Dag 144 â Woensdag 04-10-2017 â Klein Willebroek (Ryac)
Voormiddag wat gelezen en kruiswoordraadsels
ingevuld.Namiddag een fietstocht van 32
km gemaakt op het fietsknooppunten netwerk.We staken de Rupel over naar Boom en dan via Niel, Schelle en Noeveren
naar het voetveer van Schelle-Wintam waar we de Rupel over staken.
Vrouwe Nele.Oude steenbakkerij te Noeveren.Voetveer Schelle.Kasteel
dUrsel te Hingene.
Vervolgens over de sluisdeuren van sluis Wintam via de
Scheldedijk tot aan de Notelaar.Vervolgens naar het domein dUrsel in Hingene, de wijken St Margaretha,
Eikenvliet naar Ruisbroek en dan via Willebroek terug naar Klein
Wuillebroek.De dorpskern van Noeveren
is een beschermd dorpsgezicht waar nog de autentieke gebouwen staan van een
steenbakkerij.
Kunst in het park. Het oude
fabriek van De Naeyer in Willebroek.
Eenmaal Noeveren voorbij wordt het helemaal groen en aan
de zuidkant van de Rupel rijdt je door een streek die doorkruist wordt door
verschillene beken en waar nogal wat vijvers zijn.
Dag 143 â Dinsdag 03-10-2017 â Branst â Klein Willebroek (Ryac)
We zijn te 08:45 uur met afgaand water vertrokken en
zullen dus rond 10:00 uur met laag water te Wintam arriveren.Onderweg twee beroepsvaart gekruist en ter
hoogte van Moerzeke een baggerkonvooi tegen gekomen.Toen we te 10:00 uur aan Wintam arriveerden
moesten we een kwartier wachten en ondertussen kwam de Magnifique er ook aan
maar die ging rechtdoor richting Antwerpen.Voor de sluis van Wintam, in de vaargeul, lag de Follow Me zijn baantjes
te trekken om de vaargeul open te houden en moesten we voor de groene boei
stroomopwaarts wachten tot de sluis open ging.We konden alleen naar boven en daarna werd de sluis met afvaart volgestuwd.We wilden eerst aanleggen aan de
passantenkade ter hoogte van Ruisbroek maar daar hebben ze verticale dikke
balken tegen de kade geplaatst en daar kunnen we dus niet gaan liggen.We zijn dan maar doorgevaren naar RYAC in
Klein Willebroek waar we twee nachten blijven liggen.
Sunrise op de Schelde. Temse. Dit kan een
leuk opknappertje worden.
We lagen te 11:30 uur vast en konden nog net in het
havenkantoor terecht.
Na het middageten ben ik met de trein van Boom naar Gent
gereden om de auto op te halen terwijl Annie in Boom eens rondging.Ik had geluk deze keer met de treinen.In het station van Boom was ik net op tijd om
nog snel een ticket te nemen en kon ik dadelijk naar Antwerpen.Op de trein op internet naar de
dienstregeling gezocht en bleek dat ik in Berchem 14 minuten later een
aansluiting had naar Gent St Pieters. Daar bus 67 genomen naar de
Ghelamco-arena en een tiental minuten te voet naar de YH Merelbeke. Ik
arriveerde om 15:30 uur aan de auto en was na het ophalen van mijn fiets te 16:45
uur terug aan de boot.Heel wat sneller
dan enkele weken geleden tussen Reims en Chalons-en-Champagne !
Na het avondeten hebben we nog een fietstocht van een 15
km gemaakt in de buurt.
Dag 142 â Maandag 02-10-2017 â Dendermonde â Branst
Voormiddag naar de winkel en de markt geweest, terrasje
gedaan en terug naar de boot. Iets voor de middag kwam het passagiersschip, de
Magnifique, onze ligplaats voorbij gestoven.Gisteren in de sluis had die boot zijn (blijkbaar kantelbare)
schoorsteen plat liggen maar nu stond die recht en het scheelde zo te zien maar
een haar of die kwam tegen de onderkant van de brug terecht. Rond 14:30 uur
zijn wij dan vertrokken richting Wintam.In het begin was de stroming eigenlijk nogwat sterk zodat we maar 5 km/uur gingen maar
naargelang we verder vorderden kwamen we dichter bij het hoge tij en werd de tegenstroming
minder om een goed half uur later mee te gaan en toen gingen we terug goed
vooruit.We kwamen nog twee grote
vrachtschepen tegen onderweg en dat was het.Het passagiersschip lag later toen wij voorbij St Amands kwamen daar
aangemeerd.
Steiger Dendermonde. Kraan op Dender.Oeioei oef.St Amands.
Rond 17:30 uur arriveerden wij in Branst en hebben daar
maar aangelegd gezien we anders misschien in het half donker door Wintam
moesten.We varen morgen wel
verder.Na het eten zijn we bij Zates
(het café waarin opnames werden gemaakt voor de TV serie Stille Waters) iets
gaan drinken.Je moet hier liggeld
betalen maar je krijgt voor het bedrag van het lidgeld een drankkaart en zo
kost het je eigenlijk niets. (Wij hebben de drankkaart niet op gekregen !). Het
was er wel ambiance ! Er zat een groep vrienden die er weg mee konden en hoe
later het tijdstip hoe plezanter het werd ! Het cafe bestaat al meer dan 175
jaar en wordt nog steeds uitgebaat door de nazaten van de stichter ervan.Als je hier in de zomer komt kan je hier
naar het schijnt over de koppen lopen. De waterportclub van Bornem Branst
(waterski en snelle boten) heeft hier haar clubhuis.
Dag 141 â Zondag 01-10-2017 â Merelbeke - Dendermonde
We hebben besloten toch maar deze namiddag te
vertrekken.We zouden anders te lang
tegen stroming hebben moeten varen.Het
hoogtij zat op een slechte moment deze morgen.We hebben eerst deze middag nog gegeten en zijn te 13:30 uur vertrokken
naar sluis Merelbeke. Daar moesten we een half uur wachten gezien de sluis momenteel
om het uur draait in verband met de lage waterstanden. Eerst ging een
Nederlands vrachtschip de sluis in en toen kwam er nog een Brits
passagiersschip aan gevaren dat er eerst in moest.
De Magnifique. Net buiten sluis Merelbeke.Nieuwe voetbrug in aanbouw in Wetteren.
Dan was het onze beurt en in de verte kwamennog twee jachtjes aangevaren waar op gewacht
werd.Het passagiersschip moest in de
sluis water bunkeren en toen wij onder waren bleef die in de sluis liggen en
konden wij allemaal vertrekken.Wij
bleven achter het vrachtschip dat eenmaal voorbij Melle gas gaf en langzaam
vooruit liep. Wij hebben de twee snelle jachtjes ook maar voorbij laten lopen,
die gaan toch sneller dan wij. Eerst hadden wij anderhalf uur de stroming tegen
maar toen keerde het tij en maakten we meer vaart. Halverwege Dendermonde
liepen we nog een Franse Pousseur voorbij die ondanks de stroming mee maar 8
km/uur ging.Toen wij voorbij de bochten
van Zele waren zagen we de twee snelle jachtjes aan bakboordzijde langzaam
vorderen en toen wij dichter bij kwamenbleek dat de ene de ander op sleep had.Omdat ze zo traag vooruit gingen heb ik gevraagd wat er aan de hand
was.Het bleek dat eerst de achterste
boot zijn motor vastgelopen was en nadien die van de voorste boot ook.Deze had wel een kleine buitenboordmotor maar
dat ging heel langzaam vooruit.Op mijn
aanbieding om hun tot steiger van Dendermonde te slepen gingen ze niet in en
toen zij dat aanbod afwezen wij zijn dan maarverder gevaren.Toen wij een half
uurtje vast lagen kwamen ze aan de steiger aan.Het zijn mensen die aan de steiger van Zates in Bormem liggen en zij
gingen morgen de boten met de trailer komen halen.Wij hebben vanavond nog wat TV gekeken.
Dag 140 â Zaterdag 30-09-2017 â Gavere - Merelbeke
Te 10:30 uur vertrokken na de passage
vrachtschip Piet Hein (NL). Toen we bijna aan de Ringvaart van Gent waren
werden we opgelopen door een groot leeg vrachtschip dat later linksaf de
ringvaart op ging.Onderweg heeft het een
hele tijd geregend.Aangekomen in YH
Merelbeke te 12:15 uur.Eerst aan de
havenmeester laten weten dat we gearriveerd waren en daarna de auto gaan
ophalen.
Gentse Leievaarders op pad.Ghelamco-arena.Sluis Merelbeke. Zonder woorden.
Aanvankelijk was er wat lichte regen
maar later klaarde het op en kon de regenkleding uit. Deze avond zijn we gaan
eten bij Rocco en hebben we kennis gemaakt met Tony & Lieve Willems van de
Lady Luna waarmee we aan tafel zaten.Zij liggen met hun boot in Gent.Vandaag op tijd gaan slapen gezien we morgen vroeg willen vertrekken.
Dag 139 â Vrijdag 29-09-2017 â Oudenaarde â Gavere
Het was deze morgen weer druk met de
scheepvaart. Toen we de haven verlieten en aan de sluis arriveerden werd er
niet een grote naar boven gebracht en hoorden we dat er nog eentje kwam aan
varen achter ons. Maar we hadden geluk dat we met de Aristo (NL 107 m lang)
toch door de sluis Oudenaarde konden.We
moesten er eerst in en moesten helemaal vooraan liggen.
Langs oude Scheldearmen, kleine
paadjes, steegjes en kleine dorpjes.
Normaal zouden we daarvoor wachten
maar de sassenier stond erop dat we mee gingen omdat we anders vermoedelijk nog
enkele schuttingen zouden moeten wachten. Alles liep vlot en aanvankelijk
konden wij die boot voor blijven maarvoor de sluis van Asper hebben wij hem laten voorbij gaan gezien hij te
dicht naderde.Aan sluis Asper mochten
we van de sassenier niet mee met de Aristo maar moesten we met de Guatemala (B
87 m) de volgende schutting nemen.Hier moesten we echter een uur wachten op een opvarende die er aan
kwam.Na die sluis moesten we nog enkele
km varen tot de passantenkade in Gavere waar we vannacht blijven liggen.We lagen hier vast te 13:00 uur.Ik ben namiddag nog eens alleen de auto gaan
halen terwijl Annie de boot binnen gepoetst heeft. Het was een rite van 17 km
langs het fietsknooppuntennetwerk van de Vlaamse Ardennen.Het was een mooi ritje door de natuur, langs
enkele stukken van de Oude Schelde, langs enkele kleine gehuchtjes van Gavere,
Hermelgem, Welden, Nederename en Ename en een natuurgebied langs de
gekanaliseerde Schelde.Het is hier wel
een mooie streek om te fietsen met al dat groen. Ik was rond 16:00 uur terug
aan de boot en in de late namiddag arriveerde een visser die vroeg om de boot
helemaal vooraan te leggen gezien zij hier een voederplek hadden gemaakt om te
vissen en wij met de boot er net boven lagen.Ik heb de boot dan maar verder tot vooraan getrokken en daar vast
gemaakt.Namiddag voor alle zekerheid
toch nog maar 100 L diesel gaan halen, ik wil onderweg niet zonder vallen.
Dag 138 â Donderdag 28-09-2017 â Herinnes - Oudenaarde
Goed geslapen hier.Er kwamen toch tot 23:00 uur boten door de
sluis en deze morgen om 06:30 uur was de eerste van een reeks van vijf al
paraat.Na 08:30 uur waren al de
wachtende schepen voorbij de sluis en toen bleef de sluis open staan voor
afvaart.We zijn dan ook maar dadelijk
vertrokken toen we klaar waren met het ontbijt.We gingen vandaag door de sluizen Hérinnes en Berchem Kerckhove en
legden iets na de middag aan in de jachthaven van Oudenaarde.Hier hebben we twee jaar geleden ook eens
gelegen.In het kaartenboek stond ook
een passantensteiger net voor de versmalling aan de brug maar daar is het een
hoge kade en kunnen we de fietsten er moeilijk af krijgen, dus zijn we maar tot
de jachthaven gevaren.Toen we net
aangelegd en gegeten hadden begon het te regenen maar gelukkig heeft dat maar
een half uur geduurd. Tijdens onze rit naar de auto is het op een paar lichte
druppels na droog gebleven, er was wel goed wat wind in die hadden we pal op
kop.
Alleen maar grote boten vandaag.Het gerechtshof van Oudenaarde.Uienraapmachine.
Ik heb vandaag onze eerste platte
band met de fiets gekregen. Na een dikke 2000 km (eigenlijk 4000 km met ons
twee) op soms nogal erbarmelijke fietspaden bestaande uit
gaten-en-bulten-asfalt of scherpe-grind-paden heeft het nog lang
geduurd.Het loopvlak van mijn achterste
buitenband, die nochtans net voor onze reis vernieuwd werd, is totaal op en
staat vol kappen van over de paadjes met het scherpe grind te rijden. Ik heb
dus onderweg maar een nieuwe buitenband aangeschaft en die deze avond op de
fiets geplaatst.
We varen vandaag terug België
binnen.Normaal zouden we tot de
passantensteiger in Doornik varen maar we hebben besloten maar verder te varen
tot vlak voor de sluis van Hérinnes en daar aan de kade te gaan liggen.
Gisteren avond hebben we nog bezoek gehad van iemand van het VNF die kwam
informeren waar wij naartoe wilden.De
boot lag namelijk met de boeg in de richting van sluis Fresnes en die man dacht
dat wij niet op de hoogte waren van de stremming en dat wij vandaag naar
Valenciennes wilden.Toch goed dat ze
dat even komen checken.Gisteren avond is
er een groot ponton met kranen die richting in gevaren.Er kwamen gisterenavond en ook nog deze
morgen enkele grote vrachtschepen uit die richting, ze moeten die dan toch nog
door gelaten hebben. Wij zijn na het ontbijt te 10:00 uur vertrokken.Eerst was het rustig maar toen wij eenmaal
het Canal de Nimy-Blaton-Peronne voorbij waren en ter hoogte van Antoing
richting Doornik voeren kwamen we toch nog verschillen de grote boten
tegen.
Windmolenelementen ? Olieopslagtank
wordt woning.Wie is dit op het mooie
plein in Doornik ?
Er lagen er ook een reeks te laden en
te lossen dus het zal hier vandaag toch ook druk worden. Aan de doorvaart van
Doornik kregen we dadelijk groen licht en later aan de sluis van Kain konden we
net met een vrachtschip de sluis in.Ook
aan sluis Hérinnes hadden we met deze boot er door gekund maar wij hebben voor
de sluis aangelegd en blijven hier vannacht liggen.
Namiddag zijn we terug naar Doornik
gefietst langs Treui den Basse, Cavrinnes, Hérinnes, Obignies en Kain. Met
uitzondering van Kain zijn de overige dorpen eigenlijk een centrale straat allemaal
in mekaars verlengde met enkele korte zijstraatjes.Aan de ene kant de Scheldevallei en aan de
andere kant glooiende heuvels.In
Doornik nog een rondje door de stad gemaakt op zoek naar batterijen AAAA voor
in mijn aanwijspen voor mijn PC.Tijdens
de laatste 500 km in Frankrijk in alle winkelketens en zelfs enkele PC-winkels
binnen geweest maar nergens zijn die batterijen in voorraad.Ook hier in Doornik niks gevonden, dus zal
het de rest van de reis nog met het vingertje gewerkt moeten worden.Het wordt s avonds al vroeg donker.Het was goed weer vandaag maar het was hier
te 20:15 uur al pikkedonker !
Dag 136 â Dinsdag 26-09-2017 â Mortagne du Nord
Vandaag bleven we hier liggen.We gingen na het ontbijt op pad naar
Arleux.We reden langs de
Scarpe-Infèrieure tot in Saint Amand les Eaux. Dan via Hasnon, Tilley lès
Marchiennes, Somain, Aniche, Emericourt, Montigny, Lottre, Lewarde, Roucourt en
Cantin naar Arleux.Het zijn bijna
allemaal voormalige mijnwerkersdorpjes. De meeste mijngebouwen zijn verdwenen
al staan er hier en daar enkele die gerestaureerd zijn en een andere bestemming
hebben gekregen. De dorpjes hebben bijna allemaal een woonwijk die wij een cité
noemen.Op twee plaatsen zie je nog een
terril en in Lewarde is het Centre des Mineurs gevestigd op de oude
mijnterreinen.
De twee schachtbokken zijn nog intact
en toen wij er passeerdendraaide in een
van de schachtbokken de grote kabelschijf waar de kabel op loopt die de liften
op en neer laat.Ik wou de site wel gaan
bezoeken en Annie laten kennis maken met het afdalen in een koolmijn maar zij
had daar niet veel zin in.Ik ben in het
laatste jaar dat de mijn van Beringen nog actief was eens naar onder geweest
met mijn vader die daar ooit nog gewekt had. Ik vond het wel interressant
toen.Ik zou er echter nooit hebben
willen gaan werken.
Samenvloeiing van Schelde en
Scarpe.Stelplaats stoomtreintje.Silocomplex Arleux.
altijd in het donker, het stof en de
warmte zag ik niet zo zitten. Het was vandaag een mooie rit, het was lekker
weer, niet te steil bergop met een uitzondering te Erchin ter hoogte van het
Château van Erchin waar we de heuvelkam die het stroomgebied van de Schelde en
de Scarpe scheidt over moesten.Het was
niet zo hoog maar de zijde van het dorp naar het zuiden was wel heel
steil.Er lopen hier door de voormalige
mijnstreek nogal wat oude spoorlijnen.De
steenkool moest natuurlijk van al die mijntjes naar de kanalen gevoerd worden
om dan verder richting de grote steden vervoerd te kunnen worden.
Centre des Mineurs in Lewarde.Kerk, Mairie en oorlogsmonument in Mortagne
du Nord.
We waren om 09:30 uur vertrokken en
waren te 13:30 uur na 46 km aan de auto. Op de terugweg naar de boot nog wat
boodschappen gedaan en gezien het weer nog steeds goed was en het nog vroeg op
de namiddag was zijn we de auto nog gaan weg zetten naar Doornik.We hadden dus vandaag in totaal 67 km
gefietst.
Dag 135 â Maandag 25-09-2017 â Bouchain â Mortagne du Nord
Tijdens het ontbijt zijn er weer twee
boten voorbij gevaren in de richting waar wij gaan.We zijn dan na het ontbijt ook maar dadelijk
vertrokken en hadden het geluk steeds met het vrachtschip de Relicat (F) mee
door de sluizen Denain, Trith, Folien , Bruay en Fresnes te kunnen en waren
voorbij die laatste te 14:30 uur.Nu
zijn we gerust, nu kunnen ze ons hier niet meer vastzetten.De laatste drie sluizen hadden we nog het
gezelschap van de Belgische vrachtboot Sarah.De sluizen zijn hier 125 x 12 m dus was er nog plaats over.Vanaf hier hebben we de twee vrachtschepen
niet meer bijgehouden en ons eigen tempo gevaren.
Streek met mijnverleden.125 x 12 meter.Graan en nog eens graan.En ook hier en daar oude industrie.
Onderweg kruisten we nog drie grote
vrachtschepen en net voor we in Mortagne du Nord aan de brug arriveerden werden
we nog opgelopen door een groot leeg vrachtschip dat minstens eens zo snel
vooruit ging als wij !We hebben dan te
15:30 uur daar aangelegd.Hier staat ook
een servicepaal voor water en elektriciteit welke met een elektronische
sleutel werkt.Die hebben we nog van
onze reis naar de Somme twee jaar geleden en er stond nog een bedrag van meer
dan 20 euro op dus dat zullen we nu meer eens gebruiken en de watertanks nog
eens vullen en de batterijen nog eens goed bijladen.We hebben de laatste negen dagen op plaatsen
gelegen waar geen elektriciteit en water was.Na het avondeten nog een kleine wandeling gemaakt.De vaarboeken van Frankrijk kunnen we nu
opbergen, morgen varen we Belgie terug binnen.
Dag 134 â Zondag 24-09-2017 â Marqouin â Bouchain
Deze morgen eerst de auto opgehaald en verder gezetnaar Arleux.We gaan hem daar laten staan tot we in Mortagne du Nord zijn, net voor
de grens met Belgie en gaan hem van daaruit ophalen.Het zal dan wel 43 km zijn maar dan zijn we
voorbij de twee sluizen op de Schelde net na Valenciennes die vanaf 27-09 voor
14 dagen gesloten worden, en dan hebben we wat meer tijd.We zijn op tijd vertrokken en waren na 42 km
om 13:00 uur terug aan de boot in Marquion.De eerste 14 km langs het kanaal maar daana moesten we over de heuvel
waar de tunnel van Ruyalcourt onderdoor loopt en dan nog een 10 km op en neer
verder tot Moislains. Daarna van Arleux langs het kanaal terug naar
Marquion.
Steiger Marquion.Fietsvakantieboot Zwaantje.Staat dit scheef of heb ik gedronken ?
Na het eten vertrokken we dan met de boot richting Valenciennen.We gaan zo ver varen als we kunnen
vandaag.Ik ga niet het ricico nemen om
voor de gesloten sluizen te moeten blijven liggen.Van Marquion ging het tot Arleux over het
Canal du Nord met net voor het einde de sluis van Paillueil.Hier moesten we wachten op de volgende
schutting met het gevolg dat we een dik half uur verloren.We zijn dan met het Zwaantje (NL
fietsvakantieboot) door de sluis gegaan.In Arleux gingen wij rechtsaf door het Canal de la Sensée verder.Vorige reizen hier zijn we dan tot in Bassin
Ronde op het einde van dat kanaal gevaren maar vandaag gaan we nog door sluis Pont
Malin gevaren tot in Bouchain waar een aanlegkade is net achter de brug aan de
oude Remparts.We lagen te 17:30 uur
vast, de volgende sluis gaan we toch niet meer halen.SAvonds een klein wandelingetje gemaakt om
de bakker te zoeken (en nog gevonden ook!)Hier zijn we nog nooit komen liggen maar wel voorbij gevaren.
Dag 133 â Zaterdag 23-09-2017 â Kade Peronne - Marqouin
Vertrokken
te 09:00 uur in Peronne. Via de sluizen S12-Cléry-sur-Somme, S11Feuillaucourt, S10Allaines,
S9Moislains, S8-Moislains, Soutterain Ruyaulcourt, S7-Graincourt,
S6Graincourt, S5Moeuvres, S4-Sains les Marqouin, S3-Sains les Marqouin en
S2Marqouin tot aan de steiger in MarqouinBij 2 sluizen een lange wachttijd gehad dus waren we daar pas te 19:30
uur,een half uur voor sluitingstijd van
de sluizen !Veel hebben we dan niet
meer gedaan.
Vertrokken in de mist. Weer heel druk.Tunnelvaren.Een "aalscholverboom".
Dag 132 â Vrijdag 22-09-2017 â Kade voor sluis Languevoisin â Kade Peronne
Deze morgen eerst de auto
opgehaald.Ritje van 22 km, vertrokken
te 08:15 uur en terug aan de boot te 10:10 uur. Onderweg op het kanaal 5
koppelverbanden (2 x 39 m), 3 boten van 60-70 m lengte, 2 van 40-50 m lengte en
één spits opgemerkt die onze richting uit gingen !En dan heb ik nog niet altijd langs het
kanaal gereden.Het wordt heel druk
vandaag zo te zien. Wanneer ik terug aan de boot kwam was daar net een Belgische
vrachtboot die net naar de sluis ging. Alles rap klaar gemaakt voor vertrek, de
sluis opgeroepen en we konden nog net mee.
Aardappeloogst in volle gang. En druk, druk. En nog drukker vandaag. Oven voor ?
Dat is een meevaller, als we gewacht
hadden was het eerste koppelverband dat ik vanmorgen zag misschien aangekomen
en dan hadden we moeten wachten. We gingen telkens met de Vaiana (B) uit Brugge
door de sluizen S15-Languevoisin, S14-Epénancourt en S13-Peronne.Er waren ook telkens tegenliggers, een paar
keer moesten we een tijdje wachten en tussen de sluizen kwamen we ook telkens
één of twee tegenliggers tegen.Het is
vrijdag en ik denk dat dit de drukste dag van de week gaat worden.We lagen te 14:00 uur vast aan de kade in
Peronne en gezien we onderweg al gegeten hadden konden we dadelijk vertrekken
om de auto op te halen in Languevoisin.Gezien het mooi weer was hebben we die dan 15 km voorbij Peronne, in
Moislains gaan zetten.Zodus hebben we
vandaag zo maar eventjes 63 km gefietst. En kunnen we morgen een goed stuk door
varen.
Dag 131 â Donderdag 21-09-2017 â Pont lâEveque â Kade voor sluis Languevoisin
Deze morgen om 09:15 uur thuis
vertrokken om terug naar de boot te rijden.We waren te 13:30 uur aan de boot en na gegeten te hebben zijn we nog
maar vertrokken.We moeten voor de
sluiting van die sluizen op de Schelde daar voorbij geraken.Onmiddellijk na het los gooien sluis
S19-Pont-lEveque opgeroepen maar daar kregen we
te horen dat het voor ons de tweede schutting ging worden.Eerst moest nog een koppelverband (twee
spitsen achter mekaar vastgemaakt) geschut worden.Het was de Se-Vie(Fr)Daarna was het onze beurt. Sluis S18-Noyon
volgde op een km afstand en daar kwam net en vrachtschip uit dus dat viel mee,
we konden er dadelijk in.
Daarna was het een eindje naar sluis S17-Sermaise.Voor de sluis lag een ander jacht te wachten,
het vrachtschip moest nog naar boven en en kwam er nog eentje onderaf, dus
moesten we een half uurtje wachten.Ongeveer een uurtje later arriveerden we aan sluis S16-Campagne en weer
even wachten voor de Se-Vie die voor ons uit voer. Na deze sluis volgde het
souterain de la Pannetrie (1058 meter lang) en vervolgens nog een 8 km tot aan
de kade voor sluis S15-Languevoisin.Hier lagen al twee vrachtschepen voor de silos en eentje aan de kade
voor de sluis.De Se-Vie ging helemaal
vooraan liggen en wij vonden nog een plaatsje met twee bolders kort opeen
achter het aangemeerde vrachtschip.Het
is ondertussen te laat geworden om de auto nog op te halen, ik had dat anders
nog graag deze avond gedaan maar het zal voor morgen vroeg zijn.
Dag 129 â Maandag 18-09-2017 â Chauny â Pont lâEveque
Het is fris maar de zon komt er soms een
beetje door en het is droog (voorlopig toch). Het is vandaag 19 km varen met de
twee sluizen S2-St Hubert en S1-Sempigny en dan komen we in Pont lEveque op
het Canal du Nord.De sluizen zijn hier
dubbel uitgevoerd (twee naast elkaar dus) dus is het onwaarschijnlijk dat we er
niet zullen kunnen passeren (Je weet maar nooit dit jaar !) Het ging vlot, aan
de eerste sluis kwam net een vrachtschip uit dus konden wij er dadelijk in en
de tweede werd de deur geopend nog voor ik met de radio opriep.Na deze sluis ligt dadelijk rechts het
insteekhaventje van Pont lEveque waar we een twee jaar geleden ook gelegen hadden.
Port Pont lEvêque.R.I.P.Nieuwe aanwinst voor het
VNF, en een afgedankt exemplaar
Toen lagen er vier of vijf boten in
de boxen en drie tegen de kade maar nu !In de boxen gaat het nog maar de kade ligt er vol wrakken.Van die boten die aan de kade liggen is er,
op twee na,geen enkele waar ik nog vijf
euro zou voor geven.Het is een schande
dat ze die allemaal in de haven toelaten. Het is hetzelfde als aan al die
pontonnetjes die voorzien zijn om er enkele dagen te blijven liggen, die liggen
ook overal vol met wrakken.Ook aan de
kade voor de sluis aan de kant van de bebouwing kan je niet meer liggen.Daar is een kade gemaakt voor rondvaartboten
of passagiersschepen maar alle bolders zijn eraf gedraaid dus en in de beton
kan je geen piketten kloppen, dus daar kan het het ook vergeten.We hebben dan maar aangemeerd net voorbij de
hoek vastgemaakt aan een bolder en de rest aan de vangrails die er staan. Na
het aanleggen ben ik maar alleen de auto gaan halen, het was maar zeven km dus
de moeite niet om met twee te rijden.
Dag 128 â Zondag 17-09-2017 â Gunny â Chauny
Mooi maar fris deze morgen. Gezien we
vandaag maar 15 km ver met S1-Abbécourt gaan doen zijn wa wat later
vertrokken.Onderweg verschillende
ijsvogeltjes gezien, dat was weer een tijdje geleden. We zagen er twee op een
tak zitten die tegen alle verwachtingen in bleven zitten toen we er voorbij
gingen. We zijn vandaag niemand tegen
gekomen en waren te 11:15 door de sluis op het Canal latéral à lOise en een
kwartier later lagen we in Chauny vast aan de kade.
Namiddag reden van Chauny via
Autrepont, Pierremande, Vilette, La Marais Lissandre, Champs en Bois des Vaches
terug naar Guny.Het was zonnig en droog
maar niet al te warm. Toen we Guny arriveerden passeerden we weer langs het
tennisveld en het Jeu de Boules veld.Daar stonden een groot aantal autos en 4x4s bijeen en werd de buit van
een jachtpartij geslacht en verdeeld.
0nderweg naar sluis Abbécourt. Ijsvogeltjes. Aalscholver.Iemand een idee wat, waarom ?
Er lagen enkele everzijnen op de
grond en eentje hing gevild omhoog en werd versneden. Deze morgen hadden we een
aantal honden horen huilen in het dorp.Het duurde een hele tijd en nu vermoeden we dat de jagers daar toen
bijeen gekomen waren om op jacht te vertrekken en da thet de jachthonden waren
die wij gehoord hadden.
Gezien het nog steeds zonnig was
besloten we de auto verder in de richting van Noyon te gaan zetten zodat wij
hem morgen niet zo ver moeten komen halen.Toen we daar bijna waren zagen we daar boven een enorme regenbui hangen,
en toen wij in Varesnes arriveerden zaten we er net aan de rand in.We hebben een tijdje in de auto gewacht en
toen het stopte zijn we vertrokken over de Voie Verte langs het kanaal richting
Chauny.
Sluis 35Chauny op het begin van het
Canal de St Quentin en het einde van het Canal latéral à lOise.
Onderweg hebben we toch onze poncho
moeten aantrekken zo bleven we toch een beetje droog.Op een paar km van Chauny stopte het met
regenen maar voorbij die plaats hing nog een serieuze donker wolk.Gezien er geen wind was bleef die daar netjes
hangen en ze hangt er nu, een uur later nog altijd ter plaatse.
Dag 127 â Zaterdag 16-09-2017 â Pargny-Filain â Guny
Mistig weer deze morgen.Gelukkig trok de mist rond 08:30 uur op en
konden we toch nog op tijd vertrekken. We willen vandaag tot Guny varen.Het is 22 km verder en moeten door 8 sluizen.
(S9-Pargny-Filan, S8Chavignon, S7Chaillevois, S6Pinon, S5Vauxaillon,
S4Leuilly, S3Crécy, S2Gunny). Onderweg kruisten we 3 vrachtschepen, telkens
net voor of net in een sluis.Het ging
goed vooruit en er was enkel aan sluis S5 dat er een kleine wachttijd was omdat
de deur niet onmiddellijk open ging toen een van de vrachtschepen er in
lag.Het stuk dat we vandaag deze was
een beetje mistroostig, houtgewas links en rechts zodat we geen uitzicht
hadden.Aan een van de sluizen vernamen
we van een locale wandelaar dat dat kwam omdat hier in de buurt, meer bepaald
in het Bois de Mortier, heel veel Duits geschut stond opgesteld en er nu nog
veel munitie niet opgeruimd is ! In de velden rondom worden net als in de
westhoek nog regelmatig onontplofte granaten en obussen opgeploegd worden. Het
vroegere jaagpad is ook niet gemaaid en de struiken beletten je een eventuele
doorgang.
Ochtend in Pargny-Filain.Binnenkoer van het Chateau: 14 Ha
!
Coucy-le-Château.
In Pinon waar we gisteren onze auto gezet hadden
zijn we even gestopt om brood te halen en zijn dan verder gevaren tot in Guny
waar we te 14:00 uur hebben aangelegd.We hadden onderweg al gegeten dus konden we onmiddellijk aan onze
fietstocht vertrekken.We reden van
Guny, via les Michettes (een oude fabriekswijk) naar de D1, onder langs
Courcy-le-Château naar Jaulencourt, Landrecourt, door enkele gehuchten waarvan
ik de naam vergeten ben, en Brancourt-en-Laonnois naar Pinon.Het was een mooi ritje, soms licht hellend en
we arriveerden na 17 km aan de auto.We
reden terug over de weg door het Bois de Mortier via Courson terug naar
Coucy-le-Château. Het is een stadje bestaande uit twee delen, La Village Basse
en la Village Haut. La Village Haut ligt op een ca 40 meter hoge rots waar ook
de restanten van het Château staan. Het schijnt de grootste ruimte binnen de
kasteelmuren in Europa te hebben gehad. Het is verschillende malen vernield, de
laatste maal in WO I toen het door de Duitsers tijdens hun aftocht zou zijn
opgeblazen.Er staat een maquette van
hoe het ooit geweest moet zijn. Het moet een fantastisch bouwsel geweest zijn.
Na ons bezoek terug naar de boot en eerst eens door het dorp gereden om een
bakker te zoeken. Je raad het nooit, er is een bakker, maar . hij heeft
jaarlijks verlof tot 23 september !.We
zullen morgen vroeg dus de generator moeten aanzetten en zelf bakken.
Dag 126 â Vrijdag 15-09-2017 â Bourg-et-Comin â Pargny-Filain
De morgen vroeg al en vrachtschip
voorbij gevaren en een van de twee grote pleziervaarders die aan de overkant
lagen is ook al vroeg vertrokken. Wij gaan vandaag tot Pargny-Filain, 13 km
verder met 4 sluizen (S13-Verneuil, S12-Moussy, S11-Metz en S10-Moulin Brülé)
en door de tunnel van Braye-en-Laonois (2365 m lang). De sluizen hier zijn zeer
rustig, het water komt er toch snel binnen maar wordt langs onder in gelaten.
Daardoor krijg je geen stroming in de sluis en blijft de boot zelfs los zeer
rustig liggen.Het zijn de rustigste
sluizen die we tot hier gedaan hebben.Na de tweede hebben we de boot zelfs niet meer vast gelegd.We waren ook steeds alleen en dus ging het
goed vooruit.We lagen te 11:10 uur al
aan de steiger in Pargny-Filain.Het is
een vlottende steiger voor drie boten van onze lengte.Er lag er eentje maar daar was niemand aan
boord.Er is elektriciteit en water en
de ligprijg bedraagt alles inbegrepen 7 wat heel schappelijk is.De watertanks worden weer eens bijgevuld en
de batterijen goed bijgeladen.Gezien de
zon het begint te laten afweten mogen die wel eens aan de lader hangen.
Ingang tunnel Braye-en-Laonnois.Obussen opruimen geblazen.1917 Alles plat.
Na het eten zijn we weer gaan
fietsen. Aan het einde van de tunnel zagen we een goed fietspad liggen dus
dachten we dat te gaan volgen en zo terug naar Bourg-et-Comin te rijden maar
daar hadden we ons mispakt.Het fiespad
draaide een heel andere richting uit (het volgde de loop van de Alliette en die
ging richting Cerzy, dus dat ging mis. Dan weer terug naar de haven, over de
brug en langs Filain gereden.Dat ging
zeer steil bergop naar de Chemin des Dames (D18) die boven op de heuvelkam loopt.Beneden in Filain zaten we op 81 meter boven
zee-niveau en boven op de D18 op 183 meter.De weg er naartoe liep over ongeveer 1,2 km dus 102 meter omhoog.Bijna boven staat de Chapelle de Sainte
Berthe. Van oorsprong dd 12e eeuw maar ooit eens afgebrand, terug
opgebouwd en in WOI plat gebombardeerd.Kort na de oorlog terug opgebouwd en vorig jaar met vrijwilliggers mooi
gerenoveerd. Boven op de heuvel bevindt zich het panoramamunt van Le
Royère.Plaats waar oot de Ferme de
Royère stond. (ook plat gegooid zoals de hele streek hier toen)Er staan informatieborden over het hele
gebeuren hier.Er staan luchtfotos op
van wat toen van het dorpje Filain geworden is, en luchtfotos van de hele
streek.Het is een tapijt van
bomkraters, de ene tegen de andere.Op
een infobord staat dat hier op een paar dagen tijd langs de Cjhemin des Dames 7
miljoen obussen (ja je leest het juist) afgeschoten zijn.Op andere fotos staat de streek
gefotografeerd na de slag, er stond op de heuvels geen enkele volledige boom
meer.
Daarna fietsten we verder richting
Braye-en-Lannois en moesten daarvoor aan de andere zijde van de Chemin des
Dames steil naar beneden, het dorpje ligt aan het begin van de Tunnel van
Braye.De tunnel ligt onder het hoogste
punt van de bergkam (100 meter boven het tunneldak).Van hieruit ging het via Moussy-Vermeuil en
terug langs het fietspad langs het kanaal terug naar Bourg-et-Comin.
Later zijn we de auto gaan verder
zetten naar Anzi-le-Château en zijn we met de fiets terug gereden.We hebben vandaag 41 km op de teller
(waaronder een serieuze beklimming en een serieuze plensbui) en zijn dan deze
avond maar eens uit eten gegaan in Ma Belle Provence in Pargny-Filain. (Een
aanrader, goed lekker en veel eten voor een zeer democratische prijs).
Dag 125 â Donderdag 14-09-2017 â Berry au Bac â Bourg-et-Comin
Deze morgen toch maar de fiets
genomen om naar de bakker te rijden.Ben
gisteren avond nog te voet gaan kijken of en wanneer hij open was maar dat was
verder dan dat ik gedacht had.Het weer
ziet er vanmorgen beter uit dan gisteren, het is fris maar droog.We vertrokken klokslag 09:00 uur naar sluis
S1-Berry, de laatste op het Canal de lAisne à la Marne.Als we daar doorheen zijn zitten we op het
Canal latéral à lAisne en moeten we kiezen of we langs de Maas of langs de
Schelde naar huis gaan.Gezien de
stremming die in België op da Maas vanaf 23/09/2017 ingaat tot 16/10/2017 ( de
Maas wordt dan wee leeg gelaten zodat er niet gevaren kan worden, gaan we
richting Schelde.Het is weer een extra
omweg maar anders moeten we 3 weken aan de grens wachten en dat zie ik niet
zitten.Wanneer we uit de sluis gingen
namen we met de radio contact op met sluis S13-Berry-au-Bac maar de oproep werd
niet beantwoordt.De sluis was dicht en
er lag een schip in maar toen wij er naartoe gingen ging de deur terug open en
werden we met het jacht dat er al in lag versast.
Mooi weer vandaag.Silos in Berry au Bac en de sluis.Dat wordt krap.Kreun, kreun.
Hier krijgen we weer een
afstandsbediening en is het stangetje draaien weer gedaan.Voorbij de sluis lagen al vier vrachtschepen
te wachten op lading.Het is vandaag 21
km varen zonder sluis (het mag ook eens wat minder werken zijn voor ons Annie
hé)Het jacht voor ons ging wat sneller
maar na 21 km waren we weer kort bij mekaar gezien hij onderweg had moeten
wachten op een plaats waar twee schepen naast mekaar lagen om te lossen en er
nog enkele tegenliggers waren.
Leuke Anti-ramkraak.Jeanne was hier.Druivenpers op stoom. Het militaire kerkhof
Pontavert.
Uiteindelijk legden we al te 11:30
uur aan de kade in Bourg et Comin aan het begin van het Canal de lAisne à
lOise waar we morgen gaan op varen.Aan
het steigertje lagen twee boten dus dat was volzet. Namiddag zijn er nog vier
vrachtschepen gepasseerd en zijn er nog twee grote pleziervaartuigen aangekomen
die aan de kade tegenover zijn gaan liggen. We hadden vandaag een mooie en droge rit terug
naar Berry.Er was terug veel wind maar
die hadden we langs achterdus dat viel
mee.We reden via Villers-lés-Prayères,
Maizy, Concevreux en Cormicy terug naar Berry-au-Bac.Het was 24 km en veel vlakker dan de weg aan
de overkant van de vallei van de Aisne waar we ooit eens langs reden.In het mooie dorpje Concevreux staat een mooi
kerkje maar dat wordt momenteel gerestaureerd, dus binnen konden we niet veel
fotos nemen, alles was onder zeilen gestopt. In Cormicy vonden we een gedenkplaat die
verwees naar de doortocht van Jeanne dArc toen ze 600 jaar geleden op weg was
naar Reims. Die is blijkbaar ook bijna overal geweest waar we langs gekomen
zijn !.Met de auto terug onderweg naar
Bourg-et-Comin reden we over de Chemin des Dames, de weg die zo wat gelijk
loopt met de frontlinie tijdens de eerste wereldoorlog. In de omgeving van deze
weg liggen vele kleine en grote militaire kerkhoven.Hier kan je de waanzin van het hele gebeuren
aanschouwen.Ter hoogte van Beaurieux
kregen we terug een stortbui te verwerken.Het werd aardedonker en toen barstte de bui los.Gelukkig hebben we deze bui niet met de fiets
gekregen.We hebben namiddag met het
weer geluk gehad. Deze avond de TV nog eens geinstalleerd, het wordt s avonds
te fris om buiten te zitten met die wind en die buien en het wordt elke dag
vroeger donker.