te blazen maar dat ging nu
niet. Toen dat probleem was opgelost kreeg ik weer een goede straal water uit
de controlepijp aan de zijkant en konden we verder.We konden nog net bij in de volgende sluis
die toegang geeft tot het kanaal na de kruising met de rivier de Aisne.Na deze sluis moesten we nog door de laatste
voor vandaag en arriveerden in Attigny.Aan de kade hier lag weer niemand.De Adventure die deze morgen zeiden dat ze tot Rethel gingen varen
legden daar ook vast maar dat was maar om te gaan winkelen en te eten. Een
uurtje later arriveerde de Duitse platbodem die deze morgen ook vertelde dat
hij naar Rethel ging varen en die legde zich ook achter ons vast.De Adventure is iets na de middag door
gevaren en later arriveerde de Zeester(NL), de Oude Jongen(NL) en nog later nog
twee Nederlandse jachten.Het ligt hier
nu weer goed vol.Toen wij namiddag de
auto gingen ophalen in Neuville-Day lag er daar niemand meer.Met de auto keerden we terug na eerst een
ommetje te hebben gemaakt naar Vonckq waar een prachtig panorama over de vallei
van de Aisne te bewonderen valt, via Roche, Attigny, Givry naar Ambly-Fleury
waar we de auto aan de mairie zetten en met de fiets terug naar Attigny reden.
Dag 38 - Woensdag 14-06-2017 â Le Cesne â Neuville-Day
Gisteren avond nog een terrasje aan Hotel - Restaurant Le
Charrue dor gedaan in de hoop er wifi te hebben maar dit is een hotel van de
oude stempel dus zonder wifi.Alles toch
maar klaar gemaakt om een van de dagen te verzenden en dan zien we wel.
Deze morgen waren we vroeg wakker, om O4:30 uur kwam de
vuilkar alles opruimen van de markt van gisteren avond.Dat ging gepaard met nogal wat lawaai zodus .
Niet wakker geworden van een koekoek hier! Te 08:30 uur wilden we vertrekken
voordat die grote die hier gisteren avond voor ons komen liggen is gaat
vertrekken.Bij de controle van het
oliepeil stelde ik vast dat dat weer hoger als normaal stond dus zal er weer
water in de cylinderkop staan. De motor met een sleutel op de krukas enkele
malen rond gedraaid en om het water langs de uitlaat weg te krijgen en daarna
startte de motor weer.Ik weet nog
altijd niet langs waar dat water in de cylinderkop geraakt!Was het misschien dat ik vergeten was de koelwaterkraan
onmiddellijk dicht te draaien, ik weet het niet.
Waterval in sluis.Enkele van
de sluizentrap.Ligplaats
Neuville-Day.
We konden dan toch vertrekken en maar goed ook want toen
we bijna aan sluis 1 van de 19 die we vandaag moeten doen (de sluizentrap van
Montgon 19 sluizen op een afstand van 6 km)waren zagen we die grote achter
ons aan komen.Gezien de sluizen hier
pas vanaf 09:00 uur werken moesten we nog 5 minuten wachten en toen was hij al
bij ons.Wanneer wij in de sluis lagen
riep ik iemand die vooraan op de boot stond toe met de vraag hoe lang die boot
was.Gezien ik als antwoord kreeg: 25
meter, besloot ik dat hij er dan niet meer bij kon gezien de sluizen 39 meter
lang zijn, en zette ik de sluis in werking.Enkele ogenblikken later riep die man mij toe dat die boot maar 17 meter
lang was maar dat was te laat, de deuren gingen al dicht.Hij zal dan tien minuten moeten wachten en de
volgende schutting moeten nemen.We
gingen dus vandaag helemaal alleen door de 19 sluizen tot Neuville-Day.Voor sluis 7 moesten we een keer bellen omdat
de deuren niet open gingen maar voor de rest ging alles super vlot.
Terwijl wij na aankomst zaten te eten kwam die grote
Nederlander aangevaren en hij ging verder bergaf.We liggen dus voorlopig hier alleen.
Gisteren
avond toen het begon donker te worden werden we vergast op eenschouwspel met twee uilen.Eerst zat er eentje op de elektriciteitspaal
langs de weg aan de overkant van de sluis.Even later dook er een tweede op die zich op de hoek van de dakgoot van
die woning zette.Die laatste vloog
enkele malen van de dakgoot naar het gazon voor de woning, pikte daar iets op
en vloog terug naar de dakgoot. Er zaten hier gisterenavond veel motten en
vliegende kevers.Ik denk dat die daar
telkens eentje te pakken had.Na een keer
of vier vloog hij iets verder achter het bedieningshokje van de sluis en kwam
dan terug.Dit herhaalde zich ook enkele
malen en toen vlogen ze beide verder weg.Toen het zo goed als donker was en ik eens terug buiten ging kijken
vlogen ze allebei in de buurt rond.
Deze
morgen om 05:20 uur werd ik wakker van een koekoek die vlakbij zat te
roepen.Het geluid was zo intens dat die
heel kort bij moet zijn geweest.
De
uil van Malmy. Kerkje Sauville.Picknick in La Cassine.De ruine
van Château Madame Camion.
Dat
duurde een tijdje en toen stopte het.Twee uurtjes later was hij opnieuw paraat en zweeg hij niet meer tot het
verkeer op gang kwam.
Gezien
het vandaag weer heet zal worden zullen we eerst de auto in Le Chesne gaan zetten
en dan terug fietsen om de boot op te halen.Het is in de voormiddag beter om te fietsten als het zo heet is. We
fietsten van Le Chesne richting Tannay tot aan het kanaal.Hier hadden we deze morgen een geasfalteerd
fietspad op de kanaaldijk gezien maar dat bleek maar een kilometer of twee door
te lopen en toen werd het een graspad.Aan de brug van de weg tussen Sauville en Tannay reden wij van het
jaagpad af en volgden de gewone weg die zich over de heuvels en dalen slingerde
tot in Sauville.Hier staat een raar
kerkje. Van hieruit fietsten we naar La Cassine. Onderweg reden we kilometers
lang door een groot woud.Het zijn hier
bijna allemaal loofbomen.In La Cassinne
staat een ruine van het kasteel van Madame Camion.Het moet, te zien op oude tekeningen en
fotos die hier hangen, vroeger een imposant kasteel geweest zijn voor die
streek. Op het kasteeldomein staat nog altijd een zeer grote
stellingtribune.Deze stond er enkele
jaren geleden ook al.Op het domein
worden openlucht voorstellingen en binnen enkele weken ook een concert
gehouden.We fietsten verder richting
Vendresse en passeerden door Ambly en kwamen later aan in Malmy.
Papaverveld.Romaans kerkje van Malmy.
Na
het middageten vertrokken we te 12:10 uur en net toen we los gooiden hoorden we
aan het sluisgebouwtje de oliedrukpomp aanslaan. Na enkele ogenblikken werd het
sein achter ons rood-groen.Er was
echter noch voor noch achter de sluis een boot te zien. En weer enkele seconden
later sprong het sein op dubbel rood. Raar, gisteren toen wij hier om 12:10 uur
voor de sluis arriveerde was dat net hetzelfde.Ik dank dat hier in de programmatie van het systeem ergens een tijdfout
geslopen is die steeds op 12:10 uur naar boven komt.Gelukkig moesten wij nu de andere richting
uit. Aan sluis S2-La Cassine lagen een Nederlands jacht en een Australiër met
thuishaven Sydney.Hier herhaalde zich
hetzelfde als aan de andere sluis dus moesten wij weer bellen en een kwartier
wachten. Eenmaal hierdoor richting laatste sluis bergop , sluis
S1-Sauville.Weer van datte, weer
hetzelfde tafereel.Eerst bellen en dan
maar liefst 40 minuten wachten op hulp!Het zit vandaag niet mee, heeft het er iets te maken dat het vandaag de
13e is ? Uiteindelijk kwamen we aan de kade van Le Chesne aan en
hadden rechts achter de Bambino (Fr) nog een plaatsje.
Deze
morgen voor niets naar de bakker gelopen, bakker op maandag dicht, het zullen
cracottes worden voor het ontbijt.Na
het ontbijt nog een waterbus voor de koffie gevuld en alles klaar gemaakt om te
vertrekken. Twee boten zijn al vertrokken en de ene grote die hier gisteren lag
toen wij arriveerden maakte zich ook klaar om te vertrekken.Omdat we die graag voor zouden blijven aan de
sluizen vandaag snel los gemaakt en vertrokken.We moeten nog sluis S40-Dom le Mesnil doen en dan beginnen we aan het
Canal des Ardennes met voor vandaag de sluizen S7-Meuse, S6-Pobnt a Bar, En S5-St
Aignan.We willen tot net voor de tunnel
varen tot aan de picnickplaats aan de kom tussen deze sluis, sluis S4-St Aignan
en de tunnel van St Aignan.Gezien we
alleen varen hebben we de sluizen voor ons alleen.Aan S5-St Aignan kwam net een Nederlands
jacht naar onder en toen wij daar boven kwamen kwam er nog eentje uit de
tunnel.Het kwam ons goed uit vandaag. Aan de picknickplaats waren echter geen
bolders voorzien.
Paddestoelenboom.
Tunnel St Aignan.Ligplaats Malmy. 12e eeuws kerkje Malmy. Château
Rocanje.
We
hadden er wel gezien net voor sluis S5-St Aignan maar we wilden niet omdraaien
en zijn dan maar door de tunnel verder gevaren.Het is een korte tunnel van ongeveer 200 meter, je kan er zonder licht
gewoon door varen.De tunnel snijdt een
grote bocht die de rivier de Bar maakt af.Dan wilden we boven sluis S3-Malmy gaan liggen.Hier is een lange graskade waar een viertal
bolders staan aan een laad en losplaats.Hier hebben we al eens gelegen en het was er goed en stil snachts. Aan
deze sluis hadden we net om 12:00 uur een panne.De sluis liep leeg, het licht sprong op rood-groen
en dan op rood alleen. De deur ging niet open en we hebben dan ook nog eens
mogen bellen.Na de reparatie lagen we
te 12:50 uur boven de sluis aan de kade met een lijn om een dikke bolder een
andere aan een rotsblok vaneen ton of 3
en nog twee lijnen aan een piket.
Na
het eten begonnen we aan onze fietstocht.Door Malmy (vier huizen, een boerderij en een oud kerkje) naar Omnicourt
(iets groter) dan bergop tot boven op de berg waar de tunnel doorheen loopt
nast St Aignan.Hier de brug over de sluis
over en een grindweg langs de boszoom gevolgd tot de boerderij Beauregard.
Verder naar Hannogne St Martin en naar Pont a Bar.Van hieruit volgden we de Voie Verte terug
langs Dom-le-Mesnil, Frize, Nouvion/Meuse en dan naar Lumes.
Vanmorgen
had ik gezien dat de weg afgesloten werd ter hoogte van de bakker.Nu bleek dat er een door zwaarbewapende
Gendarmen en Politie een afgebakende zone met zwarte schermen was gemaakt van
een gedeelte van de straat.Hier wordt
vermoedelijke een wedersamenstelling van een misdaad, of een zwaar crimineel
onderzoek gehouden.Niemand kwam erdoor
en wij moesten dan ook omrijden.
Onderweg
hadden wij een sms gekregen van Guy en Irene van de Adagio, een van de boten
waar we vorig jaar 3 weken in Mouzon hadden gelegen, dat zij terug in Mouzon
lagen.Die hebben we deze morgen dan in
Pont a Bar net gemisttoen wij op en zij
van het Canal des Ardennes kwamen !We zijn
dan na het winkelen maar met de auto naar daar gereden om hen nog eens te zien
.Na het bezoek met de auto terug naar
Malmy, gegeten en toen was het weeral bijna tijd om te gaan maffen.
Dag 35 - Zondag 11-06-2017 â Joigny/Meuse _ Lumes
Goed
geslapen, niet te veel last gehad van het groepje jeugd dat in de buurt van de
steiger een feestje met barbecue hield.Deze morgen wakker geworden om 08:00 uur.Op weg naar de bakker kwam ik de mobiele
bakker tegen dus hoefde ik niet verder te gaan.Na het ontbijt en een kleine opruimronde vertrokken we.We hadden dadelijk sluis S44-Joigny.Hier lag net een jacht om naar onder geschut
te worden, de deuren bovenaan gingen net dicht dus dat gaat niet lang duren
hier.
Sluis
Joigny/Meuse. Kunst aan de sluis. Brug
over sluis Montcy.Sluis Mézières.
Hierna
volgde op een dik uur sluis S43-Montcy.Deze werkte in tegenstelling met vorig jaar toen we hier in een stortbui
aankwamen en de sluis weigerde open te gaan, perfect.Toen wij boven waren lagen hier twee jachten
te wachten in tegengestelde richting.Vervolgens volgde sluis S42-Mezières en daarna nog S41-Romery.Hierna was het nog enkele kilometer tot de
steiger in Lumes.Gisteren lag het hier
vol, hopelijk zijn er een paar vertrokken.We hadden nog voldoende plaats helemaal aan het eind zodat we rustig
lagen en toch de fietsen nog kunnen afzetten.We lagen vast om 12:45 uur.Na
het aanleggen gegeten en daarna platte rust genomen.
Stralend
weer vanmorgen met tussen de heuveltoppen hier en daar nog een nevelsliert.
Enkele vroege vertrekkers zijn al weg en tijdens het ontbijt vertrekt ook de
Tula (B) terug richting België. De schipper is een ex-militair die vroeger bij
leger in Duitsland gestationeerd was en de filmproducties voor de Vox
maakte.Zij waren van plan naar
Straatsburg te varen maar om reden dat er tussen sluis 1-Troussey en sluis 15
een stremming was wegens te weinig debiet op de Maas om te schutten en zij
normaal daar de boot enkele weken wilden laten liggen, gaan zij terug varen en
via Maastricht terug naar huis.De
baguette van gisteren werd ververst in onze oven en na het ontbijt vertrokken
we richting Joighy/Meuse.We moeten
vandaag dan ook maar door één sluis namelijk S45-Lévresy. Een uurtje later
arriveerden we daar en hadden de steiger voor ons alleen. De laatste dagen was
het tussen Fumay en hier heel druk met bijna alle plaatsen in Laifour,
Monthermé, Château Regnault en Joigny/Meuse bezet.Ik denk dat dit komt door dat de Nederlanders
die een vignet vanaf juni hebben zorgen dat ze tegen dan in Waulsort liggen en
vanaf 1 juni allemaal gelijk doorkomen.
Les
4 fils dAimont.Château Regnault.Twee spitsen aan sluis Joigny.Steiger Joigny/Meuse.
Namiddag
weer ons dagelijks fietstochtje van Lumes terug naar Joigny.We hebben de auto in Lumes voor het
gemeentehuis gezet en zijn langs de Voie Verte terug gereden. Tussen sluis
Mezières en sluis Montcy kreeg ik een lekke band.Even voordien waren we over een strook
gereden waar nogal wat stukjes glas lagendus het verbaasde me niets.De
band werd geplakt maar de buitenband was zo ver afgesleten dat ik de buitenband
van vooraan achteraan gelegd heb en de afgesleten band vooraan. Vooraan lijdt
de band niet zo hard als achteraan dus zolang ik geen nieuwe vind zal het zo
moeten gebeuren.In Charleville hebben
we dan toch een fietsenmaker gevonden en onderweg aan een picknickbank heb ik
dan de banden gewisseld. Hopelijk komen we deze vakantie met die band
door.De fietspaden zijn hier meestal
uitgevoerd in grove asfalt of scherp grind dus dat is wel sletig.
Net
toen we aan sluis Joigny arriveerden kwam er nog een vrachtschip uit de sluis
en beneden de sluis lag er nog een te wachten.En de steiger lag vol, drie Nederlandse boten die we onderweg al een
paar keer gezien hadden. En wij hadden gedacht dat wij vannacht hier alleen
gingen liggen.De schippers kenden de
haven De Meerpaal en een ervan had enkele jaren geleden bij ons in De Blauwe
Reiger gelegen.
Deze
nacht heeft het heel hard geregend, we zijn er een paar keer van wakker
geworden.Nu regent het met momenten ook
nog serieus, hopelijk gaat dat niet de hele dag door gaan.Volgens de buienradar zou het rond 13:00 uur
droog en zonnig moeten worden en de hele dag duren, ik ben benieuwd.Toen we rond de middag begonnen te eten
klaarde het zowaar op, de zon kwam er door en inderdaad, het heeft van de hele
dag niet meer geregend. Die voorspellingen komen eigenlijk wel goed uit. Na het
eten hebben we ons klaar gemaakt om de fietstocht te gaan maken die ik gisteren
begonnen was.Uit voorzorg hebben we wel
onze regenkleding en onze poncho mee genomen.We gaan dus de Trans-Semoysienne fietsen. Het fietspad loopt over de
bedding van een oude spoorlijn die tot de huidige gemeente Haute-Riviéres
liep.Het was een smalspoor spoorlijntje
dat goederen en personen vervoerde.Langs de spoorlijn liggen de volgende dorpen: Tournavaux, Haulmé,
Thilay, Nohan, Newet, Failloué en Sorendal.En al die gemeenten stonden oude staalverwerkende fabriekjes. Veel van
de fabriekjes waren blijkbaar kleine familiebedrijfjes waarbij achter de woning
in kleine gebouwtjes allerlei onderdelen voor gereedschappen voor het dagelijks
gebruik en voor gebruik de bosbouw gesmeed werd op kleine smidsevuurtjes. Nu zijn er nog enkele fabrieken die bouten en moeren fabriceren.
Semoy.Oude spoorbedding. Camping
in Haulmé.Klaterend beekje.Zicht op Thilay.
In
Haulmé vind je langs de weg hier en daar oude machientjes die gebruikt werden,
onderandere voor het maken van kettingschalmen, scharen, en kleine persen.Het spoorlijntje slingert zich op ongeveer
tien meter boven het niveau van de Semoy tegen de heuvel omhoog.Het gaat gestaag maar langzaam omhoog.In de Semoy liggen hier kleine
stroomversnellingen.Het is een leuk
riviertje in een leuk dal.Net voor
Nohan wijkt het traject van het fietspad af van de oorspronkelijke bedding,
vermoedelijk omdat het verder privébezit is.Hier gaat het plots strek omhoog.Er staat een bord met de waarschuwing dat het volgende deel 18 % stijgt
!.En inderdaad, over een afstand van
een kleine kilometer gaat het steil omhoog.Wij moeten van de fiets af en zelf dan is het nog zwaar.Boven op de berg, we snijden hier een bocht
in de Semoy af, ligt de ruine van het Château de Linchamps.Het is een oude vesting waar niet veel meer
van over blijft.Na deze top gaat het
ongeveer anderhalve kilometer aan 12 % omlaag.Vol in de remmen hier met een zeer steile wand aan onze
rechterzijde.Beneden komen we in Newet
en we rijden door tot Failloué.We zijn
ondertussen 17 km ver en het is tijd om een welverdiend terraske te doen voor
we aan de terugweg beginnen. Het enige terras is dat van het Hotel des
Ardennes.De terugweg gaan we voor een
deel over de gewone weg doen zodat we die lange steile helling kunnen
omzeilen.We fietsen dus door de dorpen
die ik hierboven genoemd heb maar dan in omgekeerde volgorde.
Brug
van 1900.Enkele machines die hier
gebruikt werden.
In
Naux ligt een brug over de Semoy die volgens een informatiepaneel de originele
brug is die in 1900 (!) gelegd is om de mensen van dat dorp toegang te geven
tot de spoorlijn.Het is een passerelle
van ongeveer 1,5 meter breed en volledig geklonken, er mogen alleen voetgangers
en fietsen over. In
Thilay nemen we dan terug het spoor van het spoorlijntje terug op.In Haulmé ligt een hele grote camping langs
de Semoy, het terrein is ongeveer een halve kilometer lang, er staan enkele
tenten, verschillende mobilehomes, stacaravans en er zijn een aantal
chalets die verhuurd worden.Er is een
klein zwembad en er zijn enkele grote chalets voor groeps-accomodatie.Ik denk dat hier zelfs ruiters overnachten
gezien er enkele stallingen zijn en wij geen paarden zien lopen.Er zijn tussen onze eerste passage en nu
blijkbaar heel wat caravans en mobilehomes bij gekomen, het weekend gaat
beginnen zeker. Zondag is hier in de buurt een wedstrijd van montainbikers
gepland, overal waar we passeren zijn bordjes en linten gespannen. De parcours
gaat op sommige plaatsen steil dwaze snelheden worden genomen.Uiteindelijk komen we terug in Monthermé aan.We hebben er mooi ritje van 35 km door
een zeer mooi dal gedaan.
Voor
de verandering zijn wij eens als eerste vertrokken, dat gebeurt niet zo vaak. We
gingen ook alleen en zonder technische problemen door sluis S47-La Commune.
Vervolgens richting S46-Monthermé.Hier
kwam net een jacht naar onder zodat wij zonder wachten de sluis in konden.Hier bleef aanvankelijk de benedendeur weer
redelijk lang op een kier staan tot het water in de sluis gelaten werd en de
deur door de oplopende waterdruk binnen in de sluis dicht geknald werd.Deze sluis heeft een hoger verval dus duurde
het iets langer tot we boven waren.
Zicht
op Monthermé van op het uitzichtpunt Le rock de 7 heures met het pad ernaar
toe
Eenmaal
boven zagen we dat een van de boten die in Laifour bij ons gelegen had ook
gearriveerd was.Van hieruit varen we
door een stukje kanaal dat gelijk loopt met de Maas tot aan de barrage van Monthermé
waar we weer door de portes de garde moeten en zo terug op de rivier
komen.Nog een grote bocht in de vallei
en daar ligt Monthermé waar we gaan aanleggen. Na het eten gaan we weer
proviand binnen doen en later in de namiddag de auto verder zetten en de
fietstocht maken van Joigny/Meuse terug naar Monthermé.De fietstocht terug langs de oevers van de
Maas was een makkie, in grote lijnen lichtjes bergaf en dan nog een lekkere
wind in de rug.Na onze terugkomst eens
naar het Bureau de Tourisme geweest voor wat informatie en dan nog een ritje
gaan maken langs de oevers van de Semois.Hier hebben ze nu een mooi fietspad aangelegd, La Trans-Semoysienne
Voie Touristique.Een drie meter brede
vlakke geasfalteerde strook die afwisselend de linker en de rechteroever van de
rivier volgt en dus lichtjes bergop de Semoy stroomopwaarts volgt.
LAbbaye
de Laval-Dieu langs de Semoy, verschillende rotsformaties. Blok vol kleine
kwartskristallen.
Ik
heb dit fietspad gevolgd tot aan het volgende dorp Tournavaux op vijf
kilometer van Monthermé.Misschien
zullen we het fietspad morgen eens helemaal afrijden tot Failloué-Sorendal
bijna aan de Belgische grens richting Bouillon.
Vanavond
zijn we nog een pizza gaan eten in de zaak LAntalya.Het was er heel lekker en ook nog een
lekkere prijs. (2 pizzas 30 cm dik van smeer, dun van leer, 2 glazen rosé en
2 blikjes sprite voor 23 ) We hebben moeten eten om hem op te krijgen !.
Tijdens ons verblijf op dat terras reden de pizzaboys af en aan om de
bestellingen weg te brengen.Dit lijkt
mij een florerende zaak.Nadien nog op
zoek gegaan naar een wifi-verbinding maar dat blijkt alleen te kunnen in hotel
Les Boucles de Meuse.
Annie is jarig vandaag ! Deze morgen al om
07:15 uur het eerste berichtje van tante Mariette gehad. Wij dachten dat het
winkeltje naast het cafétje gesloten was, dit was twee jaar geleden toch niet
open toen wij hier passeerden, maar nu blijkt het terug open te zijn. Tijdens
het ontbijt en later tijdens onze fietsrit kreeg Annie het ene telefoontje en
berichtje na het andere.
Deze morgen zijn de drie boten die hier
gisteren zijn komen bij liggen vertrokken.Wij zijn dan naar voor doorgeschoven zodat we straks satteliet-verbinding
hebben voor de TV.Op de plaats waar we
gisteren lagen stonden er natuurlijk weer een paar grote bomen in de weg!.Tijdens onze fietsrit van Monthermée terug
zagen wij de boten die deze morgen vertrokken waren onderweg richting
Monthermée.Eenmaal terug in Laifour
aangekomen lag er een klein bootje achter ons en een half uur later arriveerden
er nog 2 Nederlanders. Later nog de Clindus (Nl) een hotelboot die wat moeite
had om hier nog aan te leggen.
De jarige.Ligplaats Laifour.Onderweg tussen Laifour & Monthermée.
Het ligt hier nu weer zo goed als vol. Namiddag
de fijne was gedaan met ons mini-wasmachientje en die hangt nu te drogen in de
toch wel strakke wind.We hebben wat
regenbuien gehad maar nu is het al een hele tijd droog en zonnig maar
winderig.Ondertussen geprobeerd om te
skypen maar dat lukt hier niet zo goed.We zitten hier weer op den buiten
Het heeft deze nacht flink wat geregend en hard
gewaaid.Toen we wakker werden waaide
het nog hard, de vlaggen flapperden nogal aan de stok. Wanneer Annie naar de
bakker was is er nog een hoosbui uitgevallen.Gelukkig was er onderweg net een plaatsje om te schuilen. Wij vertrokken
na het ontbijt als eerste.De twee grote
boten die gisteren nog aangekomen zijn zullen hier vandaag wel blijven liggen
denk ik.De schipper van het jacht
Troubadour (NL) was zijn waterslang aan het opbergen toen wij vertrokken,
mogelijk gaat die straks ook vertrekken.Om 10:20 uur zijn wij vertrokken.Vandaag moeten we door de sluizen S52-LUlf, S51-St Joseph, S50-Revin en
de tunnel van Revin.Aan de eerst sluis
ging alles normaal.Aan de tweede gingen
de deuren maar op een kier open en toen ging het oranje lichtje al uit.Het ging nog twee maal aan en uit en even
later bleef het aan en gingen de deuren toch open.Toen we binnen waren en de sluis in gang wilden
zetten kwam er in de deuren geen beweging.Na 5 minuten wachten naar boven geklommen en op de muurtelefoon aan het
sluishuisje gaan drukken.Er werd ons
gezegd dat er onmiddellijk iemand ging komen.Ondertussen was de Troubadour ook aan de sluis aangekomen maar die kwam
niet binnen gezien het sein op dubbel rood (sluis buiten gebruik) stond.Dat had ik nog niet gezien en zwaaide hen toe
dat ze maar mee moesten en wij hebben ons dan een bolder vooruit gelegd zodat
hij wat plaats had.Het is een ouder
koppel en de vrouw bleef vooraan op de boot staan met een touw in haar handen
maar daar deed ze niets mee.Ik ben dan
maar terug naar boven geklommen en heb het touw aangenomen, rond de bolder
gelegd en het eind terug gegeven.Ik ben
dan terug naar onze boot gegaan en later, bij het opschutten hoorden wij plots
de schipper langdurig met zijn boegschroef werken.Het bleek dat de vrouw het touw gewoon had
aangenomen en niet goed vast gemaakt had !.
Het smalste huisje van Fumay ? Tunnel
Revin. Maas thv Laifour. Spoorbrug. Schuilen onder een brug.
Het eind van het touw was tussen de
boot en de sluismuur terecht gekomen.Na
het verlaten van de sluis wilden zij ons graag voorbij en voeren weg.
Toen we aan de laatste sluis kwamen
waren de deuren dicht, het sein stond op rood-groen zonder dat wij de
afstandsbediening gebruikt hadden en we zagen de vrouw boven op de sluismuur
staan.Het duurde heel lang eer de boot
boven was.Toen zij eruit waren en de
sluis leeg was konden wij binnen en naar boven. In deze sluis zijn bijna geen
punten waaraan je de boot kan vastmaken.Wij zijn dan ook maar zonder de boot vast te maken naar boven
geschut.Het gaat hier toch heel
langzaam.Eenmaal door de sluis moesten
we nog door de tunnel en daarna stroomafwaarts onder de brug door naar de
jachthaven van Revin.Hier lag alles vol
! Er lagen er zelfs dubbel.De laatste
weken bijna geen boot gezien en hier ligt alles keivol.We zijn dan maar verder gevaren naar Laifour
en hebben daar achter de Troubadour aangelegd.
Gezien we gepland hadden van in Revin
te stoppen om de was te doen zijn we met de was dan maar met de fiets terug
gereden (ondertussen nog een flinke hoosbui gehad, gelukkig net onder een brug
kunnen schuilen), daar de was gedaan, gewinkeld en dan met de auto terug
gereden. Ondertussen zijn er nog een Duits jacht en een Nederlandse tjalk (of
zoiets) aangemeerd.Een zeilboot wou
hier ook nog komen liggen maar die zijn doorgevaren naar Revin.
Deze morgen naar de bakker en dan
terug naar Olloy voor het ontbijt.Tijdens het ontbijt kwam de campingbeheerder al informeren of alles al
opgeruimd was omdat de chalets om 10:00 uur moesten omruimd zijn.In de documenten die hij bij aankomst had
gegeven stond echter dat het uitchecken tussen 10:00 en 11:00 uur moest
gebeuren.We hebben dan na het ontbijt
alles opgeruimd en te 10:55 uur waren we allemaal buiten.Wij hebben dan afscheid genomen van de
mannen.Die zijn dan richting thuis
gereden en zouden onderweg nog ergens aan een meer stoppen om de kinderen nog
te laten spelen.Oma had het een beetje
moeilijk toen zij vertrokken.
Fietspad Revin Fumay. Generatorturbine, toevoerkanaal, nieuwe stuw
in aanbouw ipv naaldenstuw
Wij zijnterug gereden naar Fumay (We kennen de weg zo
onderhand wel een beetje) en zijn na het middageten de auto naar Revin gaan
doen en met de fiets weer terug gereden.Op juist een uur waren we terug en hadden toen 14,8 km gedaan over de
Voie Verte aan de overkant van de Maas.Aan de stuw aan sluis St Joseph waar ze van vorig jaar aan het werken
waren werd momenteel nog hard gewerkt.Hier worden ook twee generatorsets ingebouwd, die liggen klaar om in het
omloopkanaal te worden geplaatst.Boven
in de torenkraan zit de persoon die volgens mij het leukste jobke om die werf
heeft. Hij heeft mooi overzicht en moet alleen maar werken als er een onderdeel
moet verplaatst worden om als er een bakje (groot bakje!) beton van de
betonmolen naar het werkterrein moet verplaatst worden.Namiddag
gaan we een beetje luieren (en uitrusten van het weekend natuurlijk).
Na het bezoek aan de bakker naar
Olloy.Daar waren ze nog niet allemaal
boven water!. Een kwartiertje later was de lange tafel weer gedekt en smaakten
de croissants, de chocoladekoeken en de baguettes weer zoals het moest.Die bende krijgt wel wat weg gewerkt.Na het ontbijt zijn we naar TerrAltitude
gegaan.Het is een adventurenparkt waar
je een deadride van op een hoogte van 110 meter met een lengte van 1100 meter,
een paar hoogteparcours voor kinderen, en een paar voor volwassenen maken.Het is er niet druk, toch niet zo druk als
wij voor zo een verlengd weekend hadden verwacht.Er kwam wel ongeveer om de vijf minuten
iemand door de lucht boven onze hoofden gezoefd. Als je het van beneden ziet
lijkt het veel erger dan zoals later bleek van bovenaf.
Voor mij, en volgens nog enkelen,
viel het eigenlijk een beetje tegen, ik had het spannender verwacht.Je krijgt beneden de uitrusting aan gesjouwd,
je gaat met acht in een landrover over een pad (echt een pad hé, je kan dat nog
geen karspoor noemen) van 2,7 km naar het punt van vertrek. Achteraf zou
blijken dat de rit er naartoe veel spannender zou zijn dan de afdaling
later.Je gaat dan tot op het plateau
waar de kabel vertrekt.Als het jou
beurt is ga je op dat platform staan en wordt hetframe op de kabel gehangen en wordt je er met
je harnas aan vastgemaakt.Je ligt dan
op je buik in het harnas en je moet je voeten achteruit duwen tot je gestrekte
benen hebt en dan lig je pas goed.Iedereen krijgt tussen de draagriemen van je harnas een driehoekig
zeiltje dat afhankelijk is van je gewicht.
Hoe zwaarder je bent, hoe groter de
driehoek om je iets harder af te remmen. Iemand die een grotere massa heeft
gaat sneller naar beneden.Als je later
onderaan aankomt wordt je afgeremd door een vangkabel die zoals op een
vliegdekschip een jachtvliegtuig afremt.Die rem moet natuurlijk ook afgesteld worden naargelang het gewicht van
de persoon.Daarom geeft het personeel,
telkens als eennieuwe klant gaat
vertrekken die zijn gewicht met een radio door naar de remmer onderaan.Het is wel een sensatie als je het over een
grote bocht in de Maas, over de sluis naar benden zoeft.
Op de hindernispiste.
Later zou blijken dat een van ons
gefoeterd had en had gezegd dat hij 20 kg zwaarder was dan hij eigenlijk is om
zo een groter zeil en een kleinere snelheid te verkrijgen.Hij had dan ook aangedrongen om als laatste
te vertrekken maar toen hij onderaan aan kwam viel hij door de mand, we
hadden het gemerkt.
Ondertussen hadden de kleinsten nog
enkele malen hun hoogteparcours gedaan, voor de ene was het iets makkelijker
(en plezanter) dan voor de andere maar ze hebben het allemaal afgemaakt.
SAvonds zijn we naar Mariembourg gereden naar een gewezen brouwerij, nu grill
restaurant waar we gisteren gepasseerd waren en waar het heel druk was.Hier hebben we lekker gesmuld en na het eten
konden de kinderen nog in de speeltuin.SAvonds laat, toen de kinderen naar bed waren hebben we nog een
achterafje gedronken op de camping.
Na het ontbijt zijn we met de
stoomtrein Mariembourg-Treignier gaan rijden.Het is een traject dat 40 minuten duurt en dat je van aan het station
van Mariembourg naar het eindstation Treignier brengt. Het voert je door drie
dalletjes en je rijdt erbij door een lange tunnel.De lijn passeert ook in het dorpje Olloy sur
Virion waar de camping is.Op de
overwegen met een van de personeelsleden uitstappen en het verkeer er manueel
laten stoppen,er zijn geen slagbomen of
lichten, pure nostalgie.In Treignier
ishet spoorwegmuseum gevestigd.Dat hebben we dan ook bezocht.
Het ontbijt met de hele bende.Er is er eentje
jarig ..
Er staan wel een groot aantal
lokomotieven en rijtuigen in een grote mooie loods.Het museum ziet er leuk uit en je hebt
treinen en uitrustingstukken van meerdere landen en voor de kleinsten leuke
opstellingen met miniatuurtreinen. Eigenlijk hadden we wel graag iets langer
gebleven maar we hadden maar twee treinen terug en de laatste zou pas twee uur
later terug rijden en dat zou wat laat uitvallen. SAvonds hebben we met zen allen aan
de aan mekaar gezette tafels spagettiavond gehouden.
Station Mariembourg.In het spoorwegmuseum in
Treignier.Hoe werk dat nu ?
Toen de kinderen slapen waren nog een
tijd samen gezeten tot slaaptijd.We
konden weer blijven slapen zoals gisteren maar ik deze nacht eigenlijk eens
terug naar de boot die we in Fumay hadden liggen. We zijn daar gaan slapen
dus.In het naar ginder rijden zagen we
vier everzwijnen en een hert langs en of de weg over steken.De weg loopt hier dan ook op en neer over
steile hellingen en door een zeer dicht beboste streek net op de grens van
Belgie en Frankrijk. Het wild is hier volgens mij nog echt wild.
Dag 26 - Vrijdag 02-06-2017 â Vireux-Wallerand - Fumay
Na het ontbijt vertrokken voor de 14
km naar Fumay.Hiervoor moesten we door
sluis S55-Montigny, S54-Fepin en S53-Vanne-Alcorps.Na ons vertrok de Cirrus ook maar toen wij
aan de eerste sluis kwamen en vroegen of hij met ons de sluis in wou zei de
schipper dat hij wel zou wachten gezien hij in de volgende sluis water wou
indoen.Later bleek dat hij zich had
vergist van sluis.Toen wij de sluis uit
gingen bleken de deuren bovenaan te blijven open staan. Toen wij de bocht om
gingen bleek dat nog altijd te zijn maar toen ik de schipper opriep antwoordde
hij dat hij al naar het VNF gebeld had.Bij het verlaten van het stukje kanaal na die sluis kruisten wij net de
spits Jason (NL) net de portes de securité ter hoogte van de barrage.Die volgeladen spits moest in het midden
blijven dus die zal de Cirrus nog ergens moeten kruisen.Wij gingen zonder moeilijkheden door de drie
sluizen en arriveerden aan een lege steiger in Fumay waar we dus het volgens
ons beste plaatsje konden innemen. Een uurtje later kwam de Cirrus aangevaren
en ging voor ons liggen.Wij zijn dan
met de auto naar de supermarkt die hier achter de berg in de stad ligt gereden
en de schipperse van de Cirrus is op onze uitnodiging om mee te rijden graag
ingegaan.
Ochtendparade voor de deur.Haybes.Fumay.
Ik moest nog een smoes verzinnen om
Annie mee te krijgen met de auto om een rondrit te maken en om zogezegd ergens
tegen 19:00 uur in de buurt van Olloy sur Virion te geraken.De kinderen hadden namelijk afgesproken om
voor de 60e verjaardag van Annie daar enkele chalets en een
staanplaats voor een mobile home te huren zodat we er een leuk weekendje van
konden maken.We hebben dan namiddag een
toer gemaakt waarbij we aan een groot meer kwamen ten zuiden van Revin kwamen
en hebben daar een picknic gehouden.De
timing was bijna goed, alleen hadden de kinderen wat vertraging opgelopen en
zouden ze een kwartier later aankomen op de camping, dus kwam het goed uit dat
ik net toen we kort bij Fumay waren om naar Olloy te rijden een smsje kreeg en
we nog net zijn gaan douchen in de capitainerie om dan naar daar te
vertrekken.Onze aankomst was net op
tijd, de kinderen stonden nog op de parking voor de receptie toen wij de hoek
omreden dus de surprise was geslaagd.
We hebben met zen allen alle tafels
en stoelen aan mekaar gezet en gegeten. Alleen het weer begon stokken in het
wiel te steken, het begon wat te regenen.Gelukkig konden we onder de luifel van de mobile home van onze Koen
schuilen.
Dag 25 - Donderdag 01-06-2017 â Vireux-Wallerand
De bakker hier vlakbij heeft lekkere
baguettes. Voormiddag het reisverslag en de blog bijgewerkt en in het Bureau de
Tourisme met de wifi gaan verzenden. Dan gaan we namiddag de auto al in Fumay
zetten en fietsen de 14 km terug, zo hebben we morgen namiddag al de tijd
moesten de kinderen en kleinkinderen langs willen komen.Hier kort bij is eennieuwe intermarche dus de auto hadden we hier
toch niet nodig.In de zon is het weer
goed heet, goed dat er een windje waait en af en toe een wolkje voor de zon
schuift zodat het draaglijk blijft.Straks ook nog de watertanks bijvullen zodat dat ook weer gedaan is en
we weer verder kunnen.
Dag 24 - Woensdag 31-05-2017 â Heer Agimont â Vireux-Wallerand
Na het ontbijt te 09:45 uur
vertrokken.Dadelijk aan de eerste sluis
van Frankrijk op de Maas, S59-Quatre Cheminées, waar je een vignet moet kopen
(als je er nog geen hebt natuurlijk). Na enkele minuten wachten konden we er in
en naar boven. Van hieruit ging hetnaar
Givet.Onderweg hoorden we het
passagiersschip Charlemangle (de boot waar we vorig jaar bij onze terugkomst zo
lang moesten wachten voor de tunnel van Ham gezien ze voor deze boot het
waterpeil op dat pand met een halve meter moeten laten zakken omdat de boot
anders met het dak tegen het tunneldak botst) de sluis oproepen dat ze in Givet
vertrokken waren. Oef, die gaan we dit jaar al niet tegen komen bij de tunnel
bij ons vertrek. Aan sluis S58-Trois Fontaines werd de deur onmiddellijk
opengezet en de touwen met een pikhaak aangenomen.Eenmaal hier boven moesten we door de tunnel
van Ham (556 meter lang) en daarna aansluitend door sluis S57-Ham. Door de twee
sluizen en de tunnel snijden wij een hele grote meander in de Maas met enkele
stroomversnellingen af en overbruggen we een niveau van ongeveer 6,4 meter.
Hier is het zalig varen, een traag stromende (dit jaar toch in tegenstelling
met vorig jaar) brede slingerende rivier met aan een zijde beboste hellingen
met af en toe een oude carrière en aan de ander kant heuvelachtig terrein met
enkele dorpen. Ter hoogte van Aubrives staan op de oever een rij grote witte
beeldhouwwerken.Vervolgens komen we aan
sluis S56-Mouyon.De vernieuwde barrage
met een kleine waterkrachtinstallatie waar vorig jaar nog hard aan gewerkt werd
is afgewerkt en in gebruik genomen.
Ecluse 4 Cheminées. Fort Givet met de
rookpluim van Chooz. 1e Tunnel Givet.Chooz en centrale.
Vroeger stond het een oude barrage
die uitgevoerd was met houten palen die allemaal tegen mekaar in een metalen
gebinte gezet werden en die met de hand in en uitgenomen moesten worden wat een
gevaarlijk werkje was. Na deze sluis was het nog een viertal kilometer tot aan
de kade van Vireux-Wallerand.Hier lagen
4 jachten maar er is hier nog plaats genoeg. We lagen vast te 12:45 uur.
Terwijl wij ons na het eten klaar
maakten om de gaan fietsen arriveerde nog een Belg uit Antwerpen.Onze fietstocht bracht ons terug tot Heer
waar we de auto gingen ophalen. Op het
bureau de tourisme ontvangen we een folder van de nu blijkbaar afgewerkte Voie
Verte tussen Givet en Mouzon. (Ja daar waar we vorig jaar 3 weken vast gelegen
hebben met hoog water)Hoe het momenteel
verderop is weten we natuurlijk nog niet.