Alex vertelt
Inhoud blog
  • Er zijn mensen.
  • In heel Europa
  • Iets voor u ?
  • Wat is weg ?
  • Ooit
    Zoeken in blog

    Laatste commentaren
  • Wat doe jij hier nog? (zapnimf)
        op Er zijn mensen.
  • ooit? (zeezicht)
        op Ooit
  • Geachte (Duvel)
        op In éénieders belang.
  • Hoe Eeka? (zapnimf)
        op Halvertachtig.
  • Dubbeltwintig (eeka)
        op Halvertachtig.
  • 24-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onder het Desselse tapijt.




    Burgemeester Michel Meeus heeft hart voor de Desselse zaak. Dat heeft hij bewezen nu hij erin geslaagd is de berging van Belgisch licht radio-actief afval voor zijn Kempische gemeente in de wacht te slepen. De burgemeester is er van overtuigd dat het afval zijn kiespubliek jobs zal verschaffen. En ik ben geneigd hem daarin te volgen. Want zo'n radio-actieve vuilnisbelt, die kan je in deze tijden van terrorisme en 'vuile bommen' toch onmogelijk onbewaakt achter laten en wat meer is, anders dan bij ordinair huisafval of chemische troep gaat dit zootje eeuwenlang mee. Volgens de Bond Beter Leefmilieu zelfs vierhonderd jaar. Zoek vandaag de dag maar eens een bedrijf dat zijn werknemers nog zulke werkzekerheid kan garanderen. Petje af, meneer de burgemeester. Waren alle burgervaders maar zulke stralend verlichte geesten. Een nucleair stort in ieder Vlaams boerengat en we spreken niet meer over werkloosheid. Vierhonderd jaren, en dan zijn er die durven beweren dat politici geen langetermeinvisie meer hebben. Een mens kan zich zo'n enorme tijdspanne nauwelijks voorstellen. Hoe zal de wereld er uit zien in 2406 ? Zal België nog bestaan ? Spreken wij tegen die tijd allemaal Mandarijns ? Lopen wij mensen dan nog steeds op 2 benen, of worden die in de 25ste eeuw bij de geboorte operatief verwijderd en vervangen door een raketmotor ? Het is voer voor futurologen, en onder ons gezegd en gezwegen, ik zou die lieden niet eens vertrouwen om ze het vertrekuur van de trein Aarschot-Blankenberge van 8.37u te laten voorspellen. Om toch enigszins een gevoel te krijgen voor wat 400 jaar nou werkelijk voorstelt lijkt het me verstandiger de toekomst te laten voor wat ze zal zijn en een blik in onze achteruitkijkspiegel te werpen. Kan u zich nog enigszins voor de geest halen wat er zich allemaal heeft afgespeeld in onze contreien sinds het jaar 1606 ? Moeilijk, niet ? Sta me toe even uw geest op te frissen. Sinds 1606 hebben wij hier ten lande achtereenvolgens Spanjaarden, Oostenrijkers, Fransen, Nederlanders en Duitsers (bis) over de vloer gehad. We hadden hier een boerenkrijg, een beeldenstorm, de Brabantse omwenteling, de inquisitie, de slag bij Waterloo en ons land werd twee keer het strijdtoneel voor een wereldoorlog. Historisch bekeken, allemaal bijzonder interessant , rustig daarentegen, allerminst. Heerlijk plekje voor een atoomkerkhof, aldus Michel Meeus. L' histoire se répète fluistert een stemmetje in mijn hoofd. Ach, waar maak ik mij zorgen om. Burgemeesters, dat zijn verstandige mensen. Meneer Meeus heeft vast wel een privé-legertje achter de hand om zijn radio-actieve troep te verdedigen tegen de grillen van de tijd. Hij en zijn opvolger, en zijn opvolger, en zijn opvolger, en zijn opvolger, en zijn opvolger ,en zijn opvolger en zijn opvolger, ...

    24-06-2006, 17:28 Geschreven door Alex Oom  


    22-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koel en helder, Salembier.



    "In een helikopterbedrijf krijgt ook niet iedereen een helikopter" , zo verdedigt personeelsdirecteur Dirk Salembier de beslissing van aircoproducent Daikin om zijn arbeiders de koele geneugten van een airco-installatie te ontzeggen. Dat klopt als een zwerende vinger, meneer Salembier. In uw plaats had ik echter gekozen voor een andere vergelijking en wel om diverse redenen die ik hier even voor u uit de doeken wil doen. Zo raakt u met uw helikoptermetafoor een nogal fundamenteel pijnpunt aan in de klassieke werkgever-werknemer relatie. Inderdaad, miljoenen en miljoenen arbeiders werken in fabriekshallen verspreid over de ganse globe, dag in dag uit, aan consumentenproducten die ze zichzelf nooit zullen kunnen veroorloven. De helikopterbouwers die zelf nooit eens hefschroefgewijs van de grond zullen komen, de jachtenbouwers wiens leven een nooit aflatende soap is van pompen of verzuipen, de bolidebouwers die het zelf met een bescheiden karretje moeten stellen. U hebt hen nog eens mooi met de neus op de feiten gedrukt. Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje. Verstandige zet voor een personeelsdirecteur. Houdt u er in de toekomst ook rekening mee dat het woord helikopter in onze kontreien allerlei onfrisse associaties oproept met smeergeld en illegale partijfinanciering ? Voorwaar toch geen imago waarmee u de Daikin producten wil bezoedelen, dacht ik zo. Mag ik er u tenslotte op wijzen dat een helikopter in wezen niets meer of minder is dan een gekantelde ventilator. Met uw gemetafoor brengt u enkel uw grootste concurrent in beeld, meneer Salembier. En dan die uitleg over de ontoereikendheid van uw airco's voor de koeling van een fabriekshal, omdat die veel hoger is dan een normale huiskamer, omdat er grote warmbloedige machines in staan opgesteld die bovendien erg vaak van plaats veranderen. Wat een grandioze voorzet voor uw concurrenten. Wat let hen om vandaag nog een persconferentie te organiseren om daar een pasklare oplossing - solution heet dat in zakentermen, geloof ik - voor het oververhitte Daikin-klimaat te presenteren. Krijgt u het al een beetje warm, meneer Salembier ?

    22-06-2006, 23:59 Geschreven door Alex Oom  


    21-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bea op bezoek.




    De meeste van onze noorderburen zullen er nauwelijks wat van gemerkt hebben. Dat hun koningin de korf heeft verlaten. Voor een bezoekje aan die luitjes uit het zuiden. Ze heeft haar moment verstandig gekozen, reine Beatrix. Haar onderdanen kunnen het voorlopig wel stellen zonder haar oranje impuls. Het hele koninkrijk baadt reeds in een oranje gloed, in de ban als het is van koning voetbal. Dus was de kust vrij voor haar om de grens over te steken. Gisteren deed ze wat zoveel Hollanders doen, ze zakte af naar Antwerpen. Vandaag was Gent aan de beurt, een museumpje meepikken, wat spelevaren op de Leie, spontaan contacten leggen met enkele van de inboorlingen. "Het was weer een stralende dag bij onze bourgondische zuiderburen ..." zou Gert Jan Dröge het klatergouden tafereeltje beschreven hebben. Wat die spontane contacten met het gewone volk betreft schort er toch nog één en ander aan de Nederlandse aanpak. Dat bleek uit een interview met zo'n royalistische commoner, uitgezonden op Radio 1. In dat vraaggesprek verklaarde een connaisseur van volk-vorst-gekeuvel dat Beatrix toch niet zo sympathiek was. Dit dan in vergelijking met onze eigen Coburgers, Alberto Secundo voorop. Dat is verre van vrolijk nieuws voor het huis van Oranje. Ze falen in hun sympathiek zijn, toch een kerntaak van het monarchje spelen in dit tijdsgewricht. Wel, dan moet Beatrix maar in de leer aan ons koninklijk hof. Daar weten ze wat het volk verwacht van zijn blauwbloedige sprookjesfiguren. Ons koningspaar excelleert in het handen schudden en het koetjes en kalveren met de gewone man. In Laken heeft men al lang begrepen dat de dynastie een veredeld circus is. Zelf ben ik al jaren een vurig bewonderaar van prins Laurent die schittert in zijn rol van pipo de clown. Nu nog die Claire Coombs zo ver krijgen dat ze zich bekwaamt als Mama Loe ... Zou ik zo nog stoute dingen gaan zeggen over Fabiola. Genoeg voor vandaag !

    21-06-2006, 23:56 Geschreven door Alex Oom  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leuke dingen voor de mensen.




    Het regent weer schone beloften en ieder met een onsje kennis van politiek weet wat dat betekent. Verkiezingen op komst! De wortel die ons voor de neus gehouden wordt neemt velerlei vormen aan. De ene partij belooft een algemene schoolpremie, de andere vindt het tijd om de studiebeurzen op te trekken, een derde partij pleit voor een dertiende maand kindergeld. O, wat zijn de tijden zoet. Als er één element is dat al deze voorstellen gemeen hebben, dan is het wel, dat ze vadertje staat geld zullen kosten, veel geld. Om de geloofwaardigheid van de politieke klasse op te trekken wordt er tegelijkertijd nog steeds gesproken over verdere belastingsverlagingen. Dat terwijl er op de begrotingscontroles van de laatste jaren toch telkens gaten moesten opgevuld worden met besparingen, financiële spitstechnologie en de uitverkoop van stukjes staatspatrimonium ... Ach, Alex toch, wie houdt zich nu nog bezig met het verleden. Het verleden is voorbij. Alle blikken zijn vandaag gericht op de toekomst. Met name, 8 oktober 2006. Zolang hebben de politici om de zwevende kiezer te strikken. De ervaring leert dat zoiets beter lukt met honing dan azijn. Vandaar die voortdurende stroom van wat ik zou willen onderbrengen in de categorie "leuke dingen voor de mensen". Als u, net als ik niet van gisteren bent, dan voelt u in dit soort situaties enige nattigheid. Nog niet meteen de pijpenstelen, maar met droog heeft het ook niks meer vandoen. De koude douche, die is voor later. Tot 8 oktober leven we in Utopia. En op de negende van die maand is de kas leeg ! Is het een wonder dat 'de mensen' cynisch worden ?

    21-06-2006, 00:10 Geschreven door Alex Oom  


    20-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen frietknietjes.




    Met mijn mond vol tanden stond ik, ik die doorgaans toch niet om woorden verlegen zit. Maar wat voor boeiende conversatie kon ik haar nou bieden vergeleken met wat mijn voorganger te vertellen had. Tien minuten lang had hij haar onderhouden, de volledige tijdspanne die zij nodig had voor zijn bestelling van 4 frieten, drie met mayonaise apart , één zonder , drie curryworst speciaal , één saté en een portie spagetti bolognaise.We waren gelijktijdig de parking van de frietbarak opgedraaid maar handige harry was zo slim geweest zijn stalen ros vlakbij de deur te stallen met als gevolg dat mijn kleine met andalouse de loef werd afgestoken door een naar Belgische normen nog vrij uitgebalanceerd familiediner. Ze kenden mekaar, de juffrouw van het frietkraam en Harry. Hij bestelde en begon aan zijn verhaal. Over hun gemeenschappelijke kennis die was gevallen voor een zwartje. Of ze de uitnodiging voor het trouwfeest al had ontvangen. Die had ze. Ja, dat zou wat worden, dat huwelijk met die negerin. Zestig kilo rijst had de bruidegom moeten bestellen. Dat moest nogal een familie zijn, die van de bruid, want haar toekomstige die kon met zijn verwanten dit frietkraam nog niet vullen. Ze zouden met bussen overkomen van Parijs. En natuurlijk de obligate grap, het zou er zwart zien van het volk ... Zo bleef hij maar doorgaan, de details werden steeds smeuiger en zij had er best lol in. Ik stond er een beetje onwennig bij. Veinzen dat ik niks van hun gesprek kon verstaan zou belachelijk wezen. Hij stond geen 2 meter van mij vandaan en fluisteren stond duidelijk niet in zijn woordenboek. Toch deinsde ik er ook voor terug om me met een leukigheid in het gesprek te mengen. Je weet hoe dat gaat, zij mogen hun vriend door het slijk halen dat het een lieve lust is maar suggereer zelf wat en het kot is te klein, zeker een frietkot. Dus hield ik me maar gedeisd en bestudeerde met gespeelde interesse de affiches die je op dit soort lokaties pleegt aan te treffen. Zoals die van Jack Van Herck , motocrosser, 250 cc , wiens kas zou worden gespijsd door middel van een bieravond en zijn collega Steve Lambrechts , 500 cc , die iets soortgelijks beoogde via een barbecue. Zo kwam ik ook aan de weet dat weldra een 'trekkertje trek' -evenement mijn anders zo rustige dorp zou teisteren. Voor wie niet thuis is in het rijke culturele plattelandsleven, 'trekkertje trek' heeft niks te maken met één of ander onanisch groepsgebeuren maar alles met een agrarisch onderonsje waarbij de oerkracht van tractoren de hoofdrol speelt. En toen was ik aan de beurt, ik met mijn onozele kleine met andalouse. Veel tijd had ik dus niet vol te praten. Maar meer dan " één kleine met andalouse" kwam er niet over mijn lippen. Het bleef stil terwijl zij zich aan mijn avondmaal wijdde. Ze heeft een leuke lach, dacht ik, terwijl mijn ogen afzakten naar haar knappe, zij het ietwat korte benen. Haar zwarte rok tot boven de knie deed me even wegdromen. Foei, vieze man, nam mijn geweten de touwtjes onverbiddelijk terug in handen en uit boetedoening richtte ik mijn blik extra hoog naar de potjes, beertjes en andere prullaria die boven de toog hingen. Ik betaalde gepast. Ik een 'alsjeblieft', zij een 'dankuwel en tot ziens'. Verder geen woord. Volgende keer bereid ik wat voor.

    20-06-2006, 02:39 Geschreven door Alex Oom  


    19-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De grootste vis is een Japanner.




    Als ik een walvis was, dan luisterde ik dezer dagen aandachtig naar het journaal. Ik weet niet hoe het gesteld is met de radio-ontvangst onder water, maar ik veronderstel pover en wellicht ook daarom komen de beesten zo nu en dan eens naar de oppervlakte. Daar komen ze te weten wat die landdieren op twee poten met hen van plan zijn. Als het aan Japan lag, dan kregen zij nog vandaag een harpoen in hun schedelpan, zoveel is duidelijk. Japan lijdt namelijk onder een accuut tekort aan wetenschappelijk verantwoord walvisvlees. De aanpak van de Japanse wetenschappers is zowel simpel als doeltreffend. Om walvissen beter te leren kennen schiet je ze een explosieve lading in het hoofd en dan observeer je hoe ze daarop reageren. Het lijkt inderdaad wat primitief, maar het is nu éénmaal geen makkie om elektroden aan te brengen op de kop van zo een zwemmende mastodont. Tot nu toe heeft het neurologisch onderzoek nog maar weinig opgeleverd. De dosering van de explosieve hersenstimulatie staat nog niet op punt. Met als resultaat, een trieste reeks overlijdens van proefdieren. Het zou in zo'n geval werkelijk zonde zijn om de overleden waterreuzen tot een zeemansgraf te veroordelen, menen de Japanse vorsers. Dan ware zijn offer immers totaal tevergeefs geweest. Het getuigt van meer respect voor het dier om zijn vlees niet zomaar verloren te laten gaan. De uitvaart wordt daarom doorgaans verzorgd door Japanse restaurants ... Waarom Japanners zo tuk zijn op walvisvlees daar kan ik enkel naar gissen. Geloven ze misschien dat ze door het verorberen van deze intelligente zoogdieren hun eigen IQ kunnen opkrikken ? Nee, dat schijnt mij een uiterst domme redenering, niet strokend met het beeld van de pientere Jap. Of eten ze 'groot' als compensatie voor hun eigen pocket-formaat ? Zo van, wie is nou de grootste vis ? Wie zal het zeggen ....

    19-06-2006, 00:49 Geschreven door Alex Oom  


    18-06-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In je onderbroek over straat.



    Ik ben geen man voor een maatpak. Steek me in zo 'n dwangbuis en ik word een ander mens, een wandelend en pratend kostuum word ik dan. U noemt het een gebrek, ik noem het Alex. Een baas die van mij verlangt dat ik elke dag keurig gedast op kantoor verschijn zal niet lang mijn werkgever blijven. Niet dat ik het de man kwalijk zou nemen. Een bedrijf kan heel aanvaardbare motieven hebben om strikte kledingsvoorschriften te hanteren. Alleen, ik zou er mij ongelukkig bij voelen en een werknemer die zich niet goed in zijn textiel voelt levert meestal pover werk. Dus ik vertrek. Ik zou ook heel anders kunnen reageren. Ik zou moord en brand kunnen schreeuwen over zoveel onrecht mij aangedaan, een advokaat in de arm nemen en deze voor een rechtbank laten betogen dat het dragen van vrijetijdskledij ,altijd en overal, een essentieel element vormt van mijn levensvisie. De rechter zou een glimlach wellicht slechts met moeite kunnen onderdrukken. Als ik echter zou kunnen aantonen dat mijn filosofische inzichten gestoeld zijn op één of ander door goddelijke inspiratie tot stand gekomen boekwerk dan ligt de zaak meteen heel anders. Vraag me niet waarom dat zo is, mij blijft het een raadsel.
    Als een vrouw er via studie van de Koran van overtuigd raakt dat ze reeds haar hele leven in haar slipje over straat loopt dan begrijp ik dat zij de nood voelt om daar wat aan te doen. Mij lijkt het een geval van ingebeelde naaktheid, een soort 'De kleren van de keizer' in negatief, maar ik respecteer haar gevoelens. Wanneer deze vrouw echter kiest voor een baan als receptioniste dan dient zij te beseffen dat zij in haar functie niet zichzelf representeert maar veeleer het bedrijf waarvoor zij werkt. Als dat bedrijf geen religieus karakter heeft lijkt het mij perfect aanvaardbaar dat van de receptioniste gevraagd wordt dat zij geen uitgesproken religieuze tekens draagt. Overigens kan dat bedrijf niet zomaar gelijk welke kledingsvoorschriften invoeren. De maatschappij steekt daar een stokje voor. Zo kan een baas niet eisen dat een receptioniste topless de bezoekers ontvangt en de naturiste die daar misschien geen enkel bezwaar tegen zou hebben heeft evenmin het recht om die bezoekers in verlegenheid te brengen. Wanneer onze receptioniste na het volbrengen van haar dagtaak naar huis terugkeert is zij verlost van haar representatieve rol. Dat betekent echter niet dat vanaf dat moment haar religieus geïnspireerde zienswijze zwaarder weegt dan het gewogen gemiddelde van deze van de gemeenschap waarin zij leeft. Als deze gemeenschap het dragen van een hoofddoek accepteert maar de burka afwijst, bijvoorbeeld omdat de mensen deze als bedreigend ervaren, dan getuigt het van een gebrek aan respect voor die samenleving desondanks een burka te dragen. We zouden het toch ook niet aanvaarden als alle naturisten vanaf morgen hun visie op kledij zouden doordrukken en met z'n allen poedelnaakt over straat zouden flaneren. En gelukkig maar, want geen moslima zou zich nog op straat durven te begeven.

    18-06-2006, 01:17 Geschreven door Alex Oom  


    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 31/10-06/11 2011
  • 06/09-12/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 02/11-08/11 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 01/01-07/01 2007
  • 24/12-30/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 25/12-31/12 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs