AfricanAdventures
RoadTrip through the heart of the black continent
Inhoud blog
  • Afgelopen
  • Table mountain
  • Ik spring uit een vliegmachien...
  • Robben Island
  • Verkocht
  • Pinguins
  • Final destination!
  • Waterellende
  • Bestemming avontuur!
  • Still going strong! CapeTown here we come!!!
  • Een goeie bok moet stinken
  • Wandelsafari
  • Winter
  • Great Zimbabwe
  • Safari te paard
  • Olifanten temmen
  • Aaaike leeuwtje
  • Aaaike leeuwtje
  • Antelope parc
  • jieha
  • Schorpioen
  • Neushoorns(?)
  • Zimbabwe!
  • Booze cruise
  • Victoria Falls
  • Sit back and enjoy the show
  • Olifant vs Korando
  • African Adventures!!!
  • Botswana alleen voor rijkelui?
  • Travelling blues
  • The big 5 !
  • Nooit geziene stortregen
  • Etosha National Park
  • Cape Cross
  • Zondag rustdag?
  • Morgen - Afrikaanse tijd
  • pics vdb
  • Swakopmund
  • Sossusvlei
  • Dan maar te voet :-)
  • Finally on the road
  • Swakopmund
  • Gastvrijheid (!)
  • VDB komt naar...
  • MijnAlbum.nl
  • De sprint door Angola
  • Windhoek
  • Wachten op het laatste benodigde visum
  • Geluk bij een ongeluk
  • Eindelijk over de Congo
  • Paniek in het dorp
  • Langzaam maar zeker
  • Escorte
  • Destination Adventure
  • 4 4x4's
  • Toch weer van de boot af
  • Hit the road again!
  • Gaat hij of gaat hij niet?
  • Plannen in Afrika...
  • Hippocampe
  • This is Africa!
  • Opgeladen batterijen
  • Eindelijk nog eens olifanten
  • Visum-shopping (Part XXIII)
  • Foufou
  • Entering Gabon
  • Kameroen moet je doen!
  • Campo Ma'an - en terug :-(
  • Beach camp
  • Unlucky Rob
  • Batterijen opladen
  • Presbyterian church Buea
  • Mount Cameroon
  • Happy feet
  • Foto's Yaoundé en Mt Cameroon
  • Foto's Nigeria en RingRoad (Kameroen)
  • Sfeerbeelden Ouidah en Ganvié
  • Foto's Abomey en Grand Popo
  • Foto's Noord-Benin en Togo
  • Visa-jacht
  • Vuile diesel
  • Noordwest Kameroen
  • Corrupt?
  • k*thotel
  • Dorp op stelten
  • De boom in
  • Jean&Pascal
  • Anne&Aidan
  • Op tv
  • Voodoo
  • Geduld
  • Visvangst
  • Awalé Plage Rocks!
  • Abomey
  • Over termieten, principes en scheten
  • Evenwicht
  • Maken vele handen licht werk?
  • De voordeur versieren
  • Tata Somba
  • Nigeria
  • Fijn 2011
  • Eerste safari
  • Zonder remmen
  • foto's
  • Oldskool or new gimmick?
  • New pics
  • Merry Christmas!
  • Ouagadougou
  • Rustig
  • Poll Mali
  • visa regelen
  • Check out the new pics
  • Nieuwe poll
  • Ver weg?
  • foto's
  • Goed doel
  • Djenné
  • Slowed down
  • Hamady le bandit
  • Mijn schooltje
  • Habib Koité
  • De oude buren
  • Vervolg van de huizenjacht
  • Terug in Bamako!!
  • Le retour de Renée à Bamako
  • Videootje
  • Nieuwe foto's
  • Tuuuut Tuuuut
  • De 'weg' tonen
  • l'école
  • Ferry
  • Band plakken
  • Hobbelen
  • Wist je dat...
  • Reutelen
  • Wildkamperen: 'Vind ik leuk'
  • Réparation Africaine
  • Grensformaliteiten
  • This is Africa!
  • Meer hardcore offroad
  • Feest
  • Tabaski
  • Vlaanderen + Holland = OK
  • Poep tegen lucifers
  • MEER FOTO'S
  • Moustache
  • de garage
  • Verjaardagsfeestje
  • Wit vlees
  • Water!
  • Asfalt?!
  • Into the desert
  • De politie, uw vriend!
  • Sukran!
  • Alive and kicking!
  • To do or not to do?
  • Chillen
  • Jammer
  • Ontbijtje
  • Wakker worden
  • De boom in! Geit!
  • Ooohhh
  • Sapjes
  • Moustache
  • Marrakesh
  • Hup Holland, Hup!
  • Filmset
  • Oases
  • De Postboys weten waarom!
  • Beach-fun
  • Hoe groot is Afrika eigenlijk?
  • Hoe doet de jeep het?
  • Toch maar langs de weg...
  • La gazelle
  • Nog inspiratie Dries?
  • Alternatief vervoer
  • Gastvrijheid? Het verhaal.
  • 3s
  • Next (Part II)
  • In het zand spelen
  • Even bekomen
  • The morning after
  • Vuurtje maken
  • Overnachten op de berg
  • De weg uitleggen...
  • Gorges
  • Lekker weer
  • Berberse tradities
  • Gastvrijheid (of toch niet?)
  • Schending van de privacy?
  • On the road
  • Next
  • Chefchaouen
  • Visa
  • Diefstal
    Zoeken in blog

    Neem ook een kijkje op Rubenmaakteenreisje om meer te lezen over de fietsreis van LA tot Rio de Janeiro
    26-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pics vdb
    Klik op de afbeelding om de link te volgen vdb is ondertussen al weer veilig en wel in Londen en wij komen even op adem in een leuke lodge in Gobabis.
    Morgen komt het uitgebreide relaas online, maar in afwachting kunt u al eens rustig gaan zitten om de 400 foto's van de hand van vdb te bewonderen...
    http://www.mijnalbum.nl/Album=V4YLXR4P

    26-04-2011, 17:54 geschreven door Ruben&Renée  
    20-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swakopmund
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tussen Sossusvlei en Sesriem konden we het eindelijk lekker rustig aan doen. We schrokken ons nog tot 2x toe een ongeluk toen opspattende steentjes van tegenliggers op de gravelwegen sterretjes in de voorruit maakten, maar dat kon de pret niet bederven. Op het akelige geluid van het rechter voorwiel na leek de auto het prima te doen en de landschappen in Namibië lijken recht uit de boekjes geplukt.
    Die nacht slapen we met 3 in het enige tentje dat waterdicht is. Al is slapen voor Renée en vdb misschien veel gezegd, want ook al was het gevreesde plaatsgebrek geen probleem, het is de hevige wind die hen wakker houdt.
    De volgende morgen ontsnappen we ontelbare keren hel nipt aan hevige regens die we in de buurt kunnen zien neerkletsen, maar wij blijven gezellig dakloos cruisen en zetten na een fotoshoot op de Steenbokskeerkring koers naar het kuststadje Swakopmund.

    Ondertussen zijn we in Swakopmund op een mooie camping beland waar toevallig ook Stanley, Julia, Niels en hun Defenders staan. Ook zij zijn vergezeld van visite en hebben een gelijkaardig schema in gedachten. Terwijl ik op dit moment in een garage wacht terwijl ze mijn kapot rollement (wiellager? in het algemeen Nederlands?) van het rechter voorwiel proberen op te lappen zijn vdb en Renée waarschijnlijk met hen door Swakop op pad en bezig om één of andere leuke activiteit voor ons te boeken. Hoogstwaarschijnlijk trekken we deze namiddag de onmetelijke duinenvelden in bovenop quads. We’ll keep you posted!



    20-04-2011, 00:00 geschreven door Ruben&Renée  
    16-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sossusvlei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het bezoek aan sossusvlei zelf werd onvergetelijk. We beklommen de hoogste duin die we konden vinden. Omdat we nog steeds op pad waren zonder water of ontbijt genuttigd te hebben, kreeg vdb het tijdens die eindeloze klim wel even lastig, maar toen hij na de dolle afdaling in ‘dead vlei’ stond leek hij alle miserie weer vergeten te zijn en kon ook hij met volle teugen genieten.
    Nadat ik samen met Sebastian de band had hersteld zoals het hoort, ging ik toch nog even bij het tankstation langs om ook de reserveband weer op te lappen. Daar zagen ze dat ook de band die ik met de Duitse ingenieur had gelapt nog een tweede gaatje had. Maar na de doortocht bij het service-station wisten we tenminste dat we weer met 5 degelijke banden verder konden.



    16-04-2011, 11:54 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dan maar te voet :-)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De volgende ochtend was ik al om 4u30 uit de veren. Het plan was om in de auto te stappen en in de richting van de immense duinenvelden te rijden om daar op de zonsopgang te wachten. De auto besliste daar echter anders over. Ook het reservewiel heeft het gedurende deze korte nacht begeven en dus mag ik in allerijl het oorspronkelijke wiel oplappen en met mijn handpompje gaan oppompen. Haast en spoed is zelden goed, dus houdt mijn snel opgelapte band na enkele kilometers al op te bestaan. Renée en ik vloeken even binnensmonds, maar vdb heeft er geen enkel bezwaar tegen om dat gewoon hardop te doen. We maken ons echter niet te veel zorgen, want bij het binnenkomen van het park wisten ze ons te vertellen dat het duinenveld maar 6 km verderop was. Gezien het feit dat we toch een paar kilometer hadden kunnen rijden moesten we vlakbij zijn en gingen we gezwind te voet verder. Enkele honderden meter verder opperde ik nog even dat het misschien beter was om nog terug te lopen om een waterfles te halen, maar dat idee lieten we al snel varen…
    Terwijl het langzaam licht begon te worden kruisten we springbokken, een vosachtige en struisvogels, maar leken de grote duinenvelden wel verrassend ver voor ons uit te liggen. Gelukkig mogen na zonsopgang ook dagjestoeristen het park in en langzaam maar zeker kwamen enkele voertuigen voorbij. Telkens als iemand ons weer gehaast voorbij zoefde zonder ons op te pikken weerklonken enkele hele luide en welgemeende vloeken – dit keer niet alleen meer van vdb…
    Uiteindelijk was een Italiaans koppel vriendelijk genoeg om ons in de kofferbak van hun gehuurde pick-up te gooien en ons het resterende stukje naar duin 45 mee te nemen. Duin 45 is de spot waar wij een half uurtje geleden naar begonnen te wandelen in de overtuiging dat we er bijna waren. Bij geen van ons 3 was het in dit vroege ochtenduur opgekomen dat duin 45, misschien wel 45 km van de entree was en dat de sossusvlei (de uiteindelijke eindbestemming) niet 6, maar wel 60 km verder was… Zonder lift zou het een mooi wandelingetje geworden zijn zonder water en onder de loden zon van deze dodelijk hete woestijn!
    Anyway. Andermaal leek het erop alsof het geluk begon te keren, want bij duin 45 zagen we de LandCruiser van Birte en Sebastian staan
    J  It’s a small world after all ?!(echt niet hoor! Probeer er maar eens rond te fietsen, of zelfs met een jeepke van noord naar zuid te rijden…)
    Maar goed, vanaf duin 45 tot Sossuvlei konden we dus mee met onze Duitse vrienden en die boden meteen ook aan om later hulp te bieden met de auto. Woehoe!


    16-04-2011, 11:51 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Finally on the road
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Woensdagmiddag konden we dus met anderhalve dag vertraging uiteindelijk toch vertrekken naar Sossuvlei. De remmen voelden nog wat zacht aan en er was nog een vreemd geluid aan het rechter voorwiel, maar de veer en de 4X4 waren tenminste prima in orde.
    De omgeving tussen Windhoek en Sossuvlei is prachtig en ondanks het feit dat we onder tijdsdruk stonden vanwege een reservatie waar we voor 18u moesten zijn, konden we toch genieten van de rit over de afwisselend dorre en dan weer groene heuvels.
    Net toen we er begonnen in te geloven dat we de deadline van 18u onverhoopt toch nog konden halen merkte een attente fietser in een godvergeten niemandsland op dat we een lekke band hadden. Met tegenzin monteerden we ons gehavende reservewiel, of beter gezegd, lieten we monteren door de verdwaalde fietser die tegelijk ook mecanicien leek te zijn.
    Bij aankomst in Sesriem leek het geluk eindelijk aan onze kant te zijn. Ook al waren we te laat, we konden het nationale park nog in en ook al was het tankstation al 2 uren gesloten, toch waren ze bereid om onze dieseltank nog vol te gooien. We kregen een mooi kampeerplekje en de heldere sterrenhemel daar zo in die uitgestrekte woestijn hielp alle stress meteen de wereld uit.



    16-04-2011, 11:48 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Samen met de blijde intrede van vdb mochten we ook de aankomst van onze auto-onderdelen vieren. Vdb kwam met een occasie bladveer aangedraven, met nieuwe remblokken en occasie remcilinders. ‘Bruce the backyardmechanic’ had alles al klaargemaakt en kwam op zondag hoogstpersoonlijk langs om de stukken op te pikken en aan de slag te gaan. We hadden er goede hoop op dat alle werk op maandag achter de rug zou zijn zodat we dinsdagmorgen meteen Windhoek konden verlaten in de richting van Sossuvlei.
    Vdb heeft echter kennis gemaakt met de gang van zaken in Afrika. Tijd is hier een relatief begrip en afspraken maken is niet altijd makkelijk. Daarenboven waren ook de hele remklauwen aan vervanging toe en moest nog naar geschikte onderdelen daarvoor gezocht worden.
    Het plan om op dinsdag te vertrekken mocht dus al snel opgeborgen worden. We lieten het niet aan ons hart komen. Er moest nog veel bijgepraat worden en we genoten van het lekkere weer om wat te volleyballen in het water.
    Als het er op dinsdagochtend echter op begon te lijken dat het allemaal nog wat tijd in beslag kon nemen ben ik maar naar Bruce toe gegaan om en handje toe te steken en wat druk te zetten. Uiteindelijk waren we op woensdagochtend dan helemaal in onze nopjes dat we met een degelijk herstelde auto op pad konden.
    We waren echter nog maar een paar minuten ver toen ik bij een korte tussenstop voor inkopen opmerkte dat we remvloeistof lekten.
    De zoektocht naar iemand die zin, tijd en de geschikte uitrusting had om ons een nieuwe remleiding te bezorgen verliep niet van een leien dakje, maar uiteindelijk vonden we toch een zaak die een remleiding op de juiste lengte kon maken. Het ombuigen naar de juiste vorm en het monteren was ze te veel werk en mocht ik zelf doen… Ik krabde even achter mijn kleine oortjes, maar uiteindelijk was het veel makkelijker dan ik dacht. Of misschien ben ik gewoon wel veel handiger dan iedereen denkt…



    16-04-2011, 11:45 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swakopmund
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tussen Sossusvlei en Sesriem konden we het eindelijk lekker rustig aan doen. We schrokken ons nog tot 2x toe een ongeluk toen opspattende steentjes van tegenliggers op de gravelwegen sterretjes in de voorruit maakten, maar dat kon de pret niet bederven. Op het akelige geluid van het rechter voorwiel na leek de auto het prima te doen en de landschappen in Namibië lijken recht uit de boekjes geplukt.
    Die nacht slapen we met 3 in het enige tentje dat waterdicht is. Al is slapen voor Renée en vdb misschien veel gezegd, want ook al was het gevreesde plaatsgebrek geen probleem, het is de hevige wind die hen wakker houdt.
    De volgende morgen ontsnappen we ontelbare keren hel nipt aan hevige regens die we in de buurt kunnen zien neerkletsen, maar wij blijven gezellig dakloos cruisen en zetten na een fotoshoot op de Steenbokskeerkring koers naar het kuststadje Swakopmund.

    Ondertussen zijn we in Swakopmund op een mooie camping beland waar toevallig ook Stanley, Julia, Niels en hun Defenders staan. Ook zij zijn vergezeld van visite en hebben een gelijkaardig schema in gedachten. Terwijl ik op dit moment in een garage wacht terwijl ze mijn kapot rollement (wiellager? in het algemeen Nederlands?) van het rechter voorwiel proberen op te lappen zijn vdb en Renée waarschijnlijk met hen door Swakop op pad en bezig om één of andere leuke activiteit voor ons te boeken. Hoogstwaarschijnlijk trekken we deze namiddag de onmetelijke duinenvelden in bovenop quads. We’ll keep you posted!



    16-04-2011, 00:00 geschreven door Ruben&Renée  
    08-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gastvrijheid (!)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tussen het uitrijden van Kameroen en in het binnenrijden van Namibië zit grofweg 1 maand en achtereenvolgens de landen Gabon, Congo, Democratische republiek Congo en Angola. In heel die tijd hebben we afwisselend vrij gekampeerd in de prachtige natuur, in een nationaal park overnacht, een paar nachten bij een sjiek hotel gekampeerd, aan de rand van de oceaan geslapen, aan de rand van een zandweg moeten bivakkeren, een weeklang op de parking van een Vietnamees restaurant gestaan en verschillende missieposten gefrequenteerd voor onze overnachtingen.
    De vraag voor een nieuwe poll is: Op hoeveel plaatsen hebben we in die hele maand moeten betalen voor onze overnachting?



    08-04-2011, 22:59 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VDB komt naar...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanaf zondag 10 april 2011 verschijnen hier ook twee weken lang de verhalen van "VDB komt naar Namibië".

    Verschenen eerder in deze reeks:

    VDB komt naar Granada (2004)

    VDB komt naar Le Carbonnier (2006) 
    http://www.mijnalbum.nl/Album=IWFR3CQT

    VDB komt naar Mexico (2006) 
    http://www.mijnalbum.nl/Album=6JHVQ33F en http://www.mijnalbum.nl/Album=KW8TN47M

    VDB komt naar Brazilië (2007)
    http://www.mijnalbum.nl/Album=UNXL3Y7L , http://www.mijnalbum.nl/Album=43RG7PRV en veel meer...

    VDB komt naar Lyon (2010)



    08-04-2011, 22:39 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MijnAlbum.nl
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ruim 300 aandachtige kijkers hadden al gezien dat er op http://www.mijnalbum.nl/Album=QVH8D6ZB weer 270 foto's te vinden zijn.
    De minder aandachtigen kunnen gewoon op de link in dit bericht klikken en meegenieten van Renée in bikini of Ruben onder de douche (want het offroaden, de landschappen en de zonsondergangen hebben toch beduiden minder hits).

    08-04-2011, 22:21 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De sprint door Angola
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het dure 5-dagen transitvisum voor Angola was uiteindelijk de woensdagnamiddag klaar zodat Renée en ik nog voor het donker de rit van ongeveer anderhalf uur van Matadi naar Luvo aan de Congolees-Angolese grens maakten. In Luvo mogen we andermaal gratis overnachten. Dit keer in een missiepost die ooit werd opgericht door pater Jozef uit Handzame. Hierdoor kunnen we 's morgens vroeg aan de grens verschijnen en onze 5 dagen in Angola optimaal benutten.
    Birte en Sebastian waren al een dag eerder vertrokken in hun LandCruiser. De Defenders met het Nederlands-Amerikaanse gezelschap zag het niet zitten om hun hele kamp in Matadi op te breken en weer op te zetten in Luvo en verkoos een hele vroege start vanuit Matadi. Door de langzame procedures aan de grens werden de Defenders en de Korando daar weer met elkaar herenigd.
    Het eerste stukje Angola was kort maar krachtig. De weg naar M'Banza Congo is op zich niet zoooo uitzonderlijk slecht maar is vooral heel erg hobbelig. We hebben in Matadi niet de moeite gedaan om de enorme hoeveelheden modder van onze auto te halen en nu de smurrie versteend is weegt alles zwaar door voor een roestende Korando. Eerst begeven de steunbaren waarmee de voettredes aan het chassis bevestigd zijn het aan beide kanten onder het hevige gedokker. Later verliezen we ook de beschermingskappen voor de remschijven. De combinatie van roest van 17 jaar ver, kilo's versteende modder en het gehobbel wordt ze fataal. Eéntje moeten we met de hand verwijderen, maar de ander koos zelf het hazenpad. De voettredes zijn nog in M'Banza Congo zelf gelast omdat het een heel irritant tikkend lawaai met zich meebracht. Nog steeds in M'Banza Congo kunnen we voor het eerst in Angola tanken. Dankzij de overvloed aan olie in het land vindt de overheid het een goed idee om diesel met verlies (30 eurocent per liter) te verkopen in de hoop het transport in het land wat te stimuleren. Mij lijkt het geen slecht idee om ook de investeringen in het wegennet nog wat op te drijven, al moet het gezegd worden dat ze goed bezig zijn...
    Zowat 1700 van de 2000 km van noord naar zuid kun je in Angola over onberrispelijk asfalt afleggen. De overige kilometers zijn echter zo slecht dat alles wat er iets té snel over wil naar de verdoemenis moet.
    Dat het de Korando niet zo goed bevallen is weten jullie al, maar ook de LandCruiser heeft de vering naar de filistijnen geholpen. Andere Duitse vrienden in een Mercedes-bus zijn onder andere hun uitlaat en nummerbord verloren. 2 Britse motorrijders die we al enele keren waren tegengekomen hebben na dag 1 een poging ondernomen om de ene motor die het nog deed de andere te laten trekken met als gevolg een zware valpartij en de rest van het traject achterop een tergend langzame truck en een zware boete er bovenop omdat ze het aantal dagen overschreden hadden. De LandRovers brachten het er dan nog het best van af. De rode Defender heeft alleen de remblokken helemaal opgebruikt en de blauwe Defender die te pas en te onpas gaat oververhitten was zo lief om tergend langzaam achter de kapotte Korando aan te bollen zodat hij niet eens de kans kreeg om te gaan oververhitten.
    De Korando zelf brak bij het begin van dag 2 een bladveer rechtsachter. Door deze breuk rechtsachter schoof de hele achteras schuin naar achter waardoor het rechter achterwiel op een centimeter van de carosserie van de auto kwam (nadat we de slepende bumper eraf gehaald hadden). Nog steeds door diezelfde breuk trok de hele auto scheef en weigerde ook de 4x4-functie dienst.Gelukkig mochten we van Niels alle zware bagage, het reservewiel en Renée in de blauwe Defender deponeren terwijl hij achter me aan reed voor als het allemaal slechter zou worden. De volgende 4 dagen heb ik dus helemaal in mijn eentje in een kapotte Korando mogen doorbrengen. Aandacht laten verslappen was daarbij geen optie, want elke stuurfout kon ons geliefde karretje fataal worden. 4 dagen na mekaar van zonsopgang tot zonsondergang supergeconcentreerd moeten rijden is geen pretje en ook al zag ik soms van uit een ooghoek dat de landschappen schilderachtig waren en de kleurschakkeringen bij zonsondergang schitterend waren, ik kon er niet echt van genieten.

    Uiteindelijk waren we nog voor 16u op dag 5 aan de grens met Namibië. Daar speelde zich weer een nieuwe mini-anekdote af in de avonturen van Ruben&Renée in Afrika, maar ik word moe, dus zal dat moeten wachten tot morgen...



    08-04-2011, 22:13 geschreven door Ruben&Renée  
    23-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Windhoek
    We hebben onze deadline van 5 dagen om doorheen Angola te geraken gehaald, maar zowel de auto als wij hebben ervan afgezien. In Noordelijk Namibie kregen we de schade aan de Korando niet hersteld, dus zijn we vandaag tot in Windhoek doorgereden en we zijn hier veilig en wel aangekomen. We kamperen bij een gezellig backpackers hostal waar we heel uitgebreid de tijd gaan nemen om op adem te komen en de auto te laten herstellen.

    Details volgen binnenkort.




    23-03-2011, 18:56 geschreven door Ruben&Renée  
    15-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    http://www.mijnalbum.nl/Album=XWYCU6VC
    Zo goed en zo kwaad als we ze güploaded krijgen van in Kameroen en Gabon. Jammer genoeg niets van het stuk bij het binnenkomen van Congo of van de ferry, maar dat komt nog wel eens.

    http://www.mijnalbum.nl/Album=NIHUYA76
    De afgelopen dagen in een notendop.



    15-03-2011, 17:22 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wachten op het laatste benodigde visum
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op zondagavond zijn we dus 1 week later dan verwacht toch heelhuids in Matadi aangekomen met ons hele konvooi. Maandagmorgen is onze eerste stop het consulaat van Angola. Dit is het visum waar iedereen het al de hele reis over heeft en waarvan iedereen ons voor gek verklaarde dat we in Nigeria niet de omweg tot Abudja hadden gemaakt om het daar te gaan kopen. Gelukkig blijkt het bekomen van een 5-daags transitvisum hier geen probleem te zijn. Een volwaardig toeristenvisum van een maand is hier net als op alle andere plaatsen in de wereld een bijzonder omslachtige procedure waarvoor letters of invitation, proof of funds en alle soortgelijke nonsens nodig zijn. Kort samengevat komt het erop neer dat Angola rijk genoeg is dankzij de inkomsten uit olie en andere grondstoffen en dat ze toeristen liever kwijt dan rijk zijn. Een transitvisum kost ons 100$ per persoon voor 5 dagen. Dat schijnt net voldoende te zijn om de 2000 km van noord naar zuid te overbruggen. Per dag dat je langer in het land blijft betaal je een boete van 100$ per persoon per dag…
    Wij hopen dat ons visum op woensdag klaar zal zijn en dat de anderen geduldig genoeg zijn om tot dan te wachten zodat we donderdag met zijn allen de sprint door Angola kunnen aanvatten…



    15-03-2011, 17:00 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geluk bij een ongeluk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Net als we aan het eind van dag 4 weer maar eens een betoverend mooie plek hebben gevonden om wild te kamperen laat de SsangYong het dan toch afweten. In Kameroen hadden Renée en ik onze kapotte koppelingskabel opgelapt met een oude kapstok en wat spanbandjes, maar nu drie weken later houdt onze herstelling waar we zeer trots op waren op te bestaan. Het zou echter weer Lucky Ruben en Renée niet zijn als dit soort pech net hier en nu voorvalt. We zijn al bij de kameerplek en een defender trekt ons helemaal tot op de spot waar we graag de nacht willen doorbrengen. Daar gaat een Duitse mechanica-ingenieur met een ongekende drang tot perfectie aan de slag met alle materiaal van de ziekelijk goed uitgeruste Nederlanders. Ik surveilleer de werken met mijn warme pint in de aanslag en zie dat het goed is. Sebastian verzekert me dat hij me een garantie van 6 maanden geeft op mijn koppeling en hem kennende mag ik ervan uitgaan dat het sterker zal zijn dan het ooit voorheen was.
    Die nacht barst onverwacht de hel los over onze kampeerplek. Ik doe nog snel het dakje op de auto en maak de tent helemaal dicht, maar voor haringen in de tent of raampjes in de auto ben ik te slaperig. Al gauw beklaag ik me mijn gemakzucht, want zo zonder haringen begeeft de tent het onder de beukende windstoten en de binnenkant van zowel de tent als de auto wordt één zompige boel. Deze ellende is maar van korte duur, want de volgende dag droogt alles langzaam op en wordt ook de weg steeds beter, zelfs bijna saai. Vooraleer we helemaal op het asfalt komen moeten de jeeps nog een laatste keer door waterpassage die alle verbeelding tart. Ik hoop hier binnenkort de filmpjes te kunnen laten zien.



    15-03-2011, 16:56 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk over de Congo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op dag 4 geraken we tegen de middag dan uiteindelijk in het stadje Luozi. Vanwege de Italiaans klinkende naam hadden we al zitten fantaseren over een pizzeria met een authentieke steenoven en dergelijke, maar we nemen graag genoegen met het marktje waar je Belgische wafels kunt scoren. We slagen er ook in om hier dure diesel van slechte kwaliteit te vinden, we kunnen hier ons geld wisselen aan een misdadig slechte koers en na lang praten hoeven we uiteindelijk toch geen smeergeld te betalen om onze paspoorts en autodocumenten gestempeld te krijgen. Als ook de jerrycans gevuld zijn met kraantjeswater van bedenkelijke komaf zijn we helemaal klaar om te gaan uitvissen hoe dat nu precies zit met die ferry. Renée en ik zijn op dat moment al aan dag 9 toe van onze poging om de Congo-rivier over te komen en zijn ondanks onze aangeboren optimistische insteek toch een beetje argwanend.
    We komen om 14u aangereden bij een veerpontje dat zowaar over een officiële timetable beschikt. Volgende afvaart is om 14u30. Stanley en ik gaan met een bang hart informeren over de prijs en de hippe kapitein met cowboyhoet en funky roze zonnebril laat ons met de glimlach weten dat we voor slechts 20$ per auto kunnen oversteken. Omdat er maar 2 auto’s per keer mee kunnen zal hij dan wel 2x varen. Omdat afdingen een tweede natuur geworden is, wil ik bijna gaan onderhandelen, maar Stanley merkt terecht op dat dit een zéér redelijke prijs is, dat ze een zeer goeie service leveren en dat deze mensen het geld goed kunnen gebruiken. Dit zijn allemaal punten waar niets tegen in te brengen is en ik reken snel even uit dat deze oversteek grofweg 20x goedkoper is dan de oversteek tussen Brazzaville en Kinshasa. Ik stem dus toe en enkele minuten later staan beide Defenders al op het veer midden op de onvoorstelbare brede Congo-rivier. Wij maken van de wachttijd gebruik om ons na 4 dagen eindelijk nog eens te wassen en vergezellen de local kids dus aan de rand van de rivier voor een heerlijk verfrissende zwempartij. Nog eens een kwartier later staan ook de LandCruiser en de Korando aan de andere kant. Reden genoeg om te vieren met een heerlijk warme pint (je normen gaan snel vervagen op dit soort reizen)



    15-03-2011, 16:50 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paniek in het dorp
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gelijkaardige scenario’s spelen zich dus dagen na elkaar af. We rijden door prachtige landschappen met groene heuvels, bezaaid met palmbomen en her en der doorspekt met riviertjes en dorpjes waarvan de bewoners ons vol verbazing aanstaren. Op dag 3 slaan we moe maar tevreden ons kamp op in de heuvels naast één van die dorpjes waarvan je het bestaan niet meer voor mogelijk zou houden, maar we maken de fout om niet eerst toestemming te gaan vragen. Enkele dorpelingen lopen schuchter voorbij, maar niemand lijkt ons veel aandacht te geven. Even later wordt echter een dorpsoudere die behoorlijk Frans kan op ons afgestuurd om verhaal te halen. In het dorp is commotie ontstaan over de vreemdelingen die in hun heuvels gestrand zijn en angst overheerst. We slagen er echter in om uit te leggen hoe de vork in de steel zit en de brave man snapt het hele scenario. Hij dacht al dat het zoiets zou zijn, want hij was ooit in de stad al eens een blanke op een motorfiets tegengekomen die een zelfde  gekke reis aan het maken was. De kalmte keert terug in het dorp en wij genieten van de schitterende vergezichten en een mooie zonsondergang. Bij gebrek aan tv moeten we ’s avonds wel met elkaar praten, maar gelukkig brengt een indrukwekkend schouwspel van bliksemschichten verstrooiing. Terwijl de dames blijven tateren zetten de heren de stoelen op een rijtje en waarschijnlijk wel een uur lang genieten we van het natuurfenomeen dat geweldig tekeer gaat zonder ons nat te maken.



    15-03-2011, 16:47 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Langzaam maar zeker
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De volgende morgen zijn we vroeg uit de veren, maar is het wachten geblazen op de politiechef en zijn gewapende vrienden in hun LandCruiser langskomen om ons te vergezellen tot bij het binnenrijden van de Democratische republiek Congo, het voormalige Zaïre. Net als gisteren is het behoorlijk glijden op de modderige wegen, maar de Korando staat bijzonder goed zijn mannetje tussen al de grote monsters. Het is echter herhaaldelijk wachten geblazen als onze begeleiders zich weer eens vastrijden. Bij één van die gelegenheden stijgt de spanning wat, want terwijl de chauffeur en de chef hun auto aan het uitgraven zijn gaat hun collega nerveus zijn mitrailleur laden en op het hoge gras richten – vals alarm gelukkig...
    Van wegen is al een tijdje geen sprake meer, we zijn ons nu al een hele poos een weg aan het banen door hoge grasvelden. De Defender trekt onze nieuwe politievrienden nog eens uit de modder en ze rijden nog even voor tot we veilig en wel officieel in de voormalig Belgische kolonie zijn. Het blijft een hele opgave om over de paden met diepe kuilen te klauteren, maar tot ieders verbazing en opluchting komt de SsangYong overal waar een LandCruiser of een Defender kan komen. Sterker nog: 1 van de defenders moet gesleept worden waar de Korando vrolijk door blijft tuffen. Hier en daar is een extra duwtje of een tweede of zelfs derde poging nodig, maar dat is bij de collega’s niet anders.
    We worden door locals een andere weg opgeholpen dan we eerst zelf wilden nemen en de gemiddelde snelheid wordt aanzienlijk opgeschroefd. In 1 dag kunnen we nu toch al zo’n 40 km afhaspelen…



    15-03-2011, 16:43 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Escorte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We weten dat we door gereputeerd rebellengebied trekken en elke politiepost en militaire controle dringt erop aan om ons te escorteren. Wij hebben nog minder vertrouwen in de Congolese milities dan in de “ninja’s” en wimpelen dus elk voorstel in die richting af. Bij de eerstvolgende regenbui houden Renée en ik halt om de softtop op te zetten en laten de anderen dus even uit het zicht verdwijnen. Even verderop zien we dat ze met z’n allen tegengehouden werden door een vrachtwagen. De chauffeur en zijn militaire escorte vertellen ons dat we op een uiterst gevaarlijke plek gestopt zijn en dat we dat absoluut niet meer mogen doen. Ze waren ongerust over ons, maar durfden daar zelf niet te stoppen uit angst om de vrachtwagen met de hele inhoud te mogen achterlaten en wachtten ons dus maar iets verder op. Wij hebben zelf niets anders gezien dan vriendelijk lachende en wuivende dorpelingen en nerveuze soldaten, maar misschien waren we weer gewoon ‘lucky’.
    Bij een volgende militaire controle kunnen we ons niet meer van onder een escorte uitlullen en we moeten wachten op onze begeleiders. Gelukkig komt een twintigtal minuten later een vrachtwagen met begeleiding langs en kunnen we daar weer gaan achterhobbelen. Die eerste dag komen we tot aan de grenspost net buiten Mindouli, waar we niet meer verder mogen omdat het al bijna 16u is en de grenszone ’s avonds niet onder controle is. We slaan ons eerste tentenkamp dus op in de tuin van de gendarmerie en het wordt een heel gezellige boel met lekker eten, een behoorlijke hoeveelheid wijn en een sfeervol kampvuur.



    15-03-2011, 16:38 geschreven door Ruben&Renée  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Destination Adventure
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iets later dan verwacht vertrekken we dan de woensdagochtend met z’n allen uit Brazzaville, destination: adventure!
    Na 75 km komt een einde aan de asfaltweg en zijn we na 5 maanden Afrika toch nog verbaasd dat een land zijn 2 grootste steden verbindt door een zandweg waar enkel vrachtwagens en 4x4’s overheen kunnen in droog weer en waarvan er niemand is die eraan hoeft te denken om hier te rijden als de grote regens helemaal losbarsten. Anyway, die hoofdweg is de volgende 65 km tot Mindouli nog wel te berijden, maar om richting Luozi te rijden gaan we echt gaan offroaden. We vragen richtlijnen aan de militairen die de weg bewaken en deze stellen ons gerust dat we 3 à 4 uur later in Luozi zullen zijn. Ik kan jullie nu al verklappen dat we er bijna 4 dagen over gereden hebben… 



    15-03-2011, 16:33 geschreven door Ruben&Renée  

    Afficher African Adventures sur une carte plus grande
    Rondvraag / Poll
    Op hoeveel plaatsen hebben we tussen 20/02/2011 en 20/03/2011 betaald voor onze overnachting?
    Nergens
    1x
    3x
    5x
    10x
    15x
    20x
    Overal
    Bekijk resultaat

    Want more pics?
    Click HERE to see our photopage
    Archief per maand
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Laatste commentaren
  • EYFS (louis vuitton outlet online)
        op Bestemming avontuur!
  • mevr (Elisabeth den Otter)
        op Afgelopen
  • Eindejavascript:emoticon(':roll:') (Marino)
        op Afgelopen
  • proficiat (Johan)
        op Afgelopen
  • Ijdeltuit (Silke)
        op jieha
  • E-mail ons!

    Alleen voor onze ogen of oren bestemd? Klik op de knop hieronder om ons een mailtje te sturen.

    Rondvraag / Poll
    Hoe lang houdt de jeep het vol?
    Het zou al een prestatie zijn als je tot in Frankrijk raakt.
    1000 km
    5000 km
    10000 km
    15000 km
    20000 km
    Helemaal tot Kaapstad
    Bekijk resultaat

    Blog als favoriet !
    Startpagina !
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs