Als de UCI één van de volgende dagen het licht op groen - niet vanzelfsprekend omdat de deadline voor continentale profteams gisteren verstreek - maakt Crota-Turbos Hoet binnenkort zijn opwachting in het peloton. Een ploeg met Belgische initiatiefnemers, maar met administratieve basis in Polen. Tien Poolse profs krijgen het gezelschap van minstens vijf Belgische collegas.
Kopman wordt Danilo Hondo, Belgen aan boord heten Andy Cappelle, Wim Vanhuffel, Peter Ronsse, Nevens en Sjef De Wilde.
Duidelijk haastwerk, het uit de grond stampen van Crota-Turbos Hoet.
Initiatiefnemer Willy Van der Kelen schermt met ondertekende contracten van een zestiental renners, maar op een aantal concrete vragen blijft de Oost-Vlaamse zakenman het antwoord schuldig.
Een ondertekend contract met fietsenleverancier hebben we nog niet, nee. Negentig procent kans dat het Pro Race wordt. Of ik al een ploegleider heb? Er is al meer dan één keer gepraat met Fons De Wolf en de kans bestaat dat ook Peter Van Petegem zijn steentje zal bijdragen. Als technisch adviseur, naast Jan Nevens.
De contracten van de Poolse renners - begin december ondertekend - werden al een poos geleden aan de UCI voorgelegd. De overeenkomsten met de Belgische profs werden gisteren naar het hoofdkwartier in Aigle gestuurd. Er is gebeld met het UCI en we kregen de verzekering dat we de deadline van 15 januari met een paar dagen zouden mogen overschrijden, zegt Van der Kelen.
Op financieel vlak is alles in elk geval in orde. Crota (naar verluidt een submerk van Coca-Cola in Polen, nvdr), Turbos Hoet en een Kempens bedrijf worden de hoofdsponsors. Ons budget? 1,5 miljoen euro. Met de vaste bedoeling dat bedrag op te krikken voor 2010. Het wedstrijdprogramma van de nieuwe ploeg is nog onzeker. Van der Kelen: Ik schat dat we zon 300 koersdagen zullen afwerken. Het staat vast dat we zullen deelnemen aan de Driedaagse van De Panne en we hebben onze aanvraag ingediend voor een wildcard in de Ronde van Vlaanderen. De rest zullen de komende weken wel uitwijzen.