De dagen waarop de fietsers massaal hun ros van stal haalden, waren het voorbije voorjaar op de vingers van één hand te tellen.
Dat laat zich pijnlijk voelen in de fietsenwinkels.
‘In Nederland – waar de cijfers nauwlettend worden opgevolgd –
is de verkoop in april met 38procent gedaald in vergelijking met 2011',
zegt Hendrik Winkelmans van Fiets!,
de keten die in Vlaanderen acht winkels heeft.
‘De fietsverkoop is sterk afhankelijk van het weer.
Maart was een zeer goeie maand, maar daarna is de verkoop stilgevallen: april, mei en juni zijn ronduit slecht.
Voor dit jaar kunnen we dat niet meer rechttrekken.
Hoe later op het jaar, hoe meer mensen hun verkoop uitstellen tot volgend jaar.
 Ik ga geen nieuwe kopen voor nog een maand goed weer, ik rij nog wel even met mijn oude, redeneren ze.'

‘Wat de fietsenverkoop nodig heeft, is een langere periode van mooi weer in de lente.
Zoals in 2011.
Dan kunnen de mensen nog het hele jaar genieten van hun aankoop.
De kleine fietshandelaars krijgen nu de zwaarste klappen:
die hebben nu nog amper twee, drie maanden om van hun voorraad af te geraken.
Want volgend jaar zijn er alweer nieuwe modellen.'

‘Ik denk dat de toestand bij ons iets minder dramatisch is dan in Nederland', zegt Winkelmans. ‘
Dat danken we aan de elektrische fietsen, de e-bikes.
In Nederland is de verkoop daarvan vijf jaar geleden al ontploft.
Nu zijn wij aan de beurt. Die markt groeit enorm.
Daarnaast is er ook een verschuiving naar de duurdere fietsen.
twee fenomenen compenseren de daling in de verkoop van instapmodellen en midprice fietsen.'

Bij Van Eyck Sport in Aalst, dat zich toelegt op wielrenners, recreanten en mountainbikers,
zijn de cijfers minder spectaculair, maar ook daar laat het regenweer zich voelen.
Niet bij de die hard wielertoeristen, maar bij de beginnende recreanten.
"De ervaren wielertoeristen die van plan waren om dit jaar een nieuwe fiets te kopen, hebben dat ook gedaan', zegt Raf Van Eyck.
 ‘Die laten zich niet tegenhouden door dat rotweer.'

‘De mindere verkoop zit vooral bij de instappers:
de mensen die nog nooit een koersfiets kochten.
Die kopen normaal fietsen tussen de 800 en 1.000euro om na enkele jaren over te stappen op hoogwaardiger materiaal.
Maar dit jaar stokt de verkoop van de goedkopere modellen.
De instappers kijken duidelijk de kat uit de boom, omdat ze geen zin hebben om door weer en wind te rijden.