Gisteren vergeten te vermelden, maar ergens in de dag kregen we een rondleiding door heel het kantoor.
Iedereen was super cool en ik heb een vrij goei idee naar waar wie ik moet mailen als ik met problemen zit.
Vandaag heb ik de poly count van het 3D model kunnen reducen met Simplygon. Van +1M tris naar 80k ofzoiets (4 keer 50%). In begin wou ik dit doen door een Unity plug-in te gebruiken, maar daar kwamen uiteindelijk toch veel problemen bij te pas. Daarna heb ik in het model zelf zitten modelen om een cut-out te maken, zodat je binnen in de model kunt kijken. Zo kan je zien hoe alles ineen steekt. Om het af te maken heb ik nog lege stukken in die cut-out moeten bijvullen zodat dit er realistisch uit ziet (wat veel tijd heeft gekost).
Uiteindelijk om de dag af te sluiten heb ik het model in Unity kunnen krijgen, met textures en al zodat mijn collega's hier mee kunnen experimenteren. Morgen ga ik proberen te helpen met animeren. Maar als dat niet nodig is, ga ik waarschijnlijk zo'n transparant kast maken waar dit product normaal in het echt in zit.
All in all, vrij drukke dag vandaag. Ik ben niet zeker of dit voor vrijdag wel af gaat geraken in 8 uur, maar ik hoop van wel.
Vanaf vandaag worden we elke dag om 8u30 verwacht bij ons stage-bedrijf.
M.a.w om 6 uur opstaan en voor 7 uur buiten. Op zich heeft dit zijn voor en nadelen:
Het is extra koud, maar aan de andere kant is het ook veel minder druk op straat en in de bus.
Misschien off-topic, maar onderweg op straat zag ik twee politie autos parkeren voor de Basic Fit.
Op zich is dit wel een keigoei uur om ongestoord te trainen, maar nog geen minuut later hoorde ik ineens de brandalarm afgaan en vollenbak drama.
Op de stage plek hebben we met de groep meer zitten brainstormen en ook onze eerste mock-ups gemaakt.
Voor 3D heb ik even zitten klungelen met Simplygon om de polygonen te reduceren. Ik kreeg halverwegen een tip om da beter te doen wanneer de textures al af waren, dus ben ik ineens met dat begonnen.
De rest van de dag heb ik dus zitten painten in substance painter en proberen de textures te importeren in c4d.
Helaas pindakaas, gingen veel van de details in de textures verloren door het eerst in c4d te doen, dan als fbx te exporteren en vervolgens in Unity te importeren.
Nu dat ik thuis ben, heb ik een paar tutorials verder gevolgt om het gewoon rechtstreeks van substance painter naar Unity te exporteren, wat ook handig zal zijn voor in de toekomst.
Ik was voor de eerste dag al 40 minuten te vroeg. Ik wou alvast voor de eerste dag niet te laat komen, maar ik geef toe dat dit eer een beetje over was. Tom, onze stagebegeleider, heeft alles nog is kort uitgelegd wat er van ons verwacht wordt. Hij liet een paar projecten en use cases zien die we konden gebruiken als voorbeeld en inspiratie.
Grootste deel van de dag was vooral programmas installeren, brainstormen en taken verdelen.
Voor de eerste week moeten we een nieuw product in AR kunnen projecteren en er mee kunnen interacten.
Ik ga mij hier vooral focusen op het 3D gedeelte en user interface met Photoshop enzo.
We kregen al een 3D stl model voorgeschoteld, maar bij nader inzien is het niet echt optimized. Te high-poly, onbenoemde onderdelen, geen unwrap, geen materials.
Dus allereerst ga ik proberen om de polygonen van dit model te verkleinen en dan te texturen. Ik heb er nu al onderzoek over gedaan (polygon reduction met simplygon), maar het effectief afmaken is hopelijk een taak voor morgen.