Aniway op reis
Archief per maand
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
    Inhoud blog
  • Dag 154 – Zaterdag 14-10-2017 – Mol – Bryac
  • Dag 153 – Vrijdag 13-10-2017 – Mol
  • Dag 152 – Donderdag 12-10-2017 – Lier - Mol
  • Dag 151 – Woensdag 11-10-2017 – Lier
  • Dag 150 – Dinsdag 10-10-2017 – Zennegat - Lier
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    2017
    05-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 145 – Donderdag 05-10-2017 – Klein Willebroek (Ryac) – Battel

    Voormiddag nog wat gaan winkelen in Boom.  Te 14:00 uur vertrokken naar sluis Klein Willebroek om dadelijk bij aanvang van de schuturen naar de Rupel te kunnen om naar de Zennegatsluis te varen.  We konden onmiddellijk na het oproepen door sluis Klein Willebroek.  Het verval was nu ongeveer 1 meter en er was al goed wat stroming mee.  We arriveerden dan ook al te 14:50 uur aan sluis Zennegat maar daar lag net een vrachtschip in dat opgeschut werd.  Terwijl wij lagen te wachten hoorden we dat er nog twee spitsen op komst waren voor deze sluis zodoende moesten we langer wachten tot die boven waren.  We hebben een klein half uur in de stroming op de Dijle liggen dobberen eer de twee in de sluis waren. 


      

    Aan sluis Willebroek.          Jachtwerf Vennenkens Boom.               Wonen langs het water in Rumst.               Steenbakkerij.


    Nadien tegen de muur voor de sluis vast gemaakt in afwachting van onze beurt.  Na nog een 20 minuten was het zover en konden we binnen en waren we van het dobberen af.  Aanvankelijk zouden we tot in Mechelen varen maar toen we te Battel arriveerden lag de tweede spits nog voor de sluis te wachten en zouden we hier dan waarschijnlijk ook weer een half uur hebben moeten wachten.  Het was ondertussen al 16:30 uur en we besloten dan maar tegen de kade tussen de vaste liggers hier te gaan liggen tot morgen vroeg.

    Na het aanliggen ben ik alleen de auto gaan ophalen.  Ik reed 47 minuten over de 11 km naar ginder maar in het terug komen met de auto deed ik er net geen uur over !  Het was stapvoets aanschuiven van in Blaasveld tot in Battel ! Na het avondeten en de afwas was het weeral zo goed als donker en hebben we dan maar wat TV gekeken.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                645            9             2125      1:50       416:30      11                  2284         2744,6


    05-10-2017, 20:58 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (10 Stemmen)
    04-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 144 – Woensdag 04-10-2017 – Klein Willebroek (Ryac)

    Voormiddag wat gelezen en kruiswoordraadsels ingevuld.  Namiddag een fietstocht van 32 km gemaakt op het fietsknooppunten netwerk.  We staken de Rupel over naar Boom en dan via Niel, Schelle en Noeveren naar het voetveer van Schelle-Wintam waar we de Rupel over staken. 


         

    Vrouwe Nele.                  Oude steenbakkerij te Noeveren.              Voetveer Schelle.             Kasteel d’Ursel te Hingene.


    Vervolgens over de sluisdeuren van sluis Wintam via de Scheldedijk tot aan de Notelaar.  Vervolgens naar het domein d’Ursel in Hingene, de wijken St Margaretha, Eikenvliet naar Ruisbroek en dan via Willebroek terug naar Klein Wuillebroek.  De dorpskern van Noeveren is een beschermd dorpsgezicht waar nog de autentieke gebouwen staan van een steenbakkerij. 


       

    Kunst in het park.                                            Het oude fabriek van De Naeyer in Willebroek.


    Eenmaal Noeveren voorbij wordt het helemaal groen en aan de zuidkant van de Rupel rijdt je door een streek die doorkruist wordt door verschillene beken en waar nogal wat vijvers zijn.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    0                643            0             2116      0             414:40      32                  2273        2742,9

    04-10-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 143 – Dinsdag 03-10-2017 – Branst – Klein Willebroek (Ryac)

    We zijn te 08:45 uur met afgaand water vertrokken en zullen dus rond 10:00 uur met laag water te Wintam arriveren.  Onderweg twee beroepsvaart gekruist en ter hoogte van Moerzeke een baggerkonvooi tegen gekomen.  Toen we te 10:00 uur aan Wintam arriveerden moesten we een kwartier wachten en ondertussen kwam de Magnifique er ook aan maar die ging rechtdoor richting Antwerpen.  Voor de sluis van Wintam, in de vaargeul, lag de Follow Me zijn baantjes te trekken om de vaargeul open te houden en moesten we voor de groene boei stroomopwaarts wachten tot de sluis open ging.  We konden alleen naar boven en daarna werd de sluis met afvaart volgestuwd.  We wilden eerst aanleggen aan de passantenkade ter hoogte van Ruisbroek maar daar hebben ze verticale dikke balken tegen de kade geplaatst en daar kunnen we dus niet gaan liggen.  We zijn dan maar doorgevaren naar RYAC in Klein Willebroek waar we twee nachten blijven liggen. 


       

    Sunrise op de Schelde.                                  Temse.                                               Dit kan een leuk opknappertje worden.


    We lagen te 11:30 uur vast en konden nog net in het havenkantoor terecht.

    Na het middageten ben ik met de trein van Boom naar Gent gereden om de auto op te halen terwijl Annie in Boom eens rondging.  Ik had geluk deze keer met de treinen.  In het station van Boom was ik net op tijd om nog snel een ticket te nemen en kon ik dadelijk naar Antwerpen.  Op de trein op internet naar de dienstregeling gezocht en bleek dat ik in Berchem 14 minuten later een aansluiting had naar Gent St Pieters. Daar bus 67 genomen naar de Ghelamco-arena en een tiental minuten te voet naar de YH Merelbeke. Ik arriveerde om 15:30 uur aan de auto en was na het ophalen van mijn fiets te 16:45 uur terug aan de boot.  Heel wat sneller dan enkele weken geleden tussen Reims en Chalons-en-Champagne !

    Na het avondeten hebben we nog een fietstocht van een 15 km gemaakt in de buurt. 


    SLM/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    1                643            22           2116      02:45     414:40      15                  2241          2742,9

    03-10-2017, 21:41 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    02-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 142 – Maandag 02-10-2017 – Dendermonde – Branst
    Voormiddag naar de winkel en de markt geweest, terrasje gedaan en terug naar de boot. Iets voor de middag kwam het passagiersschip, de Magnifique, onze ligplaats voorbij gestoven.  Gisteren in de sluis had die boot zijn (blijkbaar kantelbare) schoorsteen plat liggen maar nu stond die recht en het scheelde zo te zien maar een haar of die kwam tegen de onderkant van de brug terecht. Rond 14:30 uur zijn wij dan vertrokken richting Wintam.  In het begin was de stroming eigenlijk nog  wat sterk zodat we maar 5 km/uur gingen maar naargelang we verder vorderden kwamen we dichter bij het hoge tij en werd de tegenstroming minder om een goed half uur later mee te gaan en toen gingen we terug goed vooruit.  We kwamen nog twee grote vrachtschepen tegen onderweg en dat was het.  Het passagiersschip lag later toen wij voorbij St Amands kwamen daar aangemeerd.

                  

    Steiger Dendermonde. Kraan op Dender.       Oeioei…oef.             St Amands.            

     

    Rond 17:30 uur arriveerden wij in Branst en hebben daar maar aangelegd gezien we anders misschien in het half donker door Wintam moesten.  We varen morgen wel verder.  Na het eten zijn we bij Zates (het café waarin opnames werden gemaakt voor de TV serie Stille Waters) iets gaan drinken.  Je moet hier liggeld betalen maar je krijgt voor het bedrag van het lidgeld een drankkaart en zo kost het je eigenlijk niets. (Wij hebben de drankkaart niet op gekregen !). Het was er wel ambiance ! Er zat een groep vrienden die er weg mee konden en hoe later het tijdstip hoe plezanter het werd ! Het cafe bestaat al meer dan 175 jaar en wordt nog steeds uitgebaat door de nazaten van de stichter ervan.   Als je hier in de zomer komt kan je hier naar het schijnt over de koppen lopen. De waterportclub van Bornem Branst (waterski en snelle boten) heeft hier haar clubhuis.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    0                642            16           2094      02:45     411:55      0                  2226           2737,4

    02-10-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    01-10-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 141 – Zondag 01-10-2017 – Merelbeke - Dendermonde

    We hebben besloten toch maar deze namiddag te vertrekken.  We zouden anders te lang tegen stroming hebben moeten varen.  Het hoogtij zat op een slechte moment deze morgen.  We hebben eerst deze middag nog gegeten en zijn te 13:30 uur vertrokken naar sluis Merelbeke. Daar moesten we een half uur wachten gezien de sluis momenteel om het uur draait in verband met de lage waterstanden. Eerst ging een Nederlands vrachtschip de sluis in en toen kwam er nog een Brits passagiersschip aan gevaren dat er eerst in moest. 


       

    De Magnifique.                                    Net buiten sluis Merelbeke.  Nieuwe voetbrug in aanbouw in Wetteren. 


    Dan was het onze beurt en in de verte kwamen  nog twee jachtjes aangevaren waar op gewacht werd.  Het passagiersschip moest in de sluis water bunkeren en toen wij onder waren bleef die in de sluis liggen en konden wij allemaal vertrekken.  Wij bleven achter het vrachtschip dat eenmaal voorbij Melle gas gaf en langzaam vooruit liep. Wij hebben de twee snelle jachtjes ook maar voorbij laten lopen, die gaan toch sneller dan wij. Eerst hadden wij anderhalf uur de stroming tegen maar toen keerde het tij en maakten we meer vaart. Halverwege Dendermonde liepen we nog een Franse “Pousseur” voorbij die ondanks de stroming mee maar 8 km/uur ging.  Toen wij voorbij de bochten van Zele waren zagen we de twee snelle jachtjes aan bakboordzijde langzaam vorderen en toen wij dichter bij kwamen  bleek dat de ene de ander op sleep had.  Omdat ze zo traag vooruit gingen heb ik gevraagd wat er aan de hand was.  Het bleek dat eerst de achterste boot zijn motor vastgelopen was en nadien die van de voorste boot ook.  Deze had wel een kleine buitenboordmotor maar dat ging heel langzaam vooruit.  Op mijn aanbieding om hun tot steiger van Dendermonde te slepen gingen ze niet in en toen zij dat aanbod afwezen wij zijn dan maar  verder gevaren.  Toen wij een half uurtje vast lagen kwamen ze aan de steiger aan.  Het zijn mensen die aan de steiger van Zates in Bormem liggen en zij gingen morgen de boten met de trailer komen halen.  Wij hebben vanavond nog wat TV gekeken.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    1                642            35           2078      04:35     409:10      0                  2226           2737,4


    01-10-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    30-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 140 – Zaterdag 30-09-2017 – Gavere - Merelbeke

    Te 10:30 uur vertrokken na de passage vrachtschip Piet Hein (NL). Toen we bijna aan de Ringvaart van Gent waren werden we opgelopen door een groot leeg vrachtschip dat later linksaf de ringvaart op ging.  Onderweg heeft het een hele tijd geregend.  Aangekomen in YH Merelbeke te 12:15 uur.  Eerst aan de havenmeester laten weten dat we gearriveerd waren en daarna de auto gaan ophalen. 


          

    Gentse Leievaarders op pad.  Ghelamco-arena.         Sluis Merelbeke.             Zonder woorden.


    Aanvankelijk was er wat lichte regen maar later klaarde het op en kon de regenkleding uit. Deze avond zijn we gaan eten bij Rocco en hebben we kennis gemaakt met Tony & Lieve Willems van de Lady Luna waarmee we aan tafel zaten.  Zij liggen met hun boot in Gent.  Vandaag op tijd gaan slapen gezien we morgen vroeg willen vertrekken.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    0                641            13           2043      01:45     404:35      18                  2226         2733,1


    30-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    29-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 139 – Vrijdag 29-09-2017 – Oudenaarde – Gavere

    Het was deze morgen weer druk met de scheepvaart. Toen we de haven verlieten en aan de sluis arriveerden werd er niet een grote naar boven gebracht en hoorden we dat er nog eentje kwam aan varen achter ons. Maar we hadden geluk dat we met de Aristo (NL 107 m lang) toch door de sluis Oudenaarde konden.  We moesten er eerst in en moesten helemaal vooraan liggen.


          

    Langs oude Scheldearmen, kleine paadjes, steegjes en kleine dorpjes.


    Normaal zouden we daarvoor wachten maar de sassenier stond erop dat we mee gingen omdat we anders vermoedelijk nog enkele schuttingen zouden moeten wachten. Alles liep vlot en aanvankelijk konden wij die boot voor blijven maar  voor de sluis van Asper hebben wij hem laten voorbij gaan gezien hij te dicht naderde.  Aan sluis Asper mochten we van de sassenier niet mee met de Aristo maar moesten we met de Guatemala (B – 87 m) de volgende schutting nemen.  Hier moesten we echter een uur wachten op een opvarende die er aan kwam.  Na die sluis moesten we nog enkele km varen tot de passantenkade in Gavere waar we vannacht blijven liggen.  We lagen hier vast te 13:00 uur.  Ik ben namiddag nog eens alleen de auto gaan halen terwijl Annie de boot binnen gepoetst heeft. Het was een rite van 17 km langs het fietsknooppuntennetwerk van de Vlaamse Ardennen.  Het was een mooi ritje door de natuur, langs enkele stukken van de Oude Schelde, langs enkele kleine gehuchtjes van Gavere, Hermelgem, Welden, Nederename en Ename en een natuurgebied langs de gekanaliseerde Schelde.  Het is hier wel een mooie streek om te fietsen met al dat groen. Ik was rond 16:00 uur terug aan de boot en in de late namiddag arriveerde een visser die vroeg om de boot helemaal vooraan te leggen gezien zij hier een voederplek hadden gemaakt om te vissen en wij met de boot er net boven lagen.  Ik heb de boot dan maar verder tot vooraan getrokken en daar vast gemaakt.  Namiddag voor alle zekerheid toch nog maar 100 L diesel gaan halen, ik wil onderweg niet zonder vallen.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                641            13           2030      02:45     402:50      17                  2208         2733,1


    29-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 138 – Donderdag 28-09-2017 – Herinnes - Oudenaarde

    Goed geslapen hier.  Er kwamen toch tot 23:00 uur boten door de sluis en deze morgen om 06:30 uur was de eerste van een reeks van vijf al paraat.  Na 08:30 uur waren al de wachtende schepen voorbij de sluis en toen bleef de sluis open staan voor afvaart.  We zijn dan ook maar dadelijk vertrokken toen we klaar waren met het ontbijt.  We gingen vandaag door de sluizen Hérinnes en Berchem Kerckhove en legden iets na de middag aan in de jachthaven van Oudenaarde.  Hier hebben we twee jaar geleden ook eens gelegen.  In het kaartenboek stond ook een passantensteiger net voor de versmalling aan de brug maar daar is het een hoge kade en kunnen we de fietsten er moeilijk af krijgen, dus zijn we maar tot de jachthaven gevaren.  Toen we net aangelegd en gegeten hadden begon het te regenen maar gelukkig heeft dat maar een half uur geduurd. Tijdens onze rit naar de auto is het op een paar lichte druppels na droog gebleven, er was wel goed wat wind in die hadden we pal op kop. 


     

    Alleen maar grote boten vandaag.             Het gerechtshof van Oudenaarde.            Uienraapmachine.


    Ik heb vandaag onze eerste platte band met de fiets gekregen. Na een dikke 2000 km (eigenlijk 4000 km met ons twee) op soms nogal erbarmelijke “fietspaden” bestaande uit “gaten-en-bulten-asfalt” of “scherpe-grind-paden” heeft het nog lang geduurd.  Het loopvlak van mijn achterste buitenband, die nochtans net voor onze reis vernieuwd werd, is totaal op en staat vol kappen van over de paadjes met het scherpe grind te rijden. Ik heb dus onderweg maar een nieuwe buitenband aangeschaft en die deze avond op de fiets geplaatst.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                639            24           2017      03:30     400:05      26                  2191         2730,4


    28-09-2017, 20:39 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 137 – Woensdag 27-09-2017 – Mortagne du Nord - Hérinnes

    We varen vandaag terug België binnen.  Normaal zouden we tot de passantensteiger in Doornik varen maar we hebben besloten maar verder te varen tot vlak voor de sluis van Hérinnes en daar aan de kade te gaan liggen. Gisteren avond hebben we nog bezoek gehad van iemand van het VNF die kwam informeren waar wij naartoe wilden.  De boot lag namelijk met de boeg in de richting van sluis Fresnes en die man dacht dat wij niet op de hoogte waren van de stremming en dat wij vandaag naar Valenciennes wilden.  Toch goed dat ze dat even komen checken.  Gisteren avond is er een groot ponton met kranen die richting in gevaren.  Er kwamen gisterenavond en ook nog deze morgen enkele grote vrachtschepen uit die richting, ze moeten die dan toch nog door gelaten hebben. Wij zijn na het ontbijt te 10:00 uur vertrokken.  Eerst was het rustig maar toen wij eenmaal het Canal de Nimy-Blaton-Peronne voorbij waren en ter hoogte van Antoing richting Doornik voeren kwamen we toch nog verschillen de grote boten tegen. 


         

    Windmolenelementen ? Olieopslagtank wordt woning.  Wie is dit op het mooie plein in Doornik ?


    Er lagen er ook een reeks te laden en te lossen dus het zal hier vandaag toch ook druk worden. Aan de doorvaart van Doornik kregen we dadelijk groen licht en later aan de sluis van Kain konden we net met een vrachtschip de sluis in.  Ook aan sluis Hérinnes hadden we met deze boot er door gekund maar wij hebben voor de sluis aangelegd en blijven hier vannacht liggen.


    Namiddag zijn we terug naar Doornik gefietst langs Treui d’en Basse, Cavrinnes, Hérinnes, Obignies en Kain. Met uitzondering van Kain zijn de overige dorpen eigenlijk een centrale straat allemaal in mekaars verlengde met enkele korte zijstraatjes.  Aan de ene kant de Scheldevallei en aan de andere kant glooiende heuvels.  In Doornik nog een rondje door de stad gemaakt op zoek naar batterijen AAAA voor in mijn aanwijspen voor mijn PC.  Tijdens de laatste 500 km in Frankrijk in alle winkelketens en zelfs enkele PC-winkels binnen geweest maar nergens zijn die batterijen in voorraad.  Ook hier in Doornik niks gevonden, dus zal het de rest van de reis nog met het vingertje gewerkt moeten worden.  Het wordt ’s avonds al vroeg donker.  Het was goed weer vandaag maar het was hier te 20:15 uur al pikkedonker !


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                637            31           1993      03:30     396:35      19                  2165         2726,9


    27-09-2017, 21:07 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 136 – Dinsdag 26-09-2017 – Mortagne du Nord

    Vandaag bleven we hier liggen.  We gingen na het ontbijt op pad naar Arleux.  We reden langs de Scarpe-Infèrieure tot in Saint Amand les Eaux. Dan via Hasnon, Tilley lès Marchiennes, Somain, Aniche, Emericourt, Montigny, Lottre, Lewarde, Roucourt en Cantin naar Arleux.  Het zijn bijna allemaal voormalige mijnwerkersdorpjes. De meeste mijngebouwen zijn verdwenen al staan er hier en daar enkele die gerestaureerd zijn en een andere bestemming hebben gekregen. De dorpjes hebben bijna allemaal een woonwijk die wij een cité noemen.  Op twee plaatsen zie je nog een terril en in Lewarde is het “Centre des Mineurs” gevestigd op de oude mijnterreinen.

    De twee schachtbokken zijn nog intact en toen wij er passeerden  draaide in een van de schachtbokken de grote kabelschijf waar de kabel op loopt die de liften op en neer laat.  Ik wou de site wel gaan bezoeken en Annie laten kennis maken met het afdalen in een koolmijn maar zij had daar niet veel zin in.  Ik ben in het laatste jaar dat de mijn van Beringen nog actief was eens naar onder geweest met mijn vader die daar ooit nog gewekt had. Ik vond het wel interressant toen.  Ik zou er echter nooit hebben willen gaan werken.


         

    Samenvloeiing van Schelde en Scarpe.        Stelplaats stoomtreintje.                                   Silocomplex Arleux.


    altijd in het donker, het stof en de warmte zag ik niet zo zitten. Het was vandaag een mooie rit, het was lekker weer, niet te steil bergop met een uitzondering te Erchin ter hoogte van het Château van Erchin waar we de heuvelkam die het stroomgebied van de Schelde en de Scarpe scheidt over moesten.  Het was niet zo hoog maar de zijde van het dorp naar het zuiden was wel heel steil.  Er lopen hier door de voormalige mijnstreek nogal wat oude spoorlijnen.  De steenkool moest natuurlijk van al die mijntjes naar de kanalen gevoerd worden om dan verder richting de grote steden vervoerd te kunnen worden.


       

    Centre des Mineurs in Lewarde.                  Kerk, Mairie en oorlogsmonument in Mortagne du Nord.


    We waren om 09:30 uur vertrokken en waren te 13:30 uur na 46 km aan de auto. Op de terugweg naar de boot nog wat boodschappen gedaan en gezien het weer nog steeds goed was en het nog vroeg op de namiddag was zijn we de auto nog gaan weg zetten naar Doornik.  We hadden dus vandaag in totaal 67 km gefietst.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    0                635            0             1962      0             393:05      67                  2146         2723,4


    26-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    25-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 135 – Maandag 25-09-2017 – Bouchain – Mortagne du Nord

    Tijdens het ontbijt zijn er weer twee boten voorbij gevaren in de richting waar wij gaan.  We zijn dan na het ontbijt ook maar dadelijk vertrokken en hadden het geluk steeds met het vrachtschip de Relicat (F) mee door de sluizen Denain, Trith, Folien , Bruay en Fresnes te kunnen en waren voorbij die laatste te 14:30 uur.  Nu zijn we gerust, nu kunnen ze ons hier niet meer “vastzetten”.  De laatste drie sluizen hadden we nog het gezelschap van de Belgische vrachtboot Sarah.  De sluizen zijn hier 125 x 12 m dus was er nog plaats over.  Vanaf hier hebben we de twee vrachtschepen niet meer bijgehouden en ons eigen tempo gevaren.


          

    Streek met mijnverleden.  125 x 12 meter.        Graan en nog eens graan.  En ook hier en daar oude industrie.


    Onderweg kruisten we nog drie grote vrachtschepen en net voor we in Mortagne du Nord aan de brug arriveerden werden we nog opgelopen door een groot leeg vrachtschip dat minstens eens zo snel vooruit ging als wij !  We hebben dan te 15:30 uur daar aangelegd.  Hier staat ook een servicepaal voor water en elektriciteit welke met een elektronische sleutel werkt.  Die hebben we nog van onze reis naar de Somme twee jaar geleden en er stond nog een bedrag van meer dan 20 euro op dus dat zullen we nu meer eens gebruiken en de watertanks nog eens vullen en de batterijen nog eens goed bijladen.  We hebben de laatste negen dagen op plaatsen gelegen waar geen elektriciteit en water was.  Na het avondeten nog een kleine wandeling gemaakt.  De vaarboeken van Frankrijk kunnen we nu opbergen, morgen varen we Belgie terug binnen.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    5                635            42           1962      05:20     393:05      0                  2079           2723,4


    25-09-2017, 21:26 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    24-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 134 – Zondag 24-09-2017 – Marqouin – Bouchain

    Deze morgen eerst de auto opgehaald en verder gezet  naar Arleux.  We gaan hem daar laten staan tot we in Mortagne du Nord zijn, net voor de grens met Belgie en gaan hem van daaruit ophalen.  Het zal dan wel 43 km zijn maar dan zijn we voorbij de twee sluizen op de Schelde net na Valenciennes die vanaf 27-09 voor 14 dagen gesloten worden, en dan hebben we wat meer tijd.  We zijn op tijd vertrokken en waren na 42 km om 13:00 uur terug aan de boot in Marquion.  De eerste 14 km langs het kanaal maar daana moesten we over de heuvel waar de tunnel van Ruyalcourt onderdoor loopt en dan nog een 10 km op en neer verder tot Moislains. Daarna van Arleux langs het kanaal terug naar Marquion. 


        

    Steiger Marquion.            Fietsvakantieboot Zwaantje.                      Staat dit scheef of heb ik gedronken ?


    Na het eten vertrokken we dan met de boot richting Valenciennen.  We gaan zo ver varen als we kunnen vandaag.  Ik ga niet het ricico nemen om voor de gesloten sluizen te moeten blijven liggen.  Van Marquion ging het tot Arleux over het Canal du Nord met net voor het einde de sluis van Paillueil.  Hier moesten we wachten op de volgende schutting met het gevolg dat we een dik half uur verloren.  We zijn dan met het Zwaantje (NL fietsvakantieboot) door de sluis gegaan.  In Arleux gingen wij rechtsaf door het Canal de la Sensée verder.  Vorige reizen hier zijn we dan tot in Bassin Ronde op het einde van dat kanaal gevaren maar vandaag gaan we nog door sluis Pont Malin gevaren tot in Bouchain waar een aanlegkade is net achter de brug aan de oude Remparts.  We lagen te 17:30 uur vast, de volgende sluis gaan we toch niet meer halen.  S’Avonds een klein wandelingetje gemaakt om de bakker te zoeken (en nog gevonden ook!)  Hier zijn we nog nooit komen liggen maar wel voorbij gevaren.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                630            28           1920      04:15     387:45      42                  2079         2718,0


    24-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    23-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 133 – Zaterdag 23-09-2017 – Kade Peronne - Marqouin
    Vertrokken te 09:00 uur in Peronne. Via de sluizen  S12-Cléry-sur-Somme, S11–Feuillaucourt, S10–Allaines, S9–Moislains, S8-Moislains, Soutterain Ruyaulcourt, S7-Graincourt, S6–Graincourt, S5–Moeuvres, S4-Sains les Marqouin, S3-Sains les Marqouin en S2–Marqouin tot aan de steiger in Marqouin  Bij 2 sluizen een lange wachttijd gehad dus waren we daar pas te 19:30 uur,  een half uur voor sluitingstijd van de sluizen !  Veel hebben we dan niet meer gedaan.

       

    Vertrokken in de mist.                                    Weer heel druk.                Tunnelvaren.                     Een "aalscholverboom".


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    11              628            40           1892      10:30     383:30      0                  2037           2713,8

    23-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    22-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 132 – Vrijdag 22-09-2017 – Kade voor sluis Languevoisin – Kade Peronne

    Deze morgen eerst de auto opgehaald.  Ritje van 22 km, vertrokken te 08:15 uur en terug aan de boot te 10:10 uur. Onderweg op het kanaal 5 koppelverbanden (2 x 39 m), 3 boten van 60-70 m lengte, 2 van 40-50 m lengte en één spits opgemerkt die onze richting uit gingen !  En dan heb ik nog niet altijd langs het kanaal gereden.  Het wordt heel druk vandaag zo te zien. Wanneer ik terug aan de boot kwam was daar net een Belgische vrachtboot die net naar de sluis ging. Alles rap klaar gemaakt voor vertrek, de sluis opgeroepen en we konden nog net mee. 


     

    Aardappeloogst in volle gang.                   En druk, druk.                  En nog drukker vandaag.                        Oven voor ?


    Dat is een meevaller, als we gewacht hadden was het eerste koppelverband dat ik vanmorgen zag misschien aangekomen en dan hadden we moeten wachten. We gingen telkens met de Vaiana (B) uit Brugge door de sluizen S15-Languevoisin, S14-Epénancourt en S13-Peronne.  Er waren ook telkens tegenliggers, een paar keer moesten we een tijdje wachten en tussen de sluizen kwamen we ook telkens één of twee tegenliggers tegen.  Het is vrijdag en ik denk dat dit de drukste dag van de week gaat worden.  We lagen te 14:00 uur vast aan de kade in Peronne en gezien we onderweg al gegeten hadden konden we dadelijk vertrekken om de auto op te halen in Languevoisin.  Gezien het mooi weer was hebben we die dan 15 km voorbij Peronne, in Moislains gaan zetten.  Zodus hebben we vandaag zo maar eventjes 63 km gefietst. En kunnen we morgen een goed stuk door varen. 


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    3                617            22           1852      3:20       373:00      63                  2037         2703,3


    22-09-2017, 21:11 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 131 – Donderdag 21-09-2017 – Pont l’Eveque – Kade voor sluis Languevoisin

    Deze morgen om 09:15 uur thuis vertrokken om terug naar de boot te rijden.  We waren te 13:30 uur aan de boot en na gegeten te hebben zijn we nog maar vertrokken.  We moeten voor de sluiting van die sluizen op de Schelde daar voorbij geraken.  Onmiddellijk na het los gooien sluis S19-Pont-l’Eveque opgeroepen maar daar kregen we te horen dat het voor ons de tweede schutting ging worden.  Eerst moest nog een koppelverband (twee spitsen achter mekaar vastgemaakt) geschut worden.  Het was de Se-Vie(Fr)  Daarna was het onze beurt. Sluis S18-Noyon volgde op een km afstand en daar kwam net en vrachtschip uit dus dat viel mee, we konden er dadelijk in. 

    Daarna was het een eindje naar sluis S17-Sermaise.  Voor de sluis lag een ander jacht te wachten, het vrachtschip moest nog naar boven en en kwam er nog eentje onderaf, dus moesten we een half uurtje wachten.  Ongeveer een uurtje later arriveerden we aan sluis S16-Campagne en weer even wachten voor de Se-Vie die voor ons uit voer. Na deze sluis volgde het souterain de la Pannetrie (1058 meter lang) en vervolgens nog een 8 km tot aan de kade voor sluis S15-Languevoisin.  Hier lagen al twee vrachtschepen voor de silo’s en eentje aan de kade voor de sluis.  De Se-Vie ging helemaal vooraan liggen en wij vonden nog een plaatsje met twee bolders kort opeen achter het aangemeerde vrachtschip.  Het is ondertussen te laat geworden om de auto nog op te halen, ik had dat anders nog graag deze avond gedaan maar het zal voor morgen vroeg zijn.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    4                614            25           1830      4:10       369:40      0                  1974           2700,0


    22-09-2017, 21:08 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 130 – Dinsdag 19-09-2017 – Pont l’Eveque

    Naar huis gereden om naar Bomma te gaan voor haar 83e verjaardag.

     

    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    0                610            0             1805      0             365:30      0                  1974          2694,7

    22-09-2017, 21:06 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 129 – Maandag 18-09-2017 – Chauny – Pont l’Eveque

    Het is fris maar de zon komt er soms een beetje door en het is droog (voorlopig toch). Het is vandaag 19 km varen met de twee sluizen S2-St Hubert en S1-Sempigny en dan komen we in Pont l’Eveque op het Canal du Nord.  De sluizen zijn hier dubbel uitgevoerd (twee naast elkaar dus) dus is het onwaarschijnlijk dat we er niet zullen kunnen passeren (Je weet maar nooit dit jaar !) Het ging vlot, aan de eerste sluis kwam net een vrachtschip uit dus konden wij er dadelijk in en de tweede werd de deur geopend nog voor ik met de radio opriep.  Na deze sluis ligt dadelijk rechts het insteekhaventje van Pont l’Eveque waar we een twee jaar geleden ook gelegen hadden.


           

    Port Pont l’Evêque.           R.I.P.                      Nieuwe aanwinst voor het VNF, en een afgedankt exemplaar


    Toen lagen er vier of vijf boten in de boxen en drie tegen de kade maar nu !  In de boxen gaat het nog maar de kade ligt er vol wrakken.  Van die boten die aan de kade liggen is er, op twee na,  geen enkele waar ik nog vijf euro zou voor geven.  Het is een schande dat ze die allemaal in de haven toelaten. Het is hetzelfde als aan al die pontonnetjes die voorzien zijn om er enkele dagen te blijven liggen, die liggen ook overal vol met wrakken.  Ook aan de kade voor de sluis aan de kant van de bebouwing kan je niet meer liggen.  Daar is een kade gemaakt voor rondvaartboten of passagiersschepen maar alle bolders zijn eraf gedraaid dus en in de beton kan je geen piketten kloppen, dus daar kan het het ook vergeten.  We hebben dan maar aangemeerd net voorbij de hoek vastgemaakt aan een bolder en de rest aan de vangrails die er staan. Na het aanleggen ben ik maar alleen de auto gaan halen, het was maar zeven km dus de moeite niet om met twee te rijden.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    2                610            19           1805      3:00       365:30      7                  1981           2694,7


    18-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 128 – Zondag 17-09-2017 – Gunny – Chauny

    Mooi maar fris deze morgen. Gezien we vandaag maar 15 km ver met S1-Abbécourt gaan doen zijn wa wat later vertrokken.  Onderweg verschillende ijsvogeltjes gezien, dat was weer een tijdje geleden. We zagen er twee op een tak zitten die tegen alle verwachtingen in bleven zitten toen we er voorbij gingen.  We zijn vandaag niemand tegen gekomen en waren te 11:15 door de sluis op het Canal latéral à l’Oise en een kwartier later lagen we in Chauny vast aan de kade.

    Namiddag reden van Chauny via Autrepont, Pierremande, Vilette, La Marais Lissandre, Champs en Bois des Vaches terug naar Guny.  Het was zonnig en droog maar niet al te warm. Toen we Guny arriveerden passeerden we weer langs het tennisveld en het Jeu de Boules veld.  Daar stonden een groot aantal auto’s en 4x4’s bijeen en werd de buit van een jachtpartij geslacht en verdeeld.


         

    0nderweg naar sluis Abbécourt.                  Ijsvogeltjes.                 Aalscholver.          Iemand een idee wat, waarom ?


    Er lagen enkele everzijnen op de grond en eentje hing gevild omhoog en werd versneden. Deze morgen hadden we een aantal honden horen huilen in het dorp.  Het duurde een hele tijd en nu vermoeden we dat de jagers daar toen bijeen gekomen waren om op jacht te vertrekken en da thet de jachthonden waren die wij gehoord hadden.


    Gezien het nog steeds zonnig was besloten we de auto verder in de richting van Noyon te gaan zetten zodat wij hem morgen niet zo ver moeten komen halen.  Toen we daar bijna waren zagen we daar boven een enorme regenbui hangen, en toen wij in Varesnes arriveerden zaten we er net aan de rand in.  We hebben een tijdje in de auto gewacht en toen het stopte zijn we vertrokken over de Voie Verte langs het kanaal richting Chauny. 


        

    Sluis 35–Chauny op het begin van het Canal de St Quentin en het einde van het Canal latéral à l’Oise.


    Onderweg hebben we toch onze poncho moeten aantrekken zo bleven we toch een beetje droog.  Op een paar km van Chauny stopte het met regenen maar voorbij die plaats hing nog een serieuze donker wolk.  Gezien er geen wind was bleef die daar netjes hangen en ze hangt er nu, een uur later nog altijd ter plaatse.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    1                608            15           1786      1:50       362:30      28                  1974          2691,7


    17-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 127 – Zaterdag 16-09-2017 – Pargny-Filain – Guny

    Mistig weer deze morgen.  Gelukkig trok de mist rond 08:30 uur op en konden we toch nog op tijd vertrekken. We willen vandaag tot Guny varen.  Het is 22 km verder en moeten door 8 sluizen. (S9-Pargny-Filan, S8–Chavignon, S7–Chaillevois, S6–Pinon, S5–Vauxaillon, S4–Leuilly, S3–Crécy, S2–Gunny). Onderweg kruisten we 3 vrachtschepen, telkens net voor of net in een sluis.  Het ging goed vooruit en er was enkel aan sluis S5 dat er een kleine wachttijd was omdat de deur niet onmiddellijk open ging toen een van de vrachtschepen er in lag.  Het stuk dat we vandaag deze was een beetje mistroostig, houtgewas links en rechts zodat we geen uitzicht hadden.  Aan een van de sluizen vernamen we van een locale wandelaar dat dat kwam omdat hier in de buurt, meer bepaald in het Bois de Mortier, heel veel Duits geschut stond opgesteld en er nu nog veel munitie niet opgeruimd is ! In de velden rondom worden net als in de westhoek nog regelmatig onontplofte granaten en obussen opgeploegd worden. Het vroegere jaagpad is ook niet gemaaid en de struiken beletten je een eventuele doorgang.


     

    Ochtend in Pargny-Filain.             Binnenkoer van het Chateau: 14 Ha !


    Coucy-le-Château.


    In Pinon waar we gisteren onze auto gezet hadden zijn we even gestopt om brood te halen en zijn dan verder gevaren tot in Guny waar we te 14:00 uur hebben aangelegd.  We hadden onderweg al gegeten dus konden we onmiddellijk aan onze fietstocht vertrekken.  We reden van Guny, via les Michettes (een oude fabriekswijk) naar de D1, onder langs Courcy-le-Château naar Jaulencourt, Landrecourt, door enkele gehuchten waarvan ik de naam vergeten ben, en Brancourt-en-Laonnois naar Pinon.  Het was een mooi ritje, soms licht hellend en we arriveerden na 17 km aan de auto.  We reden terug over de weg door het Bois de Mortier via Courson terug naar Coucy-le-Château. Het is een stadje bestaande uit twee delen, La Village Basse en la Village Haut. La Village Haut ligt op een ca 40 meter hoge rots waar ook de restanten van het Château staan. Het schijnt de grootste ruimte binnen de kasteelmuren in Europa te hebben gehad. Het is verschillende malen vernield, de laatste maal in WO I toen het door de Duitsers tijdens hun aftocht zou zijn opgeblazen.  Er staat een maquette van hoe het ooit geweest moet zijn. Het moet een fantastisch bouwsel geweest zijn. Na ons bezoek terug naar de boot en eerst eens door het dorp gereden om een bakker te zoeken. Je raad het nooit, er is een bakker, maar…. hij heeft jaarlijks verlof tot 23 september !.  We zullen morgen vroeg dus de generator moeten aanzetten en zelf bakken.


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-Km/D        F-Km/T     U-teller

    8                607            22           1771      04:50     360:40      17                  1946        2689,9


    16-09-2017, 21:35 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 126 – Vrijdag 15-09-2017 – Bourg-et-Comin – Pargny-Filain

    De morgen vroeg al en vrachtschip voorbij gevaren en een van de twee grote pleziervaarders die aan de overkant lagen is ook al vroeg vertrokken. Wij gaan vandaag tot Pargny-Filain, 13 km verder met 4 sluizen (S13-Verneuil, S12-Moussy, S11-Metz en S10-Moulin Brülé) en door de tunnel van Braye-en-Laonois (2365 m lang). De sluizen hier zijn zeer rustig, het water komt er toch snel binnen maar wordt langs onder in gelaten. Daardoor krijg je geen stroming in de sluis en blijft de boot zelfs los zeer rustig liggen.  Het zijn de rustigste sluizen die we tot hier gedaan hebben.  Na de tweede hebben we de boot zelfs niet meer vast gelegd.  We waren ook steeds alleen en dus ging het goed vooruit.  We lagen te 11:10 uur al aan de steiger in Pargny-Filain.  Het is een vlottende steiger voor drie boten van onze lengte.  Er lag er eentje maar daar was niemand aan boord.  Er is elektriciteit en water en de ligprijg bedraagt alles inbegrepen 7 € wat heel schappelijk is.  De watertanks worden weer eens bijgevuld en de batterijen goed bijgeladen.  Gezien de zon het begint te laten afweten mogen die wel eens aan de lader hangen.


      

    Ingang tunnel Braye-en-Laonnois.              Obussen opruimen geblazen.                     1917 – Alles plat.


    Na het eten zijn we weer gaan fietsen. Aan het einde van de tunnel zagen we een goed fietspad liggen dus dachten we dat te gaan volgen en zo terug naar Bourg-et-Comin te rijden maar daar hadden we ons mispakt.  Het fiespad draaide een heel andere richting uit (het volgde de loop van de Alliette en die ging richting Cerzy, dus dat ging mis. Dan weer terug naar de haven, over de brug en langs Filain gereden.  Dat ging zeer steil bergop naar de Chemin des Dames (D18) die boven op de heuvelkam loopt.  Beneden in Filain zaten we op 81 meter boven zee-niveau en boven op de D18 op 183 meter.  De weg er naartoe liep over ongeveer 1,2 km dus 102 meter omhoog.  Bijna boven staat de Chapelle de Sainte Berthe. Van oorsprong dd 12e eeuw maar ooit eens afgebrand, terug opgebouwd en in WOI plat gebombardeerd.  Kort na de oorlog terug opgebouwd en vorig jaar met vrijwilliggers mooi gerenoveerd. Boven op de heuvel bevindt zich het panoramamunt van Le Royère.  Plaats waar oot de Ferme de Royère stond. (ook plat gegooid zoals de hele streek hier toen)  Er staan informatieborden over het hele gebeuren hier.  Er staan luchtfoto’s op van wat toen van het dorpje Filain geworden is, en luchtfoto’s van de hele streek.  Het is een tapijt van bomkraters, de ene tegen de andere.  Op een infobord staat dat hier op een paar dagen tijd langs de Cjhemin des Dames 7 miljoen obussen (ja je leest het juist) afgeschoten zijn.  Op andere foto’s staat de streek gefotografeerd na de slag, er stond op de heuvels geen enkele volledige boom meer.

    Daarna fietsten we verder richting Braye-en-Lannois en moesten daarvoor aan de andere zijde van de Chemin des Dames steil naar beneden, het dorpje ligt aan het begin van de Tunnel van Braye.  De tunnel ligt onder het hoogste punt van de bergkam (100 meter boven het tunneldak).  Van hieruit ging het via Moussy-Vermeuil en terug langs het fietspad langs het kanaal terug naar Bourg-et-Comin.

    Later zijn we de auto gaan verder zetten naar Anzi-le-Château en zijn we met de fiets terug gereden.  We hebben vandaag 41 km op de teller (waaronder een serieuze beklimming en een serieuze plensbui) en zijn dan deze avond maar eens uit eten gegaan in Ma Belle Provence in Pargny-Filain. (Een aanrader, goed lekker en veel eten voor een zeer democratische prijs).


    Sl/D          Sl/T           VKm/D   VKm/T   VU/D      VU/T         F-WKm/D     F-WKm/T  U-teller

    4                599            13           1749      02:40     355:50      41                  1929          2685,2


    15-09-2017, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs