Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    29-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 - Donderdag 29-06-2017 – Orconte – Saint-Dizier

    Vanmorgen iets voor 09:00 uur vertrokken na de drie andere boten die hier lagen omdat er een vrachtschip onze richting uitkwam die we voor wilden blijven.   Het vas vandaag een etappe met hindernissen.  We hebben 8 sluizen gedaan, S65-Bruyere, S64-Sapsignicourt, S63-Perthes, S62-La Garenne, S61-Hallignicourt, S60-Hoericourt, S59-La Noue en S58-St Dizier.


                

    St Dizier in zicht.             Kade St Dizier.                Enkele oude huisjes.      Het kleine parkje.           Gedenkbeeld.


    Met uitzondering van de laatste sluis hebben we overal een panne gehad ! Aan de voorlaatste sluis duurde het zelfs 40 minuten eer er iemand kwam depanneren.  De sluizen zijn hier geautomatiseerd maar zo te zien mankeert het nog het een en het ander aan de mekaniek of de elektriciteit. Ze komen ook nooit iets repareren.  Als je belt komen ze (soms al niet te snel), ze zetten het systeem af en terug op en als het werkt is het ok. De oorzaak van de panne wordt volgens mij nooit opgespoord. (Of mogen ze er niets aan doen om de werkgelegenheid te houden ?) Zo moeten er niet te veel dagen komen. Gelukkig zijn wij met vakantie en hebben we alle tijd (haha, maar op de duur raakt je geduld toch op)  Na 18 km varen met 8 sluizen op 06:30 uur kwamen we aan de kade in Saint Dizier.  Hier lag het bootje, de DD99 (NL) waar we vorig jaar in St Mihiel op de Maas hadden bij gelegen.  Voor de rest was de kade leeg.


      

    Het theater.                  Overdekte markt  “Les Petit Halles”


    Na het aanleggen is Annie de stad ingetrokken en ben ik de administratie beginnen bijwerken.

    Na het avondeten hebben we nog een wandeling in de stad gemaakt. Mooie stadskern, veel groen, mooie oude gebouwen, park (maar momenteel gesloten wegens opbouw site van het muzikaal zomerfeest in het weekend.)


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    8                157            18           658         06:30     129:35      0                  898              2462,6


    29-06-2017, 21:37 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 - Woensdag 28-06-2017 – Virty-le-Francois - Orconte

    Wij vertrokken vandaag als eerste boor, klokslag 09:00 uur waren we weg.  We zitten nu op het Canal de la Marne à la Sâone, vroeger genoemd het Canal entre Champagne et Bourgogne.  De eerste sluis kwam al vlug in zicht, eerst nog onder een batterij oude spoorbruggen die allemaal naast mekaar liggen onderdoor en dan naar de sluis S71-Desert.  Toen we in die sluis lagen zagen we al vlug dat de reputatie van dit kanaal niet verbeterd is sedert een paar jaar geleden.  De sluis vol drijvend groen !.  In deze sluis krijgen we weer een afstandsbediening.  Het water in deze sluis staat tot boven toe, de fenders moeten volledig plat op het water !.  Na deze sluis ging het naar S70-Frignicourt.  Duwen op het knopje, deurtje open, wij naar binnen. Net boven stopte het straaltje van het controle-buisje van de koeling.  Dat begint hier al goed.  Boven gekomen de boot goed vast gelegd, de filter open, buis doorblazen en dan verder.  Dat belooft voor de volgende sluizen.  Tijdens het varen is het groen geen probleem, het drijft daar boven en wordt door de boeg opzij geduwd en er komt bijna geen groen in de filter.  In de sluis echter wordt bij het water inlaten de inhoud van de sluis duchtig gemend waardoor de planten in de aanzuigbuis kunnen.


            

    De schippersbeurs in Vitry.                              Gedenksteen.                     Kade Orconte.                  Portaal kerkje Orconte.


    We besloten dan maar telkens we in de sluis kwamen de motor stil te leggen tot we buiten gingen varen.  Vervolgens ging het nog door de sluizen S69-Luxemont, S68-Ecriennes, S67Matignicourt en S66-Orconte zonder problemen. Iets na de middag legden we boven deze sluis aan.  We hebben dan gegeten en zijn mt de fiets terug naar Vitry gereden langs het kanaal.  Hier ligt een heel goede fietspad, zo mochten ze er overal eentje maken !  In Vitry nog langs enkele winkels gegaan (breigaren voor Annie en een kaartenboek voor mij – niet beschikbaar natuurlijk), dan de fietsen op de auto en richting Saint-Dizier gereden.  Net voor we daar aankwamen zagen we een plensbui aankomen die niet boven de stad zou hangen als we er zouden arriveren.  We besloten dan maar de auto aan de sluis van Hallignicourt te plaatsen en van hieruit terug te rijden.  Wij hebben dan geen regen gehad.  Onderweg een monument gevonden ter ere van de piloot en de navigator van een Mirage 4 van de basis van Saint Dizier die hier neergestort is in 1971. Verschillende panden zijn volledig vrij van planten, anderen zijn bijna volledig dicht gegroeid.  Blijkbaar hebben ze enkele panden gebaggerd maar zijn ze nog niet helemaal klaar.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    6                149            13           640         03:45     123:05      22                  898           2456,1

    28-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 - Dinsdag 27-06-2017 – Soulange – Virty-le-Francois

    Deze morgen vergeefs gewacht op de bakker die tussen 08:00 en 08:30 uur zou langs komen op de Place de Mairie.  We hebben dan maar gegeten wat er nog was.  Toen we om 09:30 uur wilden vertrekken kwam de bakker alsnog aan de ligplaats.  De Elise was enkele minuten voordien vertrokken.

    We moeten vandaag door de sluizen S3-Couvrot, S2-Lermitte en S1-Vitry.  We kwamen onderweg net aan elke sluis aan op het ogenblik dat er eentje uit kwam, éénmaal een spits, twee maal een jacht en toen we uit  S1-Vitry kwamen lag er nog een spits te wachten.  Voorbij deze sluis moeten we een ommetje maken tot op het Canal de la Marne au Rhin en dan rechtsaf terug naar Vitry naar het begin van het Canal de la Marne a la Sâone.


                 

    Oude kalksteengroeve.     Oude laadkaai.              Aankomst in Vitry.          Vitry, kanaal en kathedraal.


    In de jachthaven van Vitry hadden we hetzelfde plaatsje als vorig jaar, helemaal aan het begin van de kade. Namiddag is Annie alleen een wandelingetje gaan maken.

    Net voor we aan het avondeten wilden beginnen kwam de havenmeesteres iedereen in de haven uitnodigen voor een champagnedegustatie in het havenkantoortje.  We proefden er enkele van champagnehuis Fréderik Bourcler uit Couvrot waaronder de Cuvée Tradition, de Grande Blanc de Blanc, de Cuvée Leon Millesine, de Cuvée Rosé Brut, en Ratafia de Champagne. Na van alle soorten geproefde te hebben vond Annie de Grande Blanc de Blanc en ik de Cuvée Rosé Brut de beste.  Na het avondeten hebben we nog een wandeling gemaakt door Vitry. En we waren te 21:30 uur terug aan de boot voor een koffietje als afsluiter.  Het is vandaag bewolkt en het is nu om 21:45 uur al aardig duister aan het worden.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                143            10           627         02:15     119:20      0                  876             2452,2 


    27-06-2017, 22:21 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 - Maandag 26-06-2017 – Chalons-en-Champagne – Soulange

    Toen ik terug kwam van de bakker waar vandaag heel wat minder volk stond aan te schuiven dan gisteren, vertrok de Elise al richting Vitry-le-Francois.  Even later vertrok de boot achter ons naar de sluis maar die had hij niet opgeroepen dus lag hij voor de sluis te dobberen.  Ik ben dan maar rap eens op de sluis binnen gesprongen om te vragen de sluis klaar te zetten voor hem, anders konden wij ook niet weg gezien hij in onze weg lag.  Toen hij vertrokken was zijn wij in tegengestelde richting vertrokken, de Elise achterna.  Dit stuk van het kanaal is ook wat eentonig gezien hier aan twee kanten hoge bomen en dichte struiken staan zodat je niet over de dijken kan kijken.  We passeerden sluis S8-Sarry, S7-St Germain en S6-La Chaussée. Ter hoogte van Omey staat een groot fabriek waar kalksteenproducten zoals bordkrijt gemaakt wordt. Verder enkele grote silo’s.  Aanvankelijk wilden we in La Chaussée-sur-Marne gaan liggen maar gezien het nog vroeg was en hier helemaal niets te zien is besloten we verder te varen naar Solange. Op het pand tussen sluis S6-La Chaussée en sluis S5-Ablancourt wordt er momenteel gebaggerd.  Toen we aan de baggerplaats arriveerden verplaatste een spits zich juist van de kant naar het baggerponton zodat we even moesten wachten.  Na enkele minuten was er plaats om te passeren en de schipper wenkte ons dat we door mochten. 


            

    Vergane glorie.                 Baggerwerken, moeilijke doorgang.   Eerste sluis Canal lateral à la Marne. Zonsondergang Soulange.


    Veel plaats hadden we niet over maar we raakten er zonder problemen voorbij.  Enkele honderden meters verder zagen we een geladen spits, bleek later een spits met baggerspecie die net vertrokken was, voor ons uit varen. De boot lag duidelijk scheef en was zwaar beladen en geraakte bijna niet vooruit.  Hier en daar ging hij met zijn “buik” over de bodem denk ik.  Aan de volgende sluis gekomen had hij veel moeite om binnen te geraken en na een vijftal minuten kwam hij terug achteruit gevaren.  Het bleek dat hij door het scheef hangen van de boot te breed geworden was en de sluis niet in kon.  Hij zei ons dan maar voor te gaan.  Later zagen we hem helemaal terug achteruit varen onder de brug door.   Nu konden wij de sluis in en verder naar sluis S4-Solange waar net daarboven het ligplaatse is.  Wij arriveerden hier 13:30 uur.  Hier lag alleen de Elise waar we net voor konden liggen.  Zij hadden ook moeten wachten aan de baggerwerken en waren ook nog niet lang hier.  Hier staan zes bolders maar ervoor en erachter is nog plaats als je piketten slaat.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                140            0             617         04:10     117:05      6                  866               2449,8


    26-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 - Zondag 25-06-2017 – Chalons-en-Champagne

    Vanmorgen vertrok de hotelboot die voor ons lag reeds om 08:30 uur en kam er weer 40 meter kade vrij.  De Elise heeft zich dan ook onmiddellijk verlegd.  In een gesprek met de schipper van die hotelboot vernam ik dat die vandaag tot Soulanges ging varen, daar een passagierswissel ging doorvoeren en dan zou keren en terug tot hier zou varen.  De verdere reis zou richting Bourgogne gaan via Marne, Seine, Yonne en in Migennes het Canal de Bourgogne op.



      

    Châlons-en-Champagne : Kade ,   Beeld aan kathedraal,  Lyceum


    Voormiddag zijn wij gaan winkelen en na het middageten zijn we gaan fietsen.  Met de auto naar La Chaussée-sur-Marne, die daar geparkeerd en met de fiets terug. Van La Chaussée ging het via Omey, Pogny, Vésigneul-sur-Marne, St Germain-la-Ville, Chepy, Montetz-Longevas en Sarry tot Chalons-en-Champagne.  Het zijn hier allemaal alle fleurige dorpjes met mooie huizen en tuinen en natuurlijk de mooie kerken en gemeentehuizen.  Overal waren feestjes aan de gang.  Gezien het gisteren de dag van St Jan de Doper was denk ik dat die hier ook ergens de patroonheilige van is en er daarom overal feestjes waren.  Gisteren avond hoorden we ook veel vuurwerk in de buurt.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                135            0             594         0             112:55      21                  860           2445,6


    25-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 48 - Zaterdag 24-06-2017 – Condé-sur-Marne – Chalons-en-Champagne

    Gisteren zijn we bij het verlaten van sluis S24-Condé van op het Canal de l’Aise à la Marne op het Canal lateral à la Marne gekomen en we gaan we dit stroomopwaarts volgen tot Vitry-le-Francois.  Deze morgen om 08:00 uur wou er een boot vertrekken en in de sluis van Condé varen maar die kwam van een kale reis thuis, die sluizen beginnen pas op 09:00 uur te werken op zaterdag dus die moet een uur wachten. Klokslag 09:00 uur gingen de lichten van de sluis aan en kon de schutting beginnen. Wij vertrokken na het ontbijt richting Chalons-en-Champagne en moeten daarvoor door de sluizen S11-Vraux, S10-Juvign en S9-Chalons.  Dat is 16 km varen dus ik bij benadering kunnen we zeggen dat we daat om 12:00 gaan zijn. (Als alles normaal is natuurlijk) Aan sluis S10 hadden we geluk dat we iets voor een vrachtschip aan de andere kant aan de draaistang waren. Nu konden wij eerst naar binnen. Het water in de sluizen komt hier heel hoog, het blijft maar 15 cm van de boordsteen af dus moeten we de fenders plat op het water leggen anders wringen ze zich er tussen uit.  We kwamen nog een jacht tegen onderweg en voor de rest de hele vaarweg voor ons alleen.  Aan sluis S9 Chalons draaiden we aan de stang maar er veranderde aan de sluis  niets. Het oranje licht begon wel even te knipperen zodat we wisten dat het draaien effect had gehad maar het licht bleef op rood staan zonder dat het groene licht erbij ging branden wat normaal gaat branden. 


            

    Interieur van het kerkje van Juvigny.


    Na enkele minuten de sluis opgeroepen en er moest drie maal de zaak gereset worden eer de sluis normaal ging werken.(Je merkt dat aan het abnormaal aan en uit gaan van de rode lichten)  Uiteindelijk waren we boven en stelden we vast dat aan de kade waar normaal jachten kunnen liggen natuurlijk weer een Engelse hotelboot lag.  Voor deze boot lag ook alles vol.  We zijn dan maar in het hoekje net boven de sluis gaan liggen.  De Elise kwam een schutting later ook aan en die moesten aan de overkant gaan liggen.  Na het aanleggen eerst gegeten dan wat kuiswerk en administratie gedaan terwijl Annie even het stad in ging.  Bij het ophalen van de auto reden we van Chalons via het jaagpad tot Recy waar we een mooie tuin vonden die de historie van het dorpje uitbeeldde.  In de bloemperkjes van het park zijn overal foto’s verwerkt van hoe het vroeger was.  Verder reden we langs Juvigny.  Hier is een vakantiepark aan één van de oude zand/grindgroeven in de buurt. 


            

    Propeller.                         Cockpit van een jaguar.         Mensen van bij ons, hier gesneuveld.                Een tractor Fordson.


    Verder hebben ze hier een kasteel en een mooie oude kerk. Meestal zijn de kerken hier niet open maar deze is open tijdens de dag. We zijn hier dan ook nog eens gaan “neuzen”. Mooie glas in lood ramen, een mooi en voor zo een kerkje een groot orgel en een knappe preekstoel.  Dan reden we verder naar Vraux waar we toch nog het museum van het oorlogsvliegveld van Vraux vonden. 


    De voorbije jaren dat we hier waren was het nooit open wanneer we hier waren maar nu zaterdag en zondag wel.  Het is een klein maar heel goed uitgerust museum waar toen wij er arriveerden juist een geleid bezoek bezig was.  We hebben het even gevolgd maar ons Frans is niet zo geweldig.  Ik kon nog volgen maar voor Annie was het niet zo interessant.  We hebben het museum dan maar zelf doorgelopen. 


    We vonden er nog documenten van twee mannen uit Gellik (tegen Zutendaal en Lanaken).  Er staan enkel stukken van vliegtuigen en onderdelen die terug gevonden werden na de oorlog, enkele wrakstukken, veel documenten, kaarten, oude legerradio’s enz.  Na het museumbezoek fietsten we verder naar Condé-sur-Marne waar de de auto hadden staan.


    Vanavond gaan we uit eten.  We belandden in restaurant “Les Sermants”.   De naam van het restaurant zou afgeleid zijn van de naam van de inwoners van het dorp Sermange. (waar die stad juist lag ben ik via Route 66 te weten gekomen – ligt boven Dôle.) We namen het menu van de dag: voorgerecht - Salade avec terrine de lapin, hoofdgerecht – Pavé de Charolais grille avec sauce Poivre verte, dessert - Crumble avec Rubarbre et fraises.  Het was in elk geval lekker.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                135            16           594         03:15     112:55      21                  839            2445,6



    24-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 47 - Vrijdag 23-06-2017 – Sillery – Condé-sur-Marne

    We vertrokken na het ontbijt als derde boot richting Condé. Gezien ik verwachtte dat de spits die gisterenavond nog net op tijd door sluis Sillery kwam als eerste door de sluizen en de tunnel zou gaan en de twee andere boten al een tijdje door waren moesten wij ons niet haasten. We gingen eerst door de sluizen S14-L’Esperance, S15-Beaumont en S16-Wez voor we aan het Souterain van Mont-de-Billy kwamen.  Net na die laatste sluis kruisten we de Kendal (B) uit Zutendaal.  In een praatje over de vhf-radio vernam ik dat zij ongeveer 40 minuten doen door de tunnel.  De schipper deelde ook mee dat wij ons zeker niet moesten haasten gezien er nog één jacht voor de tunnel lag te wachten en dat er eerst nog een geladen spits door de tunnel kwam. 


      

    Zicht op champagnedorp Vezeray.                    Hier groeit de champagne.


    Aan de tunnel aangekomen bleek het een Nederlandse boot te zijn.  Later vernam ik van de schipper dat het een 111 jaar oude Duits havensleepbootje is. Gezien wij moesten wachten op groen licht hebben wij dan maar een boterham gegeten.  De schipper van deze boot zei me dat wij maar eerst moesten varen gezien zijn motor (Daf 656) nogal wat rookte en dat wij daar achter hem last van gingen hebben.  Even later kwam de schipperse dan zeggen dat zij vorig jaar met twee achter mekaar de tunnel in gevaren waren en toen “dubbel rood” kregen.   Ik heb haar dan gezegd dat zij maar eerst moesten varen en dat wij onze beurt wel zouden afwachten.  Toen de spits Feeling (F) de tunnel uit was kregen we groen en buren vertrokken.  Ik had verwacht dat het licht no op rood zou springen maar het bleef groen en toen de andere boot enkele honderden meters in de tunnel was en het nog steeds groen licht was hebben wij onze stoute schoenen aangetrokken en zijn er achterna gegaan.  Toen wij bijna met de hele scheepslengte in de tunnel waren sprong het licht op rood.


              

    Elke dag vlinders !               Tunnel Mont de Billy.          111 jaar oud !                    Zonder woorden.               Station Sillery.


    Aan het einde van de tunnel (lengte 2302 meter), na 20 minuten varen, waren we er door en lag er een afgemeerd jacht te wachten. Het licht stond voor hem nog steeds op rood en toen wij tien meter uit de tunnel waren zag ik het licht voor hem op groen springen.  We hebben dus niets verkeerd gedaan en mag je wel degelijk met meerdere schepen achter mekaar door de tunnel varen.  Na de tunnel volgden nog de sluizen S17-Vaudemagne, S18-Champ Bon Garçon, S19-Longues Raies, S20-St Martin, S21-Fosse Rodé, S22-Isse, S23-Coupé en S24-Condé.  Aan de laatste drie sluizen hadden we de pech dat we achter een geladen spits, die van gisteren avond, kwamen te varen.  Hij had heel wat tijd nodig om in en uit elke sluis te geraken. Aan de derde laatste sluis besloten we dan maar een kwartier in de sluis te blijven liggen om hem wat vooruit te laten lopen zodat we niet steeds voor de volgende sluis moesten blijven dobberen.  Aan de laatste sluis zagen we hem net buiten varen toen wij arriveerden.  Uiteindelijk meerden we in Condé aan.

    Deze avond ben ik alleen de auto in Vaudemagne gaan ophalen.  Op mijn rit vond ik een wegwijzer van de Route St Jaques de Compostella daar waar die het Canal e l’Aisne à la Marne kruist.  Tevens vond ik het voedingskanaaltje voor het bovenste pand (met de tunnel) van het kanaal dat vertrekt in Condé.  Het is een overwelfd kanaaltje, zeg maar een soort rioolbuis van 2 meter diameter maar dan in baksteen gemetseld, waar water door loopt dat uit de Marne in Condé wordt opgepompt en via natuurlijk verval naar het bovenpand stroomt. Het waren indertijd (1866) toch geen dommeriken hoor.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    11              132            25           578         05:55     109:40      12                  839           2442,2


    23-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 46 - Donderdag 22-06-2017 – Sillery

    We zijn deze morgen na het ontbijt de auto gaan verder zetten naar Vaudemagne.  Op de terugweg moesten we een stuk over de D944 en dat was niet echt een pretje.  Het is een heel drukke baan, veel vrachtwagens, geen fietspad, alleen een smal strookje naast de witte stippelijn. Je moest er naast mekaar gaan rijden om het verkeer te dwingen af te remmen anders raazden ze op een halve meter aan minstens 90 km/uur voorbij.  De eerstvolgende plaats waar we konden, ter hoogte van Les Petites Loges, verlieten we deze weg en reden richting Sept Saulx.  Naast deze weg ligt weer een groot Frans militair kerkhof. Van hieruit volgden we de vallei van de Vesle langs Val-de-Vesle, Wez naar Prunay en zo naar Sillery.  Onderweg zagen we in bijna elk dorp een Champagnehuis. 


            

    Kerkhof Sept Saulx.        Val de Vesle.                   Champagnehuis te Wez.                           Station Sillery.


    De dorpjes zijn hier ook veel mooier, meer groen en parkjes met bankjes.  In de buurt van de dorpen liggen ook grote ommuurde landgoederen of herenboerderijen.  Net voor we in Sillery aan het stationnetje arriveerden steeg op het nabij gelegen klein vliegveldje een sportvliegtuig op. 

    Namiddag is hier niet veel meer gebeurd dan de inwendige en de uitwendige mens nat houden.  Broeierig heet.  Iedereen is onder de bomen gevlucht, daar is het nog draaglijk.  Later op de avond begon het te waaien en ik denk dat er onweer op komst is.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                121            0             523         00:00     103:45      21                  827            2436,3


    22-06-2017, 22:21 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 45 - Woensdag 21-06-2017 – Courcy - Sillery

    Gezien er hier geen bakker open is moeten we niet naar de bakker vandaag.  Na het ontbijt vertrokken naar Sillery.  Eerst een viertal kilometer tot Reims, vervolgens de sluizen S10-Flechembault, S11-Château d‘eau, S12-Huon en S13-Sillery door voor we in de jachthaven van Sillery arriveerden.  Onderweg passeerden we het industrieterrein van Reims.  Hier werden nog enkele schepen gelost dewelke rollen staalplaat vervoerden. 


            

    Rollen lossen.                    De oude magazijnen.           Een duiventoren.                De restaurantboot.


    Verderop lagen nog enkele schepen te wachten om geladen en of gelost te worden.  Vroeger, toen nog veel meer per schip vervoerd werd moet het hier een drukke bedoening geweest zijn.  Langs het kanaal loopt nu een mooi geasfalteerd fietspad en overal zijn nieuwe informatieborden, nieuwe wegwijzers en nieuw straatmeubilair geplaatst.  Deze avond zullen we zeker langs het fietspad terug rijden naar Courcy, het gaat dan bijna helemaal in de schaduw liggen, geen luxe in deze hitte.    In de jachthaven van Sillery is er elektriciteit en water en een heel goede en gratis internetvebinding. Kunnen we eindelijk de blog eens bijwerken want dat ging de voorbije dagen niet zo goed. Deze namiddag hebben we nog eens de lichte was gedaan en Annie is met de witte was naar de Intermarché hier vlak bij gegaan, daar staat namelijk een “wascontainer”.


    Deze avond zijn we met de fiets over het nieuwe fietspad dat de verbinding van de Aisne met de Marne zou moeten zijn.  Van in Reims tot in Sillery zagen we tijdens het varen dat er een nieuw pad gelegd was op het jaagpad daar waar wij enkele jaren geleden nog over een “karspoor” hadden gereden.  We  in de avond vertrokken klokslag 19:00 uur toen het een beetje draaglijker van temperatuur geworden was, ttz het was maar 30° meer !  Het fietspad ligt voor een groot gedeelte onder bomen. Onderweg zijn we natuurlijk meerdere malen moeten stoppen om onze droge keel te smeren. Voorbij Reims, na het industrieterrein aan de noordzijde stopte het geasfalteerde fietspad en ging over in een pad met dolomietbedekking. Nog wat verder werd het een heel mal pad (+- 30 cm breed) zodat we achter mekaar moesten.  Het pad werd achter met plaatse nog smaller, we konden nog net rijden. De laatste 5 km langs het kanaal moesten we zo afleggen tot we aan de brug van Courcy kwamen.  Daar ligt terug een asfaltpad van 3 meter breed tot aan het einde van dit kanaal aan de Aisne.  Ik denk dat het stuk tussen Reims en Courcy voor een van de volgende jaren gaat zijn, vermoedelijk moeten ze de dijken van het kanaal hier eerst nog bijwerken.  De dijken zijn hier namelijk met plaatsen tot 2 meter uitgespoeld.  We waren net te 21:00 uur terug aan de auto.  Na 22 km en deze temperaturen is dat een goede tijd.  Met de auto reden we terug via Reims en namen ons avondeten onderweg op.  We hebben dat op de Franse manier genuttigd, in Aissy in een mooi parkje met picknicktafels.  Na terugkomst op de boot was het daar nog heet binnen, maar met de grote ventilator die we in de venster zetten zodat hij de frisse avondlucht kan binnen blazen gaat die wel snel zakken.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                121            21           523         03:30     103:45      22                  806           2436,3


    21-06-2017, 23:55 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    20-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 44 - Dinsdag 20-06-2017 – Variscourt - Courcy

    Deze morgen met de auto vijf kilometer verder naar de bakker.  Alle bakkers zijn hier ofwel op maandag ofwel op woensdag dicht.  Ge kunt het al raden zeker, deze hier is voor de verandering eens op dinsdag dicht.  Gelukkig is hier een Carrefourtje maar dat is pas op 08:45 uur open dus wordt het hier een dik half uur wachten.  Ondertussen hier eens rond gewandeld en enkele foto’s genomen.

    Toen de Carrefour open was raprap naar binnen en naar buiten en terug  naar de boot.  Daar waren er al enkelen ongerust dat ik zo lang weg bleef.  Tijdens ontbijt vertrok de Adventure.  Die gaan enkele kilometers verderop in Berry au Bac rechtdoor richting Aisne en Oise en zo naar de Seine en naar Parijs.


               

    Aisne in Guignycourt.          Sluis Fontaines.                  Papaverbollen ?                                                           In Courcy


    Na het ontbijt de auto aan de kerk in Variscourt gaan plaatsen dan komen we die vanavond ophalen. We vertrokken dus met de boot en moeten eerst nog sluis S2 – Condé doen en enkele Kilometers verder links het Canal de l’Aisne à la Marne opdraaien. 

    Op dat kanaal hebben we de sluizen S1-Berry, S2-Moulin de Sapigneul, S3-Sapigneul, S4-Alger en S5-Gaudart.  Dan komen we in Loivre waar we weten dat er een kade is maar toen we daar kwamen lagen er twee oude verbouwde vrachtschepen.  De ene herkenden we van een vorige reis maar de tweede was een “nieuwe”.  Die heeft dus dat plaatsje hier ook weeral ingenomen, er blijven er hier blijkbaar ook niet veel meer over voor passanten.


      

    Courcy.                              De oude Verrerie.


    Dan gingen we maar verder door de sluizen S6-Loivre, S7-Fontaines, S8-Noue-Gouzaine (de sluis waar we vorige reis een rondje draaiden door de sterke zijinstroom van water voor we met een tweede poging binnen konden) en S9-Courcy.   Boven deze sluis staat ook een kade aangegeven.  Net voor we aan die sluis kwamen zagen we er nog een vrachtschip uitvaren eer het onze beurt was.  Te 13:55 uur lagen we vast net boven de sluis samen met een vrachtschip en een aan de paraplutjes op het dek te zien een soort hotelboot.  Na het aanleggen nog een fris badje genomen en dan effe niksen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    10              117            15           502         04:25     100:15      14                  784           2432,8


    20-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    19-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 43 - Maandag 19-06-2017 – Asfeld – Variscourt

    Na het ontbijt hebben we eerst weer de auto gaan verder zetten tot in Variscourt.  Daar lagen de Zeester (NL) en de Adventure(NL) nog.  De Zeester ging net los maken en verder varen. Die gaan we dit jaar normaal niet meer terug zien gezien zij de Aisne verder af gingen en langs Parijs zouden terug keren.  Wij varen morgen het Canal Aisne – Marne op richting Reims.  De terugrit per fiets bracht ons van Variscourt langs de suikerfabriek naar Guignycourt.  Hier reden we naar het oude spoorlijntje waar nu een mooi pad over loopt langs Menneville tot in Neuchatel-sur-Aisne.  Hier staken we de Aisne en het Canal latéral à l’Aisne terug over naar Brienne-sur-Aisne. 


          

    Bij de ligplaats Variscourt.                                                Gemeentehuis en kerk Guignicourt.


    Van hieruit moesten we natuurlijk over een lange steile helling richting Vieux-les-Aqsfeld en van daaruit naar Asfeld.  Het was een rit van 18 km.  Spijtig hadden we het fototoestel niet bij, althans dat dacht Annie, maar later bleek het toch onderin de handtas te zitten. We wilden bij aankomst aan de boot onmiddellijk vertrekken gezien we boten verwachtten die van Rethel kwamen, het was zo wat het uur dat die hier gingen arriveren als ze om 09:00 uur de eerste sluis hadden genomen.  En inderdaad, we waren nog niet helemaal klaar of daar was de eerste al en die ging door.  Een komt nooit alleen dus we maakten wat we er achteraan gingen.  We kwamen samen door de twee sluizen van vandaag namelijk S14-Vieux-les-Asfeld en later S1-Pignycourt.( De nummering begint hier terug van af sluis 1 gezien we nu op het Canal latéral à l’Aisne zitten en stroomafwaarts varen.  Toen we in Variscourt arriveerden lag daar alleen nog de Adventure.  De ander boot voor ons ging hier achter liggen en wij ervoor.  Het is hier een mooie ligplaats waar en vijftal boten kunnen liggen, er staan enkele picknickbanken en tafels en er is een waterkraantje maar daar komt geen water meer uit.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    2                107            13           487         01:55     95:50        18                  770            2428,3


    19-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    18-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 42 - Zondag 18-06-2017 – Rethel - Asfeld

    Na het ontbijt zijn we stipt te 09:00 uur vertrokken.  Een Nederlands jacht was tien minuten eerder vertrokken.  Aan sluis S10-Acy-Romance was dit jacht net aan het zakken toen wij er arriveerden.


              

             Het was druk vandaag.                                           Ligplaats Asfeld.                  Mooie kerk Asfeld.


    Achter ons zouden de twee Duitse jachten vertrekken maar die waren nog niet in zicht dus konden wij weer lekker alleen in de sluis.  Enkele kilometers verder, aan sluis S11-Nanteuil, hetzelfde scenario. Een uur later en  acht kilometer verder arriveerden we aan sluis S12-Pargny. 

    Hier kwam het vrachtschip Aquarius (F) net naar boven toen wij aan de draaistang draaiden. Ben ik vergeten te zeggen: bij het verlaten van de sluizentrap in Semuy moet je de afstandsbediening die je in Givet krijgt inleveren.  Verderop werken alle sluizen door middel van een schakelaar die aan een draad hangt die over het kanaal gespannen is, en die schakelaar is voorzien van een stang waar je moet aan draaien om de sluis in werking te zetten.  Dus in deze sluis kwam het net goed uit dat we mekaar hier kruisten.  Toen wij beneden de sluis kwamen kwam er nog net een jacht aan de sluis aan, dus die treft het ook.  Dan verder naar sluis S13-Asfeld.  Hier lag ook weer een jacht in die bijna boven was en toen wij later beneden waren lagen er nog twee jachten te wachten.  Gisteren lag het in Asfeld vol toen wij de auto naar hier brachten.  Hopelijk zijn de drie die wij nu tegen kwamen diegene de daar vertrokken zijn.  Toen we aan de kade in Asfeld aan kwamen lag daar nog een jacht, dus konden we weer een plaatsje kiezen.  Na het aanmeren hebben we gegeten en dan siesta gehouden.  Het is weer bakken vandaag !

    Tijdens de siesta arriveerden de twee Duitse jachten, een ervan meerde hier aan en de andere trok verder.  Gisteren lag hier ook een tot woning verbouwd vrachtschip met de boeg richting Rethel, maar waar die gebleven is weet ik niet.  Wij zijn hem niet tegen gekomen dus moet hij terug gedraaid zijn.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                105            22           474         03:45     93:55        0                  752              2426,2


    18-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 41 - Zaterdag 17-06-2017 – Rethel

    We gaan hier vandaar blijven liggen en de auto al verder zetten naar Asfeld.  Deze voormiddag zijn er drie boten vertrokken en zijn er al twee gearriveerd.  De Nederlandse boot die gisteren achter ons was is vanmorgen terug gedraaid.  Ik hoorde van de buurman voor ons dat die mensen onderweg een panne hadden gehad en dachten dat ze een lek hadden.  Elke morgen had er water in de boot gestaan.  Uiteindelijk bleek dat er een lek was aan de drinkwaterpomp.  Blijkbaar hadden ze de pomp niet horen aanslaan of hadden ze daar geen gedacht op gehad.  Zij wilden normaal naar de Moezel gaan maar waren wegens de stremming hogerop op de Maas naar het Canal des Ardennes gekomen.

    Namiddag de fietsrit van Asfeld via Aire, Blanzy-la-Salonnaise, La Villette, Taizy, Nanteuil-sur-Aisne, Acy-Romance terug naar Rethel van 23 km.  Na het avondeten nog een wandeling gemaakt naar de Belvedère, het hoogste punt in Rethel. 


             

    Welke plant ?                 Nesten van oeverzwaluwen ?                      Nanteuil.                       Mooie kalveren.


    Daar bovenop staat nog een kleine stalen uitkijktoren van waaruit je een mooi 360° panorama zou hebben over de stad en de wijde omgeving.  Alleen jammer dat er niet gesnoeid wordt, de bomen en struiken komen op verschillende plaatsen boven de uitkijktoren uit waardoor het zicht  op enkele stukken belemmerd wordt.  De aanwezigheid van enkele blokken met,  vermoedelijk,  sociale appartementen in de onmiddellijke omgeving doet niet veel goeds aan de omgeving en het bergje waarop de uitkijktoren staat.  Langs de trappen stonden om de tien meter rustbankjes ( de rustbankjes zijn verdwenen maar de poten staan er nog!) maar je kan er niet meer op gaan zitten.  De uitkijktoren zelf heeft dringend een onderhoudsbeurt nodig en boven zijn de infomatietafels die op de vier zijden hebben gestaan verdwenen. Het verval gaat in. Van hieruit gingen we richting station waar we in Hotel – Restaurant - Brasserie Ayala, genoemd naar het champagnehuis Château Ayala iet zijn gaan drinken. De verbruikszaal, het restaurantgedeelte, de gangen en de toiletten zijn behangen met papier met afdrukken van oude aandelen en obligaties van het champagnehuis. Als dat allemaal echte documenten waren geweest hangt hier voor enkele tientallen miljoenen oude Frtanse Franken tegen de muur.  Na het drankje zijn we dan via de Aisne-oever terug naar de kade gegaan.  Onderweg op de rotonde aan de brug over de Aisne was een controle van de Gendarmerie aan de gang. Er was voor het ogenblik weinig verkeer en ik wou efkes met de mannen gaan babbelen maar Annie had dat niet zo graag en we zijn dan maar door gegaan.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                101            0             452         00:00     90:10        23                  752            2422,4


    17-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 40 - Vrijdag 16-06-2017 – Attigny – Rethel

    Er staan vandaag 4 sluizen over een afstand van 18 km op het programma. Tijdens het ontbijt vertrokken al drie boten. Na het ontbijt is Annie nog naar de bakker geweest terwijl ik alles klaar maakte om te vertrekken en de watertank nog bijgevuld heb.  De buurman vroeg om onze slang te mogen gebruiken dan moest hij de zijne niet uithalen.  Achteraf gezien geen goed idee gezien we een kwartier hebben moeten wachten eer hij klaar was en wij dan al door de eerste sluis zouden zijn.  We hebben dan de sluizen S6-Givry, S7-Seuil, S8-Thugny en S9-Biermes dan maar samen gedaan.


                

    Sluishuisje Biermes.             Wrakje.                             Papierfabriek.                      Bibliotheek Rethel.             Brug in het park.


    Na de eerste sluis zagen we dat er nog een boot achterop kwam die ons steeds inhaalde net voor we aan de volgende sluis waren.  Met drie schutten was niet iets te veel en daarom moest hij toch telkens even wachten.  Iets na de middag arriveerden we in Rehtel waar al acht boten lagen. We moesten één piket slaan gezien de bolders te ver uit mekaar stonden en de kabels waren net lang genoeg om aan de stekker van de elektriciteit te kunnen. Na de boterham nog wat was gedraaid terwijl ik het reisverslag bijwerkte en  Annie de afwas deed en nadien de stad in ging.

    Na het avondeten nog een klein fietstochtje gemaakt door de stad en het park.  Het fietstochtje is weer wat groter uitgevallen dan gepland.  Ik had ergens een bord zien staan met een plan van de in 1991 uitgewerkte “Sentier nature” die langs het kanaal zou passeren en zo in een grote bocht langs de rivier de Aisne terug naar Rethel zou lopen.


           

    Kunst in het park.             Langs het paadje.                 Kade Rethel.            


    We besloten dit pad te volgen.  Aanvankelijk was het een mooi asfaltpad maar plots stopte dat aan een poort aan een woning en langs de muur en de poort liep een smal pad verder.  We volgden dat en de begroeiing langs het pad werd steeds dichter tot het pad helemaal door de begroeiing omvat werd.  Het pad liep over de steile oever van de rivier en uiteindelijk kwamen we aan de sluis van Biermes uit.  Hier stond een wegwijzer met de tekst “Sentier nature” die ons nog verder stuurde.  Na ongeveer twee kilometer besloten we dan toch maar terug te keren tot de sluis van Biermes en langs het kanaal terug te rijden?.  Uiteindelijk denk ik dat we vanavond nog een tiental kilometer gefietst hebben.  We hebben er toch een dik anderhalf uur over gedaan en we kwamen te 21:50 uur kwamen we terug aan de boot.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                101            18           452         03:10     90:10        22                  729            2422,4



    16-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 39 - Donderdag 15-06-2017 – Neuville-Day - Attigny

    Weer stralend weer vanmorgen.  Goed geslapen maar toch op 07:30 uur wakker geworden. Vandaag varen we tot Attigny dat is op het canal des Ardennes, naast de rivier de Aisne.  We moeten daarvoor nog door 9 sluizen, S20-Neuville-Day, S21-Neuville-Day, S22-Neuville-Day, S23-Neuville-Day, S24-Semuy, S25-Semuy, S26-Semuy, S27-Rilly-sur-Aisne en S5-Attigny.  Wij vertrokken als eerste samen met de Adventure(NL) stipt om 09:00 uur toen de sluizen in gang gezet werden.  De Duitse platbodem die hier ook lag kan er niet meer bij, de schipper wachtte ook liever dat hij alleen kon schutten.  Alle sluizen gingen zonder mankeren dus ging het goed vooruit en een uur later hadden we er 6 gedaan, een goed gemiddelde per uur lijkt mij. Net voor sluis S26 kreeg ik problemen met het koelwater.  Ze hebben hier gisteren de graskanten gemaaid en het kanaal drijft vol gras.  Zolang we varen geen probleem, dan krijgt het gras de kans niet om aangezogen te worden maar in de sluizen draait de motor terwijl er geen stroming is en dan gaat het gras de inlaat in. 


          

    Semuy aan de Aisne.          Stationnetje Rilly/Aisne.      Langs de spoorlijn.            Panorama Vonckq.            Attigny.


    In sluis S26 de Adventure laten voorgaan zodat hij voor ons de sluis uit kan en niet moet wachten terwijl ik in de sluis de reparatie doe.  Het gras zat weer potvast in de aanvoerpijp en ging alleen los door de pompaansluitingen de wisselen en de motor het werk te laten doen.  Meestal is het klaar door met ne straffe adem de buis door te blazen maar dat ging nu niet. Toen dat probleem was opgelost kreeg ik weer een goede straal water uit de controlepijp aan de zijkant en konden we verder.  We konden nog net bij in de volgende sluis die toegang geeft tot het kanaal na de kruising met de rivier de Aisne.  Na deze sluis moesten we nog door de laatste voor vandaag en arriveerden in Attigny.  Aan de kade hier lag weer niemand.  De Adventure die deze morgen zeiden dat ze tot Rethel gingen varen legden daar ook vast maar dat was maar om te gaan winkelen en te eten. Een uurtje later arriveerde de Duitse platbodem die deze morgen ook vertelde dat hij naar Rethel ging varen en die legde zich ook achter ons vast.  De Adventure is iets na de middag door gevaren en later arriveerde de Zeester(NL), de Oude Jongen(NL) en nog later nog twee Nederlandse jachten.  Het ligt hier nu weer goed vol.  Toen wij namiddag de auto gingen ophalen in Neuville-Day lag er daar niemand meer.  Met de auto keerden we terug na eerst een ommetje te hebben gemaakt naar Vonckq waar een prachtig panorama over de vallei van de Aisne te bewonderen valt, via Roche, Attigny, Givry naar Ambly-Fleury waar we de auto aan de mairie zetten en met de fiets terug naar Attigny reden.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T    VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    9                97              9             433         02:40     87:00        14                  717            2418,9


    15-06-2017, 20:42 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 38 - Woensdag 14-06-2017 – Le Cesne – Neuville-Day

    Gisteren avond nog een terrasje aan Hotel - Restaurant “Le Charrue d’or” gedaan in de hoop er wifi te hebben maar dit is een hotel van de oude stempel dus zonder wifi.  Alles toch maar klaar gemaakt om een van de dagen te verzenden en dan zien we wel.

    Deze morgen waren we vroeg wakker, om O4:30 uur kwam de vuilkar alles opruimen van de markt van gisteren avond.  Dat ging gepaard met nogal wat lawaai zodus…. Niet wakker geworden van een koekoek hier! Te 08:30 uur wilden we vertrekken voordat die grote die hier gisteren avond voor ons komen liggen is gaat vertrekken.  Bij de controle van het oliepeil stelde ik vast dat dat weer hoger als normaal stond dus zal er weer water in de cylinderkop staan. De motor met een sleutel op de krukas enkele malen rond gedraaid en om het water langs de uitlaat weg te krijgen en daarna startte de motor weer.  Ik weet nog altijd niet langs waar dat water in de cylinderkop geraakt!  Was het misschien dat ik vergeten was de koelwaterkraan onmiddellijk dicht te draaien, ik weet het niet.


                   

    Waterval in sluis.           Enkele van de sluizentrap.                                            Ligplaats Neuville-Day.


    We konden dan toch vertrekken en maar goed ook want toen we bijna aan sluis 1 van de 19 die we vandaag moeten doen (de sluizentrap van Montgon – 19 sluizen op een afstand van 6 km)waren zagen we die grote achter ons aan komen.  Gezien de sluizen hier pas vanaf 09:00 uur werken moesten we nog 5 minuten wachten en toen was hij al bij ons.  Wanneer wij in de sluis lagen riep ik iemand die vooraan op de boot stond toe met de vraag hoe lang die boot was.  Gezien ik als antwoord kreeg: 25 meter, besloot ik dat hij er dan niet meer bij kon gezien de sluizen 39 meter lang zijn, en zette ik de sluis in werking.  Enkele ogenblikken later riep die man mij toe dat die boot maar 17 meter lang was maar dat was te laat, de deuren gingen al dicht.  Hij zal dan tien minuten moeten wachten en de volgende schutting moeten nemen.  We gingen dus vandaag helemaal alleen door de 19 sluizen tot Neuville-Day.  Voor sluis 7 moesten we een keer bellen omdat de deuren niet open gingen maar voor de rest ging alles super vlot.

    Terwijl wij na aankomst zaten te eten kwam die grote Nederlander aangevaren en hij ging verder bergaf.  We liggen dus voorlopig hier alleen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    19              88              6             424         3:35       84:20        7                  703              2416,3


    14-06-2017, 15:02 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 37 - Dinsdag 13-06-2017 – Malmy - Le Cesne

    Gisteren avond toen het begon donker te worden werden we vergast op een  schouwspel met twee uilen.  Eerst zat er eentje op de elektriciteitspaal langs de weg aan de overkant van de sluis.  Even later dook er een tweede op die zich op de hoek van de dakgoot van die woning zette.  Die laatste vloog enkele malen van de dakgoot naar het gazon voor de woning, pikte daar iets op en vloog terug naar de dakgoot. Er zaten hier gisterenavond veel motten en vliegende kevers.  Ik denk dat die daar telkens eentje te pakken had.  Na een keer of vier vloog hij iets verder achter het bedieningshokje van de sluis en kwam dan terug.  Dit herhaalde zich ook enkele malen en toen vlogen ze beide verder weg.  Toen het zo goed als donker was en ik eens terug buiten ging kijken vlogen ze allebei in de buurt rond.

    Deze morgen om 05:20 uur werd ik wakker van een koekoek die vlakbij zat te roepen.  Het geluid was zo intens dat die heel kort bij moet zijn geweest. 



                 

    De uil van Malmy.                  Kerkje Sauville.      Picknick in La Cassine.  De ruine van Château Madame Camion.


    Dat duurde een tijdje en toen stopte het.  Twee uurtjes later was hij opnieuw paraat en zweeg hij niet meer tot het verkeer op gang kwam.

    Gezien het vandaag weer heet zal worden zullen we eerst de auto in Le Chesne gaan zetten en dan terug fietsen om de boot op te halen.  Het is in de voormiddag beter om te fietsten als het zo heet is. We fietsten van Le Chesne richting Tannay tot aan het kanaal.  Hier hadden we deze morgen een geasfalteerd fietspad op de kanaaldijk gezien maar dat bleek maar een kilometer of twee door te lopen en toen werd het een graspad.  Aan de brug van de weg tussen Sauville en Tannay reden wij van het jaagpad af en volgden de gewone weg die zich over de heuvels en dalen slingerde tot in Sauville.  Hier staat een raar kerkje. Van hieruit fietsten we naar La Cassine. Onderweg reden we kilometers lang door een groot woud.  Het zijn hier bijna allemaal loofbomen.  In La Cassinne staat een ruine van het kasteel van Madame Camion.  Het moet, te zien op oude tekeningen en foto’s die hier hangen, vroeger een imposant kasteel geweest zijn voor die streek. Op het kasteeldomein staat nog altijd een zeer grote stellingtribune.  Deze stond er enkele jaren geleden ook al.  Op het domein worden openlucht voorstellingen en binnen enkele weken ook een concert gehouden.  We fietsten verder richting Vendresse en passeerden door Ambly en kwamen later aan in Malmy.


          

    Papaverveld.                      Romaans kerkje van Malmy.


    Na het middageten vertrokken we te 12:10 uur en net toen we los gooiden hoorden we aan het sluisgebouwtje de oliedrukpomp aanslaan. Na enkele ogenblikken werd het sein achter ons rood-groen.  Er was echter noch voor noch achter de sluis een boot te zien. En weer enkele seconden later sprong het sein op dubbel rood. Raar, gisteren toen wij hier om 12:10 uur voor de sluis arriveerde was dat net hetzelfde.  Ik dank dat hier in de programmatie van het systeem ergens een tijdfout geslopen is die steeds op 12:10 uur naar boven komt.  Gelukkig moesten wij nu de andere richting uit. Aan sluis S2-La Cassine lagen een Nederlands jacht en een Australiër met thuishaven Sydney.  Hier herhaalde zich hetzelfde als aan de andere sluis dus moesten wij weer bellen en een kwartier wachten. Eenmaal hierdoor richting laatste sluis bergop , sluis S1-Sauville.  Weer van datte, weer hetzelfde tafereel.  Eerst bellen en dan maar liefst 40 minuten wachten op hulp!  Het zit vandaag niet mee, heeft het er iets te maken dat het vandaag de 13e is ? Uiteindelijk kwamen we aan de kade van Le Chesne aan en hadden rechts achter de Bambino (Fr) nog een plaatsje.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    2                69              17           418         03:20     80:45        22                  696            2412,8

    13-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 36 - Maandag 12-06-2017 – Lumes - Malmy

    Deze morgen voor niets naar de bakker gelopen, bakker op maandag dicht, het zullen cracottes worden voor het ontbijt.  Na het ontbijt nog een waterbus voor de koffie gevuld en alles klaar gemaakt om te vertrekken. Twee boten zijn al vertrokken en de ene grote die hier gisteren lag toen wij arriveerden maakte zich ook klaar om te vertrekken.  Omdat we die graag voor zouden blijven aan de sluizen vandaag snel los gemaakt en vertrokken.  We moeten nog sluis S40-Dom le Mesnil doen en dan beginnen we aan het Canal des Ardennes met voor vandaag de sluizen S7-Meuse, S6-Pobnt a Bar, En S5-St Aignan.  We willen tot net voor de tunnel varen tot aan de picnickplaats aan de kom tussen deze sluis, sluis S4-St Aignan en de tunnel van St Aignan.  Gezien we alleen varen hebben we de sluizen voor ons alleen.  Aan S5-St Aignan kwam net een Nederlands jacht naar onder en toen wij daar boven kwamen kwam er nog eentje uit de tunnel.  Het kwam ons goed uit vandaag.  Aan de picknickplaats waren echter geen bolders voorzien. 


             

    Paddestoelenboom.            Tunnel St Aignan.                Ligplaats Malmy.               12e eeuws kerkje Malmy.     Château Rocanje.


    We hadden er wel gezien net voor sluis S5-St Aignan maar we wilden niet omdraaien en zijn dan maar door de tunnel verder gevaren.  Het is een korte tunnel van ongeveer 200 meter, je kan er zonder licht gewoon door varen.  De tunnel snijdt een grote bocht die de rivier de Bar maakt af.  Dan wilden we boven sluis S3-Malmy gaan liggen.  Hier is een lange graskade waar een viertal bolders staan aan een laad en losplaats.  Hier hebben we al eens gelegen en het was er goed en stil s’nachts. Aan deze sluis hadden we net om 12:00 uur een panne.  De sluis liep leeg, het licht sprong op rood-groen en dan op rood alleen. De deur ging niet open en we hebben dan ook nog eens mogen bellen.  Na de reparatie lagen we te 12:50 uur boven de sluis aan de kade met een lijn om een dikke bolder een andere aan een rotsblok van  een ton of 3 en nog twee lijnen aan een piket.


    Na het eten begonnen we aan onze fietstocht.  Door Malmy (vier huizen, een boerderij en een oud kerkje) naar Omnicourt (iets groter) dan bergop tot boven op de berg waar de tunnel doorheen loopt nast St Aignan.  Hier de brug over de sluis over en een grindweg langs de boszoom gevolgd tot de boerderij Beauregard. Verder naar Hannogne St Martin en naar Pont a Bar.  Van hieruit volgden we de Voie Verte terug langs Dom-le-Mesnil, Frize, Nouvion/Meuse en dan naar Lumes.

    Vanmorgen had ik gezien dat de weg afgesloten werd ter hoogte van de bakker.  Nu bleek dat er een door zwaarbewapende Gendarmen en Politie een afgebakende zone met zwarte schermen was gemaakt van een gedeelte van de straat.  Hier wordt vermoedelijke een wedersamenstelling van een misdaad, of een zwaar crimineel onderzoek gehouden.  Niemand kwam erdoor en wij moesten dan ook omrijden.

    Onderweg hadden wij een sms gekregen van Guy en Irene van de Adagio, een van de boten waar we vorig jaar 3 weken in Mouzon hadden gelegen, dat zij terug in Mouzon lagen.  Die hebben we deze morgen dan in Pont a Bar net gemist  toen wij op en zij van het Canal des Ardennes kwamen !  We zijn dan na het winkelen maar met de auto naar daar gereden om hen nog eens te zien .  Na het bezoek met de auto terug naar Malmy, gegeten en toen was het weeral bijna tijd om te gaan maffen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    6                67              19           401         04:05     77:25        21                  647           2409,4


    12-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 35 - Zondag 11-06-2017 – Joigny/Meuse _ Lumes

    Goed geslapen, niet te veel last gehad van het groepje jeugd dat in de buurt van de steiger een feestje met barbecue hield.  Deze morgen wakker geworden om 08:00 uur.  Op weg naar de bakker kwam ik de mobiele bakker tegen dus hoefde ik niet verder te gaan.  Na het ontbijt en een kleine opruimronde vertrokken we.  We hadden dadelijk sluis S44-Joigny.  Hier lag net een jacht om naar onder geschut te worden, de deuren bovenaan gingen net dicht dus dat gaat niet lang duren hier.


              

    Sluis Joigny/Meuse.              Kunst aan de sluis.             Brug over sluis Montcy.       Sluis Mézières.


    Hierna volgde op een dik uur sluis S43-Montcy.  Deze werkte in tegenstelling met vorig jaar toen we hier in een stortbui aankwamen en de sluis weigerde open te gaan, perfect.  Toen wij boven waren lagen hier twee jachten te wachten in tegengestelde richting.  Vervolgens volgde sluis S42-Mezières en daarna nog S41-Romery.  Hierna was het nog enkele kilometer tot de steiger in Lumes.  Gisteren lag het hier vol, hopelijk zijn er een paar vertrokken.  We hadden nog voldoende plaats helemaal aan het eind zodat we rustig lagen en toch de fietsen nog kunnen afzetten.  We lagen vast om 12:45 uur.  Na het aanleggen gegeten en daarna platte rust genomen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                61              19           382         03:30     74:00        0                  626              2405,3


    11-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 34 - Zaterdag 10-06-2017 – Monthermé – Joigny/Meuse

    Stralend weer vanmorgen met tussen de heuveltoppen hier en daar nog een nevelsliert. Enkele vroege vertrekkers zijn al weg en tijdens het ontbijt vertrekt ook de Tula (B) terug richting België. De schipper is een ex-militair die vroeger bij leger in Duitsland gestationeerd was en de filmproducties voor de Vox maakte.  Zij waren van plan naar Straatsburg te varen maar om reden dat er tussen sluis 1-Troussey en sluis 15 een stremming was wegens “te weinig debiet op de Maas om te schutten” en zij normaal daar de boot enkele weken wilden laten liggen, gaan zij terug varen en via Maastricht terug naar huis.  De baguette van gisteren werd “ververst” in onze oven en na het ontbijt vertrokken we richting Joighy/Meuse.  We moeten vandaag dan ook maar door één sluis namelijk S45-Lévresy. Een uurtje later arriveerden we daar en hadden de steiger voor ons alleen. De laatste dagen was het tussen Fumay en hier heel druk met bijna alle plaatsen in Laifour, Monthermé, Château Regnault en Joigny/Meuse bezet.  Ik denk dat dit komt door dat de Nederlanders die een vignet vanaf juni hebben zorgen dat ze tegen dan in Waulsort liggen en vanaf 1 juni allemaal gelijk doorkomen.


           

    Les 4 fils d’Aimont.                Château Regnault.                Twee spitsen aan sluis Joigny.                             Steiger Joigny/Meuse.


    Namiddag weer ons dagelijks fietstochtje van Lumes terug naar Joigny.  We hebben de auto in Lumes voor het gemeentehuis gezet en zijn langs de Voie Verte terug gereden. Tussen sluis Mezières en sluis Montcy kreeg ik een lekke band.  Even voordien waren we over een strook gereden waar nogal wat stukjes glas lagen  dus het verbaasde me niets.  De band werd geplakt maar de buitenband was zo ver afgesleten dat ik de buitenband van vooraan achteraan gelegd heb en de afgesleten band vooraan. Vooraan lijdt de band niet zo hard als achteraan dus zolang ik geen nieuwe vind zal het zo moeten gebeuren.  In Charleville hebben we dan toch een fietsenmaker gevonden en onderweg aan een picknickbank heb ik dan de banden gewisseld. Hopelijk komen we deze vakantie met die band door.  De fietspaden zijn hier meestal uitgevoerd in grove asfalt of scherp grind dus dat is wel sletig. 

    Net toen we aan sluis Joigny arriveerden kwam er nog een vrachtschip uit de sluis en beneden de sluis lag er nog een te wachten.  En de steiger lag vol, drie Nederlandse boten die we onderweg al een paar keer gezien hadden. En wij hadden gedacht dat wij vannacht hier alleen gingen liggen.  De schippers kenden de haven “De Meerpaal” en een ervan had enkele jaren geleden bij ons in De Blauwe Reiger gelegen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    1                57              10           363         01:45     69:50        19                  626            2401,8


    10-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 33 - Vrijdag 09-06-2017 – Monthermé

    Deze nacht heeft het heel hard geregend, we zijn er een paar keer van wakker geworden.  Nu regent het met momenten ook nog serieus, hopelijk gaat dat niet de hele dag door gaan.  Volgens de buienradar zou het rond 13:00 uur droog en zonnig moeten worden en de hele dag duren, ik ben benieuwd.  Toen we rond de middag begonnen te eten klaarde het zowaar op, de zon kwam er door en inderdaad, het heeft van de hele dag niet meer geregend. Die voorspellingen komen eigenlijk wel goed uit. Na het eten hebben we ons klaar gemaakt om de fietstocht te gaan maken die ik gisteren begonnen was.  Uit voorzorg hebben we wel onze regenkleding en onze poncho mee genomen.  We gaan dus de Trans-Semoysienne fietsen. Het fietspad loopt over de bedding van een oude spoorlijn die tot de huidige gemeente Haute-Riviéres liep.  Het was een smalspoor spoorlijntje dat goederen en personen vervoerde.  Langs de spoorlijn liggen de volgende dorpen: Tournavaux, Haulmé, Thilay, Nohan, Newet, Failloué en Sorendal.  En al die gemeenten stonden oude staalverwerkende fabriekjes. Veel van de fabriekjes waren blijkbaar kleine familiebedrijfjes waarbij achter de woning in kleine gebouwtjes allerlei onderdelen voor gereedschappen voor het dagelijks gebruik en voor gebruik de bosbouw gesmeed werd op kleine smidsevuurtjes.  Nu zijn er nog enkele fabrieken die bouten en moeren fabriceren.


           

    Semoy.                             Oude spoorbedding.          Camping in Haulmé.          Klaterend beekje.               Zicht op Thilay.


    In Haulmé vind je langs de weg hier en daar oude machientjes die gebruikt werden, onderandere voor het maken van kettingschalmen, scharen, en kleine persen.  Het spoorlijntje slingert zich op ongeveer tien meter boven het niveau van de Semoy tegen de heuvel omhoog.  Het gaat gestaag maar langzaam omhoog.  In de Semoy liggen hier kleine stroomversnellingen.  Het is een leuk riviertje in een leuk dal.  Net voor Nohan wijkt het traject van het fietspad af van de oorspronkelijke bedding, vermoedelijk omdat het verder privébezit is.  Hier gaat het plots strek omhoog.  Er staat een bord met de waarschuwing dat het volgende deel 18 % stijgt !.  En inderdaad, over een afstand van een kleine kilometer gaat het steil omhoog.  Wij moeten van de fiets af en zelf dan is het nog zwaar.  Boven op de berg, we snijden hier een bocht in de Semoy af, ligt de ruine van het Château de Linchamps.  Het is een oude vesting waar niet veel meer van over blijft.  Na deze top gaat het ongeveer anderhalve kilometer aan 12 % omlaag.  Vol in de remmen hier met een zeer steile wand aan onze rechterzijde.  Beneden komen we in Newet en we rijden door tot Failloué.  We zijn ondertussen 17 km ver en het is tijd om een welverdiend terraske te doen voor we aan de terugweg beginnen. Het enige terras is dat van het Hotel des Ardennes.   De terugweg gaan we voor een deel over de gewone weg doen zodat we die lange steile helling kunnen omzeilen.  We fietsen dus door de dorpen die ik hierboven genoemd heb maar dan in omgekeerde volgorde.


            

    Brug van 1900.                  Enkele machines die hier gebruikt werden.


    In Naux ligt een brug over de Semoy die volgens een informatiepaneel de originele brug is die in 1900 (!) gelegd is om de mensen van dat dorp toegang te geven tot de spoorlijn.  Het is een passerelle van ongeveer 1,5 meter breed en volledig geklonken, er mogen alleen voetgangers en fietsen over. In Thilay nemen we dan terug “het spoor” van het spoorlijntje terug op.  In Haulmé ligt een hele grote camping langs de Semoy, het terrein is ongeveer een halve kilometer lang, er staan enkele tenten, verschillende mobilehomes, stacaravans en er zijn een aantal chalets die verhuurd worden.  Er is een klein zwembad en er zijn enkele grote chalets voor groeps-accomodatie.  Ik denk dat hier zelfs ruiters overnachten gezien er enkele stallingen zijn en wij geen paarden zien lopen.  Er zijn tussen onze eerste passage en nu blijkbaar heel wat caravans en mobilehomes bij gekomen, het weekend gaat beginnen zeker. Zondag is hier in de buurt een wedstrijd van montainbikers gepland, overal waar we passeren zijn bordjes en linten gespannen. De parcours gaat op sommige plaatsen steil dwaze snelheden worden genomen.  Uiteindelijk komen we terug in Monthermé aan.  We hebben er mooi ritje van 35 km door een zeer mooi dal gedaan.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                56              0             353         00:00     68:05        35                  607            2399,9

    09-06-2017, 20:32 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 32 - Donderdag 08-06-2017 – Laifour - Monthermé

    Voor de verandering zijn wij eens als eerste vertrokken, dat gebeurt niet zo vaak. We gingen ook alleen en zonder technische problemen door sluis S47-La Commune. Vervolgens richting S46-Monthermé.  Hier kwam net een jacht naar onder zodat wij zonder wachten de sluis in konden.  Hier bleef aanvankelijk de benedendeur weer redelijk lang op een kier staan tot het water in de sluis gelaten werd en de deur door de oplopende waterdruk binnen in de sluis dicht geknald werd.  Deze sluis heeft een hoger verval dus duurde het iets langer tot we boven waren.


         

    Zicht op Monthermé van op het uitzichtpunt “ Le rock de 7 heures” met het pad ernaar toe


    Eenmaal boven zagen we dat een van de boten die in Laifour bij ons gelegen had ook gearriveerd was.  Van hieruit varen we door een stukje “kanaal” dat gelijk loopt met de Maas tot aan de barrage van Monthermé waar we weer door de portes de garde moeten en zo terug op de rivier komen.  Nog een grote bocht in de vallei en daar ligt Monthermé waar we gaan aanleggen. Na het eten gaan we weer proviand binnen doen en later in de namiddag de auto verder zetten en de fietstocht maken van Joigny/Meuse terug naar Monthermé.  De fietstocht terug langs de oevers van de Maas was een makkie, in grote lijnen lichtjes bergaf en dan nog een lekkere wind in de rug.  Na onze terugkomst eens naar het Bureau de Tourisme geweest voor wat informatie en dan nog een ritje gaan maken langs de oevers van de Semois.  Hier hebben ze nu een mooi fietspad aangelegd, La Trans-Semoysienne – Voie Touristique.  Een drie meter brede vlakke geasfalteerde strook die afwisselend de linker en de rechteroever van de rivier volgt en dus lichtjes bergop de Semoy stroomopwaarts volgt.


            

    L’Abbaye de Laval-Dieu langs de Semoy, verschillende rotsformaties.                  Blok vol kleine kwartskristallen.


    Ik heb dit fietspad gevolgd tot aan het volgende dorp Tournavaux op vijf kilometer van Monthermé.  Misschien zullen we het fietspad morgen eens helemaal afrijden tot Failloué-Sorendal bijna aan de Belgische grens richting Bouillon.


    Vanavond zijn we nog een pizza gaan eten in de zaak L’Antalya.  Het was er heel lekker en ook nog een “lekkere” prijs. (2 pizza’s 30 cm dik van smeer, dun van leer, 2 glazen rosé en 2 blikjes sprite voor 23 €) We hebben moeten eten om hem op te krijgen !. Tijdens ons verblijf op dat terras reden de pizzaboys af en aan om de bestellingen weg te brengen.  Dit lijkt mij een florerende zaak.  Nadien nog op zoek gegaan naar een wifi-verbinding maar dat blijkt alleen te kunnen in hotel “Les Boucles de Meuse”.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    2                56              11           353         01:30     68:05        23                  572            2399,9

    08-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 31 - Woensdag 07-06-2017 – Laifour

    Annie is jarig vandaag ! Deze morgen al om 07:15 uur het eerste berichtje van tante Mariette gehad. Wij dachten dat het winkeltje naast het cafétje gesloten was, dit was twee jaar geleden toch niet open toen wij hier passeerden, maar nu blijkt het terug open te zijn. Tijdens het ontbijt en later tijdens onze fietsrit kreeg Annie het ene telefoontje en berichtje na het andere.

    Deze morgen zijn de drie boten die hier gisteren zijn komen bij liggen vertrokken.  Wij zijn dan naar voor doorgeschoven zodat we straks satteliet-verbinding hebben voor de TV.  Op de plaats waar we gisteren lagen stonden er natuurlijk weer een paar grote bomen in de weg!.  Tijdens onze fietsrit van Monthermée terug zagen wij de boten die deze morgen vertrokken waren onderweg richting Monthermée.  Eenmaal terug in Laifour aangekomen lag er een klein bootje achter ons en een half uur later arriveerden er nog 2 Nederlanders. Later nog de Clindus (Nl) een hotelboot die wat moeite had om hier nog aan te leggen.


              

    De jarige.                           Ligplaats Laifour.             Onderweg tussen Laifour & Monthermée.


    Het ligt hier nu weer zo goed als vol. Namiddag de fijne was gedaan met ons mini-wasmachientje en die hangt nu te drogen in de toch wel strakke wind.  We hebben wat regenbuien gehad maar nu is het al een hele tijd droog en zonnig maar winderig.  Ondertussen geprobeerd om te skypen maar dat lukt hier niet zo goed.  We zitten hier weer “op den buiten”


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                54              0             342         00:00     66:35        12                  549            2398,3

    07-06-2017, 18:13 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 30 - Dinsdag 06-06-2017 – Fumay - Laifour
    Het heeft deze nacht flink wat geregend en hard gewaaid.  Toen we wakker werden waaide het nog hard, de vlaggen flapperden nogal aan de stok. Wanneer Annie naar de bakker was is er nog een hoosbui uitgevallen.  Gelukkig was er onderweg net een plaatsje om te schuilen. Wij vertrokken na het ontbijt als eerste.  De twee grote boten die gisteren nog aangekomen zijn zullen hier vandaag wel blijven liggen denk ik.  De schipper van het jacht Troubadour (NL) was zijn waterslang aan het opbergen toen wij vertrokken, mogelijk gaat die straks ook vertrekken.  Om 10:20 uur zijn wij vertrokken.  Vandaag moeten we door de sluizen S52-L’Ulf, S51-St Joseph, S50-Revin en de tunnel van Revin.  Aan de eerst sluis ging alles normaal.  Aan de tweede gingen de deuren maar op een kier open en toen ging het oranje lichtje al uit.  Het ging nog twee maal aan en uit en even later bleef het aan en gingen de deuren toch open.  Toen we binnen waren en de sluis in gang wilden zetten kwam er in de deuren geen beweging.  Na 5 minuten wachten naar boven geklommen en op de muurtelefoon aan het sluishuisje gaan drukken.  Er werd ons gezegd dat er onmiddellijk iemand ging komen.  Ondertussen was de Troubadour ook aan de sluis aangekomen maar die kwam niet binnen gezien het sein op dubbel rood (sluis buiten gebruik) stond.  Dat had ik nog niet gezien en zwaaide hen toe dat ze maar mee moesten en wij hebben ons dan een bolder vooruit gelegd zodat hij wat plaats had.  Het is een ouder koppel en de vrouw bleef vooraan op de boot staan met een touw in haar handen maar daar deed ze niets mee.  Ik ben dan maar terug naar boven geklommen en heb het touw aangenomen, rond de bolder gelegd en het eind terug gegeven.  Ik ben dan terug naar onze boot gegaan en later, bij het opschutten hoorden wij plots de schipper langdurig met zijn boegschroef werken.  Het bleek dat de vrouw het touw gewoon had aangenomen en niet goed vast gemaakt had !.


             

    Het smalste huisje van Fumay ? Tunnel Revin. Maas thv Laifour. Spoorbrug. Schuilen onder een brug.


    Het eind van het touw was tussen de boot en de sluismuur terecht gekomen.  Na het verlaten van de sluis wilden zij ons graag voorbij en voeren weg.

    Toen we aan de laatste sluis kwamen waren de deuren dicht, het sein stond op rood-groen zonder dat wij de afstandsbediening gebruikt hadden en we zagen de vrouw boven op de sluismuur staan.  Het duurde heel lang eer de boot boven was.  Toen zij eruit waren en de sluis leeg was konden wij binnen en naar boven. In deze sluis zijn bijna geen punten waaraan je de boot kan vastmaken.  Wij zijn dan ook maar zonder de boot vast te maken naar boven geschut.  Het gaat hier toch heel langzaam.  Eenmaal door de sluis moesten we nog door de tunnel en daarna stroomafwaarts onder de brug door naar de jachthaven van Revin.  Hier lag alles vol ! Er lagen er zelfs dubbel.  De laatste weken bijna geen boot gezien en hier ligt alles keivol.  We zijn dan maar verder gevaren naar Laifour en hebben daar achter de Troubadour aangelegd.

    Gezien we gepland hadden van in Revin te stoppen om de was te doen zijn we met de was dan maar met de fiets terug gereden (ondertussen nog een flinke hoosbui gehad, gelukkig net onder een brug kunnen schuilen), daar de was gedaan, gewinkeld en dan met de auto terug gereden. Ondertussen zijn er nog een Duits jacht en een Nederlandse tjalk (of zoiets) aangemeerd.  Een zeilboot wou hier ook nog komen liggen maar die zijn doorgevaren naar Revin.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    5                54              21           342         4:55       66:35        11                  537           2398,3


    06-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 29 - Maandag 05-06-2017 – Fumay

    Deze morgen naar de bakker en dan terug naar Olloy voor het ontbijt.  Tijdens het ontbijt kwam de campingbeheerder al informeren of alles al opgeruimd was omdat de chalets om 10:00 uur moesten omruimd zijn.  In de documenten die hij bij aankomst had gegeven stond echter dat het uitchecken tussen 10:00 en 11:00 uur moest gebeuren.  We hebben dan na het ontbijt alles opgeruimd en te 10:55 uur waren we allemaal buiten.  Wij hebben dan afscheid genomen van de mannen.  Die zijn dan richting thuis gereden en zouden onderweg nog ergens aan een meer stoppen om de kinderen nog te laten spelen.  Oma had het een beetje moeilijk toen zij vertrokken.


           

    Fietspad Revin – Fumay.      Generatorturbine,               toevoerkanaal,                   nieuwe stuw in aanbouw ipv “naaldenstuw”


    Wij zijn  terug gereden naar Fumay (We kennen de weg zo onderhand wel een beetje) en zijn na het middageten de auto naar Revin gaan doen en met de fiets weer terug gereden.  Op juist een uur waren we terug en hadden toen 14,8 km gedaan over de Voie Verte aan de overkant van de Maas.  Aan de stuw aan sluis St Joseph waar ze van vorig jaar aan het werken waren werd momenteel nog hard gewerkt.  Hier worden ook twee generatorsets ingebouwd, die liggen klaar om in het omloopkanaal te worden geplaatst.  Boven in de torenkraan zit de persoon die volgens mij het leukste jobke om die werf heeft. Hij heeft mooi overzicht en moet alleen maar werken als er een onderdeel moet verplaatst worden om als er een bakje (groot bakje!) beton van de betonmolen naar het werkterrein moet verplaatst worden.  Namiddag gaan we een beetje luieren (en uitrusten van het weekend natuurlijk).


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                49              0             321         00:00     61:40        15                  526            2393,2


    05-06-2017, 20:13 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28 - Zondag 04-06-2017 – Fumay

    Na het bezoek aan de bakker naar Olloy.  Daar waren ze nog niet allemaal boven water!. Een kwartiertje later was de lange tafel weer gedekt en smaakten de croissants, de chocoladekoeken en de baguettes weer zoals het moest.   Die bende krijgt wel wat weg gewerkt.  Na het ontbijt zijn we naar TerrAltitude gegaan.  Het is een adventurenparkt waar je een deadride van op een hoogte van 110 meter met een lengte van 1100 meter, een paar hoogteparcours voor kinderen, en een paar voor volwassenen maken.  Het is er niet druk, toch niet zo druk als wij voor zo een verlengd weekend hadden verwacht.  Er kwam wel ongeveer om de vijf minuten iemand door de lucht boven onze hoofden gezoefd. Als je het van beneden ziet lijkt het veel “erger” dan zoals later bleek van bovenaf. 

    Voor mij, en volgens nog enkelen, viel het eigenlijk een beetje tegen, ik had het spannender verwacht.  Je krijgt beneden de uitrusting aan gesjouwd, je gaat met acht in een landrover over een pad (echt een pad hé, je kan dat nog geen karspoor noemen) van 2,7 km naar het punt van vertrek. Achteraf zou blijken dat de rit er naartoe veel spannender zou zijn dan de afdaling later.  Je gaat dan tot op het plateau waar de kabel vertrekt.  Als het jou beurt is ga je op dat platform staan en wordt het  frame op de kabel gehangen en wordt je er met je harnas aan vastgemaakt.  Je ligt dan op je buik in het harnas en je moet je voeten achteruit duwen tot je gestrekte benen hebt en dan lig je pas goed.  Iedereen krijgt tussen de draagriemen van je harnas een driehoekig zeiltje dat afhankelijk is van je gewicht. 

    Hoe zwaarder je bent, hoe groter de driehoek om je iets harder af te remmen. Iemand die een grotere massa heeft gaat sneller naar beneden.  Als je later onderaan aankomt wordt je afgeremd door een “vangkabel” die zoals op een vliegdekschip een jachtvliegtuig afremt.   Die rem moet natuurlijk ook afgesteld worden naargelang het gewicht van de persoon.  Daarom geeft het personeel, telkens als een  nieuwe klant gaat vertrekken die zijn gewicht met een radio door naar de “remmer” onderaan.   Het is wel een sensatie als je het over een grote bocht in de Maas, over de sluis naar benden zoeft. 


              

    Op de hindernispiste.


    Later zou blijken dat een van ons gefoeterd had en had gezegd dat hij 20 kg zwaarder was dan hij eigenlijk is om zo een groter zeil en een kleinere snelheid te verkrijgen.  Hij had dan ook aangedrongen om als laatste te vertrekken maar toen hij onderaan aan kwam “viel hij door de mand”, we hadden het gemerkt.

    Ondertussen hadden de kleinsten nog enkele malen hun hoogteparcours gedaan, voor de ene was het iets makkelijker (en plezanter) dan voor de andere maar ze hebben het allemaal afgemaakt. S’Avonds zijn we naar Mariembourg gereden naar een gewezen brouwerij, nu grill restaurant waar we gisteren gepasseerd waren en waar het heel druk was.  Hier hebben we lekker gesmuld en na het eten konden de kinderen nog in de speeltuin.  S’Avonds laat, toen de kinderen naar bed waren hebben we nog een achterafje gedronken op de camping.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                49              0             321         00:00     61:40        0                  511             2393,2


    04-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27 - Zaterdag 03-06-2017 – Fumay

    Na het ontbijt zijn we met de stoomtrein Mariembourg-Treignier gaan rijden.  Het is een traject dat 40 minuten duurt en dat je van aan het station van Mariembourg naar het eindstation Treignier brengt. Het voert je door drie dalletjes en je rijdt erbij door een lange tunnel.  De lijn passeert ook in het dorpje Olloy sur Virion waar de camping is.  Op de overwegen met een van de personeelsleden uitstappen en het verkeer er manueel laten stoppen,  er zijn geen slagbomen of lichten, pure nostalgie.  In Treignier is  het spoorwegmuseum gevestigd.  Dat hebben we dan ook bezocht. 


            

    Het ontbijt met de hele bende.                              Er is er eentje jarig……..      


    Er staan wel een groot aantal lokomotieven en rijtuigen in een grote mooie loods.  Het museum ziet er leuk uit en je hebt treinen en uitrustingstukken van meerdere landen en voor de kleinsten leuke opstellingen met miniatuurtreinen. Eigenlijk hadden we wel graag iets langer gebleven maar we hadden maar twee treinen terug en de laatste zou pas twee uur later terug rijden en dat zou wat laat uitvallen. S’Avonds hebben we met z’en allen aan de aan mekaar gezette tafels spagettiavond gehouden. 


         

    Station Mariembourg.                                                  In het spoorwegmuseum in Treignier.                                          Hoe werk dat nu ?


    Toen de kinderen slapen waren nog een tijd samen gezeten tot slaaptijd.  We konden weer blijven slapen zoals gisteren maar ik deze nacht eigenlijk eens terug naar de boot die we in Fumay hadden liggen. We zijn daar gaan slapen dus.  In het naar ginder rijden zagen we vier everzwijnen en een hert langs en of de weg over steken.  De weg loopt hier dan ook op en neer over steile hellingen en door een zeer dicht beboste streek net op de grens van Belgie en Frankrijk. Het wild is hier volgens mij nog echt “wild”.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                49              0             321         00:00     61:40        0                  511              2393,2


    03-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26 - Vrijdag 02-06-2017 – Vireux-Wallerand - Fumay

    Na het ontbijt vertrokken voor de 14 km naar Fumay.  Hiervoor moesten we door sluis S55-Montigny, S54-Fepin en S53-Vanne-Alcorps.  Na ons vertrok de Cirrus ook maar toen wij aan de eerste sluis kwamen en vroegen of hij met ons de sluis in wou zei de schipper dat hij wel zou wachten gezien hij in de volgende sluis water wou indoen.  Later bleek dat hij zich had vergist van sluis.  Toen wij de sluis uit gingen bleken de deuren bovenaan te blijven open staan. Toen wij de bocht om gingen bleek dat nog altijd te zijn maar toen ik de schipper opriep antwoordde hij dat hij al naar het VNF gebeld had.  Bij het verlaten van het stukje kanaal na die sluis kruisten wij net de spits Jason (NL) net de portes de securité ter hoogte van de barrage.  Die volgeladen spits moest in het midden blijven dus die zal de Cirrus nog ergens moeten kruisen.   Wij gingen zonder moeilijkheden door de drie sluizen en arriveerden aan een lege steiger in Fumay waar we dus het volgens ons beste plaatsje konden innemen. Een uurtje later kwam de Cirrus aangevaren en ging voor ons liggen.  Wij zijn dan met de auto naar de supermarkt die hier achter de berg in de stad ligt gereden en de schipperse van de Cirrus is op onze uitnodiging om mee te rijden graag ingegaan.


       

    Ochtendparade voor de deur.                     Haybes.                                                 Fumay.


    Ik moest nog een smoes verzinnen om Annie mee te krijgen met de auto om een rondrit te maken en om zogezegd ergens tegen 19:00 uur in de buurt van Olloy sur Virion te geraken.  De kinderen hadden namelijk afgesproken om voor de 60e verjaardag van Annie daar enkele chalets en een staanplaats voor een mobile home te huren zodat we er een leuk weekendje van konden maken.  We hebben dan namiddag een toer gemaakt waarbij we aan een groot meer kwamen ten zuiden van Revin kwamen en hebben daar een picknic gehouden.  De timing was bijna goed, alleen hadden de kinderen wat vertraging opgelopen en zouden ze een kwartier later aankomen op de camping, dus kwam het goed uit dat ik net toen we kort bij Fumay waren om naar Olloy te rijden een smsje kreeg en we nog net zijn gaan douchen in de capitainerie om dan naar daar te vertrekken.  Onze aankomst was net op tijd, de kinderen stonden nog op de parking voor de receptie toen wij de hoek omreden dus de surprise was geslaagd.

    We hebben met z’en allen alle tafels en stoelen aan mekaar gezet en gegeten. Alleen het weer begon stokken in het wiel te steken, het begon wat te regenen.  Gelukkig konden we onder de luifel van de mobile home van onze Koen schuilen. 


    SL/D          Sl/T       VKm/D       VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    3                49              14           321         02:20     61:40        14                  511           2393,2


    02-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25 - Donderdag 01-06-2017 – Vireux-Wallerand

    De bakker hier vlakbij heeft lekkere baguettes. Voormiddag het reisverslag en de blog bijgewerkt en in het Bureau de Tourisme met de wifi gaan verzenden. Dan gaan we namiddag de auto al in Fumay zetten en fietsen de 14 km terug, zo hebben we morgen namiddag al de tijd moesten de kinderen en kleinkinderen langs willen komen.  Hier kort bij is een  nieuwe intermarche dus de auto hadden we hier toch niet nodig.  In de zon is het weer goed heet, goed dat er een windje waait en af en toe een wolkje voor de zon schuift zodat het draaglijk blijft.  Straks ook nog de watertanks bijvullen zodat dat ook weer gedaan is en we weer verder kunnen.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    0                46              0             307         0:00       59:20        14                  497            2390,8



    01-06-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24 - Woensdag 31-05-2017 – Heer Agimont – Vireux-Wallerand

    Na het ontbijt te 09:45 uur vertrokken.  Dadelijk aan de eerste sluis van Frankrijk op de Maas, S59-Quatre Cheminées, waar je een vignet moet kopen (als je er nog geen hebt natuurlijk). Na enkele minuten wachten konden we er in en naar boven. Van hieruit ging het  naar Givet.  Onderweg hoorden we het passagiersschip Charlemangle (de boot waar we vorig jaar bij onze terugkomst zo lang moesten wachten voor de tunnel van Ham gezien ze voor deze boot het waterpeil op dat pand met een halve meter moeten laten zakken omdat de boot anders met het dak tegen het tunneldak botst) de sluis oproepen dat ze in Givet vertrokken waren. Oef, die gaan we dit jaar al niet tegen komen bij de tunnel bij ons vertrek. Aan sluis S58-Trois Fontaines werd de deur onmiddellijk opengezet en de touwen met een pikhaak aangenomen.  Eenmaal hier boven moesten we door de tunnel van Ham (556 meter lang) en daarna aansluitend door sluis S57-Ham. Door de twee sluizen en de tunnel snijden wij een hele grote meander in de Maas met enkele stroomversnellingen af en overbruggen we een niveau van ongeveer 6,4 meter. Hier is het zalig varen, een traag stromende (dit jaar toch in tegenstelling met vorig jaar) brede slingerende rivier met aan een zijde beboste hellingen met af en toe een oude carrière en aan de ander kant heuvelachtig terrein met enkele dorpen. Ter hoogte van Aubrives staan op de oever een rij grote witte beeldhouwwerken.  Vervolgens komen we aan sluis S56-Mouyon.  De vernieuwde barrage met een kleine waterkrachtinstallatie waar vorig jaar nog hard aan gewerkt werd is afgewerkt en in gebruik genomen.


          

    Ecluse 4 Cheminées. Fort Givet met de rookpluim van Chooz. 1e Tunnel – Givet.  Chooz en centrale.


    Vroeger stond het een oude barrage die uitgevoerd was met houten palen die allemaal tegen mekaar in een metalen gebinte gezet werden en die met de hand in en uitgenomen moesten worden wat een gevaarlijk werkje was. Na deze sluis was het nog een viertal kilometer tot aan de kade van Vireux-Wallerand.  Hier lagen 4 jachten maar er is hier nog plaats genoeg. We lagen vast te 12:45 uur.


    Terwijl wij ons na het eten klaar maakten om de gaan fietsen arriveerde nog een Belg uit Antwerpen.  Onze fietstocht bracht ons terug tot Heer waar we de auto gingen ophalen.  Op het bureau de tourisme ontvangen we een folder van de nu blijkbaar afgewerkte Voie Verte tussen Givet en Mouzon. (Ja daar waar we vorig jaar 3 weken vast gelegen hebben met hoog water)  Hoe het momenteel verderop is weten we natuurlijk nog niet.


    SL/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                46              15           307         3:00       59:20        21                  483            2390,8

    31-05-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs