Omschrijving
Het blog "Science & Bioscience" handelt over basiswetenschappen (natuur- en scheikunde inclusief wiskunde) en biowetenschappen (plant- en dierkunde inclusief de dynamische aspecten) zoals zij vroeger in het onderwijs (lager, middelbaar en bachelor onderwijs) voorgeschoteld werden. Desgevallend zal omwille van de omvang, dit blog in twee gesplitst worden:
- "Science & Bioscience" : zie http://www.bloggen.be/alter_scientia/
- "Science & Bioscience (II)" : zie http://www.bloggen.be/alter_scientia2/
Leeswijzen
Deze blogs lezen zich het best zoals een boek dus van boven naar onder. Dit betekent dat het meest recente hoofdstukje of cursiefje onderaan staat en men helemaal naar beneden moet scrollen om het jongste bericht te lezen. Deze boek- leeswijze (klik op : http://www.bloggen.be/alter_scientia/ ) biedt het enorme voordeel dat men op deze manier aan de linkerkant van het blog de begeleidende fotos en illustraties van betreffend hoofdstukje terugvindt en wel op precies dezelfde hoogte. Een ander voordeel van deze leeswijze is wel dat men de logische draad van het ganse verhaal stap voor stap volgt. Opdat de begeleidende foto's en illustraties zich op dezelfde hoogte van de tekst zouden bevinden, is het, bij gebruik van breedschermmonitors, nodig de tekstbreedte derwijze af te stellen dat de "groene" tussenvelden precies overeen stemmen met de titel van het cursiefje.
Een andere mogelijke leeswijze is gebaseerd op het archief. Het archief rangschikt de berichten in chronologische orde met het jongste bericht bovenaan. Dit archief vindt men eveneens in het linkse gedeelte van het blog. Het aanklikken van een hoofdstukje (cursiefje) in het archief plaatst dit hoofdstukje bovenaan en wijzigt hierdoor de orde van de cursiefjes waardoor de begeleidende fotos aan de linkerkant van het blog niet langer overeenstemmen met deze cursiefjes. Deze archief- leeswijze is bedoeld voor de bloglezer, die bvb alleen de laatste berichten of afleveringen wenst te lezen.
Cursiefjes of Hoofdstukjes
Ieder hoofdstukje of cursiefje begint met een ikoon, dat een centraal punt van het betreffend hoofdstukje symboliseert. Verder illustreren andere fotos, afbeeldingen, tekeningen de inhoud van het cursiefje, derwijze dat de tekst meer begrijpelijk wordt. Deze zijn opgenomen in het linkergedeelte van het blog op dezelfde hoogte van het hoofdstukje. Alle afbeeldingen zijn aanklikbaar.
Commentaar op ieder cursiefje kan gegeven worden door te klikken op "reageer" aan het einde van elk hoofdstukje. De "reactant" dient hier dan echter wel naam, e-mail adres, titel van reactie op te geven en de veiligheidscode in te vullen.
Er is ook mogelijkheid om een "e-mail" naar een vriend te sturen bij ieder cursiefje. Klik hiervoor de briefomslag aan. Ook hier dient u uw naam, e- mail adres en de veiligheidscode in te vullen.
Tenslotte kan u de auteur van deze blogs eveneens contacteren via "e-mail" door op de knop "e-mail mij !" in de linkerkolom te drukken.
Onderwerp en doel
Zoals de titel "Science & Bioscience an alternative point of view-" het aangeeft, handelen dez blogs wel degelijk over wetenschap en biowetenschap. Er worden hierbij standpunten ingenomen, die enigzins afwijken van de orthodoxe, officiële visie of versie.
In tegenstelling met wat de goegemeente meent, zijn vele wetenschappers het veelal niet eens met deze officiële visie. Maar zij moeten zwijgen om den brode.
De bedoeling van deze blogs is nu ook eens deze andere visie aan bod te laten komen. Dit gebeurt dan op basis van eigen bevindingen en levenservaringen. Deze omvatten een halve eeuw intense bedrijvigheid op het vlak van zowel basiswetenschappen als biowetenschappen.
Dit alles wordt dan gepresenteerd met een vleugje humor maar ook met een scheutje echte, onvervalste wetenschap.
Leidraad en achtergrond
Uit de inhoudsopgave blijkt dat de diverse scholen, die de auteur doorlopen heeft, de leidraad en achtergrond voor dit blog vormen. De onderwijsstructuur evenals de leerprogrammas zijn echter in de loop der jaren herhaaldelijke malen grondig gewijzigd geworden, en kunnen de lezer in verwarring brengen. Het lijkt dus aangewezen even te herinneren aan volgende begrippen:
- met primair onderwijs wordt bedoeld niet alleen het huidig lager onderwijs -leeftijdsgroep: 6 tot 12 jaar- maar ook het (meer uitgebreid lager onderwijs leeftijdsgroep: 12 tot 16 jaar- (MULO of ULO). Dit laatste type onderwijs bestond o.m. in Nederland (sedert 1857) en in Frankrijk (het zogenaamde Enseignement Primaire Supérieur). In Frankrijk werd het E. P. S. afgeschaft in 1941, in Nederland in 1968. In België bestond er een soort voortgezet lager onderwijs leeftijdsgroep 12 tot 14 of 16 jaar- dit ten gevolge van de achtereenvolgende verlengingen van de leerplicht tot 14 jaar (1914), tot 15 jaar (1953) en tot 16 jaar. Vanaf 1983 werd in België de leerplicht opgetrokken tot 18 jaar wat aanleiding heeft gegeven tot het T.S.O.(Technisch Secundair Onderwijs).Het einddoel of eindtermen van het primair onderwijs waren (zijn) uiteraard verschillend met deze van het secundair onderwijs.
- met secundair onderwijs wordt bedoeld het middelbaar onderwijs, dat voorbereidde tot het hoger onderwijs leeftijdsgroep: 12 tot 18 of 19 jaar-(V.H.M.O. : Voorbereidend Hoger en Middelbaar Onderwijs). Dit onderwijs omvatte toen In België de klassieke humaniora (te vergelijken met het gymnasiumonderwijs in Nederland) en de moderne humaniora (te vergelijken met de H.B.S. in Nederland). In 1970 werd een nieuwe structuur, het V.S.O ingevoerd, gevolgd, in 1988, door het A.S.O., waarbij dan telkens aan de het leerplan en de leerstof gesleuteld werd. Ook in Nederland was dit het geval. De MULO-school als schooltype werd in 1968 vervangen door de MAVO (Middelbaar Algemeen Voortgezet Onderwijs), de H.B.S. door het V.W.O.. Het einddoel od eindtermen van het secundair onderwijs zijn de voorbereiding op het Hoger Onderwijs (Universiteit of Hogeschool).
Voor meer details:
(1) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogere_burgerschool
(2) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Leerplicht
(3) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Basisonderwijs_(Vlaanderen)
(4) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Moderne
(5) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Vernieuwd_secundair_onderwijs
(6) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemeen_secundair_onderwijs
(7) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Gymnasium
(8) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorbereidend_wetenschappelijk_onderwijs
Voor wie niet met de evolutie van lager en middelbaar onderwijs vertrouwd is, zijn bovenstaande verwijzingen een "must".