Dag lieve mensen,
Met als doel het lezen en schrijven te bevorderen zijn we gestart om aan sommige kinderen van de 1ste klas (groep 3 voor de mensen uit Nederland) wat extra ondersteuning aan te bieden. En hoe fijn is dat! Die kinderen zijn zo enthousiast om te leren. Het gaat ook makkelijker met 3 dan met 26. Het blijft wel moeilijk. Hoe schrijf je een b,d,p of q. Voor deze kinderen lijkt het 1 letter. En is het u of n? Hangt er maar vanaf hoe je je blad draait. Of toch niet?
Een lange klank of en korte klank, een tweeklank ...pfff. Omdat voor deze kinderen Nederlands op de derde plaats komt, kunnen ze soms de woorden lezen, maar hebben ze geen idee waar het over gaat. Een andere is dan weer meester in het memoriseren. Geef je hem een ander blad met dezelfde woorden kan hij ze niet terugvinden. Er wordt wat op los gegokt. Wat we wel ontdekt hebben is dat de kinderen mooi kunnen tekenen. Wanneer ze schrijven, tekenen ze eigenlijk de letters, alleen kom je hopeloos in de problemen wanneer je niet snapt dat er ook een systeem in dat schrijven zit. Hoe je de letter vormt bepaalt of je ook vlot een woordje kan schrijven.
Juf Lea heeft een fijne methode om de kinderen spelenderwijs inzicht te geven over hoe de letters gevormd worden en wat woorden betekenen. Zo fier zijn deze jongens over hun kleine opdracht.
Zo is er ook een kleine rap-versie met gebaren om enkele woordjes als man, huis, mier, mes, doek, oog, teen, ... aan te leren.
|