Zondag 15 mei is de volgende rit. We starten om 8:30 ! Weersverwachting : Zondag vallen er enkele lokale buien, mogelijk hier en daar met een donderslag. Later overdag wordt het meestal droog over de westelijke landshelft. De maxima schommelen tussen 10 en 15 graden
Zie hier het verslag van de rit van 8 mei. Reden mee vandaag:
AMELINCKX Marc, BOLLAERT Robert, CLAESSENS Pedro, DE CLEEN Paul, DE CONINCK Patrick, DE MEULENAERE Leo, DE RIDDER André, DE ROECKEtienne, Erik Desair HEYNDRICKX Walter, HODY Michel, MEESSENS Bart, METS Harald, RYCKAERT Wim (P) , VAN DER LINDEN Leon, VAN GASSE Gerome, VAN LIEROP Gerry, VAN MULDERMichel, VAN OSSELAER Marc, VAN PUYMBROECK Marc, VAN WIELE André, DE BAERE Marcel, ofwel 22 man in totaal
8 mei, het lijkt op het eerste gezicht een datum zoals alle andere. Maar het is toevallig wel de rit waarrond de meeste verjaardagen dit jaar te vieren vallen. Zo hadden we al Ettienne De Roeck (28 apr => 57), Gerome Van Gasse (30 april => 72) maar meer recenter ook Bart Meessens (7 mei =>44) en Van Aertselare Frank (7 mei => 53) alsook nog Werner Franssens (9 mei => 61). Proficiat aan allen! Vooral jarige Bart had zin om zijn verjaardag verder te vieren en zette zich samen met Patrick van bij het begin al op kop.
Aan Gaverland reden sterke beren Gerome, Leon en Etienne rechtdoor richting de polder en zo haspelden zij vandaag een ritje af van om en bij de 70 km.
Voor de grote groep ging het langs de vliegenstal richting express weg tot in Stekene. Aan een mooi tempo werd er schoon in groep op het fietspad gereden. (al mag je vanaf 15 man ook op de rijbaan). Eenmaal het viaduct aan de heikant over moest Andre De Ridder nog snel een telefoontje doen. Dit werd zonder verpinken vanachter uitgevoerd en nog voor Koewacht kon er vlot opnieuw aangesloten worden.
Nog steeds met dezelfde kopmannen (Bart & Patrick) ging het van Koewacht richting Niewemolen, Zuiddorp tot aan het keerpunt “de Langeweg”. Het was echt “krampenweer” vandaag. Droge wind en vrij warm (alsook de laatste dagen) zodat er op tijd wat gedronken moest worden.
Eenmaal we de “derde verkorting” aangekomen waren en de Langeweg overstaken vond Gerry het nodig voor een korte pitstop. Marc Van P en Erik D besloten ook even achterop te blijven en dit drietal reed na een paar minuten wachten tegen een snelheid van 47-48 terug richting groep. Een goede opwarmer voor het latere vrije gedeelte.
Ondertussen zijn we wel ergens Paul De Cleen kwijtgeraakt die afgedraaid is omdat hij vroeger thuis diende te zijn.
Via Hulst en Schuddebeurs ging het naar Zandberg waar ter Hoogte van de “Vlaamsche Kreek” eindelijk aflossing kwam voor Bart en Patrick. 60 km tegen 31,5 gemiddeld rijden is er eigenlijk zelf om vragen om niet afgelost te worden. Harald en Gerry namen over om via doel richting de industrie van Kallo te rijden. De wind blies echter zeer hard in de haven waardoor ook Marc A de mannen aan kop even kwam versterken. Erik Desair had zich ondertussen vooraan gepositioneerd om kop over te nemen doch tot aan het vertrekpunt van het vrije gedeelte was dit niet meer nodig.
Aan het rond punt werd het tempo door hem dadelijk opgetrokken waardoor er een gat kwam tussen Erik en de groep. Het eerste deel was wind mee en er werd vlot tegen 45-48 gereden. Eenmaal de Ketenislaan opgedraaid werd het duidelijk dat er al een gat van een paar honderd meter op de groep was en de reactie bleef dan ook niet lang uit. Eerst Harald en daarna Bart probeerden het gat te dichten. Bart kwam nog vrij kort maar de laatste 20 meter konden niet gedicht worden wegens krampen (verschil in kopwerk?!).De Ketenislaan draaide verder richting meer “wind op kop” doch Erik wist stand te houden tot aan de meet. Niet veel later gevolgd door Marc van P die licht afgescheiden de spurt van de groep wist te winnen.
Op een rustig tempo ging het daarna richting Groene. Het was wel even oppassen geblazen toen we moesten stoppen voor een rood licht aan de Melseledijk. Michel had dat namelijk niet op tijd gezien en reed pardoes op het achterwiel van Andre Van Wiele. VALPARTIJ! Voor zover ik weet was er geen schade aan de fietsen en niet meer schade aan de rijders als bij hun vertrek deze morgen.
Het verdict van de rit was verschillend van persoon tot persoon. Afstanden die varieerden van 94 tot 96 km en gemiddelden gaande van 31, 1 tot 32 km (aan de meet in de haven). Algemeen kunnen we stellen dat dit snel genoeg is voor een zondag ochtend rit => gemiddelde balans is 95 km tegen 31.3 gemiddeld.